تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

tsp.co

عضو جدید
سلام به همه دوستان عزیزم. خدا قوت. دست مریزاد.

خیلی حال کردم با این حرکتتون.

متاسفانه من خیلی دیر متوجه این تایپیک شدم.

اما خیلی دوست دارم بتونم کمک کنم. من تخصص حرفه ای در زمینه هایی که مدیر محترم فرمودند ندارم، همهی پست های این تایپیک رو هم پرینت گرفتم و مو به مو مطالعه کردم و نسبت به این موضوع علاقه مند شدم.

من سال آخر طراحی جامدات هستم و اگه خدا بخواد 7 ترمه تموم می کنم.

دوست دارم توی این گروه همکاری داشته باشم و همین جا هر چند میدونم خیلی دیره اما اعلام آمادگی می کنم چون دوست دارم در کنار شما دوستان مشتاق علم باشم و از شما دوستای خوبم چیز یاد بگیرم.

اخیراً پژوهشی در خصوص فوم های فلزی داشتم که گمان می کنم در ساخت این توربین ها بدون کاربرد نباشند. چرا که این مواد که گروه نوینی از مواد هستند به علت دارا بودن خواص مطلوبی از جمله : نسبت استحکام به وزن بالا ، عایق صوتی ، عایق حرارتی ، عایق الکتریکی ، ضد شعله و ... می توان برای منظورهای خاص و یا دستیابی به خواص ویژه از آن ها بهره جست.

آقا یا علی ما هم هستیم. تا آخرش ...
............................................................................................................................
امید که بتوانم گامی هر چند کوچک در جهت اعتلای نام ایران بردارم. انشاا...

دوست عزیز خسته نباشی!

اگه بتونی یه خلاصه ای درباره این مواد و خواص فیزیکی اونها برامون ارائه بدید می تونیم روش بحث کنیم. به هر حال دونستنش بد نیست!
اگه حوصله داری روی ارتعاشات کار کنی کارمون زیاده! بازهم تو این زمینه اجباری نیست می تونید یه بحثی رو که بنظرتون جالبه رو انتخاب کنید و کمکتون می کنیم!
 

tsp.co

عضو جدید
سلام دوستان
من يكي از تازه وارد هايي هستم كه با اين تاپيك خيلي دير روبرو شدم...و خيلي دلم مي خواد ببينم اگه كاري ازم بر مياد انجام بدم..يا حداقل اگه هم نشد اطلاعات خودمو با اين تاپيك بالا ببرم...
واقعا كارتون خيلي عاليه دوستان..
اگه كسي هم هست كه پيشنهادي داشته باشه كه من اين وسط چيكا مي تونم انجام بدم براي شروع اوليه ازش خيلي ممنون هم مي شم..
بازم مرسي
j.m.m

گرایشتون چیه و دوست دارید تو چه زمینه ای کار کنید ؟ بگید تا موضوع رو براتون مشخص کنم!
 

mm.salemi

عضو جدید
تشکر

تشکر

دوست عزیز خسته نباشی!

اگه بتونی یه خلاصه ای درباره این مواد و خواص فیزیکی اونها برامون ارائه بدید می تونیم روش بحث کنیم. به هر حال دونستنش بد نیست!
اگه حوصله داری روی ارتعاشات کار کنی کارمون زیاده! بازهم تو این زمینه اجباری نیست می تونید یه بحثی رو که بنظرتون جالبه رو انتخاب کنید و کمکتون می کنیم!


سلام . خسته نباشید. مرسی از اظهار لطفی که بنده داشتید.

بله چشم بزودی چکیده ای از پژوهشم رو ارائه میدم تا مشاهده کنید.

من ترم گذشته ارتعاشات رو پاس کردم ولی خیلی علاقمندم تو این زمینه کار کنم.

مطمئن باشید تموم تلاشم رو برای کمک به گروه می کنم.

اگه ممکنه خیلی ریز به بنده بگید که هدف شما در بررسی ارتعاشات در توربین های گازی چیه ؟ و دیگر اینکه اگر مرجعی مد نظرتون هست به بنده معرفی کنید.

از لطفتون بی نهایت متشکرم که بنده رو قابل دونستین و من رو به عنوان عضوی کوچک از این گروه پذیرفتید.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام . خسته نباشید. مرسی از اظهار لطفی که بنده داشتید.




بله چشم بزودی چکیده ای از پژوهشم رو ارائه میدم تا مشاهده کنید.

من ترم گذشته ارتعاشات رو پاس کردم ولی خیلی علاقمندم تو این زمینه کار کنم.

مطمئن باشید تموم تلاشم رو برای کمک به گروه می کنم.

اگه ممکنه خیلی ریز به بنده بگید که هدف شما در بررسی ارتعاشات در توربین های گازی چیه ؟ و دیگر اینکه اگر مرجعی مد نظرتون هست به بنده معرفی کنید.

از لطفتون بی نهایت متشکرم که بنده رو قابل دونستین و من رو به عنوان عضوی کوچک از این گروه پذیرفتید.

خواهش می کنم اینجا مال خودتونه!
درزمینه دینامیک روتورها یا rotor dynamic یه مبحث خیلی مهمی هستش که می تونید از تو مرجع زیر مطالب کاملی در باره این موضوع پبدا کنید که مربوط به دوران و ارتعاشاتی هستش که در روتور ها ایجاد میشه. اونو دانلود کنید وبخونید بعدش بریم سراغ بقیه مراحل.( بخش 5 از قسمت 1 -rotor dynamic). البته از هر مرجعی هم که در باره ارتعاشات باشه می تونید برای تکمیل اطلاعات خودتون استفاده کنید. یه بحث داغ و مهم دیگه ارتعاشاتی هستش که تو پره ها( ثابت و متحرک) در دو قسمت توربین و کمپرسور ایجاد میشه که بعد از تکمیل بحث دینامیک روتورها سراغ اونها هم میریم! فکر کنم از بحثهای تخصصی و فوق العاده جالب باشه! به طور کلی وقتی که یک جریان از روی سطح یک ایرفویل عبور می کنه باعث ایجاد ارتعاشاتی در اون میشه!( مثال کلاسیک درس ارتعاشات دو درجه آزادی) حالا اگه این ایرفویل تحت تنش ناشی از حرارت و چرخش سریع هم باشه. بحث داغی هستش!
موفق باشید!
http://rapidshare.de/files/21061023...as_Turbine_Engineering_Handbook__2nd_ed._.rar
http://ifile.it/p5cywl/0884157326.rar
 

mojsfr1984

عضو جدید
سلام به همه

من دو روز بود که adsl قطع بود نمی تونستم وصل بشم. خوشحالم که تو این دو روز این همه علاقه مند پیدا شده. انشاءالله سری دوم مطالب رو پس فردا آپلود می کنم. شرمنده که دیر شد.
 

