تاپیک جامع غشاء

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاپیک جامع غشاء

سلام!
تو طراحی یه واحد تصفیه برای یه واحد صنعتی چه قسمتایی از طراحی به عهده مهندس شیمیه؟
کلا وقتی شرکتی میخواد یه تصفیه خونه طراحی کنه طی چه مراحل محاسباتی این کار رو انجام میده؟
چطور میشه این کار رو یاد گرفت؟
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالبی از تاپیکهای دیگر

مهندسی شیمی پالایش: طراحی وسایل و نوع چیدمان رو بر عهده داره.


والا من یه جاهاییو دیدم که بدون مهندسی شیمی تصفیه فاضلاب میزنن


وقتی میگی طراحی منظور دقیقا تعیین چه پارامتر هاییه؟
میدونی اصل سوال من اینه که چطور میشه یه تصفیه خونه رو مرحله به مرحله طراحی کرد و یه مهندس شیمی تا کجای این طراحی رو میتونه انجام بده؟


سلام به شما
کار طراحی هر واحد فرایندی کار یک شخص نیست بلکه کار یک تیم از تمام تخصصها می باشد.
مراحل طراحی واحد تصفیه هم با واحدهای دیگه چندان فرق نمیکنه.
اولین قدم اینه که خصوصیات خوراک ورودی و محصول تولیدی اون واحد مشخص بشه (بطور کلی هدف واحدی که قراره طراحی بشه باید مشخص باشه).

سلام
منظور از طراحی؛طرح اینکه برای داشتن یک محصول,حالا این محصول هر چه باشه،چه پروسه ای باید طی کنه و برای این پروسه چه دستگاههایی لازم است؛که خود این دستگاه رو هم باید طراحی کنه اما اینکه از چه جنس فلز باشه با مهندس مواد .

نظرتون در مورد اینکه با هم یه واحد تصفیه طراحی کنیم چیه؟
به نظر من برای شروع یه آب با آلودگی فرضی مشخص تعریف کنیم
تا مراحل تصفیه رو براش طراحی کنیم


بچه ها منظورم چیز اونقدر پیچیده ای هم نبودا : فقط در این حد که مطالبی که تو درس تصفیه فاضلاب خوندیم رو استفاده کنیم!!


سلام
اولا نظر دوستمون درسته که یک تیم باید روی این موضوع کار کنند. مثلا الان در اکثر شرکتها به این ترتیب عمل می شه که نفرات پروسه که اکثرا مهندس شیمی هستند پروسه را ارایه می دهند بعد میره به واحد مکانیک تجهیزات انتخاب میشه و ارتباطات مشخص می شه دوباره برمی گرده پروسس نظر میدن و بعد میره ابزار دقیق و کنترل پروسه برق و کنترل طراحی و انتخاب می شه تازه در این بین سیویل هم باید نظر بده و این مراحل چند بار تکرار می شه تا طرح نهایی دربیاد.
2- من مکانیک سیالات هستم و تازه تو شرکت گیر همچین پروژه ای افتادم که از قسمت شیمی اون چیزی نمی دونم و تازه دارم مطالعه می کنم. خوشحال می شم دست گرمی یک پروژه تمرنی حل کنیم


با سلام خدمت شما دوست عزیز
من حاضرم در مورد طراحی یک واحد تصفیه پساب صنعتی با امکان استفاده مجدد از آب با شما همکاری کنم.
sajadi_ali_reza@yahoo.com
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به برو بچه های باشگاه خصوصا بچه های خودمون تو تالار شیمی ;);)
به عرض پوزش وقت امتحانات بود و داریم یه خورده واسه کنکورم هم میخونیم .نتونستم خدمت برسم
یه فایلی است در مورد تولید آب صنعتی .
امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد
باران باش و ببار نپرس پباله های خالی از آن کیست:gol:


فايل ضميمه
  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/attach/pdf.gif r.o.pdf (860.3 كيلو بايت, 609 نمايش)
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]روشهاي تصفيه مواد نفتي[/h]
نويسنده : مرتضي هادوي
عملیاتی که در تولید و تصفیه نفت بر روی نفت خام انجام می‌گیرند، عبارتند از:
روش‌های گوناگون تقطیر ، روش‌های فیزیکی و شیمیایی تصفیه و تفکیک و روش‌های تغییر و تبدیل مواد در واحدهای مربوطه. بنابراین یک پالایشگاه ، مجتمعی از واحدهای مختلف تولید ، تصفیه و تغییر و تبدیل مواد خواهد بود که هر واحد آن مجهز به سیستم‌های آماده نمودن شارژ ، تماس ، تفکیک فازها و جمع‌آوری حلال یا حرارت می‌باشد و در هر واحد آن فرآورده های مختلفی بدست می‌آید. البته نخستین عمل قبل از هر گونه پالایش بر روی نفت خام ، عاری نمودن آن از آب می‌باشد و سپس تصفیه نفت خام انجام می‌گیرد.

عاری نمودن نفت خام از آب :
نفت خامی که وارد تصفیه خانه می‌گردد، دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای از آبهای نمکی است که اغلب در مجاورت شن و ترکیبات اکسیژنه به حالت امولسیون در می‌آید و وجود آب در این مورد ، ایجاد اختلالاتی در حین عمل تقطیر می‌نماید و بعلت وجود نمک‌ها نیز سبب خوردگی دیگ‌های بخار می‌گردد. بنابراین باید بطرق ممکنه ، آب را از نفت خام جدا نمود. با استفاده از یکی از روشهای سانتریفوژ ، دکانتاسیون و استفاده ار یک میدان الکتریکی ، آب را از روغن تفکیک می‌کنند.

تصفیه برش های سبک :
منظور از تصفیه برش های سبک ، بیشتر تخلیص گازهای حاصل از پالایشگاه و یا گازهای طبیعی از هیدروژن سولفوره و گاز کربنیک می‌باشد. مهمترین روشهای بکار گرفته شده ، شامل روش‌های ژیربوتول (Girbotol) ، آلکازید (Alkazid) و فلوئورسلونت (Fluorsolvent) می‌گردد.
مواد جاذب مورد استفاده برای این سه روش بدین قرار است:

در روش ژیربوتول:
مونواتانول آمین - دی اتانول آمین - تری اتانول آمین

در روش آلکازید:

دی متیل آمینوپتاسیم استات - متیل آمینو پتاسیم پروپیویان

در روش فلوئوسلونت:
کربنات پروپیلن
این مواد جاذب ، اغلب در درجه حرارتی نزدیک به درجه حرارت معمولی با CO2 و H2S عمل می‌کنند و گازهای جذب شده بعدا ، در فشار اتمسفر و حرارت 110 درجه سانتی‌گراد از محلول جاذب جدا و خارج می‌گردند.

تصفیه مواد سفید :
در صنعت نفت معمولا به برش های بنزین و کروزون "مواد سفید" گفته می‌شود. منظور از تصفیه این مواد ، عاری کردن آنها از مواد مضر بعلت بوی یا رنگ زردشان می‌باشد و همچنین حذف هیدروکربورهای غیر اشباع. ترکیبات: اکسیژنه (اسیدهای نفتی ، ترکیبات آسفالتی) ، گوگردار (سولفوره ، سولفونه) و ازته خواهد بود. عمل تصفیه شامل ترتمان‌های مختلف می‌گردد که به شرح این روش‌های تصفیه می‌پردازم.

ترتمان با اسید سولفوریک :
اولین دفعه ، "ایشلر" (Eichler) در سال 1865 در باکو ، نفت را بکمک اسید سولفوریک غلیظ تخلیص نمود. اسید سولفوریک مخصوصا با هیدروکربورهای آروماتیک - اولفین ها - ترکیبات اکسیژنه - مواد رنگی و سولفوره ترکیب می‌شود. برای اینکه نفت ، رنگ زرد نداشته باشد باید مقدار اسید نیتروی موجود در اسیدسولفوریک کمتر از 1/0 در صد باشد. اغلب ، این ترتمان جهت حذف ذرات باقیمانده اسید ، بوسیله شستشو با یک محلول سود و سپس با آب تعقیب می‌گردد.

ترتمان با سود :
این شستشو اغلب بمنظور حذف ترکیبات اسیدی محتوی در برشی نفتی بکار گرفته می‌شود. مهم‌ترین این ترکیبات: مرکاپتان‌ها - هیدروژن سولفوره - گاز کربنیک - تیوفنل‌ها و آلکیل فنل‌ها - اسید سیانیدریک - اسیدهای چرب - اسیدهای نفتی می‌باشد که به این مواد باید سولفور کربونیل (COS) را هر چند که یک ترکیب خنثی است، اضافه نمود. زیرا این ترکیب در اثر هیدرولیز تولید CO2 و H2 می‌نماید. برای مثال ، مرکاپتانها بر اساس واکنش تعادلی زیر با سود ترکیب می‌گردند.

RSH + NaoH ↔ RSNa + H2O

عاری نمودن برشهای نفتی از CO2 و H2S با محلول سود انجام پذیر است، البته وقتی که مقدار آنها کم باشد. اما هنگامی که مقدار این مواد زیاد باشد باید از روش ترتمان با آمین‌ها استفاده نمود. اغلب پس از عمل با قلیا ، برش نفتی را با آب شستشو می‌دهند.
تصفیه کروزون بوسیله انیدرید سولفورو (روش ادلینو) :

چون انیدرید سولفوروی مایع بسادگی می‌تواند هیدروکربورهای غیر اشباع غنی از کربن را در خود حل نماید، لذا از آن ، جهت تصفیه نفت چراغ (کروزون) استفاده می‌گردد.

روش‌های ملایم کردن :
این روش‌ها ، امکان عاری نمودن برش‌ها را از ترکیبات گوگردی ، مرکاپتان‌ها و گوگرد بصورت عنصر می‌دهد. مهمترین روشهای بکار گرفته شده عبارتند از:

روش سلوتیزر "Solutizer":
این روش مربوط به اکستراسیون همه کانی‌ها از کلیه برش‌های بنزین (بدست آمده از تقطیر یا کراکینگ یا رفرمینگ) می‌گردد. از مزایای این روش ، افزایش قابلیت بنزین جهت پذیرش سرب بوده که علت آن حذف ترکیبات گوگردی است.

روش دکتر:
انواع بنزین‌ها و همچنین ترکیبات سینگن‌تر ازقبیل برش نفت و کروزون را می‌توان به توسط این روش مورد ترتمان قرار داد. در این روش از محلول قلیایی پلمبیت سدیم جهت ترتمان استفاده می‌گردد.

روش هیپوکلریت:
اغلب از هیپوکلریت بعنوان یک عامل اکسید کننده جهت کاهش بو و همچنین مقدار مرکاپتان‌ها در برش‌های نفتی استفاده می‌شود. این روش می تواند یک روش تکمیلی برای ترتمان برش‌ها با سود باشد.

روش های کلرکوئیوریک (روش پرکو):
در این روش ، بر روی نفت ، کلرور مس افزوده می‌گردد که باعث تبدیل مرکاپتان‌ها به دی‌سولفور می‌گردد.

روش تصفیه کاتالیکی:
در این روش ، بجای استفاده از ترکیبات حل کننده ذکر شده در روش های قبلی ، از کاتالیزور استفاده می‌شود. برای مثال ، روش مراکس یک طریقه تصفیه کاتالیتکی است که در آن ، کاتالیزور یک بستر ثابت از اکسید سرب می‌باشد که طول عمر آن بیشتر از سه سال می‌باشد.

رنگ بری و بی بو کردن نفت:
رنگ‌بری را می‌توان اغلب اوقات بوسیله خاک‌های رنگ بر - آرژیل ها و هیدروسیلیکات‌های طبیعی منیزیم انجام داد. جهت بی‌بو کردن نفت ، برخی آن را با کلرورو دوشو و کمی اسید کلریدریک به هم زده ، سپس دکانته می‌نمایند و بمنظور از بین بردن کلر محتوی ، بعدا آن را با آهک مخلوط نموده و تکان می‌دهند. ضمنا ممکن است از مواد معطر و عطر بهار نارنج برای خوش‌بو کردن آن استفاده نمود. با افزایش مواد رنگی از قبیل نیترونفتالین و زرد کینولئین می‌توان خاصیت فلوئورسانس را از بین برد.

تصفیه روغن‌های گریس‌کاری
تصفیه :

همان طور که مواد سفید احتیاج به تصفیه دارند، روغن‌های گریس‌کاری جهت حذف مواد مضر محتاج به پالایش می‌باشند. عمل تصفیه در روغن‌ها بعلت ویسکوزیته زیاد و خاصیت امولسیون شدنشان نسبت به مواد سفید مشکل می‌باشد. عمل تصفیه شامل شستشوهای متوالی با اسید سولفوریک ، سپس شستویش با مواد قلیایی و سپس آب خواهد بود. برای خنثی‌شدن روغن ، از مخلوط کربنات سدیم (خاک‌های رنگ‌بر) استفاده می‌نمایند.

بی‌بو کردن :
روغن‌های معدنی را با آلدئید فرمیک مخلوط و گرم می‌کنند و بعدا ، قبل از این‌که اسید یا قلیا بدان بیفزایند، بخار آب از آن عبور می‌دهند. بیست درصد از روغن معدنی خام را بوسیله بخار آب در مجاورت استات پلمب تقطیر می‌نمایند. مایع تقطیر شده عاری از گوگرد است و از آن بعنوان روغن چراغ یا روغن موتور استفاده می‌شود. روغنی که از صاف نمودن باقیمانده بدست می‌آید، روغن چرک کننده سنگین (با دانسیته زیاد) و بی‌بو می‌باشد.

بی‌رنگ نمودن :
جهت بدست آوردن روغن‌های معدنی بی‌رنگ (مانند روغن وازلین) از روغن‌های تیره ، آنها را از استوانه‌های بلند و پر از آرژیل (که جاذب رنگ است) با دمای 50-30 درجه سانتی‌گراد به آهستگی عبور می‌دهند. این آرژیل‌ها ، هیدروسیلیکات آلومینیم و منیزیم می‌باشند و پس از خاتمه عمل ، آرژیل‌ها را با بنزین شستشو داده ، مایع حاصله را جهت جمع آوری بنزین تقطیر می‌نمایند و بنزینی را که روی آرژیل مانده است، بوسیله عبور هوا به خارج رانده ، جمع آوری می‌نمایند. آرژیل حاصله را در کوره‌های دوار حرارت می‌دهند و بعد از آن ، وارد استوانه دیگری می‌کنند. در نتیجه آرژیل حاصله مانند اول فعال می‌گردد. با زغال حیوانی و یا مخلوطی از زغال حیوانی با سیلیس - سیلیکات - اکسید دو فر می‌توان روغن را بی‌رنگ نمود. قسمتی از رنگ روغن‌های معدنی را که خیلی رنگین است، بوسیله اسید سولفوریکی که به آن بیکرومات پتاسیم افزوده شده است از بین می‌برند. برای روغن‌هایی که کمتر رنگین است، به عوض صاف نمودن مجدد ، روی خاک‌های رنگبر عمل تصفیه را با اسید سولفوریک و یا سود انجام می‌دهند.
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
مواد پلیمری برای غشا

مواد پلیمری برای غشا

مواد پلیمری به کار گرفته شده برای ساخت غشا های تجاری :
غربال گری جنس غشا

-مشکی ها آبدوستند
-قرمز ها آبگریزند
-سبز ها آبدوستند ولی آبدوست تر می شوند( زاویه خیلی کمتر از 90 بشود)-

Polypropylene (pp) (MF) میکروفیلنراسیون
http://www.westlakeplastics.com/msds/msds_propylux%20cnp.pdf
Polytetrafluoroethylene (PTFE) یا (نام تجاری :تفلون) MF
عموما در مقابل حلال های قوی مانند اسیدها،بازها وسایر مواد شیمیایی (به استثنای هیدروکربن های حلقوی در درجه حرارت بالا ) مقاوم می باشند.در مقابل تغییر درجه حرارت نیز مقاومند و از 100- تا 300 درجه ی سلیسیوس را تحمل می نمایند.غشاهای ساخته شده از تفلون آبگریز((Hydrophobic می باشند و در نتیجه مستقیما نمی توانند برای محلول های آبی به کار گرفته شوند.گاهی غشا های تفلونی توسط نگه دارنده ای از جنس پلی اتیلن تقویت مکانیکی می گرددند.
Polyvinylidenfluoride (PVDF) or )ِDurapore) MF,UF (1)
در اصل آبگریزند که با اضافه نمودن گروه های آمینی به پلیمر آنها خاصیت آب دوستی می یابند.این غشا ها با حلال ها سازگاری دارند و قابل اتوکلاو نمودن می باشند.غشا های میکرو آن توانایی جدا کردن باکتری ها را از محلول آبی دارند.
http://www.westlakeplastics.com/msds/msds_kynar%202850.pdf
http://www.dotmar.com.au/images/stories/pdfs/symalit_pvdf.pdf
Cellulose nitrat (CN) MF
Cellulose acetat (CA) MF,UF,RO
Cellulose triacetate (CTA) RO
Aliphatic polyamide ( nylon 6 , nylon 6.6 ) MF ,UF
این غشاها ذاتا آب دوست هستند ، بنابراین نیازی به استفاده از تر کننده ها به هنگام کار آنها با محلول های آبی وجود ندارد.این پلیمر بسیار شکل پذیر و با دوام ودر مقابل بسیاری از حلال ها مقاوم می باشد.غشاهای نایلونی را می توان به وسیله ی اتوکلاو استریل نمود بدون اینکه تغییری در مشخصات آنها داده شود.
Aromatic polyamide MF,UF,RO
Polysulphone ( PSP ) MF,UF (2)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Polysulfone_repeating_unit.png
http://www.quadrantplastics.com/fileadmin/quadrant/documents/QEPP/NA/Material_Safety_Data_Sheets_PDF/Udel_Polysulfone_2100.PDF
Production

A typical polysulfone is produced by the reaction of a diphenol and bis(4-chlorophenyl)sulfone, forming a polyether by elimination of sodium chloride:
n HOC[SUB]6[/SUB]H[SUB]4[/SUB]OH + n (ClC[SUB]6[/SUB]H[SUB]4[/SUB])[SUB]2[/SUB]SO[SUB]2[/SUB] + n Na[SUB]2[/SUB]CO[SUB]3[/SUB] → [OC[SUB]6[/SUB]H[SUB]4[/SUB]OC[SUB]6[/SUB]H[SUB]4[/SUB]SO[SUB]2[/SUB]C[SUB]6[/SUB]H[SUB]4[/SUB]][SUB]n[/SUB] + 2n NaCl + n H[SUB]2[/SUB]O + n CO[SUB]2[/SUB]
The diphenol is typically bisphenol-A(؟؟؟؟؟؟) or, 1,4-dihydroxybenzene. Such step polymerizations require highly pure monomer to ensure high molecular weight products.[SUP][1][/SUP]
[SUP]یک مستند دیدم که نشون می داد ، در بطری های آب معدنی و مواد غذایی و شیشه شیر بچه و.... دو ماده ی خیلی سمی وجود داره که یکی از اون ها بیسفنول-ایکه دانشگاه های کانادا و آمریکا با انجام آزمایشات کروماتو گرافی مقدارشو شناسایی کرده بودن و از طریق نمایندگان پارلمان پیگیری کرده بودن و توسط انجمن بازرسی غذا و دارو استاندارد ها و قوانین سختی گذاشتن و ورود آب معدنی از کشور سویس رو ممنوع کردند(نمایندگی شرکت معروف Nestle)[/SUP]
باعت افزایش احتمال سرظان و همچنین روی مغز تاثیر میذاره و یا روی جنین نوزاد از هشت هفتگیش به بعد و .....


http://usatoday30.usatoday.com/news/health/bpa.htm?loc=interstitialskip

http://www.niehs.nih.gov/health/assets/docs_a_e/bisphenol_a_bpa_508.pdf

http://www.fda.gov/newsevents/publichealthfocus/ucm064437.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080130092108.htm

http://www.hhs.gov/safety/bpa/

مستند بطری:
http://soroush.tv/sima.php/fa/program/view/326372/مستند-4-بطری


سایت زیر هم نشون میده که در روی آرم ایمنی (لوزی) قسمت آبی عدد 3 خورده که بالاترین خطر برای سلامتی رو داره:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bisphenol_A


در ضمن بعضی از شرکت های ایرانی هم برای اینکه یک طرف غشا رو ببندند(dead end کنند) از اپوکسی رزین (به عنوان چسب )استفاده می کنند که این سم داخل اون هم هست.یکی از سایت های خارجی هم که غشا ساخته بودند یکی از مزایای ساخت غشا شونو( روش وارونگی فاز) استفاده از حلالی گفته بودند که برای سلامتی انسان ضرر نداره یا کمتر ضرر داره)


Chemical and physical properties

These polymers are rigid, high-strength, and transparent, retaining these properties between −100 °C and 150 °C. It has very high dimensional stability; the size change when exposed to boiling water or 150 °C air or steam generally falls below 0.1%. Its glass transition temperature is 185 °C.
Polysulfone is highly resistant to mineral acids, alkali, and electrolytes, in pH ranging from 2 to 13. It is resistant to oxidizing agents, therefore it can be cleaned by bleaches. It is also resistant to surfactants and hydrocarbonoils. It is not resistant to low-polar organic solvents (e.g. ketones and chlorinated hydrocarbons), and aromatic hydrocarbons. Mechanically, polysulfone has high compaction resistance, recommending its use under high pressures. It is also stable in aqueous acids and bases and many non-polar solvents; however it is soluble in dichloromethane and methylpyrrolidone.
Polyethersulfone (PES) is a similar polymer with low protein retentionمنظورش چیست؟ ( ؟؟؟!!؟؟ ).

Polyethersulphone ( PES ) MF,UF (3)
https://data.epo.org/publication-server/image?imageName=imgb0003&docId=7536664

http://bdml.stanford.edu/twiki/pub/Haptics/MaterialSelection/Polyethersulfone_PES.pdf
http://www.westlakeplastics.com/pdf/PB%20pes.pdf
Polyimide (PI ) MF,UF,RO
Polybenzimidazole (PBI ) RO
Polyeetherimide ( PEI ) MF,UF
Polyvinylalchol ( PVA ) MF,UF
Polyacrylonitrile (PAN ) UF
Polyacrylonitrile/polyvinylcholoride copolymer (PAN – PVC ) MF,UF
Polyacarbonate ( PC ) MF
Polyetheretherketone (PEEK ) MF,UF
Polystyrene (PS ) (4)
http://www.westlakeplastics.com/pdf/pb hips.pdf




در یافت واژه نامه :::
http://www.isiri.org/portal/files/std/9490.pdf







امضا
================================================== =============​

امکان سنجی طرح اتصال بندر ماهشهر خلیج فارس به بندر لبنان در در یای سرخ
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/488434-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%B4%D8%B1-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-
%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AE

امکان سنجی طرح تولید کود ورمی کمپوست
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...88%D8%B3%D8%AA
دانلود جزوات مهندسی بین المللی جوش_دانلود جزوات بازرسی جوش+ جزوه+نرم افزار مهندسی مواد
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%B4?highlight=
مهم:دانلود نرم افزار کلید فولاد-نرم افزار کلیدفولاد
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%AF?highlight=
حفاظت كاتدي-انجمن مهندسين خوردگي آمريكا
بازرسی خوردگی
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%A7?highlight=

دانلود سوالات دکتری و ارشد مهندسی شیمی
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...87%D8%A7-91-92
مجموعه 23 جلدی هندبوک های ASM:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...8%A7%DB%8C-ASM

================================================== =====


ترجمه واژگان و اصطلاحات فنی انگلیسی در مهندسی شیمی--نفت و گاز و پتروشیمی -- دانلود دیکشنری تصویری تجهیزات مهندسی شیمی


 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با عرض سلام و خسته نباشید به همه دوستان.اگر مقاله ای یا کتابی در مورد غشاء در دسترس دارید لطفاً در صورت امکان فایلش رو واسم بزارید.ممنون:gol::gol::w10:
منظورم غشاء در مبدل های حرارتی، آب شیرین کن، یا مدسازی غشاء و... است.ممنون

غشاء- ميکرو فیل تراسيون- CFD - مدلسازي


مدل سازی سی اف دی غشاء میکرو فیل تراسیون


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/paperclip.png فايل ضميمه
  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/attach/pdf.gif 01114.pdf (1.30 مگابايت, 83 نمايش)
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص فیزیکی و شیمیایی غشا

خواص فیزیکی و شیمیایی غشا

انتخاب غشا با ماده ی اولیه مناسب اغلب به صورت تجربی صورت می گیرد.
- برای مثال پلی آمید ها شدیدا مورد حمله ی کلر موجود در مواد شیمیایی(برای شستشو ی غشا) قرار می گیرند،بنابراین نمی توان از مواد کلره برای تمیز کردن غشاهای ساخته شده از پلی آمید استفاده نمود.


Membrane propertise

1. Physical propertise


• Pore size


• Pore size distribution(توزیع اندازه حفره ها )


هر غشایی یک اندازه ی اسمی دارد که نشانگر متوسط اندازه حفره هاست.حفره های کوچک تر و بزرگ تر از اندازه اسمی نیز در غشا وجود دارد.توزیع اندازه حفره ها نشان دهنده محدوده تغییر اندازه حفره ها و تعداد نسبی آنهاست.

• Pore density (تعداد حفره ها در واحد سطح که در حدود 10[SUP]8[/SUP] تا در سانتیمتر مربع است = دانسته حفره )

• Pore shape

• Thickness
ضخامت غشا می تواند بین کمتر از1/0میکرون تا بیش از یک میلی متر ضخامت داشته باشد.ضخامت کمتر غشا بیانگر مقاومت کمتر غشا در مقابل انتقال جرم است.غشا های بسیار نازک دارای یک لایه ی نگه دارنده هستند که مقاومت مکانیکی لازم را فراهم می آورود.

• Porosity
حدود 60 تا 85 درصد از فضای غشا باز است.تخلخل سطحی غشا ممکن است از تخلخل کلی آن متفاوت باشد.

• Tortuosity((چروک خوردگی


- fouling به معنی رسوب در حالت کلی ( مواد آلی،معدنی و بیولوژیکی ) به دو گونه:
: Blinding . 1 سطح غشا رسوب می گیرد.
. 2 plugging : داخل مجرا ها رسوب می گیرد
- scaling : رسوب ناشی از نمک معدنی ( نمک هایی که موجب سختی دائم و موقت می شوند. شامل نمک های منیزیم و کلسیم)
- clogging : به علت عملکرد بد هیدرو دینامیکی غشا رسوب رخ دهد ( مثلا اگر مجرا ها به صورت استوانه ای یا به اصطلاح حالت انگشتی finger- type نداشته باشند" که احتمالا تعریف پارامتری مانند چروک خوردگی برای بررسی این پدیده است" و یا اینکه به علت هوادهی نامناسب یا الگوی جریان نامناسب بر روی ناحیه ای از سطح بیرونی غشا رسوب جمع شود).




