تایتانیک 100 ساله شد

termah

مدیر بازنشسته
تایتانیک (RMS Titanic) کشتی بخار بزرگی بود که در چهاردهم آوریل ۱۹۱۲، در هنگام سفر از بندر ساوتهمپتون انگلیس به نیویورک آمریکا به علّت تصادف با کوه یخ غرق شد و نزدیک به ۱۷۲۵ نفر از مسافران آن جان خود را از دست دادند.

طراح اصلی این کشتی بزرگ، مهندس ایرلندی، توماس اندروز و ناخدای کشتی کاپیتان ادوارد جان اسمیت بود. مدیر شرکت دریایی ستارهٔ سفید (صاحب کشتی تایتانیک) بروس ایزمای فرار کرد و زنده ماند. شمار ۷۰۵ نفر از ۲۳۰۰ نفری که در کشتی بودند زنده ماندند.

ساخت تایتانیک در یکی از کارخانجات کشتی‌سازی شهر بلفاست در ایرلند شمالی در سال ۱۹۰۹ میلادی اغاز شد و در ۱۹۱۲ پایان یافت. در ساخت تایتانیک بیش از ۱۵۰۰۰ هزار کارگر فعالیت داشتند. تایتانیک بزرگترین کشتی دنیا بود. وزن آن ۵۲٫۳۱۰ تن، طول آن ۲۶۵ متر و ارتفاع آن ۲۸ متر بود. تایتانیک دارای ۳ ابر موتور بود که می توانست کشتی را با حداکثر سرعت ۴۳ کیلومتر بر ساعت حرکت دهد.


در طراحی تایتانیک از بهترین تکنیک‌های روز و تدابیر امنیتی و ضد غرق شدن بهره‌گیری شده بود. تایتانیک دارای ۱۵ در امنیتی بود که با بسته شدن آنها امکان نفوذ آب به قسمت‌های دیگر وجود نداشت. به نظر طراحان و مهندسان، ضریب بالای ایمنی باعث میشد که تایتانیک هرگز غرق نشود.

این کشتی دارای ۳ کلاس (درجه) مختلف برای حمل مسافر بود: درجه یک برای افراد ثروتمند، درجه دو برای طبقه متوسط و درجه ۳ که برای کسانی که امکان مالی برای مسافرت لوکس نداشتند. بخش درجه سه در بخش زیرین بدنه کشتی قرار داشت بود.


شب ۱۴ اوریل ۱۹۱۲ در ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه شب دیدبان کشتی حضور کوه یخ را اعلام کرد.به دستور کاپیتان، تایتانیک به سمت چپ هدایت شد.

بعد از ۳۷ ثانیه از دستور کاپیتان هیچ اتفاقی نیفتاد و کشتی با سرعت ۴۰ کیلومتر مستقیم به سمت چند میلیون تن یخ حرکت میکرد. بعد از ۳۷ ثانیه کشتی شروع به چرخیدن به سمت چپ کرد.کوه یخ از جلو و کنار کشتی گذشت، کاپیتان فکر کرد خطر رفع شد تا ناگهان صدایی از سمت راست کشتی بلند شد که ترس بر اندام تمام ملوانان و کاپیتان انداخت. تایتانیک با کوه برخورد کرد.

کاپیتان اسمیت، کاپیتان ارشد به خاطر صدای بلند برخورد تایتانیک، از خواب بیدار شد و سراسیمه پرسید که چه اتفاقی افتاده است. یکی از ملوانان گفت که متاسفانه با کوه یخ برخورد کرده ایم و ما موتور ها را از کار انداخته ایم. تایتانیک آرام آرام سرعتش کم شد تا توقف کرد.کاپیتان پرسید آیا درهای امنیتی را بسته اید؟ ملوان جواب داد: "بله"

کاپیتان اسمیت به توماس گفت: قسمت‌های ۱ و ۲ و۳ و ۴ و ۵ پر از آب است این چقدر خطرناک است؟ توماس بارنگ پریده پاسخ داد: خیلی بد! این کشتی دارد غرق میشود

کاپیتان: اما تو گفته بودی که تایتانیک هیچ وقت غرق نمی‌شود

توماس: بله گفتم تایتانیک اگر ۳ قسمتش پر آب شود امن است، اگر ۴ قسمتش پر از آب شود باز هم امن است، اما ۵ قسمت نه

کاپیتان:چند ساعت وقت داریم؟

توماس: نمی‌دانم، حد اکثر ۲ ساعت برای غرق شدن بدنه و آنتن باهم.