niyaz_sepas

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مهندس
اقا قافله رفت "بابا من جا موندم"
البته تخسیر خودمه سیالاتی باشی و با عمرانی ها بپر بپر کنی:biggrin:"از اوون حرفاس ها"
اقا منم هستم کلم درد میکنه واسه هرچی تحقیق و پروژه و......
اقا هنوز مشه سوار قطارتون شد یا باس برگردم بشینم تو ایستگاه :crying:
اق مدیر حالا شما یه تخفیف بدین منم سوار شم:child:
 

tsp.co

عضو جدید
سلام مهندس
اقا قافله رفت "بابا من جا موندم"
البته تخسیر خودمه سیالاتی باشی و با عمرانی ها بپر بپر کنی:biggrin:"از اوون حرفاس ها"
اقا منم هستم کلم درد میکنه واسه هرچی تحقیق و پروژه و......
اقا هنوز مشه سوار قطارتون شد یا باس برگردم بشینم تو ایستگاه :crying:
اق مدیر حالا شما یه تخفیف بدین منم سوار شم:child:

بله لطفا سوار شید ولی نمی دونم تا کجا با ما همسفر میشید. یه موضوع که بهش علاقه دارید رو انتخاب کنید تا ببینیم به این مسافرت چقدر علاقه مندید( اینم بلیطتون) !
 

mm.salemi

عضو جدید
خواهش می کنم اینجا مال خودتونه!
درزمینه دینامیک روتورها یا rotor dynamic یه مبحث خیلی مهمی هستش که می تونید از تو مرجع زیر مطالب کاملی در باره این موضوع پبدا کنید که مربوط به دوران و ارتعاشاتی هستش که در روتور ها ایجاد میشه. اونو دانلود کنید وبخونید بعدش بریم سراغ بقیه مراحل.( بخش 5 از قسمت 1 -rotor dynamic). البته از هر مرجعی هم که در باره ارتعاشات باشه می تونید برای تکمیل اطلاعات خودتون استفاده کنید. یه بحث داغ و مهم دیگه ارتعاشاتی هستش که تو پره ها( ثابت و متحرک) در دو قسمت توربین و کمپرسور ایجاد میشه که بعد از تکمیل بحث دینامیک روتورها سراغ اونها هم میریم! فکر کنم از بحثهای تخصصی و فوق العاده جالب باشه! به طور کلی وقتی که یک جریان از روی سطح یک ایرفویل عبور می کنه باعث ایجاد ارتعاشاتی در اون میشه!( مثال کلاسیک درس ارتعاشات دو درجه آزادی) حالا اگه این ایرفویل تحت تنش ناشی از حرارت و چرخش سریع هم باشه. بحث داغی هستش!
موفق باشید!
http://rapidshare.de/files/21061023...as_Turbine_Engineering_Handbook__2nd_ed._.rar
http://ifile.it/p5cywl/0884157326.rar


سلام جناب مدیر. بنده فایلی رو که فرمودین دانلود کرده و مشغول مطالعه می باشم. قسمت های اولیه فصل مربوط به اصول اولیه ارتعاشات می باشد اما در بخش های بعدی فصل 5 مطالب جالبی یافتم که در حال بررسی می باشم.
 

mm.salemi

عضو جدید
توربین های گازی و بخار

توربین های گازی و بخار

شرکت مهندسی بدر سیستم با تکیه بر دانش فنی و کادر مجرب خود خدمات فنی و مهندسی جهت کلیه توربین های گازی و بخاری ساخت سازندگان اصلی (GE, ALSTOM, ABB, SIEMENS,...) را به شرح زیر ارائه میدهد:

1- تعمیرات اساسی (Major Overhaul)
2- تعمیرات بر اساس نیاز (Customized Overhaul)
3- تست توربین (Turbine Test)
4- بازسازی و نوسازی (Turbine Renovation And Rehabilitation)
5- زمانبندی تعمیراتی و اجرای آن (Overhaul & Maintenance Scheduling)
6- نظارت و بازرسی مستمر بر وضعیت توربین های در حال کار (Turbine Condition Monitoring)

تعمیرات اساسی (Major Overhaul)
تعمیرات اساسی شامل موارد ذیل خواهد بود:
- دمونتاژ کامل توربین
- بازرسی کلیه قطعات و زیر مجموعه های آن
- تعویض قطعات معیوب
- مونتاژ کامل و انجام تست های لازم بر اساس دستورالعملها و استانداردهای هر توربین



تعمیرات بر اساس نیاز (Customized Overhaul)
انجام کلیه کارهای تعمیراتی بر اساس سفارش و درخواست مشتری و همچنین ضرورتهای عملکردی توربین و تجهیزات جانبی آن



تست توربین (Turbine Test)
شامل تست کامل توربین (Full Load Test) و تجهیزات وابسته به آن می باشد.
هدف از این تست اطمینان از عملکرد صحیح توربین و زیر مجموعه های آن می باشد. از جمله وضعیت مکانیکی , توان حرارتی مطلوب, قدرت خروجی, میزان خروج گازهای مضر و ارتعاشات و ارائه گزارش تائید شده از وضعیت توربین.



بازسازی و نوسازی (Renovation And Rehabilitation)
بازسازی و نوسازی کلیه توربین های قدیمی گازی و بخاری , تعویض کلیه پره ها و سایر قطعات و سیستم های مرتبط و به روز درآوردن سیستم کنترل آنها.





برنامه زمانبندی تعمیراتی و اجرای آن
بر اساس سفارش کارفرما، برنامه زمانبندی تعمیرات ادواری پیشگیرانه(PM) تهیه و اجرا خواهد شد. هدف از این تعمیرات اطمینان از قابلیت فنی، اطمینان از در سرویس بودن توربین، تجهیزات جانبی مربوطه به آن، احتراز از هرگونه خرابی و جلوگیری از خارج نمودن های اضطراری توربین می باشد.



نظارت و بازرسی مستمر وضعیت توربین
بازرسی و نظارت پیوسته بر کلیه پارامترهای عملکردی توربین و تجهیزات وابسته از جمله مصرف سوخت, بهینه کردن توان خروجی و تعدیل آلاینده های زیست محیطی






 

mm.salemi

عضو جدید
توربین های گازی ( part 1 )

توربین های گازی ( part 1 )

همانطوريكه مي دانيد، توربين هاي گازي حجم زيادي از هوا را مصرف مي كنند و به صورت اجتناب ناپذيري در برابر كيفيت هوا حساس هستند. هرچه اين هواي ورودي خنك تر باشد، راندمان توربين بالاتر مي رود.
جهت سرمايش هواي ورودي توربين هاي گازي از سه روش مي توان استفاده نمود:

الف) خنك كننده هاي نوع تبخيري واسط Media Type Evaporative Coolers
ب) چيلرهاي مكانيكي Chillers
ج) مه زايي Fogging .

