ترویج و آموزش کشاورزی

*محیا*

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
سلام
از همه دوستانی که گرایش ترویج و آموزش کشاورزی خوندن دعوت میشه مطالب مفیدشون رو توی این تاپیک بذارن جای این گرایش توی این سایت خالیه :)
 

*محیا*

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
اهمیت رشته تحصیلی ترویج و آموزش کشاورزی - http://www.ake.blogfa.com/cat-0.aspx

يكي‌ از رسالت‌هاي‌ مهم‌ هر رشته‌اي‌ بردن‌ دانش‌ و علم‌ آن‌ رشته‌ در بين‌ اقشار مختلف‌ جامعه‌ است‌. به‌ عبارت‌ ديگر مطالبي‌ كه‌ دانشجويان‌ در دانشگاه‌ها فرا مي‌گيرند، مستقيماً براي‌ عموم‌ مردم‌ قابل‌ استفاده‌ نيست‌ بلكه‌ بايد تغيير و تحولي‌ در آن‌ صورت‌ گيرد تا متناسب‌ با سطح‌ توانايي‌ هر يك‌ از مخاطبان‌ بتوان‌ ايده‌ها و نوآوري‌ها را در اختيارشان‌ قرار داد. در كشاورزي‌ نيز ما با افراد مختلفي‌ سر و كار داريم‌ كه‌ از لحاظ‌ سطح‌ علمي‌ و آگاهي‌ در رده‌هاي‌ متفاوتي‌ قرار دارند. افرادي‌ كه‌ نياز به‌ دانش‌ كشاورزي‌ نوين‌ دارند اما نمي‌توانند اين‌ دانش‌ را از كتب‌ كشاورزي‌ به‌ دست‌ بياورند بلكه‌ بايد متخصصاني‌ باشند كه‌ يافته‌هاي‌ جديد علمي‌ را متناسب‌ با سطح‌ دانش‌ و توان‌ علمي‌ اين‌ دسته‌ از مخاطبان‌ در اختيار آنها قرار دهند اين‌ متخصصان‌ همان‌ مهندسين‌ ترويج‌ و آموزش‌ كشاورزي‌ هستند.البته‌ بخش‌ آموزش‌ اين‌ گرايش‌ شامل‌ آموزش‌هاي‌ رسمي‌ نيز مي‌شود؛ يعني‌ دانشجويان‌ مهندسي‌ ترويج‌ و آموزش‌ كشاورزي‌ در اين‌ بخش‌ با نحوه‌ برنامه‌ريزي‌ آموزشي‌، تدريس‌ و مديريت‌ هنرستان‌ها و دبيرستان‌هاي‌ كشاورزي‌ آشنا مي‌شوند.
واقیعت این است که تحصیل در رشته‌های کشاورزی با این هدف صورت می‌گیرد تا علم و دانش مفیدی برای توسعه کشاورزی و حل مسایل مرتبط با آن، فراهم شود. حال نیاز است تا افرادی، این دانش و چگونگی استفاده از آن در مزرعه را، به روستاییان و کشاورزان آموزش دهند. این وظیفه خطیر بر عهده کارشناسان ترویج و مروجان کشاورزی است که چگونگی انتقال دانش و مهارت به روستاییان و کشاورزان را در دانشگاه فرا گرفته‌اند و بدون حضور آنان، زحمات و تلاش سایر متخصصان کشاورزی، راه به جایی نخواهد برد. بنابراین، کار اصلی یک کارشناس ترویج و آموزش کشاورزی، ارائه آموزش‌های مداوم و مستمر به مخاطبان در بخش کشاورزی کشور است. كارشناسان ترويج و مروجان كشاورزي عهده‌دار برنامه‌ريزي، سازماندهي، رهبري، كنترل و انجام فعاليت‌هاي ترويجي مي‌باشند و در اين مسير، همانند یک پل ارتباطی، نيازها و مسايل روستايي و كشاورزي را به مراكز تحقیقاتي منتقل مي‌سازند و در عوض، راه‌حل این مسایل و مشکلات را از این مراکز اخذ کرده و به روستاییان و کشاورزان آموزش می‌دهند.
از مهمترین اهداف ترویج و آموزش کشاورزی می‌توان به انتقال و اشاعه نوآوري‌هاي سودمند كشاورزي و هم‌چنين دانش موجود به روستاییان، کشاورزان، باغداران، دامداران، مرتعداران، جنگل‌نشینان، ماهیگیران و تمامی افرادی اشاره کرد که به طور مستقیم در تولیدات بخش کشاورزی کشور دخالت دارند تا ضمن افزايش كمي و كيفي توليدات این بخش، زندگی بهتری برای همگان به دست آید.
هدف از دوره کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی نیز تربیت کارشناسانی است که با تکیه بر آموخته‌های نظری، عملی و تجارب حاصل خود در زمینه‌های علوم کشاورزی، تربیتی و اجتماعی بتوانند به عنوان کارشناس در مقام سرپرست، کارشناس ترویج، مروج کشاورزی، و همچنین سرپرست، کارشناس و مربی آموزشی در مراکز آموزش کشاورزی و دبیرستانهای کشاورزی و نظایر آن، انجام وظیفه نمایند.
وجه تمایز متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی با متخصصان سایر رشته‌های کشاورزی
یک فارغ‌التحصل در رشته ترویج و آموزش کشاورزی همانند سایر رشته‌های کشاورزی، یک مهندس کشاورزی عمومی است زیرا، درس‌های مشترک زیادی را همانند آنان می‌گذراند (مانند درس‌های عمومی، پایه و اصلی کشاورزی مانند زراعت، باغبانی، گیاهپزشکی، دامپروری و ...) اما فرق آنان در این است که درس‌های تخصصی در زمینه ترویج و آموزش کشاورزی را می‌گذرانند، تا بتوانند ضمن آشنایی کافی با کشاورزی، آن را ترویج کنند و به دیگران نیز آموزش دهند. بنابراین، اگر سر و کار سایر تخصص‌های کشاورزی با گیاهان، دام‌ و یا مواد بی‌جان است، کار اصلی کارشناس ترویج و آموزش کشاورزی با انسان و مردم روستایی است.
منبع:http://www.ake.blogfa.com
 

sepide_beauty

عضو جدید
sepide

sepide

سلا
خودم کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی از دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین دارم .
البته واسه ارشد این رشته مدنظرم نیست .بازار کارشم اصلا جالب نیس.
نمی دونم از کجاش تعریف کنم میدونم منم مورد نیاز جامعه روستایی ماست اما چون بهش اصلا علاقه نداشتم نکات مثبتی ازش به ذهنم نمیاد.
اگه سوال خاصی داشتید سعی میکنم تا جایی که بتونم جواب بدم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا