بزرگترین برخورد دهنده جهان دوباره فعال شد

imannasa2000

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسان بزرگترین برخورد دهنده اتم در جهان به منظور از سرگیری آزمایشهای خود برای کشف رازهای جهان هستی برخورد دهنده بزرگ هادرون را فعال کردند. سرن فعال سازی مجدد هادرون را با ارسال پرتوهای کم انرژی از پروتونها در تونل 27 کیلومتری برخورد دهنده آغاز کرد پس از سپری شدن دوره آزمایشی کاملا محتاطانه، سرن می خواهد انرژی پرتوهای پروتونی را در اواخر ماه مارچ تا سطحی بی سابقه افزایش دهد.
فعال سازی مجدد هادرون پس از خاموشی 2.5 ماهه زمستانی که طی آن دانشمندان به بهبود دادن تجهیزات و کنترل توانایی های برخورد دهنده پرداختند، شکل گرفت. انتظار می رود برخوردهای جدید منجر به شکستن ذرات زیر اتمی و آزاد سازی ذرات ریزتر و نیروهای عظیمی شود که تا به حال در هیچ یک از برخوردهای اتمی به وجود نیامده بود.





پیش از آغاز به کار مجدد برخورد دهنده، هادرون سال گذشته دوره ای آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و طی آن چندین برخورد پر انرژی را به ثمر رسانده است. قبل از این آزمایشها نیز هزینه ای 40 میلیون دلاری صرف تعمیرات و بهبود آزمایشگاه پس از بروز اختلال به دلیل نشت هلیوم مایع به درون تونل برخورد دهنده شده بود.
به گفته یکی از سخنگویان سرن میان آغاز به کار هادرون تا دستیابی به بالاترین سطح فعالیت برخورد دهنده زمان زیادی نیاز است. این دستگاه تا کنون در بالاترین سطح انرژی دو پرتو پروتونی را با انرژی برابر 1.18 تریلیوت الکترون ولت با یکدیگر برخورد داده است، انرژی 20 برابر رکورد قبلی انرژی که تا کنون به ثبت رسیده است.
بر اساس گزارش سی نت، هدف طولانی مدت سرن دستیابی به انرژی 7 ترلیون الکترون ولت برای پرتوهای پروتونی در هر دو جهت است و برای دستیابی به این هدف دستگاه به مدت 18 تا 24 ماه با سطح انرژی 3.5 تریلیون الکترون ولت به فعالیت خود ادامه خواهد داد پس از دستیابی به سطح انرژی مورد نظر و انجام آزمایش برخورد، به منظور بهبود تجهیزات و عملکردهای دستگاه، هادرون دوباره برای مدتی طولانی خاموش خواهد شد.
 

Similar threads

بالا