بواسیر خارجی خطرناک است یا داخلی

1687258575108.png
بواسیر یا هموروئید به سیاهرگ های متورم مقعد و پایین رکتوم گفته می شود که شبیه به رگ های واریسی هستند. هموروئید می تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. هموروئید یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد را درگیر می کند و می تواند داخلی یا خارجی باشد. هموروئید خارجی یک سیاهرگ متورم است که در قسمت تحتانی رکتوم یا مقعد، درست زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد.

بواسیر خارجی معمولاً دردناک تر از هموروئید داخلی است زیرا در ناحیه ای که ایجاد می شود عصب های بیشتری وجود دارد و می تواند توسط لباس یا عوامل دیگر تحریک شود. از جمله دلایل ایجاد بواسیر خارجی :

زور زدن در هنگام اجابت مزاج، بارداری، چاقی، نشستن طولانی مدت و یبوست یا اسهال مزمن می باشد.

بیشتر بخوانید: آیا هموروئید خارجی خودش خوب می شود؟

علائم هموروئید خارجی معمولاً شامل درد، خارش، تورم و خونریزی در هنگام اجابت مزاج است. گزینه های درمانی برای هموروئید خارجی شامل کرم ها و پمادهای بدون نسخه، حمام سیتز و در موارد شدیدتر، برداشتن هموروئید با جراحی است. اگر علائم هموروئید خارجی را تجربه کردید، بهتر است که به یک پزشک متخصص و دکتر جراح بواسیر مراجعه کنید.

دلیل ایجاد بواسیر در سنین بالاتر اینست که بافت هایی که وظیفه نگهداری از عروق و رگ ها را در روده و مقعد دارند، ضعیف و آسیب پذیرتر شده و در نتیجه با کوچکترین فشار به این ناحیه رگ ها ملتهب و کشیده می شوند.

آیا بواسیر خارجی خطرناک است؟​

1687258563580.png
بیشترین دغدغه بیماران مبتلا به بواسیر اینست که آیا هموروئید خارجی خطرناک است و موجب عوارض جدی تر مثل سرطان می شود؟ در پاسخ به این سوال از مطلب درمان هموروئید خارجی در پرتو کلینیک نقل قول می کنیم:

بواسیر خارجی نسبت به نوع داخلی آن دردناک تر بوده و به دلیل ایجاد در ناحیه ای که پر از رگ های اعصاب است علائم آزاردهنده تری دارد. بواسیر خارجی اگر به موقع درمان نشود به ترومبوزه تبدیل شده و زندگی فرد را مختل می سازد اما این بیماری درمان دارد و کشنده نیست.

در نتیجه هموروئید به خودی خود بیماری خطرناکی نبوده و اگر عفونی شود و یا پیشرفت کند عارضه دار خواهد شد. هموروئید خارجی به ندرت خطرناک است. در موارد حاد تر یک لخته خون (پرولاپس) ایجاد میکنند که ممکن است ترکیده شود و باعث خونریزی برای چند دقیقه شود. در صورت ایجاد لخته خون، که به عنوان هموروئید ترومبوز شناخته می شود، ممکن است دردناک باشند.اگر هموروئید ترومبوز شود، به این معنی که یک لخته خون در داخل آن تشکیل شده است، می تواند باعث درد شدید و تورم شود. در این مورد، ممکن است نیاز به تخلیه لخته یا برداشتن هموروئید با جراحی توسط پزشک داشته باشید.

آیا هموروئید خارجی خودش خوب می شود؟​

تنها در برخی موارد که هموروئید خفیف است و هنوز پیشرفت نکرده، اگر بیمار متوجه شود، ممکن است در مراحل اولیه با پماد و یا درمان های خانگی خودش خوب شود. اما در بیشتر موارد به دلیل نشانه های پنهان این بیماری، فرد دیرتر و هنگامی متوجه بواسیر می شود که بیماری پیشرفته شده و باید با روش های پزشکی مثل جراحی یا لیزر درمان شود.

منبع :
https://b2n.ir/t61715
 
بالا