تاپيك سوال و درخواست (محل پاسخ گويي به نياز هاي اعضا)

"ALPHA"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی , صنایع غذایی
کاربر ممتاز
فرض کنیم یه پمپی داریم ک تا جایی ک می بینیم قابل باز و بسته کردن نیست!

ولی اشتباهی یه ماده رو پمپ کرده؛ یعنی وقتی قرار بود از یه محلول داغ یا ولرم، هوا و مایعات با فراریت بالا رو بکشه بیرون و از قسمتهای دریچه مانندش به هوای بیرون پرت کنه؛ کل محلول رو کشیده و کل محلول یهو غیبش زده!!

ب نظرتون مواد داخل پمپ گیر کردن؟

برای اطمینان از سالم موندن پمپ، چ کاری می شه انجام داد؟

تاپیک مرتبط با پمپ برای آموزش بود همین جا رو مناسب دیدم؛ اگه تاپیک مرتبطی بود بعد از جواب دادن منتقلش کنید ممنون.

 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فرض کنیم یه پمپی داریم ک تا جایی ک می بینیم قابل باز و بسته کردن نیست!

ولی اشتباهی یه ماده رو پمپ کرده؛ یعنی وقتی قرار بود از یه محلول داغ یا ولرم، هوا و مایعات با فراریت بالا رو بکشه بیرون و از قسمتهای دریچه مانندش به هوای بیرون پرت کنه؛ کل محلول رو کشیده و کل محلول یهو غیبش زده!!

ب نظرتون مواد داخل پمپ گیر کردن؟

برای اطمینان از سالم موندن پمپ، چ کاری می شه انجام داد؟

تاپیک مرتبط با پمپ برای آموزش بود همین جا رو مناسب دیدم؛ اگه تاپیک مرتبطی بود بعد از جواب دادن منتقلش کنید ممنون.

سلام پمپ سیال مایع رو پمپاژ می کنه نه هوا رو! دوما یعنی حجم محلول شما اینقدر کم هستش که داخل پمپ گیر کرده یا مونده !!!
شما مخزن تون رو آب بریزین دوبار پمپ کنید ببینید پمپ می کنه یا نه!
 

فرنازگلی

عضو جدید
میشه دقیقا بگید پارامتر های حرارتی و هیدرودینامیکی نانو سیالات در مبدل های حرارتی صفحه ای چیا هستن؟
 

"ALPHA"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی , صنایع غذایی
کاربر ممتاز
سلام پمپ سیال مایع رو پمپاژ می کنه نه هوا رو! دوما یعنی حجم محلول شما اینقدر کم هستش که داخل پمپ گیر کرده یا مونده !!!
شما مخزن تون رو آب بریزین دوبار پمپ کنید ببینید پمپ می کنه یا نه!

سلام
1- پمپ خلا بود!
2- بعله حجمش کمه چون در حد 250-150 سی سی فقط برا تست تهیه می کنم
مرسی؛ این آب رو بررسی می کنم!
 

n.guitar

عضو جدید
دوستان ایتنجا کسی هست که در مورد نحوه شاپ مخزن اطلاع داشته باشه؟!؟!

به کمک فوری نیازمندم
 

سارنیا

عضو جدید
سلام
کدوم دانشگاه در زمینه ی CFDتو ایران خوبه؟؟؟(سطح کارشناسی ارشد وبه بالا) بعدشم از اساتید دانشگاه شریف کدوم ها cdfکار هستند؟؟؟
مرسی
 

Behnam Irani

عضو جدید
سلام دوستان
یه مخزن آب داریم که آب با حرارت بخار میشه و بخار از مخزن خارج میشه
اما این آب ممکنه در بعضی از مواقع دچار تلاطم بشه و آب وارد محفظه جمع آوری بخار شه
آیا سوپاپی یا شیری یا هر مجرای مشابهی هست که بتونه فقط اجازه خروج بخار رو بده و از خروج آب ممانعت کنه؟
یا ایده ای در این زمینه دارید؟
با تشکر
 

