تاپیک سوالات قدرتی

ehsan1102005

عضو جدید
اندازه گیری مقاومت

با سلام
كسی چیزی در مورد اندازه مقاومت الكتریكی مواد نیمه هادی به روش 4 نقطه ایی میدونه برای انجام قسمتی از پایان نامم نیاز دارم؟اگه كمكم كنین ممنون میشم​
 

saman89

عضو جدید
سلام.ممنون ميشم اگه به سوالات من پاسخ بدهيد:
1- انواع راه اندازی موتور های القایی سه فاز را توضیح دهید؟
2- انواع کنترل سرعت موتورهای القایی را نام ببرید؟
3- چگونه می توان دور موتور القایی سه فاز را عکس کرد؟
4- چگونه می توان دور موتور القایی تکفاز را عکس کرد؟
5- پدیده گالوپینگ چیست؟
6- عملکرد رله بوخهلتس را شرح دهید؟
 

saman89

عضو جدید
چگونه مي توان يك موتور را با 3 كنتاكتور و يك كليد كه از آن هم به عنوان start و هم stop استفاده مي گردد راه اندازي كرد؟
 

mahdivenus

عضو جدید
تبدیل الکتروموتور سه فاز به تک فاز

تبدیل الکتروموتور سه فاز به تک فاز

کسی نحوه تبدیل الکتروموتور سه فاز به تک فاز رو میدونه؟
چجوری میشه یه موتورسه فاز رو با هر آمپر و قدرتی به تک فاز تبدیل کرد تا بدون هیچ مشکلی کار کنه؟
 

EVELVENT

عضو جدید
سلام به دوستان
برای پروژه ام چند تا عکس ناب از رله های مختلف میخوام ممنون میشم اگه توضیح هم داشته باشه خیلی بهتره
 

eskan

عضو جدید
سلام به دوستان
برای پروژه ام چند تا عکس ناب از رله های مختلف میخوام ممنون میشم اگه توضیح هم داشته باشه خیلی بهتره

سلام
این هم تعدادی عکس از رله های شرکت ABB و SIEMENS .

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود


با سپاس و احترام

حسین محمدنژاد
 

Behzad nejati

عضو جدید
پاسخ

پاسخ

سلام.ممنون ميشم اگه به سوالات من پاسخ بدهيد:
1- انواع راه اندازی موتور های القایی سه فاز را توضیح دهید؟
2- انواع کنترل سرعت موتورهای القایی را نام ببرید؟
3- چگونه می توان دور موتور القایی سه فاز را عکس کرد؟
4- چگونه می توان دور موتور القایی تکفاز را عکس کرد؟
5- پدیده گالوپینگ چیست؟
6- عملکرد رله بوخهلتس را شرح دهید؟

