تسلیم جهت طولانی شدن ظهور و دعا برای تعجیل در ظهور

mahmood-en

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعا کردن برای تعجیل در فرج امام عصر (ع) هیچ منافاتی با تسلیم بودن نسبت به مدت زمان غیبت ندارد و از مصادیق استعجال نیست . برای روشن شدن مسئله باید به دو نکته اساسی در امر دعا توجه کرد:
نکته اول اینکه : خداوند دعای بنده را از بالاترین عبادتها و بهترین وسایل توجه خود به بندگانش قرار داده است . امیرمومنان (ع) در سفارش خود به امام مجتبی (ع) چنین فرموده اند:
بدان کسی که گنجینه های آسمانها و زمین به دست اوست ، تو را اجازه داده که (او را) بخوانی و پاسخ دادن به تو را ضمانت کرده است ،و تو را فرموده از او درخواست کنی تا به تو ببخشد و از او طلب رحمت کنی تا تو را رحمت فرماید و میان تو و خودش ماتعی قرار نداده است .(نهج البلاغه نامه 31)
از این بالاتر اصرار ورزیدن در خواستن از پروردگار است که درباره آن از امام صادق (ع) چنین نقل شده است : خدای عزوجل دوست ندارد که مردم در درخواست از یکدیگر اصرار بورزند ، ولی این حالت را نسبت به خودش دوست دارد.(اصول کافی باب الالحاح فی دعاء، ح4)
پس نه تنها دعا کردن را خداوند دوست دارد ، بلکه اصرار ورزیدن در آن را هم دوست می دارد.
نکته دوم در امر دعا اینکه : خداوند دعای بنده را تغییر دهنده قضا و قدر خود قرار داده و این ، کمال لطف و فضل او به بندگانش می باشد . از امام هفتم (ع) نقل شده که فرموند:
بر شما باد دعا کردن برای خدا و خواستن ازخدا ، بلایی را که مقدر شده و به وقوعش حکم شده و جز اجرای آن باقی نمانده است ، برمی گرداند.(اصول کافی ،کتاب الدعا ، باب ان الدعا یرد البلاء والقضاع، ح8)
ادامه دارد.....
 

mahmood-en

عضو جدید
کاربر ممتاز
با توجه به این دو نکته درباره ارزش دعا و تاثیر آن در مقدرات الهی ، می توانیم نتیجه بگیریم که : دعا و درخواست از پروردگار متعال ، هیچ منافاتی با راضی بودن به قضای الهی ندارد . خدا خود باب دعا و مسئلت را به سوی بندگانش باز کرده و دوست دارد که آنها برای رفع بلا و گرفتاریها از این باب به او توجه کنند و همین درخواست بندگان را بالاترین عبادت محسوب کرده است . بنابراین دعا کردن و درخواست رفع گرفتاری از خداوند ، در حقیقت تسلیم شدن به قضای تشریعی اوست . و البته نشانه تسلیم بودن بنده این است که چه خداوند حاجت او را برآورد و چه در زمانی که مطلوب او بوده برآورده نشود ، در هر حال به آنچه خدا برایش خواسته راضی و خوشنود باشد و قلبا اعتراضی به قضا و قدر الهی نداشته باشد .
از امام موسی بن جعفر (ع) درباره ارتباط دعا با کوتاه شدن بلا چنین روایت شده است :
هیچ بلایی به بنده مومنی نمی رسد که خدای عزوجل (برای رفع آن بلا) دعا را به او الهام نماید مگر آنکه رفع آن بلا نزدیک باشد ، هیچ بلایی به بنده مومنی نمی رسد که از دعا کردن (نسبت به رفع آن ) خودداری کند مگر آنکه آن بلا طولانی باشد . پس (حال که چنین است ) وقتی بلا نازل شد ، بر شما باد که به درگاه خدای عزوجل دعا و تضرع نمایید.(اصول کافی ،کتاب الدعا، باب الهام الدعاء، ح2)
 

