برنامه ریزی و مشاوره آزمون اسکیس

وضعیت
موضوع بسته شده است.

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
Doomann عزیز، ممنون می شم اگه برات ممکنه بازم اسکیس منظر بذاری حتی اگه کسی
نباشه که تحلیلش کنه. به خاطر دو اسکیسی که قبلاً گذاشته بودی بی نهایت ممنونم :w27:
سلام شکوفه جان
امیدوارم به دردت بخوره . کتابهای جدید اساتید اسکیس که وارد بازار شده رو هم توصیه میکنم بگیری و یه نگاهی بهش بندازی . کتاب آموزش جدید اسکیس آرتور امید آذری و کتاب شماره 2 آموزش کروکی دکتر صدیق .
این چند تا اسکیس منظر هم تقدیم به هم دوستانم در درشته معماری منظر








متاسفانه اکانتم برای وب سایتی که توش عکس دانلود می کنم تمام شده . سریعا یه وب دیگه پیدا می کنم و از اون طریق اسکیس های بیشتری رو براتون میگذارم .
 

setayesh_s

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا ممنونم ازت domann جان

با اينكه رتبم جالب نشده اما راهنماييهات باعث دلگرميمه و ترغيبم ميكنه اسكيس كار كنم بازم ممنون
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
واقعا ممنونم ازت domann جان

با اينكه رتبم جالب نشده اما راهنماييهات باعث دلگرميمه و ترغيبم ميكنه اسكيس كار كنم بازم ممنون

ما زنده بر آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست
ما محکوم به صبر ، تلاش و استقامت هستیم. نا امیدی در رده بزرگترین گناهان بشره . امیدوارم خداوند مزد تلاش همه دوستانم رو بده . من و همه دوستان حکم وسیله رو داریم برای رسیدن به مقصود . هدف جای دیگه است. تعالی . عاشق، زنده و متعالی باشی
دومان
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
به امید خدا و با کمک دوستان از روز 9 خرداد ماه برنامه تاپیک به این شکل خواهد بود :
1- نقد ریز فضاها و نمونه پلانهای منتخب
2- نقد پلانهای بزرگان معماری و رابطه با اسکیس و شناخت نقاط قوت برای استفاده در اسکیس
3- معرفی مکانها و تعریف ریز فضاها - تعریف و انواع
4- معرفی سر فصل اسکیسهای منتخب برای کنکور امسال
5- مصاحبه با قبولیهای سال گذشته
6- نمونه اسکیسهای مختلف دوستان و نقد کارها
امیدوارم دوستان فعال باشند و بتونیم یک مجموعه کامل رو در این تاپیک بوجود بیاریم. اطلاعات به دست آمده آرشیو و تبدیل به کتابچه pdf خواهد شد و برای استفاده دوستان بعد از بررسی و تصحیح برای دانلود گذاشته خواهد شد .
 

memar bashe

عضو جدید
بچه ها نمی دانم شما میدانید ارتور امید اذری هر دو هفته یکبار هم مسابقه می کذارد برای اسکیس زدن در سال 86 اوایش در روز معمار در دانشگاه سوره بود دومیش درزنجان وسومیش در دانشگاه ما در بابل بود که در هر مسابقه10نفر منتخب و3نفر برنده و15کار هم برگذیده می شود واین هفته یعنی جمعه10/3/87در کاخ سعد اباد کروکی می خاهد یاد دهد بچه ها اگر می خواهید شرکت کنید با خانه هنر تماس بگیرید
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام .
برای آشنایی بیشتر دوستان با نمونه های موجود یه تعداد اسکیس دیگه از آتلیه خاک رو که توسط خودشون منتشر شده رو برای دوستان می گذارم . هدفم فقط دیدن نمونه های بیشتر اسکیسه و همینطور ایده گرفتن . در ضمن گذاشتن این اسکیسها از طرف من یا به نام هر موسسه ایی تبلیغ برای اونها نیست و لزوما به لحاظ فن اسکیس و پرزانته نمی تونه مورد تایید باشه .






 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سری دوم اسکیس ها آتلیه خاک
تذکر : گذاشتن این اسکیسها از طرف من یا به نام هر موسسه ایی تبلیغ برای اونها نیست و لزوما به لحاظ فن اسکیس و پرزانته نمی تونه مورد تایید باشه . و صرفا برای دیدن نمونه های بیشتر و ایده گرفتن از اونهاست .