سلام
برای توضیح دادن روش راه اندازی موتور سه فاز باید اول به این سوال پاسخ داده بشه که موتور سه فاز با توجه به جابه جایی مکانی 120 درجه و اختلاف زمانی 120 درجه در جریان های سه فازه
چرا به راه اندازی نیاز دارد؟
در زمان راه اندازی لغزش برابر یک می باشد و این باعث می شه که مقادیر ولتاژ القایی و مقاومت القایی و جریان
(همه ی پارامتر های ذکر شده مربوط به روتور می باشد)
ماکزیمم باشند و مقاومت اهمی مفتول روتور معمولا کوچک است در نتیجه جریان راه اندازی بالا می باشد بالا بودن جریان راه اندازی باعث مشکلاتی مانند: اسیب دیدن سیم بندی استاتور
-نیاز به کلید ها و تجهیزات جریان بالا ونوسانات ولتاژ شبکه می شود
به همین دلیل انواع روش های راه اندازی برای کم کردن جریان راه اندازی به کار می رود
روش راه اندازی به نوع موتور بستگی داره
1- موتور های روتور قفسی: برای این موتور ها تنها راه اندازی استاتوزی امکان داره که تو این روش از طریق کاهش ولتاژ استاتور جریان راه اندازی رو کاهش میدیم
روش های راه اندازی استاتوری عبارتند از: استفاده از مقاومت راه انداز در مسیر استاتور- استفاده از ترانس راه انداز که به variac معروفند- استفاده از روش ستاره مثلث که خیلی هم رایجه
در موتور های روتور سیم پیچی شده علاوه بر روش های ذکر شده می تونیم مقاومت راه انداز رو در مسیر روتور قرار بدیم
روش های کنترل سرعت موتور های القایی
1- کنترل دور موتور از طریق کنترل ولتاژ: گشتاور یه موتور با مجذور ولتاژ متناسبه بنابر این با تغییر ولتاژ موتور القایی دور تا حدی قابل تنظیم می باشد ضمن این که افزایش ولتاژ از مقدار نامی
مجاز نیست و کاهش ولتاژ هم باعث تغییرات فوران می شه که اثر نا مطلوبی به کار موتور داره
2- کنترل سرعت موتور القاییی از طریق کنترل فرکانس:تغییر فرکانس در مدار مغناطیسی و کار عادی موتور مشکل ایجاد می کنه اما روش کنترل ولتاژ بهترو گرانتره
3- کنترل سرعت از طریق تنظیم همزمان ولتاژ و فرکانس: به نظرم این بهترین روشه اما خیلی مفصل و گرونه خصوصا اگه بخوایم شکل موج سینوسی حفظ بشه تو این روش دامنه میدان دوار
تغییری نمی کنه و این حالت کاری مناسبی رو واسه موتور پیش میاره
4-کنترل سرعت موتور القایی از طریق کنترل جفت قطب: Ns=60F/p طبق این رابطه از طریق تغییر جفت قطب می تونیم سرعت موتور رو کنترل کنیم در این حالت به جای یه سیم بندی
از دو یا چند سیم بندی با قطب های مختلف استفاده می کنیم این روش موجب کاهش ضریب بهره ی ماشین و بالا رفتن قیمت میشه ودر هر حالت کاری قسمتی از شیار ها نقشی در تامین قدرت ندارن
5-سیم پیچی توزیع شده در استاتور که به اصطلاح به اتصال دالاندر مشهوره: در این روش سیم پیچی هر فاز رو به دو نیم سیم پیچ تقسیم می کنیم در اثز تغییر اتصال نیم سیم پیچ ها از مثلث سزی
به ستاره ی دوبل سرعت موتور تقریبا 2 برابر و قدرت 1/5 برابر می شه گشتاور هم ثابت می مونه برتری این روش نسبت به سیم بندی با سیم پیچ جداگانه اینه که در هر دو حالت کاری تمام شیار ها
فعال بوده و در ضمن این روش کم هزینه تره
با جابه جا کردن دو تا از فاز ها میتوان دور موتور القایی سه فاز رو بر عکس کرد
با تغییر جهت جریان در یکی از سیم پیچ های اصلی یا کمکی میتونیم جهت گردش موتور تکفاز رو عوض کنیم
رله بوخهلتس خیلی طولانی ولی به طور خلاصه بدون این رله ترانس رو در مقابل اضافه بار O.L و اتصال کوتاه S.C محافظت میکنه
این رله تو مسیر لوله ای که مخزن رو به منبع انبساط وصل می کنه قرار می گیره زمانی که خطای O.L رخ بده در محفظه مخزن روغن گاز تولید می شه گاز تولید شده به سمت منبع انبساط می ره
و تو راه وارد رله بوخهلتس میشه در این حالت یه شناور که به کپسول جیوه ای متصله حرکت پایین میاد و کلید جیوه ای مدار الارم رو می بنده و اگه خطای S.C رخ بده روغن به صورت ناگهانی
گرم می شه که این باعث انبساطش میشه و دریچه ی متصل به کلید جیوه ای رو که در رله می باشد جا به جا می کنه این باعث می شه که مدار فرمان قطع کلید اصلی بسته شود تا
از اسیب دیدن سیم پیچ ها جلو گیری شود
 