2. Chemical propertise

• Surface Charge ( بار سطحی )
بار سطحی غشا و اجزای شیمیایی موجود در سطح غشا ممکن است دارای گروه های عامل خنثی یا باردار(مثبت و منفی ) باشند.در این صورت سطح غشا خنثی، دارای بار مثبت یا بار منفی خواهد بود.بار سطحی غشا از این جهت اهمیت دارد که عامل جاذبه یا دافعه الکترواستاتیکی بین غشا و ذرات موجود در محلول است.بار سطحی غشا به قدرت یونی محلول مجاور بستگی دارد و تابع اندازه حفره هاست.برای غشای الترافیلتراسیون با حفره های کوچک بار سطحی با قدرت یونی محلول افزایش می یابد.این در حالی است که در غشای میکروفیلتراسیون با حفره های بزرگ بار سطحی با قدرت یونی محلول کاهش می یابد.

• Electrical conduction ( هدایت الکتریکی)

اکثر غشا های پلیمری هادی الکتریسیته نیستند ولی غشاهای هادی نیز ساخته شده اند.مقاومت الکتریکی غشا ممکن است از هزاران مگا اهم تا کسری از یک اهم تغییر نماید.

• Adsorptivity(جذب کنندگی سطحی )

• Reactivity( واکنش دهی )

فعالیت شیمیایی احتمالی غشا از خواصی است که می تواند در چگونگی کار غشا اثر داشته باشد.

• Hydrophobic (آبگریزی)& Hydrophil(آبدوستی)

آبدوست بودن هم که به علت پیوند هیدروژنی دادن آب با سطح غشا می باشد(زاویه ی قطره روی غشا هر چه کمتر از 90 درجه باشد آبدوست تر شده) به این صورت که اتم هیدروژن موجود در آب با اتم اکسیژن و یا اتم نیتروژن موجود در سطح غشا پیوند هیدروژنی می دهد.

عکس ضمیمه





امضا
================================================== =============​

امکان سنجی طرح اتصال بندر ماهشهر خلیج فارس به بندر لبنان در در یای سرخ
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/488434-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%B4%D8%B1-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-
%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AE

امکان سنجی طرح تولید کود ورمی کمپوست
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...88%D8%B3%D8%AA
دانلود جزوات مهندسی بین المللی جوش_دانلود جزوات بازرسی جوش+ جزوه+نرم افزار مهندسی مواد
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%B4?highlight=
مهم:دانلود نرم افزار کلید فولاد-نرم افزار کلیدفولاد
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%AF?highlight=
حفاظت كاتدي-انجمن مهندسين خوردگي آمريكا
بازرسی خوردگی
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%A7?highlight=

دانلود سوالات دکتری و ارشد مهندسی شیمی
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...87%D8%A7-91-92
مجموعه 23 جلدی هندبوک های ASM:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...8%A7%DB%8C-ASM

================================================== =====



ترجمه واژگان و اصطلاحات فنی انگلیسی در مهندسی شیمی--نفت و گاز و پتروشیمی -- دانلود دیکشنری تصویری تجهیزات مهندسی شیمی

===================================================================


 

پیوست ها

  • membrane1 (1).jpg
    membrane1 (1).jpg
    11.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

جداسازي محلول آمونياك توسط غشاء مايع


نويسند‌گان:
[ نظام الدين اشرفي زاده ] - آزمايشگاه تحقيقاتي فرايندهاي جداسازي، دانشكده مهندسي شيمي، دانشگا
[ علي اكبر عربعامري ] - كارشناس ارشد مهندسي شيمي، شركت پتروشيمي بوعلي سينا

خلاصه مقاله:


جداسازي محلول آمونياك توسط غشاء ماي ع(براي مقادير بسيار كم از آمونيا ك) يك روش بسيار جديد است كه مورد تح قيق محققان قرار م ي گيرد. در اين روش از يك غشاء مايع (يك امولسيون از نوعW/O به عنوان غشا ء) كه حاوي حلال پارافين و امولسيفاي ر هاي 80Span و 60 Span مي باشد، استفاده شده اس ت. تأثير پارامترهاي مختلف بر ميزان جداسازي آمونياك از فاز پساب مورد تح قيق تجر بي قرار گرف ت. غش اي حا وي 80Span دار اي پايداري مناس بي بر اي انجام فر ايند جداسازي بود. پس از انجام عمليات جداسازي، از فرايند حرارتي براي تخريب فاز غشا استفاده گرديد و غلظت آمونياك در پساب به كمتر ازppm ١٠ رسيد.


كلمات كليدي: آمونياك، امولسيون، غشاء مايع، جداسازي، پساب

منبع:
http://www.civilica.com/Paper-NICEC09-NICEC09_495.html
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش های ساخت غشا

روش های ساخت غشا

روش های ساخت غشا پلیمری:
1.روش کششی (stretching): که منجر به ساختمان متقارن با تخلخل زیاد می شود
2. روش سخت شدن حرارتی ( sintering ) : که منجر به ساختمان متقارن با تخلخل متوسط می شود.
3.روش حک اثر (track – etching ): که منجر به ساختمان متقارن با تخلخل کم می شود.
4.روش وارونگی فاز )phase invers ) :که منجر به ساختمان نا متقارن با تخلخل متوسط تا زیاد می شود.( روش متداول )4-1 - از حمام آب استفاده شود ( روش مرطوب )4-2 - از هوای خشک استفاده شود ( روش خشک )4-3- از آب و هوا استفاده شود ( روش خشک - مرطوب = روش ژل )

1.
روش کششی :
در این روش ابتدا یک لایه ی نازک و همگن از پلیمر ساخته شده و سپس کشیده می شود.بدین وسیله حفره ها ایجاد می گردند.این لایه پس از آن در جهتی عمود بر جهت کشش اولیه مجددا کشیده می شود تا حفره های ایجاد شده باز شوند.کشش باید کاملا کنترل شده باشد.حفره های ایجاد شده به این روش نسبتا هم شکل می باشند.اندازه حفره ها بستگی به نوع و میزان کشش دارد و می توان از 1/0 تا 20 میکرون تغییر نماید.حفره ها حدودا هم اندازه می باشند.تخلخل این غشا ها بالا ودر حدود 90 درصد است.از این روش برای ساخت غشا های پلیمری از جنس تفلون و پلی پروپیلن استفاده می شود.

2.
روش سخت شدن حرارتی :
ابتدا ماده اولیه برای ساخت غشا را پودر می نمایند و سپس با استفاده از فشار آن را به صورت لایه ای به ضخامت 100 تا 500 میکرون شکل می دهند.بعد از آن درجه حرارت را تا اندکی زیر نقطه ی ذوب پلیمر بالا می برند.در این صورت ذرات موجود در پودر به یکدیگر چسبیده و لایه ی محکمی به وجود می آید.با این روش پلیمر به شکل ساختمانی غشا در می آید.به جای استفاده از فشار و درجه حرارت بالا می توان عمل چسبیدن ذرات به یکدیگر را با استفاده از یکسری مواد در درجه حرارت و فشار کمتری انجام داد.حفره های به وجود آمده به این روش بسیار نامنظم بوده و اندازه های آنها متفاوت است.این حفره ها در واقع فاصله های فاصله های بین ذرات پودر شده اولیه عامل اصلی تعیین اندازه حفره ها در غشای نهایی است.تخلخل در این نوع غشا متوسط و در حدود 1 تا 40 در صد می باشد.علت آن است که بیشتر فضای موجود در غشا توسط خود ذرات جامد اشغال شده است.

3.
روش حک اثر :
با این روش می توان غشا های میکروفیلتراسیون با حفره های استوانه ای شکل( finger-type ) تولید نمود.این غشاها معمولا از جنس پلی کربنات و پلی استر هستند.تهیه ی غشا در دو مرحله انجام می شود.در مرحله ی اول یک لایه همگن از پلیمر به ضخامت 10 تا 20 میکرون ساخته شده در معرض تشعشع ذرات باردار خارج شده از یک راکتور هسته ای قرار می گیرد.این ذرات با گذشتن از درون لایه ی پلیمری موجب می شوند که پیوند های شیمیایی بین زنجیره های پلیمر در مسیر عبور شکسته شود.در مرحله دوم لایه ای که در معرض تشعشع قرار گرفته است در یک حمام حاوی حلال مناسب قرار می گیرد.به این ترتیب مواد شکسته شده در طول مسیر عبور تشعشع قرار گرفته است در یک حمام حاوی حلال مناسب قرار می گیرد.به این ترتیب مواد شکسته شده در طول مسیر عبور تشعشع شسته شده و حفره های استوانه ای شکل تشکیل می گردد.دانسیته ی حفره ها با زمانیکه پلیمر در معرض تشعشع قرار میگیرد متناسب است.هر چه زمان طولانی تر باشد تعداد ذرات بارداری که به لایه ی پلیمری وارد شده و اثر خود را بر جای می گذارند بیشتر خواهد بود.قطر حفره ها با زمان اقامت لایه ی پلیمری در حلال متناسب خواهد بود.ضخامت لایه ی پلیمری اولیه باید حدود 10 تا 20 میکرون باشد.این ضخامت برابر با حداکثر عمقی است که ذرات باردار ساطع شده از منبع هسته ای با توجه به انرژی خود می توانند نفوذ نمایند.

4.
روش وارونگی فاز ( جدایش فازی) :
اغلب غشاهای تجاری با این روش ساخته می شوند.در این روش پلیمر به صورت کنترل شده از حالت مایع ( محلول پلیمری) به صورت جامد تغییر شکل داده می شود.این روش برای اولین بار به منظور تهیه ی غشا نامتقارن به کار گرفته شد و معلوم گردید که شار خروجی از غشا صد برابر شار غشا متقارن با همان خصوصیات جداسازی است.مراحل اصلی در روش وارونگی فاز عبارتند از :-پلیمر در یک حلال مناسب حل می شود تا محلولی به غلظت 10 تا 30 درصد وزنی از پلیمر حاصل شود.-محلول به شکل یک لایه نازک به ضخامت 100 تا 500 میکرون در می آید.-این لایه در یک مایع غیر حلال که برای بیشتر پلیمر ها آب (مقطر) یا محلول آبی است فرو می رود ( حمام آب یا حمام انعقاد ).در مرحله ی سوم محلول همگن پلیمر،دو فازی می شود.فاز جامد که بیشتر آن پلیمر است بدنه ی اصلی غشا را تشکیل می دهد و فاز مایع که بیشتر آن حلال است خفره های غشا را بوجود می آورد.حفره های تشکیل شده در سطح لایه یعنی جایی که رسوب نمودن از آنجا و با سرعت بیشتر شروع می شود.معمولا کوچکتر از حفره های تشکیل شده در میانه یا لایه ی پایین است.این مسئله می تواند منجر به تشکیل غشا نامتقارن گردد.پایه ی اصلی این فرآیند به کارگیری یک سیستم سه جزئی،شامل پلیمر،حلال و رسوب دهنده غیر حلال ) است.برای این سیستم سه جزئی دو ناحیه وجود دارد.ناحیه ی یک فازی که سه جز از یکدیگر حل شده و تشکیل یک فاز می دهند و ناحیه دو فازی که محلول پایدار نبوده و تشکیل دو فاز می دهد .محلول اولیه برای تهیه ی غشا نقطه ای در ناحیه یک فازی است.با اضافه نمودن رسوب دهنده یا غیر حلال که معمولا آب است جایگزینی حلال و غیر حلال شروع می شود.با رسیدن ترکیب به ناحیه ی دو فازی جداشدن فاز ها صورت می گیرد. روش وارونگی فاز را می توان به روش زیر انجام داد:1.رسوب دادن به وسیله ی تبخیر :( جدایش فازی با القا حرارتی )
thermally induced phase separation ( TIPS )

پلیمر در یک حلال فرار و یک حلال غیر فرار حل می شود.با استفاده از تبخیر ( به طور عمده حلال بخار می شود) محلول پلیمری به ناحیه ی دو فازی می رود فاز ها جدا شده و غشا تشکیل می شود.غشای سلولز نیترا ت به این روش و با استفاده از مخلوط اتر و الکل به عموان حلال ساخته می شود.با تغییر نسبت اتر و الکل می توان تخلخل و اندازه حفره ها تغییر داد.2.رسوب دادن به وسیله ی بخار: ( جدایش فازی با القا غیر حلال)non-solvent induced phase separation ( NIPS )

در این روش غیر حلال توسط فاز بخار اضافه می شود.پلیمر در یک حلال مناسب حل می گردد.این محلول به شکل لایه نازکی به ضخامت 20 تا 200 میکرون در می آید و در فضایی که حاوی بخار آب است قرار می گیرد.آب ( غیر حلال ) به داخل لایه نفوذ کرده و باعث ایجاد رسوب می گردد.به این ترتیب دو فاز تشکییل می شود.فاز اول پلیمر جامد و فاز دوم حلال است.پلیمر رسوب یافته یک غشا متخلخل می باشد.تخلخل و اندازه دلخواه حفره ها را می توان با تغییر نوع حلال و غلظت پلیمر در محلول بدست آورد.این روش برای اولین برای ساخت غشا هایی از جنس سلولز به کار گرفته شد.تقریبا پلیمری متراکم بالا یی غشا را به وجود می آورند.اغلب از حرارت نیز برای کلمل شدن واکنش انجام شده در فصل مشترک کمک گرفته می شود.از مزایای پلیمرازیون در فصل مشترک این است که با توجه به امکان عبور مقدار محدودی از واکنش دهنده ها از لایه تشکیل شده ، واکنش خود به خود متوقف می شود.این عمر موجب که لایه تشکیل شده نهایی بسیار نازک و در حدود 50 نانومتر باشد.بسیاری از غشا های نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس از طریق ساخته می شود.با روش وارونگی فاز می توان غشاها را باحفره هایی به اشکال و اندازه های گوناگون و نیز مقائمت های مختلف شیمیایی ، حرارتی و مکانیکی تهیه نمود.عواملی که منجر به ساختار و خواص گوناگون یک غشا می شوند عبارتند از :
-پلیمر اولیه-حلال
-نوح ماده رسوب دهنده و حالت آن ( بخار یا مایع )
-غلظت پلیمر
-سرعت رسوب دادن-درجه حرارت رسوب دادن( دمای حمام انعقاد )



