تصاویری عجیب از پرجمعیت ترین غار خفاشها در دنیا

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک گروه اکتشافی از زیست شناسان آمریکایی اوایل سال جاری از غاری در فیلیپین بازدید کردند که پرجمعیت ترین غار خفاشها در دنیا است. به گزارش خبرگزاری مهر، در ژانویه 2011 یک گروه اکتشافی آمریکایی در جزیره "میندانائو" واقع در فیلیپین یک کلونی بسیار وسیع از خفاشهای ماده باردار را در یک غار کشف کردند.
این کلونی که با اصطلاح "مانفورت" شناخته می شود تحت نگهداری "بنیاد حفاظت و غار خفاشهای مانفورت" قرار دارد.
منطقه ای که این غار در آن واقع شده است از بیش یک قرن قبل تحت مالکیت خانواده "مانفورت" قرار دارد به طوریکه امروز این غار به یک سایت مهم طبیعت گردی تبدیل شده است.
در این غار که 640 متر مربع وسعت دارد حدود دو میلیون خفاش زندگی می کنند. اکنون خفاشهای مادر بچه های خود را به دنیا آورده اند و تا حد شگفت انگیزی بر تعداد این جمعیت افزوده اند.
براساس گزارش نشنال جغرافی، در شرایطی که این خفاشهای میوه خوار شبگرد در این کشور آسیای جنوبی شرقی توسط روستاییان شکار می شوند، کلونی مانفورت با 1.8 میلیون نمونه در سلامت کامل زندگی می کند.
نام این گروه به عنوان بزرگترین کلونی خفاشهای میوه خوار در طبقه بندی سال 2010 کتاب برترینهای جهان (گینس) ثبت شد.
زندگی آرام

در این عکس، گروهی از خفاشهای میوه خوار گونه Rousettus amplexicaudatus غار را برای یافتن غذا ترک می کنند.


شیرخوارگاه خفاشی

این حفره که یکی از چهار ورودی اصلی غار است با عنوان "بخش مادران" و یا "شیرخوارگاه" مانفورت شناخته می شود. در این بخش، خفاشهای ماده بچه های خود را به دنیا می آورند و در نزدیکی این ورودی به آنها غذا می دهند.

پش از کشف بارداری دسته جمعی خفاشها در این غار، "کریستوفر نیوپورت" از دانشگاه ویرجینیا این ورودی را به یک سری دوربین مادون قرمز حساس به گرما تجهیز کرد. به این ترتیب توانست تصاویری کمیاب از به دنیا آوردن بچه خفاشها تهیه کند.

خاک کود
خفاشها به دیواره های غار مانفورت آویزان می شوند و خاک کود درست می کنند. پیش از ورود کودهای مصنوعی، کشاورزان این منطقه مقادیر زیادی از این خاکها را برای مصارف کشاورزی جمع آوری می کردند. اما این کار می توانست یک تهدید بزرگ برای این خفاشهای میوه خوار و نابودی زیستگاه آنها باشد.


پنجره ای به سوی غار خفاشها

غار مانفورت چهار ورودی افقی دارد که از طریق این درها می توان داخل غار را تماشا کرد. خفاشهایی که به دیواره های این ورودی آویزان شده اند از نور روز فرار نمی کنند اما خفاشهای سطوح عمیق تر تنها در طول شب خارج می شوند خروج شبانه این خفاشها منظره ای واقعا شگفت انگیز است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "حدود ساعت 21 زمانی که خفاشها برای تهیه غذا خارج می شوند در غار هنوز هزاران چشم کوچک طلایی می درخشند. هیچ کس نمی داند آنها چه کسانی هستند و چرا همراه با دیگران خارج نمی شوند."


محاسبه نقطه ای
برپایه آمار محتاطانه "مرلین تاتل"، موسس بنیاد بین المللی حفاظت خفاشها، این غار حداقل میزبان 640 خفاش در متر مربع است. اما نکته جالب در این است که تنها یک گونه از خفاشها در این غار زندگی می کنند.


بانوی سفید

در دهه 80 حافظان ملک "مانفورت" شروع به جمع آوری داستانهایی کردند که در منطقه در مورد "بانوی سفید" گفته می شود. بانوی سفید، محافظت فرضی غار است که تنها در مواقع نادری خود را نشان می دهد.

در سال 2010 "نلسون ریورا" توانست یکی از این لحظات نادر را شکار کند و از این خفاش زال عکسبرداری کند. وی این "بانوی سفید" را "سپید- زیبا" (بلانکا بلاٌ) نامید. زال شدگی یا "آلبینیسم" پدیده ای بسیار نادر در میان خفاشها است.


مخلوقات اجتماعی

خفاشهای مانفورت به طور مداوم از نقطه ای به نقطه دیگر پرواز می کنند و به ویژه نرها در یک هماهنگی اجتماعی با وسواس خاصی خود را تمیز می کنند. بیشتر این خفاشهای میوه خوار تنها با استفاده از حس بینایی پرواز می کنند درحالی که Rousettus amplexicaudatus تنها از "اکو لوکیشین" (فاصله یابی پژواکی) استفاده می کنند.


خاک کود
خفاشها به دیواره های غار مانفورت آویزان می شوند و خاک کود درست می کنند. پیش از ورود کودهای مصنوعی، کشاورزان این منطقه مقادیر زیادی از این خاکها را برای مصارف کشاورزی جمع آوری می کردند. اما این کار می توانست یک تهدید بزرگ برای این خفاشهای میوه خوار و نابودی زیستگاه آنها باشد.


فرشتگان شب

خفاشها یک خدمت بزرگ به بشریت عرضه می کنند. برای مثال حشراتی که برای سلامت انسان و یا برای محصولات کشاورزی خطرناک هستند را می خورند و برای گیاهان میوه دار گرده افشانهای بسیار خوبی هستند. زیست شناسان در این خصوص توضیح دادند: "در کل آنها فرشتگان شب هستند."

 

Similar threads

بالا