Behzad nejati

عضو جدید
نحوه تبدیل الکتروموتور سه فاز به تک فاز

نحوه تبدیل الکتروموتور سه فاز به تک فاز

کسی نحوه تبدیل الکتروموتور سه فاز به تک فاز رو میدونه؟
چجوری میشه یه موتورسه فاز رو با هر آمپر و قدرتی به تک فاز تبدیل کرد تا بدون هیچ مشکلی کار کنه؟


براي راه اندازي موتور سه فاز به صورت تکفاز بايستي از يه خازن مناسب استفاده کنيم که چگونگي محاسبه ي ظرفيت خازن به نوع موتور بستگي داره اما يه روش تجربي وجود داره
که از روي توان موتور خازن رو انتخاب مي کنيم و در اين روش به ازاي هر اسب بخار موتور سه فاز 50 ميکروفاراد و به عبارتي ديگر به ازاي هر کيلو وات موتور سه فاز 70 ميکرو فاراد
خازن در مدار قرار مي دهند البته نوع خازن روغني بوده و هر يک از سيم پيچ ها بايد تحمل ولتاژ فازي را داشته باشن
 
آخرین ویرایش:
براي راه اندازي موتور سه فاز به صورت تکفاز بايستي از يه خازن مناسب استفاده کنيم که چگونگي محاسبه ي ظرفيت خازن به نوع موتور بستگي داره اما يه روش تجربي وجود داره
که از روي توان موتور خازن رو انتخاب مي کنيم و در اين روش به ازاي هر اسب بخار موتور سه فاز 50 ميکروفاراد و به عبارتي ديگر به ازاي هر کيلو وات موتور سه فاز 70 ميکرو فاراد
خازن در مدار قرار مي دهند البته نوع خازن روغني بوده و هر يک از سيم پيچ ها بايد تحمل ولتاژ فازي را داشته باشن
سلام.ببخشید نحوه سربندی سیمها به چه شکل میشه اونوقت؟
 

Behzad nejati

عضو جدید
سلام.ببخشید نحوه سربندی سیمها به چه شکل میشه اونوقت؟
سلام

قرار دادن خازن در مدار بستگی به نوع اتصال موتور بستگی داره داره اگه موتور با اتصال ستاره کار کنه خازن رو با یکی از سیم پیچ ها سری میکنیم و فاز رو به ابتدای سیم پیچی که خازن رو با اون سری کردیم وصل میکنیم
و ابتدای یکی دیگر از سیم پیچ ها وصل می کنیم حالا به ابتدای سیم پیچی که بهش چیزی وصل نیست نول را وصل میکنیم ( ترمینال های ذکر شده همان ترمینال هایی هستند که در حال سه فاز موتوربه انها فاز وصل می شود)
واگر اتصال موتور مثلث بود خازن را بین دو سیم پیچ به صورت سری قرار میدیم فرض کنیم یه سر خازن رو به ترمینال U1و سر دیگر رو به ترمینال W2 وصل کردیم یعنی خازن رو به صورت سری بین سیم پیچ اول و سوم قرار دادیم
دز این صورت فاز رو به ترمینال V1 و نول را به ترمینال W1 وصل میکنیم
دز نحوه ی سر بندی اتصال ستاره مانند قبل یعنی سر های U2 و V2 و W2 به هم وصل میشن با این تفاوت که خازن با یکی از سیم پیچ ها سری می باشد
نحوه ی سر بندی اتصال مثلث هم مثل قبل بوده با این تفاوت که یه خازن به صورت سری بین دو تا از سیم پیچ ها قرار گرفته
 
آخرین ویرایش:

nazanin68

عضو جدید
سلام کسی از دوستان می تونه واسم نحوه ی کشیدن دیاگرام برداری مثلث رو برای محاسبه جریان ها توضیح بده؟
 
سلام دوست عزیز.

