تاپیک جامع دستور زبان فارسی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
سلام

با اجازه ی مدیر عزیز تالار ادبیات، نغمه جون :love: :w30:


در این تاپیک سعی میکنم تمامی موارد و نکات مهم گرامری زبان فارسی را بیاورم.

دستور زبان یا گرامر (به انگلیسی: Grammar) مجموعه قوانین و ضوابط حاکم بر ساختار واژه‌ها، جمله‌ها، واج‌ها و آواها و معناها در زبان است. به عبارت دیگر؛ دستور زبان مجموعه قواعد و آیین‌هایی است که اهل زبان آن‌ها را به‌طور قراردادی و دسته‌ایی، مجموعه‌ای (همکاری دسته جمعی)، و تکاملی (نقاشی، خط میخی و…) فراگرفته و زبان آموزان، برای درک بهتر گفتار و نوشتار اهل زبان، آن را می‌آموزند.

در تقسیم‌بندی‌های سنتی، دستور زبان به‌طور کلی از دو شاخهٔ واژه‌شناسی (صرف) و جمله‌شناسی (نحو) تشکیل شده‌است. صرف و نحو با هم دستورِ یک زبان را تشکیل می‌دهند؛ ولی امروزه دستور زبان را، که زیرشاخه‌ای از دانش زبان‌شناسی به‌شمار می‌آید، دارای بخش‌های آواشناسی، واج‌شناسی، صرف، نحو و معناشناسی می‌دانند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

صفت چیست | موصوف چیست و انواع آن کدامند؟ — به زبان ساده​


صفت چیست | موصوف چیست و انواع آن کدامند؟ — به زبان ساده

گاهی بیان اسم‌ها به تنهایی منظور ما را ادا نمی‌کند و با توصیف اسم می‌توانیم مقصود خود را بهتر و دقیق‌تر به مخاطب برسانیم. مثلاً‌ فرض کنید از دوست خود می‌خواهید کیفتان را برایتان بیاورد. اگر چند کیف داشته باشید، مثلاً می‌گویید: «کیف کوچک را بیاور» یا «کیف چرمی را بیاور» یا «کیف قهوه‌ای را بیاور». بدین ترتیب، مخاطب شما منظورتان را به وضوح درک می‌کند.

صفت چیست و چه کاربردی دارد؟​

واژه‌های «کوچک»، «چرمی» و «قهوه‌ای» که در ابتدای آموزش به آن‌‌ها اشاره کردیم، صفت‌هایی برای کیف هستند که حالت یا چگونگی آن را بیان می‌کنند. بنابراین صفت وابسته اسم است، زیرا درباره آن توضیح می‌دهد. اسمی که صفتی برای آن بیان می‌کنیم، «موصوف» به معنای «وصف شده» است. در زبان فارسی معمولاً‌ ابتدا موصوف و سپس صفت می‌آید. البته گاهی نیز برعکس است و موصوف پس از صفت قرار می‌گیرد، مثلاً بزرگ مرد. در ادامه، این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد. سعی کنید برای افراد و اشیای اطرافتان صفت‌های مختلفی بیان کنید.


همان‌طور که احتمالاً‌ حدس زده‌اید، صفت‌ها را می‌توان به صورت نظام‌مند در دسته‌های مختلف بررسی کرد. در ادامه، شرح می‌دهیم که اقسام مختلف صفت چیست و چگونه ساخته می‌شود. در ادامه، انواع صفت را از نظر معنی و از نظر جایگاه قرارگیری نسبت به اسم معرفی می‌کنیم.

انواع صفت از نظر معنی و مفهوم​

اما اقسام صفت چیست و از نظر معنی چگونه دسته‌بندی می‌شود؟ در این بخش، انواع صفت را از نظر معنی معرفی می‌کنیم.


صفت بیانی یا توصیفی​

گاهی صفت حالت یک اسم را بیان می‌کند. مثلاً در جمله «یک کیف چرمی خریدم» صفت «چرمی» بیان کننده جنس کیف است. یا در جمله «آن کیف بزرگ را بیاور» صفت «بزرگ» بیانگر اندازه کیف است. در جمله «کیف قهوه‌ای زیباست» نیز «قهوه‌ای» رنگ کیف را توصیف می‌کند.
این صفت‌ها و صفت‌هایی از این دست را صفت توصیفی یا بیانی می‌نامیم. در واقع، این صفت‌ها حالت و چگونگی اسم را بیان می‌کنند. صفت بیانی خود به پنج دسته تقسیم می‌شود که در یک بخش جدا با آن‌ها آشنا می‌شویم.

صفت شمارشی یا عددی​

گاهی صفت به گونه‌ای است که در واقع کمیت یک اسم را مشخص می‌کند. مثلاً بیانگر مقدار یا تعداد کمّی آن اسم یا ترتیبش است. برای مثال، در جمله «سه کیف خریدم» صفت «سه» تعداد کیف را مشخص می‌کند. یا در جمله «خانه ما در انتهای کوچه دوم است» صفت «دوم» ترتیب کوچه‌ را نشان می‌دهد. یا در جمله «پاییز سومین فصل سال است» صفت «سومین» بیان کننده ترتیب فصل است.

صفت اشاره‌​

گاهی برای مشخص کردن اسم، به آن اشاره می‌کنیم. مثلاً می‌گوییم: «آن کیف را بیاور» یا «آن مرد معلم است» در این جملات، کلمات «این» و «آن» به اسمی که در بر دارنده موصوف است اشاره می‌کنند و صفت اشاره‌ نام دارند.

صفت پرسشی​

گاهی پیش می‌آید که درباره اسم پرسشی داریم و با یک صفت پرسشی آن را مطرح می‌کنیم. در جمله «کدام کیف را آوردی؟» صفت «کدام» پرسش درباره نوع کیف است. یا در جمله «چند کیف داری؟» صفت «چند» پرسش است از تعداد کیف. این صفت‌ها را صفت پرسشی می‌گوییم.

صفت مبهم​

گاهی چگونگی، تعداد یا نوع موصوف را به صورت مبهم بیان می‌کنیم. در جمله «چند کیف دارم.» صفت چند تعداد نامعین کیف‌ها را بیان می‌کند. در جمله «بعضی کیف‌ها کیفیت لازم را ندارند.» صفت «بعضی»، تعداد نامشخص کیف‌ها را بیان می‌کند. یا در جمله «هیچ کس را ندیدم.» صفت «هیچ» در واقع درباره کس نامشخصی است.

صفت تعجبی​

صفت تعجبی، همان‌گونه که از نامش پیداست، تعجب را نسبت به موصوف نشان می‌کند. مثلاً در «چه سری! چه دمی! عجب پایی!»، صفت‌های تعجبی «چه» و «عجب» هستند.
دو پرنده روی شاخه درخت
چهار پرنده زیبا: چهار صفت شمارشی و زیبا صفت بیانی است.

انواع صفت از نظر جایگاه قرارگیری نسبت به اسم​

صفتی را که قبل از موصوف بیاید صفت پیشین و صفت پس از موصوف را صفت پسین می‌گوییم. صفت‌های پرسشی و اشاره‌ همواره پیش از اسم می‌آیند. صفت بیانی اغلب پس از اسم واقع می‌شود، اما در قدیم گاهی پیش از اسم نیز می‌آمده است. صفت‌های عددی و مبهم قبل از اسم می‌آیند، اما گاهی در گذشته پس از اسم می‌آمده‌اند. صفت توصیفی یا بیانی اغلب پس از موصوف می‌آید. اما در گذشته و در شعر گاهی پیش از موصوف می‌آمده و می‌آید، مثلاً‌ «پروین بزرگ زنی بود».

ساختار صفت بیانی​

در بخش‌هایی قبل با صفت بیانی آشنا شدیم. اما ساختارهای مختلف این صفت چیست و چگونه دسته‌بندی می‌شود. صفت‌ها از نظر ساختار واژه به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

صفت ساده​

گاهی صفت یک واژه ساده است، مانند زیبا، گرم.

صفت مرکب​

گاهی صفت مرکب است که از دو تکواژ مستقل ساخته می‌شود، مانند نرم‌خو، پاک‌دست.

صفت مشتق​

گاهی ساختار صفت مشتق است و از یک تکواژ مستقل همراه با یک یا دو وند تشکیل می‌شود، مانند آزمندی، دانشمند، بااخلاق.

صفت مشتق مرکب​

گاهی ساختار صفت مشتق مرکب است، یعنی هم مرکب و هم ونددار است، مثلاً بزرگ‌‌مردی، دد‌منشانه.

اقسام صفت بیانی​

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، صفت بیانی خود پنج دسته است. در این بخش بیان می‌کنیم که اقسام این صفت چیست و به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شود.

صفت ساده​

صفتی بیانی ساده، صفتی است که بر چگونگی و ویژگی موصوف دلالت دارد و مفهوم فاعلی یا مفعولی یا نسبی یا... آن را نمی‌رساند، مانند آسمان زیبا، پدر مهربان و... .

صفت فاعلی​

صفت فاعلی کننده کار یا دارنده معنی را نشان می‌دهد و به هفت صورت زیر ساخته می‌شود:
  • بن مضارع + -َنده: مانند خواننده، بافنده. این صفت معمولاً‌ برای انجام‌دهنده کار یا دارنده حالت مطلق به کار می‌رود.
  • بن مضارع + ان: مانند پرسان، خواهان. این صفت‌ها بیشتر برای بیان حالت فاعل به کار می‌روند.
  • بن مضارع + ا: مانند گویا، خوانا. این نوع صفت‌ها بیشتر حالت دوام فعل را در فاعل نشان می‌دهند.
  • بن ماضی + ار: مانند خواستار، خریدار.
  • بن ماضی یا مضارع + گار: مانند آموزگار، پروردگار.
  • اسم معنی + کار: مانند ستمکار، دغل‌کار.
  • اسم معنی + گر: مانند دادگر، خنیاگر.

صفت مفعولی​

صفت مفعولی بر آنچه فعل بر او واقع شده باشد دلالت می‌کند، مانند پوشیده و برده. صفت مفعولی معمولاً‌ از بن ماضی به علاوه کسره «ه» ساخته می‌شود و گاهی «شده» هم همراه آن می‌آید. مانند «نشست + ه» که صفت مفعولی «نشسته» را می‌سازد.

صفت نسبی​

صفت نسبی همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، صفتی است که به کسی یا چیزی نسبت داده می‌شود. اغلب صفت‌های نسبی با افزودن پسوند به آخر اسم، صفت یا به ندرت ضمیر به دست می‌آیند. چند مثال از این موارد به شرح زیر است:
  • ی: مانند همدانی، گیاهی و...
  • ین: مانند نمادین، زیرین و...
  • ینه: مانند بیشینه، پشمینه و...
  • ه: مانند چندکاره، سه‌لایه و...
  • گان: مانند رایگان، شایگان و...
  • انه: مانند شبانه، زنانه و...
  • انی: مانند ظلمانی، روحانی و...
  • چی: مانند گیوه‌چی، توتون‌چی و...
  • گانه: مانند سه‌گانه و...

صفت لیاقت​

صفت لیاقت نیز همان‌گونه که از نامش پیداست، بیانگر لیاقت و شایستگی موصوف است. این نوع صفت با اضافه کردن «ی» به پایان مصدر ساخته می‌شود. مثلاً صفت لیاقت «شنیدنی» در «آهنگ شنیدنی» منظور آهنگی است که شایسته «شنیدن» است.

درجات صفت بیانی​

صفت‌های بیانی از نظر درجات به سه دسته مطلق، برتر و برترین تقسیم می‌شوند. در ادامه، بیان می‌کنیم که درجات این صفت چیست و به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شود.

صفت عادی یا مطلق​

صفت بیانی گاهی عادی یا مطلق است، یعنی بدون سنجش و بدون بیان اندازه صفت را بیان می‌کند. مثلاً کتاب قطور، هوای روشن، درخت تناور. صفتی عادی، خود گاهی مثبت است و گاهی منفی. از ترکیب‌های زیر صفت منفی ساخته می‌شود (البته گاهی پسوند نیز اضافه می‌شود):
  • نا + صفت: ناپاک، نااهل، ناخواسته
  • بی + اسم: بی‌دین، بی‌خرد
گاهی صفت علاوه بر مفهوم خود، بر مقدار نیز دلالت دارد که این صفت‌ها را مقداری می‌نامیم، مثلاً بسیار کم، خیلی زیاد.

صفت تفضیلی یا برتر​

گاهی منظور از بیان صفت این است که کسی یا چیزی را نسبت به کسان یا چیزهای دیگر بسنجیم و بگوییم نسبت به آن‌ها چگونه است. در این صورت پس از صفت مطلق پسوند «تر» می‌آوریم. مثلاً می‌گوییم «کیف بزرگ‌تر را بیاور». در جمله بالا، کلمه بزرگ‌تر علاوه بر بزرگ بودن کیف، آن را با کیف‌های دیگر نیز می‌سنجد و به نوعی برتری آن را در بزرگ بودن بیان می‌کند.

صفت عالی یا برترین​

صفت عالی یا برترین، برای بیان برتر بودن موصوف نسبت به همه هم‌نوعان یا هم‌جنسانش بیان می‌شود. برای مثال، وقتی می‌گوییم «هیمالیا مرتفع‌ترین قله جان است» به قله هیمالیا صفت عالی داده‌ایم. موصوف در این مواقع معمولاً به صورت مفرد می‌آید. اما اگر بخواهیم به دلایلی چون استعمال در متون ادبی موصوف را جمع ببندیم، این‌گونه خواهد بود: «هیمالیا مرتفع‌ترینِ قله‌ها است». صفت‌های برتر و برترین را صفت سنجشی می‌گویند.

سوالات رایج درباره صفت و موصوف​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار درباره مبحث صفت و موصوف در فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

صفت‌ها از نظر معنا و مفهوم به چند دسته تقسیم می‌شوند؟​

توصیفی، شمارشی، پرسشی، اشاره تعجبی، مبهم و بیانی

صفت بیانی چیست؟​

به صفتی که بعد از اسم قرار بگیرد صفت بیانی یا توصیفی می‌گویند.

تمرین مربوط به مبحث صفت و موصوف​

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «صفت چیست | موصوف چیست و انواع آن کدامند؟ — به زبان ساده»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. تمرین شامل ۵ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

۱. کدام ترکیب موصوف و صفت است؟
دریای خروشان
جهل جوانی
راز زندگی
آواز گنجشکان
مشاهده جواب

۲. کدام گزینه موصوف و صفت است؟
پسر شجاع
مرد هیزم شکن
دختر کبریت فروش
جور تبر
مشاهده جواب

۳. کدام گزینه ترکیب وصفی است؟
متن دشوار
مسیر رودخانه
اطلاعات لغتنامه
پهلوانان ایران
مشاهده جواب

۴. کدام گزینه صفت ندارد؟
یار بی‌رحم و بی‌محبت او
روزی از روزهای پایانی
کاج همسایه گفت با تندی
سالیان دراز رهگذارن
مشاهده جواب

۵. در کدام گزینه اسم و صفت نیامده است؟
آسمان رنگ خدایی می‌زند
قطره تنها چرا بی رنگ ماند
با خود آهنگ خدایی می‌زند
رنگ دریاهای آبی از کجاست
مشاهده جواب

جمع‌بندی​

در این مطلب درباره موصوف و صفت در زبان فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که از صفا برای بیان چگونگی و حالت یک است استفاده می‌شود. بر همین اساس می‌توان صفت‌ها را به انواع مختلفی تقسیم کرد. صفت بیانی، صفت تعجبی، صفت اشاره، صفرد مفرد، صفت مرکب و... از جمله انواع صفت محسوب می‌شوند.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

فعل چیست و انواع آن کدامند؟ | به زبان ساده​


فعل چیست و انواع آن کدامند؟ | به زبان ساده


اگر بخواهیم جمله را به دو قسمت تقسیم کنیم، «نهاد» و «گزاره» را خواهیم داشت. نهاد بخشی از جمله است که درباره آن خبر می‌دهیم و گزاره آن خبری است که درباره نهاد گفته می‌شود. مثلاً اگر بگوییم «فارسی زبان رسمی ایران است.» درباره «فارسی» خبرِ «زبان رسمی ایران است» را گفته‌ایم. بنابراین، «فارسی» نهاد و «زبان رسمی ایران است» گزاره است.

فعل چیست و چه نقشی در جمله دارد؟​

در مطالب قبلی با تعریف نهاد و گزاره آشنا شدیم، به سه جمله زیر توجه کنید:
  1. «احمد» «در دوران مدارسه دانش‌آموز خوبی بود
  2. «آب» «ریخت
  3. «من» «قصد دارم به جایی دوردست بروم


در گزاره‌های بالا، واژه‌هایی وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد. «بود»، «ریخت» و «بروم» بخش‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد، زیرا در این صورت، معنی جمله ناقص می‌شود. این اجزا را «فعل» (Verb) می‌گوییم. این کلمات کار یا حالتی را بیان می‌کنند که در گذشته، حال یا آینده روی داده، می‌دهد یا خواهد داد.
بنابراین، در پاسخ به این پرسش که فعل چیست می‌توان گفت که فعل واژه‌ای است که بر انجام دادن کاری یا اتفاق افتادن چیزی یا داشتن حالتی در گذشته، حال و آینده دلالت می‌کند. فعل معمولاً در آخر جمله می‌آید. عبارتی که در آن فعل وجود نداشته باشد، جمله نیست.

ساختمان فعل​

فعل‌های زبان فارسی از نظر ساختمان به سه دسته ساده، پیشوندی و مرکب تقسیم می‌شوند.


فعل ساده​

«فعل ساده» فعلی است که از یک بن مشخص ساخته شده و قابل تجزیه نیست. بردن، رفتن، آمدن، خوردن و... از این دسته فعل‌ها هستند.

فعل پیشوندی​

گاهی فعل از یک پیشوند به علاوه یک فعل که از یک بن اصلی تشکیل شده به دست می‌آید؛ به گونه‌ای که افزودن پیشوند معنی فعل اصلی را تغییر می‌دهد. مثلاً فعل ساده «آمدن» را در نظر بگیرید. با این فعل، می‌توان فعل‌های پیشوندی زیر را ساخت:
  • در آمدن: وارد شدن
  • فرود آمدن: پیاده شدن
  • باز آمدن: بازگشتن
  • و...

فعل مرکب​

فعل‌های مرکب از ترکیب یک اسم یا صفت با یک فعل ساخته می‌شوند، به گونه‌ای که مجموع کلمات آن‌ها تنها یک معنی واحد خواهد داشت:
  • نام + نهادن: نامیدن
  • سؤال + کردن: پرسیدن
  • آسوده + شدن: آسودن
  • و...

حالت های فعل​

حالت‌های فعل را می‌توان از دو دیدگاه زمان و شخص بیان کرد.


حالت‌های فعل از نظر زمان​

همان‌طور که می‌دانیم، زمان سه حالتِ گذشته، حال و آینده دارد و بر همین اساس، فعل نیز در حالت کلی به این سه دسته تقسیم می‌شود. حال وقتی است که جمله را بیان می‌کنیم. گذشته یا ماضی مرحله‌ای قبل از بیان جمله و آینده یا مستقبل مربوط به بعد از ادای جمله است.

حالت‌های فعل از نظر شخص​

فعل همیشه بر یک از سه شخص «گوینده»، «شنونده» و «شخص دیگر» دلالت می‌کند. مثلاً فعل «رفتم» را گوینده آن ادا کرده است، فعل «می‌روی» خطاب به شنونده است و «شنید» درباره دیگر شخص است. بنابراین، می‌توان گفت که هر فعل، زمان، شخص و مفهوم کار را نشان می‌دهد.

فعل مفرد و جمع​

همان‌طور که گفتیم، فعل را به خودمان، طرف مقابلمان یا فردی که حضور ندارد نسبت می‌دهیم.
این‌ها را به ترتیب، اول شخص، دوم شخص و سوم شخص می‌نامیم. مثلاً داریم:
  1. «رفتم» اول شخص است.
  2. «بخوابید» دوم شخص است.
  3. «خوردند» سوم شخص است.
فعل‌های اول شخص، دوم شخص و سوم شخص می‌توانند درباره یک نفر بیان شوند یا چند نفر. فعلی را که فقط برای یک نفر بیان می‌شود، «فعل مفرد» می‌نامیم و در مقابل، فعلی که به بیش از یک نفر نسبت داده می‌شود، «فعل جمع» گفته می‌شود.
بنابراین، همان‌طور که پی برده‌اید، با این شش صورت روبه‌رو خواهیم بود: اول شخص مفرد، دوم شخص مفرد، سوم شخص مفرد، اول شخص جمع، دوم شخص جمع، سوم شخص جمع.
برای مثال، فعل «خواندن» به این شش صورت نوشته می‌شود: خواندم، خواندی، خواند، خواندیم، خواندید، خواندند.

ساخت فعل​

شش صورت بالا را می‌توانیم به شکل «می‌خوانم، می‌خوانی، می‌خواند، می‌خوانیم، می‌خوانید، می‌خوانند» یا «خواهم خواند، خواهی خواند، خواهد خواند، خواهیم خواند، خواهید خواند، خواهند خواند» نیز بنویسیم. همان‌طور که متوجه شده‌اید، در دو مورد اخیر، زمان‌ها تغییر کرده‌اند. این صورت‌های مختلف را که از آن‌ها می‌توان زمان یا شخص فعل را دریافت، صیغه یا ساخت می‌نامیم.
بنابراین، می‌توانیم این‌گونه بنویسیم:
  • «نوشتم» صیغه ماضی اول شخص مفرد از «نوشتن» است.
  • «می‌رود» صیغه مضارع (حال و آینده) سوم شخص مفرد از «رفتن» است.

بن و شناسه فعل چیست ؟​

اما بن و شناسه فعل چیست ؟ برای پاسخ به این پرسش، بار دیگر، شش صورت فعل «خواندن» را در نظر بگیرید: خواندم، خواندی، خواند، خواندیم، خواندید، خواندند. می‌بینیم که جزء ثابت «خواند»‌ در همه صورت‌ها بدون تغییر وجود دارد. به جزء ثابت، «بن فعل» یا «ماده فعل» می‌گوییم. در واقع، بن فعل حاوی معنی اصلی فعل است.



اما آن بخش از شش صورت فعل بالا که تغییر می‌کنند و از روی آن‌ها می‌توانیم شخص و مفرد یا جمع بودن فعل را تشخیص دهیم، «شناسه فعل» نام دارند.

بن ماضی و بن مضارع فعل چیست ؟​

دیدیم که بن فعل در صیغه‌های مختلف یکسان است و تغییر نمی‌کند. هر فعل دو بن دارد که با هریک از آن‌ها یک دسته صیغه ساخته می‌شود.
مثلاً فعل «خواندن» را در نظر بگیرید. چند صیغه این فعل به شرح زیر است:
  • دسته اول: خواندم، می‌خواندم، خوانده باشم، خوانده بودم
  • دسته دوم: می‌خوانم، بخوان، بخوانم
همان‌گونه که می‌بینیم، در فعل‌های دسته اول «خواند» و در فعل‌های دسته دوم «خوان» ثابت هستند. «خواند» فعل‌های ماضی را می‌سازد و «خوان» برای فعل‌های زمان‌های حال و آینده به کار می‌رود. بنابرین، بن فعل‌های دسته اول را «بن ماضی» و بن فعل‌های دسته دوم را «بن مضارع» می‌نامیم. بن ماضی همان سوم شخص مفرد ماضی فعل است. بن مضارع نیز با امری کردن فعل و حذف «بـ» از ابتدای آن به دست می‌آید.
در نهایت، در بعضی صیغه‌های فعل یک «جزء پیشین» دارد که «می» و «بـ» هستند. بنابراین، اگر بخواهیم ساختار صیغه «می‌نوشتم» و «بخوانم» را بنویسیم، این‌گونه است:
  • می‌نوشتم: (می‌: جزء پیشین) + (نوشت: بن) + (ـم: شناسه)
  • بخوانم: (خوان: بن) + (ـم: شناسه) + (بـ: جزء پیشین)

وجوه فعل​

اما وجوه مختلف فعل چیست و چه مفهومی دارد؟ در ادامه، وجوه مختلف فعل را معرفی می‌کنیم.


وجه اخباری و التزامی فعل چیست ؟​

گاهی فعل برای خبر دادن در مورد کار یا حالتی آورده می‌شود. در این حالت، فعل را «اخباری» می‌گوییم یا به بیان بهتر، می‌گوییم وجه فعل اخباری است. در وجه اخباری، گوینده به رخ دادن فعل یا حالت اطمینان دارد. مثلاً فعل این جملات وجه اخباری دارد:
  • باران بارید.
  • علی به مدرسه رفت.
  • دیروز شنبه بود.
  • تهران پایتخت ایران است.
اما اگر وقوع فعل قطعی نباشد، وجه آن التزامی است. در واقع، وجه فعل التزامی دلالت بر کاری است که باید انجام بگیرد یا شاید انجام گرفته باشد یا می‌خواهیم انجام شود. در این وجه، وقوع فعل التزامی وابسته به وقوع یک فعل دیگر است و به همین دلیل به آن التزامی می‌گوییم. التزام به معنی وابسته بودن است. مثلاً فعل‌های این جملات همه وجه التزامی دارند:
  • می‌خواهم بخرم.
  • باید دیده باشی.
  • بهتر است نیاید.
  • حواست باشد داستان را نگویی.

