تازه های الکترونیک

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
آينده حافظه‌هاي فلش
PMPجايگزين MP3 PLAYERها مي‌شود

پيش‌بيني آينده و اتفاقات مربوط به آن هنوز هم كار ساده‌اي نيست اگر چه بسياري از محققان، تحليلگران و پيشگويان سعي دارند با استفاده از شواهدي هر چند ناچيز حوادث آينده را تنها حدس بزنند.اين بار اما كنفرانسي سه روزه در سن‌خوزه با عنوان «آينده حافظه‌هاي فلش» بهانه‌اي شده تا متخصصان در اين زمينه پيش‌بيني‌‌هايشان را اعلام كرده و براساس آنها برنامه‌ريزي كنند.

در اين ميان شايد موضوعي كه تمام حاضران روي آن توافق دارند اين است كه در تمام ابزار و دستگاه‌هايي كه در صنعت لوازم شخصي الكترونيكي در آينده به بازار خواهند آمد، از حافظه‌هاي فلش استفاده خواهد شد.كريس كروتي تحليلگر موسسه تحقيقاتي ISUPPLI در اين مورد مي‌گويد: «در حقيقت حافظه‌هاي فلش عضو ثابت و تغييرناپذير قطعات و ابزارهاي الكترونيكي آينده هستند.

حتي MP3 PLAYERها كه اين روزها يكي از محبوب‌ترين دستگاه‌هاي قابل حمل شخصي به حساب مي‌آيند هم از اين قانون مستثنا نيستند.براساس تحقيقات انجام شده MP3 PLAYER ها در آينده نزديك با دستگاه‌هاي مديا پلير شخصي (PMP) جايگزين خواهند شد.

كروتي معتقد است در حال حاضر كاربران به دنبال دستگاه‌هاي قابل حملي هستند كه بتوانند فايل‌هاي ويدئويي را هم اجرا كنند و به همين دليل تمام دستگاه‌هايي كه در حال حاضر در بازار وجود دارند به تدريج به PMPها تبديل مي‌شوند.


او در اين باره ادامه مي‌دهد: «براساس آمار تا سال 2010، PMP ها به مقبوليت قابل توجهي از طرف كاربران در سرتاسر دنيا خواهند رسيد.اين دستگاه‌ها در واقع قابليت اجرايي تمام آنچه را كه به عنوان يك تصور يا ايده در ذهن كاربران وجود دارد، را دارند.اين در حالي است كه به عقيده من PMPها هيچ مخالفتي با حضور گوشي‌هاي موبايل و دوربين‌هاي عكاسي و فيلمبرداري شخصي نداشته و بازار آنها را دگرگون نمي‌كنند.

در ميان شركت‌هاي فعال در اين زمينه، مسوولان APPLE به‌طور غيررسمي اعلام كرده‌اند كه علاقه زيادي به توليد دستگاه‌هايي دارند كه همزمان مي‌توانند گوشي موبايل و مدياپلير باشند.

اين در حالي است كه «ناتان گلد«، مديرعامل يك شركت توليد حافظه‌هاي فلش در اين مورد مي‌گويد: «نمي‌توان پيش‌بيني قاطعي درباره آينده حافظه‌هاي فلش كرد اما يك مساله واضح است.

ما نمي‌توانيم انتظار افزايش قابل‌توجهي در ظرفيت دستگاه‌هاي قابل حمل را داشته باشيم، بنابراين شايد بهتر باشد بگوييم در آينده بايد منتظر تشكيل شبكه‌اي از دستگاه‌هاي ديجيتال شخصي باشيم كه ضمن آشنايي با كاركردهاي آنها، بتوانيم از آنها براي رسيدن به زندگي راحت‌تر استفاده كنيم.«
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی کارت‌های هوشمند الکترونیکی E-cards
اهمیت کارت اعتباری
با افزایش روزافزون گردش‌های مالی و انجام تجارت‌های بین‌المللی، هزینه تولید ، نگهداری و تبدیلات ارزی برای کشورها بار گزافی را در پی داشت.
برای همین در کنار روند رو به رشد فناوری، تشکیل مفهومی در بر گیرنده پول مجازی، با استفاده از ابزار الکترونیکی، باعث پیدایش تحولی در صنعت بانکداری و گرایشی با عنوان تجارت الکترونیکی گردید. در این ارتباط استفاده از ابزاری جهت بهره‌برداری از این خدمات نظیر کارت‌های خرید، ترمینال‌های خرید، دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های اطلاع رسانی متداول شد و مفاهیم نوینی مرتبط با آنها گسترش یافت.

کارت و انواع آن

نخستین ابزاری که جهت استفاده در پرداخت‌های الکترونیکی در اختیار افراد متقاضی قرار می‌گیرد کارت‌های پرداخت است. جنس این کارت‌ها معمولاً از پی‌وی‌سی است که مقاومت خوبی دارد.

در دیدگاه اول، کارت‌ها از لحاظ پذیرش در دستگاه کارت‌خوان به دو دسته تماسی و غیرتماسی تقسیم می‌شوند، در کارت‌های تماسی برای برقراری ارتباط کارت با دستگاه کارت‌خوان، قسمتی از کارت که حاوی اطلاعات است لزوماً باید درون دستگاه کارت‌خوان قرار بگیرد و Head دستگاه کارت‌خوان با آن در تماس فیزیکی باشد.

در صورتی‌که در کارت‌های غیرتماسی این ارتباط از طریق امواج رادیویی صورت گرفته و با توجه به نوع کارت و کارت‌خوان انتخاب شده، کارت می‌تواند با فواصل مختلف از کارت‌خوان قرار بگیرد. اخیراً نوع دیگری از کارت‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته که به کارت‌های هیبرید مشهورند.

این کارت‌ها در حقیقت ماهیت جدیدی نداشته و تنها از ترکیب چند تکنولوژی ساخته شده‌اند. به عنوان نمونه در یک نوع از کارت‌های هیبریدی، کارت علاوه بر داشتن قابلیت غیرتماسی، چیپ هم دارد و توانایی استفاده در سیستم‌های تماسی نیز دارد.

کارت‌های تماسی

همان‌طور که گفته شد، کارت‌های تماسی به‌طور مستقیم با کارت‌خوان در تماس بوده و اطلاعات از طریق Head کارت‌خوان به آنها منتقل می‌شود ، لذا به‌طور نسبی امنیت بیشتری نسبت به کارت‌های غیرتماسی دارند و اکثر کارت‌های بانکی و مالی را شامل می‌شوند.

از انواع این کارت‌ها می‌توان به کارت‌های مغناطیسی و کارت‌های چیپ‌دار اشاره کرد که طیف وسیعی از کارت‌های امروزی را پوشش می‌دهند. در کارت‌های مغناطیسی اطلاعات بر روی نوار سیاه رنگی که بر روی کارت است، به‌صورت مغناطیسی نوشته و خوانده می‌شود، این نوار خود شامل سه تراک است که بر روی هر کدام از آنها اطلاعات خاصی نوشته می‌شود.

در طرف مقابل، کارت‌های چیپ‌دار از یک چیپ مدار مجتمع (IC) تشکیل شده که این چیپ می‌تواند شامل یک حافظه تنها و یا یک حافظه به همراه یک میکروپروسسور باشد.

کارت‌هایی که تنها از یک حافظه تشکیل شده باشند، کارت‌های حافظه نام دارند که معمولاً برای نگهداری اطلاعات از آنها استفاده می‌شود و امنیت بیشتری نسبت به کارت‌های مغناطیسی دارند، در سویی دیگر کارت‌های پردازنده‌دار (هوشمند) قرار دارند که به‌جز حافظه یاد شده از مزایای یک میکروپروسسور نیز سود می‌جویند و بدین ترتیب از لحاظ امنیتی ضریب بسیار بالاتری را دارند و طبیعتاً از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.

کارت‌های مغناطیسی

اولین کارت‌هایی که به‌طور گسترده در زمینه تجارت الکترونیک و به عنوان کارت‌های بانکی مورد استفاده قرار گرفت کارت‌های مغناطیسی بودند. این کارت‌ها که با قرارگرفتن یک نوار مغناطیسی بر روی کارت‌های پی‌وی‌سی ایجاد می‌شوند، به علت محدودیت‌های فیزیکی موجود حجم اطلاعاتی زیادی را شامل نمی‌شوند.

نوار مغناطیسی روی این کارت‌ها بنا به «استاندارد ایزو 7811» از سه تراک تشکیل شده است که اطلاعات ویژه‌ای بر روی هر تراک ثبت می‌شود. تراک 1 کارت معمولاً شامل اطلاعاتی از قبیل نام دارنده و شماره حساب شخص است و سایر اطلاعات کنترلی نیز بر روی تراک‌های دیگر قرار دارد.

در برخی از خودپردازهای بانک‌ها نوشتن بر روی تراک‌ها نیز ممکن است. این کارت‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: HiCo و LoCo. کارت‌های HiCo از کیفیت بهتری نسبت به کارت‌های LoCo برخوردار بوده و تأثیرات کمتری در استفاده مداوم، همجواری با کارت‌های دیگر و میدان‌های مغناطیسی می‌پذیرند. همچنین بر اساس آزمایشات انجام شده، درصد صحیح خوانده شدن اطلاعات در نوع HiCo بسیار بیشتر از نوع دیگر بوده و با وجود هزینه بیشتر آن ، به صرفه‌تر هستند.

به علت امنیت پایین‌تر این کارت‌ها نسبت به کارت‌های هوشمند و سهولت خواندن تراک‌‌های موجود بر روی آنها و توانایی کپی کردن اطلاعات آنها روی کارت دیگر (کپی کردن کارت) ، غالباً از این کارت‌ها در ارتباطات آنلاین و یا به عنوان کارت‌های شناسایی روزمره استفاده می‌گردد.

کارت‌های حافظه

کارت‌های حافظه (Memory Cards) در حقیقت کارت‌های چیپ داری هستند که تنها از یک حافظه تشکیل شده‌اند، که این حافظه می‌تواند غیر قابل شارژ یا با قابلیت شارژ نیز باشد.

به علت عدم وجود پردازنده کنترلی امنیت این کارت‌ها کمتر از کارت‌های هوشمند بوده ولی همچنان با تمهیدات در نظر گرفته شده امنیت بیشتری نسبت به کارت‌های مغناطیسی دارند. این کارت‌ها برای استفاده در تلفن های عمومی و پارکومترها مصرف می‌شوند.

کارت‌های هوشمند

یکی دیگر از انواع کارت‌های چیپ‌دار، کارت‌های هوشمند است که معمولا متشکل از پردازنده‌ای جهت انجام امور کنترلی، حافظه‌ای فقط خواندنی شامل سیستم عامل کارت (ماسک) و حافظه‌ای تا 64 کیلوبایت جهت استفاده هستند. به علت وجود برنامه‌های کنترلی موجود و ساختار موجود در آنها ضریب امنیتی این کارت‌ها بسیار فراتر از کارت‌های مغناطیسی است.

