تبديل ايده به محصول ، تبديل علم به ثروت

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
امروزه مراكز تحقيق و توسعه از واحدهاي مهم سازماني مؤسسات و سازمان هاي صنعتي و كارآفرينان است كه ناگزير لازم است برمبناي علم و در راستاي توسعه اقتصاد و صنايع پيشرفته حركت كنند. به عقيده متخصصان،؛ تحقيق و توسعه بستر توسعه همه جانبه كشورها و پايداري براي بازسازي و نوسازي تكنولوژيكي، افزايش اشتغال، ارتقاي كيفيت زندگي و محيط و سلامت است و در اين چارچوب تجاري كردن تكنولوژي از جمله عوامل مهم به شمار مي رود. »تجاري كردن تكنولوژي«، عنوان جزوه اي از انتشارات اخير انجمن تخصصي مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن است كه مقاله اي از آن براي درج در اين صفحات تلخيص شده است.

امروزه، همانند گذشته، ديگر پهنه جغرافيايي، كثرت جمعيت و منابع سرشار طبيعي ملاك قدرتمندي تلقي نمي شود. اكنون صاحبان واقعي قدرت كساني هستند كه بر امواج تكنولوژي نشسته اند.
اين يك شعار نيست. نرخ بالاي رشد توليدات صنعتي به ويژه در حوزه فناوري هاي پيشرفته در كشورهاي عضو OECD و كشورهاي جنوب شرقي آسيا و صادرات اين كشورها (كشورهاي جنوب شرقي آسيا) كه روندي از تغيير تركيب صادرات از كالاهاي سنتي و كاربر را به كالاهاي تكنولوژي بر، نشان مي دهد، كمترين ترديدي را در اين مورد، باقي نمي گذارد.
بررسي ها، نشان مي دهد كه از حدود180 كشور جهان،50 كشور برتر داراي بيشترين سرمايه گذاري در زمينه تحقيق و توسعه هستند(98 درصد كل جهان) بيشترين تعداد محققان و دانشمندان(95 درصد كل جهان) و بيشترين شمار ثبت اختراعات(99 درصد كل جهان)، هستند. اين كشورها(50 كشور) همچنين داراي نرخ رشد متوسطي معادل2/41درصد اند كه در مقايسه با نرخ رشد0/88 درصدي بقيه كشورها(130 كشور)، بسيار چشمگير و بالاتر است. همين بررسي ها نشان مي دهد كه90 درصد از سهم كشورهاي در حال توسعه، مربوط به كشورهاي در حال توسعه آسياي جنوب شرقي (چين، تايوان، كره جنوبي، سنگاپور، مالزي، تايلند، اندونزي، فيليپين) و مكزيك، برزيل و هند است كه در همان گروه50 كشور جاي دارند.



غيرممكن نيست
اكنون، كاملاً روشن است كه همه كشورهايي كه »فناوري« را محور توسعه قرار داده اند، توانسته اند جايگاه خود را به سرعت تغيير داده و حضور موفقي در جامعه جهاني داشته باشند. البته، قبول چنين راهبردي به مفهوم سادگي پياده سازي آن نيست و اگر چنين بود، بقيه كشورهاي بازمانده از كاروان توسعه هم موفق به گذار از اين وادي پرپيچ و خم مي شدند. اما، طي كردن اين مسير، گرچه ساده نيست ولي، غيرممكن هم نيست. كافي است، كمي واقع بينانه عمل كنيم. واقع بينانه عمل كردن يعني درك هوشمندانه واقعيات كه، راهنماي خواسته هاي ما باشد و كوشش هاي ما را عميقاً برانگيزد. يعني اينكه دريابيم چرا گذار از اين مرحله (مرحله عقب ماندگي) اجتناب ناپذير است. يعني اينكه دريابيم اين »تكنولوژي« است كه نقطه ضعف و پيچيده ترين مشكل ما در حال حاضر و سال هاي آينده است و از آنجايي كه ما از نظر تكنولوژي توسعه نيافته ايم، پس چاره انديشي در اين مورد بايد به صورت اضطراري و فوري انجام گيرد. چنين اضطرار و فوريتي يعني جهشي عمل كردن، مستلزم تضمين ايجاد فضايي است كه نفوذ، نشر و توسعه تكنولوژي را ميسر سازد.