وجه امری و شرطی فعل چیست ؟​

گاهی فعل به گونه‌ای است که بر فرمان دادن دلالت دارد:
  • فردا به بازار برو.
  • این کلید را برای او ببر.
  • با دوستت مشورت کن.
  • کتاب‌هایتان را باز کنید.
فعل‌های جملات بالا «وجه امری» دارند.

گاهی فعل به گونه‌ای است که به شرط رخ دادن فعل دیگر انجام می‌شود. فعل‌هایی که این چنین کاری را بیان کنند، دارای «وجه شرطی» هستند:
  • اگر تلاش کنی، موفق می‌شوی.
  • اگر دروغ بگویی، به جایی نخواهی رسید.
  • اگر هوا گرم آفتابی باشد، گرم می‌شود.
  • اگر ورزش کنی، سالم می‌مانی.

فعل ماضی​

در این بخش، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که فعل ماضی چیست و انواع آن چه هستند. به طور خلاصه، فعل‌هایی که بر گذشته دلالت می‌کنند، پنج مورد زیر هستند: ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید و ماضی التزامی.


به جملات زیر دقت کنید:
  • محمود به مدرسه رفت.
  • محمود به مدرسه رفته است.
  • محمود هر روز به مدرسه می‌رفت.
  • وقتی من رسیدم، محمود رفته بود.
  • محمود باید مدرسه رفته باشد.
همان‌طور که می‌بینیم، همه جمله‌ها ساخت‌هایی از فعل «رفتن» هستند و از طرفی، بر انجام کاری در گذشته دلالت دارند.

ماضی ساده یا مطلق​

وقتی فعل بر عملی که یک بار در گذشته انجام شده و پایان پذیرفته است دلالت کند، فعل «ماضی مطلق» یا «ماضی ساده» نام دارد.
ماضی ساده

ماضی نقلی​

گاهی فعل به گونه‌ای است که در گذشته انجام شده، اما اثر آن کار تا زمان حال باقی است. مثلاً وقتی می‌گوییم «محمود به مدرسه رفته است»، منظورمان این است که محمود به مدرسه و هنوز آنجاست. یا وقتی می‌گوییم «من این شعر را شنیده‌ام» یعنی این شعر را شنیده و هنوز آن را به خاطر دارم. این صیغه را «ماضی نقلی» می‌گویند.
ماضی نقلی

ماضی استمراری​

در جمله «محمود هر روز به مدرسه می‌رفت»، ساخت «می‌رفت» بیان کننده کاری است که در گذشته انجام شده و تکرار نیز داشته است. اما لحظه تمام شدن فعل را نمی‌دانیم. این فعل را «ماضی استمراری» می‌نامیم.

ماضی استمراری

ماضی بعید​

در جمله «وقتی من رسیدم، محمود رفته بود»، از فعلی خبر می‌دهیم که قبل از وقوع فعل گذشته دیگری رخ داده باشد. این صیغه را «ماضی بعید» می‌نامیم.
ماضی بعید

ماضی التزامی​

در جمله «محمود باید به مدرسه رفته باشد» درباره فعلی صحبت می‌کنیم که وقوع آن در گذشته لازم بوده، اما یقین نداریم انجام شده باشد. این صیغه را «ماضی التزامی» می‌نامیم.
ماضی التزامی

فعل حال و آینده​

وقتی کسی از شما می‌پرسد: «چه می‌خوانی؟»، در واقع، منظور گوینده این است که در همین لحظه چه می‌خوانید. زمانی که شما پاسخ می‌دهید: «کتاب می‌خوانم»، مقصودتان این است که در همین لحظه مشغول به این کار هستید.


در حقیقت، با فعل «می‌خوانم» درباره کاری صحبت می‌کنید که کمی قبل‌تر از زمان کنونی آغاز شده و هنگام گفتن جمله نیز دوام دارد و هنوز به پایان نرسیده است.
زمان حال

در جمله «زمین به دور خودش می‌چرخد»، فعلی وجود دارد که دائمی است. یعنی اگر گوینده آن را به کار ببرد، مانند این است که آن خبر در همان زمان انجام می‌شود.
فعل حال

جمله «الآن می‌روم» فعلی را مشخص می‌کند که در آینده انجام می‌شود، اما آغاز آن پس از گفتن جمله است.
فعل مضارع

اما هنگامی که جمله «روزی به دیار خودم برمی‌گردم» را به کار می‌برید، از کاری سخن می‌گویید که در آینده رخ خواهد داد.
آینده

بنابراین، می‌توان به طور خلاصه گفت که در زبان فارسی یک صیغه فعل هم بر زمان حال و هم بر زمان آینده دلالت دارد و می‌توان آن را در هر دو مورد به کار برد. این صیغه «مضارع» نام دارد.

مضارع اخباری​

گاهی فعل مضارع خبری را بیان می‌کند که در حال یا آینده رخ می‌دهد و آن را «مضارع اخباری» می‌نامیم. مثلاً می‌روم، می‌خواند، می‌شنویم، می‌بندید و... مضارع اخباری هستند.
مضارع اخباری

مضارع التزامی​

هنگامی که مضارع فعلی را بیان کند که وقوع آن حتمی نیست، اما قصد انجام آن وجود دارد یا ممکن است انجام شود، آن صیغه را «مضارع التزامی» می‌گوییم. دلیل استفاده از واژه التزامی این است که فعل وابسته به وقوع فعل دیگری است. «شاید بروم» مثالی از کاربرد این فعل است.
مضارع التزامی

مضارع مستقبل یا آینده​

صیغه دیگری که وجود دارد، «مضارع مستقبل» است. این فعل تنها بر آینده دلالت دارد و مفهوم حال در آن وجود ندارد. مضارع آینده با فعل «خواستن» همراه است. یعنی می‌گوییم: خواهم رفت، خواهم برد، خواهم پوشید و... .
مضارع مستقبل



فعل لازم و متعدی​

به دو جمله زیر دقت کنید:
  1. رضا رفت.
  2. رضا خرید.
فعل «رفت» در جمله اول معنی کاملی دارد و شنونده آن با شنیدنش مفهوم آن را در می‌یابد. اما در جمله دوم، فعل «خرید» وجود دارد که مخاطب با شنیدن آن، اولین پرسشی که در ذهنش ایجاد می‌شود این است که «چه چیزی خرید؟».


اما جمله «رضا کیف خرید» معنی کاملی دارد. در این جمله، «کیف» مفعول است. به بیان ساده، فعل‌هایی که برای کامل شدن به مفعول نیاز ندارند، «فعل لازم» یا «فعل ناگذر» نامیده می‌شوند و فعل‌هایی را که با مفعول معنی پیدا می‌کنند، «فعل متعدی» یا « فعل گذرا» می‌نامیم.
در هر دو جمله «رضا رفت» و «رضا کیف خرید»، فاعل وجود دارد که «رضا» است. اما در جمله دوم که فعل متعدی دارد، اثر کار از فاعل گذشته و به مفعول می‌رسد.
نکته جالبی که وجود دارد، این است که بعضی فعل‌ها هم لازم هستند و هم متعدی. برای مثال، فعل «ریخت» را می‌توان به دو صورت زیر به کار برد:
  1. آب ریخت.
  2. علی آب را ریخت.
فعل «ریخت» در جمله اول لازم و در جمله دوم متعدی است. این فعل‌ها را «دووجهی» می‌نامیم.

فعل معلوم و مجهول​

به دو جمله زیر دقت کنید:
  1. نرگس سیب را از درخت چید.
  2. سیب از درخت چیده شد.
در جمله اول، تأکید بر فاعل بودن نرگس است و به صورت آشکارا به فاعل اشاره شده است. فعل‌هایی را که این‌گونه به فاعل نسبت داده می‌شوند، «فعل معلوم» می‌گوییم. در جمله‌ای که فعل آن معلوم باشد، نهاد فاعل است.
اما در جمله دوم، تأکید بر مفعول است و فعل به مفعول نسبت داده شده است. این‌گونه فعل‌ها «فعل مجهول» نامیده می‌شوند. در جمله‌ای که فعل آن مجهول باشد، نهاد مفعول است.

فعل امر و فعل دعا​

«فعل امر» فعلی است که با به کار بردن آن، انجام کاری یا پذیرفتن حالتی را می‌خواهیم. فعل امر معمولاً به دو صورت دوم شخص مفرد و دوم شخص جمع بیان می‌شود. مثلاً بنویس، ببر، بیاورید، بخوانید و... .
«فعل دعا» به صورت امر یا مضارع التزامی به کار می‌رود. مثلاً «خداوند ایشان را بیامرزد.» یا «سلامت باشید.»

فعل تام و اسنادی​

اما تعریف فعل تام و اسنادی و تفاوت این دو فعل چیست ؟ اغلب فعل‌هایی که به کار می‌بریم، از قبیل رفتن، بردن، خوردن و مانند این‌ها، انجام کاری خاص یا حالتی خاص را بیان می‌کنند. این فعل‌ها «فعل تام» یا «فعل خاص» نامیده می‌شوند.



دسته دیگری از فعل‌ها وجود دارند که معنی کاملی ندارند و برای نسبت دادن چیزی به چیز دیگر به کار می‌روند. از این فعل‌ها می‌توان به «است»، «شدن» و «بودن» و منفی آ‌ن‌ها اشاره کرد. به این فعل‌ها «فعل ربطی» یا «رابطه» یا «فعل عام» یا «فعل اسنادی» می‌گویند.

فعل کامل و ناقص​

فعلی را که همه ساخت‌ها یا همان صیغه‌های آن رایج نیست، «فعل ناقص» می‌نامیم. مثلاً فعل «است» به صورت‌هایِ «هستم، هستی، هست، هستیم، هستید، هستند» و منفی آن‌ها به کار می‌رود و ساخت‌های دیگر این فعل وجود ندارد.
در مقابلِ فعل ناقص، «فعل کامل» قرار دارد که همه ساخت‌ها و زمان‌های آن وجود دارند و از آن‌ها استفاده می‌شود، مانند خوردن، رفتن و... .

فعل وصفی​

فعل وصفی فعلی است که آن را با صفت مفعولی به کار می‌برند و فعل دیگری را در آخر می‌آورند. مثال زیر این فعل را به خوبی نشان می‌دهد:
«احمد به بازار رفته کتاب خرید.» این جمله در واقع به این صورت است: «احمد به بازار رفت و کتاب خرید.»

سوالات متداول درباره فعل فارسی و انواع آن​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار مربوط به مبحث فعل فارسی و انواع آن به صورت مختصر پاسخ می‌دهیم.


فعل در جمله چه نقشی دارد؟​

کار یا حالتی را بیان می‌کنند که در گذشته، حال یا آینده روی داده، می‌دهد یا خواهد داد.

بن فعل چیست؟​

بن فعل در واقع همان معنی اصلی فعل است که در دو زمان ماضی و مضارع یکسان است.

تمرین مربوط به انواع فعل فارسی و انواع آن​

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «فعل چیست و انواع آن کدامند؟»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. تمرین شامل ۵ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید.

۱. زمان فعل در کدام گزینه صحیح نیست؟
ايرانيان همواره برای وطن تن را سپر كرده اند.( ماضی نقلی)
همه نام او را بر زبان می‌راندند.( مضارع اخباری)
شايد او مرا اهلی كرده باشد.(ماضی التزامی)
دارم برای تابستان برنامه ريزی می‌كنم.( مضارع مستمر)

۲. ماضی استمراری دوم شخص مفرد «می‌پیوندد» کدام است؟
می پیوندید


می پیوستی


می پیوسته اید


می پیوستید


۳. فعل ماضی استمراری سوم شخص مفرد از کدام مصدر با فعل دوم شخص جمع مضارع اخباری آن یکسان است؟
رفتن
خندیدن
گفتن
ساختن

۴. کدام گزینه مضارع التزامی است؟
برو
بنویس
بخواند
بخوان


۵. بن ماضی چگونه به دست می‌آید؟
فعل امر بدون ب
مصدر بدون ن

جمع‌بندی​

در این نوشته درباره فعل در زبان فارسی و انواع آن مطالبی آموختیم. فهمیدیم که برای ساختن فعل ابتدا باید بن فعل را به دست بیاوریم و با توجه به وجوه زمان و شخص انواع مختلفی از آن را بسازیم. برای به دست آوردن بن ماضی باید از حرف «ن» را از مصدر آن حذف کنیم و برای بن مضارع باید به سراغ فعل امر از همان مصدر بدون حرف «ب» ابتدایی آن برویم. در میان فعل‌های زبان فارسی گروهی هستند که انجام شدن کاری را نشان نمی‌دهند، بلکه وظیفه آنها ربط دادن موضوعی به موضوع دیگر است. به این فعل‌ها، افعال اسنادی می‌گویند.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

فاعل چیست؟ | راه تشخیص فاعل — به زبان ساده​


فاعل چیست؟ | راه تشخیص فاعل — به زبان ساده

. در این آموزش، می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که فاعل چیست و چه تفاوتی با نهاد دارد.


قبل از پرداختن به مفهوم فاعل در زبان فارسی، تعریف نهاد را یادآوری می‌کنیم.

نهاد چیست؟​

ما با هر جمله‌ای که بر زبان می‌آوریم، درباره کسی یا چیزی خبری می‌دهیم. با توجه به چنین تعریفی می‌توان گفت جملاتی که به کار می‌بریم، از دو بخش تشکیل شده‌اند: یک بخش همان کس یا چیز است که درباره آن خبر می‌دهیم و به آن نهاد می‌گوییم و بخش دیگر خبر است که آن را گزاره می‌نامیم. بدین ترتیب، می‌توان چنین گفت که نهاد کلمه یا گروهی از کلمات است که درباره آن خبری می‌دهیم.


نهاد معمولاً‌ نقش فاعل دارد یا مسند الیه. همان‌طور که در آموزش «مسند و مسند الیه چیست؟ | به زبان ساده و با مثال» دیدیم، مسند الیه آن نهادی است که خبری از وضعیت و حالت آن می‌دهیم. فاعل نیز آن نهادی است که کننده کار است و گزاره خبری درباره آن بیان می‌کند. در بخش بعد با جزئیات بیشتری از فاعل آشنا می‌شویم.

فاعل چیست؟​

فاعل واژه‌ای عربی به معنای «به ‌جا آورنده» و «کُننده کاری» است و در دستور زبان به کلمه‌ای گفته می‌شود که انجام فعل یا کاری را به آن نسبت می‌دهیم. برای مثال، در جمله «علی شیشه را شکست» کننده کار «علی» است که کار شکستن شیشه را انجام داده است. بنابراین، «علی» فاعل است. یا در جمله «دانش‌آموزان پایه سوم به خانه رفتند»، «دانش‌آموزان پایه سوم» فاعل هستند که عمل رفتن به خانه را انجام داده‌اند. بنابراین، به خاطر داشته باشید که فاعل کسی یا چیزی است که کاری انجام داده است.


مفعول چیست؟​

مفعول، برعکس فاعل، کسی یا چیزی است که کاری روی آن انجام شده است. برای مثال، در همان جمله «علی شیشه را شکست» که فاعل آن «علی» بود، «شیشه» مفعول است؛ زیرا عمل شکستن روی آن انجام شده و فاعل این کار را انجام داده است. اما در مورد جمله «شیشه شکست» چه می‌توانیم بگوییم؟ آیا «شیشه» مفعول است؟ خیر. در اینجا می‌گوییم «شیشه» نهاد است که درباره آن خبر شکستن را بیان کرده‌ایم. در واقع، فعل «شکست» در جمله اول گذارست و در جمله دوم ناگذر. در بخش بعد درباره این فعل‌ها بحث می‌کنیم.

فعل چیست؟​

فعل کلمه‌ای است که انجام دادن کاری یا اتفاق افتادن چیزی یا داشتن حالتی در گذشته، حال و آینده را بیان می‌کند. فعل معمولاً در آخر جمله می‌آید و عبارتی که فعل نداشته باشد، جمله نیست. یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای فعل‌ها بیان می‌شود، قرار دادن آن‌ها در دو نوع گذرا و ناگذر است. فعل‌هایی که برای کامل شدن به مفعول نیاز ندارند، «فعل لازم» یا «فعل ناگذر» نامیده می‌شوند و فعل‌هایی را که با مفعول معنی پیدا می‌کنند، «فعل متعدی» یا « فعل گذرا» می‌نامیم. برای مثال، در جمله «احمد کتاب را خرید» فعل «خریدن» گذراست و در جمله «احمد آمد»، فعل «آمدن» ناگذر است.
.

تفاوت نهاد و فاعل چیست؟​

همان‌طور که گفتیم، فاعل کننده کار است و می‌تواند نقش نهاد جمله را داشته باشد. به یاد داشته باشید که هر نهادی لزوماً فاعل نیست. مثلاً‌ در جمله «هوا سرد بود»، «هوا» نهاد جمله است، اما کاری انجام نمی‌دهد. در واقع، ما با این جمله وضعیت هوا را بیان می‌کنیم و خبری از انجام دادن کاری توسط آن نمی‌دهیم. در اینجا «هوا» مسند الیه است، زیرا با توجه به آنچه گفتیم، «بود» یک فعل اسنادی است و با استفاده از این فعل، وضعیت و حالت هوا را بیان کرده‌ایم.

روش تشخیص فاعل و مفعول در جمله​

آنچه در بالا گفتیم، خود راهی برای تشخیص فاعل است. در واقع، بهترین کار برای تشخیص فاعل در جمله، همان تعریفش است. یعنی کافی است ببینیم که آیا در جمله خبری درباره کسی یا چیزی که کاری را انجام داده است بیان می‌کنیم یا خیر. در فارسی معیار، فاعل معمولاً در ابتدای جمله می‌آید.
مفعول نیز با توجه به تعریفش شناخته می‌شود. البته یک راه متداول که معمولاً از آن برای تشخیص مفعول استفاده می‌شود، این است که مفعول قبل از «را» می‌آید. مثلاً‌ در جمله «احمد ماشین را شست»، مفعول «ماشین» است که عمل شستن روی آن انجام شده است و می‌بینیم که قبل از «را» نیز آمده است. البته دقت کنید همیشه این‌گونه نیست که مفعول همراه با «را» بیاید. از طرفی، گاهی نیز «را» علامت مفعول نیست. این مورد به ویژه در متون قدیمی قابل مشاهده است.

یکی از آموزش‌های دوره متوسطه، فیلم آموزش فارسی پایه هشتم است که همه ۱۷ درس را پوشش می‌دهد و در ۷ ساعت و ۱۰ دقیقه تدوین شده است. در این آموزش، با آرایه های ادبی از قبیل تشبیه، واج‌آرایی، کنایه، جناس، قالب‌های شعر فارسی، ادبیات تعلیمی و... با مثال‌های متنوع آشنا می‌شوید. همچنین در بخش دانش‌های زبانی، نکات فراوانی را درباره اجزای جمله، گروه‌های اسمی و انواع وابسته‌های پیشین و پسین یاد می‌گیرید. علاوه بر این، با داستان‌هایی از زندگی شاعران و نویسندگان آشنا می‌شوید و ابیات و اصطلاحات مهم شعرها را به سادگی فرا می‌گیرید..

سوالات متداول درباره فاعل در زبان فارسی​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار در زمینه فاعل در زبان فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

فاعل چیست؟​

به کلمه‌ای گفته می‌شود که انجام فعل یا کاری را به آن نسبت می‌دهیم.

نهاد چه تفاوتی با فاعل دارد؟​

فاعل کننده کار است و می‌تواند نقش نهاد جمله را داشته باشد اما هر نهادی لزوماً فاعل نیست.


جمع‌بندی​

در این نوشته درباره فاعل در زبان فارسی مطالبی را یاد گرفتیم. فهمیدیم که فاعل واژه‌ای عربی به معنای «به ‌جا آورنده» و «کُننده کاری» است و در دستور زبان به کلمه‌ای گفته می‌شود که انجام فعل یا کاری را به آن نسبت می‌دهیم. همچنین یاد گرفتیم که فاعل کننده کار است و می‌تواند نقش نهاد جمله را داشته باشد اما هر نهادی لزوماً فاعل نیست. برای تشخیص فاعل و مفعول یک راه متداولی وجود دارد و آن توجه به کلمه «را» است که معمولا بعد از مفعول می‌آید.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جمله چیست؟ | انواع جمله به زبان ساده و با مثال​


جمله چیست؟ | انواع جمله به زبان ساده و با مثال

در آموزش‌های پیشین ، با برخی از اجزای جمله مانند صفت و فعل و انواع آن‌ها آشنا شدیم. در این آموزش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که جمله چیست و چه انواعی دارد.


جمله چیست ؟​

برای آنکه به خوبی دریابیم جمله چیست ، یک مثال ساده را بررسی می‌کنیم. متن زیر را بخوانید:
«احمد صبح زود از خواب بیدار شد. او پس از خوردن صبحانه برای رفتن به مدرسه آماده شد. در راه دوستش را دید و با هم پیاده راه مدرسه را در پیش گرفتند. در گذر از کوچه و پس‌کوچه‌ها بودند که احمد ناگهان یادش آمد دفترش را که دیشب روی طاقچه گذاشته بود، در کیفش نگذاشته است. اما اگر می‌خواست به خانه بازگردد، به مدرسه دیر می‌رسید. مانده بود بین دیر رسیدن و نیاوردن تکالیف. جریمه کدام‌یک کمتر بود؟»


اگر به شما بگویند متن بالا را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید که معنی‌دار باشد، آیا می‌توانید چنین کاری انجام دهید؟ مسلماً‌ پاسخ مثبت است و برای مثال، می‌توان به این دو مورد اشاره کرد: «احمد صبح زود از خواب بیدار شد» و «در راه دوستش را دید».
واضح است که هنگام خواندن متن، هریک از موارد بالا یک معنی و مفهوم مشخص، کامل و مستقل دارند که برای فهمش با مشکل روبه‌رو می‌شویم و از نویسنده انتظار نداریم توضیحی برای آن ارائه دهد.
اما در مورد «او پس از خوردن صبحانه» یا «بین دیر رسیدن و نیاوردن تکالیف» چه می‌توانید بگویید؟ از این‌ها معنی و مفهوم خاصی دریافت می‌کنید؟ واضح است که خیر. با خواندن این مجموعه کلمات منتظرید کسی آن را تکمیل کند تا معنای مستقل و مشخصی داشته باشد.
به مجموعه واژه‌هایی که معنی آن‌ها کامل و مستقل است، «جمله» می‌گوییم. البته شاید ناخودآگاه نیز می‌دانستید که جمله چیست و احتمالاً بگویید ما منظورمان را در قالب جملات مختلف بیان می‌کنیم که سخنی کاملاً درست است. به این نکته توجه کرده‌اید که در پایان جملات بالا نقطه گذاشته‌ایم.

نهاد و گزاره​

جمله به دو قسمت «نهاد» و «گزاره» تقسیم می‌شود. نهاد بخشی از جمله است که خبری درباره آن می‌دهیم و گزاره همان خبر است که درباره نهاد می‌گوییم. برای مثال، اگر بگوییم «فارسی زبان رسمی ایران است.» درباره «فارسی» خبرِ «زبان رسمی ایران است» را گفته‌ایم. بنابراین، «فارسی» نهاد و «زبان رسمی ایران است» گزاره است.

حذف نهاد یا گزاره​

آیا ممکن است نهاد یا گزاره، حذف شوند؟ پاسخ مثبت است. در ادامه، این موضوع را بررسی می‌کنیم.

حذف به قرینه لفظی​

مجموعه «من به مدرسه رفتم و به خانه برگشتم» را در نظر بگیرید. در واقع، دو جمله «من به مدرسه رفتم» و «به خانه برگشتم» داریم. در جمله دوم، نهاد که «من» است، حذف شده، اما مخاطب با توجه به جمله اول درمی‌یابد که منظور از کسی که به خانه برگشته «من» است. دلیل این حذف جلوگیری از تکرار است. واضح است که ما نمی‌گوییم «من به مدرسه رفتم و من به خانه برگشتم.» در این حالت، می‌گوییم من در جمله دوم به «قرینه لفظی» حذف شده است، زیرا لفظ آن در جمله قبلی آمده و ما از آن اطلاع داریم.
اما گاهی بخشی از گزاره نیز ممکن است به قرینه لفظی حذف شود. برای مثال، مصراع «دردم از یار است و درمان نیز هم» در واقع این‌گونه است: «دردم از یار است و درمان نیز هم از یار (است).» در اینجا «است» دوم به قرینه لفظی حذف شده است.

حذف به قرینه معنوی​

گاهی پیش می‌آید که قرینه لفظی وجود ندارد و با توجه به معنی جمله، بخشی از آن را حذف می‌کنیم. مثلاً این جملات را در نظر بگیرید: «دیروز برای خرید کتاب به بازار رفتم، اما نشانی کتابفروشی را نمی‌دانستم. مردی را دیدم که روی نیمکتی نشسته بود. پیش رفتم و نشانی کتابفروشی را پرسیدم.» همان‌طور که می‌بینیم، جمله «آدرس کتابفروشی را پرسیدم» در اصل «آدرس کتابفروشی را از او پرسیدم» است. می‌بینیم که در جملات قبل، لفظ «از او» نیامده است، اما خود مخاطب منظور جمله را می‌فهمد و نیازی به گفتن آن نیست. در واقع، این معنی و مفهوم جمله است که منجر به حذف آن بخش شده است. در این حالت می‌گوییم آن بخش با «قرینه معنوی» حذف شده است.
برای آشنایی با مباحث دستور زبان فارسی دبیرستان و پاسخ به این پرسش که جمله چیست و چه انواعی دارد، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه آموزش‌های دروس دبیرستان و پیش دانشگاهی مراجعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است..