خنك كننده هاي نوع واسط قادرند با استفاده از مديا، توان خروجي توربين ها در نيروگاه برق را 5 تا 15 درصد افزايش دهند. اين فناوري نيازي به كمپرسور، كويل يا برج خنك كننده ندارد، علاوه بر آن نصب نسبتاً ارزاني دارد. نقطه ضعف اين روش، افزايش نسبت هزينه به كيلووات با بالا رفتن رطوبت نسبي مي باشد.
جهت اجراي خنك كننده هاي نوع واسط، نياز به توسعه كانال و محفظه هواي ورودي است.
كارايي سيستم به مساحت سطح آبي كه در معرض جريان هوا قرار دارد و نيز مدت اقامت آب بستگي دارد. در نتيجه اغلب اصلاح كانال به منظور افزايش سطح تبخير و سرمايش توليدي، مورد نياز است.

در خنك كننده هاي نوع واسط به دو روش مستقيم و غير مستقيم مي توان با استفاده از پكينگ ها ، هواي ورودي به توربين را خنك نمود.
در روش غير مستقيم تنها تبادل حرارتي بين آب و هوا صورت مي گيرد و آب و هوا در تماس مستقيم با يكديگر نمي باشند. در اين روش مشكلات محافظت از پره هاي توربين كاهش مي يابد.
 

mm.salemi

عضو جدید
توربین های گازی ( part 2 )

توربین های گازی ( part 2 )

سلام دوستان . برنامه زیپ شده که در زیر قرار دادم عملکرد یک توربین گازی را به صورت مجازی و گرافیکی به نمایش می گذارد . پس از دانلود فایل زیپ انرا از فشردگی خارج و فایل gt را اجرا کنید . امید وارم که درک شمارا از چگونگی کارکرد توربین گاز بالا به بره .
http://rapidshare.com/files/129691555/GAS_TURBINE_TES_RUN.zip
 

mm.salemi

عضو جدید
توربین های گازی ( part 3 )

توربین های گازی ( part 3 )

طراحی سیکل توربینهای گازی
اولین مرحله در کار طراحی یک توربین گاز طراحی سیکل یا cycle design هستش که خود اون شامل دو مرحله میشه:
1-On design
2-Off design
بعد از گذر از این مرحله هستش که پارامترهای مختلف برای طراحی قسمتهای مختلف توربین گاز بدست می یاد. مثلا یکی از پارامترها نسبت فشاری هست که کمپرسور باید اون رو ایجادکنه که با دونستن اون تیم طراح کمپرسور شروع به انجام محاسبات می کنن و کمپرسور رو طراحی می کنن. ما البته بحث رو روی توربینهای گازی که به عنوان موتورهای جت مورد استفاده قرار می گیرن متمرکز می کنیم. چون پارامترهایی که روی عملکرد موتور جت اثر میذارن بیشتر و گسترده تر از توربینهای گازی هستش که به عنوان منبع تولید انرژی و قدرت در تاسیسات زمینی مورد استفاده قرار می گیرن.
کلا بحث ما در آینده هم روی موتورهای جت به دلیل پیچیدگی بیشتر متمرکز میشه!

منظور از طراحی سیکل در واقع طراحی و تحلیل عملکرد توربینهای گازی هستش.
مرحله اول یا همونOn Design شامل بررسی سیکل ترمودینامیکی میشه. در این مرحله طراح با درنظر گرفتن نیازهاو محدودیتهای موجود سیکل را به گونه ای انتخاب می کنه که نیازهای وی را برآورده کنه!
مطمئنا هواپیما و در نتیجه موتور نصب شده روی اون همواره در شرایط دلخواه و طراحی قرار نداره و باید عملکرد سیستم در شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.این کار در مرحله دوم یعنی Off Design صورت میگیره. در تمام اون مراحلی که گفتم عملکرد سیستم که شامل نیروی تراست- مقدار سوخت مصرفی- راندمان اجزاء و... هست محاسبه شده و مورد ارزیابی قرار میگیره. برای این کار دونستن یه زبان برنامه نویسی الزامی هستش . چون فرمولهای محاسباتی اونقدر زیاد و پیچیده هستن و پارامترهایی را که باید همچنین تغییر بدیم هم زیاد هستن بدون استفاده از کامپیوتر انجام این عمل غیر ممکن هستش. تازه باید بعد از محاسبات نتایج رو توسط Exell یا نرم افزار هارواردگرافیک که مختص به رسم نمودار و منحنی هست یا هر نرم افزار دیگه که توانایی رسم نمودار رو داره به نمودار تبدیل کنیم و توسط نمودارها نقطه طراحی رو بدست بیاریم.
من با بیسیک این برنامه رو تهیه کردم که متاسفانه در حین جابجایی از بین رفت . ولی الان یه برنامه کاملتر با ویژوال بیسیک دارم تو این زمینه تهیه می کنم.
پس دوستانی که به این کار علاقه دارن و اصولا می خوان که یه کار محاسباتی علمی رو انجام بدن باید برنامه نویسی با کامپیوتر رو حتما بلد باشن.
یکی از مهمترین پارامترهایی که تاثیر بسزایی در طراحی سیکل توربین های گازی داره درجه حرارت گاز ورودی به توربین یا Turbine Inlet Temperature یا TIT هستش که بخاطر همین از بچه های متالورژ خواستم که سوپر آلیاژی که بتونه بیشترین درجه حرارت رو تحمل کنه رو به ما معرفی کنن. هرچی این پارامتر رو بالا تر ببریم راندمان بیشتری خواهیم داشت( ان شاءا.. تو عمل هم خودتون می بینید!).
تو پست بعدی مربوط به طراحی سیکل فلوچارت طراحی سیکل رو براتوت قرار میدم و بترتیب تو پستهای بعدی فرمولهای محاسباتی - نمونه ای از نمودارهای ترسیم شده و.... رو قرار میدم و بعداز انجام بحث مفصل و تقریبا کاملی در مورد طراحی سیکل طراحی کمپرسور و انتخاب نوع کمپرسور رو شروع می کنیم و این روند رو برای سایر اجزای تشکیل دهنده توربین گازی خودمون ادامه می دیم!
 

