تصویری فضایی از یک پدیده غیرقابل مشاهده در زمین

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050401811
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵



فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی تصویری از یک پدیده جوی را ثبت کرده‌اند که مشاهده آن از زمین امکان‌پذیر نیست.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تصویر ابرها را به شکل موجدار نمایش داده که به امواج گرانش موسوم بوده و تاثیر گرانش بر سیستم آب‌وهوایی زمین را نمایش می‌دهد.

این امواج گرانش خاص بر روی دریاچه سوپریور، یکی از دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی، جنوب اونتاریو، کانادا و جنوب غرب پارک ملی پوکاسکوا کشیده شده بودند.

در این تصویر چندین مجموعه نوار ابری موازی قابل مشاهده هستند.

امواج گرانشی زمانی شکل می‌گیرند که هوای مرطوب با عدم تعادل در تراکم هوا روبرو می‌شود، مانند زمانی که هوای سرد در بالای هوای گرم جریان پیدا می‌کند.

این امر می‌تواند باعث نوسان هوای در حال جریان به بالا و پایین شده که در عوض متراکم شدن ابرها در زمان بالا رفتن هوا را به دنبال دارد.

این ابرها سپس با پایین آمدن و گرم شدن هوا، سرد و بخار می شوند که منجر به تولید نوارهای موازی مشخص ابرها می‌شود.

بر اساس اعلام ناسا، جهت نوارهای ابری در این تصویر نشان می‌دهد که هوای در حال جریان از سطح زمین به سمت شمال با هوای مرطوب و ثابت در بالای سطح دریاچه برخورد کرده و باعث ایجاد امواج گرانش شده است.

این تصویر توسط یکی از اعضای ماموریت اکسپدیشن 36 ایستگاه فضایی با استفاده از یک دوربین دیجیتال نیکون D3S در روز 24 ژوئن(سوم تیر) به ثبت رسیده و پس از دریافت در زمین توسط کارشناسان برای ارتقای تضاد و حذف اشکالات لنز بهبود یافته است.

همچنین می‌توان در این تصویر پدیده‌ای دیگر موسوم به انعکاس نور خورشید در آب را مشاهده کرد.

مقداری از نور منعکس شده مستقیم به ناظر برگشته که منجر به یک ظاهر درخشان آینه مانند بر روی فضای گسترده آب می‌شود.

جریانات آب و تغییر در کشش سطح که معمولا بخاطر وجود روغن یا سورفاکتانت است، ویژگی بازتابنده آب را تغییر داده و می‌تواند توسط انعکاس نور خورشید بر سطح آب برجسته شود.

در این تصویر جریانات آب سطحی در شرق جزیره رویال قابل مشاهده بوده که جهت مشابه امواج گرانش دارند، به این معنی که آنها نیز محصول بادهای در حال حرکت در سطح زمین هستند.

انتهای پیام


امواج گرانش


کد خبرنگار: 71401
 

Similar threads

بالا