انواع جمله از نظر مفهوم​

جمله را از نظر مفهوم و مقصودی که بیان می‌کند، می‌توانیم به چهار دسته تقسیم کنیم: جمله خبری، جمله پرسشی، جمله امری و جمله عاطفی.


جمله خبری​

جمله خبری، همان‌طور که از نامش مشخص است، خبری را بیان می‌کند. برای مثال، جمله «احمد آمد» خبر آمدن احمد را می‌گوید یا «دیروز کتاب خریدم» خبر خریدن کتاب را اعلام می‌کند. در پایان جمله خبری نقطه (.) می‌گذاریم.

جمله پرسشی​

در جمله پرسشی یک پرسش وجود دارد. در پایان این جملات از علامت سؤال (؟) استفاده می‌کنیم. جملات پرسشی را گاهی با کلمات پرسشی موجود در آن‌ها می‌توان تشخیص داد و گاهی با آهنگ بیان جمله. در واقع اگر بخواهیم جملات پرسشی را تقسیم‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را به چهار دسته تقسیم کنیم.
اول اینکه ظاهر برخی از جمله‌های پرسشی شبیه جمله خبری است و تنها آهنگ آن‌ها تفاوت دارد. برای مثال، دو جمله «احمد کتاب زبان فارسی را خرید.» و «احمد کتاب زبان فارسی را خرید؟»، به ترتیب، خبری و پرسشی هستند و از آنجا که جمله دوم را با لحن پرسشی ادا می‌کنیم، مخاطب درمی‌یابد جمله پرسشی است. همان‌طور که احتمالاً دریافته‌اید، لحن بیان جمله پرسشی و تکیه بر هر کلمه خود معنی پرسش را تغییر می‌دهد.
در نوع دوم جمله پرسشی، آمدن کلمه «آیا» قل از جمله خبری آن را پرسشی می‌کند. در این مورد، می‌توان جمله خبری «احمد کتاب زبان فارسی را خرید.» و جمله پرسشی «آیا احمد کتاب زبان فارسی را خرید؟» را مثال زد. می‌بینیم که در ابتدای جمله دوم از کلمه «آیا» استفاده و پرسشی شده است.
در شکل سوم جملات پرسشی، در مواردی، استفاده از واژه‌های پرسشی جمله را پرسشی می‌کند. برخی از این واژه‌ها عبارت‌اند از که، چه، چرا، کدام، چگونه، کِی و... . مثلاً «احمد کی کتاب خرید؟» و «کدام کتاب را خریدی؟».
اما پرسش نوع چارم جالب‌ است. شاید بد نباشد بدانید که برخی جمله‌های پرسشی هستند که گوینده جوابشان را می‌داند و جوابی مشخص و واضح دارد. مثلاً شخصی بگوید «تو عاطفه نداری؟» یا «مگر دیوانه‌ام؟» در واقع برای تأکید بر منظور خود جملات خبری را پرسشی کرده است. به این جملات «پرسش تأکیدی» می‌گوییم.

جمله امری​

جمله امری، همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، حاوی یک دستور است. در جملات امری معمولاً‌ به مخاطبمان امر می‌کنیم و بدین سبب است که در چنین جملاتی نهاد ذکر نمی‌شود. مثلاً:« بخواب (تو بخواب).» یا «آرام باش (تو آرام باش)».
البته گاهی پیش می‌آید که قبل از جمله امری نام کسی را که به او امر می‌کنیم، می‌آوریم. برای مثال می‌گوییم «احمد، کتاب را بخوان.» یا با تأکید بیشتر «ای احمد! درست را بخوان.». در این صورت این نام ندا نام دارد. کلمه‌ای که ندا کرده می‌شود، مستقل و خود جانشین جمله است.

جمله عاطفی​

جمله عاطفی جمله‌ای است که عواطف را انسان از قبیل تعجب، شادی، خشم، نفرت دعا و... بیان می‌کند. در انتهای جملات عاطفی از علامت تعجب (!) استفاده می‌کنیم. برای مثال «چه سری! چه دمی! عجب پایی!» یا «عجب هوای خوبی!». در جملات عاطفی، برخلاف جمله پرسشی، گونده انتظار ندارد. جمله عاطفی اغلب با چه آغاز می‌شود. گاهی یک صوت نیز جای جمله عاطفی را می‌گیرد. مثلاً می‌گوییم: آفرین که در واقع منظورمان این است: «آفرین بر تو می‌کنم»

میرزا حبیب اصفهانی


میرزا حبیب اصفهانی؛ او را بنیانگذار و پدر دستور زبان فارسی می‌دانند.

انواع جمله از نظر فعل​

جمله از نظر فعل به سه دسته تقسیم می‌شود: جمله فعلی، جمله اسنادی و جمله بدون فعل.


جمله فعلی​

جمله فعلی جمله‌ای است که فعل آن تام یا غیراسنادی است. برای مثال، جملات «احمد کتاب خرید» یا «رضا آمد» فعل‌های تام یا غیراسنادی دارند و جمله فعلی هستند.

جمله اسنادی​

جمله اسنادی، همان‌گونه که از نامش مشخص است، دارای فعل اسنادی است. در این جملات صفت یا کلمه‌ای دیگر به نهاد نسبت داده می‌شود. مثلاً جملات «احمد درس‌خوان است»، «هوا سرد شد» و «آیا او احمد است؟» اسنادی هستند.

جمله بدون فعل​

جمله بی‌فعل نیز همان‌گونه که نامش نشان می‌دهد، در ظاهر فعل ندارد. البته یک جمله بی‌فعل در پس خود فعلی اسنادی یا تام دارد و به قرینه لفظی یا معنوی حذف شده است. مثلاً وقتی شخصی از ما بپرسد «چه خریدی؟» و ما بگوییم «کتاب»، در واقع منظورمان این است که «کتاب خریدم». می‌بینیم که «خریدم» حذف شده است و جمله بی‌فعل است.


انواع جمله از نظر ساختمان​

در این بخش، با انواع جملات از نظر ساختار آشنا می‌شویم.

جمله ساده​

جمله ساده جمله‌ای است که تنها یک فعل دارد. برای مثال، «من دیروز به کتابخانه رفتم» یا «هوا سرد شد» تنها یک فعل دارند و جمله‌هایی ساده هستند.

جمله مرکب​

جملاتی را که بیش از یک فعل دارند، جمله مرکب می‌نامیم. در واقع، این جملات از چند جمله ساده تشکیل می‌شوند. جمله «وقتی به خانه برگشتم، احمد هنوز نیامده بود» را در نظر بگیرید. این جمله دو فعل دارد و جمله‌ای مرکب است.

جمله پایه یا هسته​

دیدیم که جمله «وقتی به خانه برگشتم، احمد هنوز نیامده بود» مرکب است. این جمله مرکب از دو جمله ساده «وقتی به خانه برگشتم» و «احمد هنوز برنگشته بود» تشکیل شده است. به نظرتان هدف اصلی گوینده کدام جمله بوده است؟ مشخص است که هدف اصلی گوینده این بوده که بگوید احمد هنوز برنگشته بوده و جمله ناقص اول را برای بیان توضیح جمله دوم بیان کرده است. به جمله ساده اصلی در جمله مرکب، جمله پایه یا جمله هسته می‌گوییم. این نوع جمله‌ها در واقع یکی از از انواع هسته در فارسی به شمار می‌آیند.


جمله پیرو یا وابسته​

جمله یا جملات ساده یک جمله مرکب را که برای تکمیل و توضیح جمله پایه به کار می‌روند، جمله پیرو یا وابسته می‌گوییم. جمله پیرو مفهومی مانند شرط، زمان، علت و نتیجه را به جمله پایه نسبت می‌دهد. مثلاً «به دیگران کمک کن تا خداوند کمکت کند» و «اگر کارهایم را انجام دهم، به مهمانی می‌روم».
نقاشی خانه قدیمی ایرانی

انواع جمله از نظر استقلال معنا​

جمله می‌تواند معنای کاملی داشته باشد یا معنای آن به جمله دیگری وابسته باشد. در این بخش، انواع جملات را از نظر استقلال معنا بیان می‌کنیم.

جمله مستقل یا کامل​

جملات ساده‌ای را که معنی و مفهوم مستقل و کاملی داشته باشند، جمله مستقل یا کامل می‌گوییم.
گاهی جمله‌های مستقل پس از یکدیگر می‌آیند و پیوند آن‌ها می‌تواند لفظی یا معنوی باشد. پیوند لفظی با کلماتی مانند و، اما، زیرا و... برقرار می‌شود و پیوند معنوی زمانی است که دو جمله از نظر معنی با هم ارتباط داشته باشند و در پی هم بیایند.

جمله ناقص​

جمله ناقص یا ناتمام جمله ساده‌ای است که معنی کامل و مستقلی ندارد و برای تمام کردن معنی سایر جملات می‌آیند. برای مثال، جمله «وقتی به خانه برگشتم» معنی کاملی ندارد و یک جمله ناقص است. همه جمله‌های پیرو ناقص هستند.

انواع جمله از نظر اثبات و انکار​

یک جمله می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

جمله مثبت​

جمله مثبت جمله‌ای است که خبر انجام کاری یا داشتن حالتی را اعلام می‌کند یا درخواست می‌کند. مثلاً «احمد قوی است»، «برخیز» و «هوا گرم است» جملاتی مثبت هستند.

جمله منفی​

برعکس جمله مثبت، جمله منفی یا سلبی، انجام کار یا داشتن حالت را نفی می‌کند یا عدم آن را درخواست می‌کند. برای مثال، «باران نبارید»، «احمد به مسافرت نرفت» و «چیزی نگو» جملاتی منفی‌اند.

شبه جمله چیست ؟​

شبه‌جمله، همان‌گونه که از نامش پیداست، شبیه جمله است. شبه‌جمله گروهی از کلمات است که مفهوم جمله در آن نهفته است. شبه‌جمله‌ها را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد.
مثلاً شبه‌جمله‌‌ها برای بیان احساسات و عواطف، امید و آرزو و دعا، تشویق و تحسین، درد و تأسف، تعجب، تنبیه و پرهیز، امر، احترام و قبول، و جواب و تصدیق به کار می‌روند؛ مانند «احسنت»، «امان»، «کاش»، «آه»، «شگفتا» «به چشم»، «خموش»، «آری» و... .
دسته‌ای از شبه‌جمله‌ها انسان را مخاطب قرار می‌دهند و شبه‌جمله منادا نام دارند. مثلاً‌ «سعدیا» در «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز»
البته اصواتی نیز وجود دارند که به ویٰژه برای حیوانات به کار می‌روند؛ مانند «کیش کیش» برای دور کردن پرندگان.

جمله معترضه چیست؟​

معترضه واژه‌ای عربی و به معنی «قرار گرفته بین دو چیز» است. جمله معترضه نقشی در مفهوم جمله اصلی ندارد و برای توضیح می‌آید. یعنی اگر جمله معترضه را حذف کنیم، خللی در معنی جمله اصلی وارد نمی‌شود. مثلاً در «استاد شجریان، روانش شاد باد، در آواز کم‌نظیر بود»، جمله معترضه «روانش شاد باد» برای دعا آمده و تأثیری در مفهوم جمله اصلی ندارد. به عنوان مثالی دیگر، در «احمد، برخلاف آنچه ظاهرش نشان می‌دهد، جوان مهربانی است» جمله معترضه «برخلاف آنچه ظاهرش نشان می‌دهد» را می‌توان بدون ایجاد مشکل در مفهوم جمله اصلی حذف کرد. جمله معترضه را درون دو علامت تیره (-) نیز قرار می‌دهند.

سوالات متداول درباره جمله در فارسی​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار مربوط به مبحث جمله در زبان فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

جمله چیست؟​

به مجموعه واژه‌هایی که معنی آن‌ها کامل و مستقل است، «جمله» می‌گوییم.

از نظر مفهومی چند نوع جمله وجود دارد؟​

جمله امری، پرسشی، عاطفی و خبری.


جمع بندی​

در این نوشته درباره جمله و انواع آن در زبان و ادبیات فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم به مجموعه واٰژه‌هایی که معنای مستقلی را انتقال دهند، جمله می‌گویند. جمله‌ها بر حسب نوع فعل، مفهوم، ساختمان و استقلال معنا به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از آنها را همراه به مثال بررسی کردیم.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مضاف و مضاف الیه چیست؟ — به زبان ساده​


مضاف و مضاف الیه چیست؟ — به زبان ساده

در آموزش‌های پیشین با جمله و انواع آن، فعل، نهاد و گزاره و صفت و موصوف آشنا شدیم. در این آموزش درباره مضاف و مضاف الیه بحث می‌کنیم.


مضاف و مضاف الیه چیست؟​

همان‌گونه که در آموزش «صفت چیست و انواع آن کدامند؟ | به زبان ساده» دیدیم، صفت اسم را توصیف می‌کند. برای مثال، گفتیم که در عبارت «کیف قهوه‌ای»، واژه «قهوه‌ای» صفتی برای اسم «کیف» است.
اما احتمالاً کلمات دیگری را دیده‌اید که به اسم اضافه می‌شوند و صفت نیستند. مثلاً در عبارت «کیفِ احمد» واژه «احمد» صفت کیف نیست و خودش یک اسم خاص است و توضیحی درباره آن می‌دهد. یا در عبارت «کیفِ من» واژه «من» ضمیری است که پس از اسم آمده و معنی آن را کامل می‌کند. اما این دو واژه «احمد» و «من» که صفت نیستند، چه هستند؟


این دو واژه و امثال آن‌ها را «مضاف الیه» می‌نامیم. اما چرا مضاف الیه؟ مضاف الیه، همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، عبارتی عربی به معنی «اضافه شده به آن» یا «نسبت یافته به آن» است. کلمه‌ای نیز که مضاف الیه به آن نسبت داده می‌شود، «مضاف» نام دارد. مضاف در لغت به معنی «نسبت داده شده» و «اضافه شده» است.

تفاوت صفت و مضاف الیه​

اما تفاوت صفت و مضاف الیه چیست؟‌ دو عبارت «کیف قهوه‌ای» و «کیف احمد» را در نظر بگیرید. همان‌طور که گفتیم عبارت اول وصفی (موصوف و صفت) و عبارت دوم اضافی (مضاف و مصاف الیه) است. دو کلمه «قهوه‌ای» و «احمد» چه تفاوتی دارند؟ «قهوه‌ای» خود وجود مستقلی ندارد، اما «احمد» خود وجودی جدا از کیف دارد.
مضاف الیه که به آن متمم اسم نیز می‌گویند، معمولاً پس از مضاف می‌آید. در این حالت، معمولاً پس از مضاف حرف نشانه «کسره» یا «یِ» می‌آوریم. مثلاً «دیوارِ همسایه»، «برادرِ احمد»، «خانه‌‌یِ ما»، «گویِ دانش»، «میوه‌یِ باغ» و... .
بلبل در میان گل ها

معمولاً با راه‌های ساده زیر می‌توانیم صفت را از مضاف الیه تشخیص دهیم.
۱. اگر بین موصوف و صفت «ی» وحدت بیاوریم، معنی تغییر نخواهد کرد. برای مثال در ترکیب وصفی «باغ زیبا» می‌توانیم بگوییم «باغی زیبا» و معنی آن دارای مفهوم است. اما در ترکیب اضافی «باغ همسایه» گفتن «باغی همسایه» معنی خاصی را نمی‌رساند.
۲. یک راه دیگر برای تشخیص صفت از مضاف الیه، گذاشتن علامت صفت برتر، یعنی «تر»، پس از صفت یا مضاف الیه است. همان‌طور که می‌دانیم، «تر» پس از صفت معنی دارد، اما پس از مضاف الیه خیر. برای مثال، در ترکیب «چاقوی تیز» می‌توان ترکیب بامعنی «چاقوی تیزتر» را بیان کرد. اما برای ترکیب اضافی «چاقوی زنجان» نمی‌توان گفت «چاقوی زنجان‌تر».
۳. به آخر ترکیب فعل «است» را اضافه می‌کنیم. اگر موصوف و صفت داشته باشیم، جمله حاصل بامعنی خواهد بود و اگر ترکیب مضاف و مضاف الیه باشد، جمله معنی خاصی نخواهد داشت. برای مثال، برای ترکیب وصفی «کوچه باریک» جمله «کوچه باریک است» معنی دارد. اما برای ترکیب اضافی «کوچه همسایه» واضح است که جمله «کوچه همسایه است» بی‌معنی است.

انواع مضاف و مضاف الیه​

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، ترکیب اضافی همان مضاف و مضاف الیه است. در واقع، در دستور زبان مضاف و مضافه الیه را «ترکیب اضافی» و صفت و موصوف را «ترکیب وصفی» می‌نامند. در ادامه، انواع ترکیب‌های اضافی را بیان می‌کنیم.


اضافه ملکی​

ترکیب اضافی ملکی یا تعلقی، تعلق اسم را به کسی یا چیزی نشان می‌دهد. مثلاً در ترکیب‌های «مداد او»، «درخت جنگل»، «پیراهن حسن» و «شیشه پنجره» تعلقی هستند. برای ترکیب‌های اضافی تعلقی می‌توانیم به ترتیب، این جمله‌ها را بنویسیم: «جنگل درخت دارد»، «حسن پیراهن دارد» و «پنجره شیشه دارد».

اضافه تخصیصی​

در اضافه تخصیصی، کلمه‌ای که به عنوان مضاف می‌آید، مخصوص مضاف الیه است. برای مثال، در ترکیب‌های «کلاس درس» و «زمین ورزش» اضافه تخصیصی داریم.

اضافه توضیحی​

در اضافه توضیحی، همان‌گونه که از نامش بر می‌آید، مضاف الیه توضیحی برای مضاف است. در این اضافه، مضاف یک اسم عام و مضاف الیه نام آن است. برای مثال، ترکیب‌های «خلیج فارس» و «کتاب شاهنامه» توضیحی هستند.

اضافه بیانی​

در اضافه بیانی یا جنسی، مضاف الیه جنس و ماهیت مضاف را بیان می‌کند. برای مثال، «گردنبند طلا» یا «لباس حریر».

اضافه تشبیهی​

در اضافه تشبیهی، مضاف و مضاف الیه یک رابطه شباهت را بیان می‌کنند. در این حالت ممکن است مضاف را به مضاف الیه یا برعکس تشبیه کنند. برای مثال، «ماهِ رخ» یا «لبِ لعل».

اضافه استعاری​

در اضافه استعاری نوعی تشبیه وجود دارد و مضاف در معنای غیرحقیقی خود به کار می‌رود. مثلاً در «رخ مهتاب»، مهتاب به موجودی تشبیه شده که داری رخ است.

اضافه اقترانی​

در اضافه اقترانی، میان مضاف و مضاف الیه رابطه مقارنت و همراهی برقرار است. مثلاً‌ در جمله «با چشم رحمت بر ما نظر کن»، ترکیب اضافی «چشم رحمت» یعنی چشمی به نشانه رحمت یا چشمی همراه با رحمت.

اضافه فرزندی​

در اضافه فرزندی یا بُنُوّت، مضاف فرزند مضاف الیه است. مثلاً «رستمِ زال» یعنی «رستم پسر زال».

چند نکته درباره مضاف و مضاف الیه​

در بخش انتهایی از این مطلب چند نکته را درباره مضاف و مضاف الیه بیان می‌کنیم.


نکته ۱: گاهی متمم اسم یا همان مضاف الیه قبل از مضاف می‌آید و در این حالت در آخر اسم (مضاف) کسره نمی‌آید. مثلاُ دریاکنار (به معنی کنارِ دریا) یا مسافرخانه (به معنی خانه مسافر).
نکته ۲: گاهی مضاف الیه بدون نشانه کسره پیش از مضاف می‌آید که به آن «اضافه گسسته» می‌گوییم. مثلاً در جمله «احمد کیفش قهوه‌ای است» منظور «کیف احمد قهوه‌ای است» است.
نکته ۳: گاهی یک اسم چند متمم دارد. مثلاً «کیف معلم احمد» یا «دیوار خانه همسایه».
نکته ۴: گاهی یک اسم هم صفت دارد و هم متمم (مضاف الیه). در این موارد معمولاً صفت بین اسم و متمم قرار می‌گیرد. برای مثال، در عبارت «مداد مشکی حسن» متمم «حسن» پس از صفت «مشکی» آمده است.
نکته ۵: ضمایر پس از اسم می‌توانند ترکیب مضاف و مضاف الیه بسازند. مثلاً «کتاب او» و «کیف من» ترکیب‌های اضافی هستند.
نکته 6: گاهی ضمایر پس از اسم پیوسته‌اند و ترکیب اضافی می‌سازند. برای مثال «کتابش» یا «خانه‌شان» ترکیب‌های اضافی هستند.

سوالات رایج درباره مضاف و مضاف الیه​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار مربوط به مبحث مضاف و مضاف الیه به اختصار پاسخ می‌دهیم.

مضاف الیه چیست؟​

به کلمه‌ای که همراه کلمه‌ای دیگر آمده باشد اما آن را توصیف نکند مضاف الیه می‌گویند.

مضاف الیه چه تفاوتی با صفت دارد؟​

هرگاه بعد از ترکیب وصفی کلمه «است» بگذاریم و معنا بدهد، باید بدانیم که با موصوف و صفت سر و کار داریم. اما اگر معنا ندهد، آن دو کلمه ترکیب اضافی ساخته‌اند.

جمع‌بندی​

در این نوشته درباره مضاف و مضاف الیه در ادبیات فارسی مطالبی یاد گرفتیم. فهمیدیم که مضاف الیه نقطه مقابل صفت است و به ترکیبی که این کلمه در آن حضور داشته باشد، «ترکیب اضافی» می‌گویند. برای تشخیص میان ترکیب وصفی و اضافی می‌توانیم از دو راه استفاده کنیم. یکی از راه‌ها این است که پسوند «تر» را در ترکیب‌ها به کار ببریم. اگر معنی داد، یعنی با ترکیب وصفی رو به رو هستیم و اگر معنی نداد، یعنی آن ترکیب از مضاف و مضاف الیه ساخته شده است. استفاده از فعل «است» دومین راهی است که می‌توانیم به وسیله آن صفت و مضاف الیه را از هم تشخیص بدهیم. در صورتی که با وجود «است» ترکیب ما معنادار باشد، باید بدانیم که با یک ترکیب وصفی سر و کار داریم.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

نهاد و گزاره چیست؟ | به زبان ساده​


نهاد و گزاره چیست؟ | به زبان ساده

در آموزش‌های پیشین ، با جمله و انواع آن آشنا شدیم و گفتیم که هر جمله از دو بخش نهاد و گزاره تشکیل شده است. در این آموزش، جزئیات بیشتری را درباره نهاد و گزاره بیان می‌کنیم.



جمله چیست؟​

در مطلب «جمله چیست؟ | انواع جمله به زبان ساده و با مثال» از سری مطالب گفتیم که جمله مجموعه‌ای از کلمات است که در کنار یکدیگر یک معنی و مفهوم مستقل و کامل دارند. مثلاً عبارت «احمد به مدرسه رفت» یک جمله است، زیرا معنی و مفهوم مشخص، مستقل و کاملی دارد. اما عبارت‌های «احمد کیف» و «آورد» ناقص‌اند و مفهوم آن‌ها مشخص نیست و هر کدام چیزی کم دارند. در یکی مشخص است درباره چه کسی یا چه چیزی صحبت می‌کنیم، اما خبر را نمی‌دانیم. در دیگری می‌دانیم خبر چیست، اما نمی‌دانیم درباره چه کسی یا چه چیزی است. مفهوم نهاد و گزاره همان چیزی است که در این مثال‌ها وجود دارد.

نهاد و گزاره چیست؟​

هر جمله‌ای که می‌شنویم یا می‌خوانیم، از دو بخش تشکیل شده است که نهاد و گزاره نام دارند. به طور کلی، هر جمله خبری را درباره کسی یا چیزی بیان می‌کند. با توجه به همین نکته می‌توان نقش نهاد و گزاره را در جمله تعیین کرد. «نهاد» همان چیزی یا کسی است که درباره آن خبر می‌دهیم. «گزاره» نیز آن خبری است که درباره نهاد بیان می‌کنیم. در جدول زیر، نهاد و گزاره چند جمله را مشاهده می‌کنید.