mahmood-en

عضو جدید
کاربر ممتاز
از اینجا میتوان فهمید که دعا برای تعجیل فرج امام عصر (ع) می تواند در تحقق آن و جلو انداختن زمانش موثر باشد ، همانطور که نمونه ای از این گونه تعجیل فرج در مورد قوم بنی اسرائیل پیش آمد.
مطابق آنچه از امام صادق (ع) نقل شده:
خداوند برای فرزندان ابراهیم از همسرش ساره (بنی اسرائیل) چنین مقدر کرده بود که پس از چهارصد سال به وسیله حضرت موسی (ع) و هارون (ع) از ظلم و ستم فرعون خلاصی یابند، اما بنی اسرائیل با ضجه و گریه به پیشگاه پروردگار موفق شدند فرج موعود را صدوهفتاد سال به جلو اندازند. عین عبارت حضرت چنین است:
پس وقتی (مدت) عذاب بر بنی اسرائیل طولانی شد ، به پیشگاه خدا چهل صباح ضجه و گریه کردند ، تا اینکه خداوند به موسی و هارون وحی فرمود که آنها را از(شر) فرعون نجات دهند . پس به این ترتیب صدوهفتاد سال (از عذاب مقدر بر ایشان ) کم کرد.
سپس امام صادق (ع) فرمودند :
وضع شما نیز همینطور است . اگر چنین کنید ( گریه و ضجه نمایید) خداوند فرج ما را می رساند . ولی اگر چنین نکنید، امر (ظهور) به آخرین حد خود خواهد رسید.(بحار،ج52،ص131،ح34)
هشدار عجیبی است به مومنان در زمان غیبت که اگر فرج پیشوایان خود را از خدا می خواهند ، راهی که خود پیشوایان پیش روی آنها نهاده اند ، بشناسند و جدی بگیرند و نسبت به آن اهتمام ورزند.
نکته لطیفی که در این حدیث شریف نهفته و درس مهمی به دعا کنندگان برای تعجیل فرج می دهد ، تعبیر (عنا) است . یعنی دعا و ضجه شیعیان می تواند، فرج اهلبیت (ع) را به جلو اندازد و کسی که برای تعجیل فرج دعا میکند ، باید بیش از هر چیز و پیش از هر چیز ، فرج مولا و آقا و محبوب خود را از خداوند طلب کند.
 

mahmood-en

عضو جدید
کاربر ممتاز
اي قرار سينه هاي بي قرار

اي قرار سينه هاي بي قرار


كي ميآيي اي قــــرار سـينه هاي بي قــــرار؟
كــي ميـــآيــي اي امـــــــيد هر دل امــــــيد وار؟

بي فــــروغ مهر رويت ديده ها را نــــور
نيست كي ميآيي اي فـــــــروغ ديده هـــاي اشـــــكبار؟

قلبها چــــــــون لاله پژمـــــــردند از داغ فــراق
كي ميآيي اي بهــــــــار بوســــتان بي بهـــــــار؟

خيره مانده چشم هر عاشق به پايت اي عزيز
كي ميآيي اي به راهت چشم هر چشم انتظار؟

عشـــق شد تا جـــاي گيرد در ركـــاب مركبت
كي ميــــآيـــي اي به راه نــور تنهـــــــا تك سوار؟

رفـت آرام از دل يـــــــــاران اگـــــــر آرام بــــود
كي ميآيي تا كه يــــــار آرام گـــيرد پيش يــــــار؟

در پاي ســـــرو قدت ســــــر مي نهم به ياري
باشـد كه يك قـــــــدم هم بر چشم من گـــذاري

تو آســــــماني و من افــــــتاده چون زميــــنم
ره مـــي برم به سويت دســــــتي اگـــــر بر آري

جــــــان شكســـته ام را امـــيد عافيت نيست
جـــــــز آنكــــه با نگاهــــــي وي را عـــــلاج داري

در ســــــــايـه‌ي بلندت اقبــــــال كـــــوته مــن
آن بخــت جــــــــــــاودان را دارد اميــــــــــــدواري

اي تكيــــــه گاه هســـــتي از غربتــــم برون آر
از تـنـگـــــنـاي ظـلـمــــــت تـا اوج رســــــــتـگاري

اي آرزوي دلهــــــــــا در صبــــــــح دولـــت تـــو
خــوش مـي رســد به پايان يك عمــــــــر انتظاري

چشــــــمان بي فروغــــــــم در انتـــــظار رويت
هر جمعـــــــه مي شمارد يك هفته بي قـــراري؟
 

المینا

عضو جدید
سلام
خیلی جالب بود.
حلال کنید از این مطلبتون توی وبلاگ امام زمان استفاده کردیم.
انشاالله آقا از ما وشما قبول کنن ودستمونو بگیرن.
آمین
 

ستاره سهیل

عضو جدید
خیلی جالب بود.ممنون:gol:

من فکر میکردم دعای ما تاثیر چندانی نداشته باشه و خدا زمان ظهر رو معین کرده
 

mahmood-en

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
خیلی جالب بود.
حلال کنید از این مطلبتون توی وبلاگ امام زمان استفاده کردیم.
انشاالله آقا از ما وشما قبول کنن ودستمونو بگیرن.
آمین

سلام.
من در نقل کردن این مطالب هیچ حرامی نمی بینم.
امیدوارم تو این راه سخت و اما شیرین موفق باشید.:gol:
 
بالا