کارت‌های هوشمند از لحاظ ساختار داده‌ای موجود در آنها به دو دسته Data Card و Application Card تقسیم می‌شوند. در دسته اول تنها فایل‌های داده‌ای ایجاد و قابلیت ذخیره‌سازی دارند، در صورتی‌ که در نوع دوم کارت قابلیت ذخیره سازی یک برنامه کاربردی ، اجرا و ذخیره سازی نتایج آن را دارد.

در دسته‌بندی دیگری، کارت‌های هوشمند را می‌توان به دو دسته کارت‌های کاربردی و کارت‌های SAM تقسیم کرد که کارت‌های کاربردی برای استفاده پس از آماده سازی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، در صورتی‌که کارت‌های SAM به علت وجود الگوریتم‌های پیچیده امنیتی برای نگهداری کلیدهای لازم درون دستگاه کارت‌خوان قرار می‌گیرد و مسلماً قیمت بیشتری دارند.

کارت‌های غیرتماسی

در کارت‌های غیرتماسی انتقال اطلاعات و تمامی ولتاژهای مورد نیاز به‌صورت بی‌سیم از طریق سیگنال‌های RF (فرکانس‌های رادیویی) و روش‌های تزویج القایی صورت می‌گیرد. سیستم‌های RFID ( Radio Frequency Identification ) در ابتدا برای مسیریابی، تشخیص موقعیت اجسام و مکان سنجی استفاده گردید و بر حسب مسافت و برد لازم دو نوع Passive و Active به‌وجود آمد که تفاوت اصلی در این موارد وجود باتری (منبع تغذیه) در نوع Active برای افزایش طول برد بود.

در حال حاضر در دنیای کارت‌های غیرتماسی، با توجه به استفاده‌های مکرر، ابعاد کارت‌ها و عدم نیاز به برد و مسافت بالا از نوع Passive این سیستم‌ها استفاده می‌شود و لذا محدودیت‌هایی بر اساس فرکانس کاری و طول موج در این سیستم‌ها ایجاد می‌شود.

شخصی‌سازی کارت‌ها

با افزایش استفاده روزمره از کارت‌ها ، شخصی‌سازی آنها نیز دچار تحولات شگرفی شده ‌است. امروزه ثبت لوگوهای زیبا و جذاب در کنار موضوعات تبلیغاتی نقش بزرگی در جذب مشتری و چرخه کارت ایفا می‌کند.

عملیات و مراحل تبدیل یک کارت خام سفید که از شرکت تولید کننده کارت تحویل گرفته می‌شود به کارتی که در دسترس افراد استفاده کننده قرار می‌گیرد و مشخصات فردی دارنده کارت و شرکت صادر کننده را در بر دارد، شخصی‌سازی کارت می‌گویند. طبیعی است که شخصی سازی از فازهای گوناگون تشکیل یافته و از مراحل بسیار مهم در صدور کارت است.

یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی که امروزه برای شخصی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ثبت متن و یا لوگوی خاصی که معمولاً نشان دهنده شرکت صادر کننده کارت است بر روی قسمت مرکزی کارت با لیزر است. به علت شرایط ویژه و هزینه بالای این تکنولوژی تعداد دستگاه‌های شخصی‌سازی محدودی از آن سود می‌جویند که می‌توان از DataCard به عنوان مهم‌ترین آنها یاد کرد.

چاپ بر روی کارت

یکی از متداول‌ترین مراحل شخصی‌سازی کارت، چاپ لوگوی شرکت صادر کننده، نام فرد استفاده کننده، عکس فرد استفاده کننده، تبلیغات و سایر اطلاعات درخواست شده بر روی کارت است که به علت مواد تشکیل دهنده کارت‌ها (پی‌وی‌سی) از چاپگرهای مخصوص کارت با ریبون‌های متفاوت استفاده می‌شود.

امروزه چاپگرهای جدید امکان بارگذاری دسته‌ای کارت‌ها، دریافت دسته‌ای اطلاعات لازم و حتی چاپ همزمان دو روی کارت را دارند. بدیهی است که هم‌زمان با خواندن اطلاعات چاپی از فایل یا پایگاه داده موجود و چاپ کارت‌ها، گزارشی نیز از مراحل انجام گرفته در نرم افزار لازمه تولید و نگهداری می‌شود.

همچنین این چاپگرها به علت وجود چیپ و نوار مغناطیسی روی کارت‌ها ، قابلیت تعریف و چاپ بر روی قسمت‌های خاصی از کارت بدون لطمه زدن به سایر قسمت‌ها را دارد و معمولاً چاپ آنها به‌صورت حرارتی و با ترکیب رنگ‌های اصلی صورت می‌گیرد.

پس از اتمام چاپ رنگی کارت نیز در صورت نیاز برخی از چاپگرها قابلیت چاپ هولوگرام و یا یک لایه محافظ (لامینیت) طرح‌دار بر روی کارت برای جلوگیری از فرسایش رنگ چاپ شده بر اثر استفاده روزمره را دارند.

چاپ برجسته (Embossing )

از این تکنولوژی معمولاً برای درج برجسته نام مشتری، شماره حساب مشتری و تاریخ انقضای کارت مشتری بر روی کارت استفاده می‌شود. در دستگاه‌های جدید علاوه بر قابلیت تعریف اندازه قلم (Font)، توانایی تعریف قلم‌های گوناگون نیز تعبیه شده ‌است، به‌ صورتی‌که دستگاه‌های حاضر توانایی پشتیبانی از قلم‌های فارسی را نیز دارند. در ارتباط با محل درج برجسته بر روی کارت نیز استانداردهایی موجود می‌باشند ولی در حالت عادی به جز محل خواندن Head محدودیتی برای محل درج وجود ندارد.

رمزنگاری چیپ/مغناطیس

پس از انجام کلیه مراحل چاپی در نهایت عمل رمزنگاری چیپ/مغناطیس صورت می‌گیرد. در این مرحله اطلاعات لازم مورد نیاز از طریق دستگاه به حافظه کارت انتقال ‌یافته و کارت برای استفاده آماده می‌گردد.

در کارت‌های هوشمند از آنجا که رمزهای تولید شده و سایر کلیدها نیز در این مرحله بر روی کارت منتقل می‌شوند، از الگوریتم‌ها و تمهیدات ویژه‌ای برای بالا بردن ضریب امنیتی استفاده می‌گردد.

در این قسمت رمز اولیه اختصاص داده شده به مشتری بر روی کاغذهای مخصوص چاپ و با پوششی مناسب پوشانده می‌شود. چون که رمزها جداگانه و مستقلاً در این ماجول استفاده می‌شوند، معمولاً بین محل نگهداری رمزها و این قسمت از سخت افزارهای امنیتی ویژه نظیر HSM استفاده می‌شود. بدیهی است که پس از چاپ رمزها به هیچ وجه رمزها نگهداری نشده و قابلیت دسترسی به آنها وجود ندارد.

پوشش کارت

پس از انجام کلیه مراحل و اطمینان از صحت آنها، کارت‌ها توسط این ماجول به‌طور اتوماتیک درون پاکت‌های مخصوص از قبل چاپ شده قرار گرفته که حاوی نام صاحب کارت، مشخصات، آدرس و بروشرهای لازم جهت استفاده است
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماه گرد رباتیک بااستفاده از منبع حرکتی هسته ای
دانشمندان چینی در نظر دارند تا ماه گرد رباتیکی را برای نخستین ماموریت بدون سرنشین این کشور به سوی ماه طراحی و بسازند که با نیروی هسته ای حرکت می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، قرار است که این ماه گرد برای ماموریت بدون سرنشین چین که در سال 2012 به قمر زمین پرتاب می شود آماده شود.

روزنامه شانگهای دیلی گزارش داد: این ربات ماه گرد از نوع شش چرخ بوده و حدود 4 سال است که از سوی دانشمندان چینی در انستیتو مهندسی سیستم های هوا فضای شانگهای مورد بررسی مقدماتی قرار دارد.

در این انستیتو آزمایشگاه بزرگ و مجهزی قرار دارد که در آن محیطی مشابه محیط ماه فراهم شده است.

این ربات ماه گرد 5 فوت ارتفاع و بالغ بر 440 پوند وزن خواهد داشت و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است که در زمان حضور در ماه ویدئوهایی از این قمر تهیه کند. نمونه برداری از خاک سطح ماه و کند و کاو بر روی آن از دیگر برنامه های این قمر است.

دانشمندان چینی در نظر دارند تا در این ماموریت تصاویر سه بعدی از ماه بدست آورند.

بر اساس تصاویر اولیه منتشر شده از مدل رایانه ای این ماه گرد، مشخص شده است که ربات آینده چینی ها بی شباهت به مریخ نوردهای روح و فرصت ناسا نیست
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
سریعترین تراشه رایانه ای جهان طراحی شد

شرکت تولید کننده فناوری های رایانه ای IBM آمریکا تراشه رایانه ای پرسرعتی را طراحی کرد که یک فیلم را تنها ظرف یک ثانیه دانلود می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، برای ساخت نمونه اولیه این تراشه از شبکه نوری استفاده شد که سهم انتقال داده ها را با سرعت بخشیدن بر جریان داده ها با استفاده از پالس های نوری موسوم به فوتون ها به جای ارسال الکترون ها از طریق سیم اصلاح می کند.

فوتون ها در مقایسه با الکترون ها سریع تر حرکت کرده و از بازده انرژی بیشتری نیز برخوردارند.

انفجار ایجاد شده در مقدار داده های انتقال یافته به هنگام دانلود فیلم، موزیک یا تصویر، استفاده از سرعت های بیشتری در اتصالات را الزامی می سازد.

