بسته شدن چشمان کاوشگر مريخ

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بسته شدن چشمان کاوشگر مريخ
پايان زندگي روح نزديک است


جام جم آنلاين: اکنون به نظر مي رسد که «روح» اين روبات سياره سرخ به پايان حيات خود نزديک شده است به طوري که به گفته مقامات ناسا چشمان کاوشگر اين روبات 10 ژوئن 2010 براي هميشه بسته خواهد شد.





ناسا ششمين سالگرد ورود کاوشگر «روح» (اسپريت) را به سطح مريخ جشن گرفت. ماموريت اين روبات و برادر دوقلويش بايد تنها سه هفته به طول مي انجاميد اما پانلهاي خورشيدي اين روبات کمک کردند که زندگي محبوب ترين کاوشگر دنيا 6 سال به طول انجامد.


«روح» وسيله اي به ارتفاع يک متر و نيم، پهناي 2.3 متر و طول 1.6 متر است. روح يکي از دو روبات دوقلوي مريخ نورد است که در سوم ژانويه 2004 وارد مريخ شد. سه هفته بعد از ورود «روح» ، برادر دوقلويش «فرصت» وارد بخش ديگر سياره سرخ شد.


نام «روح» را يک دانش آموز انتخاب کرد. ناسا براي تعيين نام اين روباتها يک دوره رقابت را در مدارس آمريکا برگزار کرده بود و اين دانش آموز توانست در اين رقابت پيروز شود.
روح يک روز پس از ورود به مريخ با 6 چرخ خود موتورهاي الکتريکي را که با انرژي باتري هاي ليتيومي کار مي کردند حرکت داد و اولين سفر کوتاه خود را به طول سه متر که 78 ثانيه به طول انجاميد انجام داد.


يک روز تاخير در آغاز اين سفر بر روي سطح سياره سرخ به دليل مشکلاتي بود که در يکي از کيسه هاي هواي اين کاوشگر ايجاد شده بود.
پس از اين تاخير ، ناسا سرانجام اعلام کرد:«روح اکنون آماده آغاز ماموريت کشف و کاوش خود است».


از آن زمان تاکنون 6 سال گذشته است و «روح» راهي طولاني را پشت سر گذاشته و صخره ها و مواد معدني بسياري را تجزيه کرده است و ردهايي از حال و گذشته آب در سياره سرخ يافته و علائمي را کشف کرده است که مي توانند نشان دهنده اشکالي از حيات باشد.
چندي پس از آغاز سفر خود ارسال زيباترين عکس هاي مريخي به زمين را آغاز کرد و توانست کنجکاوي مردم زمين را تخيلشان را برانگيزد.



تمام تصاويري که «روح» گرفته است از اقبال بسياري برخوردار بودند و توانستند در اولين صفحات مطرح ترين روزنامه ها و نشريات دنيا منتشر شوند درحالي که زمينيها در اين عکس ها به دنبال انسانهاي سبز رنگ مريخي بودند.


سرانجام «روح» در 9 مارس 2005 در يک شب مريخي وارد منطقه «گرد و غبار شيطان» شد و بازده پانلهاي خورشيدي اين روبات به طور غير منتظره اي به جاي 60 درصد هميشگي به 93 درصد رسيد.


دانشمندان ناسا در نهايت ناباوري دريافتند که توفان شن پانلهاي خورشيدي روح را شستشو داده و به اين ترتيب ماموريت اين روبات را اين چنين طولاني کرده است.
به اين ترتيب در 4 ژانويه 2007 هم روح و هم فرصت از زمين يک به روز سازي نرم افزار رايانه هاي خود را دريافت کردند.


يکي از جذاب ترين تصاويري که اين کاوشگر در واپسين روزهاي سال 2007 از سطح مريخ به زمين ارسال کرد توانست تعجب محافل علمي و کيهان شناسي را برانگيزد.


در اين تصاوير که احتمالا حاصل يک بازتابش نوري است به نظر مي رسد زني با لباس سبز رنگ در حالي که دست خود را بلند کرده، روي تپه اي در دور دست نشسته است.
اما از اين زمان مشکلات آغاز شد. اول در چرخها و بعد در پانلهايي که به دليل يکسري از توفانهاي شن انرژي الکتريکي بسيار کمي توليد مي کردند.


در 6 فوريه 2009 باد مريخي وزيدن گرفت و مقدار زيادي از گرد و غباري که روي پانلهاي حيات بخش اين روبات را پوشانده بودند پاک کرد و منجر به افزايش انرژي باتريهاي روح شد. از مي 2009 مشکلات جديدي روي چرخهاي اين روبات آغاز شد، به طوري که از آن زمان روح از حرکت باز ايستاده است.


اکنون به نظر مي رسد که اين روبات سياره سرخ به پايان حيات خود نزديک شده است به طوري که به گفته مقامات ناسا چشمان کاوشگر اين روبات 10 ژوئن 2010 براي هميشه بسته خواهد شد.
 
بالا