فقط یک مشکل اینجا وجود داره شما برای تک فاز کردن الکتروموتورهای سه فاز به تک فاز و قرار دادن دائمی خازن در مدار باید حتمآ ترمینال موتور را به حالت مثلث و بستن شمش ها بر روی ترمینال میتوان این کار را انجام داد.

اما در حالت ستاره نمیتوانیم خازن را به صورت دائمی در مدار قرار دهیم.چون دراین حالت باعث بالا رفتن جریان در موتور و ترکیدن خازن میشود.وباید حتما یک سر خازن رابا یک اتصال کوتاه به سر فاز یا نول قرار دهیم و پس از

وپس از رسیدن دور موتور به گشتاور اصلی ان را جدا کنیم.در این حالت موتور به صورت ستاره و در حالت تک فاز کار می کند.در ضمن باید حتما پس از جدا سازی خازن ان را تخلیه نمود.........خیلی مهممممم.
 

Behzad nejati

عضو جدید
سلام دوست عزیز.

فقط یک مشکل اینجا وجود داره شما برای تک فاز کردن الکتروموتورهای سه فاز به تک فاز و قرار دادن دائمی خازن در مدار باید حتمآ ترمینال موتور را به حالت مثلث و بستن شمش ها بر روی ترمینال میتوان این کار را انجام داد.

اما در حالت ستاره نمیتوانیم خازن را به صورت دائمی در مدار قرار دهیم.چون دراین حالت باعث بالا رفتن جریان در موتور و ترکیدن خازن میشود.وباید حتما یک سر خازن رابا یک اتصال کوتاه به سر فاز یا نول قرار دهیم و پس از

وپس از رسیدن دور موتور به گشتاور اصلی ان را جدا کنیم.در این حالت موتور به صورت ستاره و در حالت تک فاز کار می کند.در ضمن باید حتما پس از جدا سازی خازن ان را تخلیه نمود.........خیلی مهممممم.
سلام وتشکر از توضیحاتی که دادین من در توضیح ستاره عرض کردم خازن رو با یکی از سیم پیچ ها سری میکنیم و فاز رو به ابتدای سیم پیچی که خازن رو با اون سری کردیم وصل میکنیم پس در این صورت یه سر خازن به فاز وصل میشه
 

mohammad-iee

عضو جدید
سلام
برای رسم دیاگرام برداری در شبکه سه فاز باید ابتدا نوع توالی رو مشخص کنی مثبت یا منفی ! بعدش مقدار عددی جریان هر فاز زو محاسه می کنی برای محاسه اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ باید کسینوس فی هر فاز رو محاسبه کنید بطور مثالبرای ولتاژ فازیab کسینوس فی رو درنظز بگیر 30 درجه ، برای رسمش باید جریان ab رو 30 درجه جلوتر از ولتاژ abرسم کنی بفیه فاز ها رو هم به این صورت رسم می کنی. ا
سلام کسی از دوستان می تونه واسم نحوه ی کشیدن دیاگرام برداری مثلث رو برای محاسبه جریان ها توضیح بده؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چگونه مي توان يك موتور را با 3 كنتاكتور و يك كليد كه از آن هم به عنوان start و هم stop استفاده مي گردد راه اندازي كرد؟