HEYROS

عضو جدید
مهندسی مکانیک سیالات

مهندسی مکانیک سیالات

سلام دوستان
یه مخزن آب داریم که آب با حرارت بخار میشه و بخار از مخزن خارج میشه
اما این آب ممکنه در بعضی از مواقع دچار تلاطم بشه و آب وارد محفظه جمع آوری بخار شه
آیا سوپاپی یا شیری یا هر مجرای مشابهی هست که بتونه فقط اجازه خروج بخار رو بده و از خروج آب ممانعت کنه؟
یا ایده ای در این زمینه دارید؟
با تشکر

سلام .می تونیم جلوی تلاطم آب رو بگیریم . با چی ؟ اگه یه سری صفحات درون مخزن بذاریم می تونیم جلوی این تلاطم رو بگیریم . تقریبا شبیه سیستم باک بنزین خودروها یا باتری های آب اسیدی . یا اینکه میشه خروجی رو مانند موج شکن هایی که در کنار اسکله ها تعبیه شده ، طراحی کنیم . قبلا تلاطم دریا و برخورد موج با اسکله موجب می شد آب وارد جاده ایی که در کنار دریا هست بشه و سیل راه بیوفته . اما این موج شکن ها باعث میشد آب به خود دریا برگشت بخوره . من به صورت سرانگشتی یه شکل شماتیکی ساختم که عکس رو میذارم ببنید . به ایده های دیگری هم میشه پرداخت ... موفق باشید

TANK.jpg
 

HEYROS

عضو جدید
میشه دقیقا بگید پارامتر های حرارتی و هیدرودینامیکی نانو سیالات در مبدل های حرارتی صفحه ای چیا هستن؟

سلام شما باید در
مقالات سومین همایش مبدل گرمایی

جستجو کنید . اطلاعات خوب و مکفی در این مقالات بدست میآورید .این مقالات را یا باید در نت خریداری کنید یا اینکه در بانک مقالات ایران بدست آورید . موفق باشید
 

HEYROS

عضو جدید
مبدل های پوسته و لوله

مبدل های پوسته و لوله

سلام دوستان
نیاز به چند مقاله با موضوع مبدلهای حراراتی لوله و پوسته میگردم کسی میتونه کمک کنه ؟؟؟

سلام . شما می توانید از لینک زیر برای خرید مقاله مورد نظر اقدام کنید
www.civilica.com/article597.html
هم چنین از توضیحات و منابع زیر استفاده کنید

[h=2]معرفي تكنولوژي بهبود انتقال حرارت در مبدل*هاي پوسته - لوله*اي[/h]
معرفي تكنولوژي بهبود انتقال حرارت در مبدل*هاي پوسته - لوله*اي
توجه به محدوديت سوخت*هاي فسيلي در دنيا موجب شده است كه امروزه موضوع بهينه*سازي مصرف انرژي در واحدهاي فرآيندي، بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. يكي از تكنيك*هاي بهينه*سازي مصرف انرژي، تكنيك HTE است كه در زير معرفي شده*است. نويسندة متن ارسالي زير، در پايان معرفي تكنولوژي، به اقدامات انجام شده در پژوهشگاه صنعت نفت در راستاي دستيابي به اين تكنولوژي و موفقيت*هاي به*دست آمده اشاره كرده*است.
معرفي تكنولوژي HTE

در فرآيندهاي شيميايي، مهمترين بخشي كه مستقيماً با مصرف انرژي ارتباط مي*يابد، مبدل*هاي حرارتي مي*باشند. تاكنون همواره تلاش شده است تا مبدل*هايي طراحي گردند كه ضمن داشتن حداكثر بازدهي، در كاركردهاي بلند*مدت، كمترين مشكلات عملياتي را داشته باشند. اصولاً مبدل*هاي حرارتي، به*خصوص از نوع پوسته- لوله*اي (Shell-and-Tube)، داراي دو مشكل عملكرد پايين حرارتي (Thermal Deficiency) و جرم*گرفتگي داخل لوله*ها (Fouling)، به*خصوص در هنگام كاركرد با سيالات كثيف يا حساس به دما مي*باشند.
يكي از روش*هاي كاربردي و موثر در بهبود انتقال حرارت و كاهش جرم گرفتگي، استفاده از وسايل افزايندة انتقال حرارت (Tabulators) است. اين وسايل به آساني در داخل لوله*هاي مبدل*هاي پوسته-*لوله*اي نصب مي شوند و در زمان توقف واحدها (Overhaul)، به*راحتي قابل بيرون كشيدن و تميز كاري و نصب مجدد مي*باشند.

