تاپیک مرجع آموزش پمپ ها

anishtain4

عضو جدید
من پمپ هاي آرافن نائين رو ديدم. توي كاتالوگ نوشته مينيمم دور موثر 500 rpm. يعني اگه دور از اين پايين تر بره پمپ جواب نميده و فشار لازم رو تامين نمي كنه. حتي ممكنه داخل ساختمان پمپ ، برگشت روغن پيش بياد.

خوب من به لحاظ نظری گفتم مشکلی نداره، چون خودم کار نکردم با این سری پمپ ها. کاری که می تونی انجام بدی اینه که یه برگشت بزاری از خروجی پمپ به مخزن روغن و با یه شیر سوزنی دبی برگشتی رو کنترل کنی، اینطوری دبی پشت پیستونتو می تونی کنترل کنی.
 

rezanahvi

عضو جدید
تایپیک و مطالب عالیه. فقط دوستان لطفا" در مورد روش انتخاب پمپ مناسب هم اطلاعات جامعی عنوان کنید. همچنین اگه ممکنه مطالبی هم در مورد تحلیل نیروهای وارد بر پره پمپهای محوری و سانتریفوژ ارائه کنید.
ممنونم
رضا
 

en.hamidreza1368

عضو جدید
سلام مهندس جان! خوبی؟ همه دوستانی که در مورد بستن شیر دیس شارژ درست جواب دادن اما من براتون کاملش میکنم، مهندس جان ماروشن کردن پمپ باید اول شیر ساکشن را بازکنیم تاپمپ پراز سیال شه بعد پمپ را روشن کنیم اما بلعکس برا خاموش کردن پمپ باید شیر دیس شارژ را آرام آرام ببندیم و بعد پمپ راخاموش کنیم چرا؟ چون این عمل از پدیده مخرب کاویتاسیون( تشکیل بخار) جلوگیری میکند وباید همیشه ن پی اس اچ ایولبل بزرتر ن پی اس اچ ریکور باشه. اگه اطلاعات بیشتر خواستید بهم درخواست بدید.باتشکر.انشالله تونسته باشم کمکتون کرده باشم.11072010034.jpg
 

en.hamidreza1368

عضو جدید
سلام مهندس جان! خوبی؟ همه دوستانی که در مورد بستن شیر دیس شارژ درست جواب دادن اما من براتون کاملش میکنم، مهندس جان مابرا روشن کردن پمپ باید اول شیر ساکشن را بازکنیم تاپمپ پراز سیال شه بعد پمپ را روشن کنیم اما بلعکس برا خاموش کردن پمپ باید شیر دیس شارژ را آرام آرام ببندیم و بعد پمپ راخاموش کنیم چرا؟ چون این عمل از پدیده مخرب کاویتاسیون( تشکیل حباب یا شکستن مایع) جلوگیری میکند وباید همیشه ن پی اس اچ ایولبل بزرگتر ن پی اس اچ ریکور باشه. اگه اطلاعات بیشتر خواستید بهم درخواست بدید.باتشکر.انشالله تونسته باشم کمکتون کرده باشم.
11072010034.jpg




 

aliman210

عضو جدید
چرا هنگام خاموش كردن يا روشن كردن پمپهاي سانتريفيوژ شير خروجي پمپ بايد بسته باشد‌
اصلا چرا در پمپ نبايد هوا وارد شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟‌

در پمپهاي سانتريفيوژ شير خروجي را براي اطمينان از پر بودن محفظه پروانه ميبندند.اين کار باعث ميشه پمپ بدون لرزش و کاويتاسيون کار کنه.اگر در پمپ کاويتاسيون که علت آن وجود حبابهاي هوا در پوسته پروانه است بوجود بياد باعث آسيب جدي ابتدا به پروانه و سپس به نشدبند و بيرينگها ميشود.چون باب هوا در دور بالا مانند ساچمه هاي فولادي به پروانه ضربه ميزنند.
 

mj.mjd69

عضو جدید
سلام.من ی پروژه دارم که توش باید قطرها رو بزنم و...
اب سرد و گرم رو زدم.
اما
1.برای قطرهای "برگشت" آبگرم نمیدونم باید چیکارکنم؟؟

2.پمپ سیرکولاتور رو چطوری باید انتخاب کنم؟؟البته تا این حد میدونم که به دبی و هد نیاز دارم.اما تو این دوتا(هد و دبی) موندم.
اصلا این هد رو نمی فهمم چطوری باید پیدا کنم.
خیلی هم وقت ندارم.:cry:
ممنون میشم اگر کسی بتونه محاسباتش رو گام به گام برام توضیح بده که باید چطوری انجام بدم
با تشکر از همه دوستان و مهندسین گل. :gol::heart:
 