نهادگزاره
علی (هسته گروه)آمد (هسته)
احمد (هسته)به خانه برگشت (هسته + وابسته)
دانش‌آموزان پایه هفتم (هسته + وابسته)آمدند (هسته)
هوای بیرون از خانه (هسته + وابسته)کمی سرد است (هسته + وابسته)
اگر دقت کنید، می‌بینید که بخش اصلی یا هسته نهاد یک اسم یا گروه اسمی است و به همین ترتیب، هسته گزاره فعل یا گروه فعلی است. در کنار این هسته‌ها، وابسته‌هایی نیز وجود دارند. با توجه به همین هسته‌ها و وابسته‌ها نهاد و گزاره را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:
  1. نهاد و گزاره هر دو تنها از هسته تشکیل شده‌اند. مثلاً در جمله «علی آمد» نهاد و گزاره تنها از هسته اسمی و فعلی تشکیل شده‌اند.
  2. نهاد فقط از هسته و گزاره از هسته و وابسته تشکیل شده است. مثلاً در جمله «احمد به خانه برگشت» نهاد از هسته و گزاره از هسته و وابسته تشکیل شده است.
  3. نهاد از هسته و وابسته و گزاره فقط از هسته تشکیل شده است. مثلاً‌ در جمله «دانش‌آموزان پایه هفتم آمدند» نهاد و گزاره این شرایط را دارند.
  4. نهاد و گزاره هر دو هم از هسته و هم وابسته تشکیل شده‌اند. جمله «هوای بیرون از خانه کمی سرد است» مثالی از این مورد است.
هسته و وابسته نهاد یک گروه اسمی و هسته و وابسته گزاره یک گروه فعلی را تشکیل می‌دهند.

تشخیص نهاد و گزاره​

نهاد و گزاره را می‌توان از تعریفی که برای آن‌ها بیان کردیم تشخیص دهیم. وقتی می‌خواهیم نهاد و گزاره یک جمله را مشخص کنیم، باید از خودمان بپرسیم که این جمله درباره چه کسی یا چه چیزی است یا چه کسی و چه چیزی است که کاری را انجام داده است. بعد از آنکه نهاد را مشخص کردیم، بقیه جمله می‌شود گزاره.


مثلاً در جمله «هوای بیرون خانه سرد است» مشخصاً آنچه گفته‌ایم درباره «هوای بیرون خانه» است و بنابراین نقش نهاد در جمله را دارد و «سرد است» گزاره جمله خواهد بود. در واقع اگر از خودمان بپرسیم «چه چیزی سرد است؟» می‌گوییم: «هوای بیرون خانه». یا در جمله «علی کتاب را خرید» مشخصاً پاسخ به «چه کسی کتاب را خرید؟»، «علی» است که نقش همان نهاد جمله را دارد.
دقت کنید که نهاد معمولاً‌ در ابتدای جمله می‌آید. همچنین، به یاد داشته باشید که هسته گزاره یک فعل است.
کتاب باز روی میز زیر نور چراغ مطالعه

حذف نهاد و گزاره​

گاهی نهاد و گزاره در جمله حذف می‌شوند و مشکلی در مفهوم جمله به وجود نخواهد آمد. در ادامه، موارد حذف نهاد و گزاره را بررسی می‌کنیم.

حذف نهاد و گزاره به قرینه لفظی​

عبارت «احمد به بازار رفت و یک دفتر خرید» را در نظر بگیرید. دو جمله «احمد به بازار رفت» و «یک دفتر خرید» وجود دارد. همان‌طور که مشخص است، در جمله دوم، نهاد که «احمد» است، حذف شده است. اما با وجود این حذف، ما با توجه به آگاهی از جمله اول، نهاد در جمله دوم را تشخیص می‌دهیم که «احمد» است. نهاد جمله دوم را برای جلوگیری از تکرار حذف می‌کنیم. مثلاً فرض کنید بگوییم «احمد به بازار رفت و احمد یک دفتر خرید»؛ واضح است که چنین چیزی هم برای گوینده و هم شنونده ملال‌آور خواهد بود. این حذف را «حذف به قرینه لفظی» می‌نامیم، زیرا لفظ آن کلمه حذف‌شده در در جمله قبلی وجود دارد و ما از آن آگاهیم.
مانند نهاد، بخشی از گزاره را نیز می‌توان به قرینه لفظی حذف کرد. برای مثال، مصراع «دل فدای او شد و جان نیز هم» در اصل این‌گونه بوده است: «دل فدای او شد و جان نیز هم فدای او شد» و «فدای او شد» در جمله دوم قرینه لفظی حذف شده است.

حذف نهاد و گزاره به قرینه معنوی​

نوعی دیگر از حذف نهاد و گزاره وجود دارد که به قرینه لفظی نیست. در این موارد قرینه لفظی وجود ندارد و با توجه به معنا و مفهوم جمله، بخشی از آن حذف می‌شود. مثلاً به این جمله‌ها دقت کنید: «دیروز به خانه احمد رفتم و کتاب را پس دادم.» همان‌طور که مشخص است، جمله «کتاب را پس دادم» در اصل «کتاب را به او پس دادم» است. می‌بینیم که در جملات قبل، لفظ «به او» نیامده است، اما خود مخاطب منظور جمله را درک می‌کند و نیازی به ذکر آن نیست. در واقع، این معنی جمله است که منجر به حذف آن بخش شده است. در این حالت، «حذف به قرینه معنوی» داریم.

انواع نهاد​

نهاد در دو قالب فاعل و مسند الیه ظاهر می‌شود.
فاعل نهادی است که کننده کار است. مثلاً در «احمد آمد» احمد فعل آمدن را انجام می‌دهد یا در جمله «احمد کتاب خرید» احمد خریدن کتاب را انجام داده است و نهاد جمله است. در واقع گزاره خبری درباره فاعل می‌دهد.


مسند الیه نیز نهادی است که از وضعیت و حالت آن خبر می‌دهیم. مثلاً وقتی می‌گوییم «احمد خوشحال است» درباره وضعیت احمد که نهاد (مسند الیه) است، خبر می‌دهیم.
در این دو مورد، آشنایی با انواع فعل‌های لازم و متعدی و همچنین اسنادی و غیراسنادی می‌تواند مفید باشد.

چند مثال از نهاد و گزاره​

به جمله‌های زیر دقت کنید:
  1. می‌آیند روزهای خوب.
  2. کم گوی و گزیده گوی چون دُر
  3. فردا به زاهدان می‌روم.
  4. با همه سختی‌ها انسان زندگی می‌کند و به آینده امیدوار است.
  5. شیشه پنجره شکسته است.
می‌خواهیم درباره نهاد و گزاره این جملات بحث کنیم.
در جمله (۱) خبرِ آمدن «روزهای خوب» را می‌دهیم. بنابراین، «روزهای خوب» نهاد جمله و «می‌آیند» گزاره آن است. همان‌طور که می‌بینیم، نهاد از هسته «روزها» و وابسته «خوب» تشکیل شده است. در واقع، «خوب» صفتی برای «روزها» است. این مثال نشان می‌دهد که ممکن است در مواردی، از جمله در متون ادبی، نهاد در ابتدای جمله نیاید.
در جمله (۲) نهاد حذف شده است. در واقع جمله این‌گونه بوده است: «تو گم گوی و تو گزیده گوی چون دُر». در واقع، خبر دستوری درباره «تو» است که توصیه شده گزیده سخن بگوید. اگر کسی این جمله را به کار ببرد، مخاطب با توجه به معنی می‌فهمد منظور چیست و به همین دلیل گوینده «تو» را نمی‌گوید. بنابراین، نهاد جمله به قرینه معنوی حذف شده است.
در جمله (۳) نیز مانند مثال قبل، نهاد که «من» بوده به قرینه لفظی حذف شده است. اما چرا لفظی؟ چون شناسه «ـَم» خود گویای نهاد بودن «من» است.
جمله (۴)، در واقع دو جمله است: «با همه سختی‌ها انسان زندگی می‌کند» و «به آینده امیدوار است». در جمله اول، نهاد «انسان» است، زیرا درباره آن خبری را بیان می‌کنیم. باز هم دقت کنید که در این مثال نهاد در ابتدای جمله نیامده است. در جمله دوم، نهاد که باز هم «انسان» است، به قرینه لفظی حذف شده است.
در جمله (۵)، نهاد مسند الیه است. در واقع ما درباره حالت و وضعیت نهادِ «شیشه پنجره» خبری را بیان می‌کنیم. این نهاد یک ترکیب اضافی یا همان مضاف و مضاف الیه بوده که هسته آن مضاف «شیشه» و وابسته‌اش مضاف الیه «پنجره» است.

سوالات متداول نهاد و گزاره​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار مربوط به نهاد و گزاره به اختصار پاسخ می‌دهیم.

نهاد چیست؟​

کلمه یا گروهی از کلمات است که درباره آن خبر می‌دهیم.

گزاره چیست؟​

به آن بخش از جمله که درباره نهاد خبر می‌دهد، گزاره می‌گویند.

جمع‌بندی​

در این نوشته درباره نهاد و گزاره در ادبیات فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که نهاد به آن بخشی از جمله گفته می‌شود که درباره آن اطلاعات یا خبری را می‌رسانیم. به همین خاطر، نهاد می‌توانید فاعل یا مسند الیه باشد. از سوی دیگر، آن بخش از جمله که درباره نهاد به ما اطلاعات می‌دهد، گزاره نام دارد.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مسند چیست و چگونه مسند را در جمله بیابیم؟ — با مثال و تعریف​


مسند چیست و چگونه مسند را در جمله بیابیم؟ — با مثال و تعریف

در آموزش‌های پیشین با جمله و انواع آن آشنا شدیم. همچنین در مطالب «فعل چیست و انواع آن کدامند؟ | به زبان ساده» و «نهاد و گزاره چیست؟ | به زبان ساده» به مسند و مسند الیه و فعل اسنادی اشاره کردیم. در این آموزش، جزئیات بیشتری را درباره مسند و مسند الیه بیان می‌کنیم.


قبل از آشنایی با مسند و مسند الیه، بهتر است با مفهوم نهاد و گزاره و همچنین فعل اسنادی آشنا شویم.

مسند و مسند الیه چیست؟​

به مجموعه کلماتی که معنی کامل و مستقلی را منتقل می‌کنند، «جمله» می‌گوییم. جمله‌هایی که بر زبان جاری می‌کنیم یا می‌شنویم، دو بخش دارند به نام‌های نهاد و گزاره. می‌توان چنین گفت که هر جمله خبری درباره کسی یا چیزی بیان می‌کند. با توجه به چنین تعریفی، می‌توانیم نقش نهاد و گزاره را در جمله تعیین کنیم. «نهاد» چیزی یا کسی است که درباره آن خبر می‌دهیم و «گزاره» نیز همان خبری است که درباره نهاد بیان می‌کنیم.


نهاد معمولاً‌ در یکی از دو قالب فاعل و مسند الیه بیان می‌شود. «فاعل» نهادی است که کاری انجام می‌دهد. برای مثال، در جمله «امیر رفت» امیر فعل رفتن را انجام داده یا در جمله «امیر نان آورد» امیر آوردن نان را انجام داده و نهادِ جمله است. در واقع، در این جمله‌ها گزاره خبری درباره فاعل داده است. اما «مسند الیه» نهادی است که از وضعیت و حالت آن خبر می‌دهیم. برای مثال، هنگامی که می‌گوییم «امیر شادمان است» درباره وضعیت امیر که نهاد (مسند الیه) است، خبری بیان می‌کنیم و «شادمان» مسند است.

فعل تام و فعل اسنادی چه فعل‌هایی هستند؟​

اغلب فعل‌هایی که به کار می‌بریم، مثل آمدن، گرفتن، خریدن و مانند این‌ها، بر انجام یک کار خاص یا حالت خاص دلالت می‌کنند. به این فعل‌ها «فعل تام» یا «فعل خاص» می‌گوییم. اما دسته دیگری از فعل‌ها وجود دارد که معنی آن‌ها کامل نیست و از آن‌ها برای نسبت دادن چیزی به چیز دیگر استفاده می‌کنیم. این فعل‌ها «است»، «شد» و «بود» و «گشت» و «گردید» و... و منفی آ‌ن‌ها هستند. چنین فعل‌هایی را «فعل ربطی» یا «فعل رابطه» یا «فعل عام» می‌گویند.
نکته: در مورد فعل‌هایی که ذکر کردیم، به معنی آن‌ها در جمله و اسنادی بودنشان دقت کنید. زیرا گاهی این فعل‌ها ظاهری اسنادی دارند، اما در واقع در جمله نقش فعل خاص را بازی می‌کنند.

تعریف مسند و مسند الیه​

شاید با مرور مطالب قبلی و همچنین تعاریف و مثال‌هایی که در این آموزش ارائه کردیم، با مسند و مسند الیه آشنا شده باشید. اما، برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با مسند و مسند الیه، در این بخش تعریف آن‌ها را بیان می‌کنیم.


«مُسنَد» در لغت به معنی «اِسناد داده شده» و «نسبت داده شده» است. همچنین، «مُسنَدٌ اِلَیه» به معنی «اِسناد داده شده به او» است. بنابراین، می‌توان چنین گفت که «مسند» را با کمک «فعل اسنادی» به «مسند الیه» نسبت می‌دهیم.
تعریف رسمی مسند چنین است: «مسند کلمه یا گروهی از کلمات (اسم، ویژگی، صفت، حالت یا تعلق) را به نهاد یا همان مسند الیه نسبت می‌دهد.» همچنین، برای مسند الیه چنین تعریفی داریم: «مسند الیه کلمه‌ای است که به آن صفت يا حالتی نسبت داده می‌شود.» در واقع ساختار جمله مسندی این‌گونه است:
مسند الیه + مسند + فعل اسنادی
البته توجه کنید که با توجه به نوع متن، ترتیب فوق ممکن است تغییر کند.

کاشی های ایرانی

چگونه مسند و مسند الیه را تشخیص دهیم؟​

اگر قصد تشخیص مسند را داشته باشیم، باید ابتدا مسندی بودن جمله را بررسی کنیم. این کار با توجه به تعریفی که برای فعل اسنادی (ربطی) گفتیم و همچنین ماهیت چنین جمله‌هایی ممکن است. در ادامه، برای آنکه مسند را تشخیص دهیم، معمولاً می‌توانیم در کنار فعل اسنادیِ جمله، پرسش‌هایی را با کلماتی مانند «چطور»، «چگونه» و... بسازیم و به آن‌ها پاسخ دهیم. پاسخ این پرسش‌ها همان است.
مثلاً این جمله از شعر معروف سهراب سپهری را در نظر بگیرید: «گاوهاشان شیرافشان باد!» کلمه «باد» یک فعل اسنادی است و می‌توانیم چنین پرسشی مطرح کنیم: «گاوهاشان چگونه باد؟» و پاسخ دهیم «شیرافشان». بنابراین، مسند این جمله «شیرافشان» است و مسند الیه یا همان نهاد «گاوهاشان».


راه به دست آوردن نهاد یا همان مسند الیه در جمله اسنادی باز هم مطرح کردن پرسش است، اما این‌ بار با کلماتی مانند «چه کسی»، «چه چیزی» و... همراه با فعل اسنادی. برای مثال، در همان جمله «گاوهاشان شیرافشان باد!» این پرسش مطرح می‌شود که «چه چیزی شیرافشان باد؟» و پاسخ «گاوهاشان» است که نقش نهاد، که در اینجا مسند الیه است، را بازی می‌کند.

مثال مسند و مسند الیه​

در این بخش می‌خواهیم چند مثال را بررسی کرده و مسند و مسند الیه آن‌ها را مشخص کنیم.
به این دو جمله دقت کنید:
  1. دیروز بیرون رفتم و در پارک کنار خانه گشتم.
  2. خلوتی خیابان موجب کسالت و رخوتمان گشت.
تفاوت فعل‌های این دو جمله چیست؟ همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، در جمله نخست فعل «گشتم» کار خاصی را بیان می‌کند (در بالا این نکته را ذکر کردیم) و در جمله دوم فعل «گشت» برای برقراری ارتباط میان «خلوتی خیابان» و «موجب کسالت و رخوتمان» آورده شده است و فعل ربطی یا همان اسنادی است. بنابراین، تنها در جمله دوم مسند وجود دارد. اکنون برای یافتن مسند، این پرسش را مطرح می‌کنیم: «خلوتی خیابان موجب چه گشت؟» و جواب می‌دهیم: «کسالت و رخوتمان». بنابراین مسند این جمله «کسالت و رخوتمان» است و مسند الیه یا همان نهاد که خبری درباره آن گفته‌ایم، «خلوتی خیابان» خواهد بود.

اکنون مصراع معروف استاد سخن، سعدی شیرازی را بررسی می‌کنیم: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت» می‌بینیم که فعل رابط «است» در این مصراع وجود دارد. حال این پرسش را مطرح می‌کنیم که «تن آدمی چگونه است؟» و با پاسخ «شریف» مواجه می‌شویم. بنابراین، مسند «شریف» است. «تن آدمی» نقش نهاد را بازی می‌کند.
حال، یک مثال دیگر را بررسی می‌کنیم که مصراعی است از لسان‌الغیب، حافظ شیرازی: «نفس باد صبا مشک‌فشان خواهد شد» در این مصراع، «نفس باد صبا» نهاد است که درباره آن خبری می‌دهیم. همچنین، «مشک‌فشان» مسند است که در پاسخ به این پرسش مشخص می‌شود: «نفس باد صبا چگونه خواهد شد؟» فعل اسنادی نیز «خواهد شد» است.
به عنوان یک مثال دیگر، در جمله «امیر خوش‌اخلاق است»، صفت «خوش‌اخلاق» را با فعل رابطِ «است» به «امیر» نسبت داد‌ه‌ایم. بنابراین، در این جمله «امیر» نهاد (مسند الیه) و «خوش‌اخلاق» مسند است.
حال، یک مثال چالش‌برانگیز دیگر را برای بخش پایانی مطلب بررسی می‌کنیم. نظرتان درباره جمله «امیر در کلاس است» چیست؟ آیا «است» در این جمله یک فعل اسنادی است؟ خیر. این فعل در اینجا بر یک کار خاص دلالت دارد که همان «حضور داشتن» است. در واقع، این فعل حالت امیر را بیان نمی‌کند و درباره فعل خاص حضور داشتن او در کلاس خبر می‌دهد. اما در جمله «امیر باهوش است» فعل اسنادی داریم و «باهوش» مسند آن است.

سوالات متداول مسند و مسند الیه​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار مربوط به مسند و مسند الیه به طور خلاصه پاسخ می‌دهیم.

مسند چیست؟​

در جملات اسنادی، به خبری که درباره مسند الیه داده می‌شود، مسند می‌گویند.

چگونه مسند را تشخیص دهیم؟​

هرگاه کلمه «چگونه» را برای جملات اسنادی به کار ببندیم و بتوانیم در جواب، از کلمه‌ای درون همان جمله استفاده کنیم، آن کلمه مسند به حساب می‌آید.

جمع‌بندی​

در این نوشته درباره مسند و روش تشخیص آن در زبان و ادبیات فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که مسند، یکی از اجزای جمله با فعل اسنادی است که درباره مسندالیه خبری را منتقل می‌کند. برای تشخیص آن بهتر است از کلمه «چگونه» استفاده کنیم. به کلمه‌ای که در جواب این کلمه پرسشی می‌آید مسند می‌گویند.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ضمیر چیست و انواع آن کدامند؟ — به زبان ساده​


ضمیر چیست و انواع آن کدامند؟ — به زبان ساده

در آموزش‌های قبلی ، با برخی از مباحث زبان فارسی از قبیل جمله، فعل و فاعل آشنا شدیم. در این آموزش می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که ضمیر چیست و چه انواعی دارد.


ضمیر چیست؟​

ضمیر در لغت به معنی درون انسان و باطن نهفته است و در دستور زبان، به کلمه یا حرفی گفته می‌شود که که به جای اسم قرار گرفته و بر شخص یا شیئی دلالت کند. همچنین، به اسمی که ضمیر به جای آن آمده است، «مرجع» ضمیر می‌گوییم.

انواع ضمیر​

ضمایر را می‌توان از جهاتی به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ضمیر شخصی​

ضمایری را که به جای شخص یا اشخاص گوینده، شخص یا اشخاص شنونده و شخص یا اشخاص دیگر می‌آیند، ضمیر شخصی می‌نامیم. همان‌طور که مشخص است، ضمایر شخصی شش صیغه دارند (سه مفرد و سه جمع): من، تو، او، ما، شما، ایشان.
ضمایر شخصی خود دو نوع دارند:
  1. ضمایر شخصی جدا (منفصل): این ضمایر جدا هستند و از نظر لفظ و معنی استقلال دارند و عبارتند از: من، تو، او، ما، شما، ایشان. مثال: کتابِ من، کتابِ تو، کتابِ او، کتابِ ما، کتابِ شما، کتابِ ایشان.
  2. ضمایر شخصی پیوسته (متصل): این ضمایر، همان‌گونه که از نامشان پیداست، به کلمه پیش از خود می‌چسبند و عبارتند از: م، ت، ش، مان، تان، شان. مثال: کتابم، کتابت، کتابش، کتابمان، کتابتان، کتابشان.

ضمیر پرسشی​

ضمایر پرسشی همان کلماتی هستند برای پرسش به کار می‌بریم. اگر این کلمات در کنار اسم بیایند، صفت پرسشی هستند. آشناترین ضمیرهای پرسشی عبارتند از: که، چه، کدام، کجا، کی، چگونه، چطور؟ چند؟ چندم؟ چقدر و... .
چند مثال از ضمیرهای پرسشی به شرح زیر است:‌
  • چه می‌کنی اگر بشنوی قبول شده‌ای؟
  • کجا خواهی رفت؟
  • کو آن همه فریاد دادخواهی؟
دو ضمیر پرسشی «که» و «چه» اگر همراه به فعلِ «است» بیایند، به ترتیب، به صورت «کیست» و «چیست» نوشته می‌شوند.
کتاب باز روی میز در کنار چراغ مطالعه روشن

ضمیر مشترک​

ضمایر مشترک، سه واژه «خود»، «خویش» و «خویشتن» هستند که برای هر شش شخص به کار می‌روند. مثلاً برای ضمیر مشترکِ «خود»، عبارتند از: خودم، خودت، خودش، خودمان، خودتان، خودشان. یک مثال دیگر، ضمیر مشترکِ «خویش» در جمله «شما دانش‌آموزان باید قدر خویش را بدانید» به عنوان ضمیر دوم شخص جمع است.

ضمیر تعجبی​

ضمیر تعجبی، همان‌گونه که از نامش پیداست، برای بیان تعجب استفاده می‌شود و شامل واژه‌هایی از قبیل چه، عجب، چقدر و... است. اگر این واژه‌ها بدون همراهی اسم بیایند و مفهوم تعجب را برسانند، ضمیر تعجب هستند. مثلاً «چه» در جمله «چه زیبا!» ضمایر تعجبی اگر همراه اسم بیایند، صفت تعجبی هستند.

ضمیر اشاره​

ضمیر اشاره ضمیری است که مرجع آن به اشاره معلوم می‌شود. ضمایر اشاره «این» و «آن» و ترکیبات این دو هستند. اگر این کلمات همراه با اسم بیایند، صفت اشاره هستند. به مثال‌های زیر برای روشن شدن این موضوع دقت کنید:
  • «این» در جمله «این کیف را بردار و برو»، صفت اشاره است.
  • «این» در جمله «این را بردار و برو»، ضمیر اشاره است.

ضمیر مبهم​

ضمایر مبهم، همان‌گونه که از نامشان مشخص است، ضمیرهایی هستند که بر چیزی یا مقداری مبهم دلالت می‌کنند. از این ضمایر می‌توان به همه، هیچ، خیلی، کمی، فلان، کسی، هرکس، هرچه، بعضی، چند و... اشاره کرد.
در جملات زیر ضمیر مبهم به کار رفته است:
  • کسی حرفتان را باور نمی‌کند.
  • چون حالش خوب نبود، به او گفتم کمی به خودش استراحت بدهد.
  • همه رفتند.
البته باید دقت داشت که اگر این واژه‌ها همراه با اسم بیایند، نقش صفت مبهم خواهند داشت نه ضمیر مبهم.
برخی، ضمایر مبهم، اشاره و پرسشی را به ترتیب، اسم مبهم، اسم اشاره و اسم پرسشی می‌نامند.
طبقات کتابخانه ای پر از کتاب

نقش ضمیر در جمله​

ضمیرها، با توجه به اینکه جانشین اسم هستند، نقش‌های مختلفی در جمله می‌گیرند که در ادامه، مهم‌ترین آن‌ها را با ذکر مثال بیان می‌کنیم.


نهاد​

  • ضمیر شخصی جدا: او کتاب را نوشته است.
  • ضمیر مشترک (خود): خودش کتاب را به من داد.
  • ضمیر اشاره: این شکست.
  • ضمیر پرسشی: کجا می‌روی؟
  • ضمیر تعجبی: چه از این بهتر!
  • ضمیر مبهم: هرکس راهش را پیش گرفت و رفت.

مسند​

  • ضمیر‌ شخصی جدا: احمد من هستم.
  • ضمیر‌ مشترک (خود): دیوانه خودتی.
  • ضمیر‌ اشاره: واقعیت همین است.
  • ضمیر‌ پرسشی: حسین کدام است؟
  • ضمیر‌ مبهم: هرکس راهش را پیش گرفت و رفت.
.

مفعول​

  • ضمیر‌ شخصی جدا: من او را آوردم.
  • ضمیر‌ شخصی پیوسته: آوردمش (او را آوردم).
  • ضمیر‌ مشترک (خود): خود را سرزنش کردم.
  • ضمیر‌ مشترک (خویشتن): باید خویشتن را بشناسی.
  • ضمیر‌ اشاره: من هم همین را گفتم.
  • ضمیر‌ پرسشی: چه را می‌خواهی؟
  • ضمیر‌ تعجبی: علی چه‌ها که به احمد نگفت.
  • ضمیر‌ مبهم: همه را می‌پاییدم.