اين روش كاربردي، امروزه به عنوان تكنولوژي HTE يا Heat Transfer Enhancement شناخته شده است كه تحت ليسانس شركت*هاي مختلف، بيش از يك دهه براي به*كارگيري در صنايع مختلف نفت و گاز و پتروشيمي و حتي نيروگاه*ها توصيه و تبليغ مي*گردد. شايان ذكر است كه در حال حاضر، تنها در آمريكا بيش از 50 پالايشگاه و 6 واحد پتروشيميايي از مزاياي اين تكنولوژي بهره برده*اند. البته استفاده از اين تكنولوژي محدود به آمريكا نبوده و در بسياري از پالايشگاه*ها و مراكز پتروشيمي كشورهاي اروپايي و حتي در آسيا (به*طور مشخص تايلند، مالزي و ژاپن) نيز اين تكنولوژي به*كار گرفته شده است.


اصول و مباني تكنولوژي HTE


اساساً روش*هاي متعددي براي افزايش بازدهي مبدل*هاي حرارتي ارائه شده است كه به دليل هزينه كمتر نسبت به روش*هاي ديگر و عدم استفاده از ساير منابع انرژي نظير برق، جنبه*هاي اجرايي استفاده از وسايل افزاينده انتقال حرارت براي مهندسان در صنايع، بسيار پرجاذبه*تر تشخيص داده شده است. اين وسايل كه با اشكال هندسي خاصي طراحي مي*شوند، درون لوله*هاي مبدل قرار داده مي*شوند.

ايجاد سرعت*هاي چرخشي در جريان سيال و افزايش اختلاط به*خصوص در نزديكي ديواره*هاي داخلي لوله*هاي مبدل، نهايتاً سبب مي*گردد كه از سرعت ته*نشيني ذرات كاسته شده و از تشكيل لايه مرزي نيز جلوگيري گردد. فرصت نيافتن سيال براي تشكيل لاية مرزي كه خود از مقاومت*هاي مهم در برابر انتقال حرارت محسوب مي*شود، از دلايل عمدة افزايش نرخ انتقال حرارت ميان سيال درون لوله و پوسته مي*باشد. به*علاوه، افزايش سرعت شعاعي و محوري در جريان سيال داخل لوله باعث نوعي يكنواختي در توزيع دما در طول لوله و در هر مقطع از آن مي*گردد. لذا در برخي از مكانيزم*هاي تشكيل جرم گرفتگي درون لوله*هاي مبدل*ها، نظير كك زدن (Cocking)، كه دليل اصلي آن به*وجود آمدن نقاط داغ موضعي در سطح لوله (Hot Spot) است، استفاده از اين وسايل باعث جلوگيري از اين پديده شده و نهايتاً سبب بهبود انتقال حرارت در طول لوله مي*گردد.



وسايل افزايندة انتقال حرارت در انواع مختلفي طراحي مي*شوند كه هر يك بسته به ساختمان طراحي خود، با مكانيزم خاصي سبب افزايش انتقال حرارت و كاهش همزمان جرم*گرفتگي در لوله*ها مي|*گردند.

اين وسايل نه*تنها در لوله*هاي مبدل*هاي پوسته-*لوله*اي بلكه در كولرهاي هوايي، جوش*آورها، چگالنده*ها، و كوره*هاي احتراقي نيز به طور عملي استفاده مي*شوند.

نكته قابل توجه اين است كه بيشتر سيالاتي كه مورد سرمايش و گرمايش قرار مي*گيرند، داراي ويسكوزيتة نسبتاً بالايي مي*باشند، يا در مواردي كه سيالات كثيف (Foul ant) بوده، ضريب انتقال حرارت اين سيالات در جريان لوله نسبتاً پايين مي باشد. لذا در چنين مبدل*هايي، انتقال حرارت براي طرف لولة كنترل كنندة سرعت انتقال حرارت مي*باشد. بنابراين استفاده از دستگاه*هاي افزايندة انتقال حرارت، موجب بهبود و مزيتي براي رفع هر دو نقيصة مزبور در مبدل*هاي پوسته-*لوله*اي خواهد بود.

