تحولاتی که لازم است در سیستم آموزش و پرورش صورت گیرند

t3teknik

عضو جدید
کاربر ممتاز

بارزترین خصوصیات عصر حاضر را می توان ایجاد تغییرات وتحولات شگرف ومداوم درطرزتفکر ایدیولوژی ، ارزش های اجتماعی ، روش های انجام کار و بسیاری از پدیده های دیگر زندگی دانست.
به همین سبب امروزه مدیران با مراکز آموزشی پر از ابهام ، پویا و در حال تحول روبرو هستند.


مفاهیم تغییر ،تحول ،نوآوری وتفاوت آن ها:
درتعریف تغییر گفته شده است تغییر،دگرگونی هر چیزی است که با گذشته اش تفاوت داشته باشد و نوآوری اتخاذ ایده هایی برای سازمان جدید است.بنابراین تمام نوآوری ها می توانند منعکس کننده یک تغییر باشند؛ اگرچه تمام تغییرها نوآوری نیستند.(آقایی فیشانی،1377، 26)تحول یعنی فرایند ذوب شدن اندیشه ها ،باورها ورفتارهای سنتی وتثبیت ارزش های نوین واستقرار نظام های جدید. تحول یعنی منطبق کردن سازمان ها با آخرین پدیده های روز( Rosabeth Kanterاینترنت )
سازمان های نوآور، معنا ومفهوم تغییرو نوآوری وتحول در سازمان ها از نگاه صاحبنظران:
سیستم آموزشی نوآور ، سیستم هایی هستندکه نسبت به تغییرنیازهای ذی نفعان ، تغییرمهارت های رقبیان ، تغییر روحیه افراد جامعه واکنش نشان داده ، در شکل و نحوه تولیدات خود(دانش آموزان و علم) تجدید نظرمی کنند و خود را متحول سازند . تغییر در سیستم آموزشی فرایند تحول ودگرگونی است که در رفتار ها ،ساختارها ،خط مشی ها ،منظورها یا بروندادهای پاره ای از واحدهای مراکز آموزشی رخ می دهد.(اقتباس از هنسن ،1370 ،330)با توجه به نزدیکی ومشابهت مفاهیم نوآوری وتغییردربسیاری ازمنابع ومتون علمی،این دو واژه اغلب مترادف درنظرگرفته شده است"الوین تافلر"معتقد است محورموج سوم راخلاقیت ونوآوری تشکیل می دهد.(آقایی فیشانی ،1377،ص پیشگفتار)
ضرورت و عوامل ایجاد کننده تحول:
ضرورت تحول را علاوه بر عوامل تاثیر گذار آن ، در بالندگی وبهبودی سیستم آموزشی کشور ، بهبود در کیفیت زندگی نیز می توان یافت. سیستم آموزشی هرکشور تحت فشارعوامل متعددی همچون؛ پیچیدگی وقایع ، سرعت پیشرفت فناوری، افزایش رقابت چشمگیر در ارایه خدمات وتولیدات و نیاز طبیعی و درونی انسانها در مجموعه نظام هستی،قراردارند.این عوامل سیستم های مربوطه را درمقابل تغییروتحول خلع سلاح نموده وآنان راواداربه پذیرش وبرنامه ریزی جدی می کند.
چگونگی ایجاد تحول در سیستم آموزشی
(به دلیل سنگین شدن مطلب شرح عنواین زیر را قرار ندادم . اگر کسی مایل به مطالعه توضیحات عناوین هست اعلام کنه که واسش بزارم
:gol:)

1) تعیین اهداف تحول؛


2) توجه به نیاز درونی سیستم آموزشی


3) تبدیل مشکلات وتهدیدها به فرصت؛


4) جلب همدلی ،همراهی ، همفکری وهمکاری تمامی اعضاءکارکنان مدارس


5) مدیران جلودار والگوی عملی تحول ؛




طبقه بندی سطوح تحول در آموزش و پرورش


1) تحول در ساختار


2) تحول در فناوری


3) تحول در افراد یا به عبارتی نیروی انسانی
 

Similar threads

بالا