امضا
================================================== =============​

امکان سنجی طرح اتصال بندر ماهشهر خلیج فارس به بندر لبنان در در یای سرخ
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/488434-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%B4%D8%B1-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-
%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AE

امکان سنجی طرح تولید کود ورمی کمپوست
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...88%D8%B3%D8%AA
دانلود جزوات مهندسی بین المللی جوش_دانلود جزوات بازرسی جوش+ جزوه+نرم افزار مهندسی مواد
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%B4?highlight=
مهم:دانلود نرم افزار کلید فولاد-نرم افزار کلیدفولاد
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%AF?highlight=
حفاظت كاتدي-انجمن مهندسين خوردگي آمريكا
بازرسی خوردگی
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...%A7?highlight=

دانلود سوالات دکتری و ارشد مهندسی شیمی
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...87%D8%A7-91-92
مجموعه 23 جلدی هندبوک های ASM:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...8%A7%DB%8C-ASM

================================================== =====


ترجمه واژگان و اصطلاحات فنی انگلیسی در مهندسی شیمی--نفت و گاز و پتروشیمی -- دانلود دیکشنری تصویری تجهیزات مهندسی شیمی

 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


مدل سازي CFD پلاريزاسيون غلظتي در يك غشاء متخلخل غير متقارن


هدف از انجام اين مطالعه، مدل سازي و شبيه سازي پديده ي پلاريزاسيون غلظتي در يك مدول غشايي و اثر آن بر دبي و تركيب جريان تراوش يافته با استفاده از روش ديناميك سيالات محاسباتي (CFD) مي‌باشد. براي اين منظور، يك غشاء استات سلولز متخلخل غير متقارن و خوراكي متشكل از دو جزء آرگون و نيتروژن در نظر گرفته شده است. مدل سازي به گونه اي انجام شده است كه هر دو جزء قادر باشند از غشاء عبور نمايند. اختلاف در تراوش پذيري اجزاء، اساس جداسازي مورد نظر مي باشد. به كمك نتايج شبيه سازي انجام گرفته، پروفايل هاي غلظت در هر دو سمت خوراك و تراوش يافته به دست آمد. بر اساس نتايج حاصل، افزايش دبي خوراك منجر به كاهش پلاريزاسيون غلظتي مي شود كه اين امر افزايش دبي جريان تراوش يافته و غلظت جزء مطلوب در آن را در پي خواهد داشت.

كلمات كليدي:

غشاء متخلخل غير متقارن، پلاريزاسيون غلظتي، CFD، مدل سازي


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/paperclip.png فايل ضميمه
  • http://www.www.www.iran-eng.ir/images/attach/pdf.gif 1025304.pdf (3.74 مگابايت, 254 نمايش)
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء سرامیکی بخش اول

مترجم : حبیب الله علیخانی
منبع : سایت راسخون

مقدمه

عموماً یک غشاء سرامیکی را می توان به عنوان یک مرز نفوذگزین (pERMSELECTIVE BARRIER) یا یک غربال بسیار ریز تعریف کرد. قابلیت تراوایی و فاکتور تفکیک یک غشاء سرامیکی دوشاخص بسیار مهم در مورد یک غشاء سرامیکی است. این دو فاکتور به طور خاص تابع ضخامت، اندازه ی تخلخل ها و تخلخل های سطحی غشاء است و این در حالی است که در مورد غشاءهای سرامیکی با دانسیته ی بالا، قوانین نفوذ و تفکیک پیچیده تر است. کاربردها و مکانیزم های تفکیک در غشاءهای سرامیکی متخلخل به اندازه ی تخلخل های غشاء سرامیکی وابسته است. ( همانگونه که در جدول 1 نشان داده شده است.)

غشاءهای سرامیکی معمولاً از ترکیب چندین لایه ی یکسان یا متفاوت سرامیکی تشکیل شده اند. معمولاً این لایه ها بوسیله ی یک تکیه گاه با تخلخل های بسیار بزرگ حمایت می شوند. همچنین این لایه ها از چندین لایه ی مزوپورس میانی تشکیل شده اند که یک لایه ی میکروپورس در روی این لایه ها قرار دارد. همانگونه که در شکل 1 نشان داده شده است.

لایه ی پایینی حالت تکیه گاه مکانیکی را دارد و این در حالی است که لایه های میانی دارای تخلخل های مناسب جهت تفکیک هستند. در واقع عمل جداسازی در این مکان اتفاق می افتد. عموماً مواد مورد استفاده برای تولید غشاءهای سرامیکی عبارتند از:Al2o3, Tio2،2, Zro2, SiO2و...همچنین می توان از ترکیبی از این مواد در ساخت غشاء استفاده نمود. به عنوان مثال ویژگی تخلخل های یک غشاء آلومینایی چهار لایه در شکل 2 نشان داده شده است.

این به نظر می رسد که اندازه ی تخلخل های لایه ی جداکننده ی بالایی، لایه های میانی و لایه ی تکیه گاه زیرین به ترتیب در گستره ی 6nm (مزوپورس)، 0.7-0.2 میکرون و 10 میکرون هستند. یک غشاء چند لایه ی پیچیده تر شامل تکیه گاه ماکروپورس از جنس α-〖Al〗_(2O_3 ) دولایه ی مزوپورس از جنس σ-〖Al〗_(2O_3 ) به عنوان لایه های میانی و یک لایه ی میکروپورس به عنوان لایه ی بالایی است.
همانگونه که در شکل 3 مشاهده می شود. (شکل یک میکروگراف از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) است.) یک لایه ی بسیار نازک از سیلیس به ضخامت تقریبی nm30 با قطر تخلخل 5A درجه به دست آمده است. این میکروگراف علاوه بر این مسئله نشان می دهد که لایه ی سیلیسی در بالای لایه ی σ-〖Al〗_(2O_3 )رسوب کرده است. یکی بخش روشن بین لایه ی سیلیسی σ-〖Al〗_(2O_3 ) قابل مشاهده است. مرز بین اولین و دومین لایه ی σ-〖Al〗_(2O_3 ) در فاصله ی nm25 از سطح قابل مشاهده است.

غشاءهای سرامیکی در بالا به آنها شاره شد را تنها می توان بوسیله ی مراحل چندگانه به دست آورد. همانگونه که در شکل 1 بیان شد، یک لایه ی تکیه گاه در ابتدا برای کاهش تنش های مکانیکی وارد بر لایه ها ایجاد می شود. پس از آنکه لایه ی تکیه گاه ایجاد شد می توان یک یا چند لایه میانی را بر روی لایه ی تکیه گاه پوشش داد و پس از آن لایه ی جداکننده ی پایانی را ایجادکرد. هر کدام از مراحل بالا در دمای بالا اتفاق می افتد. و نیازمند عملیات زینترینگ در دمای بالا می باشد. از این رو هزینه ی تولید غشاء بسیار بالاست. به طور واضح باید گفت ترکیب مراحل چندگانه ی بالا در یک مرحله باعث افزایش زمان ساخت و قمیت ساخت می شود. و از این رو قیمت غشاء بالا می رود. شکل 4 میکروگرافی از یک غشاء سرامیکی با دانسیته ی نامتقارن است که بوسیله ی میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) گرفته شده است. غشاء سرامیکی مشاهده شده در شکل 4 بوسیله ی تکنیک گفته شده در بالا تهیه شده است. همانگونه که می توان دید، یک لایه ی پوسته ماند نازک و متراکم بر روی تکیه گاه متخلخل تجمع یافته است. که جنس آن از همان ماده ی سرامیکی است و تأیید می کند که می توان یک غشاء سرامیکی لایه ای را در یک مرحله تهیه کرد.

اکثر غشاءهای سرامیکی تجاری در اشکال دیسکی، صفحه ای یا لوله ای مانند هستند. این غشاءها عموماً به صورت صفحه یا فرام در کنار هم قرار گرفته یا به صورت غشاء های صفحه ای یا لوله ای هستند (در حالت لوله ای از غشاءهای لوله مانند استفاده می شود). برای افزایش نسبت مساحت سطح به حجم و افزایش ناحیه ی جداکننده بر واحد حجم غشاء عناصر آلومینایی چندکانالی یکپارچه استفاده می شود. (شکل 5).

این عناصر یکپارچه می توانند به صورت اشکال مختلف ایجاد شوند. بنابر گزارشات انجام شده نسبت مساحت سطح به حجم برای اشکال لوله مانند بین 250-30m^(2m^(-3) ) است. این نسبت برای غشاءهای یکپارچه ی چندکانالی 400-130m^(2〖.m〗^(-3) ) و برای غشاءهای یکپارچه ی شانه عسلی (شش ضلعی) این نسبت بیش از 800 m^(2〖.m〗^(-3) ) است. اشکال مشابه که درشرکت ceramem تولید شده است در شکل 6 نشان داده شده است.

به طور مشابه، یک صفحه و یا فرام سرامیکی می تواند از تجمع تعداد زیادی سلول غشاء (ساخته شده از صفحات سرامیکی) ساخته شود. در این وسایل می توان با استفاده از غشاءهای صفحاتی و دیسکی میزان دانسیته ی تراکمی را بالا برد. این قاعده در شکل 7 دیده شده است همچنیتن در این شکل جریان مایع تغذیه شده به جداکننده ی متخلخل نشان داده شده است. این جداکننده از دو صفحه تشکیل شده است. جریان از میان غشاءها نفوذ کرده و این نفوذ از میان سلولهای جداکننده انجام می شود.

برای افزایش بیشتر میزان دانسیته می توان از اشکال توخالی فیبر مانند استفاده نمود با استفاده از این اشکال می توان میزان دانسیته را به 900m^(2〖.m〗^(-3) ) رساند که این عدد در مقایسه با دانسیته ی 30-500m^(2〖.m〗^(-3) ) که در صفحات و قطعات لوله ای دیده می شود، بسیار زیاد است. بزرگترین چالشی که در تهیه ی اجزای فیبری توخالی تولید شده از مواد سرامیکی روبروی ماست، تردی این مواد است. این مسأله مخصولاً در کاربردهای صنعتی دمابالا نمود می یابد. اجزای فیبری توخالی در فرم های متخلخل و متراکم تهیه می شوند که فرم آنها بستگی به کاربردشان دارد. این نوع غشاءهای سرامیکی را می توان در زمینه هایی همچون مجزاکننده های گازی، رآکتورهای غشائی (membrane reactor)، بازیافت حلال و... استفاده کرد.
منبع انگلیسی مقاله : ceramic membranes for sepavation and Reaction by: kang Li
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء سرامیکی بخش دوم

فرآيندهاي غشائي

فرآيندهاي غشائي به عنوان يک واحد عملياتي براي گستره ي وسيعي از فرآيندهاي جداسازي صنعتي استفاده مي شود. اين فرآيندها بوسيله ي اختلاف فشار، غلظت و يا اعمال ميدان الکتريکي ميان غشاءها انجام مي شود. و از اين رو براساس نوع نيروي محرکه، اندازه ي مولکولي و يا نوع عمليات متفاوت هستند. برخي از فرآيندهاي غشائي معمولي در ادامه معرفي شده است:

جداسازي گازي

مخلوط هاي گازي را مي توان بوسيله ي غشاءهاي مولکولي متخلخل و متراکم جداسازي نمود. غشاءهاي سراميکي متراکم از مواد سراميکي کريستالي مانند پروسکايت (perovskites: مينرال معدني توليدي از اکسيد کلسيم و تيتانيم که به رنگ هاي زرد، قهوه اي يا خاکستري وجود دارد. برخي اوقات علاوه بر اين اکسيدها، اکسيد عناصر گروه خاک هاي کميابت مانند ايتريا و اسکانديم نيز در آن يافت مي شود) و فلئوريت (Fluorites) توليد مي شوند که اين نوع غشاءها تنها اجازه مي دهند اکسيژن يا هيدروژن از ميان شبکه ي کريستاليشان عبور کند. بنابراين اين غشاءها در برابر ساير گازها نفوذناپذيرند.
نفوذ اکسيژن از ميان غشاء سراميکي متراکم به خاطر وجود تعداد زيادي جاي خالي اکسيژن اتفاق مي افتد. اين جاهاي خالي اکسيژن بوسيله ي دپينگ (doping) و توليد حفره هاي الکتروني در دماي بالا پديد مي آيند. هنگامي که در دو طرف غشاء اختلاف فشار اکسيژن باشد، اکسيژن از قسمت با فشار بالاتر به سمت با فشار کمتر حرکت مي کند.