.

متمم​

  • ضمیر‌ شخصی جدا: به من کاری نداشته باش.
  • ضمیر‌ شخصی پیوسته: بهش گفتم دیگر اینجا نیاید.
  • ضمیر‌ مشترک (خود): به خودش گفتم.
  • ضمیر‌ مشترک (خویشتن): باید با خویشتن خلوت می‌کردم.
  • ضمیر‌ اشاره: به آن ضربه زد و رفت.
  • ضمیر‌ پرسشی: از کجا آمده‌ای؟
  • ضمیر‌ مبهم: باید به همه احترام بگذاری.

منادا​

  • ضمیر‌ شخصی جدا: ای من! باز هم دیوانه‌شده‌ای.
  • ضمیر‌ اشاره: ای آن که وجودم ز وجودت به وجود آمد.

قید​

  • ضمیر‌ اشاره: این‌قدر سختگیر نباش.
  • ضمیر‌ پرسشی: کی به خانه برمی‌گردی؟
  • ضمیر‌ مبهم: من خیلی خوشحالم.
  • ضمیر‌ تعجبی: چقدر مهربانی!

صفت​

  • ضمیر‌ اشاره: آن کیف را بیاور.
  • ضمیر‌ پرسشی: چند کتاب داری؟
  • ضمیر‌ مبهم: چند کیف دارم.
  • ضمیر‌ تعجبی: چه سری! چه دمی! عجب پایی!
.

مضاف‌الیه

  • ضمیر‌ شخصی جدا: دعای من همواره بدرقه راه توست.
  • ضمیر‌ شخصی پیوسته: کتابم را آورد.
  • ضمیر‌ مشترک (خود): چمدان خود را بردار و برو.
  • ضمیر‌ مشترک (خویش): از کرده خویش پشیمان شد.
  • ضمیر‌ مشترک (خویشتن): من به نوبه خویشتن از شما سپاسگزارم.
  • ضمیر‌ اشاره: صدای آن از این یکی بهتر بود.
  • ضمیر‌ پرسشی: شما فرزند که هستید؟
  • ضمیر‌ مبهم: خدا رفتگان همه را رحمت کند.
.

بدل

ضمیر مشترکِ خود و ضمایر اشاره می‌توانند در نقش بدل ظاهر شوند.
  • ضمیر مشترک: این بیت، خود بار معنایی زیادی دارد.
  • ضمیر اشاره: معلممان، همان که برایت تعریف کرده بودم، فردا به مدرسه می‌آید.

سوالات رایج درباره ضمیر و انواع آن​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار درباره ضمیر و انوان آن در دستور زبان فارسی به طور خلاصه پاسخ می‌دهیم.

چرا از ضمیر در جملات استفاده می‌کنیم؟​

برای جلوگیری از تکرار یک اسم در جملات از ضمیر استفاده می‌کنیم.

مرج ضمیر چیست؟​

به کلمه‌ای که ضمیر برای جلوگیری از تکرار جایگزین آن شده مرجع ضمیر گفته می‌شود.


جمع‌بندی​

در این نوشته درباره ضمیر و نقش آن در زبان فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که از ضمیر برای جلوگیری از تکرار اسم در جملات استفاده می‌شود. همچنین یاد گرفتیم که ضمیرهای شخص به دوسته ضمیر شخصی جدا و ضمیر شخصی پیوسته تقسیم‌بندی می‌شوند. ضمیر اشاره، تعجبی، مشترک و مبهم از دیگر انواع ضمیر در زبان فارسی است. همچنین ضمیر می‌تواند نقش‌هایی چون مفعول، مسند، نهاد، صفت و مضاف‌الیه در جملات فارسی بپذیرد.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شبه جمله چیست؟ | به زبان ساده و با مثال​


شبه جمله چیست؟ | به زبان ساده و با مثال

در آموزش‌های قبلی با برخی از مباحث زبان فارسی از قبیل صفت و موصوف، مضاف و مضاف‌الیه و مسند و مسندالیه آشنا شدیم. در این آموزش می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که شبه جمله چیست و چه انواعی دارد.


شبه جمله چیست؟​

احتمالاً برایتان پیش آمده که جایی از بدنتان درد بگیرد و برای بیان درد خود کلماتی مانند «آه» را به کار برده باشید؟ در واقع منظور همه ما در این موقعیت این است: «درد دارم» یا چیزی شبیه این. در واقع همین کلمه «آه» که خود معنای یک جمله کامل را می‌رساند، یک «شبه جمله» است.


شبه‌جمله واژه یا گروهی از واژه‌هاست که گوینده برای بیان حالات عاطفی خود از آن‌ها استفاده می‌کند. این حالات عبارتند از تحسین، تأسف، شادی، تعجب و... .
نکته ۱: از آنجا که منادا، چه به تنهایی و چه با نقش‌نماهایی مانند ای، یا و...، مفهوم یک جمله را به مخاطب می‌رساند، یک شبه جمله است.
نکته ۲: کلماتی وجود دارند که معنای مستقلی از نظر واژگانی دارند، اما وقتی به تنهایی به کار می‌روند، معنای یک جمله کامل را می‌رسانند و نیازی به کلمه دیگری ندارند. این کلمات در این حالت شبه جمله هستند. برخی از این کلمات، عبارتند از: آزاد! افسوس! سلام! و... .
نکته ۳:‌ در برخی منابع، شبه جمله را «صوت» نیز نامیده‌اند. دلیل این امر این بوده که بعضی از شبه‌جمله‌ها شبیه اسمِ صوت هستند. مثلاً هان، به به، خه خه و... .

انواع شبه جمله​

شبه‌جمله‌ها را از نظر معنی و مفهومی که دارند، می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که در ادامه، آن‌ها را شرح می‌دهیم.


  • شبه جمله امید و آروز: کاش، ای کاش، ان‌شاءالله، آمین و...: ان‌شاءالله سلامت باشی.
  • شبه جمله تحسین و تشویق: آفرین، بارک‌الله، مرحبا و...: آفرین تبریک می‌گویم.
  • شبه جمله سپاس: شکر، الحمدلله و...: شکر خدا حالتان نسبت به دیروز بهتر است.
  • شبه جمله تأسف و درد: افسوس، آه، دریغ، دریغا، هیهات و...: افسوس که رفت و دیگر باز نگشت.
  • شبه جمله تعجب: عجب، شگفتا، اوه، به و...: عجب! پس کامبوزیا شما هستی!
  • شبه جمله تحذیر و تنبیه: مبادا، زنهار، امان، هان و...: مبادا این راه کج را بروی.
  • شبه جمله امر: آزاد!، ساکت!، ایست! و...: بسم‌الله! شروع کن.
  • شبه جمله تعظیم و قبول: قربان، چشم، به روی چشم و...: چشم! هرچه شما بفرمایید، همان درست است.
  • شبه جمله تصدیق و ایجاب: آری، بله، البته، ای‌والله و...: صد البته، همین است که شما می‌فرمایید.
  • شبه جمله تکذیب و انکار: هرگز، نه، حاشا، ابداً و...: استغفرالله، این چه حرفی است که می‌فرمایید.
  • شبه جمله سرزنش و نفرین: تف، ننگ، زهرمار و...: ننگ بر شما که بر این همه ظلم چشم پوشانده‌اید.
  • شبه جمله تفسیر: کلمه «یعنی» گاهی کار جمله را نجام می‌دهد و نهاد و گزاره را به هم مربوط می‌کند شبه جمله است، زیرا در این موارد به معنی «عبارت است از» است. مثلاً جمله «گل یعنی زندگی»، منظور این است: «گل عبارت است از زندگی».
نکته ۴: گاهی شبه‌جمله‌ها همراه با حرف اضافه و متمم متعلق به آن می‌آید. مثلاً «مرگ بر دروغ» و «به‌به‌ از این پسر خوب.»

کاربرد شبه جمله​

شبه‌جمله‌ها معمولاً‌ در موارد زیر کاربرد دارند:
  • در جایگاه نهاد و با حرف اضافه می‌آید و متمم می‌گیرد، مثلاً در جمله «آفرین بر این همه هوش و ذکاوت». برای آشنایی با نهاد و گزاره .
  • به جای جمله پایه که همراه با حرف ربط و جله پیرو می‌آید، مثلاً در جمله «حیف که الآن دور از ما زندگی می‌کند.»
  • در نقش قید و بدون حرف اضافه و حرف ربط:
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر
آری شود ولیک به خون جگر شود
  • در جایگاه مسند و بدون حرف اضافه و حرف ربط:
خوشا دلی که مدام از پی نظر نرود
به هر درش که بخوانند بی‌خبر نرود
  • در جایگاه جمله مستقل و بدون حرف اضافه و حرف ربط، مثلاً‌ در جمله «آفرین! کارت بسیار خوب بود.»



سوالات متداول درباره شبه جمله در فارسی​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار درباره شبه جمله و جایگاه آن در زبان و ادبیات فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

نام دیگر شبه جمله چیست؟​

در برخی منابع، شبه جمله را «صوت» نیز نامیده‌اند. دلیل این امر این بوده که بعضی از شبه‌جمله‌ها شبیه اسمِ صوت هستند. مثلاً هان، به به، خه خه و... .

شبه جمله‌ها معمولا چه نقش‌هایی می‌پذیرند؟​

می‌توانیم از شبه جمله‌ها در جایگاه مسند، قید و نهاد استفاده کنیم.


جمع‌بندی​

در این نوشته درباره شبه جمله و نقش و جایگاه آن در زبان فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که به واژه یا گروهی از واژه‌ها که گوینده برای بیان حالات عاطفی خود از آن‌ها استفاده می‌کند شبه جمله می‌گویند. بیشترین کاربرد آن برای نشان دادن تعجب، غم، شگفتی، اشتیاق و... است. علاوه بر اینها، منادا و برخی از کلماتی که به آنها «صوت» می‌گویند نیز در دسته شبه جمله‌ها قرار می‌گیرند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

حرف چیست؟ — حرف در زبان فارسی​


حرف چیست؟ — حرف در زبان فارسی

در آموزش‌های قبلی ، با برخی از مباحث دستور زبان فارسی از قبیل شبه‌جمله، نهاد و گزاره و فاعل آشنا شدیم. در این آموزش می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که حرف چیست و چه انواعی دارد.


حرف چیست؟​

به جمله‌های زیر دقت کنید:
  1. من و احمد دوستان قدیمی هم هستیم.
  2. احمد با اتوبوس به مدرسه آمد.
  3. گفته بودم که امروز نمی‌آیم.
  4. از اینجا تا شهر آن‌ها مسافت زیادی است.
در جملات بالا کلمه‌هایی مانند «و»، «با»، «که» و «تا» وجود دارند که خود به تنهایی معنای مستقلی ندارند. اما این کلمات با اینکه خود معنای مستقلی ندارند، حضورشان در جمله لازم است. به چنین کلماتی «حرف» می‌گوییم.
در جمله اول، «و» دو شخص «من» و «احمد» را به هم ربط داده است. در جمله دوم نیز «با» برای بیان نسبت بین کلمات استفاده شده است. در جمله سوم «که» دو جمله را به هم ربط داده و در جمله چهارم، «از» و «تا» نسبت کلمات در جمله را مشخص کرده‌اند.


انواع حرف​

حروف به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

حرف ربط​

حروف ربط دسته‌‌ای از حروف هستند که دو کلمه، دو بخش از یک جمله و یا دو جمله مستقل را به هم ربط می‌دهند. در جملات زیر حرف ربط به کار رفته است:
  1. احمد و محمود برادر هستند.
  2. آمدم که تو را ببینم.
  3. زحمت بکش تا موفق شوی.
  4. امروز نمی‌آیم، زیرا که حالم خوش نیست.
  5. همین که تو بیایی، می‌رویم.
در جمله اول، «احمد» و «محمود» هر دو نقش مسندالیه جمله را دارند. این «و» که دو کلمه هم‌نقش را به هم ربط می‌دهد، «حرف ربط همپایه‌ساز» نامیده می‌شود.


اما در جمله دوم، حرف ربط «که»، «آمدم» را به جمله «تو را ببینیم» وابسته کرده است. به همین دلیل، این تنوع حرف ربط را حرف ربط وابسته‌ساز می‌نامیم. در جمله سوم نیز، «تا» «حرف ربط وابسته‌ساز» است.
اما نکته‌ای که در اینجا دانستنش خالی از لطف نیست، این است که حروف ربط از نظر ساختمان به دو دسته حروف ربط ساده و حروف ربط مرکب دسته‌بندی می‌شوند. حروف ربط ساده، مانند اگر، اما، تا، زیرا، نه، نیز، و... از یک تکواژ و حروف ربط مرکب از قبیل همین که، زیرا که، همان‌طور که و... از بیش از یک تکواژ ساخته شده‌اند. حروف ربط مرکب، گاهی علاوه بر اینکه نقش حرف ربط بودن خود را ایفا می‌کنند، نقش قیدی نیز در جمله دارند. مثلاً در جمله پنجم بالا، «همین‌ که» قیدی برای بیان زمان است.

آرامگاه قیصر امین‌پور در گتوند
آرامگاه قیصر امین‌پور در گتوند

حرف اضافه​

حروف اضافه خود معنای مستقلی ندارند و کلمه یا عبارتی را به یکی از اجزای جمله ربط می‌دهند. به عبارت دیگر، اسم یا ضمیر را در نقش متمم اسم، صفت یا فعل قرار می‌دهند.
  1. مردی از آنان برخاست.
  2. مداد را با دفتر خریدم.
در دو جمله بالا، پس از حرف‌های «از» و «با»، متمم اسم آمده است.
حرف اضافه گاهی برای بیان برتری اسمی نسبت به اسم دیگر به کار می‌رود:
  1. احمد بزرگ‌تر از محمود است.
  2. تهران از شیراز آلوده‌تر است.
در این حالت، متمم صفت برتر است.
حرف اضافه اغلب برای تشکیل متمم فعل به کار می‌رود و در این مورد، مانند قید مکان، زمان، مقدار، چگونگی و... عمل می‌کند. چند مثال از این موارد در زیر بیان شده است.
مکان:
  1. احمد پس از محمود از خانه خارج شد.
  2. در انتهای سفرمان از ایتالیا به سوئیس رفتیم.
زمان:
  1. او در یک دقیقه همه مسیر را پیمود.
  2. از فردا باران می‌آید.
چگونگی:
  1. احمد به سرعت به خانه بازگشت.
  2. او به آرامی مرا صدا زد.
وسیله:
  1. احمد با بیل زمین را کند.
  2. او با اتوبوس نزد ما آمد.
مقدار:
  1. همین‌ها را امروز به ۱۰ میلیون نمی‌توانی بخری.
  2. ماشینش را به ۱۰۰ میلیون تومان فروخت.

حرف صوت​

دسته دیگری از حروف وجود دارند که به آن‌ها صوت می‌گوییم. اصوات برای بیان احساسات و عواطفی مانند شادی، تأسف، درد، ندا و... به کار می‌روند، مثلاً آه، افسوس، به‌به، عجب، زنهار و... . چند مثال از اصوات به شرح زیر است:
  1. آه از آن رفتگان بی بازگشت!
  2. خوشا به بختِ بلندم که در کنارِ منی
  3. زنهار از این بیابان وین راه بی‌نهایت

حرف نشانه​

حروف نشانه برای تعیین جایگاه کلمه در جمله به کار می‌روند. مثلاً ‌در جمله «کتاب را آوردم»، کلمه «را» نشانه مفعول بودن «کتاب» است و حرف نشانه محسوب می‌شود.
در جمله «ای دوست!» کلمه «ای» نشانه منادا بودن «دوست» است. در مناداهایی مانند «خدایا»، «جانا» و... که «الف» برای ندا به پایان کلمه افزوده می‌شود، «الف» حرف نشانه است.
همچنین «کسره»‌ یا «یِ» که به نشانه ارتباط بین مضاف و مضاف الیه می‌آید، حرف نشانه است. مثلاً «کتاب ـِ من» و «خانه یِ کوچک».
«نقش‌نمای» اضافه همان کسره آخر موصوف و مضاف در ترکیب‌های وصفی و اضافی است. مثلاً کسره در «کتابِ من» و «کتابِ خواندنی».

سوالات متدوال درباره حرف در زبان فارسی
در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار مربوط به مبحث حرف در زبان فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

حرف چیست؟​

به کلماتی که خود معنای مستقلی ندارند اما حضورشان باعث معنا بخشی به جمله می‌شود «حرف» می‌گویند.

حرف‌ها در زبان فارسی چند نوع هستند؟​

حروف در زبان فارسی به چهار دسته حرف ربط، حرف اضافه، حرف ندا و حرف صورت تقسیم‌بندی می‌شود.


جمع‌بندی​

در این نوشته درباره حرف در زبان فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که یک سری کلمات در زبان فارسی وجود دارد که به تنهایی معنای مستقلی نمی‌دهند اما وقتی در جمله قرار بگیرند به آن معنا می‌بخشند. به این کلمات در زبان فارسی «حرف» می‌گویند. پر کاربردترین انواع حروف زبان فارسی «حرف ربط» و «حرف اضافه» هستند. در کنار اینها می‌توانیم از حروف ندا و صوت نیز یاد کنیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

متمم چیست؟ — به زبان ساده​


متمم چیست؟ — به زبان ساده

در آموزش‌های پیشین ، به معرفی برخی از مباحث دستور زبان فارسی از قبیل نهاد و گزاره، ضمیر، فاعل، مفعول و مضاف و مضاف الیه پرداختیم. در این آموزش با متمم و انوع آن آشنا می‌شویم.


متمم چیست ؟​

«متمم» واژه‌ای عربی و در فرهنگ لغت به معنی «آنچه باعث تکمیل و تمام شدن چیز دیگر باشد؛ تمام‌کننده؛ کامل‌کننده» است. همین معنی در شناسایی متمم در جمله به ما کمک خواهد کرد.


معمولاً منظور از آنچه که به عنوان متمم به تنهایی در متون دستور زبان یاد می‌شود، متمم فعل است که به آن متمم اجباری نیز می‌گویند. در ادامه، این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.
در دستور زبان، با یک تعریف ساده می‌توان چنین گفت که متمم اسم یا گروه اسمی است که پس از حرف اضافه می‌آید. با این تعریف کلی، متمم را می‌توان در چند نوع دسته‌بندی کرد:
  • متمم‌ فعل
  • متمم‌ اسم
  • متمم‌ صفت
  • متمم‌ قید
  • متمم‌ شبه‌جمله

متمم فعل​

همان‌طور که می‌دانیم، بعضی فعل‌ها گذرا به مفعول هستند و برای تکمیل معنی آن‌ها باید مفعلول در جمله وجود داشته باشد. فعل‌هایی نیز وجود دارند که به آن‌ها گذرا به متمم می‌گوییم و برای کامل شدن معنای جمله به آن‌ها نیاز است. در واقع، متمم فعل در جمله‌هایی وجود دارد که در آن‌ها علاوه بر نهاد، برای تکمیل معنای فعل به متمم نیز نیاز است و به همین دلیل به آن متمم اجباری نیز می‌گویند.
نکته دیگری که دانستن آن خالی از لطف نیست، این است که متمم‌های اجباری حرف اضافه مختص به خود را دارند. برای مثال، «از» حرف اضافه اختصاصی فعل «ترسیدن» است. متمم‌ فعل معمولاً با یکی از پنج حرف اضافه «به»، «از»، «با»، «در»، و «بر» می‌آید.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، تفاوت متمم قیدی و متمم فعل است. همان‌طور که می‌دانیم، متمم قیدی (متممی که قید است) نیز با حرف اضافه می‌آید و توضیحی را به جمله اضافه می‌کند. پس چرا به آن‌ها قید می‌گوییم، نه متمم؟
ظاهر متمم‌ فعل با متمم‌ قیدی یا همان گروه قیدی یکسان است و هر دو با حرف اضافه می‌آیند. تفاوت مهم متمم‌ قیدی با متمم‌ فعل این است که معنای بعضی از فعل‌ها فقط با متمم‌ کامل می‌شود و در واقع این فعل‌ها به متمم‌ نیاز دارند. اما متمم‌ قیدی را بدون اینکه معنای آن ناقص شود، می‌توان از جمله حذف کرد. دو جمله زیر را در نظر بگیرید:
  1. احمد با تاکسی از مدرسه آمد.
  2. احمد به دوستش می‌نازد.
همان‌طور که می‌بینیم در جمله اول، «با حذف متمم‌های قیدی، به «احمد آمد» می‌رسیم که معنای کاملی دارد. اما در جمله دوم، متمم‌ برای کامل شدن معنای فعل لازم است.
همان‌طور که گفتیم، متمم‌ فعل دارای حرف اضافه اختصاصی است. برای مثال، در جمله اول بالا می‌توانیم بگوییم «احمد با تاکسی به مدرسه آمد»، اما در جمله دوم نمی‌توانیم از حرف اضافه دیگری جز «به» استفاده کنیم.
بنابراین، متمم فعل دارای این دو ویژگی است:‌ وجود آن در جمله برای توضیح فعل ضروری است و حرف اضافه اختصاصی دارد.
شخصی در حال نوشتن چیزی روی کاغذ

.

متمم اسم​

گاهی اسم نیاز به متمم دارد و این نوع اسم‌ها در هر نقش و کاربردی (مانند نهاد، متمم، مفعول، مضاف‌الیه و...) این متمم را لازم دارند. در واقع، این نوع متمم در کنار اسم یک گروه اسمی را تشکیل می‌دهد. مثال‌های زیر نمونه‌هایی از متمم اسم هستند:


  • پس از پایان صحبت‌هایمان، اشاره‌ای به «احمد» کردم.
  • سرنوشت بسیاری از «پرندگان» همین است.
  • انتقاد از «دیگران» باید بر اساس اصول خاصی باشد.
به عنوان مثالی دیگر، مسند خود از اجزای اصلی جمله است و گاهی همراه با متمم‌‌ می‌آید. برای مثال در جمله «گلدان پر از گل است»، کلمه «پر» مسند است و بعد از حرف اضافه «از» کلمه «گل» آمده که همان متمم‌ مسند است.

متمم صفت​


برای مثال، در جمله «انسانی مهربان‌تر از او وجود ندارد» می‌بینیم که برای کامل شدن معنی جمله، بعد از حرف اضافه «از»، متممِ «او» آمده است. یا در جمله «گاری پر از میوه را هُل می‌دادیم»، کلمه «پُر» صفتی برای «گاری» است که برای تکمیل معنی آن متمم‌ «میوه» آورده شده است.

متمم قید​

متمم‌ قید متممی است که برای تکمیل معنای قیدهای تفضیلی و برخی قیدهای دیگر می‌آید. مثلاً در جمله «احمد سریع‌تر از حسن به خانه آمد»، کلمه «سریع‌تر» قید است که به متمم «حسن» بعد از حرف اضافه «از» نیاز دارد.

متمم شبه جمله​

بیشترِ شبه‌جمله‌ها به متمم‌ نیاز دارند. مثلاً وقتی می‌گوییم «آفرین!»، منظورمان این است: «آفرین بر تو!» یا در «آه!» شاید منظورمان این باشد: «آه از درد!».

سوالات متداول متمم در فارسی​

در این بخش به برخی از سوالات رایج و پر تکرار مربوط به مبحث متمم در زبان فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

متمم چیست؟​

متمم اسم یا گروه اسمی است که پس از حرف اضافه می‌آید.

در زبان فارسی چند نوع متمم وجود دارد؟​

متمم را می‌توان در چند نوع دسته‌بندی کرد: متمم‌ فعل، متمم‌ اسم، متمم‌ صفت، متمم‌ قید، متمم‌ شبه‌جمله


جمع‌بندی​

در این نوشته درباره متمم و نقش آن در زبان و ادبیات فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که به کلمه یا گروهی از کلماتی که بعد از حرف اضافه می‌آیند، متمم می‌گویند. وظیفه متمم این است که معنا را کامل کند. بر همین اساس انواع مختلفی از متمم وجود دارد که می‌توان آنها را در دسته‌های متمم‌ فعل، متمم‌ اسم، متمم‌ صفت، متمم‌ قید و متمم‌ شبه‌جمله قرار داد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مصدر چیست؟ — زبان فارسی به زبان ساده و با مثال​


مصدر چیست؟ — زبان فارسی به زبان ساده و با مثال

در آموزش‌های پیشین ، به معرفی برخی از مباحث دستور زبان فارسی از قبیل نهاد و گزاره، ضمیر، فاعل، مفعول، قید، مسند و مسندالیه، شبه‌جمله و مضاف و مضاف الیه پرداختیم. در این آموزش با مصدر و انوع آن آشنا می‌شویم.


مصدر چیست؟​

«مصدر» در لغت به معنی محل صدور و اصل و منشأ است و در دستور زبان فارسی، به طور سنتی، به کلمه‌ای گفته می‌شود که آخر آن «تَن» یا «دَن» باشد به شرط آنکه هرگاه نون را از آخر آن حذف کنند بن ماضی شود، مثل گفتن، رفتن، زدن. البته در ادامه خواهیم دید که مصدر‌ ساخت‌ها و انواع گوناگونی دارد. مصدر واژه‌ای است که بدون مشخص کردن زمان و شخص، مفهوم اصلی فعل را بیان می‌کند. در آموزش‌های پیشین دیدیم که فعل زمان و شخص دارد و به این دلیل است که مصدر فعل محسوب نمی‌شود و آن را یکی از انواع اسم شمرده‌اند.