موارد به*كارگيري تكنيك HTE

اصولاً به*كارگيري و مزاياي ناشي از به*كار بردن اين وسايل در لوله*هاي مبدل*هاي پوسته- لوله*اي در دو زمينة زير قابل توجه مهندسان بوده است:

1- در بهبود كاركرد مبدل*هاي حرارتي موجود، مزاياي عمده*اي در فرآيند مربوط به نصب اين وسايل در درون لوله*ها و سپس كاهش تعداد گذر*هاي طرف لوله به*صورت زير حاصل مي*گردد:

- كاهش رسوب گرفتگي در لوله*ها


- رساندن درجة حرارت*هاي سيالات خروجي از طرف لوله و طرف پوسته به دماهاي مورد نظر در طراحي (Spec.)و حتي فراتر از آن

- افزايش ظرفيت واحدها (Revamping) با بالا بردن دبي جريانها در مبدل*ها، به*خصوص وقتي كه مبدل*ها، دستگاه*هاي حرارتي گلوگاهي (Bottleneck) فرآيند محسوب مي*شوند.

- افزايش بار حرارتي دستگاه*هاي تبادل حرارتي و اصلاح شبكة مبدل*هاي حرارتي (Retrofitting) و نهايتاً كاهش مصرف آب و بخار (Utilities) در يك فرآيند.

2- مزاياي ناشي از به*كارگيري اين تكنولوژي در طراحي اولية مبدل*ها (Grassroots Design)

- كاهش سطح انتقال حرارت مورد نياز به مقدار بسيار قابل ملاحظه

- كاهش تعداد پوسته*ها و گذرهاي طرف لولة مبدل و ساده*تر شدن ساختمان مبدل در طراحي

- كاهش نيروي محركة دمايي LMTD كه به*طور مثال در مبدل*هاي بخاري(Steam heaters) ، نياز به تامين بخار فشار بالا را منتفي خواهد نمود.

نمونه هاي عملي از به*كارگيري اين تكنولوژي در صنايع (Case Studies)

در ذيل، چهار مثال مجزا جهت نشان دادن مزاياي به*كارگيري اين تكنيك در صنايع مختلف نفت و گاز پتروشيمي آورده شده است. به*طوري*كه ملاحظه مي*شود، استفاده از تكنولوژي HTE در حل مشكلات حرارتي و عملياتي، نظير جرم گرفتگي مبدل*ها كاملاً موفق بوده است.

مثال اول) پالايشگاه نفت گرنبي موس در اسكاتلند

شركت نفت انگلستان (B.P) امكان رسوب*گرفتگي ناشي از كريستالي شدن تركيبات هيدروكربوري سنگين (واكس) را با طراحي يك كولر هوايي مناسب و استفاده از اين تكنولوژي حذف نموده است.

شرح مثال 1

مثال دوم) پالايشگاه نفت لينجن در آلمان

با تلفيق اين تكنولوژي و با استفاده از بافل*هاي حلزوني نه تنها از ميزان رسوب گرفتگي در لوله*هاي مبدل كاسته شده، بلكه طراحي با اين تلفيق، منجر به داشتن تعداد كمتري از پوسته*هاي مبدل شده است.

شرح مثال 2

مثال سوم) پالايشگاه اونتاريا در كانادا

استفاده از اين تكنولوژي منجر به داشتن مبدلي فشرده*تر و بدون نيازمندي به نگهداري و بازرسي در عمليات كراكينگ كاتاليستي گازوييل سنگين (HCGO) شده است.

شرح مثال 3

مثال چهارم) تاسيسات ذخاير گاز لنچات در بلژيك

استفاده از اين تكنولوژي منجر به بهبود كاركرد مبدل مياني تنها با يك پوسته در عمليات آبگيري از گاز شده است.