بنا بر گزارش "یونایتدپرس اینترنشنال"، این تراشه با تلاش تیمی از دانشمندان مرکز تحقیقات "تی جی واتسون آی بی ام" در نیویورک ساخته شد!!!
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
من اطلاعاتي در مورد single amplifier biquad(SAB).r مي خواستم در مورد كاربردهاش كسي ميتونه كمك كنه ...........
نشان داده شده است که تنها Biquads آمپلی فایر (SAB) را می توان به دو دسته عمده، افزایش بازخورد منفی (ENF) و بازخورد مثبت پیشرفته (EPF) گروه بندی می شوند. این دو طبقه عمده ای از مدار تحول مکمل مرتبط می شوند و از این رو نمایشگاه عملکرد حساسیت یکسان است. در نهایت، طبقه ENF تخریب به آشنا بازخورد منفی (NF) کلاس در حالی که کلاس EPF را کاهش می دهد به بازخورد مثبت (PF) مورد که در آن آمپر عملیات در پیکربندی وحدت، افزایش متصل شده است. بسته به سفارش شبکه بازخورد RC، هر کلاس شامل دو مشتق شده با عملکرد حساسیت های مختلف است. این مقاله به بررسی در جزئیات مکانیزم بازخورد افزایش یافته و به بررسی طراحی بهینه از مدار Deliyannis دوست و مکمل آن Sallen و کلید پیکربندی بازخورد مثبت است.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
من اطلاعاتي در مورد single amplifier biquad(SAB).r مي خواستم در مورد كاربردهاش كسي ميتونه كمك كنه ...........
از طراحی مدرن *****: RC فعال و خازن تغییر
4.2 تک OP AMP و یا تنها از آمپلی فایر BIQUAD (SAB) تنظیمات

ما در نظر ابتدا قوه چهارم از بخش های فعال RC که با استفاده از یک آمپر عملیات پیکربندی شده در یا معکوس (منفی بازخورد) و یا noninverting (بازخورد مثبت) حالت، در پیکربندی تک حلقه بازخورد. بخش ها به ***** پایین گذر، باند گذر، بالا گذر، و درجه یک تقسیم شده است.
4.2.1 صافی پایین گذر بخش با بازخورد مثبت

***** پایین گذر قوه چهارم است که توسط تابع انتقال از فرم (4-4) [URL="http://www.up98.org/"][IMG]http://www.up98.org/upload/server1/02/c/1xa33krmpl31yjdor5aj.jpg[/URL][/IMG]


جستجو در متون می تواند تعدادی از تنظیمات قادر به تحقق معادله پیدا کنید. (4-4). دو تنظیمات نماینده، یکی با استفاده از بازخورد مثبت در اطراف آمپر عملیات پیکربندی در حالت noninverting و دوم با استفاده از بازخورد منفی در اطراف آمپر عملیات پیکربندی در حالت معکوس، در اینجا مورد بحث است. سایر تنظیمات جالب برای تمرین در پایان فصل می باشد.

مدار اول، با استفاده از بازخورد مثبت است، در شکل نشان داده شده است. 4-5. این مدار یکی از بسیاری از توسعه توسط Sallen و کلیدی است. تابع انتقال ولتاژ با فرض ایده آل آمپر عملیات شده است (4-5) [URL="http://www.up98.org/"][IMG]http://www.up98.org/upload/server1/02/c/pwdvdystpo3s3s2pqx7z.jpg[/URL][/IMG][URL="http://www.up98.org/"][IMG]http://www.up98.org/upload/server1/02/c/av4h7bymdye5ywpk659x.jpg[/URL][/IMG]


شکل 4-5: Sallen و کلید مدار بازخورد مثبت است.

که در آن K افزایش حلقه بسته از یک تقویت کننده noninverting [معادله است. (2-11)][URL="http://www.up98.org/"][IMG]http://www.up98.org/upload/server1/02/c/668pnwj87s4vz6z1ep2.jpg[/URL][/IMG]


توجه داشته باشید که ضریب 1 /[URL="http://www.up98.org/"][IMG]http://www.up98.org/upload/server1/02/c/n86igc4s3a1vfwk6tphj.jpg[/URL][/IMG] در معادله. (4-5) شامل لغو واژه ها است. این مکانیزم لغو است، که مشخصه از بخش دومجذوری مثبت بازخورد را ارائه حساسیت زیادی به عناصری که به محاسبه را وارد کنید، به خصوص زمانی که 1: 1، (به عنوان مثال، برای بزرگ Q) نشان داده خواهد شد.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
رادار بر روی ریز تراشه
دكتر علي حاجي ميري، دانشيار مهندسي الكترونيك موسسه فناوري كاليفرنيا
(Caltech) و تيم تحقيقاتيش با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي بديع طراحي موفق به ساخت نخستين سيستم «رادار بر روي ريزتراشه» جهان (‌Radar on a Chip) شدند.
اين محققان موفق شده‌اند كه يك سيستم مجموعه آنتن جديدي را بر روي يك تراشه منفرد سيليكوني جاسازي كنند. وجود چنين سيستم راداري داخلي در خودروها، همواره يكي از آرزوهاي علمي دانشمندان بوده است. با تلاش حاجي ميري و گروه تحقيقاتي «مدارهاي پيوسته با سرعت‌هاي بالا» در موسسه فناوري كاليفرنيا چنين وسيله‌اي مي‌تواند در آينده بسيار نزديك در دسترس مصرف كنندگان قرار گيرد.
از اين فناوري مي‌توان در طيف وسيعي از كاربردهاي گوناگون بهره گرفت. براي مثال مي‌توان از اين ريزتراشه در تهيه يك شبكه ارتباطاتي بي سيم و با فركانس بالا استفاده كرد كه با هزينه‌اي اندك امكان جايگزيني فيبرهاي نوري را كه هم اكنون براي ارتباطات فراسريع به كار مي‌روند، فراهم مي‌كند.
اين ريزتراشه با سرعت 24 گيگا هرتز (24 ميليون بار در ثانيه) عمل مي‌كند كه سرعت بي نهايت بالايي به ويژه براي انتقال داده‌ها در شبكه اينترنت است.
به گزارش ايسنا، دكتر حاجي ميري كه از افتخارآفرينان المپيادهاي علمي در كشور و برنده مدال طلاي المپياد ملي فيزيك و مدال برنز بيست‌و يكمين المپياد بين‌المللي فيزيك در هلند است، 11 سال پيش تحصيلات كارشناسي خود را در رشته مهندسي الكترونيك در دانشگاه صنعتي شريف به پايان برده و مدارك فوق ليسانس و دكتري خود را نيز در رشته مهندسي برق از دانشگاه استانفورد دريافت كرده است.
وي علاوه بر فعاليت‌هاي مستمر در بخش‌هاي تحقيقاتي و صنعتي ريزتراشه در سال 1998 به عنوان دانشيار مهندسي الكترونيك و رييس آزمايشگاه‌هاي ميكروالكترونيك و نويز به دانشكده موسسه فني كاليفرنيا ملحق شد.
زمينه‌هاي اصلي تحقيقات وي مدارهاي پيوسته با سرعت بالا و RF است. وي نويسنده كتاب «طراحي براي نوسانگر صداي پايين» بوده و چندين نشست آمريكايي و اروپايي برگزار كرده است.
به گزارش ايسنا، دكتر حاجي ميري، هم چنين دستيار سردبير «انتقالات بر مدارها و سيستم‌ها» و مجله «مدارهاي حالت جامد» (jssc) موسسه IEEE و عضو هيات برنامه فني كنفرانس بين‌المللي اين مجله و هيات برنامه فني كنفرانس بين‌المللي طراحي هدفمند رايانه‌اي (ICCAD) نيز مي‌باشد. دكتر حاجي‌ميري همچنين سردبير ميهمان IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques است.
دكتر حاجي‌ميري همچنين برنده مشترك جايزه مقاله 1997 Jack kilby از كنفرانس بين‌المللي مدارهاي ISSCC بوده و سه بار نيز برنده جايزه همكاري دانشكده IBM و جايزه موسسه ملي علوم CAREER شده است.
منبع علم الكترونیك
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه های هوشند با ده ها سنسور و حسگر

استفاده از ابزارهاي الکترونيکي و فناوري هاي رايانه اي بسياري از روياهاي مار را به حقيقت نزديک تر کرده است. يکي از اين روياهاي دور و دراز زندگي در منازلي بود که به جاي شما بينديشند. اينک اين رويا جامه واقعيت تن کرده است.
در مجموعه اي آپارتماني که در ساحل يکي از رودخانه هاي منطقه سردسير شمال اسکانديناوي بنا شده رويايي قديمي به واقعيت بدل شده است.
در اين شهرک ، مردم درون خانه هايي هوشمند زندگي مي کنند؛ منازلي که تا حد زيادي به روياهاي کهن شبيه هستند. تقريبا تمام اجزاي اين خانه ها تحت کنترل يک مغز رايانه اي و يک پردازشگر ويژه است.
اين بخشها حتي کوچکترين و ريز ترين اجزا را نيز شامل مي شود. از لحظه اي که وارد يک خانه مي شويد تا زماني که از آن خارج شويد، تمام اجزا با کمک حسگرهاي ويژه و بنا بر برنامه هاي نرم افزاري که هدايت آنها را به عهده و قابليت تطبيق با شرايط موجود را نيز دارند، تحت نظر هستند.شيشه هاي اين خانه ها بر اساس ميزان نور برنامه ريزي شده و بنا بر ميزان تابش نور خورشيد ضريب بازتاب خود را تغيير مي دهند تا شما همواره نور طبيعي لازم را در اختيار داشته باشيد.
با کاهش نور محيط و اعلام سنسورها، نور هاي مصنوعي نا محسوس محيط را در حد لزوم روشن مي کنند. در اين خانه ها معمولا خبري از کليدهاي روشن و خاموش کننده وجود ندارد.
به محض ورود به يکي از اتاقهايي که در آنجا کاري داريد حسگرهاي نوري و حرارتي با تشخيص عبور شما چراغهاي آن محل را روشن مي کنند و در صورت لزوم براي تغيير دستي مي توانيد از صدا يا يک ابرکنترلر استفاده کنيد؛ کنترلي که در واقع هدايت همه ابزارهاي جزيي را يکجا در اختيار شما مي گذارد و معمولا به تلفن همراه شما نيز متصل مي شود.
اجزاي آشپزخانه از دستگاه قهوه جوش گرفته تا اجزاي اجاق گاز نيز از قبل برنامه ريزي شده اند. شما کافي است زمان ورود خود به خانه را از پيش به رايانه مرکزي اعلام کنيد يا هنگام بازگشت از طريق تلفن همراه خود به منزلتان اطلاع دهيد که در حال بازگشت هستيد تا قهوه جوش روشن شود. غذاي شما در ميکروويو شروع به گرم شدن کند.
نور منزل تنظيم و برنامه تلويزيوني مورد علاقه شما انتخاب و پخش آن آغاز شود.با خروج از منزل جاروبرقي ويژه اي که براي کا ر در اين محيط به روز شده است مي تواند به دنبال منابع آلودگي بگردد و به شکل خود کار به تميز کردن آن بخش بپردازد، حتي شما مي توانيد با کمک رايانه لپ تاپ خود يا تلفن همراهتان زماني که بيرون خانه حضور داريد از دوربين هاي نصب شده بر اين ماشين استفاده کنيد تا ضمن حرکت اين جارو در منزل ، به گوشه و کنار آن سرک بکشيد.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال برق بدون سيم از سطح ماه