سلام دوست من
این مداری که حضرتعالی میخوای بعنوان استارت استپ حافظه ای شناخته میشه
مداری خیلی ساده ای که با کمی فکر حل میشه
متاسفانه نرم افزار طراحی این مدارو ندارم تا برات بکشم
ولی اینقدری بگم که شما باید از یکی از این کنتاکتورها بعنوان حافظه استفاده کنی
یعنی وقتی استارت مکنی کنتاکتور اول فعال میشه
همزمان کنتاکتور سوم هم بعنوان حافظه شروع بکار میکنه که میاد با عوض کردن اتصالات مسیر رو طوری عوض میکنه که با همون استارت ایندفه استپ میکنه
البته من تو یکی از پست ها این مدار رو بعنوان سوال مطرح کرده بودم
اگه عکسش پاک نشده باشه میتونی پیدا کنی
خدانگهدار
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کسی نحوه تبدیل الکتروموتور سه فاز به تک فاز رو میدونه؟
چجوری میشه یه موتورسه فاز رو با هر آمپر و قدرتی به تک فاز تبدیل کرد تا بدون هیچ مشکلی کار کنه؟
سلام دوست من
این روش خیلی خیلی سادست
شما میتونی با یه خازن اینکارو ا نجام بدی
البته باید نحوه ی اتصال و ظرفیت خازن رو محاسبه کنی .
برای حالتهای مختلف چپ و راست گرد در مجموع 12 روش اتصال وجود داره.
مثلا شما می تونی برای حالت مثلث چپ گرد:
xوv به نول | uوz به فاز | xوv به یک سر خازن و wوy به سر دیگه ی خازن متصل کنی .
این روش رو خیلی کامل کتاب کارگاه برق مدرسان توضیح داده . کتاب کاردانی به کارشناسی مدرسان صفخات آخر کتاب .
 

meisam3000

عضو جدید
باسلام
ببخشید میشه لطف کنید و اسم دروسی که در رشته برق گرایش قدرت تدریس می شه رو بنویسید.
ممنون
 
سلام

قرار دادن خازن در مدار بستگی به نوع اتصال موتور بستگی داره داره اگه موتور با اتصال ستاره کار کنه خازن رو با یکی از سیم پیچ ها سری میکنیم و فاز رو به ابتدای سیم پیچی که خازن رو با اون سری کردیم وصل میکنیم
و ابتدای یکی دیگر از سیم پیچ ها وصل می کنیم حالا به ابتدای سیم پیچی که بهش چیزی وصل نیست نول را وصل میکنیم ( ترمینال های ذکر شده همان ترمینال هایی هستند که در حال سه فاز موتوربه انها فاز وصل می شود)
واگر اتصال موتور مثلث بود خازن را بین دو سیم پیچ به صورت سری قرار میدیم فرض کنیم یه سر خازن رو به ترمینال U1و سر دیگر رو به ترمینال W2 وصل کردیم یعنی خازن رو به صورت سری بین سیم پیچ اول و سوم قرار دادیم
دز این صورت فاز رو به ترمینال V1 و نول را به ترمینال W1 وصل میکنیم
دز نحوه ی سر بندی اتصال ستاره مانند قبل یعنی سر های U2 و V2 و W2 به هم وصل میشن با این تفاوت که خازن با یکی از سیم پیچ ها سری می باشد
نحوه ی سر بندی اتصال مثلث هم مثل قبل بوده با این تفاوت که یه خازن به صورت سری بین دو تا از سیم پیچ ها قرار گرفته
بابت توضیحاتتون ممنونم.ممکنه بفرمایید که آیا دستگاهی یا سیستمی هست که بتونه برق تکفاز رو به سه فاز تبدیل کنه؟
 