Hermione Granger

عضو جدید
سلام مهندس جان! خوبی؟ همه دوستانی که در مورد بستن شیر دیس شارژ درست جواب دادن اما من براتون کاملش میکنم، مهندس جان مابرا روشن کردن پمپ باید اول شیر ساکشن را بازکنیم تاپمپ پراز سیال شه بعد پمپ را روشن کنیم اما بلعکس برا خاموش کردن پمپ باید شیر دیس شارژ را آرام آرام ببندیم و بعد پمپ راخاموش کنیم چرا؟ چون این عمل از پدیده مخرب کاویتاسیون( تشکیل حباب یا شکستن مایع) جلوگیری میکند وباید همیشه ن پی اس اچ ایولبل بزرگتر ن پی اس اچ ریکور باشه. اگه اطلاعات بیشتر خواستید بهم درخواست بدید.باتشکر.انشالله تونسته باشم کمکتون کرده باشم.
مشاهده پیوست 175754





در پمپهاي سانتريفيوژ شير خروجي را براي اطمينان از پر بودن محفظه پروانه ميبندند.اين کار باعث ميشه پمپ بدون لرزش و کاويتاسيون کار کنه.اگر در پمپ کاويتاسيون که علت آن وجود حبابهاي هوا در پوسته پروانه است بوجود بياد باعث آسيب جدي ابتدا به پروانه و سپس به نشدبند و بيرينگها ميشود.چون باب هوا در دور بالا مانند ساچمه هاي فولادي به پروانه ضربه ميزنند.
دوست عزيز چه ربطي داره ؟
بستن Discharge پمپ چه ربطي داره به NPSH ?
NPSH در Suction پمپ هست و ربط به طراحي ارتفاعي و فشاري تجهيز ما قبل پمپ داره
 

ehsanv19

عضو جدید
پمپها دستگاههایی هستند که فقط توانایی ارسال و فشار افزایی مایعات را دارا می باشند . همان طور که همه شما عزیزان میدانید هوا و گازها جز سیالات تراکم پذیرند به همین علت وجود هوا در پمپ باعث عدم فشارگیری کیسنگ میشود که این امر باعث خرابی و تریبل خوردن پمپ میشود.
 

بیژن مولایی

عضو جدید
تا اونجایی که من میدونم اگر حباب هوا با آب داخل پمپ وارد شود در هنگام برخورد آن با پره باعث ترکیدن حباب شده و موجب ایجاد تخلخل بر روی پره و در صورت تکرار مداوم باعث ضعیف شدن دیواره پره و در نتیجه شکستن آن می شود .


در ادامه فرمایشات دوست عزیزمون، پدیده حفره زایی رو کاویتاسیون میگن.
 
سلام.اول بگيد اين مطلب رو از جايي خونديد يا فقط شنيديد؟از کجا واز کي؟من چنين چيزي نشنيدم و تنها خطري که ميتونه منجر به شکستن پروانه پمپ بشه اينه که آبي که در حال خروج از مسير رانشه هنگام خاموش شدن پمپ برگرده داخل پمپ وبه پره ها آسيب برسونه که براي اين مشکل از شير يکطرفه در مسير رانش پمپ استفاده ميشه که مانع برگشت آب ميشه وفقط آب در يک مسير جريان پيدا ميکنه.
در مورد ورود هوا هم بگم که پمپ وسيله اي براي جابجايي سيال تراکم ناپذير ومايعاته و هوا جزء سيالات تراکم پذيره وبايد توسط کمپرسورها فشرده ومتراکم بشه واستفاده بشه. در نتيجه وجود هوا بين لايه هاي مايع اختلال در کار پمپ ايجاد ميکنه وممکنه پروانه ها خراب بشن و ....
در ضمن در نتيجه کاهش فشار در پمپها وتوليد حباب و... که از جنس سيال تراکم ناپذير نيست و روي فشار مکش پمپ تاثير ميزاره ومنجر به کاويتاسيون ميشه واختلال در کار پمپ وعملکرد نامناسب ودر دراز مدت آسيب به پره پمپ
اميدوارم اطلاعات درست داده باشم ومفيد واقع بشه. هر جاش اشتباهه لطفا بهم بگيد.
تشکر
 
آخرین ویرایش:

ali-gold

کاربر فعال
سلام دوستان
من میخواستم بدونم آب شکن(cutwater) پمپ چیه؟ و توضیحات مختصر و مفید در موردش بدونم.