يکی از ايده هاي جديد توليد انرژي، انتقال انرژي خورشيدی از سطح ماه بصورت بي سيم است. اصول اوليه اين طرح توسط دکتر ديويد کريسول (Dr. David Criswell) محقق دانشگاه هوستون تگزاس و مديرمؤسسه Space Systems Operations ارائه شده است. بر اساس اين طرح، ابتدا مجموعه اي بسيار وسيع از سلولهای خورشيدی بر سطح ماه (که هميشه به طرف زمين است) قرار داده ميشوند تا نور خورشيد را به انرژي الکتريکي تبديل کنند. سپس انرژي الکتريکي حاصله به يک فرستنده مايکروويو ارسال ميشود تا به امواج راديويي در فرکانس 2.5 گيگاهرتز تبديل شده و از آنجا بوسيله آنتنهای با پهنای بيم (beam) بسیار باريک بطرف زمين ارسال گردد. در سطح زمين اين امواج الکترومغناطيسي پر قدرت بوسيله آرايه های بسيار بزرگ (very large array) از آنتنهاي مايکروويو دريافت شده و دوباره به انرژی الکتريکی تبدِل ميشوند. همچنين بخشي از اين امواج توسط ماهواره هاي مخصوصي که در اطراف کره زمين قرار خواهند گرفت به نقاط ديگر کره زمين که در ديد مستقيم ماه نمي باشند منعکس ميشوند.
در واقع تبديل انرژی الکتريکی به امواج الکترومغناطيسي اين امکان را ميدهد تا انرژي بصورت بي سيم از يک نقطه به نقطه ديگر منتقل شود و در نقطه مقابل پس از دريافت امواج الکترومغناطيسي با انجام عمل عکس، انرژی ااکتريکی مجدداً توليد گردد (به اين روش اصطلاحاً power beaming ميگويند). تقريباً اساس تمام سيستمهای انتقال برق بدون سيم بر همين پايه استوار است. البته واضح است که بازدهي چنين سيستمهايي در مقايسه با انتقال برق در خطوط برق بسيار پايين است چون مقدار زيادي از انرژی در تبديل برق به امواج الکترومغناطيسي و بالعکس تلف ميشود و بعلاوه مقداري ازانرژی موجود در امواج نيز در فرايند تشعشع وانتقال در محيط (اتمسفرزمين) به هدر خواهد رفت. بااين وجود، دکتر کريسول در مقالات مختلفي که ارائه کرده ( منجمله مقاله 1 و مقاله 2) بصورت تحليلي به اين مسائل اشاره کرده و با محاسبات مختلف ادعا نموده است که ميزان انرژی توليد شده با احتساب تمام اين تلفات و مخارجی که صرف ساخت و نصب تجهيزات خواهد شد باز مقرون به صرفه خواهد بود و تنها به کسری از يک سنت براي توليد يک کيلو وات بر ساعت برق خواهد رسيد. البته دانشمندان ناسا نيز ايده هاي مشابهي مثل قرار دادن مجموعه اي از سلولهاي خورشيدی و يا حتي صرفاً صفحه های منعکس کننده نور در مدار کره زمين ارائه کرده اند که بحث بر سر اينکه کدام روش مناسبتر است هنوز ادامه دارد.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاهین روباتیک کبوتران مزاحم را فراری می دهد!
محققان از ساخت شاهین روباتیکی خبر دادند که کنترل کننده جمعیت کبوتران شهری است.
به گزارش خبرگزاری مهر، شورای شهر لیورپول در انگلیس برای خلاص شدن از مشکلات جمعیت روز افزون کبوتران این شهر دست به دامان فناوری رباتیک شدند.

کبوترانی چاقی که آزادانه از پسماند های فست فودها می خورند و همه جای شهر را کثیف می کنند، مایه خجالت شهر لیورپول در آستانه انتخاب شدنش به عنوان سرمایه فرهنگ اروپایی شده اند.



بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، شاهین روباتیک نامی برای شاهینی مکانیکی است که بال هایش را به هم می زند و جیغ می کشد و اعضای شورای شهر امیدوارند که کبوتران مزاحم را بترساند.

سارا لانگ ورثی، سخنگوی شورای شهر لیورپول گفت: نباید ترسید و شاهین ها را باید وارد شهر کرد، نکته کلیدی این است که ما روبو شاهین ها را به اطراف حرکت می دهیم و کبوتران به وسیله آنها به دام می افتند.

وی در ادامه افزود: در قالب بخش از طرح فراری دادن کبوتران مزاحم از مرکز شهر، بالغ بر 2 هزار پوند هزینه برای نصب و راه اندازی هر یک از این شاهین ها در نظر گرفته شده است.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان ژاپنی یک ورقه ‪ sheet‬پلاستیکی قابل انعطاف ابداع کرده‌اند که می‌تواند برق را بدون سیم به وسایل الکتریکی منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، `تاکائو سومیا` و همکارانش در `دانشگاه توکیو` گفتند، در سیستم بی‌سیم انتقال آنها از فن‌های چاپی که هم اکنون در تولید ابعاد بزرگ مدارهای برقی ارگانیک بکار می‌رود، استفاده می‌شود و به این ترتیب می‌تواند همه زمین‌ها، دیوارها و یا میزها را بپوشاند. این ورقه‌های انتقال برق از سیستم‌های کنترل (کویل) موقعیت یاب استفاده می‌کنند که می‌توانند کویل‌های مشابه متصل به دستگاه الکتریکی مقصد را پیدا کنند.