تجاري سازي تكنولوژي
تجاري كردن يا تجاري سازي تكنولوژي يكي از روش هايي است كه مي توان بوسيله آن علم را به اقتصاد گره زد (البته با اين فرض كه علمي وجود داشته باشد و اقتصادي هم كه پذيراي آن باشد.)
از اصطلاح تجاري سازي(Technology Commercialization) تعاريف مختلفي ارايه شده است. برخي آن را صرفاً استاندارد سازي عمليات توليد براي ارايه و انتقال دانش فني به سايرين دانسته اند. برخي تجاري سازي را انتقال دانش و تكنولوژي از يك فرد يا گروه به فرد يا گروه ديگر به منظور به كارگيري آن در سيستم فرآيند، محصول و يا يك روش انجام كار، تعريف كرده اند.
در ساده ترين تعريف، تجاري سازي به انتقال تكنولوژي بسيار نزديك است. به عبارت ديگر فرآيند تجاري سازي، همان فرآيند انتقال دانش و تكنولوژي از مراكز تحقيقاتي به صنايع موجود يا كسب و كارهاي جديد است.
از نظر فرآيند نوآوري، تجاري سازي يعني اينكه فناوري و دانش نوين بايد ازمؤسسه هاي عرضه كننده آن به سمت صنايع و شركت هاي متقاضي جريان يابد.
در مجموع تجاري سازي را مي توان به بازار رسانيدن يك ايده يا يك نوآوري دانست كه بايد با مطالعه دقيق بازار و استخراج نيازهاي بازار، انجام تحقيقات و انجام آزمايش هاي لازم، تهيه نمونه، استاندارد سازي فرآيند توسعه محصول و هماهنگي هاي مديريتي براي عرضه آن به متقاضي يا بازار، توام باشد.


تحقيقات بازار
امروزه، همه مراكز تحقيقاتي، دانشگاه ها و مؤسساتي كه كار تحقيقاتي انجام مي دهند بايد واحدهاي تحقيقات بازار داشته باشند. چنين واحدي به عنوان هماهنگ كننده فعاليت هاي تجاري سازي مي تواند نقش مهمي را در نتيجه رساني تحقيقات به بازار و بخش هاي اقتصادي و متقابلاً نيازهاي بازار به واحدهاي تحقيقاتي داشته باشد.
امروزه فراگرفتن روش هاي تجاري كردن تكنولوژي براي نوآوران و كارآفرينان مراكز تحقيقاتي و مؤسسات بسيار حائز اهميت است، چرا كه موفقيت تحقيق بايد با توسعه و تجاري شدن آن همراه باشد. ما تاكنون در اين بخش (تجاري سازي) كم كاركرده ايم، بايد به دنبال ساز و كارهايي باشيم كه روش تبديل »ايده« به »محصول« را به ما ياد بدهد و روند تبديل »علم« به »ثروت« را سرعت ببخشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نمونه هاي موفق مراكز تجاري سازي تكنولوژي

كره جنوبي:
شركت پيشبرد تكنولوژي كره (Korea Technology Advancement Corporation) در سال1974 براي تجاري كردن تكنولوژي هاي حاصل از تحقيق و توسعه، ايجاد شد. سهامداران اين شركت،7 مؤسسه بزرگ تحقيقاتي وابسته به وزارت علوم و تكنولوژي كره هستند. اين شركت نيز به نوبه خود، شركت هاي اقماري ديگري را به وجود آورده كه آنها نيز در تجاري كردن نتايج تحقيقات در سراسر كره فعاليت دارند و حجم عظيمي از منابع مالي را در خود گرد آورده اند.

ژاپن:
كشور ژاپن به عنوان يك اقدام عملي براي تجاري كردن تكنولوژي هاي حاصل از تحقيق و توسعه، يك شركت تحقيق و توسعه را با نام Japanese Research & Develompment Company (JRDC) در سال1961 داير كرد. JRDC يكي از نمونه هاي بسيار موفق تجاري سازي دستاوردهاي تحقيق و توسعه است و در حال حاضر بدون وابستگي به منابع و اعتبارات دولتي، با ايجاد شركت هاي اقماري متعدد، سرمايه عظيمي را گرد آورده است كه در مسير توسعه صنعتي و اقتصادي ژاپن به كار گرفته مي شود.

آلمان: مراكز واسطه اي در آلمان توسط بخش خصوصي و بعضاً با مشاركت واحدهاي توليدي و شركت هاي خدمات مشاوره اي ايجاد شده اند. اين مراكز، تماماً نقش واسطه اي دارند و بخش اعظم خدمات آنها را رفع مشكلات فني، مديريتي، آموزشي، نوآوري و انتقال تكنولوژي هاي حاصل از تحقيق و توسعه، شناخت بازار و توسعه صادرات، تشكيل مي دهد. نمونه هاي متعددي از اين مراكز در آلمان وجود دارند كه يكي از آنها در ايالت »بايرن« فعاليت دارد. سهامداران اين مركز عبارتند از:
-30 درصد سهام متعلق به دولت ايالتي است.
-30 درصد سهام متعلق به بانك هاي آن ايالت است.
تمامي واحدهاي صنعتي موجود در منطقه و متقاضيان احداث واحدهاي جديد، مي توانند با مراجعه به اين مركز و پرداخت حق عضويت در زمينه هاي فني، تخصصي، بازاريابي و تكنولوژي، خدمات دريافت كنند.




