ترفندهای افزایش طول عمر لاستیک ماشین

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
راهکارهای برای افزایش عمر لاستیک خودرو


لاستیک جزء وسایل مصرفی خودرو است که معمولا نوع باکیفیت آن از قیمت بالایی نیز برخوردار می‌باشد.

بنابراین اطلاع از روش‌های افزایش عمر لاستیک خودرو که در این مقاله مطرح کرده‌ایم می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری خودروی شخصی شما را کاهش دهد.

روشهای افزایش طول عمر لاستیک خودرو​

اگر می‌خواهید عمر لاستیک خودروی خود را افزایش دهید؛ سواری ماشین‌تان راحت‌تر و بهتر شود و رانندگی ایمن‌تری داشته باشید؛


این سه نکته را برای افزایش عمر لاستیک خودرو خود رعایت کنید.

  • فشار باد لاستیک را به صورت ماهانه چک کنید. ساده‌ترین گام برای افزایش عمر لاستیک، تنظیم فشار باد تایرهاست. فشار نامناسب هوا در لاستیک‌ها می‌تواند باعث کندی حرکت، افزایش فاصله توقف، افزایش سایش و افزایش خطر تریدگی تایر شود.
  • هر 8000 کیلومتر یک بار لاستیک‌های خودرو را جابه‌جا کنید. در اکثر خودروها، به دلیل سیستم طراحی شده برای حرکت، دو لاستیک زودتر از سایر لاستیک‌های خودرو به حرکت در می‌آیند و این می‌تواند باعث سایش ناهموار لاستیک‌ها شود. به عنوان مثال، در خودروهای دیفرانسیل جلو، لاستیک‌های جلو سریع‌تر فرسوده می‌شوند. بنابراین هر 8000 کیلومتر یک بار، لاستیک‌های جلو را با عقب تعویض کنید.
  • لاستیک‌ها را به موقع بالانس کنید. بالانس کردن روش بسیار خوبی برای متعادل کردن لاستیک‌هاست. بالانس کردن باعث می‌شود که تعادل بین لاستیک‌ها که معمولا تفاوت‌های جزئی با هم دارند برقرار شود. ناهماهنگی و بالانس نبودن چرخ‌ها ممکن است باعث شود لاستیک‌ها از قسمت داخل یا خارج دچار ساییدگی شوند. اگر در سرعت بالا با رها کردن فرمان متوجه شدید که خودرو به سمت راست یا چپ کشیده می‌شود؛ یا فرمان می‌لرزد و تکان می‌خورد؛ ممکن است خودروی شما بالانس نباشد.

اهمیت فشار باد بروی لاستیک​

تنظیم باد تایرها، فقط برای افزایش عمر لاستیک خودرو مفید نیست؛ بلکه موجب افزایش ایمنی خودرو نیز می‌شود. بررسی‌های علمی انجام شده بر روی علت تصادف‌های جاده‌ای نشان می‌دهد که از هر 11 تصادف یک مورد آن به مشکلات لاستیک مربوط می‌شود. فشار صحیح هوا باعث بهبود راندمان سوخت نیز می‌شود. کم بودن باد لاستیک‌ها به این معنی است که باید بیشتر از آنچه که خودرو در شرایط عادی نیاز دارد؛ برای خرید بنزین هزینه کنید. با تنظیم کردن باد لاستیک‌ها می‌توانید راندمان سوخت خودروی خود را تا 3.3 درصد بهبود بخشید.

تنظیم بودن باد تایر بر عمر لاستیک تاثیر دارد​

لاستیک‌های کم باد معمولا زودتر فرسوده شده و باعث افزایش مصرف سوخت و ایجاد شرایط ناایمن رانندگی می‌شود. از این رو، شما باید همیشه فشار باد لاستیک‌ها را کنترل کنید. برای اینکه از میزان باد ایده‌آل برای لاستیک‌های خودروی خود مطلع شوید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. توصیه می‌کنیم که هر بار به پمپ بنزین می‌روید؛ با استفاده از فشارسنج لاستیک، باد تایرها را بررسی کنید و در صورت افت فشار، آن را تنظیم کنید.

جا به جا کردن لاستیک ها​

علاوه بر بازرسی منظم فشار لاستیک‌ها، باید آنها را به صورت منظم جابه‌جا کرده و برای جلوگیری از سایش آج و دوام بیشتر لاستیک‌ها، برنامه دوره‌ای برای انجام این کار داشته باشید.

نگهداری از لاستیک زاپاس​

لاستیک زاپاس به همان اندازه که لاستیک‌های معمولی اهمیت دارند مهم است. چرا که وقتی یکی از چرخ‌ها پنچر می‌شود؛ این لاستیک جایگزین آن شده و باید عملکرد مشابه‌ای داشته باشد تا از ساییدگی دیگر لاستیک‌ها جلوگیری شود.همیشه این نکته را به یاد داشته باشید هر گونه ماشین که قرار است تهیه کنید اول زاپاس را چک کنید و زمانی که قصد اجاره ماشین را دارید بهتر است زاپاس را بررسی کنید.