اقدامات انجام شده در پژوهشگاه صنعت نفت


پژوهشكدة گاز پژوهشگاه صنعت نفت در راستاي ايجاد و توسعة دانش فني اين تكنولوژي در كشور قدم*هاي اساسي برداشته كه نهايتاً موجب ثبت اين تكنولوژي در ايران (به شماره پروژه*هاي 71010108 و 71010110 و شماره ثبت 26156 مورخه 16/10/78) شده است. محورهاي اساسي در مجموع فعاليت*هاي انجام شده به قرار زير است:

1) اراية سمينار و كارگاه*هاي آموزشي

به منظور آشنايي مهندسان و كارشناسان مختلف و علاقه*مند به اين تكنولوژي, سمينارها و كارگاه*هاي مختلفي در سطح صنايع نفت و گاز و پتروشيمي برگزار شده است.

2) ساخت وسائل افزاينده انتقال حرارت

با تلاش و پيگيري*هاي انجام شده تكنيك ساخت و پارامترهاي توليدي يكي از مهمترين انواع وسائل افزايندة انتقال حرارت بدست آمده است. در حال حاضر توانايي ساخت اين وسائل در ابعاد مختلف و با فشردگي*هاي متفاوت و براي هر دامنه**اي از نياز فراهم آمده است.

3) تعيين مشخصة عملكرد هيدروليكي- حرارتي وسائل مذكور

پس از ساخت اين وسائل به منظور برآورد مشخصات عملكردي وسائل افزايندة انتقال حرارت يك سيستم آزمايشگاهي (Test Rig) طراحي و ساخته شد. بدين ترتيب اطلاعات دقيق عملياتي براي هر وسيله قابل حصول خواهد بود.

4) تهية نرم*افزار RIPI-HEX

جهت تعيين پتانسيل بكارگيري اين تكنيك در مبدل*هاي پوسته- لوله*اي و براي شرايط طراحي (Design) و عملكردي (Rating) نرم*افزاري تهيه و تدوين شد. با كمك اين نرم*افزار امكان بررسي هر يك از حالات توصيف*شده در شرايطي كه افزايش راندمان حرارتي مبدل مدنظر باشد، قابل بررسي خواهد بود.

در حال حاضر پژوهشگاه صنعت نفت امكان پيش بيني و تخمين ميزان پتانسيل سودمندي ناشي از بكارگيري اين تكنيك را براي مبدل*هاي معرفي*شده از سوي صنايع مختلف را دارا مي*باشد.

منابع مطالعاتي بيشتر:

1-M.R.Jafari Nasr, G.T. Polley, “An Algorithm for Cost Comparison of Optimized Shell-and-Tube Heat Exchangers with Tube Inserts and Plain Tubes,” Chem.Eng.Technol. 23,(3), 2000.

2-G.T.Polley, M.R.Jafari Nasr and A.Terranova, “Determination and Applications of the Benefits of Heat Transfer Enhancement,” IChemE, Vol.72, Part A, pp.616-620, Sept., 1994.

3-M.R. Jafari Nasr, A.T.Zoghi,“Performance Improvement of Tehran Refinery Pre-heater Exchangers Using Heat Transfer Enhancement”, No.41, Summer 2001.

4-M.R.Jafari Nasr, G.T. Polley and A.T. Zoghi , “Performance Evaluation of Heat Transfer Enhancement (H.T.E. Technology),” 14th International Chemical and Process Engineering Congress, CHISA, Parha, Czech Republic, 27-3 Aug. , 2000​
 

Rheoman

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس سوال من چی؟؟؟

درود.شما که خودت شریفی هستی از ما میپرسی؟!! :smile: استادی که تخصصش CFD باشه تعدادشون انگشت شماره.تخصص cfd یعنی روی روش ها و بهبودشون کار کنن.من دکتر حسینعلی پور رو میشناسم علم و صنعت که کارش واقعا درسته.نوربخش تو تهران روی توربوماشین ها و کارای عددیش کار میکنه که فوق العاده ست و بسیار معروف!دکتر اصفهانیان (دانشگاه تهران) هم زمینه ی احتراقی و زمینه ی CFDش کارش معرکه است یعنی نامبر وان! د.شیرانی صنعتی اصفهان هم که دستی بر آتش دارن و معروف هستند.شریف رو اطلاع خاصی ندارم ولی دکتر سعیدی ریکامندهای خوبی میده!!!ولی معمولا الان اکثر اساتید سیالاتی(چه بسا جامداتی!!) کار CFD رو یا انجام میدن یا علاقه دارن انجام بدن!
 