جک فیلیپس از تایتانیک پیغامی را با رادیو به متن "کمک- تایتانیک" در ساعت ۱۲:۱۵ شب فرستاد. نزدیکترین کشتی به تایتانیک کشتی کالیفرنیا بود که چون اپراتور در آن لحظه خواب بود پیغام کمک تایتانیک را نشنید. بعد از کالیفرنیا کشتی کارپاتیا بود که پیغام را دریافت کرد و پاسخ داد و به تایتانیک گفت که ما به سوی شما حرکت میکنیم. اما آنان تا تایتانیک ۹۲ کیلومتر فاصله داشتند. تایتانیک در ساعت ۱۲:۴۵ شروع به پرتاپ موشک‌های نور افشان کمک کرد و پس از آن هر ۱۰ دقیقه یک موشک پرتاب می‌کرد. در ساعت ۴ صبح دیگر اثری از تایتانیک نبود.کشتی‌های کمک ساعت ۶ صبح به تایتانیک رسیدند یعنی بیش از ۵ ساعت دیر تر از موقعی که تایتانیک به کمک آنان نیاز داشت.


کارگران در حال ترک کار، در ساعت پایان کار شرکت کشتی سازی "هارلند و ولف" در بلفاست، جایی که تایتانیک بین سالهای 1909 تا 1911 در آنجا ساخته شد. پس زمینه عکس مربوط به سال 1911 می باشد




کاپیتان ادوارد جان اسمیت، فرمانده کشتی تایتانیک

عکس بدون تاریخ تایتانیک، نشان دهنده اولین افسر، ویلیام مک مستر مورداک، می باشد که در شهر مادری خود اسکاتلند به عنوان یک قهرمان محلی شناخته شده است، اما در فیلم تایتانیک که برنده چندین جایزه اسکار شد، به عنوان یک ترسو و قاتل به تصویر کشیده شده بود

تصویر کوه یخی که کشتی تایتانیک، در تاریخ 14-15 آوریل 1912 به آن برخورد کرد و غرق شد. این عکس بعداً از عرشه کشتی کابل وسترن یونیون، بنت مک کی، به فرماندهی کاپیتان دی کارترت گرفته شده است


 

termah

مدیر بازنشسته
مصاحبه خبرنگاران با نجات یافتگان کشتی تایتانیک در آوریل 1912

عکسی از اوا هارت هفت ساله که به همراه مادر خود توانستند زنده بمانند اما پدر او در این حادثه جان سپرد

در این عکس مردمی که در حال انتظار کشیدن برای برگشت نجات یافتگان کشتی تایتانیک هستند دیده می شوند


اتاق خبر نیویورک تایمز، در زمان غرق شدن کشتی تایتانیک، آوریل 1912


دو پیام کمک رسانی برای کشتی ویریجینا که به اشتباه فرض می شد در نزدیکی تایتانیک می باشد

تعدادی از نجات یافتگان که در کنار قایق نجات ایستاده اند و در حال شنیدن اخبار غرق شدن کامل کشتی تایتانیک هستند


بلیط یکی از بازماندگان کشتی تایتانیک که در این حادثه پدر و سه برادرش را از دست داده است


لیست غذای کشتی تایتانیک که توسط بازماندگان امضا شده است

 

termah

مدیر بازنشسته
عکس گرفته شده از خانواده اسپلاند، قسمتی از کلکسیون خانوادگی لیلیان اسپلاند می باشد که در سال 1912 در حالی که لیلیان 5 سال بیشتر نداشته است گرفته شده. پدر و سه خواهر او در این سفر جان خود را از دست دادند














 

E.lahe

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این یکی دو هفته اونقدر از تایتانیک توی همه کانالها صحبت شده و مستند و فیلم و مصاحبه پخش شده که حالم از هرچی کشتیه به هم میخوره

تاریخ و فرهنگ و تمدن ما له میشه
آنوقت اینها برای یک کشتی تاریخ میسازند

طوری که توی باشگاه مهندسان ایران هم تاپیک صدسالگیش زده میشه
 

Similar threads

بالا