زمانی که دستگاه مورد نظر به نزدیک ورقه انتقال آورده می‌شود این ورقه، کویل‌های گیرنده را حس می‌کند و کلیدهای کوچک برق، نزدیکترین کویل فرستنده را برای انتقال یک سیگنال برق بی‌سیم فعال می‌کند. محققان گفتند، کارایی کلی انتقال در این مطالعه ‪ ۸۱‬درصد بود. آنها گفتند، این موضوع نشان می‌دهد که در آینده استفاده از این قبیل ورقه‌ها برای انتقال برق به دستگاه‌های برقی در محیطهای فعالیت‌های روزانه مردم رایج خواهد شد.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
نانو الكترونیك
در سال ۱۹۵۶ گوردون مور بنیان‌گذار اینتل تحلیلی ارایه كرد كه بر طبق آن هر ۱۸ ماه تعداد ترانزیستورهای بكار رفته در ریزپردازهای اینتل دو برابر می شود كه نصف شدن ابعاد گیت ترانزیستورها با شرط ثابت بودن اندازه تراشه سیلیكونی در آن می‌تواند نتیجه این قوانین باشد. این قاعده به قانون مور موسوم شد. این نصف شدن در واقع پیام‌آور ابعاد اقتصادی بود یعنی هر چه گیت كوچكتر می‌شد ترانزیستور می‌توانست سریعتر سوئیچ كند و درنتیجه انرژی كمتری مصرف می‌شد و تعداد بیشتری ترانزیستور در یك تراشه سیلیكون جای می‌گرفت. افزایش تعداد ترانزیستورها و بازدهی آنها، هزینه را كاهش می‌دهد بنابراین مقرون به صرفه‌تر این بود كه هر ترانزیستور تا حد امكان كوچكتر شود، این كوچك‌سازی بالاخره در نقطه‌ای متوقف می‌شد بنابراین برای ادامه رشد صنعت الكترونیك باید به فكر فناوریهای جایگزین بود، فناوری كه مشكلات گذشته را حل كرده و توجیه اقتصادی داشته باشد و اینبار نانو تكنولوژی بود كه توانست به كمك الكترونیك بیاید و فناوری الكترونیك مولكولی یا همان نانو‌الكترونیك بنا نهاده شد.
نانو تكنولوژی یك رشته وابسته به ابزار است ابزارهایی كه به مرور در حال بهتر شدن است نانو تكنولوژی و شاخه‌های كاربردی آن مانند نانوالكترونیك درواقع تولید كارآمد دستگاهها و سیستم‌ها با كنترل ماده در مقیاس طولی نانو است و بهره‌برداری از خواص و پدیده‌های نوظهوری است كه در این مقیاس توسعه یافته است.
صنعت الكترونیك امروزی مبتنی بر سیلیكون است سن این صنعت به حدود ۵۰ سال می‌رسد و اكنون به مرحله‌ای رسیده است كه از لحاظ تكنولوژیكی، صنعتی و تجاری به بلوغ رسیده است. در مقابل این فناوری، الكترونیك مولكولی قرار ارد كه در مراحل كاملاً ابتدایی است و قرار است این فناوری به عنوان آینده و نسل بعدی صنعت الكترونیك سیلیكونی مطرح شود. الكترونیك مولكولی دانشی است كه مبتنی بر فناوری نانو بوده و كاربردهای وسیعی در صنعت الكترونیك دارد. با توجه به كاربردهای وسیع الكترونیك در محصولات تجاری بازار می‌توان با سرمایه‌گذاری و تامل بیشتر در فناوری نانو الكترونیك در آینده‌ای نه چندان دور شاهد سود‌دهی كلان محصولاتی بود كه جایگزین فناوری الكترونیك سیلیكونی شده‌اند. میل، اشتیاق و علاقه مصرف‌كنندگان و نیاز بازار به محصولات جدید با قابلیتهای بالا سازندگان و صنعتگران را بر آن می‌دارد كه با سرمایه‌گذاری در این فناوری شاهد رشد و شكوفایی اقتصادی هر چه بیشتر باشند، ولیكن با توجه به اهمیت نانوتكنولوژی و نیز نانو الكترونیك كه به عنوان یك شاخه كاربردی از نانو تكنولوژی مطرح است لزوم سرمایه‌گذاری كلان در درازمدت و ریسك‌پذیری و تشكیل مراكز R&D توسط دولتمردان پیش از پیش احساس می‌شود.
برای پیشبرد فناوری نانو الكترونیك و نتیجه رساندن آن سه مرحله راهبردی پیشنهاد می‌شود كه با پیاده‌سازی این سه‌مرحله می‌توان نانو الكترونیك را جایگزین فناوری الكترونیك سیلیكونی كرد ونسل جدیدی از محصولات الكترونیكی را وارد بازار ساخت.
● مرحله اول:
مولكولی در نظر گرفته می‌شود باید كاربردهایی ساده ارزان و غیر پیچیده‌ای باشند تا اطمینان نسبی به الكترونیك مولكولی ایجاد شده و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت آن هدایت شود و از طرفی كارایی این فناوری ثابت شود. به بیان ساده وشفاف و مقایسه نسل جدید محصولات كه بر پایه این فناوری جایگزین شده‌اند، توجیه كاربرد این محصولات و ایجاد اطمینان در مصرف‌كنندگان می‌تواند به عنوان بهترین حامی اقتصادی در این مرحله باشد.
● مرحله دوم:
تولیدات اولیه الكترونیك مولكولی (نانو الكترونیك) باید مكملی برای فناوری سیلیكون باشند اینگونه نباشد كه انقلابی رااز همان آغاز و ابتدا شروع كرده و این ادوات و فناوریهای جدید تافته جدا بافته باشد و هیچ ربطی به فناوری سیلیكونی نداشته باشد زیرا فناوری سیلیكونی یك صنعت جا افتاده است. پس اگر نانوالكترونیك را بتوان مكملی برای فناوری سیلیكونی بكار برد شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این فناوری نوپا بوده و جایگزین مناسبی برای نسل آینده محصولات الكترونیكی در نظر گرفته شده است.
● مرحله سوم:
مرحله سوم مبحث كاملاً جدیدی است كه اصلاً در دسترس فناوری سیلیكون نبوده و نانوالكترونیك می‌تواند بعد از طی مراحل اول و دوم به آن بپردازد، یك مثال ساده وروشن این موضوع، نمایشگرها هستند، نمایشگرهای متداول كاملاً سخت و غیرقابل انعطاف هستند ولی با استفاده از الكترونیك مولكولی ومولكول‌هایی كه در صفحه نمایش استفاده داشته باشد بنابر این كابرد‌هایی وجود دارد كه از دسترس فناوری سیلیكون، آن هم بخاطر جامد و كریستالی بودن ذاتی‌اش دور بوده و برای الكترونیك مولكولی قابل دستیابی است. وقتی كه نانو الكترونیك جا افتاد و وارد بازار محصولات الكترونیك شد آنگاه می‌توان نسل جدیدی از محصولات را به دست آورد كه شامل پردازندهایی ۱۰۰۰ مرتبه سریعتر از نوع امروزی باشند. اگر این مرحله با موفقیت طی شود حدوداً یك دهه طول خواهد كشید تا نسل جدید محصولات الكترونیكی مبتنی بر الكترونیك مولكولی یا الكترونیك در ابعاد نانومتر (نانو الكترونیك) ظهور یابد.
● بررسی امكانات موجود:
برای ساخت ابزارهای مولكولی باید دید از چه چیزهایی می‌توان استفاده كرد،‌وسایلی كه در اختیار است و تاكنون مدنظر بوده است به شرح ذیل هستند:
ـ نانو لوله‌ها
ـ حلقه‌های بنزنی
ـ پلیمرها
ـ DNA
● نانو لوله‌ها:
اگر یك صفحه تخت گرافیكی مدنظر باشد و به شكلی بتوان آن را به صورت نواری در نظر گرفت و لوله كرد یك نانو لوله مفروض به دست می‌آید كه ساختار آن همان ساختار گرافیت بوده و یك هگزاگونال است. این ماده در سال ۱۹۹۱ در ژاپن كشف شده و به علت خصوصیات جالب آن مورد توجه قرار گرفت. یك خاصیت جالب این مواد آن است كه بر حسب اینكه در چه جهتی خم شود دارای خاصیت نیمه‌هادی و یا فلزی می‌شود. قطر یك نانو لوله كمتر از ۲ نانومتر است و از این نانو لوله می‌توان به عنوان یك سیم كوانتومی یا یك سیم غیرفعال استفاده كرد به عنوان مثال این لوله می‌تواند به عنوان یك سیم انتقال هنگام اعمال اختلاف پتانسیل از یك الكترود به الكترود دیگر عمل كند كه این موضوع مثالی از اتصالات غیرفعال می‌تواند باشد.
نانو لوله دارای خاصیت فلزی است این خاصیت رسانش نه فقط در طول بلكه در عرض نانو لوله نیز وجود دارد برای حالت سیمهای مولكولی غیرفعال، بهتر است كه نانو لوله دارای خاصیت رسانش باشد، اگر باشد، نانو لوله دارای گاف انرژی خواهد بود كه شبیه نیمه هادی خواهد شد. اگر نانو لوله كربنی روی سطحی قرار داده شود و نوك STM (مولكول نانو لوله‌های كربنی) رابه سطح آن نزدیك شود، چنانچه ولتاژی را بین بستری كه نانو لوله روی آن قرار دارد و نوك STM اعمال شود جریانی عبور خواهد كرد، بر حسب مقدار جریانی كه عبور می‌كند، می‌توان تشخیص داد كه گاف انرژی چقدر است.
● حلقه بنزنی:
حلقه‌های بنزنی به خاطر چگالی حالت بالا كه بر روی حلقه‌های خود دارند جانشینی برای سیمهای كوانتومی در نظر گرفته می‌شود.
● پلیمرها:
از نمونه‌هایی كه به عنوالن سیمهای مولكولی فعال یا غیرفعال می‌توان نام برد پلی‌تیوفن (PT) یا پلی‌انیلین است كه داخل یك سیكلود كسترین۱ (CD) قرار گرفته باشد این دو ماده در اصل پلیمرهایی هستند كه به عنوان قسمتهای هادی سیم بكار می‌روند این پلیمرها شبیه حلقه‌ بنزنی است كه به همدیگر چسبیده‌اند و دو سر آن به دو الكترود طلا وصل شده است. اتصالات سیمهای مولكلولی به الكترودهایش توسط اتم‌های گوگرد برقرار می‌شود سطحی كه این پلیمر بر روی آن قرار می‌گیرد ممكن است قسمتی از جریان را بكشد یعنی اینكه یك جریان اتلافی داشته باشد برای اینكه مانع از این جریان اتلافی شد باید این سیم را داخل یك حفاظ مولكولی قرار داد این حفاظ نیز شبیه نانو لوله كربنی است اما دارای قطر بسیار بزرگتر و ساختار پیچیده‌تری است لذا این لوله مولكولی مانع عبور جریان اتلافی از دیواره‌های سیم و انتقال آن به سطح تماس می‌شود.
● DND:
DNA نمونه‌ای از سیم‌های فعال است. ساختمان DNA كاملاً شناخته شده است و به طور خودكار این ساختمان ایجاد می‌شود، برای تولید آن مانند پلیمرها مشكلی وجود ندارد فقط باید خواص آن مورد بررسی قرار گیرد تا متوجه چگونگی تغییرات آن شد برای این منظور به ذكر مثالی پرداخته می‌شود:
به منظور استفاده از DNA برای محاسبه جریان بر حسب ولتاژ، یك فاصله ۸ نانومتری بین دو الكترود پلاتین مفروض می‌شود، پس با اعمال یك ولتاژ می‌توان جریان را محاسبه كرد.
نكته‌ای كه از شكل بالا برداشت می‌شود این است كه نمودار جریان بر حسب ولتاژ نموداری نامتقارن است، یعنی اینكه جریان برای ولتاژی مثلاً بین ۱- و ۲ ولت اجازه عبور ندارد در حالی كه برای ۲- و ۱- جریان می‌تواند عبور كند و این یعنی اینكه DNA می‌تواند عمل یكسوسازی را انجام دهد. در مورد هدایت از داخل DNA سه نظریه مد نظر است، یكی اینكه DNA یك نیمه هادی با گاف خیلی بزرگ است. دیگر اینكه DNA یك نیمه هادی با گاف كوچك ونیز اینكه DNA دارای خاصیت فلزی است.
موضوع در اصل این است كه DNA ماده بسیار پیچیده‌ای است كه شرایط محیطی به شكل بسیار زیادی می‌تواند بر روی خواص آن تاثیر بگذارد یكی از این شرایط محیطی موثر حضور آب است، DNA‌یی كه در محیط خشك باشد با DNAیی كه در محیط مرطوب باشد بسیار متفاوت است. لذا با توجه به شرایط محلی حاكم بر DNA نمی‌توان یك نتیجه قطعی در مورد اینكه DNA فلز است یا نیمه فلز بیان كرد اما آنچه كه مسلم است این است كه DNA یك نیمه هادی با گاف بزرگ است.
در حالت عادی یونهایی وجود دارد كه با دستكاری آنها می‌توان خواص هدایتی DNA را تغییر داد یعنی می‌توان امید داشت كه با افزودن یونهایی بتوان حتی آن را به فلز تبدیل كرد یك نكته جالب دیگر این است كه می‌توان از DNA به عنوان قالب استفاده كرد و در مكانهای مشخصی روی DNA یكسری فلزات را قرار داد تا یك سیم فلزی دور DNA ایجاد شود. در این حالت DNA به عنوان قالبی برای پایدار نگه داشتن سیم مورد نظر استفاده قرار گیرد. بررسی پایداری DNA با توجه به شرایط محلی حاكم بر سیستم نیز امكان‌پذیر است. هدایت DNA در دو مسیر مشخص صورت می‌گیرد. وقتی DNA را به عنوان هدایت‌كننده جریان در نظر گرفته شده یك بار می‌تواند در جهت موازی محورش جریان را عبور دهد و یك بار نیز می‌تواند عمود بر محورش جریان را عبور دهد، حال برای هدایت در جهت عمود بر محور می‌توان اینگونه فرض كرد كه وقتی نوك STM (مولكول نانو لوله‌های كربنی) در بالای DNA قرار می‌گیرد جریان به شكل عمود از جفت‌های بازی كه وجود دارد وارد نوك STM می‌شود این كار می‌تواند هم به عنوان آزمایشی برای دیدن تصویر DNA و هم برای اندازه‌گیری عبور جریان جفت‌های بازی به كار رود ومی‌توان بدین شكل رسانش AT و CG (جفت‌های بازهایی كه در مارپیچ DNA وجود دارند) را محاسبه كرد.
DNA می‌تواند یك ابزار در تولید محصولات نانو‌الكترونیك كاربرد‌های فراوانی داشته باشد، با توجه به اینكه DNA به طور طبیعی در طبیعت و سلولهای موجودات زنده وجود دارد می‌توان از آن در تولید دیگر محصولات نانوتكنولوژی همانند نانوموتورها سود جست. كنترل و پایداری DNA نیز با توجه به خواص ذاتی و محلی آن امكان‌پذیر بوده و جای تامل و بحث دارد.
● نتیجه‌گیری:
۱ـ آنچه كه مسلم است، الكترونیك مولكولی دارای آینده‌ای درخشان است و با آهنگ بسیار سریعی در حال رشد و تكامل است. از این رو توجه خاصی را می‌طلبد.
۲ـ نتایج عملی رشد و توسعه شاخه‌های نانوتكنولوژی مانند نانوالكترونیك سبب ساخت تجهیزاتی خواهد شد كه در مقایسه با گذشته اختلاف فاحش داشته و نسل كاملاً جدیدی با قابلیت‌های منحصر به فرد خواهد بود.
۳- نانو لوله‌ها و DNA به عنوان دو ابزار كارآمد در تولید محصولات نانوالكترونیك از اهمیت خاصی برخوردارند، ولیكن در این میان DNA به دلیل داشتن خواص محلی و وجود آن در بدن موجودات زنده از اهمیت بیشتری برخوردار است.
۴- با توجه به دو شاخص تعداد مقالات علمی و اختراعات ثبت‌شده، در نانو تكنولوژی می‌توان نتیجه گرفت كه این شاخصها می‌توانند اطلاعاتی مفید در مورد تكامل این فناوری را نشان دهند و برای طرح برنامه‌ها و استراتژیها مناسب باشند.
۵- نانوتكنولوژی و شاخه‌های كاربردی آن در علوم مختلف مانند نانوالكترونیك به عنوان پدیده‌هایی نوظهور هنوز قبل از تجاری سازی محصولاتشان، احتیاج به پیشرفت در هر دو زمینه علمی و تكنولوژیكی را دارد. با توجه به اینكه هم‌اكنون برخی از محصولات این فناوری در بازار وجود دارد پیش‌بینی اینكه كدامیك از محصولات آینده بهتری دارند (از نظر رقابتی) نیاز به بررسی بیشتر شاخصهای این فناروی در بخشهای صنعت و زیرمجموعه‌های این فناوری دارد.
۶- با توجه به اهمیت فناری نانو و كاربردهای روزافزون آن در دنیا باید تحقیقات دانشگاهی و دولتی تواماً صورت گیرد و به علت اینكه اهداف تحقیقاتی این فناوری پایه‌ای و درازمدت است بخش صنعت توان سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات درازمدت و مخاطره‌آمیز را نداشته، از این رو حمایت دولتمردان به عنوان پشتوانه‌ای مهم در این فناوری خواهد بود علاوه بر این ایجاد ساختارهای جدید در دانشگاهها و آزمایشگاههای ملی برای توسعه این فناوری لازم است نیازمندیها و انتظارات فناوری نانو و شاخه‌های كاربردی آن در علوم مختلف مانند نانوالكترونیك فراتر از تمامی چیزهایی است كه مقررات سنتی دانشگاهی، آزمایشگاهی ملی و یا حتی تمام صنعت می‌تواند فراهم كند و به خاطر همین مشكلات است كه یك حركت و اندیشه ملی پایه‌ریزی و با حمایت دولتی در زمینه این فناوری حیاتی به نظر می‌رسد.
با توجه به پتانسیل‌های موجود ایران در زمینه مهندسی الكترونیك، لزوم یك مركز R&D دولتی كه به حمایت محصولات تولیدی الكترونیكی صنایع پرداخته و بتواند در آینده بازار تجاری محصولات نانو‌الكترونیك را به دست بگیرد به شدت حس می‌شود و اگر تدبیری اندیشیده نشود متاسفانه باید گفت كه همانند گذشته باید مصرف‌كننده خوبی بوده و شاهد سودهای كلان تجاری دیگر كشورها و سرمایه‌گذاران بود.