حرکت اکسيژن از ميان حفره ها در شکل 1 نشان داده شده است. علاوه بر نفوذ بالک، نفوذ اکسيژن از ميان غشائي با رسانايي الکتروني و يوني نيز اتفاق مي افتد که در اين فرآيند واکنش هاي تبادل سطحي در دو سمت فقير و غني از اکسيژن رخ مي دهد. اين فرآيند داراي مراحلي همچون جذب سطحي اکسيژن، جدايش، جفت شدن و تبادل بار است. بنابراين فرآيند نفوذ از سمت با فشارجزئي اکسيژن بالاتر به سمت با فشار جزئي اکسيژن کمتر شامل مراحل زير است:
1) انتقال اکسيژن گازي از جريان گاز به سطح غشاء (در سمت با فشار بالاتر)
2) واکنش ميان اکسيژن ملکولي و جاهاي خالي اکسيژن در سطح غشاء (در سمت با فشار بالاتر)
3) نفوذ بالک اکسيژن از مقطع غشاء از جاهاي خالي
4) واکنش بين اکسيژن شبکه و حفره هاي الکتروني در سطح غشاء ( سمت با فشار پايين تر)
5) انتقال اکسيژن از سطح غشاء به داخل جريان گازي (در سمت با فشار پايين تر)
به هر حال مقاومت هاي موجود ميان فاز گازي و غشاء (در مراحل 5 گانه ي بالا) معمولاً اندک و بي اهميت است. به عنوان يک نتيجه بايد گفت که در نفوذ اکسيژن تنها نفوذ بالک غشاء و واکنش سطحي بايد مد نظر قرار گيرد. به طور مشابه هنگامي که يک غشاء با رسانايي پروتني در معرض هيدروژن قرار گيرد و ميان دو سمت غشاء اختلاف فشار وجود داشته باشد، عمل انتقال اتفاق مي افتد. در اين فرآيند نيز نفوذ بالک غشاء و واکنش هاي سطحي مسائل مهمي هستند که بايد به آنها توجه خاصي کرد.
در غشاءهاي سراميکي ميکروپورس، رفتار نفوذي گاز ممکن است بواسطه ي نفوذ کندسن (Kundsen diffusion)، نفوذ سطحي، نفوذ چند لايه اي (diffusion multilayer)، نفوذ از ميان کانال هاي موئي و يا غربال هاي ملکولي اتفاق افتد. از اين رودر اين مواد نفوذ اتفاق افتاده به اندازه ي تخلخل ها و توزيع اندازه ي تخلخل هاي غشاء، دماي کاربرد، فشار، طبيعت غشاء و نوع ملکول نفوذ کننده بستگي دارد. تسلسل رفتار نفوذي گاز که از نفوذ کندسن شروع و به غربا هاي ملکولي ختم مي شود با رويه ي افزايش نفوذگزيني ماده همراه است. براي تخلخل هايي که نسبت به اندازه ي ملکولي بزرگتر هستند. نفوذ بوسيله ي نفوذ کندسن کنترل مي گردد. در اين مورد گاز با توجه به سرعت ملکولي نفوذ مي کند و همچنين نفوذ با عکس ريشه ي دوم وزن ملکولي رابطه دارد. اگر جذب گازدرتخلخل هاي غشاء بالا باشد، نفوذ سطحي نسبت به نفوذ کندسن بيشتر مي شود. هنگامي که تخلخل ها داراي اندازه اي در حد قطر ملکولي باشند؛ در اين حالت غربال ملکولي بوجود مي آيد. مکانيزم غربال ملکولي وابستگي بيشتري به دما داشته و در هنگامي که اندازه ي ملکول گاز افزايش يابد، ميزان نفوذ بوسيله ي آن کاهش مي يابد.
پروپوراسيون ( Porevaporation )
پروپوراسيون يک فرآيند جداسازي است که در آن مخلوط مايع در تماس با يک سمت غشاء قرار دارد و سمت ديگر غشاء يک جريان بخار وجود دارد. (شکل 2).

به دليل وجود غشاء موازنه ي بين فاز بخار- مايع به صورت آسانتري مي باشد. (همانگونه که در شکل 3 نشان داده شده است). کاربرد اين روش در جداسازي مخلوط هاي مايع با دماي جوش يکسان و مخلوط هاي حساس به حرارت بيشتر ترجيح داده مي شود که در فرآيند پروپوراسيون از غشاءهاي سراميکي استفاده مي شود. زيرا اين نوع از غشاءها مزيت هايي مانند پايداري حرارتي و شيميايي بالاتر نسبت به نوع پليمري دارند. از اين رو غشاءهاي سراميکي را مي توان در دماهاي بالاتر و در حضور حلال استفاده نمود. اين شرايط کاري ممکن است موجب شکسته شدن غشاءهاي پليمري گردد. غشاءهاي سراميکي پايداري مکانيکي بالاتري داشته و در مواجهه با حلال هاي مختلف متورم نمي شوند. از اين رو مي توان غلظت هاي متفاوتي از محلول ها را بواسطه ي اين غشاها جداسازي نمود. قابليت کاربرد غشاءهاي سراميکي در دماي بالا باعث مي شود ميزان سطح غشاء مورد نياز نسبت به غشاء پليمري کاهش يابد. عشاءهاي سراميکي تقويت شده محکم تر از غشاءهاي پليمري هستند. مزيت ديگر غشاءهاي سراميکي خنثي بودن آنهاست. از اين رو مي توان از آنها براي جداسازي ترکيبات بسيارواکنش پذير در شرايط اسيدي و بازي استفاده کرد.

با انجام کارهاي متنوعي که محققين انجام داده اند مزيت هاي غشاءهاي سراميکي نسبت به غشاءهاي پليمري مشخص گشته است. مزيت هاي غشاءهاي سراميکي نسبت به نوع پليمري عبارتند از:
1) دوام بالا در محيط کاري (اين دوام مي تواند تا چندين هفته باشد)
2) غشاءهاي سراميکي را مي توان در دماي بالاتر نسبت به نوع پليمري استفاده نمود.(بيش از 300 درجه سانتيگراد)
3) سيا بيشتر محلول بر روي غشاءهاي سراميکي در حالي که خاصيت بهگزيني حفظ مي شود.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء سرامیکی بخش سوم

اسمز معکوس و نانو *****اسيون

فرآيندهاي اسمز معکوس (RO)، و نانو*****اسيون (NF) فرآيندهايي هستند که در طي آنها اجازه داده مي شود گونه اي از مواد (مانند حلال) به آساني عبور کند ولي اجازه ي عبور سايرگونه ها داده نمي شود. اين فرآيندها مي توانند به گونه اي باشند که عبور انتخابي به صورت کامل يا ناقص انجام شود. جداسازي و نفوذ حلال از ميان غشاء يک خاصيت منحصر به فرد اين غشاءهاست و به ساختار غشاء برمي گردد. تفاوت عمده ي ميان غشاءهاي اسمز معکوس و غشاءهاي نانو*****اسيون در اين است که رد فرآيند اسمز معکوس هر نوع ماده ي حل شده در حلال پس زده مي شود (يعني اجازه ي عبور هيچ گونه ماده ي حل شده داده نمي شود. حتي يون هاي تک ظرفيتي) در حالي که در غشاءهاي نانو*****اسيوني تنها امکان پس زدن يون هاي چندظرفيتي وجود دارد. (يون هاي تک ظرفيتي اجازه ي عبور از غشاء نانو*****اسيوني را دارند).

همانگونه که در شکل 4 نشان داده شده است، فرآيند اسمزي يک پديده ي طبيعي است که در آن آب از ميان غشاء اسمزي و از مکان با غلظت مواد حل شونده ي کمتر است به جايي که غلظت بيشتر است، عبور مي کند تا جايي که موازنه ي اسمزي اتفاق افتد (شکل B . 4). براي ايجاد فرآيند اسمز معکوس بايد فشار مکانيکي به جريان اعمال گردد (شکل 4.c). اين فشار مکانيکي بايد از فشار اسمزي بيشتر باشد تا فرآيند اسمزي را در جهت عکس پيش ببرد. به عنوان يک نتيجه بايد گفت که با استفاده از روش اسمز معکوس جداسازي آب از محلول امکان پذير است. اين فرآيند را اسمز معکوس مي گويند. کاربرد فرآيند اسمز معکوس عبارتست از: نمک زدائي از آب دريا، تصفيه ي فاضلاب، تصفيه و توليد آب با خلوص بسيار بالا.
اسمز معکوس (RO) يک تکنولوژي بسيار خوب براي تصفيه ي آب در بسياري از کاربردهاست امروزه، تنها غشاءهاي پليمري RO/NF براي اين فرآيند به صورت تجاري در دسترس است.
مشکلات عمده ي استفاده از غشاءهاي پليمري RO/NF عبارتست از:
1) جرم گرفتگي مفرط به دليل جريان آرام مايع موجود بر روي اين غشاءها.
2) مقاومت شيميايي پايين در برابر عوامل کلردار و ساير اکسيدان ها
3) اين فرآيند نياز به تعميرات و نگهداري فراواني دارد. و ضايعات فراواني نيز توليد مي کند.
4) نبود بار سطحي مناسب بر روي غشاء جهت کاهش احتمال جرم گرفتگي.
در اين زمينه استفاده از غشاءهاي سراميکي داراي مزاياي فراواني نسبت به نوع پليمري است. براي مثال غشاءهاي سراميکي مقاومت استثنائي در برابر عوامل کلردار، اکسيدان هاي داشته و در برابر تابش پرتو و حلال هاي مختلف نيز مقاوم اند. همچنين اين غشاءها داراي پايداري گرمايي و شيميايي بالاتري هستند و عمر مفيد آنها نيزبيشتر است. غشاءهاي سراميکي از بدو بوجود آمدن غشاءهاي پليمري وجود داشته اند ولي مسائلي همچون قيمت بالا، تراکم فشرده سازي (packing density) پايين و قابليت بهگزيني پايين انواع تجاري غشاءهاي سراميکي موجب گشته تا از آنها در کاربردهاي اسمز معکوس و نانو*****اسيون استفاده نشود و اين نوع غشاءها از لحاظ اقتصادي براي اين کاربرد مناسب نباشند. اخيراً تحقيقات فراواني در زمينه ي ساخت غشاءهاي نانو*****اسيوني سراميکي انجام شده است و غشاءهايي از جنس اکسيد تيتانيم، زيرکونيا، سيليسي- زيرکونيا، اکسيد هافنيوم و آلومينايي (نوع گاما) توليد شده است. بيشتراين غشاءها براي جداسازي حلال هاي غير آبي در فرآيندهاي سل ژل استفاده مي شوند. در اين فرآيندها يک تکيه گاه سراميکي مزوپورس با لايه اي از اکسيد فلزي پوشش دهي مي شود تا اندازه ي تخلخل هاي پاياني تعيين گردد. اين مسئله پيشرفت بزرگي در زمينه ي کنترل اندازه ي قطر تخلخل ها است که بواسطه ي انتخاب يک محلول کلوئيدي مناسب امکان پذيراست.
منبع انگلیسی مقاله : ceramic membranes for separation and Reaction by: kang Li
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء سرامیکی بخش چهارم

الترا*****اسيون و ميکرو*****اسيون

الترا*****اسيون فرايندي است که در آن غشاءهاي متخلخل براي جداسازي اجزاي کلوئيدي يا مواد حل شونده ي با وزن ملکولي بالا از حلال استفاده مي سود. در الترا*****اسيون ، مکانيزمي شبيه به اسمز معکوس و نانو*****اسيون براي جدا سازي حلال از ذرات کلوئيدي استفاده مي شود. بنابراين در اين فرايند پس زدن مواد حل شونده از محلول بر اساس اندازه ي تخلخل ها و توزيع اندازه ي تخلخل هاي غشاء و واکنش هاي سطحي ميان غشاء و حلال / حل شونده تعيين مي گردد. انتقال کامل حلال در اغلب موارد بوسيله ي مقاومت هاي مربوط به انتقال جرم مخصوصاً در مرز محلول کنترل مي شود. بنابراين وجود حتي مواد حل شونده در غلظت پايين مي تواند موجب اثرات عميقي بر روي نفوذ حلال داشته باشد.
اگر چه توصيف دقيقي در مورد تفاوت و مرز ميان الترا*****اسيون و ميکروالترا*****اسيون وجود ندارد، همانگونه که در شکل 1 ديده مي شود، ميکروالترا*****اسيون فرآيند الترا*****اسيون سنتي است و براي جدا سازي ذرات مجزا از محلول استفاده مي شود. همانگونه که در شکل 1 ديده مي شود، خط جداسازي ميان *****اسيون درشت و ميکرو*****اسيون وجود ندارد اما حد بالاي اندازه ي تخلخل قابل قبول در حدود چند ميکرون مي باشد. حد اندازه ي پاييني در 0.1 ميکرون قرار دارد.