mm.salemi

عضو جدید
موفقيت دانشجوي دانشگاه شريف در ساخت مدل ترموديناميكي توربين هاي گازي

موفقيت دانشجوي دانشگاه شريف در ساخت مدل ترموديناميكي توربين هاي گازي

يك دانشجوي مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف در تحقيقات پايان‌نامه‌اش دو نوع مدل ترموديناميكي پيوسته و طبقه به طبقه براي شبيه سازي عملكرد توربين‌هاي گازي خنك شده تبيين كرد. به گزارش خبرنگار «پايان‌نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آرين تبريزي درباره پايان نامه‌اش آورده است: در اين پايان‌نامه مدل‌ها بر مبناي روابط و ساير مدل‌هاي ارائه شده در مقالات، توسعه يافته‌اند و براي مدل‌سازي توربين گاز، مدل‌سازي كمپرسور، محفظه احتراق و توربين انجام شده و توجه خاصي براي مدل‌سازي توربين خنك شده مبذول شده است. مدل پيوسته بر مبناي انبساط پيوسته به همراه انتقال حرارت و استخراج كار همزمان تبيين شده، در حالي كه در مدل طبقه به طبقه روتور، استاتور، طبقات و دبي خنك كاري هر يك مجزا از هم در نظر گرفته مي‌شوند. در اين پايان نامه دبي سيال خنك كننده افت دما و فشار سكون در فرايند اختلاط براي هر دو مدل محاسبه شده است. اين مدل‌ها با استفاده از داده‌هاي تجربي توربين گازي صنعتي و داده‌هاي يافت شده در مقالات ارزيابي شده مدرج سازي مي‌شوند. در اين پژوهش يك توربين گازي مرجع براي ارزيابي چرخه‌هاي مختلف انتخاب شده است. به كمك اين مرجع مقايسه‌اي بين نتايج دو مدل پيوسته و طبقه به طبقه با تغييرات نسبت فشار و دماي حداكثر چرخه صورت گرفته و نشان داده شده است، مدل پيوسته با وجود نياز بسيار كم به داده‌هاي ورودي، دقت و كارايي مناسبي دارد ولي داده‌هاي كافي در رابطه با نحوه انبساط ارائه نمي‌دهند، در مقابل، مدل طبقه به طبقه نياز به مقادير قابل ملاحظه‌اي داده ورودي دارد ولي دبي سيال خنك كننده و سير انبساط هر طبقه روتور و استاتور را به صورت مجاز محاسبه مي‌كند. در ادامه اين پژوهش شبيه سازي چرخه ساده براي نشان دادن اثر بهبود در فن‌آوري خنك كاري از طريق افزايش تعداد رديف‌هاي خنك كاري لايه‌اي و داراي پوشش محافظ حرارتي و بهبود در خواص سيال خنك كننده‌اي انجام شده است. اين مدل‌ها (پيوسته و طبقه به طبقه) به كمك داده‌هاي سازندگان، مدرج سازي و اعتبار بخشي شدند. ارزيابي اين مدل‌ها نشان مي‌دهد كه مدل پيوسته با وجود سادگي و نياز اندك به داده‌هاي ورودي از قابليت خوبي براي پيش بيني مقادير توان، بازده و دماي خروجي توربين برخوردار است. به گزارش ايسنا، چهار آرايش براي مدل طبقه به طبقه در نظر گرفته شده است كه پس از فرايند مدرج سازي و اعتبار بخشي، آرايش اول مناسبتر تشخيص داده شد. گفتني است، بازار توليد الكتريسته در حال تغيير است. نيروگاه‌هاي قديمي كه در سال‌هاي پس از جنگ جهاني دوم ساخته شده‌اند اغلب زغال سوز هستند و به پايان دوره عمر خود رسيده‌اند.با توجه به رشد عظيم در بخش تقاضاي الكتريسته، نياز به جايگزيني و حتي گسترش اين نيروگاهها احساس مي‌شود و به دليل ويژگيهايي كه توربينهاي گاز دارند مي‌توانند گزينه مناسب و برتر در زمينه ظرفيت‌هاي جديد توليد توان به شمار روند. طرفداران توربين‌هاي گازي از زمان شروع به كار كوتاه، هزينه نصب و توليد كمتر به عنوان مزاياي اقتصادي نسبت به نيروگاههاي توربين بخار نام مي‌برند، در حالي كه توربين‌هاي گازي مزاياي زيست محيطي از قبيل مصرف منابع كمتر، انتشار دي اكسيد كربن اندك، انتشار اكسيدهاي نيتروژن و دي اكسيدگوگرد بسيار كمتر را نيز دارند. به دليل رشد بازارهاي بدون تنظيم در كشورهاي صنعتي، تقاضا براي نيروگاه‌هاي كوچكتر با كيفيت و قابليت اطمينان بيشتر افزايش يافته كه در اين ميان نقش و قابليت رقابت چرخه هاي ساده توربين گاز در حال افزايش است.

منبع : ايسنا
 

mm.salemi

عضو جدید
توربین های گازی ( part 4 )

توربین های گازی ( part 4 )

توربین های گازی جدید ی که برای موارد تولید انرژی الکتریکی طراحی شده و بکار می روند ، در حالت کلی از نظر اندازه ، مواد به کاررفته در اجزای مختلف و فناوری ، تغییرات اساسی یافته اند . مشخصات کلی به قرار زیر است :
(1
توان تولید برق درحدود 150 مگاوات در 60 هرتز یا 200 مگاوات در 50 هرتز
(2
دمای گاز ورودی توربین در حدود Cº1260 و نسبت فشار کمپرسور 1: 16؛
(3
کارایی کل واحد با گاز طبیعی حدود 35 درصد و در صورت استفاده از سیکل ترکیبی ،47 درصد.
مشخصات کلی توربین گازی سری قبلی این مدل ، 100 مگاوات ، Cº 1100و
33
درصد است .چند نمونه از توربین های گازی پیشرفته ای که سازندگان توربین گازی در کشورهای مختلف ارائه داده اند به قرارزیر است :
مدل GT13E2 ساخت شرکت ABB درسال 1995 در هلند به بهره برداری رسید . توان خالص تولید ی این توربین در 50 هرتز با سوخت گاز طبیعی برابر 164 مگاوات در کارایی 7/35 درصد و با سوخت مایع برابر 161 مگاوات در کارایی 4/35 درصد است . نسبت فشار کمپرسور این واحد برابر 15:1 است . در این نمونه 72 مشعل در محیط محفظه ی احتراق قرار گرفته است که این نوع مشعل ، ظرفیت تولید گاز NOx بسیار کمتری دارد . مقدار NOx تولید شده با سوخت گاز ، کمتر از PPm 25 و با سوخت مایع و تزریق آب ، کمتراز PPm 42 است . دمای ورودی گاز به توربین ºC 1100 و خروجی ºC 525 است .
این توبین 5 مرحله پره دارد که در دو ردیف اول روتور ، و سه ردیف ثابت ، که در آنها سیستم خنک کننده نیز تعبیه شده است . سیستم خنک کننده ، در ریشه پره های دو ردیف آخرنیز نصب شده است. جنرال الکتریک و شرکت اروپایی توربین گازی به طور مشترک ، مدل F 9001 MS را با فرکانس 50 هرتز ارائه داده اند که در نیرو گاه جنویلرس فرانسه ازآن استفاده می شود .
توان تولید ی این واحد 215 مگاوات در کارایی 35 درصد است . توان تولید ی مدل جدید تری ازاین سری به 226 مگاوات افزایش یافته است . کمپرسور این توربین گازی دارای 18 مرحله با نسبت فشار 20:1 و محفظه ی احتراق مجهز به 18 مشعل با سیستم کنترل NOx است .
توربین ، از نوع سه مرحله ای است که در دوردیف اول ، خنک کاری انجام می شود . دمای ورودی توربین ºC 1288 است . از مدل 60 هرتز که FA 7001 MS نامیده
می شود ، در نیروگاه نیو مارتین فلوریدا بهره برداری می شود . توان تولیدی این توربین 149 مگاوات با NOx کمتر از PPm 25 با سوخت گاز طبیعی است . کارایی این واحد با سیکل ترکیبی 47 درصد است . این واحد ها ی بزرگ با کارایی بالا که برای زمانهای حداکثر بار طراحی شده است ، قابلیت مانور بالایی دارند .
توربین گازی جنویلوس از لحظه آغاز راه اندازی تا رسیدن به شرایط تولید با ظرفیت کافی فقط به 12 دقیقه زمان نیاز دارد و چون هزینه تولید این واحد پایین است ، انتظار
می رود که از آن در سیکل های ترکیبی استفاده شود. در این صورت ، تولید الکتریسیته برای بار پایه صورت می گیرد و تعداد دفعات راه اندازی و از کاراندازی آن کاهش خواهد یافت . با تغییر روش استفاده و با بهره برداری بهینه ، ویژگیهای تعمیراتی نیز تغییر خواهد کرد که در این صورت باید به این موارد نیز در طراحی توجه شود .
لازم است ذکر شود که در صورت استفاده در بار پایه ، خروج واحد از شبکه بدون برنامه ریزی قبلی ، ضررمالی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت .
 

