تحلیل آزمون سال 91 کارشناسی ارشد مجموعه شیمی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با سلام
در این تاپیک تحلیلی که در سایت مدرسان شریف در مورد کنکور کارشناسی ارشد مجموعه شیمی 91 موجود است، قرار داده میشود تا شما دوستان عزیز استفاده کنید.

اگر نظری در این زمینه دارید در همین تاپیک مطرح کنید.


:gol::gol::gol:
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیمی آلی

شیمی آلی

در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه شيمي سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات شیمی آلی مطابق سال‌های قبل 30 سوال بود که 2 سوال از مبانی شیمی آلی، 3سوال از شیمی فضایی، 1سوال از فصل‌های آلکنها، آلکیل هالیدها، الکل ها و فنل‌ها، 4 سوال از ترکیبات اروماتیک، 3 سوال از آلدهیدها و کتون ها، 2 سوال از کربوکسیلیک اسیدها، 2سوال از آمین‌ها، 3سوال از مشتقات دو عاملی، 2سوال از واکنش‌های پریسیکلیک، 2سوال از روش‌های طیف سنجي و 2 سوال ازکربوهیدراتها مطرح شده بود. درواقع طراح سوال‌ها سعی کرده است تا حد امکان تمامی بخش‌ها را در نظرداشته باشد ولی سوال‌هاي امسال کمی مفهومی‌تر شده بودند. همچنین عدم طرح سوال از مبحث هتروسیکل‌ها عجیب است.
عجیب‌تر اینکه تنها دو سوال از روش‌های طیف‌سنجي آمده است در حالی که در چندین سال گذشته به طور میانگین 5 سوال از این مبحث مطرح مي‌شد. از بخش آروماتیک‌ها نیز 4 سوال تقریباً آسان و غیر معمول انتخاب شده است كه نشان‌دهنده سلیقه‌ای بودن طرح سوال‌ها و نبود یک روند مشخص در آزمون امسال است. به هرحال سوالات امسال نسبت به سال قبل در این درس نسبتاً آسان تر بود و نیاز به زمان کمتری برای حل داشت.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیمی تجزیه

شیمی تجزیه

در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه شيمي سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات شیمی تجزیه مطابق سال‌های قبل 30 سوال بود که 9 سوال از شیمی تجزيه 1 شامل، 1سوال از آمار و خطا، 2سوال از غلظت‌ها و محلول‌ها، 2 سوال از اسیدها و بازها،3 سوال ازرسوب‌ها و 1 سوال ازکمپلکسومتری و 8سوال از شیمی تجزيه 2، شامل 7سوال از مقدمة الکتروشیمی و 1 سوال از پتانسیومتری و 13 سوال از تجزیه دستگاهی شامل 2سوال از مقدمه، 2 سوال از اسپکتروسکوپی اتمی، 1 سوال از مرئی، 2 سوال از لومینسانس، 1 سوال از مادون قرمز و رامان، 1سوال از طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته، 1 سوال از طیف سنجی جرمی و 3 سوال از روش‌های جداسازی مطرح شده است.
تنها نکته عجیب عدم رعایت اصل پخش سوال‌ها در شیمی تجزيه 2 می‌باشد به طوری که از مباحث روش‌های الکترولیز، ولتامتری و هدایت سنجی که در سال 90، 3سوال و در سال 89 ، 4سوال آمده بود امسال سوالی مطرح نشده است و 7 سوال از مقدمه الکتروشیمی طرح شده است.
به غیر از نکته فوق بودجه بندی شیمی1 و تجزیه دستگاهی تقریباً همچون سال‌های قبل می‌باشد. به هر حال سوالات امسال بسیار راحت‌تر از سال قبل می‌باشد که یک امتیاز بزرگ برای کسانی است که شیمی تجزیه را جدی گرفته و برای آن وقت گذاشته‌اند، که می‌تواند برای این اشخاص یک عامل سبقت باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیمی کاربردی