ساخت مصدر​

مصدر‌ معمولاً از بن ماضی فعل و پسوند ـَ ن ساخته می‌شود. برای مثال، «آمدن» که از بن ماضی «آمد» به اضافه «ـَ ن» ساخته می‌شود. مصدر‌‌ شکل‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مصدر جعلی چیست؟​

وقتی از کلمه‌ای مانند اسم (یا مصدر زبان عربی) فعلی ساخته شود، مصدر آن مفل را مصدر جعلی می‌نامیم. در این صورت، این اسم (یا مصدر زبان عربی) به عنوان بن مضارع به کار رفته و بن ماضی آن با اضافه کردن «ـ ید» و مصدر آن با اضافه کردن «ـَ ن» به بن ماضی حاصل می‌شود. مثلاً جنگیدن (جنگ + ـ ید + ـَ ن).

مصدر مرخم چیست؟​

گاهی بعضی فعل‌ها هستند که بن ماضی آن‌ها همان معنی مصدر‌‌ یا اسم مصدر را دارد و در دستور زبان به مصدر مُرَخَّم یا بریده مصدر معروف است. دلیل این نامگذاری آن است که این کلمات در اصل مصدر بوده‌اند و «ن» علامت مصدر آن‌ها حذف شده است.
مثلاً می‌دانیم که مصدر مربوط به بن ماضی «دید» کلمه «دیدن» است. خود کلمه «دید» معنی مصدری دارد و مصدر مرخم است. احتمالاً ترکیب «دید و بازدید» را شنیده‌اید که به معنی همان «دیدن و بازدیدن» است.
البته بهتر است مصدر مرخم را یک بن ماضی بدانیم که مفهوم مصدر نیز پیدا کرده است، چراکه بن مضارع نیز گاهی این مفهوم را می‌رساند، مانند جوش، سوز و... .

اسم مصدر چیست؟​

گاهی اسم‌هایی در زبان فارسی وجود دارد که نشانه ظاهری مصدر را که بیان کردیم ندارند، اما معنی و مفهوم مصدر را دارند. به این اسم‌ها اسم مصدر یا حاصل مصدر می‌گویند. دیدار (دیدن)، خنده (خندیدن)، دانش (دانستن) و... از این دست هستند.


انواع اسم مصدر​

انواع اسم مصدر‌‌ و مثال‌های آن در ادامه بیان شده‌اند:
  1. بن مضارع + ـِ ش: افزایش، آموزش، پرورش، کاوش، تراوش.
  2. بن مضارع + ـِ شت: خورشت، کنشت.
  3. بن ماضی + ار: رفتار، گفتار، کشتار.
  4. بن مضارع + ه: مویه، خنده، گریه، بوسه.
  5. صفت (گاهی اسم) + ی (گی): نزدیکی، تاریکی، شاگردی، مادری، منی، مایی، رانندگی، ورزیدگی.
  6. بن مضارع برخی از فعل‌های مرکب + ان:‌ آشتی‌کنان، گذران، چراغان.
  7. اسم یا صفت عربی + یت: مرکزیت، فعالیت، انسانیت، آدمیت.
  8. بن ماضی به تنهایی یا همراه کلمه دیگر: ساخت، پیشرفت، رفت‌وآمد، بازخرید.
  9. بن مضارع یک فعل یا دو فعل جداگانه: پندار، تکاپو، فروگذار.
  10. بن ماضی یک فعل + بن مضارع همان فعل: جست‌وجو، گفت‌وگو، سوخت‌وسوز.
  11. بن ماضی یا مضارع+ ان: ساختمان، زایمان، سازمان.
  12. تکرار ساخت امر یک فعل یا ترکیب ساخت امر دو فعل جداگانه: بزن‌بزن، بزن‌بکوب (بزن‌وبکوب)، بگیرببند (بگیروببند).

سوالات رایج درباره مصدر در زبان فارسی​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار مربوط به مبحث مصدر در زبان فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

مصدر چیست؟​

مصدر واژه‌ای است که بدون مشخص کردن زمان و شخص، مفهوم اصلی فعل را بیان می‌کند.

مصدر چگونه ساخته می‌شود؟​

مصدر‌ معمولاً از بن ماضی فعل و پسوند ـَ ن ساخته می‌شود. برای مثال، «آمدن» که از بن ماضی «آمد» به اضافه «ـَ ن» ساخته می‌شود.


جمع‌بندی​

در این مطلب درباره مصدر در زبان فارسی مطالبی آموختیم. یاد گرفتیم که مصدر واژه‌ای است که بدون مشخص کردن زمان و شخص، مفهوم اصلی فعل را بیان می‌کند. همچنین فهمیدیم که برای ساخت مصدر معمولا از معمولاً از بن ماضی فعل و پسوند ـَ ن استفاده می‌شود. و درباره اسم مصدر فهمیدیم که گاهی اسم‌هایی در زبان فارسی وجود دارد که نشانه ظاهری مصدر را که بیان کردیم ندارند، اما معنی و مفهوم مصدر را دارند. به این اسم‌ها اسم مصدر یا حاصل مصدر می‌گویند.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

انواع فعل فارسی و نحوه ساخت — با مثال و به زبان ساده​


بن و شناسه فعل چیست؟​

پیش از بیان انواع فعل فارسی از جنبه‌های گوناگون، باید با دو مفهوم بن و شناسه فعل آشنا شویم. شش صورت فعل «آوردن» را در نظر بگیرید: آوردم، آوردی، آورد، آوردیم، آوردید، آوردند. می‌بینیم که بخش ثابت «آورد»‌ در همه صورت‌ها بدون تغییر وجود دارد. به این بخش ثابت، «بن فعل» یا «ماده فعل» می‌گوییم. در واقع، بن فعل حاوی معنی اصلی فعل است.




اما آن بخش از شش صورت فعل‌ بالا که تغییر می‌کنند و از روی آن‌ها می‌توانیم شخص و مفرد یا جمع بودن فعل را تشخیص دهیم، «شناسه فعل» نام دارد.

بن ماضی و بن مضارع چیست؟​

دیدیم که بن فعل در صیغه‌های مختلف یکسان است و تغییر نمی‌کند. هر فعل دو بن دارد که با هریک از آن‌ها یک دسته صیغه ساخته می‌شود.

مثلاً فعل «آوردن» را در نظر بگیرید. چند صیغه این فعل به شرح زیر است:

  • دسته اول: آوردم، می‌آوردم، آورده باشم، آورده بودم
  • دسته دوم: می‌آورم، بیاور، بیاورم
همان‌گونه که می‌بینیم، در فعل‌های دسته اول «آورد» و در فعل‌های دسته دوم «آور» ثابت هستند. «آورد» فعل‌های ماضی را می‌سازد و «آور» برای فعل‌های زمان‌های حال و آینده به کار می‌رود. بنابرین، بن فعل‌های دسته اول را «بن ماضی» و بن فعل‌های دسته دوم را «بن مضارع» می‌نامیم. بن ماضی همان سوم شخص مفرد ماضی فعل است. بن مضارع نیز با امری کردن فعل و حذف «بـ» از ابتدای آن به دست می‌آید.



در نهایت، در بعضی صیغه‌های فعل یک «جزء پیشین» دارد که «می» و «بـ» هستند. بنابراین، اگر بخواهیم ساختار صیغه «می‌گفتم» و «ببرم» را بنویسیم، این‌گونه است:

  • می‌گفتم: (می‌: جزء پیشین) + (گفت: بن) + (ـم: شناسه)
  • ببرم: (بر: بن) + (ـم: شناسه) + (بـ: جزء پیشین)

انواع فعل فارسی از نظر مفرد و جمع بودن​

فعل‌ها را می‌توانیم به خودمان، مخاطبمان یا شخصی که حضور ندارد نسبت می‌دهیم. فعل‌های مربوط به این مخاطب‌ها را، به ترتیب، اول شخص، دوم شخص و سوم شخص می‌نامیم. مثلاً داریم:




  1. «گفتم» اول شخص است.
  2. «ببرید» دوم شخص است.
  3. «بردند» سوم شخص است.
فعل‌های اول شخص، دوم شخص و سوم شخص را می‌توان درباره یک نفر بیان کرد یا چند نفر. فعلی را که فقط برای یک نفر بیان می‌شود، «فعل مفرد» نامیده می‌شود و در مقابل، فعلی که به بیش از یک نفر نسبت داده می‌شود، «فعل جمع» نام دارد.

بنابراین، با این شش صورت فعلی روبه‌رو خواهیم بود: اول شخص مفرد، دوم شخص مفرد، سوم شخص مفرد، اول شخص جمع، دوم شخص جمع، سوم شخص جمع. برای مثال، فعل «آوردن» به این شش صورت نوشته می‌شود: آوردم، آوردی، آورد، آوردیم، آوردید، آوردند.

انواع فعل فارسی از نظر زمان​

انواع فعل فارسی از نظر زمان به سه دسته فعل ماضی (گذشته)، حال و آینده دسته‌بندی می‌شود در ادامه این مطلب هریک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.


انواع فعل ماضی​

انواع فعل فارسی ماضی عبارت‌اند از: ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی نقلی مستمر، ماضی بعید، ماضی ابعد، ماضی التزامی، ماضی مستمر (ملموس)، ماضی ملموس نقلی.



فعل ماضی ساده​

فعل ماضی ساده یا مطلق یا گذشته ساده (جز در سوم شخص مفرد که همان بن ماضی فعل و بدون شناسه است) از بن ماضی و شناسه‌ها ساخته می‌شود. این فعل‌ها به صورت زیر هستند:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردبن ماضی + ـَ‌ مبردم
دوم شخص مفردبن ماضی + ـ یبردی
سوم شخص مفردبن ماضیبرد
اول شخص جمعبن ماضی + ـ یمبردیم
دوم شخص جمعبن ماضی + ـ یدبردید
سوم شخص جمعبن ماضی + ـَ‌ ندبردند
فعل ماضی ساده یا همان ماضی مطلق در موارد زیر به‌کار گرفته می‌شود:

  1. بیان انجام کار در زمان گذشته به‌شکل مطلق و بدون توجه به چیزهای مثل دور و نزدیک بودنِ زمان، تکرار و... آن:
    • احمد کتاب‌ها را برد.
    • دیروز به خانه آمدم.
  2. بیان انجام کار در حال یا آینده:
    • بچه‌ها شما دیگر نیایید، من کتاب‌ها را بردم (دارم می‌برم).
    • اگر تا امشب نیایند، من کتاب‌ها را بردم (خواهم برد).
  3. به جای ماضی استمراری در فعل‌های «بودن» و «داشتن»:
    • خیلی وقت بود (می‌گذشت) که به خانه‌مان نیامده بود.
    • هر روز غصه داشتم (می‌خوردم)، اما به کسی نمی‌گفتم.
  4. بیان ماضی مستمر با فعل کمکی «داشتن»:
    • داشتم می‌آمدم، داشتی می‌آمدی و...
  5. بیان ماضی بعید با فعل کمکی «بودن»:
    • گفته بودم، گفته بودی و...


فعل ماضی نقلی​

ماضی نقلی از صفت مفعولی و فعل‌های کمکی (ام، ای‌، است، ایم، اید، اند) ساخته می‌شود. صفت مفولی از بن ماضی به اضافه ه (ـه) ساخته می‌شود.
جدول ساخت فعل ماضی نقلی به صورت زیر است:‌

صیغهساختمثال
اول شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + امبرده‌ام
دوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ایبرده‌ای
سوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + استبرده است
اول شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ایمبرده‌ایم
دوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ایدبرده‌اید
سوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + اندبرده‌اند
ماضی نقلی در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  1. بیان انجام کاری که در گذشته شروع شده و هنوز ادامه دارد:
    • مهمان‌ها آمده‌اند.
    • معلم در کلاس نشسته است.
    • آنچه او را صبور کرده است، چشم‌پوشی‌اش بر خطای دیگران است.
  2. بیان انجام کاری که در گذشته رخ داده و اثر آن تا اکنون باقی است:
    • خواندن کتابی که به احمد دادم، ثأثیر زیادی روی او گذاشته است.
  3. بیان کاری که انجام نشده، اما انتظار می‌رود انجام شود:
    • سعید از خانه بیرون رفته، اما هنوز برای دریافت نامه‌اش نیامده است.
    • این پروژه‌ها هنوز افتتاح نشده‌‌اند.
  4. به‌جای ماضی التزامی:
    • شاید نامه رسیده است (رسیده باشد).
  5. بیان ماضی ملموس (مستمر) نقلی با افعال کمکی از مصدر «داشتن»:
    • رضا داشته می‌آمده است.
  6. بیان ماضی ابعد با افعال کمکی مصدر «بودن»:
    • آمده بوده‌ام.
  7. در کنار فعل‌های «شنیدن»، «فهمیدن» و امثال این‌ها که گوینده به رخ دادن فعل اشراف ندارد:
    • فهمیدم که رفته و همه چیز را کف دست معلم گذاشته است.
    • دیدم کتابم را برده و آن را تحویل داده است.

فعل ماضی استمراری​

ساختار فعل ماضی استمراری شبیه ماضی مطلق است که به ابتدای آن «می‌» اضافه می‌شود.

جدول ساخت فعل ماضی استمراری به صورت زیر است:‌

صیغهساختمثال
اول شخص مفردمی + ماضی ساده (اول شخص مفرد)می‌بردم
دوم شخص مفردمی + ماضی ساده (دوم شخص مفرد)می‌بردی
سوم شخص مفردمی + ماضی ساده (سوم شخص مفرد)می‌برد
اول شخص جمعمی + ماضی ساده (اول شخص جمع)می‌بردیم
دوم شخص جمعمی + ماضی ساده (دوم شخص جمع)می‌بردید
سوم شخص جمعمی + ماضی ساده (سوم شخص جمع)می‌بردند
ماضی استمراری در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  1. بیان وقوع کاری که در گذشته رخ داده و استمرار داشته است:
    • او پس از آنکه به روستای ما سر می‌زد، مدتی استراحت می‌کرد.
  2. بیان فعلی که در گذشته چند بار تکرار شده است:
    • آن چند روزی که دور از خانه بودم، خاطرات روزانه‌ام را می‌نوشتم.
  3. بیان عادت در گذشته:
    • بعد خوردن ناهار دراز می‌کشید و می‌خوابید.
  4. بیان فعلی که در زمان رخ دادنش فعل دیگری به وقوع پیوسته است:
    • مدیر با تلفن حرف می‌زد که وارد اتاقش شدم.
  5. به‌جای مضارع التزامی:
    • کاش می‌رفتم و کتاب را می‌گرفتم.
  6. به‌‌جای فعل التزامی، همراه با بیان آرزو و امثال آن:
    • دیروز پستچی را دیدم. کاش نامه من را هم می‌‌اورد.

فعل ماضی نقلی مستمر​

فعل ماضی نقلی مستمر از «می» به اضافه فعل ماضی نقلی ساخته می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل ماضی نقلی مستمر را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردمی + ماضی ساده (اول شخص مفرد)می‌برده‌ام
دوم شخص مفردمی + ماضی ساده (دوم شخص مفرد)می‌برده‌ای
سوم شخص مفردمی + ماضی ساده (سوم شخص مفرد)می‌برده‌ است
اول شخص جمعمی + ماضی ساده (اول شخص جمع)می‌برده‌ایم
دوم شخص جمعمی + ماضی ساده (دوم شخص جمع)می‌برده‌اید
سوم شخص جمعمی + ماضی ساده (سوم شخص جمع)می‌برده‌اند
ماضی نقلی مستمر معمولاً در مورد زیر به‌کار می‌رود:

  • این فعل معمولاً در جایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که جمع بین موارد استفاده ماضی نقلی و ماضی استمراری مورد نظر باشد:
    • فیلسوفان درباره آن موضوع بحث می‌کرده‌اند.

فعل ماضی بعید​

فعل ماضی بعید (دور) از ترکیب صفت مفعولی (بن ماضی به اضافه ه) و ماضی ساده «بودن» ساخته می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل ماضی بعید را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + بودمبرده بودم
دوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + بودیبرده بودی
سوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + بودبرده بود
اول شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + بودیمبرده بودیم
دوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + بودیدبرده بودید
سوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + بودندبرده بودند

ماضی بعید در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  1. بیان کاری که در گذشته دور رخ داده است:
    • سال‌ها پیش پزشک به این دهکده آمده بود.
  2. بیان فعلی که قبل از فعل دیگر رخ داده است:
    • در اتاق انتظار نشسته بودم که آقای اکبری وارد شد.
    • هرچه سعی کردم نتوانستم چهره‌اش را به‌یاد بیاورم. او از یادم رفته بود.

فعل ماضی ابعد​

فعل ماضی ابعد (دورتر) از ترکیب صفت مفعولی (بن ماضی به اضافه ه) و ماضی نقلی «بودن» ساخته می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل ماضی ابعد را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ماضی نقلی «بودن» (اول شخص مفرد)برده بوده‌ام
دوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ماضی نقلی «بودن» (دوم شخص مفرد)برده بوده‌ای
سوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ماضی نقلی «بودن» (سوم شخص مفرد)برده بوده است
اول شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ماضی نقلی «بودن» (اول شخص جمع)برده بوده‌ایم
دوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ماضی نقلی «بودن» (دوم شخص جمع)برده بوده‌اید
سوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + ماضی نقلی «بودن» (سوم شخص جمع)برده بوده‌اند
ماضی ابعد در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  • بیان رخ دادن فعلی که در گذشته دورتر اتفاق افتاده و به صورت نقل داستان گفته می‌شود:
    • گویا روزی معلم سر کلاس خوابش برده بوده است و او دزدکی وارد کلاس شده است.

فعل ماضی التزامی​


فعل ماضی التزامی​

گذشته التزامی از ترکیب صفت مفعولی (بن ماضی + ه) و مضارع ساده «باشیدن» ساخته می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل ماضی التزامی را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + مضارع ساده «باشیدن» (اول شخص مفرد)برده باشم
دوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + مضارع ساده «باشیدن» (دوم شخص مفرد)برده باشی
سوم شخص مفردصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + مضارع ساده «باشیدن» (سوم شخص مفرد)برده باشد
اول شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + مضارع ساده «باشیدن» (اول شخص جمع)برده باشیم
دوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + مضارع ساده «باشیدن» (دوم شخص جمع)برده باشید
سوم شخص جمعصفت مفعولی (بن ماضی + ه) + مضارع ساده «باشیدن» (سوم شخص جمع)برده باشند
ماضی التزامی در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  1. بیان رخ دادن فعلی در گذشته که همراه با شک:
    • شاید کتاب را آورده باشد.
  2. بیان فعلی در گذشته همراه با آرزو:
    • کاش کتاب را همراهش آورده باشد.
  3. بیان فعل همراه با شرط:
    • اگر کتاب را آورده باشد، می‌توانم آن را پست کنم.
  4. بیان فعل همراه با تشبیه:
    • حرفش چنان بد بود، انگار آب سرد روی صورتم پاشیده باشند.
  5. بیان فعل بعد از نشانه‌های استثنا:
    • من چیزی به آن‌ها نگفته‌ام، مگر او ماجرا را گفته باشد.
  6. بیان فعل برای بیان لزوم:
    • انسان باید آینده‌نگری داشته باشد تا موفق شود.
  7. به جای فعل مضارع التزامی در جمله‌ پیرو
    • یک نفر را همراهش آورده بود تا جدیتش را برای مسابقه نشان داده باشد.
  8. ساخت فعل امر از مصدر «داشتن»:
    • توجه داشته باشید که همراه داشتن تلفن همراه در آزمون فردا ممنوع است.

فعل ماضی مستمر​

ماضی مستمر (ملموس) در واقع همان ماضی استمراری است که با ماضی ساده «داشتن» ترکیب می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل ماضی مستمر را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردماضی ساده «داشتن» (داشتم) + ماضی استمراریداشتم می‌بردم
دوم شخص مفردماضی ساده «داشتن» (داشتی) + ماضی استمراریداشتی می‌بردی
سوم شخص مفردماضی ساده «داشتن» (داشت) + ماضی استمراریداشت می‌برد
اول شخص جمعماضی ساده «داشتن» (داشتیم) + ماضی استمراریداشتیم می‌بردیم
دوم شخص جمعماضی ساده «داشتن» (داشتید) + ماضی استمراریداشتید می‌بردید
سوم شخص جمعماضی ساده «داشتن» (داشتند) + ماضی استمراریداشتند می‌بردند
ماضی مستمر در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  • بیان فعل در شرف اتفاق افتادن در گذشته:
    • داشتم می‌رفتم که صدایم زد.

فعل ماضی مستمر نقلی​

فعل ماضی مستمر نقلی از ترکیب ماضی نقلی «داشتن» و ماضی نقلی فعل اصلی ساخته می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل ماضی مستمر نقلی را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردماضی نقلی «داشتن» (داشته‌ام) + ماضی نقلیداشته‌ام می‌برده‌ام
دوم شخص مفردماضی نقلی «داشتن» (داشته‌ای) + ماضی نقلیداشته‌ای می‌برده‌ای
سوم شخص مفردماضی نقلی «داشتن» (داشته است)‌ + ماضی نقلیداشته‌ (است) می‌برده (است)
اول شخص جمعماضی نقلی «داشتن» (داشته‌ایم) + ماضی نقلیداشته‌ایم می‌برده‌ایم
دوم شخص جمعماضی نقلی «داشتن» (داشته‌اید) + ماضی نقلیداشته‌اید می‌برده‌اید
سوم شخص جمعماضی نقلی «داشتن» (داشته‌اند) + ماضی نقلیداشته‌اند می‌برده‌اند

ماضی مستمر نقلی در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  • بیان فعل در شرف اتفاق افتادن در گذشته به صورت نقلی:
    • دیروز از سر کار آمده‌اند و داشته‌اند برمی‌گشته‌اند که ماشین را دیده‌اند.

فعل مضارع​

فعل مضارع به فعلی گفته می‌شود که معمولاً زمان حال یا آینده را نشان می‌دهد. فعل مضارع در زبان فارسی به سه دسته تقسیم می‌شود: مضارع اِخباری، مضارع التزامی، مضارع مستمر (ملموس).

فعل مضارع اخباری​

فعل مضارع اخباری از ترکیب «می» و بن مضارع به اضافه شناسه ساخته می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل مضارع اخباری را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردمی + بن مضارع + شناسه (اول شخص مفرد)می‌آورم
دوم شخص مفردمی + بن مضارع + شناسه (دوم شخص مفرد)می‌آوری
سوم شخص مفردمی + بن مضارع + شناسه (سوم شخص مفرد)می‌آورد
اول شخص جمعمی + بن مضارع + شناسه (اول شخص جمع)می‌آوریم
دوم شخص جمعمی + بن مضارع + شناسه (دوم شخص جمع)می‌آورید
سوم شخص جمعمی + بن مضارع + شناسه (سوم شخص جمع)می‌آورند
مضارع اخباری در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  1. بیان رخ دادن فعل در زمان حال:
    • کتاب را کجا می‌بری؟ کتاب را به کتابخانه می‌برم.
  2. بیان فعل‌هایی که به صورت پیوسته در گذشته، حال و آینده رخ می‌دهند:
    • شب‌ها و روزها می‌آیند و می‌روند.
  3. بیان انجام کارهایی که عادت هستند:
    • هر روز پیاده به محل کار می‌روم.
  4. بیان شرط:
    • اگر می‌خوابی، چراغ‌ها را خاموش کنم.
  5. بیان رخ دادن فعل در زمان آینده:
    • دو هفته دیگر به مسافرت می‌روم.
  6. به‌جای فعل ماضی در داستان یا خبر:
    • قضیه از این قرار است که معلم به مدرسه می‌آید و می‌بیند دانش‌آموزان نیستند.
  7. برای آغاز نقل قول:
    • می‌گویند: آن زمان هم رسومات این‌چنینی وجود داشته است.

فعل مضارع التزامی​

برای ساخت فعل مضارع التزامی از ترکیب «بـ» و بن مضارع و شناسه استفاده می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل مضارع التزامی را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردبـ + بن مضارع + شناسه (اول شخص مفرد)بیاورم
دوم شخص مفردبـ + بن مضارع + شناسه (دوم شخص مفرد)بیاوری
سوم شخص مفردبـ + بن مضارع + شناسه (سوم شخص مفرد)بیاورد
اول شخص جمعبـ + بن مضارع + شناسه (اول شخص جمع)بیاوریم
دوم شخص جمعبـ + بن مضارع + شناسه (دوم شخص جمع)بیاورید
سوم شخص جمعبـ + بن مضارع + شناسه (سوم شخص جمع)بیاورند
مضارع التزامی در موارد زیر به‌کار می‌رود:

  1. بیان انجام کار یا وقع رخداد با شک و تردید:
    • شاید امروز نامه‌ام برسد.
  2. بیان انجام کار یا وقع رخداد با آرزو:
    • کاش امروز نامه‌ام برسد.
  3. بیان شرط:
    • اگر نامه‌ام برسد، می‌گویم قضیه از چه قرار است.
  4. بیان جزای شرط:
    • اگر ماشین می‌آوری، من هم بیایم.
  5. پس از فعل‌ها و واژه‌هایی که بر اراده و لزوم و امثال آن‌ها دلالت می‌کنند:
    • باید امشب بروم.