f_azimi

عضو جدید
باسلام من امروز این مطلب رو خوندم و سال اولی مکانیک سیالات هستم من علاقه زیادی به این پژوهش ها دارم ولی هیچ اطلاعی واسه شروع کار ندارم اگر میشه دست منو هم بگیرید و منو هم برای همکاری بپذیرید با تشکر
 

tsp.co

عضو جدید
طراحی سیکل توربینهای گازی
اولین مرحله در کار طراحی یک توربین گاز طراحی سیکل یا cycle design هستش که خوداون شامل دو مرحله میشه:
1-On design
2-Off design
بعد از گذر از اینمرحله هستش که پارامترهای مختلف برای طراحی قسمتهای مختلف توربین گاز بدست می یاد. مثلا یکی از پارامترها نسبت فشاری هست که کمپرسور باید اون رو ایجادکنه که بادونستن اون تیم طراح کمپرسور شروع به انجام محاسبات می کنن و کمپرسور رو طراحی میکنن. ما البته بحث رو روی توربینهای گازی که به عنوان موتورهای جت مورد استفادهقرار می گیرن متمرکز می کنیم. چون پارامترهایی که روی عملکرد موتور جت اثر میذارنبیشتر و گسترده تر از توربینهای گازی هستش که به عنوان منبع تولید انرژی و قدرت درتاسیسات زمینی مورد استفاده قرار می گیرن.
کلا بحث ما در آینده هم روی موتورهایجت به دلیل پیچیدگی بیشتر متمرکز میشه!

منظور از طراحی سیکل در واقع طراحیو تحلیل عملکرد توربینهای گازی هستش.
مرحله اول یا همونOn Design شامل بررسیسیکل ترمودینامیکی میشه. در این مرحله طراح با درنظر گرفتن نیازهاو محدودیتهایموجود سیکل را به گونه ای انتخاب می کنه که نیازهای وی را برآورده کنه!
مطمئناهواپیما و در نتیجه موتور نصب شده روی اون همواره در شرایط دلخواه و طراحی قرارنداره و باید عملکرد سیستم در شرایط مختلفمورد ارزیابی قرار گیرد.این کار در مرحلهدوم یعنی Off Design صورت میگیره. در تمام اون مراحلی که گفتم عملکرد سیستم که شاملنیروی تراست- مقدار سوخت مصرفی- راندمان اجزاء و... هست محاسبه شده و مورد ارزیابیقرار میگیره. برای این کار دونستن یه زبان برنامه نویسی الزامی هستش . چون فرمولهایمحاسباتی اونقدر زیاد و پیچیده هستن و پارامترهایی را که باید همچنین تغییر بدیم همزیاد هستن بدون استفاده از کامپیوتر انجام این عمل غیر ممکن هستش. تازه باید بعد ازمحاسبات نتایج رو توسط Exell یا نرم افزار هارواردگرافیک که مختص به رسم نمودار ومنحنی هست یا هر نرم افزار دیگه که توانایی رسم نمودار رو داره به نمودار تبدیلکنیم و توسط نمودارها نقطه طراحی رو بدست بیاریم.
من با بیسیک این برنامه روتهیه کردم که متاسفانه در حین جابجایی از بین رفت . ولی الان یه برنامه کاملتر باویژوال بیسیک دارم تو این زمینه تهیه می کنم.
پس دوستانی که به این کار علاقهدارن و اصولا می خوان که یه کار محاسباتی علمی رو انجام بدن باید برنامه نویسی باکامپیوتر رو حتما بلد باشن.
یکی از مهمترین پارامترهایی که تاثیر بسزایی درطراحی سیکل توربین های گازی داره درجه حرارت گاز ورودی به توربین یا Turbine Inlet Temperature یا TIT هستش که بخاطر همین از بچه های متالورژ خواستم که سوپر آلیاژیکه بتونه بیشترین درجه حرارت رو تحمل کنه رو به ما معرفی کنن. هرچی این پارامتر روبالا تر ببریم راندمان بیشتری خواهیم داشت( ان شاءا.. تو عمل هم خودتون میبینید!).
تو پست بعدی مربوط به طراحی سیکل فلوچارت طراحی سیکل رو براتوت قرارمیدم و بترتیب تو پستهای بعدی فرمولهای محاسباتی - نمونه ای از نمودارهای ترسیم شدهو.... رو قرار میدم و بعداز انجام بحث مفصل و تقریبا کاملی در مورد طراحی سیکلطراحی کمپرسور و انتخاب نوع کمپرسور رو شروع می کنیم و این روند رو برای سایر اجزایتشکیل دهنده توربین گازی خودمون ادامه می دیم!

سلام

این مطالب که برای تاپیک خودمونه! یه چند تا صفحه عقب برید می بینیدش!