ماهنامه صنعت برق
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت IBM سریع‌ترین ترانزیستور گرافِن جهان که سرعتی معادل ۱۵۵ میلیارد دور در ثانیه دارد را روانه بازار کرد

شرکت IBM سریع‌ترین ترانزیستور گرافِن جهان که سرعتی معادل ۱۵۵ میلیارد دور در ثانیه دارد را روانه بازار کرد و توضیح داد که این محصول نسبت به مدل قبلی خود که توسط مرکز تحقیقاتی IBM ارایه شده بود، ۵۰ درصد سریع‌تر است.

به گزارش ورد آی تی به نقل از ایستنا , این ترانزیستور با توان ۱۵۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کند بر این اساس بسیار سریع‌تر و توانمندتر از مدل ۱۰۰ گیگاهرتزی خود است که در فوریه سال قبل توسط شرکت IBM معرفی شده بود.

یو-مینگ لین ” از محققان مرکز تحقیقاتی IBM در این خصوص توضیح داد که ترانزیستورهای پیشرفته مبتنی بر فناوری گرافِن می‌توانند مطابق با استانداردهای محصولات نیمه‌هادی با هزینه بسیار کم تولید شوند. این جریان می‌تواند فرآیند تولید انبوه این ترانزیستورها را تسریع بخشد و استفاده از آن‌ها را در نسل جدید تراشه‌ها بیشتر کند.

افزایش به‌کارگیری ترانزیستورهای گرافِن به افزایش استفاده از نسل جدید ابزارهای مربوط به سیستم‌های ارتباطی، شبکه‌ای، رادار و تصویربرداری بستگی دارد. به گفته “فائدون آوریس ” از محققان IBM، این ترانزیستورها مبتنی بر لایه‌ای به ضخامت یک اتم هستند که به صورت شبکه‌های شش ضلعی لانه‌زنبوری ساخته می‌شوند.

شرکت IBM این ترانزیستور را به عنوان بخشی از طرح DARPA وزارت دفاع آمریکا تولید کرده است می‌کوشد نسل نوین ترانزستورهای مجهز به فرکانس‌های رادیویی را قوی‌تر از قبل روانه بازار کند.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
رادیو نرم افزاری

با ابداع فن‌آوری «رادیوی نرم‌افزاری»
استاد ایرانی دانشگاه «تگزاس» موفق به طراحی سیستم جدید ارتباطات سریع و فراگیر شد

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: پژوهشی
دكتر كامران كیا صالح، استاد و محقق ایرانی دانشكده مهندسی برق دانشگاه «تگزاس» موفق به ابداع نوعی فن‌آوری جدید و استثنایی بی سیم برای افزایش سرعت و فراگیری شبكه‌های ارتباطاتی شد.
به گزارش سرویس «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت آمریكا برای بهره‌برداری از این فن‌آوری نوین با محققان این دانشگاه قرارداد امضاء كرده است.
این استاد ایرانی كه رییس آزمایشگاه ارتباطات نوری دانشگاه تگزاس است یك فن‌آوری ارتباطاتی بی‌سیم طراحی كرده كه می‌تواند به سادگی از یك استاندارد به استاندارد دیگری منتقل شده و ارتباط فراگیر و همه جانبه به وجود آورد.
این فن‌آوری برای كاركنان سرویس‌های اورژانسی و اضطراری طراحی شده ولی احتمالا برای كاربران عادی نیز مورد استفاده خواهد داشت.
این فن‌آوری «رادیو نرم‌افزاری» نام دارد و راز ابداع آن در مدل‌های نرم‌افزاری است كه روی یك پردازشگر چند منظوره كار می‌كنند.
این فن‌آوری متفاوت با روش معمول امروزی است كه در آن تلفن‌های بی‌سیم تنها با یك نوع سیگنال كار می‌كنند.
استاد كیاصالح درباره این طرح جدید گفت: ما امیدواریم كه روزی ناچار به دور ریختن تلفن‌های بی‌سیم، pdaها یا سایر ابزار ارتباطاتی نشویم بلكه به راحتی بتوانیم نرم‌افزار را به روز كنیم.
به گزارش ایسنا، این دانشگر ایرانی به عنوان پژوهشگر اصلی پروژه خاطر نشان كرد: پیش‌بینی می‌شود كه «رادیوی نرم‌افزار» راه را به روی ساخت یك رادیوی مفهومی هموار كند كه بر اساس این فن‌آوری ابزار ارتباطاتی بتوانند به طور خودكار هر بخش از طیف ارتباطاتی را كه موجود است، جست و جو كرده و مورد استفاده قرار دهد.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانوآنتن‌های لیزری

دانشگاه‌ هاروارد یك ابزار نوری جدید با محدوده وسیعی از كاربردهای تجاری ساختند كه ظرفیت بالایی برای ذخیره داده‌های نوری دارد. این آنتن‌ لیزری پلاسمایی شامل نانوساختارهای فلزی بوده و به عنوان آنتن نوری شناخته شده، و با لیزرهای نیمه‌هادی تجاری یكپارچه می‌شود.
این ابزار به وسیله دو گروه تحقیقاتی؛ Kencrozier پرفسور رشته برق و Federico capasso, Roberh پرفسور رشته فیزیك كاربردی ساخته شده است. نتایج این تحقیقات در journal Applied Physics Letters منتشر شده است. و همچنین این نوآوری را در U.S.Patent به ثبت رسانده‌اند.
Crozier یكی از این محققان گفت: آنتن‌ نوری، نور را از لیزر جمع كرده و آن را در یك نقطه عمیق با اندازه ده‌ها نانومتر متمركز می‌كند. این وسیله می‌تواند با چارچوب‌های ذخیره داده‌های نوری ادغام شده و برای نوشتن بیت‌هایی كه كوچكتر از آنچه هم‌اكنون با روش‌های قدیمی است استفاده شود. این عمل منجر به افزایش زیاد ظرفیت ذخیره در حد ترابایت (هزار گیگا بایت) می‌شود.
CDها و DVDهای قابل نوشتن، وسایل عمومی برای ذخیره و نگهداری اطلاعات هستند. اما به علت محدودیت در تفكیك فیزیك نور، دانسیته ذخیره محدود می‌شود. این آنتن نوری یك پیشرفت اساسی در تفكیك فضایی ارائه می‌دهد كه در بازگشت باعث افزایش دانسیته ذخیره می‌گردد. آنتن‌های نوری بسیار شبیه آنتن‌های مرسوم در ارتباطات بی‌سیمی (Wi- Fi) هستند با این تفاوت كه اندازه آنتن‌های نوری خیلی كوچكتر می‌باشد. علاوه بر این آنتن‌های نوری در مكان‌های قابل رؤیت و دارای مادون قرمز طیف الكترو مغناطیسی قابل استفاده می‌باشند. این طول موج‌ها بسیار كوتاهتر از طول موج‌هایی است كه در Wi-Fi استفاده می‌شود.
Capasso می‌گوید: این اختراع دستیابی به لیزرهای نیمه‌هادی را كه از میان تمام لیزرها بیشترین نفوذ را دارند و اندازه آنها در حد نانو و خیلی كوچكتر از یك طول موج هستند را توسعه داد. این بدان معنی است كه آنتن لیزری پلاسما در محدوده وسیعی از كاربردهای مهندسی و علمی مفید هستند. این كاربردها شامل میكروسكوپ‌های نوری میدان نزدیك، اسپكتروسكوپی و تصویربرداری شیمیایی با تفكیك فضایی می‌باشند.
این وسیله جدید كه با یك آنتن نوری و یك لیزر با اجزاء كمتر كه جای كمی اشغال می‌كند و اخطار به صدای آن نسبت به امواع قبلی بهبود یافته است یكپارچه شده است. مخترعان با پیشرفت بیشتر، انتظار تطبیق و استفاده زیاد آن را در دستگاه‌های تحقیقاتی بخش‌های تجاری با فناوری بالا را دارند.
Crozier گفت: نهایتاً می‌توان لیزرها را در پروب‌های جدید زیستی مشابه با انبرهای نوری كه می‌تواند اشیاء بسیار كوچك در حد یك اتم منفرد را دستكاری كند یكپارچه شوند. همچنین می‌توان از آن در ساخت IC استفاده كرد. روزی خواهد رسید كه مصرف كنندگان قادر خواهند بود اطلاعاتی در حد 3 ترابیت را روی یك دیسك ذخیره كنند.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراشه ای که صحنه های مستهجن فیلم را می برد!
نوعی ابزار الکترونیکی به نام وی- چیپ را می توان بر روی دستگاه های تلویزیونی نصب کرد که این تراشه ها به پدر و مادرها امکان می دهد تا مانع پخش بخش های خاصی از برنامه ها شوند.