آمريكا:

1) شركت تجاري سازي تكنولوژي (TCC) :

Technology Commercialization Company (TCC) اين شركت وابسته به كالج مهندسي »دانشگاه اوهايو« در ايالت اوهايوي آمريكاست. اين شركت از مرحله شكل گيري ايده ها تا مراحل ثبت اختراع و انتقال تكنولوژي توليد شده به بازار، نوآوران را راهنمايي و حمايت مالي مي كند. اين شركت، هم خود اقدام به سرمايه گذاري براي تجاري سازي تكنولوژي مي كند و هم به جستجوي سرمايه گذاران ريسك پذير مي پردازد.


2) مركز تجاري سازي تكنولوژي (UB-CTC) :

Center for Technology Commercialization
اين مركز، وابسته به دانشگاه بالتيمور(University of Baltimore) است و در زمينه آموزش، تحقيقات و مشاوره در تجاري سازي تكنولوژي فعاليت دارد.
هدف اصلي اين مركز، ايجاد تسهيلات براي انتقال تكنولوژي (محصول) به بازار و كمك به كارآفرينان، سرمايه گذاران، دانشمندان، محققان آزمايشگاه ها و نوآوران (دارندگان اختراع) در تجاري كردن تكنولوژي است.



3) مركز ملي انتقال تكنولوژي (NTTC) :

National Technology Transfer Center (NTTC)
مركز ملي انتقال تكنولوژي در سال1989 با تصويب كنگره آمريكا ايجاد شد. هدف اصلي آن تقويت صنايع آمريكا و فراهم كردن امكان دسترسي آنها به اعتباري نزديك به70 ميليارد دلار است كه به تحقيقات و استفاده از نتايج تحقيقات اختصاص داده مي شود. NTTC با استفاده از اين اعتبار، در ساخت و توليد، ايجاد شغل، ايجاد ارتباط بين آزمايشگاه هاي دولت فدرال و بخش خصوصي، دانشگاه ها، نوآوران و سازمان هاي توسعه اقتصادي، نقش فعالي ايفا مي كند. NTTC در واقع يك »مركز تجاري سازي تكنولوژي« فعال است و خدماتي از قبيل: دسترسي به اطلاعات تكنولوژي دولت فدرال، آموزش تجاري سازي تكنولوژي، ارزيابي تكنولوژي كه به صنايع در انتخاب و تصميم گيري در مورد نوآوري ها كمك مي كند، استراتژي هاي تجاري و توسعه تجارت الكترونيكي ارايه مي دهد.


كانادا: مركز نوآوري كانادا:

Canadian Innovation Centre
اين مركز،30 سال قبل(1979) به صورت مستقل و غيرانتفاعي تاسيس شد و تاكنون به بيش از50.000 نوآور، كارآفرين و شركت هاي كوچك و بزرگ كانادايي در تجاري سازي تكنولوژي كمك كرده است. مهمترين فعاليت هاي اين مركز عبارتند از:
جستجوي ايده ها محصول، خدمات ارزيابي فني، تحقيقات بازار و بازاريابي، ارزشگذاري دانش فني، توسعه محصول، برنامه ريزي سرمايه گذاري براي سرمايه گذاران و آموزش تجاري سازي تكنولوژي.



فرانسه: شركت انتقال نوآوري هاي علمي فرانسه (FIST):

France Innovation Scientifique et Transfer (FIST)
اواخر سال1991 با ابتكار وزارت تحقيق و تكنولوژي فرانسه، تعدادي از مؤسسات تحقيقاتي، تصميم به ايجاد يك شركت مستقل كردند كه توانايي انتقال نوآوري هاي تكنولوژيكي را از مراكز تحقيقاتي به صنعت داشته باشد. بر همين اساس، شركت انتقال نوآوري هاي علمي فرانسه FIST تاسيس شد.
اين شركت در اكتبر1992 با سرمايه45000 فرانك توسط پنج مركز تحقيقاتي آغاز به كار كرد. در سال1993، تعداد ديگري از مؤسسات تحقيقاتي دولتي به سهامداران شركت انتقال نوآوري علمي پيوستند و سرمايه آن را به 7 ميليارد و500 ميليون فرانك افزايش دادند.
وظيفه اصلي اين شركت عبارت است از: انتخاب، تجاري كردن و انتقال تكنولوژي به صنعت.
 
بالا