همین که به این بحث علاقه دارید و دنبال مطلب می گردید جای تشکر داره.روی ارتعاشات هم کار می کنید؟
 

tsp.co

عضو جدید
باسلام من امروز این مطلب رو خوندم و سال اولی مکانیک سیالات هستم من علاقه زیادی به این پژوهش ها دارم ولی هیچ اطلاعی واسه شروع کار ندارم اگر میشه دست منو هم بگیرید و منو هم برای همکاری بپذیرید با تشکر

سلام

شما می تونید مطالب عمومی رو دنبال کنید . چون بحثهای تخصص نیاز به درک کامل ترمودینایک - مکانیک سیالات- انتقال حرارت و همچنین توربوماشینها داره!

درضمن رشته تحصیلی شما صنایع هستش یا مکانیک سیالات؟
 

niyaz_sepas

عضو جدید
کاربر ممتاز
اق مدیر بابت پارتی بازی ممنون
حالا من یه چی انتخاب کردم همگروهی هامو چه طور پیدا کنم
راستی این بلیط چه قد اب میخوره واسه ما؟؟؟؟؟/;)
د:biggrin:ستتون درد نکنه
 

tta

عضو جدید
شروعی دوباره

شروعی دوباره

سلام مدیر جان
ازینکه مدتی نبودم معذرت مخوام
من درمورد گیربکسها اطلاعات زیدای بدست اوردم ولی متاسفانه در مورد گیر بکس توربین های گازی چیززیادی پیدا نکردم
 

starandrainbow

عضو جدید
شروعی دوباره ؟ (مگه من اعتیاد داشتم ها ها ها ها !!! )

شروعی دوباره ؟ (مگه من اعتیاد داشتم ها ها ها ها !!! )

سلام مدیر جان
ازینکه مدتی نبودم معذرت مخوام
من درمورد گیربکسها اطلاعات زیدای بدست اوردم ولی متاسفانه در مورد گیر بکس توربین های گازی چیززیادی پیدا نکردم

سلام به همه ی دوستان ...
خیلی این مدت توی فشارم و نتونستم بحث رو دنبال کنم ...
حدود 45 دقیقه به اذون مغرب اینجا مونده ... لطفا به حق این اذون برای ما هم دعا کنین ... در عوضش من هر موقع میرم سرکار و از سرکار برمیگردم سلامتون رو به امام رضا میرسونم .
لطفا یکی روی بحث کمپرسورها هم وارد شه تا من اینقدر خجالت زده نشم که هنوز نتونستم چیزی آماده کنم .
التماس دعا
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سلام به همگی
خسته نباشید
طاعات قبول

یه چیزایی پیدا کردم حتما بعد ترجمه در اختیار دوستان قرار میگیره ولی همچنان این سوپر آلیاژ علامت سوالی بزرگتر از دیروز داره برام میشه سعیمو میکنم در این زمینه بیشتر پرس و جو کنم.
 

f_azimi

عضو جدید
رشته ی من مکانیک سیالات است نمی دونم چرا اونجا نوشته صنایع ممنون پس منم مطالب مقدماتی پیدا می کنم:)
 

tsp.co

عضو جدید
اق مدیر بابت پارتی بازی ممنون
حالا من یه چی انتخاب کردم همگروهی هامو چه طور پیدا کنم
راستی این بلیط چه قد اب میخوره واسه ما؟؟؟؟؟/;)
د:biggrin:ستتون درد نکنه

شما روی یه قسمت از توربین گازی مثل مجرای ورودی- کمپرسور- محفظه احتراق - توربین و... که باهاش حال اساسی می کنی تمرکز کن تا بعد بهتون بگم. درضمن اگه اطلاعاتی تو این زمینه دارید که هیچ ولی اگه ندارید پیشنهاد می کنم مطالب مقدماتی رو که بچه ها زحمت کشیدن و تو صفحات میانی ای تاپیک قرار دادن رو مطالعه کنید. شاید اصلا از این کار خوشتون نیومد! خرج تهیه این بلیط یه کمی علاقه+پشتکار+سرزدن به این تاپیک هستش نه بیشتر!

بهرحال موفق باشی!
 

tsp.co

عضو جدید
سلام مدیر جان
ازینکه مدتی نبودم معذرت مخوام
من درمورد گیربکسها اطلاعات زیدای بدست اوردم ولی متاسفانه در مورد گیر بکس توربین های گازی چیززیادی پیدا نکردم

سلام!

همون مطالبی رو که دارید ارائه بدید با هم تکمیلش می کنیم!

بازم تشکر
 

tsp.co

عضو جدید
سلام به همه ی دوستان ...
خیلی این مدت توی فشارم و نتونستم بحث رو دنبال کنم ...
حدود 45 دقیقه به اذون مغرب اینجا مونده ... لطفا به حق این اذون برای ما هم دعا کنین ... در عوضش من هر موقع میرم سرکار و از سرکار برمیگردم سلامتون رو به امام رضا میرسونم .
لطفا یکی روی بحث کمپرسورها هم وارد شه تا من اینقدر خجالت زده نشم که هنوز نتونستم چیزی آماده کنم .
التماس دعا

روز دوشنبه 18/6/87 انشاءا.. اطلاعات مقدماتی رو ارائه می دم! کار سنگینی هستش اصلا خجالت نداره!
 