چند سال قبل ساخت اجباری وی – چیپ در مجلس سنای امریکا به تصویب رسیده بود. بر اساس طرح وی – چیپ رسانه ها ملزم به تعیین سطح برنامه های خود بر اساس میزان نمایش صحنه های نامطلوب شدند. این تعیین سطح بوسیله علایم تلویزیونی پخش می شود و وی-چیپ رمز آن را کشف می کند, سپس بر مبنای آنکه سرپرستان به چه صورت تراشه را برای فرزندان خود تنظیم کرده باشند علائم باعث می شود که وی-چیپ برنامه را حذف یا سیاه کند و یا علائم ارسالی را نادیده بگیرد.
از آنجا که وی – چیپ کار خود را بخوبی انجام داد رسانه های تلویزیونی به مخالفت با آن برخاستند چرا که موجب کساد شدن بازار برخی از آنها شد!
 

s.shab

عضو جدید
مهندس خدایش همه شو خوندم و همه رو کپی کردم بذارم تو وبلاگ دانشگاهمون ممنون:)
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
یك عضو هیات علمی گروه الكترونیك دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به ساخت سریع‌ترین ترانزیستور جهان شد كه می‌تواند تحولی مهم در ابررایانه‌ها و سایر تجهیزات پیشرفته الكترونیكی با كاربردهای ویژه ایجاد كند.
به گزارش ایسنا، مقاله مربوط به طرح ابتكاری دكتر فرشید رییسی كه در مجله معتبر بین‌المللی Applied Physics Letters آمریكا نیز ارائه شده، بازتاب وسیعی در نشریات و رسانه‌های علمی فیزیك جهان داشته است.
دكتر رییسی با بیان این مطلب اظهار كرد: در طراحی این ترانزیستور به جای «الكترون» از «سالیتان» (بسته‌های امواج الكترومغناطیسی) كه با سرعت نور حركت می‌كند، استفاده شده است.
عضو هیات علمی گروه الكترونیك دانشگاه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص مزیت این طرح نسبت به ترانزیستورهای معمولی گفت: ترانزیستور «سالیتانی» (SOLITON TRANSISTOR ) می‌تواند صدها برابر سریع‌تر از ترانزیستورهای معمولی كه توسط نیمه هادی‌ها ساخته می‌شوند، عمل كند.
دكتر رییسی افزود: این ترانزیستور در ابعاد 8 دهم میلیمتر ساخته شده و سرعتی حدود 8 گیگا هرتز دارد كه در مقایسه با ترانزیستورهای معمولی (حدود 5/2 گیگا هرتز) سه برابر بیشتر است و هر چه ابعاد آن كوچكتر باشد، سرعت ترانزیستور افزایش می‌یابد.
دكتر رییسی با اشاره به این كه قطعات مورد نیاز این ترانزیستور از خارج كشور تهیه می‌شود، اظهار كرد: تولید این ترانزیستور به آزمایشگاه‌های ساخت قطعات نیمه هادی نیازمند است كه متاسفانه در كشور وجود ندارد، ‌در حالی كه هزینه تهیه یك آزمایشگاه ساخت ترانزیستور «سالیتانی» نسبت به هزینه آزمایشگاه‌های ساخت ترانزیستورهای كنونی بسیار كمتر است.
وی افزود: در صورت تجهیز آزمایشگاه ساخت قطعات نیمه هادی در كشور، با تهیه ترانزیستورهای سالیتانی در ابعاد صد نانومتر، می‌توان سرعت فركانسی آن را به حدود 200 تا 300 گیگا هرتز رساند تا در مواردی نظیر ابررایانه‌ها و فعالیت‌های دفاعی كه سرعت ترانزیستور اهمیت دارد، به كار رود.
این پژوهشگر در پایان خاطر نشان كرد: ترانزیستور «سالیتانی» علاوه بر سرعت سه برابر بیشتر نمونه اولیه آن نسبت به سریع‌ترین ترانزیستور‌های موجود در بازار، از لحاظ هزینه تولید از ترانزیستورهای نیمه هادی با كاربری در CPU‌ها بسیار ارزانتر است.
گفتنی است، دكتر رییسی تحصیلات كارشناسی خود را در رشته مهندسی الكترونیك در دانشگاه ایالتی «لویی‌زیانا» و تحصیلات كارشناسی ارشد و دكتری خود را در دانشگاه ویسكانسین - مدیسون آمریكا به پایان برده، علاوه بر این طرح، تحقیقات و مقالات علمی متعددی داشته كه در معتبرترین نشریات و كنفرانس‌های بین‌المللی فیزیك ارائه شده است
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
ربات‌های نوازنده

ربات نوازنده فلوت كه سال گذشته از سوی دانشگاه Weseda در ژاپن رونمایی شد، با ربات نوازنده دیگری كه ساكسیفون می‌نوازد، قطعه‌ای از یك موسیقی كلاسیك را خواهند نواخت. هدف محققان از انجام این پروژه، طراحی رباتی است كه بتواند به اشاره‌های دیداری و شنیداری عكس‌العمل نشان دهد.


پژوهشگران ژاپنی می‌خواهند رباتی بسازند تا قادر به نواختن سازهای مختلف باشد و بتواند با نوازنده‌های اركستر در یك كنسرت همراهی كند.

ربات فلوت‌زن، اواسط سال 2008 پس از این كه پروفسور تاكانیشی سال‌ها وقت برای تكمیل آن صرف كرد، پرده‌برداری شد.

برای ساخت ربات ساكسیفون‌نواز، زمان كمتری صرف شده، اما از نظر ظاهری نسبت به ربات فلوت‌زن شباهت كمتری به نوع نواختن انسان دارد.

پروفسور تاكانیشی معتقد است كه ارتقای ربات ساكسیفون‌نواز، ساده‌تر و راحت‌تر است، چرا كه تولید صدا و آهنگ در این ساز بادی به مراتب آسان‌تر از صداسازی به وسیله فلوت است.

ربات فلوت‌زن ریه و سیلندرهای آكریلیك به جای شش دارد و دارای مكانیسم ویبراتو (لرزش)‌، دهان مصنوعی، گونه و زبان است كه از یك پلاستیك قابل ارتجاع بر اثر حرارت به نام septon ساخته شده است. بازوها و دست‌های این ربات متحرك بوده و انگشتانش باز و بسته می‌شود.

ساخت رباتی كه بتواند ملودی‌های مختلف را بنوازد، كاری شگفت‌آور است و روند كندی دارد، چرا كه باید همه چیز را به ربات آموخت.

پژوهشگران ابتدا با بهره‌گیری از تجارب موسیقیدان‌ها، آهنگ‌های فلوت را به صورت نت درآوردند،سپس به كمك رایانه ربات آنها را تبدیل به فرمول‌های ریاضی كردند.

زمانی كه محققان موفق شدند صداهایی را توسط ربات ایجاد كنند، براساس این صداها پارامترهای كنترلی لب‌ها، زبان، شش و انگشتان ربات را تنظیم كردند.

این ربات به وسیله دوربین‌های CCD به كار رفته در چشمش، حركات ربات دیگر را می‌بیند و بازخورد شنیداری را به وسیله میكروفون‌های استریو دریافت می‌كند.

ربات فلوت‌زن قادر است كه فایل‌های ذخیره شده روی رایانه‌اش را كه حاوی نت‌های موسیقی و اطلاعات صوتی است، به پارامترهای كنترلی اعضایش ترجمه و آهنگ را دوباره‌سازی كند.

در یك آزمایش، رباتی فلوت‌زن به طرز موفقیت‌آمیزی به اشاره‌های دیداری و شنیداری یك نوازنده ساكسیفون عكس‌العمل نشان داد.

هدف نهایی محققان ژاپنی از این طرح، ایجاد یك گروه اركستر كاملا رباتیك است.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان موسسه تکنولوژی جورجیا نرم افزاری را برای روبات ها ابداع کرده اند که می تواند به منظور حفظ اطلاعات و جلوگیری از دست گیر شدن در میدان های جنگ به آنها فریب دادن و دروغ گفتن بیاموزد.

دروغگویی و فریب دادن جزء رفتارهای ناپسندی به شمار می روند که به تازگی به روبات ها آموزش داده می شوند.

محققان ارتش آمریکا روباتی خلق کرده اند که از توانایی فریب دادن و دروغ گفتن برخوردار است.

برنامه جدید به روبات ها این توانایی را می دهد که دروغ های دیگر روبات ها را کشف کرده و از ساده لوحی طرف مقابل برای فریب دادن وی و دروغ گفتن استفاده کند.

به گفته محققان موسسه تکنولوژی جورجیا ، این روبات حتی از توانایی فریب دادن انسان به شیوه ای مشابه برخوردار است.

این ابداع جدید می تواند منجر به پیشرفت های نظامی در زمینه تولید روبات هایی شود که می توانند بمب ها را خنثی کرده و مجروحان جنگی را به پناهگاه ها حمل کنند.

درک روبات ها از دروغگویی و فریب دادن، از دستگیر شدن آنها و یا از سوخت شدن اطلاعاتی که در روبات ها ذخیره شده است ، جلوگیری خواهد کرد.

با این حال برخی از متخصصان روباتیک از اینکه چنین تکنولوژی بتواند وجهه روباتها را برای عموم مردم خدشه دار کند و یا به ساخت روباتهای ناهنجار دیگری که می توانند شکار کنند منجر شود ابراز نگرانی کرده اند.

در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت روباتیک جلب اطمینان مردم است و در صورتی که روبات ها فریب دادن را بیاموزند ، این مشکل بسیار جدی تر خواهد شد.



جام جم آنلاین
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان پارک فناوری تهران با استفاده از هفت آهن ربا و ایحاد میدانهای مغناطیسی ژنراتوری را تولید کردند که با استفاده از دو ژنراتور می توان برقی با ظرفیت نیروگاه نکا را تولید کرد.

میلاد پناهنده در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه برای تولید این ژنراتور از 7 آهن ربا استفاده شد افزود: این ژنراتور دارای آهن رباهای دائمی به صورت لایه ای است به این صورت که این آهن رباها با قدرت 2/1 تسلا در 7 لایه نصب شده است که این لایه ها به وسیله یک شاتون به یکدیگر وصل شده اند.