باسلام
ببخشید میشه لطف کنید و اسم دروسی که در رشته برق گرایش قدرت تدریس می شه رو بنویسید.
ممنون
سلام.
ماشین های الکتریکی-ماشین مخصوص-بررسی سیتمهای قدرت-طرح پستهای فشار قوی-طرح خطوط انتقال هوایی-اصول میکرو کامپیوترها-سیستمهای کنترل خطی-اندازه گیری الکتریکی-مدارهای الکتریکی-سیگنال-مخابرات-مغناطیس-الکترونیک2-ریاضی مهندسی و یک سری دروس ریاضی پایه و آزمایشگاه.
البته این دروس مربوط به مقطع کارشناسی ناپیوسته است.اگه پیوسته رو بخوای اون وقت دروس مقطع کاردانی هم اضافه میشه.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
باسلام
ببخشید میشه لطف کنید و اسم دروسی که در رشته برق گرایش قدرت تدریس می شه رو بنویسید.
ممنون
سلام دوست من
جواب سوالتو دقیق نمیدونم
ولی تولید منبع سه فاز خیلی با صرفه تر از تولید مبدلی هست که تک فاز رو به سه فاز تبدیل کنه .
شما فقط کافیه مداری طراحی کنی که بیاد هر فاز رو نسبت به فاز قبلی خودش 120 درجه از نظر زمانی جلو بندازه . که اینکارو میشه به یه مدار الکترونیکی انجام داد .
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
باسلام
ببخشید میشه لطف کنید و اسم دروسی که در رشته برق گرایش قدرت تدریس می شه رو بنویسید.
ممنون
دروس که زیاده
ولی از مهمترین اونها :
مدارهای یک و دو
ماشینهای 1 - 2 - 3 مخصوص
الکترونیک های عمومی - صنعتی - دیجیتال
ریاضیات 1-2 - مهندسی
الکترو مغناطیس و مخابرات
و خیلی واحد های دیگه
 
سلام دوست من
جواب سوالتو دقیق نمیدونم
ولی تولید منبع سه فاز خیلی با صرفه تر از تولید مبدلی هست که تک فاز رو به سه فاز تبدیل کنه .
شما فقط کافیه مداری طراحی کنی که بیاد هر فاز رو نسبت به فاز قبلی خودش 120 درجه از نظر زمانی جلو بندازه . که اینکارو میشه به یه مدار الکترونیکی انجام داد .
سلام.مثلا با چه قطعه ای میشه این کارو کرد؟از طرف دیگه ما در سیستم تکفاز فقط یک فاز داریم.چطور میشه توجیهش کرد که از یه منبع تکفاز بشه 2تا فاز دیگه هم استخراج کرد؟
 

EVELVENT

عضو جدید
باسلام
ببخشید میشه لطف کنید و اسم دروسی که در رشته برق گرایش قدرت تدریس می شه رو بنویسید.
ممنون


دوست من , برق قدرت خودش به سه گرایش تولید ، انتقال و توزیع تقسیم میشه شما کدوم گرایشو میخوای؟
 
سلام.
ببخشید کسی آمزش نرم افزار متلب داره؟قسمت توابع تبدیل و شبیه سازیشو بیشتر لازم دارم.
 
سلام دوست من
این روش خیلی خیلی سادست
شما میتونی با یه خازن اینکارو ا نجام بدی
البته باید نحوه ی اتصال و ظرفیت خازن رو محاسبه کنی .
برای حالتهای مختلف چپ و راست گرد در مجموع 12 روش اتصال وجود داره.
مثلا شما می تونی برای حالت مثلث چپ گرد:
xوv به نول | uوz به فاز | xوv به یک سر خازن و wوy به سر دیگه ی خازن متصل کنی .
این روش رو خیلی کامل کتاب کارگاه برق مدرسان توضیح داده . کتاب کاردانی به کارشناسی مدرسان صفخات آخر کتاب .

سلام دوست من .

در مورد سوالی که ان دوست عزیز پرسیدند در مورد راه اندازی الکتروموتور سه فاز به تک فاز با هر امپر یا قدرتی که بدون هیچ مشکلی کار کنه؟باید عرز کنم این کار عموما در الکتروموتورهایی انجام میشود که دارای kw پایین

یا قدرت کمی باشند و در الکتروموتورهای با قدرت بالا این کار امکان پذیر نیست.البته برای تست موتور به علت نداشتن برق سه فاز امکان دارد ولی به عنوان راه اندازی زیر بار امکان پذیر نیست و امروزه کارخانه های سازنده

