ترس و وحشت حسنی مبارک از نفوذ ایران در منطقه

آقا سید

مدیر بازنشسته
سرویس بین الملل ـ روز گذشته، رئیس جمهور مصر، از «خطرات تازه‌ای» سخن گفته است که از جانب ایران منطقه را تهدید می‌کند و گفته است: «دنیای عرب و اسلام با دوران دشواری روبه روست.»

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در سخنرای خود در قاهره، با تأکید بر سخنان بالا گفت: «علاوه ‌بر مشکلات در افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، سودان و سومالی، خطرات تازه‌ای پدید آمده که ثبات منطقه را تهدید می‌کنند.»

در همین حال، خبرگزاری «فرانسه» در گزارش خود از قاهره نوشته است که اشاره‌ رئیس جمهور مصر به جمهوری اسلامی ایران است. بسیاری از کشورهای عرب منطقه، نگران حمایت ایران از گروه‌ مسلح حزب‌الله در لبنان و سازمان حماس در سرزمین‌های فلسطینی هستند. این گروه‌ها با مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها مخالف‌ می‌کنند.

این خبرگزاری افزود، دولت خودگران فلسطین حتی ایران را عامل و محرک اصلی شکاف و اختلاف ادامه‌دار میان گروه‌های عمده فلسطینی می‌دانند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به ‌تازگی در سخنانی در تونس اعلام کرد که حماس به خواست تهران، طرح آشتی ملی میان دو گروه عمده فلسطینی را امضا نکرد.

این طرح با میانجیگری مصر تهیه شده بود و اسماعیل هنیه، مرد قدرتمند حماس قبلا از آن حمایت می‌کرد.

مصر هفته‌ گذشته، سفر از پیش‌برنامه‌ریزی شده‌ منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران را لغو کرد. این اقدام مصر پس از آن انجام گرفت که دولت ایران از آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و حمایت کشورهای عربی از این گفت وگوها به شدت انتقاد کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در یک سخنرانی در تهران به شدت به این مذاکرات حمله کرد و گفت: «این مذاکرات شکست‌ خورده است، سرنوشت فلسطین در فلسطین و از طریق مقاومت مردم فلسطین تعیین می‌شود.»

احمدی‌نژاد در این سخنرانی صلاحیت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین برای رهبری گفت وگوهای فلسطنیی‌ها و هدایت مذاکرات را نیز زیر پرسش برد و گفت: «چه کسی می‌خواهد گفت وگو کند، از جانب چه کسانی نمایندگی دارند که گفت وگو کنند؟ نماینده مردم فلسطین چه کسی است؟ کسانی که می‌خواهند گفت وگو کنند، از کجا این نمایندگی را به دست آورده‌اند؟»

مذاکرات مستقیم صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از روز دوم سپتامبر در واشنگتن آغاز شده و دور بعدی آن، روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر در شهر بندری شرم‌الشیخ مصر برگزار خواهد شد.

حسنی مبارک که کشورش نقش مهمی در فرایند صلح خاورمیانه بازی می‌کند، در نخستین دور گفت‌وگوها در واشنگتن حضور داشت.

«دویچه وله» نیز در حاشیه ای بر سخنان مبارک و دلایل آن نوشت: مناسبات قاهره و تهران در سال ۱۹۸۰ و در پی شناسایی {رژیم صهیونیستی} اسرائیل از سوی مصر در سال‌های دهه‌ی هشتاد میلادی قطع شد.

از آن پس تاکنون، همه‌ تلاش‌های برای عادی‌سازی این مناسبات بی‌نتیجه مانده است.

سال گذشته، حسنی مبارک در یک سخنرانی تندی علیه جمهوری اسلامی ایران گفته بود، «ایران با هر گونه صلح‌ و سازش دشمنی دارد و منطقه را به مرز جهنم پیش می‌برد.»

رئیس جمهور مصر افزوده بود: «آن‌ها آرزو دارند نفوذ و برنامه‌های خود را به جهان عرب تحمیل کنند و آتش عدم تعادل و ناهماهنگی را در فلسطین و منطقه عربی بیفروزند.»

سخنان مبارک در حالی متوجه ایران شده که مصر در آستانه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری به شدت دچار تنش بوده و در همین راستا، مقامات مصری و از جمله رئیس جمهور این کشور تلاش می کنند با طرح موضوعات حساسیت برانگیز خارجی و بین المللی ضعف های داخلی خود را سرپوش بگذارد.

البته باید یادآور شد که موضعگیری رئیس جمهور و همچنین وزیر خارجه مصر علیه ایران موضوع جدیدی نیست.

گفتنی است، حضور محمد البرادعی در رقابت های انتخاباتی مصر اسباب نگرانی گسترده جناح حاکم در مصر را پدید آورده و گفته می شود، مبارک در حال ارزیابی این موضوع است که آیا خود بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده یا زمینه را برای حضور فرزندش «جمال» فراهم سازد.
تابناک
 
بالا