وی ادامه داد: با خارج کردن یک لایه از حالت سکون، لایه ها و همچنین شاتون شروع به چرخش می کند و توسط یک دینام، برق تولید می شود.

پناهنده با اشاره به چالشهای موجود در زمینه مهار میدانهای معناطیسی تولید شده برای حالت خاموش کردن در این نوع سیستمها، یادآور شد: در دنیا 5 تن از دانشمندان فیزیک روی این پروژه کار کردند که هر کدام در مرحله ای از کار ناکام ماندند ولی در این پروژه موفق به برطرف کردن این مشکل شدیم.

مجری طرح به میزان برق تولید شده در این دستگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با استفاده از دو ژنراتور می توان برق مورد نیاز نیروگاه برق نکا را تامین کرد.

وی به مزیتهای این ژنراتور اشاره کرد و افزود: استفاده از این ژنراتور کشور را از سوختهای فسیلی بی نیاز می کند. علاوه بر این آلودگیهای زیست محیطی نیز ایجاد نمی کند.



منبع: خبرگزاری مهر
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوچکترین هارد دیسک دنیا

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی موفق شدند با استفاده از یک لایه مولکول کوچکترین هارد دیسک دنیا را بسازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم تحقیقاتی روبرتا سسولی از دانشگاه فلورانس که نتایج بررسیهای خود را در تازه ترین شماره مجله عملی نیچر منتشر کرده اند با بودجه شورای تحقیقات اروپا موفق شدند کوچکترین هارد دیسک دنیا را بسازند.

این هارد دیسک از یک لایه فلز طلا با چهار اتم آهن که به مولکولهای آلی پیوند دارند تشکیل شده است.

روبرتا سسولی در این خصوص توضیح داد: "به طور معمول رفتارهای مغناطیسی بر روی سیستمهای بسیار وسیع برای مثال بر روی فلاپی دیسکها ایجاد می شوند. این درحالی است که ما نشان دادیم مولکولهای ویژه ای وجود دارند که می توانند همانند آهنرباهای کوچکی رفتار کنند. این مولکولها همزمان هم می توانند موقعیت مغناطیسی خود را حفظ کرده و هم می توانند یک اثر تونلی ایجاد کنند اثر تونلی یک ویژگی بنیادی برای ذخیره سازی اطلاعات است."

براساس گزارش آنسا، درحال حاضر خاصیت مغناطیسی این سیستم جدید تنها در دمای بسیار پایین ایجاد می شود اما این اولین گام برای ایجاد سیستمهای ذخیره سازی اطلاعات در این ابعاد بسیار کوچک است.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک شرکت ژاپنی اقدام به ایجاد یک روبات پرستار کرده است که شباهت بسیار زیادی به انسان دارد و می تواند تمام حرکات چهره انسان را تقلید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات را شرکت ژاپنی "کوکورو" ساخته است. این روبات پرستار که به طرز شگفت انگیزی قادر به تقلید رفتار انسان است "آکتروئید- اف" (Actroid-F) نام دارد.

"آکتروئید- اف" که برای کار در بیمارستان توسعه یافته است می تواند واکنشهای بیمار را مشاهده کرده و ارزیابی کند.

پوست بسیار واقعی این روبات از نوعی سیلیکون ساخته شده است. این روبات می تواند تمام حرکات چهره انسان شامل پلک زدن، اخم کردن، حرکت دادن لبها، چرخاندن گردن و بالا و پایین بردن سر را تقلید کند.

براساس گزارش "آی. تی. ان"، این روبات نمی تواند راه برود و بنابراین به حالت نشسته حرکات چهره اپراتور را کپی می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدیر مرکز رشد بین المللی قشم گفت: یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در مرکز رشد قشم، موفق به طراحی و ساخت روباتهای آموزشی با 5 درجه آزادی شد این محصول در حال حاضر به کشور آلمان صادر می شود.

فرزین حقدل در گفتگو با خبرنگار مهر، کمک به کارآفرینان و صاحبان ایده برای تبدیل ایده به محصول و رساندن محصولات به بازار در کلیه زمینه های علمی و فناوری را از ماموریتهای این مرکز رشد دانست و افزود: بررسی های علمی نشان می دهد که 80 درصد شرکتهای دانش بنیان به دلیل عدم آشنایی با بازارهای هدف و رقبا در بازاریابی محصولات مبتنی بر فناوری ورشکست می شوند، 16 درصد از این شرکتها می توانند مراحل تبدیل ایده را در یک خط صاف بدون هیچ پیشرفتی طی کنند و تنها 4 درصد شرکتها هستند که مراحل ایده تا بازار را با موفقیت طی می کنند.

وی با اشاره به جایگاه مراکز رشد در تجاری سازی محصولات مبتنی بر فناوری، اظهار داشت: مراکز رشد ایجاد شدند تا با ارائه خدمات مشاوره ای، حقوقی و بانکی، تولیدی و صنعتی به شرکتهای دانش بنیان، بتوانند مراحل ایده تا تجاری سازی را با موفقیت طی کنند که در این راستا مرکز رشد قشم با ارائه خدماتی اقدام به تجاری سازی دستاوردهای علمی کلیه مراکز رشد کرده است.

مدیر مرکز رشد بین المللی قشم به مکانیزمهای این مرکز برای تجاری سازی محصولات Hi-Tech اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز توانسته ارتباطات خوبی در سطح بین المللی ایجاد کند به گونه ای که در حال حاضر این مرکز رشد عضو اتحادیه جهانی مراکز رشد و پارکها (ISAP) است ضمن آنکه ارتباطاتی با شهرک علمی و تحقیقاتی فرانسه و قرار داد همکاری با دانشگاه اشتوتگارد آلمان داریم.

حقدل تعداد شرکتهای مستقر در این مرکز رشد را 30 شرکت دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: فعالیتهایی برای تجاری سازی دستاوردهای سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها در دستور کار داریم که در این راستا تفاهم نامه ای با مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسیده است.

به گفته وی، طبق این تفاهم نامه، مرکز رشد بین المللی قشم نسبت به تجاری سازی محصولات فناورانه مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف اقدام خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش ایلنا، دبیر انجمن تخصصی مراكز تحقیق و توسعه صنایع و معادن با اعلام این خبر گفت: بزرگترین انجمن حرفه‌ای دنیا به نام IEEE با تحلیل ربات‌های پیشرفته دنیا، نام سورنا را در ردیف پنج ربات صاحب نام دنیا قرار داد.

«حمید طاهباز توكلی» افزود: این انجمن طی گزارشی رباتهای Asimo (ژاپن)،Reem-B (اسپانیا) ، Justin (آلمان) ، Charli (آمریکا) ، Surena (ایران) را مورد تحلیل، بررسی و مقایسه قرار داده است.

وی اضافه كرد: انجمن IEEE از سورنا به عنوان «یك توسعه غافلگیركننده» یاد كرده است.

به گفته «توكلی» در گزارش این مركز بین‌المللی آمده است: بعد ازانتشاراولین گزارشها، بعضی ازاشخاص شك كردند كه این روبات چیزی بیشتراز یك بدنه یا پوشش پلاستیكی شبیه Asimo نیست، اما فیلم ویدوئی ثابت كرد كه این ربات انسان‌نما، واقعا یك ربات انسان نما است كه با سیستم كنترل بازخوردی، می‌تواند مثل انسان راه برود، به آهستگی گام بردارد، خم شود، بر روی یك پا بایستد و حركات منحصربه خودش را داشته باشد.

وی این موفقیت را حاصل تلاش نخبگان جوان ایرانی دانست و خاطرنشان كرد: "ستاد توسعه سورنا" با هدف توسعه و پیشرفت توانمندی های سورنا در سطح بین المللی با گروهی از نخبگان جوان كشور تشکیل شد و در مقایسه با سایرگروه‌های تحقیقی و پژوهشی دنیا، طی مدت زمانی كوتاه توانست به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا كند.

IEEE بزرگترین انجمن حرفه ای دنیا است كه در زمینه فعالیت‌های نوآورانه و تكنولوژیك با گرایش الكترونیك فعالیت می‌كند.این نهاد علمی در آمریکا مستقر است و دارای 400هزار عضو در بیش از 160 کشور و 90هزار دانشجو در در 80 کشور جهان است.

منبع: tabnak.ir
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترکیب جدید الماس و نقره برای خنک کردن تراشه ها

گروهی از دانشمندان آمریکایی درحال کار بر روی ترکیبی از الماس و نقره هستند که می تواند برای خنک کردن تراشه های الکترونیکی موثرتر از مواد فعلی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه تحقیقاتی جورجیاتک مشغول تولید ماده ای جامد ترکیبی از الماس و نقره هستند.
به گفته این محققان، این ماده مرکب می تواند برای سرد کردن تراشه های الکترونیکی بسیار موثرتر از مس باشد.

در مرحله اول، این ماده تنها در ریزتراشه های سیستمهای دفاعی از جمله رادارها استفاده خواهد شد. این ماده قادر است هدایت گرمایی را نسبت به مواد مورد استفاده فعلی افزایش دهد و می تواند در آینده در تمام دستگاههای الکترونیکی به کار رود.

این محققان لایه های گرمایی نقره و الماس با قطر حدود 250 میکرون را تولید کردند. این لایه های گرمای برای دور کردن گرما از نیمه رساناها لازم هستند.

از آنجا که نیمه رساناها در فضاهای فشرده ای کار می کنند، این لایه ها باید از ماده ای ساخته شده باشند که در داخل یک ساختار در ابعاد بسیار کوچک قابلیت هدایت گرمایی بالایی داشته باشد.

این ترکیب جدید یک هدایت گرمایی بالاتر از 25 درصد را نسبت به مس عرضه می کند. آزمایشات نشان می دهد که ترکیب الماس و نقره در دو فضای هدایت و گسترش گرمایی بسیار خوب عمل می کند.

"جیسون نادلر"، سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: "ما مشاهده کردیم که با استفاده از این ماده که 50 درصد آن از الماس و 50 درصد آن از نقره ساخته شده و در مجموع 250 میکرون قطر دارد می توان دمای تراشه را از 285 درجه به 181 درجه کاهش داد."

این محققان با افزایش میزان الماس تا 85 درصد به نتایج بهتری دست یافتند.

براساس گزارش تام هاردورگاید، در تفاوت با فلزاتی که به خاطر الکترونهای در حرکت گرما را هدایت می کنند، الماس گرما را از طریق فوتونها جابجا می کند. فوتونها بسته های کوچکی از امواج لرزشی هستند که از میان بلورها و سایر مواد عبور می کنند.

نقره برای متوقف کردن ذرات متحرک الماس در یک ماتریکس ثابت و همچنین برای جابجا کردن فوتونها در میان ذرات و برای بهبود بازده گرمایی لازم است.

منبع: خبرگزاری مهر
 
بالا