فعل مضارع مستمر​

فعل مضارع مستمر (مضارع ملموس) از مضارع ساده «داشتن» به اضافه فعل مضارع اخباری تشکیل می‌شود.

جدول زیر ساخت فعل مضارع مستمر را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفرددارم + مضارع اخباریدارم می‌آورم
دوم شخص مفردداری + مضارع اخباریداری می‌آوری
سوم شخص مفرددارد + مضارع اخباریدارد می‌آورد
اول شخص جمعداریم + مضارع اخباریداریم می‌آوریم
دوم شخص جمعدارید + مضارع اخباریدارید می‌آورید
سوم شخص جمعدارند + مضارع اخباریدارند می‌آورند
مضارع مستمر در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  1. بیان رخداد یا حالتی که در آستانه اتفاق افتادن یا در حالِ اتفاق افتادن است:
    • ماشین را دارم می‌برم تعمیرگاه.
    • دارم ماشین را تعمیر می‌کنم.

فعل آینده​

فعل مستقبل از ترکیب مضارع ساده فعل «خواستن» و بن ماضی فعل اصلی ساخته می‌شود.




جدول زیر ساخت فعل مستقبل را برای صیغه‌های مختلف نشان می‌دهد:

صیغهساختمثال
اول شخص مفردخواهم + بن ماضیخواهم برد
دوم شخص مفردخواهی + بن ماضیخواهی برد
سوم شخص مفردخواهد + بن ماضیخواهد برد
اول شخص جمعخواهیم + بن ماضیخواهیم برد
دوم شخص جمعخواهید + بن ماضیخواهید برد
سوم شخص جمعخواهند + بن ماضیخواهند برد
فعل آینده در موارد زیر مورد استعمال قرار می‌گیرد:

  1. بیان وقوع فعل در زمان آینده:
    • احمد هفته آینده به خانه ما خواهد آمد.
  2. در جمله‌های پیرو برای بیان جزای شرط:
    • اگر ماشین تعمیر شود، دو روز دیگر به شهرتان مسافرت خواهم کرد.

انواع فعل فارسی از نظر امری و دعایی بودن​

دو نوع فعل دیگر نیز داریم که یکی از آن‌ها برای امر، و دیگری برای دعاست.

فعل امر​

فعل امر، همان‌گونه که از نامش پیداست، برای بیان دستور و فرمانی است که می‌دهیم یا از کسی می‌خواهیم کاری را انجام دهد. ساخت فعل امر اغلب به دو صورت است:

  1. دوم شخص مفرد: بـ + بن مضارع: بیاور
  2. دوم شخص جمع: بـ + بن مضارع + ـ ید: بیاورید


فعل دعا​

این نوع فعل در گذشته برای بیان دعا وجود داشته است و از سوم شخص مفرد مضارع ساده یا التزامی به‌علاوه نشانه «ا» پیش از شناسه تشکیل می‌شده است. مثلاً فعل «بیامرزاد»:

  • خداوند او را بیامرزاد.

انواع فعل فارسی از نظر گذرا بودن​

انواع فعل فارسی از نظر گذرا بودن در سه دسته دسته ناگذرا (لازم)، گذرا (متعدی) و دووجهی قرار می‌گیرند.

فعل گذرا (متعدی)​


به فعلی که بدون مفعول معنای کاملی ندارد و باید مفعول داشته باشد تا معنی کاملی داشته باشد و از فاعل به مفعول گذر کند، فعل گذرا یا متعدی می‌گوییم. فعل جمله «احمد کتاب را آورد» گذرا یا متعدی است، زیرا برای کامل شدن معنی‌اش باید مفعول در جمله وجود داشته باشد.

فعل ناگذرا (لازم)​

فعلی که بدون مفعول معنا را می‌رساند و در جمله‌ای که می‌آید نیازی به مفعول نیست، فعل ناگذرا (لازم) نامیده می‌شود. در جمله «احمد آمد» فعل ناگذرا یا لازم است، زیرا، همان‌طور که می‌بینیم، به مفعول نیازی ندارد.

فعل دووجهی​

فعل دووجهی فعلی است که گاهی به‌صورت گذرا و گاهی به‌صورت ناگذر به‌کار می‌رود. برای مثال، فعل «شکستن» را در نظر بگیرید که می‌توان آن را به دو صورت زیر در جمله به‌کار برد:

  • گلدان شیشه‌ای شکست.
  • احمد با تبر سنگ را شکست.
همان‌طور که می‌بینیم، فعل «شکستن» در جمله اول ناگذرا و در جمله دوم گذرا است.

انواع فعل فارسی از نظر معلوم و مجهول بودن​

انواع فعل فارسی را با توجه به معلوم بودن یا نبودن، به دو دسته معلوم و مجهول تقسیم می‌کنند.

فعل معلوم​

فعل معلوم به فعلی گفته می‌شود که فاعل آن معلوم باشد. مثلاً در جمله‌های زیر فاعل مشخص است:

  • احمد آمد.
  • احمد کتاب را آورد.

فعل مجهول​

فعل مجهول فعلی است که در آن فاعل ذکر نمی‌شود و نهاد جمله مفعول است نه فاعل. برای مثال، جملات زیر را در نظر بگیرید:

  • کتاب آورده شد.
  • خطی روی دیوار کشیده شد.
از آنجا که تنها فعل گذراست که می‌تواند مفعول داشته باشد، می‌توان چنین نتیجه گرفت که افعال مجهول همیشه از فعل گذرا ساخته می‌شوند و خودش حکم فعل ناگذرا را دارند. از فعل ناگذرا نمی‌توانیم فعل مجهول بسازیم. برای مثال، فعل «آمد» را در نظر بگیرید. اگر بخواهیم آن را به‌‌صورت مجهول بنویسیم، «آمده شد» خواهد بود که معنی ندارد و اصلاً چنین فعلی وجود ندارد.

اما چگونه فعل مجهول را بسازیم؟ برای ساختن فعل مجهول، مراحل زیر را طی می‌کنیم:

  1. حذف نهاد جمله
  2. قرار دادن مفعول جمله در جایگاه نهاد و حذف نشانه «را» در صورت وجود
  3. تبدیل فعل جمله به صفت مفعولی
  4. استفاده از افعال کمکی «شدن»، «گشتن»، «گردیدن» برای ساخت فعل
  5. مطابقت دادن شناسه با نهاد جدید
این روند را با یک مثال بررسی می‌کنیم. جمله معلوم «احمد موز را خورد» را در نظر بگیرید. با طی مراحل بالا، جمله مجهول «موز خورده شد» را خواهیم داشت.

می‌بینیم که فعل معلوم «خورد» به فعل مجهول «خورده شد» تبدیل شده است.

فعل مجهول را در موارد زیر به‌کار می‌بریم:

  1. هنگامی که فاعل معلوم نباشد.
    • در زده شد (نمی‌دانیم چه کسی در را زده است).
  2. هنگام تمرکز گوینده بر فعل، نه فاعل:
    • کیف دزدیده شد (آنچه مورد توجه است، دزدیده شدن کیف است نه اینکه چه کسی کیف را دزدیده است).
  3. هنگامی که نخواهیم فاعل مشخص شود و اهمیت فعل و مفعول بیشتر باشد:
    • دزد حین فرار کشته شد.

انواع فعل فارسی از نظر تام و ربطی بودن​

انواع فعل فارسی را می‌توان به دو دسته فعل تام و فعل ربطی نیز دسته‌بندی کرد.

فعل تام​

فعل‌های تام معنی کاملی دارند و برای انجام گرفتن یا پذیرفتن کاری مشخص به‌کار می‌روند. از این فعل‌ها می‌توان به «خوردن»، «شنیدن» و... اشاره کرد.

فعل ربطی​

در مقابل فعل‌های تام، فعل‌های ربطی یا اسنادی قرار می‌گیرند که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از: بودن، شدن، گشتن، استیدن و... . این فعل‌ها معنی کاملی ندارند و تنها برای نفی و اثبات به‌کار می‌روند.

نکته: فعل‌‌های «گشتن» و «گردیدن» تنها زمانی فعل ربطی خواهند بود که معنی آن‌ها شدن باشد.

انواع فعل فارسی از نظر کامل و ناقص بودن​

یکی دیگر از جنبه‌هایی که می‌توان انواع فعل فارسی را بر اساس آن دسته‌بندی کرد، تعریف شدن یا نشدن فعل در همه زمان‌ها است.

فعل ناقص​

به فعل‌هایی که همه ساخت‌ها و زمان‌های آن وجود ندارد یا رایج نیست، فعل ناقص می‌گوییم. مثلاً فعل «استیدن» فقط برای مضارع به‌کار می‌رود (ام، ای، است، ایم، اید، اند) و برای زمان‌های دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

فعل کامل​

در مقابل فعل‌های ناقص، فعل‌های کامل قرار می‌گیرند که همه ساخت‌ها و زمان‌های آن‌ها رایج است و به‌کار می‌‌رود. برای مثال، فعل «خوردن» کامل است.

انواع فعل فارسی از نظر ساخت​

فعل‌های زبان فارسی از نظر ساختمان به سه دسته ساده، پیشوندی و مرکب تقسیم می‌شوند.


فعل ساده​

فعل ساده فعلی است که از یک بن مشخص ساخته شده و قابل تجزیه نیست. برای مثال، بردن، رفتن، آمدن، خوردن و… از این دسته فعل‌ها هستند.

فعل پیشوندی​

برخی فعل‌ها از یک پیشوند به اضافه یک فعل که از یک بن اصلی تشکیل شده ساخته می‌شوند؛ به گونه‌ای که افزودن پیشوند معنی فعل اصلی را تغییر می‌دهد. مثلاً فعل ساده «آمدن» را در نظر بگیرید. با این فعل، می‌توان فعل‌های پیشوندی زیر را ساخت:

  • در آمدن: وارد شدن
  • فرود آمدن: پیاده شدن
  • باز آمدن: بازگشتن
  • و…

فعل مرکب​

فعل مرکب از ترکیب یک اسم یا صفت با یک فعل ساخته می‌شوند، به گونه‌ای که مجموع کلمات آن‌ها تنها یک معنی واحد خواهد داشت:

  • نام + نهادن: نامیدن
  • سؤال + کردن: پرسیدن
  • آسوده + شدن: آسودن
  • و…

سوالات متداول درباره انواع فعل فارسی​

در آخرین بخش از این مطلب به برخی از سوالات پر تکرار در زمینه انواع فعل فارسی و نحوه ساخت آنها به اختصار پاسخ می‌دهیم.

بن فعل چیست؟​

بن فعل حاوی معنی اصلی فعل است که در تمامی اشکال صرف فعل ثابت باقی می‌ماند.

بن مضارع چگونه ساخته می‌شود؟​

بن مضارع با امری کردن فعل و حذف «بـ» از ابتدای آن به دست می‌آید.

جمع‌بندی​

در این نوشته با انواع فعل فارسی و نحوه ساخت آنها آشنا شدیم. فهمیدیم که برای ساخت فعل، چه در ماضی و چه در مضارع، به بن فعل نیاز داریم. برای ساخن بن فعل ماضی باید حرف «ن» را از مصدر آن حذف کنیم. بن مضارع نیز با ساختن فعل امر از مصدر ماضی و حذف حرف «ب» در ابتدای آن ساخته می‌شود. همچنین یاد گرفتیم که افعال فارسی از نظر زمانی، امری یا دعایی بودن و گذار یا ناگذرا بودن به دسته‌های متعددی تقسیم می‌شوند که هر یک از آنها را همراه با مثال بررسی کردیم.
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

بدل در زبان فارسی چیست؟ — انواع و کاربرد به زبان ساده​


بدل در زبان فارسی چیست؟ — انواع و کاربرد به زبان ساده

در آموزش‌های پیشین، به معرفی برخی از مباحث دستور زبان فارسی از قبیل نهاد و گزاره، ضمیر، فاعل، مفعول، قید، مسند و مسندالیه، شبه‌جمله و مضاف و مضاف الیه پرداختیم. همچنین، با مصدر و انواع آن آشنا شدیم. در این آموزش با بدل در دستور زبان آشنا می‌شویم.

بدل چیست ؟​

«بدل» اسم یا گروه اسمی یا کلمه‌ای است که با مکث پس از هسته گروه اسمی می‌آید و توضیحی به آن اضافه می‌کند و آن را بیشتر معرفی می‌کند. بدل معمولاً اسم، عنوان، شهرت، شغل، و موقعیت اجتماعی یا نام دیگر یا توضیحی برای اسم قبل از خود است. به اسمی که بدل وابسته آن است و برای توضیح آن بیان می‌شود، «مُبْدَلٌ منه» می‌گوییم.


بدل را می‌توان از جمله حذف کرد و حذف آن در ساخت جمله مشکلی ایجاد نمی‌کند.
مثلاً در جمله زیر، نجار بدل است:
  • دیروز احمد نجار اینجا بود.
همان‌طور که می‌بینیم، در جمله بالا نجار شغل احمد را نشان می‌دهد و برای توضیح بیشتر آمده است. در این جمله احمد نهاد است.
یا در جمله زیر، حامد بدل است:
  • فردا نزد دوستم، حامد، می‌روم.
در این جمله، حامد نام دوست است که برای توضیح بیشتر آمده است.

گروه بدلی چیست؟​

به جمله‌های زیر دقت کنید:
  1. با محمد، همکار خوش‌اخلاق حسین، به مسافرت رفتیم.
  2. سعدی، شاعر بزرگ ایران، از سردمداران فرهنگ و ادب فارسی است.
در جمله ۱، محمد متمم فعل است و همکار با واژه‌های «خوش‌اخلاق حسین» آمده است که خود وابسته‌های محمد هستند. در واقع، خوش‌اخلاق صفت است و حسین مضاف‌الیه. «همکار خوش‌اخلاق حسین»، نسبت محمد با حسین را نشان می‌دهد و در واقع یک گروه بدلی است.
در جمله ۲،‌ سعدی نهاد جمله است و «شاعر بزرگ ایران» لقب و مقام او را بیان می‌کند.
چون این بدل‌ها خود با وابسته‌هایی همراه هستند، در واقع یک گروه بدلی را تشکیل می‌دهند.


ضمیر و صفت در نقش بدل​

گاهی ضمیر و صفت نیز می‌توانند در نقش بدل ظاهر شوند. برای مثال، دو جمله زیر را در نظر بگیرید:
  1. من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود
  2. قانون جاذبه را نیوتن، دانشمند مشهور انگلیسی کشف کرد.
در جمله ۱، خود که یک ضمیر است نقش بدل دارد.
در جمله ۲ نیز دانشمند خود یک صفت است و نقش بدلی پیدا کرده است.

تفاوت بدل با صفت و مضاف الیه چیست؟​

تفاوت بدل با صفت در این است که موصوف با کسره همراه صفت می‌آید، اما مبدل منه بدون کسره به بدل اضافه می‌شود. در مثال‌های زیر، در جمله اول صفت داریم و در جمله دوم بدل:
  1. دانشجوی کوشا آمد.
  2. احمد، دانشجوی کوشای کلاس آمد.
اما برای تفاوت بدل و مضاف‌الیه می‌توان دو مورد را بیان کرد. اول اینکه اصولاً مضاف و مضاف‌الیه دو موجود مستقل هستند، اما بدل و مبدل منه از یک جنس هستند. دوم اینکه بین مضاف و مضاف‌الیه کسره می‌آید، اما برای بدل و مبدل منه چنین چیزی صادق نیست.
  1. کیفِ احمد را آوردم.
  2. خیام، شاعر بزرگ ایرانی در دوره سلجوقی می‌زیست.
در جمله ۱، کیف با کسره به احمد اضافه شده، اما در جمله ۲، خیام به شاعر اصافه نشده و مقصود از خیام هان شاعر است.


سوالات متداول درباره بدل در فارسی
در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار درباره بدل در زبان فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

بدل چیست؟​

«بدل» اسم یا گروه اسمی یا کلمه‌ای است که با مکث پس از هسته گروه اسمی می‌آید و توضیحی به آن اضافه می‌کند و آن را بیشتر معرفی می‌کند.

گروه بدلی چیست؟​

بدل‌هایی که خود با وابسته‌هایی همراه هستند، در واقع یک گروه بدلی را تشکیل می‌دهند.

جمع‌بندی​

در این مطلب درباره بدل در زبان فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که بدل معمولاً اسم، عنوان، شهرت، شغل، و موقعیت اجتماعی یا نام دیگر یا توضیحی برای اسم قبل از خود است. همچنین یاد گرفتیم که بدل را می‌توان از جمله حذف کرد و حذف آن در ساخت جمله مشکلی ایجاد نمی‌کند
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

صامت و مصوت چیست و چگونه آن ها را تشخیص دهیم؟​


الفبا چیست؟​

الفبا مجموعه حروفی است که در یک زبان برای نوشتن استفاده می‌شود. الفبای زبان فارسی نیز مجموعه نشانه‌هایی است که امروزه برای نشان دادن آواهای زبان فارسی به کار می‌بریم. این نشانه‌ها به صورت زیر هستند:

ا ء ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و هـ ی

هر یک از این نشانه‌ها را «حرف» می‌نامیم. به بیان دیگر، آوا با شیوه‌ای خاص از دهان برمی‌آید و بیان می‌شود و حروف نمایندگان آن‌ها برای نوشتن هستند. جملات از کلمات ساخته می‌شوند و کلمات از حروف.

نکته: هر کدام از حروف زبان فارسی را می‌توان به دو یا چند شکل نوشت: مثلاً «ه ، هـ ، ـهـ ، ـه».

واج چیست؟​

گفتیم که حروف الفبای فارسی برای بیان آواهای زبان فارسی به کار می‌روند. به هریک از این آواها «واج» (Phoneme) می‌گوییم. به طور دقیق‌تر، واج کوچک‌ترین واحد صوتی زبان است که توانایی تغییر در معنا را دارد. مفهوم توانایی تغییر در معنا را با یک مثال روشن می‌کنیم. دو واژه «سیب» و «جیب» را در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌بینیم، تغییر واج «س» به «ج» معنای کلمه را تغییر داده است. همچنین، تغییر ضمه در «پُر» به فتحه، کلمه «پَر» را می‌سازد که معنایی متفاوت دارد.

نکته: حرف مربوط به نوشتار است و واج به گفتار.

واج‌ها را می‌توان در دو دسته قرار دارد: واج‌های صامت یا همخوان و واج‌های مصوِّت یا واکه. در ادامه، این واج‌های صامت و مصوت را معرفی خواهیم کرد. پیش از آن، بهتری است با چند اصطلاح آشنا شویم.

دستگاه تولید واج که شامل لب‌ها، لثه، دهان، نای و... را «واجگاه» یا به اصطلاح قدما «مخرج» می‌گویند. هر واجی که تولید می‌شود، واجگاه خاص خود را دارد. برای مثال، اگر به تلفظ واج «د» دقت کنیم، می‌بینیم که این واج زبانی-دندانی است، زیرا برای ادای آن نوک زبان با دندان‌ها برخورد می‌کند.

نکته مهمی که باید در نظر داشت، این است که واج‌هایی با واجگاه نزدیک را نمی‌توان بدون فاصله در کنار یکدیگر قرار داد. مثلاُ «چ، ش» را نمی‌توان با هم تلفظ کرد، مگر اینکه مصوتی بینت آن‌ها قرار گیرد. مثلاً بگوییم «چَشم» (chašm). می‌بینیم که مصوت "a" بین «چ» و «ش» قرار گرفته است.

واجگاه اصوات مختلف را می‌توان به صورت جدول زیر بیان کرد.

واجگاهنحوه تولیدواکدار‍بی‌واک
لبیانسدادیbp
دماغیm
لب و دندانیسایشیvf
دندانیانسدادیdt
دماغیn
لثویسایشیصفیریzs
پاشیدهžš
مرکبjč
نیم‌مصوتy
زنشی (لرزان)r
کناریl
کامیانسدادیgk
نرمکامیسایشیx
انسدادیq
چاکناییسایشی?
انسدادیh
مفهوم اصطلاحات واجگاه‌های جدول بالا، به صورت زیر است:

  • انسدادی به صامت‌هایی می‌گویند که مسیر هوا هنگام تولیدشان مسدود می‌شود.
  • دماغی صامت‌هایی هستند که تلفظ آن‌ها از راه بینی است.
  • سایشی به آن دسته از صامت‌هایی می‌گویند که برای تولید آن‌ها راه عبور هوای بازدم تنگ شده و با لرزش خارج می‌شود.
  • صفیری آن دسته از صامت‌هاست که با تولیدشان صدایی مانند صفیر به گوش می‌رسد.
  • پاشیده آن دسته از صامت‌هایی هستند که آوای آن‌ها مانند آن است که آب به یک سوراخ تنگ پاشیده می‌شود.
  • مرکب به صامت‌هایی می‌گویند که با انسداد آغاز شده و به صورت سایشی و با تأخیر آزاد می‌شوند.
  • نیم‌مصوت به صامت‌هایی می‌گویند که هنگام تولید آن‌ها هم زنگ یک مصوت و هم سایش یک صامت به گوش می‌رسد.
  • زنشی یا لرزان آن دسته از صامت‌ها هستند که برای تولید آن‌ها نوک زبان به صورت پی در پی می‌جنبد و به لثه یا کام برخورد می‌کند.
  • کناری آن دسته از صامت‌هایی است که وقتی آن‌ها را تلفظ می‌کنیم، نوک زبان به لثه یا کام می‌چسبد و هوای بازدم از دو طرف خارج می‌شود.
واک‌‌دار به واج‌هایی می‌گویند که هنگام تلفظ آن‌ها تارهای صوتی به لرزش در می‌آیند و اگر در هنگام ادای آن‌ها روی گلو دست خود را قرار دهید، متوجه ارتعاش آن‌ها خواهید شد. بی‌واک‌ها نیز واج‌هایی هستند که تلفظشان تارهای صوتی را به ارتعاش درنمی‌آورد.

هجا چیست؟​

هجا از ترکیب واج‌ها ساخته می‌شود. به بیان بهتر، هجا کوچک‌ترین مجموعه از واج‌هاست که در یک لحظه و بدون فاصله و قطع کردن آن‌ را ادا می‌کنیم. احتمالاً هجا کردنِ سال‌ اول مدرسه را به یاد دارید که مثلاً کلمه «الفبا» را به صورت «اَ / لِف / با» و در سه هجا بیان می‌کردیم و به آن بخش کردن می‌گفتیم. هجاها خود می‌توانند کوتاه (مانند دَر) یا بلند (مانند بافت) باشند.

صامت چیست؟‌​

صامت به دسته‌ای از آواها گفته می‌شود که وقتی آن‌ها را ادا می‌کنیم، جریان هوا پس از از آنکه از نای گلو گذشت، ناگهان در جایی بین گلو و لب متوقف می‌شود و با فشار از یک تنگنا عبور می‌کند، از خط بین دهلیز دهان منحرف می‌شود، و یا یکی از اعضای گفتار برتر از گلو را به اهتزاز در می‌آورد.

صامت» در لغت به معنی ساکت و بی‌صداست. شاید تعریف صامت کمی پیچیده به نظر برسد، اما با اندکی دقت و بررسی مثال‌ها به راحتی آن را فرا می‌گیرید.

در زبان فارسی معیار ۲۳ صامت وجود دارد. این صامت‌ها عبارتند از:

ء ب پ ت ث ج چ ح خ د ز ژ س ش ف ق ک گ ل م ن و هـ ی

در زبان فارسی، برای آنکه برخی از صامت‌ها به‌ شکل نوشتاری، چند حرف وجود دارد. مثلاً برای از چهار حرف «ز»، «ذ»، «ض» و «ظ» برای نشان دادن یک واج استفاده می‌کنیم. در جدول زیر، حرف‌ها و نشانه آوایی هر کدام از آن‌ها را همراه با نام یا نام‌هایی که به آن‌ها اطلاق می‌شود آورده‌ایم.

حرفنشانه آوایینام یا نام‌های حروف
ا-الف
ء?همزه
بbبِ، با، باء
پpپِ
تtتِ، تا
ثθثِ، ثا، ثاء
جjجِ، جیم
چčچِ
حhحِ، حا، حاء
خxخِ، خا، خاء
دdدِ، دال
ذzذِ، ذال
رrرِ، را، راء
زzزِ، زا، زاء
ژžژِ، ژی
سsسِ، سین
شšشِ، شین
صsصاد
ضzضاد
طtطا، طاء، طای دسته‌دار
ظzظا، ظاء، ظای دسته‌دار
ع?عین
غγغین
فfفِ، فا، فاء
ققِ، قاف
کkکِ، کاف
گgگِ، گاف
لlلِ، لام
مmمِ، میم
نnنِ، نون
وvوِ، واو
هـhهِـ ، هـ دو چشم، ها، هاء
یyیِ، یا، یاء
فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادل همخوان را برای "Consonant" و صامت به کار برده و در تعریف آن، این‌گونه نوشته است: آوایی که در تولید آن نوعی مانع در مسیر جریان هوا ایجاد شود.