شیمی کاربردی

در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه شيمي سال 91 (بهمن 90)، از درس شيمي كاربردي 30 سوال مطرح شده است. همانطور كه مي‌دانيم آزمون كارشناسي ارشد شيمي شامل دو دسته سوال مي‌باشد كه يك دسته آن براي دانشجوياني است كه لزوماً براي كارشناسي ارشد گرايش كاربردي را انتخاب مي‌كنند، و به هر دو دستة سوالات پاسخ مي‌دهند يعني دانشجويان كاربردي علاوه بر اينكه بايد به سوالات زبان ـ شيمي آلي ـ شيمي فيزيك ـ شيمي معدني ـ شيمي تجزيه پاسخ دهند بايد به 30 سوال ديگر كه مربوط به گرايش آنها است نيز پاسخ دهند. 30 سوال شيمي كاربردي شامل اصول محاسبات در مهندسي شيمي، شيمي صنعتي 1 و 2 اصول تصفيه آب و خوردگي فلزات مي‌باشد. كه همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد از هر كدام از اين مباحث 6 سوال مي‌آيد. سوالات اصول محاسبات از نظر سختي تقريباً شبيه سوالات سال 90 بود، مباحثی كه معمولاً از آن سوال مي‌آید شامل احتراق گازها، اساس كار و موازنة مبدل‌ها و رآكتورها می باشد. شيمي صنعتي 1 كه شامل انتقال حرارت ـ انتقال جرم و مكانيك سيالات است. معمولاً 2 سوال از انتقال جرم ،‌2 سوال از مكانيك سيالات و 2 سوال از انتقال حرارت مي‌آيد كه سوالات صنعتي 1 نسبت به آزمون كارشناسي ارشد 90 نسبتاً راحت‌تر بود. شيمي صنعتي 2 كه در واقع بخشي از عمليات واحد مهندسي شيمي است معمولاً از مبدل‌هاي حرارتي ،رطوبت و هواي غيراشباع سوال مي‌آيد كه سوالات صنعتي 2 نسبت به آزمون90 سخت‌تر و مفهومي‌تر بود. سوالات اصول تصفيه آب و پساب‌هاي صنعتي نسبت به آزمون90 قابل پيش‌بيني‌تر بوده و طبق معمول از قلياييت آب و‌ شاخص‌هاي آب سوال آمده است. اما سوالات خوردگي تقريباً مشابه سوالات آزمون90 بوده و همانطور كه انتظار مي‌رفت از انواع خوردگي، دياگرام پوريه باز هم سوال آمد.
اگر آزمون كارشناسي ارشد 91 را نسبت به آزمون كارشناسي 90 مقايسه كنيم دامنه سوالات 90 گسترده‌تر و مفهومي‌تر بوده و در كل سخت‌تر نسبت به سوالات 91 مي‌باشد. با توجه به اينكه گرايش شيمي كاربردي يك حد واسط بين شيمي محض و مهندسي شيمي در مقطع كارشناسي است دامنه مطالب خيلي گسترده‌تر مي‌باشد و كسي كه در مقطع ارشد شيمي كاربردي را انتخاب می کند بايد اطلاعاتش را به يك مهندس شيمي نزديك‌ كند تا موفق شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیمی معدنی