*****اسيون براي جدا سازي ذرات کوچک و غير قابل حل، باکتري ها و سلول هاي مخمر. از جريان هاي مايع استفاده مي شود. *****هاي عميق سنتي که به طور نمونه وار از ماتريکسي فيبري تشکيل شده اند را مي توان براي همين کار استفاده کرد اما مکانيزم جداسازي در اين *****ها به دام انداختن و جذب سطحي مي باشد. براي *****هاي عميق اندازه ي تخلخل تعريف نمي شود. اما سوراخ هاي ميان الياف از اندازه ي کوچکترين ذره بزرگتر است. بنابراين باقي ماندن ذرات بر روي *****هاي عميق يک مسئله ي آماري است . به عبارت ديگر، غشاءهاي ميکرو*****اسيوني داراي اندازه ي تخلخل معيني هستند و عمل جداسازي بر اساس اثر غربال گري انجام مي شود. به دليل آنکه اندازه ي تخلخل هاي موجود در اين غشاءها نسبتاً بزرگ هستند، انتقال حلال در آنها به وسيله ي همرفت انجام مي شود. سرعت انتقال حلال از ميان اين گونه غشاءها را مي توان بوسيله ي فشار ميان غشاء مقايسه کرد و بوسيله ي معادله ي hagen-Poiseuille آن را تعريف نمود. (اين مسئله در حالي صحيح است که تخلخل هاي غشاء را استوانه اي فرض کنيم.)
غشاءهاي الترا*****اسيوني و ميکرو*****اسيوني از انواع متنوعي از پليمرها مانند سلولز استات ، سلولز فيترات، پلي اکريلونيتريل، پلي اميد، پلي اترسولفون، پلي ايميد، پلي سولفون، پلي وينيل الکل، پلي وينيليدن فلورايد و...ساخته مي شوند. غشاءهاي سراميکي نيز براي اهداف الترا*****اسيوني و ميکروالترا*****اسيوني ساخته شده اند. توسعه ي اين غشاءهاي سراميکي عمدتاً به دليل نياز به داشتن غشاءهايي با تحمل حرارتي و شيميايي بالاتر، انجام شد زيرا غشاءهاي پليمري محدوديت دماي استفاده شدن دارند.(معمولاً از اين غشاءها تنها در دماهاي زير200 درجه سانتي گراد مي توان استفاده نمود). علاوه بر اين اکثر پليمرهايي که در بالا اشاره شد، نمي توانند در برابر حلال هايي مانند بنزن و تولوئن مقاومت کنند. غشاءهاي الترا*****اسيوني و ميکرو*****اسيوني سراميکي از موادي مانند اکسيد آلومينيوم، اکسيد تيتانيم و اکسيد زيرکونيوم ساخته مي شوند. از اين رو اين مواد پايداري خوبي در برابر دماهاي بالا و محيط هاي شيميايي خورنده دارند. کاربردهاي ويژه ي فرايندهاي الترا*****اسيوني و ميکروالترا*****اسيوني که از غشاءهاي سراميکي استفاده مي کنند را مي توان در صنايعي همچون لبني، غذايي ، دارو سازي ، بيولوژيکي، رنگ، کاغذ و آب مشاهده کرد.
دو نوع عمليات در الترا*****اسيون و ميکرو*****اسيون وجود دارند که عبارتند از:
1) *****اسيون بن بستي (dead -end filtration)
2) *****اسيون کراس- فلو(cross-flow filtration)
همانگونه که در شکل 2 نشان داده شده است *****اسيون بن بستي تنها براي مخلوط هاي سوسپاپنسيوني با درصد جامد کم مناسب است. در حالي که *****اسيون کراس- فلو را مي توان براي مخلوط هاي با غلظت بسيار بالا استفاده کرد.

 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء سرامیکی بخش پنجم

دياليز

دياليز در اصل يک فرايند نفوذ است که براي جدا سازي مواد موجود در محلول استفاده مي شود. در اين فرايند از عدم يکسان بودن غلظت در دو سمت غشاء متخلخل استفاده مي شود. بنابر اين دياليز بواسطه ي گراديان غلظت در مقط غشاء انجام مي شود. کاربرد خاص از اين فرايند در کليه ي مصنوعي است. که در شکل 3 شماتيک آن نشان داده شده است. واحد دياليز شامل يک قسمت غشائي است که اين بخش غشائي از الياف توخالي تشکيل شده است. خون از ميان فيبر توخالي حرکت مي کند و اين در حالي است که مايع دياليز از ميان پوسته ي بخش غشائي عبور مي کند. مايع دياليز با سرعت کافي در ميان پوسته جريان مي يابد به نحوي که حالت اشباع پيدا نکند. مواد سمي موجود در خون از ميان ديواره ي متخلخل نفوذ مي کند و بوسيله ي مايع دياليز خارج مي شود. قابليت نفوذ غشاء بوسيله ي خاصيت ذاتي غشاء و مواد حل شده در محلول تعيين مي گردد. به هر حال، طول، قطر داخلي و ضخامت غشاء در طراحي اين دستگاه مهم مي باشد. همچنين شرايط کارکرد مانند فشار تر غشائي (pressure teansmembrone) و سرعت جريان مايعات داخل فيبرها بايد بهينه باشد. اکثر موادي که براي ساخت غشاءهاي کليهي مصنوعي استفاده مي شوند، پليمري هستند(عمدتاً از مواد سلولزي هستند). اخيراًً غشاء هاي مصنوعي شامل پلي سولفون ، پلي متيل اکريلات و پلي اکريلو نيتريل نيز براي استفاده در دياليز توسعه يافته اند. اين پليمرها زيست سازگار پذيرتر هستند. اين غشاءهاي جديد همگي مصنوعي هستند و داراي قابليت سيلان بالايي هستند.

تاکنون گزارشي از استفاده از غشاءهاي سراميکي در آناليز داده نشده است. ولي دانشمندان پيشنهاد کردند که از غشاءهاي سراميکي براي زدايش اندوتوکسين (endotoxins) از آب دياليز (مايع دياليز) استفاده شود. علت اين پيشنهاد اين است که غشاءهاي سراميکي مقاومت بيشتري در برابر شرايط کاري سخت دارند.
الکترودياليز
الکترودياليز فرايندي است که در آن يون هاي حل شده بواسطه ي اعمال يک ميدان الکتريکي از ميان يک غشاء با خاصيت تبادل کنندگي يوني عبور مي کنند. اگر چه الکترودياليز در ابتدا با اصلاح فرايند دياليز (با استفاده از اضافه کردن دو الکترود به فرايند دياليز) شروع شد. اما اين فرايند ها به وضوح از هم متفاوت هستند. (جدول 1)

قوانين مربوط به الکترودياليز بواسطه ي آزمايشات strathmann بر روي يک نمونه ي آب شور انجام شد. همانگونه که در شکل 4 مشاهده مي شود، يک فرايند الکترودياليز متشکل از يک سري غشاء کاتيوني و آنيوني است که به صورت متفاوت قرار گرفته اند. و يک پتانسيل الکتريکي به انتهاي آنها متصل گشته است. اين سيستم براي نمک زدائي از آب شور استفاده شده است. هنگامي که آب شور شامل سديم کلرايد باشد و به داخل يک سلول معين وارد شود، کاتيون هاي با بار مثبت مانند يون هاي سديم بوسيله ي کاتد حرکت داده مي شوند. يون هاي سديم مي توانند از ميان غشاء کاتيوني با بار منفي نفوذ کرده اما بوسيله ي غشاء آنيوني با بار مثبت دفع مي گردند. به طور مشابه يون هاي با بار منفي مانند يون هاي کلر نيز به سمت آند حرکت کرده و از ميان غشاء آنودي عبور مي کنند اما بوسيله ي غشاء کاتدي دفع مي گردند. به عنوان يک نتيجه مي توان گفت که هر دو يون سديم و کلر از محفظه ي آبکي رقيق خارج شده و به محفظه ي کناري که داراي آب شور است مي روند. الکترودياليز مي تواند هم براي تغليظ نمک و هم براي توليد آب آشاميدنيي از آب شور استفاده شود.

غشاءهاي تبادل کننده ي يوني همچنين در صنعت سودسوزآور استفاده مي شود. اين غشاءها براي الکتروليز محلول سديم کلريد استفاده مي شود که محصول بدست آمده از اين فرايند سديم هيدورکسيد و کلر است. اين فرايند به صورت شماتيک در شکل 5 نشان داده شده است. همانگونه که ديده مي شود غشاء کاتدي از پليمر پرفلئورو کربن ساخته شده است. اين غشاء در مرکز محفظه ي الکتروليز قرار دارد. هنگامي که محلول سديم کلريد در سمت چپ غشاء کاتيوني اضافه شود، يون سديم به سمت کاتد جذب شده و به سمت راست غشاء منتقل مي شود. در سطح کاتد،آب به هيدورژن با بار مثبت و هيدروکسيد تجزيه مي شود. يون هاي پروتن (+ H) به سرعت به اتم هاي هيدوژن کاهش يافته که اين يون ها الکترون مورد نياز خود را از سطح کاتد دريافت مي کنند. دو هيدروژن اتمي ترکيب شده و يک ملکول هيدوژن پديد مي آيد. اين ملکول ها به صورت حباب تشکيل مي گردند. همچنين محلول هيدروکسيد سديم در قسمت کاتد تشکيل مي گردد. به عبارت ديگر ، يون هاي کلر به سمت آند حرکت کرده و به محض رسيدن به آند الکترون خود را به آند داده و به اتم هاي کلر تبديل مي گردند. دو اتم کلرنيز ترکيب شده و ملکول کلر تشکيل مي شود.

فرآيندهاي الکترودياليز در ابتدا بوسيله ي غشاءهاي با گزينش يوني پليمري انجام مي شد زيرا اين نوع غشاءها داراي ويژگي هاي مطلوبي مانند مقاومت الکتريکي پايين و انعطاف پذيري مکانيکي هستند. اشکال غشاءهاي با گزينش يوني پليمري ، بهگزيني نسبتاً پايين و پايداري گرمايي پايين آنهاست. غشاءهاي سراميکي با قابليت تباد ل سديم را مي توان در دماهاي بالا و بدون اينکه آسيبي به آنها وارد شود، استفاده کرد. به هر حال ، ضخامت غشاءهاي سراميکي باعث شده است تا اين غشاءها مقاومت بالايي داشته باشند و از اين رو مصرف انرژي در آنها افزايش مي يابد. در واقع ما به خاطر اين ضخامت اين غشاءها را بالا مي بريم که به آساني شکسته نشوند. مصرف زياد انرژي در اين نوع غشاءها مصرف آنها را با اشکال مواجه کرده است. البته گروهي از پژوهشگران غشاءهاي کامپوزيتي از جنس سراميک ساخته اند که اين کامپوزيت بر روي غشائي پليمري قرار داده مي شود . همچنين اين مسئله ثابت شده است که حضور اين فيلم کامپوزيتي -سراميکي باعث افزايش بازده گشته و از بوجود آمدن رسوب جلوگيري مي کند . اين گونه غشاءهاي کامپوزيتي هم داراي مزيت هاي مواد پليمري و هم مواد سراميکي هستند.
منبع انگلیسی مقاله : CERA MIC MEMBRANCES FOR SEPARATION AND REACTION BY:KINGLI
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء سرامیکی بخش ششم

کنتاکتورهاي غشائي
در طي فرآيندهاي غشائي مرسوم حضور غشاء با خاصيت گزينشي باعث جداسازي مايع مي شود. ولي در کنتاکتورهاي غشائي اين مسئله وجود ندارد. غشاءهاي مورد استفاده در کنتاکتورهاي غشائي خاصيت گزينشي ندارند. بنابراين در اين غشاءها جدايش عمدتاً بر اساس قوانين موجود براي تماس مواد (مثلاً تعادل فازي) انجام مي شود. شکل 1 قوانين حاکم بر اين فرآيند را نشان مي دهد . همانگونه که ديده مي شود غشاءهاي متخلخل دو سيال (گاز يا مايع) را از همديگر جداسازي مي کنند که در اين فرآيند نفوذ بوسيله ي انتقال جرم اتفاق افتاده است. بر اساي نوع ماده ي مورد استفاده در ساخن غشاء، خواص فيزيکي -شيميايي سيال و فشار اعمالي در فرآيند، تخلخل هاي غشاء مي توانند بوسيله ي سيال پر شوند که اين مسئله باعث ايجاد تفاوت زيادي در مقاومت انتقال جرم و غشاء مورد استفاده مي شود.

کنتاکتورهاي غشائي يک تکنولوژي است که در آن غشاءهاي متخلخل به عنوان مواد بسته بندي در انتقال جرم بين فازها استفاده مي شود. بنابراين تمام فرآيندهاي جداسازي مرسوم گازي و فرآيندهاي جذبي ، تقطير ، عصاره گيري مايع- مايع ، امولسيون سازي ،کريستاليزاسيون و کاتاليزورهاي انتقال فاز (PHASE TRANSFER CATALYSIS) بوسيله ي کنتاکتورهاي غشائي انجام مي شود.
عملکرد کنتاکتورهاي غشائي به طور زيادي به خواص غشاء ، خواص فيزيکي -شيميايي سيال و فشار بکار برده شده در عمليات بستگي دارد. عموماً يک غشاء با اندازه ي تخلخل هاي نسبتاً يکسان که سطح آب گزيز دارند و براي اين فرآيند مناسب است. اين غشاء به خاطر اين بايد آبگريز باشد که از تر شدن و امتزاج ميان فازي جلوگيري شود. غشاءها با اندازه ي تخلخل بزرگ، تخلخل هاي زياد و ساختار نامتقارن باعث ايجاد جريان نفوذي بالايي مي شود اما ممکن است باعث تشکيل حباب هاي گازي در فرآيند گاز -مايع شوند. بنابراين فشارهاي عملياتي در فاز مايع بايد کاملاً کنترل شود. به خاطر آنکه از مشکلات بوجود آمده در انتخاب غشاء فرار کنيم و پيچيدگي هاي عملياتي را کاهش دهيم، بايد از کنتاکتورهاي غشائي در واحدهاي جداسازي استفاده کنيم. اين کنتاکتورهاي غشائي داراي مزيت هايي همچون، مسافت سطح بيشتر بر واحد حجم، کنترل مستقل سرعت جريان مايع و گاز بدون غرقه سازي، ايجاد کف و هواگرفتگي هستند . عيوب اين گونه کنتاکتورها عمدتاً مربوط مي شود به وجود مقاومت عبور در برابر ماده و محدوديت هاي فشاري موجود مي باشد. کنتاکتورهاي غشائي امروزي عمدتاً از غشاءهاي پليمري ساخته شده اند زيرا قيمت آنها نسبت به نوع سراميکي پايين تر است و اين مسئله يکي از مزاياي غشاءهاي پليمري است. به هرحال اخيراً غشاءهاي فيبري توخالي که از جنس سراميک ساخته مي شوند بر اي ساخت کنتاکتورهاي غشائي استفاده شده است. اين جايگزيني باعث افزايش طول عمر کنتاکتور غشائي مي شود که يکي از مزاياي غشاءهاي سراميکي است.