HEYROS

عضو جدید
CFD

CFD

پس سوال من چی؟؟؟

سلام . در این زمینه دانشگاه صنعتی اصفهان اوله . از نظر من قطب CFD دانشگاه صنعتی اصفهانه باتوجه به اساتیدی که هستند مانند : دکتر احمدرضا عظیمیان ، دکتر صابونچی ، دکتر اشرف اصفهانیان و ....
برای دانشگاه شریف هم برید داخل سایتش اونجا هست ! موفق باشید ...
 

Behnam Irani

عضو جدید
سلام .می تونیم جلوی تلاطم آب رو بگیریم . با چی ؟ اگه یه سری صفحات درون مخزن بذاریم می تونیم جلوی این تلاطم رو بگیریم . تقریبا شبیه سیستم باک بنزین خودروها یا باتری های آب اسیدی . یا اینکه میشه خروجی رو مانند موج شکن هایی که در کنار اسکله ها تعبیه شده ، طراحی کنیم . قبلا تلاطم دریا و برخورد موج با اسکله موجب می شد آب وارد جاده ایی که در کنار دریا هست بشه و سیل راه بیوفته . اما این موج شکن ها باعث میشد آب به خود دریا برگشت بخوره . من به صورت سرانگشتی یه شکل شماتیکی ساختم که عکس رو میذارم ببنید . به ایده های دیگری هم میشه پرداخت ... موفق باشید




مشاهده پیوست 217236



ممنونم مهندس
اما مشکل ما اینه که مخزن ممکنه 180 درجه تغییر وضعیت پیدا کنه!
و سر و ته بشه اونوقته که آب از مجرای خروج بخار وارد مخزن بخار میشه...
 

HEYROS

عضو جدید
ممنونم مهندس
اما مشکل ما اینه که مخزن ممکنه 180 درجه تغییر وضعیت پیدا کنه!
و سر و ته بشه اونوقته که آب از مجرای خروج بخار وارد مخزن بخار میشه...

من 2 راه حل اومد به ذهنم ... اول اینکه می تونیم یک شیر تعبیه کنیم و در زمانی که مخزن سروته میشه خروجی رو ببندیم . اما اگه خروجی باید دائم باز باشه می تونیم بگیم که بعد از خروجی مابین مخزن بخار و خروجی یک ژنراتور بذاریم که بخار و آب رو برامون جدا کنه و آب رو به مخزن برگردونه و بخار رو به مخزن بخار ارسال کنه . حالا من فکر می کنم و ایده های دیگری هم اعلام می کنم چنانچه به ذهنم رسید .
 

G_tatar

عضو جدید
سلام
فرمولی هست که بتونم با اون سرعت سقوط سازمو باهاش محاسبه کنم.قبلا به کتاب مکانیک سیالات استریتر وایلی و بدفورد مراجعه کردم ولی چون با مطالبش زیاد آشنایی نداشتم نتونستم ازش استفاده کنم،متاسفانه به علت بدهی که به کتابخونه ی دانشگاه داشتم کتابو با چندتا کتاب دیگه بهشون به قولی هدیه دادم.ولی برای بدست آوردن فرمول به موسسه ملی اقینوس شناسی مراجعه کردم که در این باره کمک کردن .ولی اون فرمول هم توسط یکی از اساتید دانشگاه شریف رد شد.
موضوع از این قراره که سرعت سقوط سازه ای که در تصویر زیر مشاهده میکنین رو میخوام محاسبه کنم با در نظر گرفتن اینکه از آب پر شده است.
uuuugg0000.jpg
http://s5.picofile.com/file/8133582692/FHS0001.jpg
http://s5.picofile.com/file/8133582700/FHS00.jpg
 