میخوام تو پروژم در موردش کمی توضیح بدم

اطلاعات خوبی نتونستم تو نت در موردش پیدا کنم.
با تشکر
 

ali-gold

کاربر فعال
در مورد پروانه های پمپ فرانسیس و همچنین تک خمشه نیز اطلاعاتی در حد چند خط میخواستم....نمیدونم چرا در این رابطه اطلاعات نیست.

در مورد سطح فشار و مکش پمپ هم ممنون میشم اطلاعاتی به صورت علمی بهم بدین.واقعا ممنون میشم

در مورد استال در پره های پمپ هم اگه میشه توضیح بدین.
 
آخرین ویرایش:

ali-gold

کاربر فعال
دوستان کسی میتونه مفهوم متن زیر رو بهم بگه...قسمت قرمز رنگ برام مهمتره:

Internal flow of the centrifugal pump impellers are made up of low velocity wakes zone and free
viscosity jets zone [5-7]. Figure 1 shows that the flow near the boundary layer has generated backflow
and stall because of the flow in impellers passageway getting the work from the blade no uniform by the
action of adverse pressure gradient. The wider wakes areas that are close to the front shroud of impellers
and suction surface are, the thinner the shear layer between jets and wakes is, and the velocity gradient
between them is bigger. For the sewage pumps it should consider the effecting of stratified fluid and
stratified solid. The speed of the particles is excessive or not enough, which will cause additional
centrifugal and Coriolis forces. The slow speed particles have a tendency to moveto the suction side, and
the fast particles tend to move to the pressure side. But then layered effect is related to the velocity of the
suction side and pressure side, that also is related to the blade loading, so to reduce the layered effect must
reduce the blade loading. To enable the high passing capacity the number of sewage pump blade is less,
which increases the blade loading. In order to reduce the effect of layer, it should extend the flow
passageway that reduces the blade loading at unit length
. So less blade number and large blade wrap
angle need using the small blade exit angle B




با تشکر
 

84494010

عضو جدید
سلام
تو پمپ دنده خارجی اگه جهت گردش چرخ دنده محرک برعکس بشه ؛چی میشه ؟
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
ببخشید تیکه تیکه ترجمه میکنم:
Internal flow of the centrifugal pump impellers are made up of low velocity wakes zone and free
viscosity jets zone [5-7

مفهمو کلیش رو میگم و 100درصد مطمئن نیستم
پره های پمپ گریز از مرکز جریان داخلی رو بر مبنای سرعت کم در ناحیه های ویک (که ما سیالاتیا دیگه خوب تعریف ویک رو میدونیم) و آزاد کردن ویسکوزیته در ناحیه های جت (اینجا فعلش رو نمیدونم) به وجود میاورد
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
Figure 1 shows that the flow near the boundary layer has generated backflow
and stall because of the flow in impellers passageway getting the work from the blade no uniform by the
action of adverse pressure gradien

در شکل یک نشون میده که جریان در نزدیکی لایه مرزی برمیگرده و حالت سکون داره چون که جریان در محل گذر پره ها (بین پره ها)کار را در پره ها به صورت یکسان توسط عکس العمل افت فشار مخالف نمیگره

ببینید کار روی جریان که از پره ها میگذره توسط افت فشار مخالف به صورت یکسان صورت نمیگیره به این دلیله که جریان در لایه مرزی حالت سکون داره
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان کسی میتونه مفهوم متن زیر رو بهم بگه...قسمت قرمز رنگ برام مهمتره:

Internal flow of the centrifugal pump impellers are made up of low velocity wakes zone and free
viscosity jets zone [5-7]. Figure 1 shows that the flow near the boundary layer has generated backflow
and stall because of the flow in impellers passageway getting the work from the blade no uniform by the
action of adverse pressure gradient. The wider wakes areas that are close to the front shroud of impellers
and suction surface are, the thinner the shear layer between jets and wakes is, and the velocity gradient
between them is bigger. For the sewage pumps it should consider the effecting of stratified fluid and
stratified solid. The speed of the particles is excessive or not enough, which will cause additional
centrifugal and Coriolis forces. The slow speed particles have a tendency to moveto the suction side, and
the fast particles tend to move to the pressure side. But then layered effect is related to the velocity of the
suction side and pressure side, that also is related to the blade loading, so to reduce the layered effect must
reduce the blade loading. To enable the high passing capacity the number of sewage pump blade is less,
which increases the blade loading. In order to reduce the effect of layer, it should extend the flow
passageway that reduces the blade loading at unit length
. So less blade number and large blade wrap
angle need using the small blade exit angle B