تنظیم چرخ های خودرو​

تنظیم منظم لاستیک‌ها مزایای زیادی دارد. اول اینکه سایش یکنواخت آج روی تمام لاستیک‌ها را تضمین می‌کند. ثانیا باعث می‌شود به موقع هر گونه نقص در عملکرد سیستم تعلیق خودرو را متوجه شوید. از این رو، تنظیم چرخ راه خوبی برای اطمینان از سالم بودن لاستیک‌ها و اجزای سیستم تعلیق خودروی شماست.

چرا عمر لاستیک کم می شود​

عوامل متعددی وجود دارد که روی عمر مفید لاستیک‌های خودرو تاثیرگذارند. مسافت طی شده با آنها، شرایط جاده‌هایی که در آنها با خودرو تردد داشته‌اید، سبک رانندگی شما، حساسیت‌تان در مورد انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر و نگهداری از خودرو و مدت زمانی که از تولید تایرها گذشته است؛ همگی بر طول عمر لاستیک تأثیر می‌گذارند.

تاثیر بار اضافه بر کاهش عمر مفید تایر​

هر تایری ظرفیت مخصوص به خود را برای تحمل بار دارد. قانون اصلی در مورد این موضوع این است که اضافه بار بیشتر به معنای کاهش طول عمر لاستیک است. روی بدنه بیشتر لاستیک‌ها عددی به نام شاخص تحمل بار درج شده است. این شاخص نشان می‌دهد که حداکثر باری که این مدل لاستیک قادر به تحمل آن است چقدر می‌باشد. اگر به خودرو بیش از ظرفیت نوشته شده روی تایرها بار بزنید؛ باید انتظار فرسودگی بیش از موعد لاستیک‌های آن را داشته باشید.

اثرات كم باد بودن لاستیک​

تایرهای کم باد نرم‌تر هستند؛ راحت‌تر منحرف می‌شوند و بر اثر تماس با لبه تیز چاله‌ها راحت‌تر سوراخ می‌شوند.

علاوه بر این رانندگی با چنین لاستیک‌هایی می‌تواند اثرات زیر را در پی داشته باشد:
افزایش مصرف سوخت
تاثیر منفی روی هندلینگ خودرو
کاهش عمر لاستیک‌ها

اثرات زياد باد كردن لاستیک​

حقیقت این است که رانندگی کردن با لاستیک‌های پر باد می‌تواند برای خودروی شما مضر و برای خودتان نیز خطرناک باشد.

عمده دلایلی که کارشناسان بر اساس آن رانندگی با چنین خودروهایی را مجاز نمی‌دانند عبارتند از:

کاهش ایمنی خودرو
آسیب‌دیدگی و فرسودگی زودتر از موعد لاستیک‌ها

تنظیم فرمان دوره‌ای​

معمولاً اولین علامت عدم تعادل چرخ‌ها، چرخش فرمان هنگام رانندگی با سرعت معین است. معمولا این حالت در سرعت‌های بالاتر از 80 کیلومتر در ساعت اتفاق می‌افتد. کشیدن شدن فرمان به یک طرف اغلب نشان می‌دهد که چرخ‌ها و فرمان تنظیم نیست. این عدم تعادل می‌تواند باعث آسیب و سایش زودرس به موارد زیر در خودرو شود:
سیستم تعلیق
لاستیک‌ها
قطعات فرمان

بالانس کردن تایرها​

گاهی اوقات مشکل ذکر شده در بالا مربوط به تنظیم نبودن فرمان نیست؛ بلکه تایرها به دلیل رانندگی بد، افتادن در چاله و مواردی از این دست از بالانس خارج شده‌اند. بالانس نبودن لاستیک‌ها می‌تواند روی کیفیت عملکرد خودرو، هندلینگ و طول عمر لاستیک‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین اگر می‌خواهید در هزینه تعمیرات، تعویض لاستیک و مصرف سوخت خودروی خود صرفه‌جویی کنید؛ بالانس کردن تایرها را فراموش نکنید.

عمر لاستیک چگونه مشخص است​

وجود 3 علامت زیر در تایرها نشان می‌دهد که عمر آنها تمام شده و وقت تعویض‌شان فرا رسیده است:
فرسوده شدن آج:
عمق آج روی لاستیک‌های خودروی شما نشانه‌ای از سلامت آنهاست. البته بسیاری از لاستیک‌های جدید دارای نشانگر آج هستند که به شما کمک می‌کند تا زمان تعویض لاستیک را تشخیص دهید.
سایدگی نامنظم لاستیک‌ها: سایش ناهموار آج به دلیل گرفتن ترمزهای شدید و شتاب‌گیری مکرر اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی، الگوی سایش آج ناهموار است. در صورت ساییدگی ناهموار آج در برخی از قسمت‌ها، وقت آن رسیده که به فکر تعویض لاستیک باشید.
آسیب‌دیدن دیواره‌های لاستیک: دیواره‌های جانبی لاستیک قوی‌ترین قسمت آن است. چرا که باید کل جرم خودرو را تحمل کند. از این رو هر نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی این دیواره باید بسیار جدی گرفته شود.
 

Similar threads

بالا