eng mita

عضو جدید
سلام

دوستان من یک سوال تقریبا ساده دارم. زمانی که بخواهیم از معادله برنولی در مسیر یک کانال عمودی با سطح مقطع مربع استفاده کنیم برای پیدا کردن ارتفاع مناسب کانال با داشتن سرعت ورودی و خروجی هرگز تاثیر انتقال حرارت رو مد نظر قرار نمیدیم.
اگر من بخوام تاثیر انتقال حرارت تشعشع و جابجایی بر دیواره کانال رو هم اعمال کنم تا بتونم ارتفاع مناسب رو محاسبه کنم چه کاری باید انجام بدم؟ در اصل میخوام بدونم اگر سیال عامل هوا باشه تاثیر انتقال حرارت و تشعشع به دیواره های کانال چه میکنه با ارتفاع مناسب سیال بطوری که سیال با همون سرعت از خروجی کانال عبور کنه. بدون اینکه جریان برگشتی داشته باشیم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
یک سوال کوچولوی دیگه هم دارم و اون اینکه تاثیر رطوبت و شرجیه هوا بر روی سرعت هوا رو چطور و از روی چه منبعی بررسی کنم؟
 

aziz_dashti

عضو جدید
سلام من جزوه تمیر می خواهم که به دردم بخوره مطالب مهم توش باشه

از درس ترمودینامیک 1 و ریاضی2

ممنون میشم
 

sadeghforghani

کاربر فعال
سلام
فرمولی هست که بتونم با اون سرعت سقوط سازمو باهاش محاسبه کنم.قبلا به کتاب مکانیک سیالات استریتر وایلی و بدفورد مراجعه کردم ولی چون با مطالبش زیاد آشنایی نداشتم نتونستم ازش استفاده کنم،متاسفانه به علت بدهی که به کتابخونه ی دانشگاه داشتم کتابو با چندتا کتاب دیگه بهشون به قولی هدیه دادم.ولی برای بدست آوردن فرمول به موسسه ملی اقینوس شناسی مراجعه کردم که در این باره کمک کردن .ولی اون فرمول هم توسط یکی از اساتید دانشگاه شریف رد شد.
موضوع از این قراره که سرعت سقوط سازه ای که در تصویر زیر مشاهده میکنین رو میخوام محاسبه کنم با در نظر گرفتن اینکه از آب پر شده است.
مشاهده پیوست 217276
http://s5.picofile.com/file/8133582692/FHS0001.jpg
http://s5.picofile.com/file/8133582700/FHS00.jpg

سلام؛
وقتی یک سازه داخل آب قرار بگیره، یدونه نبروی وزن یه سمت پایین و یدونه نیروی شناوری به سمت بالا بهش وارد میشه. اگر نیروی وزن از شناوری بیشتر باشه(چگالی جسم از چگالی آب بیشتر باشه)، در آب غرق میشه و یک حرکت شتابدار رو می بینید و در غیر این صورت شما یک شناوری را مشاهده می کنید. البته اگر به سمت پایین حرکت کنه، یدونه نیروی درگ هم به سمت بالا بهش اضافه میشه و البته بسته به دقت محاسباتت، میتونی از این درگ هم صرف نظر بکنی یا نه! در هر صورت با محاسبه شتاب در هر لحظه، میتونی سرعت رو در هر لحظه محاسبه کنی. البته برای محاسبه سرعت حد، شتاب رو مساوی صفر میگذاری و سرعت رو محاسبه میکنی.
این مسئله در کتاب دینامیک و البته در فصل اول کتاب های سیالات برای بچه هایی که سیالات 1 دارند، برای چترباز و گلوله رها شده در هوا حل شده است. فقط بحث نیروی شناوری میمونه که در فصل دوم کتاب سیالات گفته می شود و نیروی درگ هم در فصل 8 یا 9 بود! به نظرم از یکی از بچه های ترم 4 با به بالای مکانیک کمک بگیرید.
با توجه به اینکه دانسیته ای که در شکل دادین از 1 گرم بر سانتیمتر مکعب کمتره، قاعدتاً باید این جسم شناور بمونه. فقط مسئله اینه که من فلزی با چگالی کمتر از آب تا الآن ندیدم و نشنیدم که موجود باشه!
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

alireza01

عضو جدید
کار برگشت پذیر

کار برگشت پذیر

سلام خدمت همه دوستان عزیز
یه سوال از ترمودینامک و فصل قانون دوم ترمودینامیک داشتم
تو قسمت موتورهای حرارتی کارنو گفته شد q/q[SUB]0[/SUB]=T/T[SUB]0
[/SUB]از این رابطه برای بدست آوردن کار برگشت پذیر نیز استفاده شد
از طرفی در اثبات رابطه کار برگشت پذیر با نوشتن قانون دوم ترمودینامیک وطرفین وسطین داریم q[SUB]0[/SUB] =T[SUB]0[/SUB](S[SUB]i[/SUB]-S[SUB]e[/SUB])+q(T[SUB]0[/SUB]/T[SUB]H[/SUB])
دلیل دومقدار متفاوت برای q0 چیست ؟
 