شیمی معدنی

در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه شيمي سال 91 آزمون (بهمن 90)، تعداد سوالات شيمي معدني مطابق سال‌های قبل 30 سوال بود که به ترتیب 3سوال از تقارن، 2سوال از ساختار اتمی ، 2 سوال از جامدات یونی ، 3سوال از پیوندها، 1سوال از اسید و باز، 2سوال از ترکیبات کئوردیناسیون، 2سوال از ایزومری و عوامل موثر درکئوردیناسیون، 6 سوال از نظریه‌های پیوند در ترکیبات کئوردیناسیون، 1 سوال از طیف‌های الکترونی، 3سوال از سينتیک شیمیایی و 5 سوال ازشیمی آلی فلزی طرح شده بود.
يكي از مزيت‌هاي اين آزمون عدم طرح سوال از مبحث دشوار اوربیتال های مولکولی بود. به غیر از مبحث فوق، بودجه بندی سایر مباحث تقریباً نزدیک به سال گذشته بوده است. به هر حال چند سالی است که مفهومي بودن‌، اولویت در طراحی سوال‌هاست و کمی کار پاسخگویی را پیچیده می‌سازد.
سوالات امسال ازاین درس نیز کمی آسانتر ازسال قبل می‌باشد. به هر حال امیدواريم اشتباهات متعدد درآزمون 91 در انتخاب جواب‌های صحیح توسط سازمان سنجش در شیمی معدنی امسال تکرار نشود و حقی ازکسی ضایع نگردد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیمی فیزیک

شیمی فیزیک

در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه شيمي سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات درس شيمي‌فيزيك30 سوال بوده است که شامل 2 سوال از گازها، 7 سوال از از ترمودینامیک،2 سوال از محلول ها،2 سوال از سیستم‌های فازی، 2سوال از الکتروشیمی، 5 سوال از سينتیک و 10 سوال از کوانتوم می‌باشد.
بودجه‌بندی امسال نیز تقریباً مشابه سال‌های قبل بوده و تغییرات کمی را شامل شده است. مزیت ویژه امسال این است که سوالات آزمون كارشناسي ارشد 91 درس کوانتوم ، نسبتاً آسان‌تر از سال قبل می‌باشند ولی سينتیک کمی پیچیده‌تر شده است. بقیه قسمت‌ها نیزطبق روال سال‌های قبل اکثراً مفهومی هستند.
می‌توان گفت شیمی فیزیک در آزمون سال 91 در حد سال قبل و شاید کمی آسانتر باشد ولی همچنان مفهوم حرف اول را می‌زند. داوطلبان براي موفق بودن در پاسخگويي به سوالات شيمي فيزيك بايد اين درس را به صورت مفهومي مطالعه كرده و از حفظ كردن مطالب خودداري كنند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
زبان تخصصی

زبان تخصصی

در آزمون كارشناسي ارشد شيمي سال 91 (بهمن 90)، 15 سوال تخصصي زبان همانند سال‌هاي گذشته تحت عنوان لغت و درك مطلب مطرح شد. از لحاظ ضريب سختي، سوالات سال 91 از سال 90 سخت‌تر بود و تمام سوالات سال 91 تحت عنوان درك مطلب طراحي شده بود ولي در سال 90، 1 سوال لغت تخصصي بود كه بدون خواندن متن ،داوطلب قادر بود به آن پاسخ دهد.در تحليل سوالات زبان تخصصي مجموعه شيمي، تقسيم‌بندي سوالات به لغات تخصصي و درك مطلب با اين هدف بوده است كه داوطلبان گرامي متوجه باشند كه پاسخ‌دهي به سوالات درك مطلب دو توانايي ايشان را مي‌طلبد.
1ـ تسلط به لغات تخصصي
2ـ تسلط به مهارت‌هاي 16 گانه درك مطلب
توجه داشته باشيد كه حتي براي پاسخ‌دهي به سوالات درك مطلب نيز بايد لغات تخصصي را بدانيد. اما مهارت‌هاي 16گانه براي نيل به اين هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متوني برخوردند كه مشكل بوده يا غير فهم است براي پاسخ‌دهي به اين گونه سوالات از مهارت‌هاي 16گانه درك مطلب استفاده كنند.
مهارت‌هاي درك مطلب به عنوان فصل Reading comprehension در كتب زبان تخصصي مدرسان شريف آورده شده است. بعد از مهارت‌ها يك سري متون آورده شده است كه شما مي‌توانيد به عنوان تمرين يادگيري مهارت‌ها از اين متون استفاده كنيد. با آرزوي موفقيت شما در آزمون كارشناسي ارشد.
 

Similar threads

بالا