1713858335477.png


مصوت چیست؟​

مصوِّت (با کسره روی و) آوایی است که با لرزش تار آواها از گلو خارج می‌شود و در هنگام ادای آن، دهان گوینده باز می‌ماند، به گونه‌ای که هوا می‌تواند از گلو تا لب آزادانه حرکت کند. در زبان فارسی شش مصوت داریم.

مصوت‌ها در زبان فارسی عبارتند از:

ــَـ ــِـ ــُـ آ او ای

این مصوت‌ها را، به ترتیب از راست به چپ، با خط آوایی زیر نمایش می‌دهیم:

i ū ā o e a

سه مصوت «ــَـ ــِـ ــُـ» (o ،e ،a) را مصوت کوتاه و سه مصوت «آ، او، ای» (i ،ū ،ā) را مصوت بلند می‌گوییم.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه «واکه» را به عنوان معادل "Vowel" و مصوت پیشنهاد داده و در تعریف آن چنین آورده است: آوایی که همواره با لرزش تارآواها همراه باشد و در تولید آن مانعی در مسیر جریان هوا ایجاد نشود.

بیشتر بدانید: به زبان ساده، مصوت بلند مصوتی است که هنگام ادای آن، صدا از یک مصوت به مصوت دیگر وصل متمایل می‌شود، به طوری که می‌توان آنن را به عنوان یک مصوت واحد در نظر گرفت. برخی از زبان‌شناسان معتقدند که در زبان فارسی دو مصوت مرکب وجود دارد: یکی مصوت مرکب در کلمه‌های «میدان» (mēydān) و «دِی» (dēy) که با ēy آن را نشان داده‌اند. دیگری مصوت مرکب در واژه‌های «نوروز» (nowruz) و «فردوسی» (ferdowsi) است که آن را با ow نشان می‌دهیم. به مصوت مرکب «آواگروه» نیز می‌گویند. مصوت مرکب معمولاً در کتاب‌های درسی بیان نمی‌شود و می‌توانید آن را به عنوان موضوعی برا مطالعه بیشتر در نظر بگیرید.

نکته‌ای درباره نوشتن صامت و مصوت​

همان‌طور که گفتیم، واج مربوط به گفتار است و حرف مربوط به نوشتار. بنابراین، ممکن است حروف هم نشانه صامت باشند و هم مصوت. حروفی که چنین ویژگی‌ای را دارند، عبارتند از: ا، و، هـ ، ی. در ادامه، به تفکیک حروف، درباره این موضوع توضیح بیشتری خواهیم داد.

ا: این نشانه می‌تواند در ابتدا، میان یا پایان یک کلمه بیاید. اگر در آغاز باشد، نشان‌دهنده واج صامت همزه است به همراه یکی از مصوت‌ها. مثلاً حرف «ا» ابتدا در واژه‌های «ابر» (abr?) یا «آبی» (ābi?) به صورت «صامت + مصوت» است. اگر این حرف در میانه یا پایان کلمه بیاید، نشانه مصوت «آ» (ā) است. واژه‌های «آگاه» (āgāh?) و «زیبا» (zibā) مثال‌هایی در این مورد هستند.

و: این حرف در میانه و پایان واژه‌ها می‌تواند نشانه مصوت ū باشد. «خوب» (xūb) و «آرزو» (āreū?) مثال‌هایی از آن هستند. این حرف در ابتدای کلمه نشانه صامت v است و با هر شش مصوت می‌آید. در میانه و پایان کلمات نیز، این حرف می‌تواند به صورت صامت ساکن به کار رود، مثل «ناوگان» (nāvgān) و «ناو» (nāv). واو در برخی واژه‌ها نشانه مصوت کوتاه o است، مثل «دو» (do) و «خوراک» (xorāk). یک نوع «و» نیز وجود دارد که به صورت «خ+و=خو» در زبان فارسی قدیم به صورت یک صامت مستقل در نظر گرفته می‌شده. این واو را «واو معدوله» نامیده‌اند که امروزه تنها در نوشتن باقی مانده و تلفظ گذشته خود را از دست داده است. «خواهر» (xāhar) مثالی از این نشانه است. یک کاربرد دیگر نشانه واو به عنوان کرسی برای همزه کلمات عربی است که در زبان فارسی به کار می‌روند. در این حالت، واو نه صامت است نه مصوت، مانند مؤمن.

هـ‌: های دوچشم می‌تواند در آغاز، میانه یا انتهای کلمه نقش صامت داشته باشد. «هرگز» (hargez)، «تهران» (tehrān) و «ماه» (māh)، به ترتیب، مثال‌هایی از این نشانه‌اند. به های دوچشم مصوت انتهای کلمه، «های ملفوظ» می‌گویند، زیرا در انتهای کلمه تلفظ می‌شود. های دوچشم، در مواردی، در انتهای کلمه نشانه مصوت کوتاه است، مثلاً در واژه‌های «لانه» (lāne) و «گربه» (gorbe) های دوچشم تلفظ نمی‌شود و به همین دلیل، در اینجا، به آن های غیرملفوظ یا های بیان حرکت می‌گویند.

ی: یا در میانه و پایان واژه می‌تواند نشانه مصوت بلند i باشد، مثل «بینا» (binā) و «ماهی» (māhi). این حرف در آغاز، میانه و انتهای کلمه، گاهی نشانه واج صامت است. «یار» (yār)، «بایر» (bāyer) و «نای» (nāy) مثال‌هایی از این مورد هستند. ی در کلمه‌هایی که از زبان عربی گرفته شده‌اند، گاهی به جای مصوت بلند ā به کار می‌رود، مثل «عیسی» (isā?).

چگونه تعداد صامت و مصوت کلمات را بشماریم؟​

بهترین راه برای شمردن تعداد واج‌ها یا همان تعداد صامت و مصوت در جمله این است که واژه‌ها را هجا یا همان بخش‌بخش کنیم (دقیقاً همان چیزی که در کلاس اول ابتدایی انجام می‌دادیم)، سپس آن‌ها را بشماریم.

با چند مثال این موضوع را بررسی می‌کنیم. می‌خواهیم تعداد صامت و مصوت واژه‌ها و ترکیبات «آوا، رفت‌وآمد، انتخابات، پا، آب، معلّم» را بشماریم. ابتدا واژه‌ها و ترکیبات را به صورت زیر بخش‌بخش می‌کنیم:

  • آوا: ء (صامت) + ا (مصوت) + و (صامت) + ا (مصوت): ۲ صامت و ۲ مصوت.
  • رفت‌وآمد (rafto?āmad): ر (صامت) + ــَـ (مصوت) + ف (صامت) + ت (صامت) + ــُـ (مصوت) + ء (صامت) + ا (مصوت) + م (صامت) + ــَـ (مصوت) + د (صامت)
  • انتخابات (entexābāt?): ء (صامت) + ــِـ (مصوت) + ن (صامت) + ت (صامت) + ــِـ (مصوت) + خ (صامت) + ا (مصوت) + ب (صامت) + ا (مصوت) + ت (صامت)
  • پا (pā): پ (صامت) + ا (مصوت)
  • آب: ء (صامت) + ا (مصوت) + ب (صامت)
  • معلّم (mo?allem): م (صامت) + ــُـ (مصوت) + ء (صامت) + ــَـ (مصوت) + ل (صامت) + ل (صامت) + ــِـ (مصوت) + م (صامت)

قواعد واجی چیست؟​

قرار گرفتن واج‌ها در کنار یکدیگر منجر به ساخت تکواژ یا واژه می‌شود. قواعد واجی قواعدی هستند که بر اساس آن‌ها تکواژها یا واژه‌ها ساخته می‌شوند. به بیان ساده‌تر، واج‌های صامت و مصوت هر هجا تنها به چند شیوه‌ محدود می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند، زیرا گویش‌وران زبان فارسی تنها به این شیوه‌ها واج‌ها را در کنار یکدیگر تلفظ می‌کنند. این قواعد که موجب کنار هم قرار گرفتن واج‌ها تنها در حالت‌های خاص می‌شود، عبارتند از:

  1. صامت + مصوت: پا، سه
  2. صامت + مصوت + صامت: در، سیب
  3. صامت + مصوت + صامت + صامت: چشم، ماست
طبق قواعد بالاست که در زبان فارسی مثلاً به لوستر (صامت + مصوت + صامت + صامت + صامت) می‌گوییم لوستِر (صامت + مصوت + صامت + صامت + مصوت + صامت). اگر دقت کنید، در واژه دوم، قاعده ۲ دو بار تکرار شده است.

در کنار قواعد هجایی، قواعد هم‌نشینی، قواعد نحوی، قواعد معنایی و قواعد کاربردی نیز وجود دارند که مربوط به ترکیب و در کنار هم قرار گرفتن تکواژها، واژه‌ها و جملات در کنار یکدیگر هستند.

نکته: گاهی قواعد صامت و مصوت را با حروف ابتدای معادل انگلیسی آن‌ها، یعنی c و v (از چپ به راست) مشخص می‌کنیم. یعنی، خواهیم داشت:

  1. صامت + مصوت = cv
  2. صامت + مصوت + صامت = cvc
  3. صامت + مصوت + صامت + صامت = cvcc

مثال‌های صامت و مصوت​

در این بخش، چند واژه را بررسی می‌کنیم و صامت و مصوت آن‌ها را می‌نویسیم:

  • مبدأ (?mabda): م (صامت) + ــَـ (مصوت) + ب (صامت) + د (صامت) + ــَـ (مصوت) + ء (صامت)
  • غفران‌مآب (γofrānma?āb): غ (صامت) + ــُـ (مصوت) + ف (صامت) + ر (صامت) + ا (مصوت) + ن (صامت) + م (صامت) + ــَـ (مصوت) + ء (صامت) + ا (مصوت) + ب (صامت)
  • ایستگاه (istgāh?): ء (صامت) + ی (مصوت) + س (صامت) + ت (صامت) + گ (صامت) + ا (مصوت) + هـ (صامت)
  • دانش‌نامه (dānešnāme): د (صامت) + ا (مصوت) + ن (صامت) + ــِـ (مصوت) + ش (صامت) + ن (صامت) + ا (مصوت) + م (صامت) + ــِـ (مصوت)
  • فرمانده (farmāndeh): ف (صامت) + ــَـ (مصوت) + ر (صامت) + م (صامت) + ا (مصوت) + ن (صامت) + د (صامت) + ــِـ (مصوت) + هـ (صامت)
  • علم‌آموز (elm?āmūz?): ء (صامت) + ــِـ (مصوت) + ل (صامت) + م (صامت) + ء (صامت) + ا (مصوت) + م (صامت) + و (مصوت) + ز (صامت)
  • خورشید (xošid): خ (صامت) + ــُـ (مصوت) + ر (صامت) + ش (صامت) + ی (مصوت) + د (صامت)
  • سؤال (so?al): س (صامت) + ــُـ (مصوت) + ء (صامت) + ا (مصوت) + ل (صامت)
  • رؤیا (ro?ya): ر (صامت) + ــُـ (مصوت)‌ + ی (صامت) + ا (مصوت)
  • خیال (xiyāl): خ (صامت) + ی (مصوت) + ی (صامت) + ا (مصوت) + ل (صامت)
  • بیابان (biyābān): ب (صامت) + ی (‌مصوت) + ی (صامت) + ا (مصوت) + ب (صامت) + ا (مصوت) + ن (صامت)


سوالات متداول صامت و مصوت​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار درباره صامت و مصوت در زبان فارسی به طور خلاصه پاسخ می‌دهیم.

صامت چیست؟‌​

صامت به دسته‌ای از آواها گفته می‌شود که وقتی آن‌ها را ادا می‌کنیم، جریان هوا پس از از آنکه از نای گلو گذشت، ناگهان در جایی بین گلو و لب متوقف می‌شود و با فشار از یک تنگنا عبور می‌کند، از خط بین دهلیز دهان منحرف می‌شود، و یا یکی از اعضای گفتار برتر از گلو را به اهتزاز در می‌آورد.

صامت و مصون چگونه شمارش می‌شوند؟​

بهترین راه برای شمردن تعداد واج‌ها یا همان تعداد صامت و مصوت در جمله این است که واژه‌ها را هجا یا همان بخش‌بخش کنیم (دقیقاً همان چیزی که در کلاس اول ابتدایی انجام می‌دادیم)، سپس آن‌ها را بشماریم.

جمع‌بندی​

در این مطلب درباره صامت و مصوت در زبان فارسی مطالبی آموختیم. فهمیدیم که کوچک‌ترین واحد صوتی زبان را «واج» می‌گویند. واج‌ها به دسته صامت و مصوت تقسیم‌بندی می‌شوند. با استفاده از این واج‌های می‌توانیم هجا بسازیم و از ترکیب هر هجا واژه ساخته می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جمله پایه و پیرو چیست؟ — ادبیات فارسی به زبان ساده + مثال​


جمله پایه و پیرو چیست؟ — ادبیات فارسی به زبان ساده + مثال

در آموزش‌های پیشین ، به معرفی برخی از مباحث دستور زبان فارسی از قبیل ضمیر، قید، بدل و مضاف و مضاف الیه پرداختیم. در این آموزش با جمله پایه و پیرو آشنا می‌شویم.


جمله مستقل چیست؟​

در آموزش «جمله چیست ؟ | انواع جمله به زبان ساده و با مثال» دیدیم که جمله بزرگ‌ترین واحد زبانی است. در یک تعریف دیگر می‌توان چنین گفت که جمله باید مستقل باشد. اما این مستقل بودن یعنی چه؟ یعنی اینکه جمله به‌گونه‌ای باشد که مخاطب با دیدن یا شنیدن آن انتظارش اقناع شود و دیگر پرسشی برایش به‌وجود نیاید. البته، دقت کنید که منظور پرسش ناشی از ناقص بودن معنای جمله است. برای مثال، نمی‌توانیم بگوییم جمله‌های زیر مستقل هستند:


  • من به مغازه رفتم و... (ادامه‌اش ناقص است)
  • ۳۰۰ سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد (چه کسی ۳۰۰ سال پیش به دنیا آمد؟).
  • امروز کتاب را (کتاب را چه؟)
  • از آنجا که احمد آمده بود (از آنجا که احمد آمده بود چه؟)
می‌بینیم که همه جملات بالا پرسشی را در ذهن خواننده یا شنونده متبادر می‌کنند و او درک درستی از آن‌ها نخواهد داشت و منظور گوینده ر کامل درک نمی‌کند.
خود جملات مستقل را به دو دسته جمله ساده و جمله مرکب تقسیم می‌کنند. این تقسیم‌بندی بر اساس تعداد فعل‌های به‌کاررفته در جمله است. در ادامه این دو نوع جمله را معرفی می‌کنیم. شکل زیر دسته‌بندی جملات مستقل را به‌خوبی نشان می‌دهد. پس از این، منظورمان از جمله، جمله مستقل است.
انواع جمله

.

جمله ساده چیست؟​



جمله مستقلی را ساده می‌گوییم که تنها یک فعل داشته باشد. برای مثال، جملات زیر ساده‌اند:
  • احمد آمد.
  • احمد کتاب را آورد.
  • احمد داستان را به من گفت.
  • هوا سرد است.
  • برگ از درخت افتاد.
جملات ساده را از نظر تعداد اجزای آن‌ها می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
  1. جملات دوبخشی
  2. جملات سه‌بخشی
  3. جملات چهاربخشی

جملات ساده دوبخشی​

جملات دوبخشی از دو بخش نهاد و فعل تشکیل می‌شوند. مثال‌هایی از این جملات به‌شرح زیر است:
  • احمد رفت.
  • شیشه شکست.
  • باد وزید.

جملات ساده سه‌بخشی​

جملات سه‌بخشی را خود می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
۱. جملاتی که از فاعل و مفعول و فعل تشکیل شده‌اند. جملات زیر مثال‌هایی از این گونه‌اند:
  • احمد کتاب را خرید.
  • من شیشه را شکستم.
  • احمد در را بست.
۲. جملاتی که از نهاد و مسند و فعل اسنادی تشکیل شده‌اند. جملات زیر از این دست‌اند:
  • شهر امن است.
  • هوای بیرون سرد است.
  • جعبه سنگین نبود.
3. جمله‌هایی که نهاد و متمم و فعل ساخته می‌شوند. دقت کنید که منظور از متمم، متمم الزامی است که بدون آن جمله معنای کاملی نخواهد داشت. مثال‌هایی از این جملات در ادامه آورده شده است:‌
  • احمد به دوستش می‌نازد.
  • کامبیز از سگ می‌ترسد.

جملات ساده چهاربخشی​

این جملات را می‌توان در دو دسته گنجاند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
1. جملاتی که از نهاد و مفعول و متمم الزامی تشکیل شده‌اند. جمله زیر مثالی از این نوع جملات است:
  • احمد کیف را به اصغر داد.
2. جملاتی که از نهاد و مفعول و تمیز (مسند مفعول) ساخته می‌شوند. مانند مثال زیر:
  • مردم او را قهرمان خودشان می‌دانند.
جمله پایه و پیرو

جمله مرکب چیست؟​

به جملاتی که بیش از یک فعل دارند، جمله مرکب می‌گوییم. به بیان دیگر، این جملات از چند جمله ساده تشکیل می‌شوند. برای مثال، جمله «وقتی به خانه برگشتم، احمد هنوز نیامده بود» دو فعل دارد و یک جمله‌ مرکب است.

انواع جمله مرکب​

جملات مرکب را می‌توان به دو دسته هم‌پایه و ناهم‌پایه تقسیم کرد.

جمله هم‌پایه چیست؟​

جملات هم‌‌پایه جملاتی هستند که اولاً مستقل‌اند، ثانیاً با حرف ربط هم‌پایه‌ساز به هم مربوط می‌شوند. دقت کنید که جملات هم‌پایه بخشی از جمله دیگر نیستند. جملات زیر نمونه‌هایی از جملات هم‌پایه هستند:
  • دانش‌آموزان از کلاس درس بیرون آمدند و به خانه رفتند.
  • باران شیشه را خیس کرد و شیشه تمیز شد.

حرف ربط یا پیوند هم‌پایه‌ساز چیست؟​

پیوند هم‌پایه‌ساز، همان‌گونه که نامش نشان می‌دهد، حرفی است که دو جمله هم‌پایه را به هم پیوند می‌دهد. برای مثال، در دو جمله زیر، «و» و «اما» پیوند هم‌پایه‌ساز هستند:
  • مدرسه تعطیل شد و دانش‌آموزان به خانه برگشتند.
  • خواهرم به محل کارش رفت، اما من در خانه ماندم.

جمله ناهم‌پایه چیست؟​

جملات ناهم‌پایه، همان‌طور که از نامشان پیداست، از جملاتی تشکیل می‌شوند که مستقل معنایی نیستند و خود از جملات پایه و پیرو تشکیل می‌شوند.
اکنون می‌توانیم به بحث اصلی‌مان وارد شویم که همان جمله پایه و پیرو است. می‌دانیم که جملات ساده جملات مرکب را تشکیل می‌دهند. این جمله‌های ساده را می‌توان از نظر مفهوم و منظور و نقششان، به دو دسته جمله پایه و جمله پیرو تقسیم کرد. در ادامه، بیشتر در این‌ باره بحث می‌کنیم.

جمله پایه و پیرو چیست ؟​

جمله پایه که به آن جمله هسته نیز می‌گویند، بخشی از جمله مرکب است که حاوی منظور اصلی گوینده است. برای مثال، جمله «وقتی به مدرسه آمدم، کامبیز هنوز نرفته بود» مرکب است. این جمله از دو جمله ساده «وقتی به خانه برگشتم» و «احمد هنوز برنگشته بود» تشکیل شده است. اما منظور اصلی گوینده کدام جمله بوده است؟ مشخص است که مقصود اصلی گوینده این بوده که بگوید کامبیز هنوز نرفته بوده و جمله ناقص اول را برای بیان توضیح جمله دوم بیان کرده است. به جمله ساده اصلی در جمله مرکب، جمله پایه یا هسته می‌گوییم.
جمله پیرو، که به آن جمله وابسته نیز می‌گویند، آن بخش از جمله مرکب است که همراه جمله پایه می‌آید و مواردی چون زمان و شرط و دلیل و... را به جمله پایه اضافه می‌کند. جمله پایه به‌تنهایی معنی و مفهوم کاملی ندارد. برای مثال، در جمله، «وقتی به مدرسه آمدم، کامبیز هنوز نرفته بود»، جمله «وقتی به مدرسه آمدم» جمله پیرو است که زمان جمله پایه را بیان می‌کند.

حرف ربط یا پیوند وابسته‌ساز چیست؟​

پیوند وابسته‌سازی کلمه‌ای است که دو جمله پایه و پیرو را به هم مربوط می‌کند. مثلاً در جملات زیر، کلمات زیرا و اگر پیوند وابسته‌ساز هستند:
  • باید به خانه می‌آمدم، زیرا پستچی پشت در منتظر بود.
  • اگر تلاش کنی، پیشرفت خواهی کرد.

چگونه جمله پایه و پیرو را تشخیص دهیم؟​

برای تشخیص جمله پایه و پیرو می‌توان از چند راهکار استفاده کرد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

راه اول تشخیص جمله پایه و پیرو​

در این روش، از همان تعریف جمله پایه و پیرو استفاده می‌کنیم. جمله‌ای که بار اصلی و منظور نویسنده یا گوینده در آن نهفته است، همان جمله پایه است و جمله دیگر جمله پیرو است. مثلاً در جمله «وقتی به خانه رسیدم، چراغ‌ها روشن بود»، مقصود اصلی گوینده گفتن این موضوع است که چراغ‌ها روشن بوده‌اند. به همین دلیل، جمله پایه «چراغ‌ها روشن بود» و جمله پیرو «وقتی به خانه رسیدم» است که زمان را بیان می‌کند.

راه دوم تشخیص جمله پایه و پیرو​

یکی از نشانه‌های جمله پیرو این است که اغلب با یکی از حروف ربط می‌آید. از این حروف می‌توان به تا، اگر، که، زیرا و... اشاره کرد. برای نثال، جمله «زود به خانه برگشتم، زیرا مهمان‌ها آمده بودند» را در نظر بگیرید. در این جمله، حرف ربط زیرا با «مهمان‌ها آمده بودند» آمده که جمله پیرو است.

راه سوم تشخیص جمله پایه و پیرو​

فعل‌های جمله پیرو را می‌توان با به مصدر یا صفت تفسیر کرد، اما برای جمله پایه نمی‌توان چنین چیزی گفت. برای مثال، جمله «تلویزیون را که خاموش کردم، فضای اتاق آرام شد» را در نظر بگیرید. این جمله را می‌توانیم، به این صورت بنویسیم: «با خاموش کردن تلویزیون، فضای اتاق آرام شد.» می‌بینیم که جمله «تلویزیون را که خاموش کردم» را می‌توان به صورت مصدری «با خاموش کردن تلویزیون» بیان کرد. به همین دلیل، جمله «تلویزیون را که خاموش کردم» جمله وابسته است و جمله دیگر، جمله هسته. دقت کنید که جمله هسته را نمی‌توانیم به‌صورت مصدری بنویسیم.

راه چهارم تشخیص جمله پایه و پیرو​

برای جمله پیرو می‌توان چنین گفت که معمولاً معنای ناقصی دارد، اما جمله پیرو کامل و مستقل است. برای مثال، جمله «اگر ورزش کنی، بدنت سالم می‌ماند» را در نظر بگیرید. می‌بینیم که جمله «اگر ورزش کنی» معنای ناقصی دارد و به همین دلیل جمله پیرو است.
نکته ۱: اگر جمله پیرو برای شرط آمده باشد، به آن «جمله شرط» می‌گوییم. در این صورت، جمله پایه «جزای شرط» یا «جواب شرط» نامیده می‌شود.
به مثال‌های زیر دقت کنید:
  • اگر تلاش کنی، در آینده موفق می‌شوی. جمله شرط: اگر تلاش کنی؛ جواب (جزای) شرط: موفق می‌شوی.
  • اگر تو آمده بودی، بهار می‌آمد. جمله شرط: اگر تو آمده بودی؛ جواب (جزای) شرط: بهار می‌آمد.
نکته ۲: از نظر جایگاه ظاهری، جمله پیرو می‌تواند قبل یا بعد از جمله پایه بیاید.

.

سوالات متداول درباره جمله پایه و پیرو​

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار در زمینه جملات پایه و پیرو به اختصار پاسخ می‌دهیم.

جمله مرکب چگونه ساخته می‌شود؟​

به جملاتی که بیش از یک فعل دارند، جمله مرکب می‌گوییم. به بیان دیگر، این جملات از چند جمله ساده تشکیل می‌شوند.

به کلمه‌ای که جمله پایه و پیرو را بهم مرتبط می‌کند چه می‌گویند؟​


حرف پیوند وابسته‌سازی کلمه‌ای است که دو جمله پایه و پیرو را به هم مربوط می‌کند.

جمع‌بندی​

در این آموزش دیدیم که جملات مستقل را می‌توان به دو دسته ساده و مرکب تقسیم کرد. همچنین، گفتیم که جملات مرکب به در دو گروه هم‌پایه و ناهم‌پایه قرار می‌گیرند که نا‌هم‌پایه‌ها از جمله پایه و پیرو تشکیل می‌شوند.
 
بالا