سلام دو ستان
من پایه 3 مکانیک طراحی و نظارت هستم
کسی از دوستان میدونه تا چه متراژ رو از نظر سازمان ما میتونیم نظارت کنیم
 

12*12

عضو جدید
دوستان کسی اطلاع ندارهکه برای دوره کارآموری تو بوشهر کجا ها میشه زفت?!
و کدوم شرکت ها کارآموزی بهتری میشه داشت?!
 

12*12

عضو جدید
پاسخ : تاپيك سوال و درخواست (محل پاسخ گويي به نياز هاي اعضا)

سلام خدمت همه دوستان عزیز
یه سوال از ترمودینامک و فصل قانون دوم ترمودینامیک داشتم
تو قسمت موتورهای حرارتی کارنو گفته شد q/q[SUB]0[/SUB]=T/T[SUB]0
[/SUB]از این رابطه برای بدست آوردن کار برگشت پذیر نیز استفاده شد
از طرفی در اثبات رابطه کار برگشت پذیر با نوشتن قانون دوم ترمودینامیک وطرفین وسطین داریم q[SUB]0[/SUB] =T[SUB]0[/SUB](S[SUB]i[/SUB]-S[SUB]e[/SUB])+q(T[SUB]0[/SUB]/T[SUB]H[/SUB])
دلیل دومقدار متفاوت برای q0 چیست ؟
تو موتور احتراق فرض بر اینه آنتروپی ثابته یعنی کار برگشت ناپذیره،اما قانون دوم ترمو براساس تعییر آنتروپیه پس به میزان تغییر آنتروپی با هم فرق دارن...
 

salehbt

عضو جدید
سلام من کاردانی مکانیک خودرو گرفتم و کارشناسی ناپیوسته مهندسی مکانیک حرارت سیالات از دانشگاه آزاد.
امروز که به نظام مهندسی مراجعه کردم گفتن فقط به کسانی که پیوسته بودن حق طراحی تعلق میگیره و میتونن تو آزمون شرکت کنن وناپیوسته ها فقط حق نظارت دارن.
آیا این امکان برای کارشناسی ناپیوسته وجود نداره؟یا راهی هست؟مثلا ارشد تبدیل انرژی بخونیم چطور؟
 

mohammadbah

عضو جدید
پروژه اینجانب در مورد پمپ های اسیدی که شامل نحوه نگهداری وتعمیرات، طراحی ، انتخاب جنس پمپ، نحوه راه اندازی و در کل مقایسه پمپ های اسیدی وآبی می باشد
لطفا بنده را در مورد منابع مورد نظر در این زمینه راهنمایی فرمایید
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
سلام دو ستان
من پایه 3 مکانیک طراحی و نظارت هستم
کسی از دوستان میدونه تا چه متراژ رو از نظر سازمان ما میتونیم نظارت کنیم
درود
پرسش را در جای درست بنویس تا جواب بگیری
در قسمت تاسیسات باید مطرح کنی نه اینجا
 
خیلی مهم و حیاتی

خیلی مهم و حیاتی

سلام.بچه ها من امسال ازمون ارشد دارم ولی به هیچ وجه امادگی اونو ندارم..پایه ی قویی ام ندارم...چکار کنم؟؟؟؟؟؟ حسابی مضطرب و کلافه ام!!!!!!!
 
مهم و حیاتی...

مهم و حیاتی...

سلام.من ترم هفت سیالاتم ولی کلی از واحدام مونده معدلمم افتضاحه..بخاطر تنبلی و شرایط دانشگاه و... نخوندم ولی میخوام برای ارشد جبران کنم اما معدلم زیر 12!!!!! نمیدونم میشه کنکور ثبت نام کنم یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟اگه نه برای سال اینده برنامم چجوری باشه که هم رتبه بیارم هم مهندس باسواد و خوبی بشم؟؟؟؟؟؟؟
 

Similar threads

بالا