اسکله آذرپاد؛ این سازه فولادی روزهای سختی داشته است و در خاطره روزهای تلخش آتش گرفتن، خورد شدن و بازوهای زخمی و تکه تکه شده را به یاد دارد، اما در همه
این روزها از انجام وظیفه خود برای صادرات نفت باز نمانده است.
اسکله آذرپاد؛ این سازه فولادی روزهای سختی داشته است و در خاطره روزهای تلخش آتش گرفتن، خورد شدن و بازوهای زخمی و تکه تکه شده را به یاد دارد، اما در همه این روزها از انجام وظیفه خود برای صادرات نفت باز نمانده است. نمای غربی جزیره و اسکله آذرپاد
آذرپاد (Sea Island) را در عمیق ترین گوشه خارک و با فاصله حدود ١٥٠٠ متری احداث کرده اند تا غول پیکرترین نفتکشهای دنیا را در هر چهار گوشه خود پهلو دهد و به دلیل همین ویژگی است که از همان دهه ٥٠ تا امروز به خاطر این شرایط منحصر به فرد جزو معدود باراندازهای صادراتی با این ویژگیها در دنیا به شمار می رود.
خارک جزو معدود پایانه های نفتی دنیاست که قابلیت پهلودهی به بزرگترین کشتی های نفتکش جهان را دارد. خارک توان پهلودهی همزمان ٩ نفتکش با ظرفیت های گوناگون را دارد و وجود مخازن ذخیره سازی نفت با ظرفیت های میلیونی این قابلیت را به پایانه خارگ داده که روزانه بیش از ١٠ میلیون بشکه نفت را به مشتریان تحویل دهد. پایانه نفتی خارک پذیرای نفتکشهای غول پیکر (Very Large Crude Carrier) با ظرفیت ٣٢٠ هزار تن و "ULCC"، نفتکشهای کوه پیکر (Ultra Large Crude Carrier) با ظرفیت ٥٥٠ هزار تن است.
پیش از آغاز جنگ تحمیلی چهار پهلوگاه در اسکله آذرپاد به ترتیب از شماره ١١ تا ١٥ فعال بوده است و با وجود سیستمهای دقیق اندازهگیری حجم سیال صادراتی این اسکله عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین اسکلههای صادراتی دنیا را به خود اختصاص داده بود.
با آغاز جنگ تحمیلی اسکله آذرپاد چند بار هدف حمله های هوایی دشمن قرار گرفته است و به طور کامل نابود شد که با استعانت خداوند متعال و با تلاش جهادگران صنعت نفت ١٠٠٠ تن سازههای فلزی تخریب شده در اسکله بازسازی و حدود ٧٠٠ تن سازه جدید جایگزین آن شد. نمایی ار اسکله آذرپاد
نمایی از مخازن ذخیره سازی
نفتکش سوخته ای که در نزدیکی اسکله قرار دارد، کشتی کره ای است با طول حدود ٣٠٠ متر که زمان جنگ نفتکشها در حال بارگیری از اسکله "سی آیلند" بوسیله هواپیماهای میگ ٢٥ عراقی بمباران شده و به طور کامل سوخته و هم اکنون جایگاهی برای استراحت ملوانان و ناخدایان ایرانی است.
یک نفتکش بزرگ در حال بارگیری در اسکله "سی آیلند" در غرب جزیره که برای پهلوگیری نفتکشهای با ظرفیت بالاتر از ٣٠٠ هزار تن ساخته شده است.
نمای غربی جزیره خارک، خطوط انتقال نفت در تصویر دیده می شوند؛ بیش از ٩٥ درصد صادرات نفت ایران از جزیره خارک صورت می گیرد.
نمایی از یک قایق ماهیگیری در نزدیکی اسکله آذرپادد
نمایی از اسکله آذر پاد، یک نفتکش غول پیکر در حال بارگیری
عکاس: سید حسن حسینی
این روزها از انجام وظیفه خود برای صادرات نفت باز نمانده است.
اسکله آذرپاد؛ این سازه فولادی روزهای سختی داشته است و در خاطره روزهای تلخش آتش گرفتن، خورد شدن و بازوهای زخمی و تکه تکه شده را به یاد دارد، اما در همه این روزها از انجام وظیفه خود برای صادرات نفت باز نمانده است. نمای غربی جزیره و اسکله آذرپاد
آذرپاد (Sea Island) را در عمیق ترین گوشه خارک و با فاصله حدود ١٥٠٠ متری احداث کرده اند تا غول پیکرترین نفتکشهای دنیا را در هر چهار گوشه خود پهلو دهد و به دلیل همین ویژگی است که از همان دهه ٥٠ تا امروز به خاطر این شرایط منحصر به فرد جزو معدود باراندازهای صادراتی با این ویژگیها در دنیا به شمار می رود.
خارک جزو معدود پایانه های نفتی دنیاست که قابلیت پهلودهی به بزرگترین کشتی های نفتکش جهان را دارد. خارک توان پهلودهی همزمان ٩ نفتکش با ظرفیت های گوناگون را دارد و وجود مخازن ذخیره سازی نفت با ظرفیت های میلیونی این قابلیت را به پایانه خارگ داده که روزانه بیش از ١٠ میلیون بشکه نفت را به مشتریان تحویل دهد. پایانه نفتی خارک پذیرای نفتکشهای غول پیکر (Very Large Crude Carrier) با ظرفیت ٣٢٠ هزار تن و "ULCC"، نفتکشهای کوه پیکر (Ultra Large Crude Carrier) با ظرفیت ٥٥٠ هزار تن است.
پیش از آغاز جنگ تحمیلی چهار پهلوگاه در اسکله آذرپاد به ترتیب از شماره ١١ تا ١٥ فعال بوده است و با وجود سیستمهای دقیق اندازهگیری حجم سیال صادراتی این اسکله عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین اسکلههای صادراتی دنیا را به خود اختصاص داده بود.
با آغاز جنگ تحمیلی اسکله آذرپاد چند بار هدف حمله های هوایی دشمن قرار گرفته است و به طور کامل نابود شد که با استعانت خداوند متعال و با تلاش جهادگران صنعت نفت ١٠٠٠ تن سازههای فلزی تخریب شده در اسکله بازسازی و حدود ٧٠٠ تن سازه جدید جایگزین آن شد. نمایی ار اسکله آذرپاد
نمایی از مخازن ذخیره سازی
نفتکش سوخته ای که در نزدیکی اسکله قرار دارد، کشتی کره ای است با طول حدود ٣٠٠ متر که زمان جنگ نفتکشها در حال بارگیری از اسکله "سی آیلند" بوسیله هواپیماهای میگ ٢٥ عراقی بمباران شده و به طور کامل سوخته و هم اکنون جایگاهی برای استراحت ملوانان و ناخدایان ایرانی است.
یک نفتکش بزرگ در حال بارگیری در اسکله "سی آیلند" در غرب جزیره که برای پهلوگیری نفتکشهای با ظرفیت بالاتر از ٣٠٠ هزار تن ساخته شده است.
نمای غربی جزیره خارک، خطوط انتقال نفت در تصویر دیده می شوند؛ بیش از ٩٥ درصد صادرات نفت ایران از جزیره خارک صورت می گیرد.
نمایی از یک قایق ماهیگیری در نزدیکی اسکله آذرپادد
نمایی از اسکله آذر پاد، یک نفتکش غول پیکر در حال بارگیری
عکاس: سید حسن حسینی