tsp.co

عضو جدید
ادامه مطالب مربوط به طراحی سیکل

ادامه مطالب مربوط به طراحی سیکل

خوب دوستان . چون تو این مدت تقریبا سه هفته ای از راه اندازی این تاپیک این نکته رو استنباط کردم که موضوع توربینهای گازی برای اکثر دوستان تازگی داره تصمیم گرفتم در هر بحثی ابتدا مطالب مقدماتی رو قرار بدم و بعد منتظر بمونم که کی بحث رو ادامه می ده و اگر باز هم کسی این کار رو نکرد خودم ادامه می دم!
درزمینه طراحی سیکل یه سری فرمول رو براتون قرار دادم تا اونهایی که می خوان این بحث رو ادامه بدن با اونها آشنا بشن. همون طور که دیدید فرمولها تقریبا پیچیده بودن و بدون نوشتن برنامه کامپیوتری تجزیه و تحلیل اونها غیر ممکن هستش. این فرمولها مربوط به موتور توربوجت بدون پس سوز یا After Burner یا به اختصارAB بود( توضیح اینکه در موتورهای هواپیماهای جنگنده که از نوع توربو جت یا توربو فن با ضریب کنار گذر یاbypass پایین هستن از پس سوز برای بالابردن مقطعی قدرت حتی تا 50درصد استفاده میشه. این قسمت بعد از توربین و در مجرای خروجی قرار داره که در یک زمان با پاشیدن سوخت توسط اسپری ها گازهای داغ خروجی از توربین دوباره مشتعل شده و تراست اضافی تولید می کنن که به دلیل حرارت زیادی که تولید میشه برای مدت طو لانی از اون نمیشه استفاده کرد و در صورت استفاده بعضی از قسمتهای موتور ذوب میشه. البته مطالب کاملتر بعدا خدمتتون می گم!) که ساده ترین نوع محاسبات هستش. برای هر موتور دیگه فرمولها فرق می کنه ( اگه کسی به اونها احتیاج داشت بگه تا منبع رو بهش معرفی کنم)
چهار پارامتر مهم که نسبت به بقیه از اهمیت بیشتری برخوردارهستن نسبت فشار کمپرسور- عدد ماخ پروازی- مصرف مخصوص سوخت که نسبت نیروی تراست به دبی جرم سوخت هستش و درجه حرارت خروجی از محفظه احتراق یا ورودی به توربین یا همونTIT که قبلا براتون توضیح دادم هستن.
حالا با ثابت قرار دادن هر یک از این چهار پارامتر در هر مرحله میان یه سری نمودار درست می کنن. یعنی برنامه کامپیوتری باید قادر باشه به عنوان مثال در یک عدد ماخ ثابت تغییرات مصرف سوخت رو به ازای نسبت فشار بدست میارن. به عبارت ساده تر محور افقی میشه نسبت فشار کمپرسور و محور عمودی میشه مصرف ویژه سوخت و درون مساحت نمودار منحنی هایی وجود داره که به ازای مقادیر مختلف و ثابت عدد ماخ ایجاد شدن . حالا با بررسی همه این منحنیها و با ملاحظاتی از قبیل پایین بودن مصرف سوخت- بالابودن نسبت فشار کمپرسور و بالابودن TIT یه نقطه طرح رو انتخاب میکنن.(design point selection) اهمیت مورد اول خوب مشخصه مصرف کمتر سوخت و افزایش دو مورد آخر هم با عث افزایش کارایی سیستم میشه.
بعد از این مرحله نوبت به Off design می رسه. که باید موتور طراحی شده فوق رو در شرایط تکمیلی مثل ارتفاعات مختلف - شرایط آب و هوایی مختلف قرار داد و بررسی کرد. اگه جواب نداد باید به عقب برگردیم و On design رو مجددا انجام بدیم.
مرحله طراحی سیکل رو تا زمانی ادامه می دن که نتایج قابل قبولی برای هر دو بخش Ondesign و Offdesign بدست بیاد. بعدا زطراحی سیکل که ایجا فقط مختصری از روش کار رو توضیح دادم دیگه پارامترهای اصلی توربین یعنی نسبت فشار کمپرسور و TIT مشخص شده و به بخشهای طراحی کمپرسور و توربین فرستاده میشه تا اونها کاررو ادامه بدن. یعنی کمپرسوری باید طراحی و ساخته شه که اون نسبت فشار بهینه رو تامین کنه و از آلیاژی باید در ساخت پره های توربین استفاده بشه که توانایی تحمل اون درجه حرارت و داشته باشه. بخاطر همین هم از بچه های متالورژ خواستیم که دنبال سوپرآلیاژی باشن که بتونه بیشترین درجه حرارت رو تحمل بکنه تا با اطلاعات اون اگه عمری باقی موند و بچه ها علاقه داشتن یه کار کوچیک طراحی هم خودمون بکنیم!
فکر کنم همین قدر با توجه به میزان اطلاعات شما دررابطه با طراحی سیکل کافی باشه. بازه اگه نیازی دیدین بگین تا بیشتر توضیح بدم. روز دوشنبه 18/6/87 بحث کمپرسورها رو شروع می کنیم به یاری خدا.

موفق باشید!
 

tsp.co

عضو جدید
یه خواهش

یه خواهش

سلام
دوستان عزیز . هرکس این پست رو میخونه ... ملتمسانه ازتون میخوام برای خانومم دعا کنین:( ...
الان توی بیمارستان بستریه ... بخاطر همون دو روزی که بدون توجه به حرف من روزه گرفت ... ساعت 3:30 صبح رفتم از توی خیابون از کیوسک بهش زنگ زدم دیدم داره از درد به خودش می پیچه .. اون 7 8 دقیقه ای که باهاش حرف زدم فقط داشت مینالید و من توی اسن چند دقیقه پیره پیر شدم ...
نمیدونین چقدر سخته که همسرتون توی بیمارستان از درد به خودش بپیچه و شما حتی نتونین به ملاقاتش برین و در آغوشش بکشین ... دارم دیوونه میشم خدایی
دیشب نتونستم بخوابم و هیچی نتونستم بخورم ... خواهش میکنم براش دعا کنین ...
اگه هر اتفاقی براش بیافته من میمیرم ... نمیتونم بدون عشقم ، همسرم ، تمام زندگیم و دلیل زنده بودنم ، زنده باشم ...
نمیدونین چقدر به من نیاز داره و من به اون ... خواهش میکنم برای سلامتیش دعا کنین ... دارم پیر میشم به خدا . دیوانه وار دوسش دارم ...
خدایا ........... :cry:

دوست عزیز همه ما باشما همدردی می کنیم ! و یه خواهش از شما داشتم . اینجا افراد خیلی زیادی مراجعه می کنن و پستهایی که ایجاد می شه رو می خونن . خوب ما همه وضعیت شما رو درک می کنیم و از ته دل آرزوی سلامتی رو برای همسر شما داریم ولی اینجا یک بحثی رو داریم که به خودی خود دنیای مطلبه . ما تقریبا سه هفته هستش که کاررو شروع کردیم و الان تا صفحه 18 رسیده ! و مطمئنا تا آخر این ماه به 5/1 برابر هم خواهد رسید. یعنی همینطوری تعداد پستها خیلی زیاد خواهدشد. و برای کسی که بخواد از ابتدا این موضوع رو دنبال کنه و تمام پستها رو بخونه یه خورده کسل کننده میشه. مجبورم از این منبعد پستهایی که در ارتباط با موضوع توربینهای گازی نباشند رو حذف کنم تا به هدفمون از ایجاد این تاپیک نزدیکتر بشیم. پس با اجازتون پست شما رو حذف می کنم!

باز هم از درگاه ایزد منان برای همسرگرامیتون آرزوی سلامت و بهبودی عاجل و کامل دارم!
 

mm.salemi

عضو جدید
ارتعاشات در روتورها

ارتعاشات در روتورها

سلام به همه دوستان عزیزم و همکاران در اکیپ. همگی خسته نباشید. ببخشید من درگیر کار ترجمه بخش دینامیک روتورها هستم ولی مقاله مختصری رو در مورد ارتعاشات در روتورها آماده کردم که خدمت شما ارائه می دم. دوست دارم نظراتتون رو بدونم و من رو راهنمایی کنید به خصوص شما جناب مدیر که همیشه بذل توجه تون مایه دلگرمی بنده بوده.