گروهي از محققين از کنتاکتورهاي غشائي فيبري توخالي استفاده کرده اند تا سرعت تقطير را بالا ببرند . براساس همين مسئله سيستمي براي تقطير ابداع شده است. که در شکل 2 ديده مي شود. همانگونه که ديده مي شود اين سيستم از يک ستون يک کمک گرم کن (REBOILER) و يک کنوانسور تشکيل شده است. تنها تفاوت اين کنتاکتور اين است که ستون بوسيله ي ماده اي پر نشده است بلکه از الياف توخالي ساخته شده است. اين مسئله کاملاً واضح است که يک ستون فيبري توخالي داراي چندين مزيت نسبت به ستون هاي تقطير سنتي است. اول آنکه اين نوع ستون ها داراي سطح تماس به حجم زيادي هستند. کل اين ناحيه به صورت فعال در انتقال جرم ميان بخار و مايع شرکت مي کند. به دليل اينکه سيال همواره الياف توخالي را پر کرده اند، اين سطح تماس پايدار باقي مي ماند (حتي در جريان بسيار کم) . سوماً به دليل آنکه فاز بخار و مايع در تماس با هم نيستند هيچ گونه غرقه سازي (FLOODING) ناشي از حضور دو فاز بخار و مايع در کنار هم رخ نمي دهد. البته هنوز استفاده از الياف سراميکي توخالي متداول نشده است ولي به خاطر مزاياي سراميک نسبت به پليمر احتمال رواج اين گونه الياف توخالي سراميکي زياد است.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء سرامیکی بخش هفتم

رآکتورهاي غشائي
يک رآکتور غشائي وسيله اي است که از ترکيب يک جداساز غشائي به همراه يک رآکتور شيميايي تشکيل شده است. البته به جاي جدا ساز غشائي مي توان از يک فرآيند توزيع نيز استفاده کرد. به دليل آنکه در رآکتورهاي غشائي واکنش شيميايي و عمليات جداسازي /توزيع در يک بخش انجام مي شود ، قيمت فرآيند توليد بسيار کاهش مي يابد . علاوه بر اين، رآکتورهاي غشائي قابليت ارتقاء فرآيند شيميايي را بوسيله ي راه کارهاي زير دارند.
1) عبور گزينشي حداقل يکي از محصولات از نقطه ي واکنش و از طريق غشاء. اين مسئله باعث مي شود تا تعادل واکنش به سمت مورد نظر حرکت کند. ( اصل لوشاتليه )
2) رساندن تنها يک واکنش دهنده ي خاص به منطقه ي واکنش باعث بهينه سازي نسبت اشباع مي شود. در واقع فرآيند شيميايي بهينه سازي گشته و اين مسئله باعث مي شود مصرف مواد اوليه(مخصوصاً مواد خاص) کاهش يابد.
همچنين در اين نوع رآکتورها کنترل ميزان محصولات فرعي نيز آسانتر است. شکل 3 دو عملکرد عمده ي رآکتورهاي غشائي نشان داده شده است.

استفاده از رآکتورهاي غشائي باعث مي شود که واکنش به صورت مورد نظر حرکت کند. اين فرآيند برگشت پذير عمدتاً براي واکنش هاي هيدروژن زدائي مورد مطالعه قرار گرفته است. براي مثال هنگامي که هيدروژن در يک واکنش هيدروژن زدائي توليد مي شود، به طور مداوم از ميان غشاء نفوذگزين خارج مي گردد. با خروج مداوم هيدروژن تعادل به سمت توليد هيدروژن حرکت مي کند. اين مسئله داراي مزاياي زيادي همچون استفاده از دماي پايين تر در واکنش و افزايش طول عمر کاتاليزورها است.
استفاده از غشاءها در کنترل افزودني هاي واکنش و توزيع مناسب واکنش دهنده ها در زمينه ي واکنش هاي اکسيداسيون جزئي هيدروکربن ها انجام شده است. در اين واکنش ها با کنترل ميزان اکسيژن بوسيله ي غشاء ، از حضور مستقيم فاز گازي (اکسيژن) در واکنش جلوگيري مي شود. همچنين از رآکتورهاي غشائي در کنترل ميزان حرارت واکنش هاي گرماده نيز مي توان استفاده نمود.

در رآکتورهاي غشائي -کاتاليستي، جفت شدگي غشاء با کاتاليزور بوسيله ي سه راه انجام مي شود. همانگونه که در شکل 4 ديده مي شود اين سه راه عبارتند از:
1) همانگونه که در شکل a. 4 ديده مي شود غشاء به همراه کاتاليت مرسوم جفت شده است. غشاء به عنوان ديواره ي خنثي رآکتور استوانه اي است. اين مسئله بايد مورد توجه قرار گيرد که لايه ي بالايي غشاء که باعث تسهيل فرآيند جداسازي مي شود تنها يک بخش کوچک از ضخامت غشاء را تشکيل مي دهد و لايه ي نگهدارنده بخش اعظم لايه را تشکيل مي دهد. اين پيکر بندي عمدتاً در رآکتورهاي هيدروژن زدائي استفاده مي شوند. برخي اوقات ، کاتاليزور به صورت خمير توليد شده و بر روي بخش بالايي غشاء پوشش داده مي شود. البته در صورتي که کاتاليزور کروي نيز مصرف شود عملکرد يکسان است.
2) در اين حالت از قرارگيري، غشاء خودش از لحاظ کاتاليزوري فعال است. (همانگونه که در شکل b.4ديده مي شود) کاتاليزور فعال يک لايه ي غشائي نازک و متراکم است که بر روي تکيه گاه متخلخل رسوب داده مي شود . يک مشکل بالقوه ي اين نوع قرار گيري اين است که همه ي بخش هاي سطحي اين کاتاليزور فعال نيستند.
3) آخرين نحوه ي قرارگيري در شکل 4.c نشان داده شده است. در اين قرارگيري کاتاليزور به صورت اشباع در داخل تخلخل هاي ماده ي ميکروپورس اضافه گشته است. (حالت کاتاليزور لايه ي يا ذره اي) اين روش يکي از روش هاي مرسوم براي اضافه کردن کاتاليزور به غشاء است و براي واکنش هاي هيدروژن زدائي استفاده مي شود.
منبع انگلیسی مقاله : CERA MIC MEMBRANCES FOR SEPARATION AND REACTION BY:KINGLI
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غشاء پلیمری از ویکی پدیا

از مهمترین خصوصیات ساختاری یک غشاء، طبیعت شیمیایی آن است. طبیعت شیمیایی هر غشاء شامل حضور گروه‌های مولکولی، ساختار میکروبلوری آن، آمار حفره‌ها (اندازه حفره، توزیع اندازه حفره و دانسیته و حجم‌خالی) و میزان تقارن ساختاری آن می‌باشد. مهمترین خصوصیات هر غشا از نظر عملکرد در یک سیستم جداسازی، تراواش‌پذیری و گزینش‌پذیری غشا می‌باشد.

تاریخچه

پیش از سال ۱۹۶۰، بیشتر علایق در زمینه تحقیق پیرامون غشاء در حد مطالعات و پژوهش‌های آکادمیک بود. نیترات سلولز، اولین پلیمر سنتزی یا نیمه‌سنتزی بود که توسط Schoenbein در سال ۱۸۴۶ مورد مطالعه قرار گرفت. این پلیمر در سال ۱۸۶۹ به صورت تجاری تولید شد. در سال ۱۸۵۵، فیک غشاهای از جنس نیترات سلولز را در مطالعه کلاسیک خود به نامUeber Diffusionبه کار برد. در سال ۱۸۶۰، شوماخر لوله آزمایش را در محلول نیترات سلولز فرو برد و اولین غشا لوله‌ای را ارائه کرد.

بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۷، Brown، گروهی از غشاهای نیترات سلولز را با متورم کردن لایه متراکم در محلول آب- الکل و در غلظت‌های مختلف تولید نمود. همچنین او اولین فردی بود که استات سلولز را برای غشا پلیمری به کار برد. Zsigismondy و Elford دو سری از غشاهای متخلخل نیترات سلولز را تولید کردند که این عمل پایه ایجاد اولین غشاهای میکروفیلتراسیون تجاری در سال ۱۹۲۷ در آلمان شد.

دوره طلایی غشاشناسی در سال ۱۹۶۰ با ابداع اولین غشا اسمزمعکوس از جنس استات سلولز توسط لوئب و سوریراجان آغاز شد که این پیشرفت حاصل همسو کردن دو زمینه تحقیقاتی و تجاری بود، اولی در نمک‌زدایی با اسمزمعکوس و بعدی در دیگر فرایندها و کاربردهای غشا بود.

در طی این دوران، پیشرفت‌های مهمی در هر زمینه‌ای از غشاشناسی صورت گرفت که از جمله این پیشرفت‌ها در کاربردهای غشا، ابزار تحقیق، فرایندهای تشکیل غشا، ساختار فیزیکی و شیمیایی، پیکربندی‌ها و بسته‌بندی غشاها می‌باشد.

در ایران این فناوری نخستین بار در سال ۱۳۸۴ توسط متخصصان شرکت پارسیان پویا پلیمر تولید شد.

پلیمرهای مورد استفاده در غشاهای پلیمری

غشاها را می‌توان از مواد مختلفی ساخت. به‌عنوان اولین طبقه‌بندی، غشاها را می‌توان به دو گروه غشاهای بیولوژیکی و سنتزی تقسیم نمود. غشاهای بیولوژیکی برای زندگی بر روی زمین ضروری هستند. هر سلول زنده با یک غشا احاطه شده‌است، اما این غشاها اساسا از نظر ساختار و عملکرد با غشاهای سنتزی متفاوت هستند. غشاهای سنتزی را می‌توان در دو گروه زیر تقسیم‌بندی نمود:

۱) غشاهای آلی (پلیمری) ۲) غشاهای غیرآلی.

براساس تقسیم‌بندی غشاها براساس ساختار آن (که در بخش روش‌های ساخت غشا ارائه شد) غشاهای متخلخل را می‌توان در فرایندهای اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون استفاده کرد و غشاهای غیرمتخلخل (چگال) را می‌توان در فرایندهای جداسازی گازها و تراوش تبخیری به‌کار برد. دلیل این تقسیم‌بندی، نیاز متفاوت برای استفاده از پلیمرها به‌عنوان غشا می‌باشد. برای غشاهای متخلخل اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون، انتخاب جنس غشا براساس احتیاجات فرایندی (ساخت غشا)، تمایل سیستم به گرفتگی و پایداری حرارتی و شیمیایی غشا می‌باشد. اما برای پلیمرهایی که در غشاهای غیرمتخلخل جداسازی گاز و تراوش تبخیری استفاده می‌شوند، انتخاب نوع پلیمر مستقیماً عملکرد غشا را (گزینش‌پذیری و شار عبوری) تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین انتخاب جنس غشا در افزایش بهره‌وری سیستم امری مهم وضروری به نظر می‌رسد.

به عنوان نمونه در جدول ۱ لیستی از پلیمرهایی که در غشاهای میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند ارائه شده‌است. همچنین در جدول (۲) لیستی از پلیمرهای مصرفی در ساخت غشاهای جداسازی گاز آورده شده‌است.

جدول (۱): مواد پلیمری مورد استفاده در غشاهای میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون

پلی کربنات

پلی وینیلیدن- فلوئورید

پلی تترا فلوئورو اتیلن

پلی پروپیلن

پلی آمید

استرهای سلولزی

پلی سولفون

پلی اتر آمید

پلی اتر اتر کتون

جدول (۲): مواد پلیمری مورد استفاده در غشاهای جداسازی گازها

پلی سولفون و پلی اتر سولفون

استات سلولز

پلی آمید و پلی اتر آمید

پلی کربنات (برم‌دار شده)

پلی فنیلن اکسید

پلی متیل پنتین

پلی دی متیل سیلوکسان

پلی وینیل تری متیل سیلان

سالم دوستان خوبم در مورد غشاهای پلیمری در اسمز معکوس مقاله میخواستمhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/confused.gif


سلام
میتونید کتاب Baker رو بخونید
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وقتی میخواستم این تاپیک را ایجاد کنم کل سایت را گشتم
توی گوگل را هم گشتم

تاپیک جامعی پیدا نکردم

یک یک داشتم تمام مطالب مربوط به غشاء را گرد آوری میکردم که ناگهان در آخرین پست به یک تاپیک با نام http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/114935

برخوردم به دلیل اینکه عنوان تاپیک کلمه غشاء کنارش سه تا ستاره گذاشته اند موتورهای جستجو نمیتواند غشاء را از ان تاپیک پیدا کند.
پیشنهاد میکنم مدیران محترم این تاپیک را با تاپیک جامعتر توی لینک زیر ادغام فرمایند البته به شرطی که عنوان تاپیک را طوری بنویسند که کلمه غشاء از سه تا ستاره جدا شده قابل جستجو کردن باشد:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/114935

ممنون
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتی میخواستم این تاپیک را ایجاد کنم کل سایت را گشتم
توی گوگل را هم گشتم

تاپیک جامعی پیدا نکردم

یک یک داشتم تمام مطالب مربوط به غشاء را گرد آوری میکردم که ناگهان در آخرین پست به یک تاپیک با نام http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/114935

برخوردم به دلیل اینکه عنوان تاپیک کلمه غشاء کنارش سه تا ستاره گذاشته اند موتورهای جستجو نمیتواند غشاء را از ان تاپیک پیدا کند.
پیشنهاد میکنم مدیران محترم این تاپیک را با تاپیک جامعتر توی لینک زیر ادغام فرمایند البته به شرطی که عنوان تاپیک را طوری بنویسند که کلمه غشاء از سه تا ستاره جدا شده قابل جستجو کردن باشد:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/114935

ممنون


پایان نامه ی دکترا ی شهید هسته ایمونم که فکر کنم رو جداسازی ایزوتوپ های اورانیوم به وسیله ی غشا بوده
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پایان نامه ی دکترا ی شهید هسته ایمونم که فکر کنم رو جداسازی ایزوتوپ های اورانیوم به وسیله ی غشا بوده

اگر مطلبی در مورد پایان نامه ایشون دارین معرفی کنین


طبق مطالعاتی که انجام دادم توی لینک زیر:

http://www.freedoniagroup.com/World-Membrane-Separation-Technologies.html

یک فایل پی دی اف 499 صفحه ای مطالعات اقتصادی بازار محصولات غشاء را به قیمت نزدیک 20 میلیون تومن (6300 دلار) میفروشند.

