بريتانيكا و ويكي‌پديا؛ دو نسل متفاوت از يك فناوري

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اينترنت در گذر زمان ...

بريتانيكا و ويكي‌پديا؛ دو نسل متفاوت از يك فناوري ... :gol::gol:


خبرگزاري فارس: همانطور كه عملكرد دو شركت نت اسكيپ و گوگل تفاوت ميان مفهوم وب 1و وب 2 ر ابه خوبي نشان مي دهد، مقايسه نسخه آنلاين دائره المعارف بريتانيكا با ويكي پديا نيز به خوبي گوياي اين مساله است.





به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، در حالي كه بريتانيكا براي تهيه مقاله هاي خود از عده اي متخصص استفاده مي كرد و اين مطالب را در دوره هاي زماني منظم منتشر مي كرد، ويكي پديا به كاربران ناشناسي اطمينان مي كند كه به طو دائمي و سريع محتوا توليد مي كنند و اين محتوا را به سايت ويكي پديا اضافه مي كنند.

به بيان ديگر ويكي پديا مبتني بر تخصص نيست، اما از رويكرد نرم افزارهاي متن باز پيروي مي كند و به همگان امكان مي دهد آن را به روز كنند، هر چند براي جلوگيري از هرج و مرج برخي محدوديتها را نيز در مواردي اعمال مي كند.

كنفرانس وب 2 اوريلي از سال 2004 تاكنون هر سال برگزار شده و شاهد حضور سرمايه گذاران، شركت هاي بزرگ و خبرنگاران عرصه فناوري بوده است. شايد هيچ كس به اندازه وبلاگ نويسان و روزنامه نگاران عرصه فناوري مفهوم وب 2 را به طور ملموس و از نزديك درك نكرده باشد. افزايش بي حد و حصر نقش اين دو گروه در تامين محتواي تعاملي در وب بود كه منجر به انتخاب "شما " به عنوان شخصيت سال مجله تايم شد. در واقع اين مجله با چنين اقدامي قصد داشت بر تحول جهاني حاصل از شكل گيري وب 2 و نقش عموم كاربران اينترنت در تامين محتوا تاكيد كند. تايم انبوه كاربران اينترنت را به عنوان فرد برگزيده سال معرفي كرده بود، افرادي كه در خلق محتوا در شبكه هاي اجتماعي، بلاگ ها، ويكي ها و سايت هاي به اشتراك گذاري عكس و فيلم مشاركت مي كنند.

لو گراسمن متخصص عرصه فناوري در اين مورد مي گويد: مشاركت و همكاري به ميزاني رسيده كه تا قبل از اين هرگز در اين مقياس وجود نداشته است. ويكي پديا با همكاري هزاران هزار كاربر سطحي از دانش را در دسترس كاربران قرار مي دهد كه تا پيش از اين حتي تصور آن هم ممكن نبود. سايت هاي به اشتراك گذاري ويديو در جهان با ميليون ها مشترك و شبكه اجتماعي ماي اسپيس هم از همين دست هستند. تداوم اين وضعيت نه تنها دنيا را تغيير مي دهد، بلكه نحوه ايجاد تحول در دنيا را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.
از زمان آغاز شكل گيري مفهوم وب 2 تا به حال، اين مفهوم جايگاهي بس رفيع پيدا كرده و روز به روز بر اهميت و قدرت آن افزوده مي شود.

** ويژگي هاي وب 2


وب سايت هاي وب 2 به كاربران امكان مي دهند تا به غير از مشاهده و مطلع شدن از يك سري اطلاعات كارهاي مهم تري نيز انجام دهند. اين وب سايت ها شبكه اينترنت را به عنوان يك پلتفورم براي برقراري ارتباط به كار برده و به كاربران امكان مي دهند تا برنامه ها و نرم افزارهاي مختلفي را در محيط يك مرورگر اجرا كنند.


كاربران مي توانند مالك انواع ديتا در محيط سايت هاي وب 2 باشند و كنترل خود را بر ديتايي كه توليد كرده اند اعمال كنند. معماري وطراحي اين وب سايت ها مبتني بر مشاركت است و به همين علت كاربران تشويق به افزودن محتوا به چنين سايت هايي مي شوند و اين امر در نهايت به بهتر شدن غناي سايت هاي مذكور كمك مي كند.

اگر از مفهوم وب به عنوان پلاتفورمي براي مشاركت استفاده كنيم، بسياري از اين مفاهمي را هم توضيح داده ايم. بارت ديكريم، بنيانگذار و رئيس سابق شركت فلاك وب 2 را وب مشاركتي نام مي نهد و براي وب 1 اصطلاح وب به عنوان يك منبع كسب اطلاعات را به كار مي برد.

وي و همكارانش مبدع مرورگر اينترنتي موسوم به فلاك بودند كه در زمان خود سر و صداي زيادي به راه انداخت. اين مرورگر به طور كامل بر مبناي خصوصيات و امكانات سايت هاي وب 2 طراحي شده بود و داراي امكانات خاص براي به روزرساني وبلاگ و تسهيل ارسال عكس و فيلم به سايت هاي مختلف بود.
تسهيل استفاده از RSS و فيد نيز در اين مرورگر پيش بيني شده بود. البته رقباي فلاك با پي بردن به اهميت موضع و به روز رساني مرورگرهايشان به طراحان اين مرورگر اجازه عرض اندام ندادند.
 
بالا