الکتروموتور نحوه مشخص کردن سر سیم ها روی ترمینال رو با این طریق نشان میدهند...u1-v1-w1,u2-v2-w2
 

mohammad-iee

عضو جدید
با سلام
کتاب ها و جزوات زیادی به فارسی در مورد نرم افزار متلب وجود داره ولی من با این کتاب متلب رو یاد گرفتم به شما هم این کتاب پیشنهاد می کنم می تونید از اینجا دانلودش کنید
سلام.
ببخشید کسی آمزش نرم افزار متلب داره؟قسمت توابع تبدیل و شبیه سازیشو بیشتر لازم دارم.
 

saman89

عضو جدید
چگونه مي توان يك موتور را با يك شستي هم استارت و استپ كرد(نقشه فرمان كليد دوبل با يك كنتاكت اصلي و 2 كنتاكت كمكي)؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوست من .

در مورد سوالی که ان دوست عزیز پرسیدند در مورد راه اندازی الکتروموتور سه فاز به تک فاز با هر امپر یا قدرتی که بدون هیچ مشکلی کار کنه؟باید عرز کنم این کار عموما در الکتروموتورهایی انجام میشود که دارای kw پایین

یا قدرت کمی باشند و در الکتروموتورهای با قدرت بالا این کار امکان پذیر نیست.البته برای تست موتور به علت نداشتن برق سه فاز امکان دارد ولی به عنوان راه اندازی زیر بار امکان پذیر نیست و امروزه کارخانه های سازنده

الکتروموتور نحوه مشخص کردن سر سیم ها روی ترمینال رو با این طریق نشان میدهند...u1-v1-w1,u2-v2-w2
حرف شما کاملا درسته
اصلا نه عقلانیه و نه اقتصادی که بیام موتوری که برای سیستم های سه فاز طراحی شده رو بصورت تکفاز استفاده کنیم
ما هم فقط تو ازمایشگاه برای تست سیم پیچی از این کار استفاده میکیردیم
وگرنه در این روش راندمان الکتریکی و مکانیکی بشدت افت خواهد کرد
در مورد سر بندی هم معمولا موتورهای دالاندر رو به اون صورت و با شماره نشون میدن
البته در سیستم های قدیمی و جدید و در کتابهای مختلف این نام گذاری تغیرر میکند
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام.مثلا با چه قطعه ای میشه این کارو کرد؟از طرف دیگه ما در سیستم تکفاز فقط یک فاز داریم.چطور میشه توجیهش کرد که از یه منبع تکفاز بشه 2تا فاز دیگه هم استخراج کرد؟
سلام
من عرض کردم که اینکار به هیچ عنوان راندمان بالایی نخواهد داشت چون تولید برق سه فاز با صرفه تر از تولید منبعی هست که تکفاز رو به سه فاز تبدیل کند
بر فرض تولید چنین دستگاهی به هیچ عنوان نمیتوانیم تقاضای راندمانی رو داشته باشیم که از سیستم سه فاز داریم چون در سیستم سه فاز منتجع سه فاز در هر لحظه از زمان مقدار بالایی خواهد بود و در واقع مقدار صفری نخواهیم داشت .
ولی سسیستم های تکفازه به این صورت نیست
عرض من این بود که میتوان با استفاده از سیستم های الکترونیکی سه مقدار برابر ساخت که هر یک با هم 120 درجه زمانی اختلاف داشته باشند
اینکار را می تونیم بعنوان مثال با سه مدار جدا از هم ترییستوری انجام دارد و با تغیر زاویه آتش هر کدام پیک را به اندازه ی دلخواه روی محور زمانی جابجا کرد.
ولی در نهایت توان خروجی با ورودی تقریبا برابر خواهد بود
یعنی به هیچ عنوان افزایش توانی نخواهیم داشت چون بعنوان مبدل عمل کردیم نه تقویت
بنابراین میتوانیم بصورت مجازی چنین چیزی بوجود آوریم
ولی نمی توان بعنوان مثال یک موتور سه فاز را با آن تغذیه نمود
توصیه میکنم کمی سرچ کنید
 

Similar threads

بالا