با تشکر

جریان داخلی پروانه های پمپ گریز از مرکز از ناحیه دنباله های سرعت پایین و جت های ویسکوزیته آزاد تشکیل شده است. شکل 1 نشان می دهد که جریان در نزدیکی لایه مرزی، جریان برگشتی و استال(در این حالت کارایی پره از بین می رود)تولید کرده است که جدایش اتفاق می افتد که این پدیده افت فشار قابل توجهی را ایجاد میکند. نواحی دنباله های عریض تر، نزدیک به پوشش مقابل پروانه ها و سطح مکش هستند، و لایه نازک برشی بین جت و دنباله است، و گرادیان سرعت بین آنها بزرگتر است. برای پمپ های فاضلاب باید اثر مایع طبقه بندی شده و جامد طبقه بندی شده در نظر گرفته شوند. سرعت ذرات یا بیش از حد است و یا به اندازه کافی نمی باشد که نیروهای گریز از مرکز و کریولیس اضافی را باعث خواهد شد.ذرات با سرعت پایین تمایل به حرکت به سمت مکش، و ذرات با سرعت بالا تمایل به حرکت به سمت فشار دارند. اما پس از آن اثر لایه ای، به سرعت سمت مکش و سمت فشار بستگی دارد، که به بارگذاری پره نیز مرتبط است، بنابراین برای کاهش اثر لایه ای باید بارگذاری پره را کاهش داد. برای فعال کردن ظرفیت عبور بالا تعداد پره های پمپ فاضلاب کمتر می کنند، که بارگذاری پره را افزایش می دهد. به منظور کاهش اثر لایه ای، باید مسیر جریانی را که بارگذاری پره را در طول واحد کاهش می دهد گسترش داد. بنابراین تعداد پره کمتر و زاویه قرار دادن پره بزرگ به استفاده از زاویه خروجی پره کوچک B نیاز دارد.
قسمت های قرمز رنگ رو خودم زیاد متوجه نمیشم.سعی کردم به بهترین شیوه ممکن ترجمه کنم.
اینو تو پست دیگتون هم میزارم تا همه با هم بهترین ترجمه رو بکنیم.راستی ایمپلر یعنی پروانه و با پره فرق داره.موفق و پیروز باشید
یاعلی
 
آخرین ویرایش:

84494010

عضو جدید
سلام دوباره
تو پمپ دنده خارجی اگه جهت گردش چرخ دنده محرک برعکس بشه ؛چی میشه ؟
 

mersad20

کاربر فعال
كسي انيميشن يا نرم افزار مفيد براي آموزش پمپ ها سراغ داره ؟
 

Hacksaw

عضو جدید
پمپها ایجاد فشار نمیکنند و فقط کار انتقال سیال را انجام میدهند.
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان
من میخواستم بدونم آب شکن(cutwater) پمپ چیه؟ و توضیحات مختصر و مفید در موردش بدونم.

میخوام تو پروژم در موردش کمی توضیح بدم

اطلاعات خوبی نتونستم تو نت در موردش پیدا کنم.
با تشکر

کات واتر قسمتی لقی حلزونی هست،به شکل زیر توجه کنین....برای توضیحات هم کافیه تو گوگل سرچ بزنین:

 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در مورد پروانه های پمپ فرانسیس و همچنین تک خمشه نیز اطلاعاتی در حد چند خط میخواستم....نمیدونم چرا در این رابطه اطلاعات نیست.

در مورد سطح فشار و مکش پمپ هم ممنون میشم اطلاعاتی به صورت علمی بهم بدین.واقعا ممنون میشم

در مورد استال در پره های پمپ هم اگه میشه توضیح بدین.

استال اتفاقی هست که کارایی پره از بین میره....در واقع به دلیل ایجاد گردابه های زیاد در پشت پره ایجاد میشه(خلاصه و مفید)

سطح مکش و فشار تو گوگل بزن و اطلاعات کافی هست
 

ALONE5044

عضو جدید
سلام
من می خواست این جزوه رو دانلود کنم با این پیام رو برو میشم
The file link that you requested is not valid.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام
من می خواست این جزوه رو دانلود کنم با این پیام رو برو میشم
The file link that you requested is not valid.
دوست عزیز لینک دانلود در پست اول به صورت ضمیمه جایگزین شد
از مهندس حامد عزیز هم تشکر میکنم
 

Similar threads

بالا