دعا کردن برای تعجیل در فرج امام عصر (ع) هیچ منافاتی با تسلیم بودن نسبت به مدت زمان غیبت ندارد و از مصادیق استعجال نیست . برای روشن شدن مسئله باید به دو نکته اساسی در امر دعا توجه کرد:
نکته اول اینکه : خداوند دعای بنده را از بالاترین عبادتها و بهترین وسایل توجه خود به بندگانش قرار داده است . امیرمومنان (ع) در سفارش خود به امام مجتبی (ع) چنین فرموده اند:
بدان کسی که گنجینه های آسمانها و زمین به دست اوست ، تو را اجازه داده که (او را) بخوانی و پاسخ دادن به تو را ضمانت کرده است ،و تو را فرموده از او درخواست کنی تا به تو ببخشد و از او طلب رحمت کنی تا تو را رحمت فرماید و میان تو و خودش ماتعی قرار نداده است .(نهج البلاغه نامه 31)
از این بالاتر اصرار ورزیدن در خواستن از پروردگار است که درباره آن از امام صادق (ع) چنین نقل شده است : خدای عزوجل دوست ندارد که مردم در درخواست از یکدیگر اصرار بورزند ، ولی این حالت را نسبت به خودش دوست دارد.(اصول کافی باب الالحاح فی دعاء، ح4)
پس نه تنها دعا کردن را خداوند دوست دارد ، بلکه اصرار ورزیدن در آن را هم دوست می دارد.
نکته دوم در امر دعا اینکه : خداوند دعای بنده را تغییر دهنده قضا و قدر خود قرار داده و این ، کمال لطف و فضل او به بندگانش می باشد . از امام هفتم (ع) نقل شده که فرموند:
بر شما باد دعا کردن برای خدا و خواستن ازخدا ، بلایی را که مقدر شده و به وقوعش حکم شده و جز اجرای آن باقی نمانده است ، برمی گرداند.(اصول کافی ،کتاب الدعا ، باب ان الدعا یرد البلاء والقضاع، ح8)
ادامه دارد.....
نکته اول اینکه : خداوند دعای بنده را از بالاترین عبادتها و بهترین وسایل توجه خود به بندگانش قرار داده است . امیرمومنان (ع) در سفارش خود به امام مجتبی (ع) چنین فرموده اند:
بدان کسی که گنجینه های آسمانها و زمین به دست اوست ، تو را اجازه داده که (او را) بخوانی و پاسخ دادن به تو را ضمانت کرده است ،و تو را فرموده از او درخواست کنی تا به تو ببخشد و از او طلب رحمت کنی تا تو را رحمت فرماید و میان تو و خودش ماتعی قرار نداده است .(نهج البلاغه نامه 31)
از این بالاتر اصرار ورزیدن در خواستن از پروردگار است که درباره آن از امام صادق (ع) چنین نقل شده است : خدای عزوجل دوست ندارد که مردم در درخواست از یکدیگر اصرار بورزند ، ولی این حالت را نسبت به خودش دوست دارد.(اصول کافی باب الالحاح فی دعاء، ح4)
پس نه تنها دعا کردن را خداوند دوست دارد ، بلکه اصرار ورزیدن در آن را هم دوست می دارد.
نکته دوم در امر دعا اینکه : خداوند دعای بنده را تغییر دهنده قضا و قدر خود قرار داده و این ، کمال لطف و فضل او به بندگانش می باشد . از امام هفتم (ع) نقل شده که فرموند:
بر شما باد دعا کردن برای خدا و خواستن ازخدا ، بلایی را که مقدر شده و به وقوعش حکم شده و جز اجرای آن باقی نمانده است ، برمی گرداند.(اصول کافی ،کتاب الدعا ، باب ان الدعا یرد البلاء والقضاع، ح8)
ادامه دارد.....