طبق مطالعات انجام شده توی این فایل پی دی اف که برای فروش است و خلاصه ان توی لینک فوق گذاشته شده
تا سال 2017 بازار جهانی غشاء به حدود 25 میلیارد دلار خواهد رسید به حساب الان ما حدود 80 تریلیارد تومان که بازار خوب و بزرگی است
ارزش کار کردن روی ان را داره.

World demand for membranes will rise 9.2 percent yearly to $25.7 billion in 2017. Water treatment will remain the top market and will benefit from expansions or upgrades of water treatment infrastructures and a rebound in manufacturing. BRIC and other countries with large, developing industrial bases and stressed water resources will lead gains.


اطلاعات مفید خوبی هم در اینجا هست:

http://en.wikipedia.org/wiki/Membrane_technology
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز

اگر مطلبی در مورد پایان نامه ایشون دارین معرفی کنین


تا سال 2017 بازار جهانی غشاء به حدود 25 میلیارد دلار خواهد رسید به حساب الان ما حدود 80 تریلیارد تومان که بازار خوب و بزرگی است



پایان نامه رو ندارم - فکر کنم دکتراشون دانشگاه شریف بود دیگه -توکتابخونشون باید باشه



یعنی حدود 2سال و 3 ماه پول یارانه ی مردم ایران = 27 میلیارد دلار
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
امکان سنجی تولید غشا

امکان سنجی تولید غشا

هدف از اجراي طرح مورد گزارش احداث واحد صنعتي به منظور توليد فيلترهاي غشاء اسمز معکوس مربوط به دستگاههاي آب شيرین‌کن به ظرفيت سالانه 50000 عدد و بر مبناي سه شيفت 8 ساعته و 300 روز کاري در زميني به مساحت 10000 هزار مترمربع واقع در یکي از شهر‌ك‌هاي صنعتي استان هرمزگان مي‌باشد.


https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDIQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.idro.org%2FDocuments%2F%25D9%2585%25D9%2585%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2586.docx&ei=9lc0Uq21G4TTswbnh4DwCA&usg=AFQjCNGgwzZcBk6vc_QHUsRnj0aL5Ih-Tg&sig2=HOykoU0ubnuWZvrJ4OATGw&bvm=bv.52164340,d.bGE




==================================

البته به جز کاربرد برای تصفیه ی آب برای شرب یا برای کشاورزی یکی دیگر از کار برد های غشاشیرین سازی گاز طبیعی می باشد
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز

اگر مطلبی در مورد پایان نامه ایشون دارین معرفی کنین


طبق مطالعاتی که انجام دادم توی لینک زیر:

http://www.freedoniagroup.com/World-Membrane-Separation-Technologies.html

یک فایل پی دی اف 499 صفحه ای مطالعات اقتصادی بازار محصولات غشاء را به قیمت نزدیک 20 میلیون تومن (6300 دلار) میفروشند.

طبق مطالعات انجام شده توی این فایل پی دی اف که برای فروش است و خلاصه ان توی لینک فوق گذاشته شده
تا سال 2017 بازار جهانی غشاء به حدود 25 میلیارد دلار خواهد رسید به حساب الان ما حدود 80 تریلیارد تومان که بازار خوب و بزرگی است
ارزش کار کردن روی ان را داره.

World demand for membranes will rise 9.2 percent yearly to $25.7 billion in 2017. Water treatment will remain the top market and will benefit from expansions or upgrades of water treatment infrastructures and a rebound in manufacturing. BRIC and other countries with large, developing industrial bases and stressed water resources will lead gains.


اطلاعات مفید خوبی هم در اینجا هست:

http://en.wikipedia.org/wiki/Membrane_technology


8 صفحه اش پیدا شد :

100 دلار بده!!!!


http://www.freedoniagroup.com/brochure/24xx/2468smwe.pdf
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
گروه فني بازرگاني ممبرين ايران با اميد به خدا و اطلـاع از آخرين فن آوري ها در زمينه توليد فيلترهاي غشايي و آگاهي از نيازهاي مشتريان و مصرف كنندگان عزيز اقدام به فعاليت نموده و قصد دارد در روند توسعه كشور ايران گامي مناسب بردارد.اين گروه با تكيه به تجربيات مهندسي خود در تلاش براي معرفي بهترين محصول وكسب اطمينان روز افزون مشتريان و مصرف كنندگان عزيز مي باشد. از اينرو با همكاري شركتهاي معتبر كه توليدات خود را بر اساس آخرين فن آوري هاي روز دنيا انجام مي دهند ،اقدام به ارائه فيلترهاي غشايي با كيفيت وقيمت بسيار مناسب در بازار ايران نموده است كه اميد مي رود جايگاه مناسب خود را دربين مصرف كنندگان عزيز پيدا نمايد.
http://www.membrane-iran.com/index.php

============================================================

اولین نیروگاه اسمزی در اروپا راه اندازی شد
http://www.suna.org.ir/FA/NEWS/196
============================================

محققان با استفاده از غشا توانستند ذرات کاملا مخلوط شده روغن در آب را جدا سازی کنند.
هنگامی که مقدار زیادی روغن و آب در مجاورت هم قرار گیرند، به صورت ذره‌های بسیار ریز مخلوط می‌شوند که به آن امولوسیون گفته می‌شود. در صورت مخلوط شدن ذرات نفت در آب به سخ
تی قابل جداسازی بوده و باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم می‌شود.
دکتر کریپا وارانسای، استاد دانشگاه ام آی تی و همکارانش به تازگی شیوه جدیدی برای جدا سازی این دو مایع از یکدیگر کشف کرده‌اند. آنها اخیرا نوعی غشا با قابلیت تولید در مقیاس صنعتی ساخته‌اند که با کمک آن می‌توان محلول آب و روغن را کاملا جدا کرد.
با توجه به ماهیت پاک کنندگی، این روش را می‌توان در فرایند دریل کاری سکوهای نفتی و یا حتی در دکل‌های زمینی که در آن از آب برای استخراج مواد نفتی استفاده می‌شود، به کار برد.
جزییات این دستاورد زیست محیطی در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
http://www.kanoon.ir/Article/69134

===============================
ژئو ممبران
http://zarifmosavar.com/GeoMemPage.aspx



=================


[/FONT]

 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرمول روی جلد این کتاب میتونه مبنای ساخت غشا در اندازه ی لازم برای جداسازی ایزوتوپ قرار بگیرد ( نیروگاه هسته ای فرانسه ) ؟ = کنترل دمای حمام آب با میدان مغناطیسی؟؟؟

Entropy Demystified: The Second Law Reduced to Plain Common Sense








http://www.amazon.com/Entropy-Demys...m_sbs_b_3?ie=UTF8&refRID=0S9MWKTX332YZV7CR69Y



==============================================


4.روش وارونگی فاز ( جدایش فازی) :اغلب غشاهای تجاری با این روش ساخته می شوند.در این روش پلیمر به صورت کنترل شده از حالت مایع ( محلول پلیمری) به صورت جامد تغییر شکل داده می شود.این روش برای اولین بار به منظور تهیه ی غشا نامتقارن به کار گرفته شد و معلوم گردید که شار خروجی از غشا صد برابر شار غشا متقارن با همان خصوصیات جداسازی است.مراحل اصلی در روش وارونگی فاز عبارتند از :-پلیمر در یک حلال مناسب حل می شود تا محلولی به غلظت 10 تا 30 درصد وزنی از پلیمر حاصل شود.-محلول به شکل یک لایه نازک به ضخامت 100 تا 500 میکرون در می آید.-این لایه در یک مایع غیر حلال که برای بیشتر پلیمر ها آب (مقطر) یا محلول آبی است فرو می رود ( حمام آب یا حمام انعقاد ).در مرحله ی سوم محلول همگن پلیمر،دو فازی می شود.فاز جامد که بیشتر آن پلیمر است بدنه ی اصلی غشا را تشکیل می دهد و فاز مایع که بیشتر آن حلال است خفره های غشا را بوجود می آورد.حفره های تشکیل شده در سطح لایه یعنی جایی که رسوب نمودن از آنجا و با سرعت بیشتر شروع می شود.معمولا کوچکتر از حفره های تشکیل شده در میانه یا لایه ی پایین است.این مسئله می تواند منجر به تشکیل غشا نامتقارن گردد.پایه ی اصلی این فرآیند به کارگیری یک سیستم سه جزئی،شامل پلیمر،حلال و رسوب دهنده غیر حلال ) است.برای این سیستم سه جزئی دو ناحیه وجود دارد.ناحیه ی یک فازی که سه جز از یکدیگر حل شده و تشکیل یک فاز می دهند و ناحیه دو فازی که محلول پایدار نبوده و تشکیل دو فاز می دهد .محلول اولیه برای تهیه ی غشا نقطه ای در ناحیه یک فازی است.با اضافه نمودن رسوب دهنده یا غیر حلال که معمولا آب است جایگزینی حلال و غیر حلال شروع می شود.با رسیدن ترکیب به ناحیه ی دو فازی جداشدن فاز ها صورت می گیرد. روش وارونگی فاز را می توان به روش زیر انجام داد:1.رسوب دادن به وسیله ی تبخیر :( جدایش فازی با القا حرارتی )
thermally induced phase separation ( TIPS )

پلیمر در یک حلال فرار و یک حلال غیر فرار حل می شود.با استفاده از تبخیر ( به طور عمده حلال بخار می شود) محلول پلیمری به ناحیه ی دو فازی می رود فاز ها جدا شده و غشا تشکیل می شود.غشای سلولز نیترا ت به این روش و با استفاده از مخلوط اتر و الکل به عموان حلال ساخته می شود.با تغییر نسبت اتر و الکل می توان تخلخل و اندازه حفره ها تغییر داد.2.رسوب دادن به وسیله ی بخار: ( جدایش فازی با القا غیر حلال)non-solvent induced phase separation ( NIPS )

در این روش غیر حلال توسط فاز بخار اضافه می شود.پلیمر در یک حلال مناسب حل می گردد.این محلول به شکل لایه نازکی به ضخامت 20 تا 200 میکرون در می آید و در فضایی که حاوی بخار آب است قرار می گیرد.آب ( غیر حلال ) به داخل لایه نفوذ کرده و باعث ایجاد رسوب می گردد.به این ترتیب دو فاز تشکییل می شود.فاز اول پلیمر جامد و فاز دوم حلال است.پلیمر رسوب یافته یک غشا متخلخل می باشد.تخلخل و اندازه دلخواه حفره ها را می توان با تغییر نوع حلال و غلظت پلیمر در محلول بدست آورد.این روش برای اولین برای ساخت غشا هایی از جنس سلولز به کار گرفته شد.تقریبا پلیمری متراکم بالا یی غشا را به وجود می آورند.اغلب از حرارت نیز برای کلمل شدن واکنش انجام شده در فصل مشترک کمک گرفته می شود.از مزایای پلیمرازیون در فصل مشترک این است که با توجه به امکان عبور مقدار محدودی از واکنش دهنده ها از لایه تشکیل شده ، واکنش خود به خود متوقف می شود.این عمر موجب که لایه تشکیل شده نهایی بسیار نازک و در حدود 50 نانومتر باشد.بسیاری از غشا های نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس از طریق ساخته می شود.با روش وارونگی فاز می توان غشاها را باحفره هایی به اشکال و اندازه های گوناگون و نیز مقائمت های مختلف شیمیایی ، حرارتی و مکانیکی تهیه نمود.عواملی که منجر به ساختار و خواص گوناگون یک غشا می شوند عبارتند از :
-پلیمر اولیه-حلال
-نوح ماده رسوب دهنده و حالت آن ( بخار یا مایع )
-غلظت پلیمر
-سرعت رسوب دادن-درجه حرارت رسوب دادن( دمای حمام انعقاد )


http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/488876-تاپیک-جامع-غشاء
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزئیاتی از سوابق علمی شهید احمدی‌


سیدعباس موسوی گفت که شهید احمدی روشن در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرده است
به گزارش مشرق، سیدعباس موسوی از همکاران مصطفی احمدی‌روشن‌ که در عملیات تروریستی صبح امروز به شهادت رسید، به فارس‌ گفت: مصطفی احمدی‌روشن‌ ورودی سال 77 مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف بوده ‌که در سال 81_82 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.وی افزود: وی متأهل بوده و همسر وی نیز دانشجوی شیمی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف است.موسوی درباره پروژه مشترک خود با شهید احمدی روشن یادآور شد: شهید احمدی روشن در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرده است و در آن زمان بنده دانشجوی کارشناسی ارشد بودم که آقای احمدی‌روشن نیز به عنوان دانشجوی کارشناسی رشته نفت با بنده و آقای روستاآزاد همکاری می‌کرد

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/91426/جزئیاتی-از-سوابق-علمی-شهید-احمدی‌
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ا اطلاعات جامع در زمینه گاز طبیعی اطلاعات تخصصی ،استانداردها 0

Similar threads

بالا