لینک مقاله :





البته این مقاله مختصری از این دریای اطلاعات و اصول اولیه هستش که سعی من بر اینه که با مساعدت شما دوستان عزیز و عنایت جناب مدیر به این مهم دست یابیم .
 
آخرین ویرایش:

mm.salemi

عضو جدید
بالاتس ماشین های دوار

بالاتس ماشین های دوار

بالاتس ماشین های دوار

امروزه استفاده از انواع ماشین های دوار نظیر الکتروموتورها ، پمپ ها و فن های سانتریفیوژ ، کمپرسورها ، توربین های گازی و بخاری و غیره در صنایع مختلف امری رایج محسوب میگرددو تقریبا در تمامی کارخانه ها و صنایع ، تعدادی از این ماشین های دوار بکار گرفته میشوند . قابلیت اطمینان به تولید کارخانه افزایش عمر مفید کارخانه و تجهیزات آن و مهمتر از همه کیفیت محصولات تولیدی ، تابع کارکرد صحیح این ماشین آلات است . دور بالای برخی از این ماشین ها و شرایط کارکرد سبب بروز انواع مشکلات در آنها شده که در نهایت به صورت ارتعاشات غیر مجاز در آن ظاهر میگردد . مهمترین این عوامل که بیش از 40 درصد مشکلات آنها را دربر میگیرد نامیزانی روتور است .

سر فصل ها :
ارتعاشات ماشین های دوار و تشخیص نامیزانی در آنها
انواع روش های بالانس و اندازه گیری نامیزانی
وسایل و تجهیزات لازم برای بالانس و محاسبات
بالانس یک دو و چند صفحه ای و محاسبه وزنه بالانس
کارعملی بالانس
مباحث کاربردی ،بالانس تریم ، بالانس بدون فاز flexible rotors , overhung rotors
خطا در بالانس ، استانداردهای بالانس

نحوه عملکرد و انتخاب توربين گاز

توربین های گازی از جمله پیچیده ترین تجهیزات در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی می باشند که به عنوان قوای محرک پمپها ، کمپرسورها و زنراتورها مورد استفاده قرار میگیرند . نفش برجسته و کلیدی توربین های گازی در تداوم تولید واحدهای نفت ، گاز و پتروشیمی اهمیت ویژه ای به این تجهیزات بخشیده است. همچنین قرارگیری آنها در ردیف اقلام دیر تحویل ( Long Lead ) که بالاترین هزینه سرمایه ای (Capex) و عملیاتی ( Opex ) پروژه های توسعه ای را نیز به خود اختصاص میدهند ، عامل دیگری در ضرورت توجه به انتخاب دقیق آنهاست .عملکرد توربین های گازی از طریق توصیف نحوه عملکرد اجزای آن به ترتیب زیر تشریح میشود :
سیستم هوای ورودی
سیستم تراکم هوا و کمپرسورهای محوری
سیستم راه اندازی
یاتاقانها و سیلها
سیستم روانکاری
سیستم سوخت رسانی
سیستم احتراق
سیستم انبساط و تخلیه محصولات احتراق




مبانی ارتعاشات ماشين آلات دوار و تست کارکرد مکانیکی براساس الزامات استاندارد API

ماشین آلات دوار ( پمپ ، توربین و کمپرسور ) از اجزای لاینفک واحدهای مختلف صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی میباشند . نقش برجسته و کلیدی این تجهیزات در تداوم تولید و همچنین پیچیدگی های طراحی و بهره برداری از آنها اهمیت ویژه ای به این تجهیزات بخشیده است .
عموما ماشین آلات دوار بر اساس شرایط خاص عملیاتی که توسط خریدار تعیین میشوند ، طراحی و ساخته میشوند . از این رو هر سفارش خرید ، تجربه ای جدید و منحصر به فرد را برای سازنده به وجود می آورد ، بطوریکه سازنده نوع رفتار دینامیکی این تجهیزات را در شرایط مختلف عملیاتی و تحت تاثیر بارهای محرک ارتعاشی منحصرا برای دستگاه سفارش داده شده ، طراحی نموده ، ساخته و تست مینماید . حضور موثر نمایندگان فنی خریدار در مراحل مختلف طراحی ، ساخت و تست دستگاه ، نقش شایان توجهی در کاهش ضعف های فنی احتمالی و ضررهای مالی آتی دارد . تایید تست کارکرد مکانیکی توسط خریدار عملا به منزله تاییدطراحی ارتعاشات شرکت سازنده است و از لحاظ حقوقی بسیار حائز اهمیت میباشد .

سرفصل ها :

انواع ارتعاشات روتور و منابع تحریک
ارتعاشات جانبی روتور و چگونگی تحلیل آنها
ارتعاشات پیچشی و چگونگی تحلیل آنها
نحوه انتخاب نوع بیرینگ و سیل
تحلیل پایداری در اثر تحریک ارتعاشی ( نامیزانی . . . )
الزامات استانداردهای مرتبط API پیرامون طراحی ارتعاشی
الزامات استانداردهای مرتبط APIپیرامون تست های مورد نیاز
 
آخرین ویرایش:

mm.salemi

عضو جدید
نرم افزار Thermo flow

نرم افزار Thermo flow

جناب مدیر خسته نباشید. بنده پیشنهاد میدم که از دوستانمون در زمینه سیالات کمک بگیرم و ببینیم که کدوم یکی از دوستان با نرم افزار Thermo flow آشنایی دارند و میتونن به ما در طراحی نیروگاهی و سیکل ترمودینامیک توربین گازی کمک کنند. البته این نرم افزار قابلیت های زیادی داره که سیالاتی ها بیشتر با اون آشنا هستن.

چشم آقای مدیر بنده هم سعی می کنم طبق فرمایش شما از این به بعد مطالب خودم رو به صورت فایل pdf آپلود کنم و لینک بدم به دوستان تا خاطر شما بابت تعدد پست ها آزرده نشه.

دوستان ازتون خواهش می کنم با جدیت به تحقیقاتتون ادامه بدید و هیچ چیز رو محال ندونید !

فرض رو هم بر این بزارین که ما توی کارمون به توفیق غایی نرسیم اما اینو بدونین که چیزی از دست ندادین و پس از اتمام کار می بینید که دید شما چقدر نسبت به پژوهش و کلاً رشته تحصیلی تون عوض می شه. من که خودم بی اندازه از این کار لذت می برم . شما رو نمی دونم.اما بدونین که این کار باعث می شه خیلی چیزا یاد بگیرید.

یا علی مدد
 
Similar threads

Similar threads

بالا