 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام : طبق قول قبلی و برنامه ریزی این تاپیک قصد معرفی یکسری از موارد سوال اسکیس به همراه نقاط شاخصشون دارم که باید در آزمون مد نظر قرار بگیرن :
بخش اول :

1- موزه خاک میبد -- مراحل ساخت کوزه / تطبیق با انسان و مراحل رشد و تکامل

2- موزه نور اصفهان -- انواع

3- آکواریوم دریایی همراه با رستوران -- انواع ماهی - جذابیت با اجناس دریایی / داخل دریا بودن

4- پمپ بنزین همراه مسجد و فروشگاه و اقامتگاه بین راهی -- مصالح بومی / یکپارچگی / جهت باد برای بنزین / دید رستوران

5- اقامتگاه کوهستانی - همراه رستوران فروشگاه و مسجد / پلان کوچک بعضی قسمتها 1/ 100

6- مقبره عین القضات همدان به همراه موزه و کتابخانه : زاویه دید - مقطع / مراحل رسیدن در کتابخانه وزن مخزن

7 - راهدار خانه و درمانگاه بین راهی : رمپ / امنیت

8- سوله بحران : سقف محکم و سبک / دیوار های قابل تغییر - شیشه اکیدا ممنوع / موارد بهداشتی دور از محیط سکونت / اقلیم مهم / مجموعه ایی

9- نمایشگاه صنعتی دانشگاه تهران : ورود و خروج / اولویت فضاهای نمایش/ جای نمازخانه و رستوران / تراکم نفرات

10- خانه پرستار خرمشهر : فضای بزگداشت / داستان پلان / فضای تقدیر

با توجه به این سر فصلها از دوستان تمنا دارم نسبت به تکمیل ریز فضاهای هر کدوم از این مکانها کمک کنند تا به سرعت 10 عنوان بعدی رو برای تحلیل بگذارم .
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مصاحبه با قبولیهای ارشد ...

مصاحبه تلفنی با یکی از دوستانم که پارسال (86 ) دانشگاه هنر اصفهان روزانه قبول شد . امیدوارم به دوستانم کمک کنه :

رشته این دوست من عمران بود . رتبه 2 دانشگاه آزاد و 240 سراسری

برنامه ریزیت برای ارشد رو از کی شروع کردی ؟

از شهریور 85 شروع کردم . کلاسهای جهاد دانشگاهی تهران رو رفتم و بجز دو تا کلاس عملا بقیه غیر قابل استفاده بود . اسکیس رو هم بعد از مجاز شدن جدی گرفتم و کلاس اسکیس رو هم تهران رفتم پیش یکی از استادای معروف !! ( برای عدم تبلیغ از گفتن اسم استاد معذورم !!)

روی مطالب خاصی تاکید کردی و عناوین خاصی رو خوندی ؟ کتاب بیشتر یا جزوه ؟ از خلاصه هات بگو ؟ به برنامه ایی که ریختی رسیدی ؟ چند ساعت در روز درس خوندی ؟
کتاب رو توصیه می کنم . البته به واسطه رفتن به کلاس کنکور جزوات زیادی هم خوندم .ولی چون رشته کارشناسی من معماری نبوده من می بایست با مطالب بیشتری سر و کله می زدم تا بچه های معماری . روزی بین 12 تا 15 ساعت درس می خوندم و از زمانیکه تمرینات مقدماتی اسکیس رو انجام میدادم هر زمان از درس خسته می شدم می رفتم سر اسکیس و هر زمان از تمرینات اسکیس فارغ می شدم بر می گشتم سر درس . سعی می کردم زیاد یکنواخت کار نکنم تا خستگی 6 تا 7 ما اذیتم نکنه.
برای درسها هم هر کتاب رو خلاصه می کردم . مطالب مهم های لایت و فیش های کوچیکی هم تهیه می کردم که نزدیک آزمون اونها خیلی به دردم خورد . با تمام این شرایط اگه روی درک معماری کم نمی اوردم قطعا تهران قبول بودم .

از اسکیس هات بگو روند تمریناتت و شیت بستنت
تمرینهای اسکیس یک تمرینات رو تینه که الان همه می دونن ولی به خاطر زحمتایی که داره اکثرا خسته می شن و اونها رو انجام نمی دن. من همزمان با آماده شدن برای آزمون علمی ، سعی کردم خط کشیدن رو یاد بگیرم . کروکی زیاد زدم و سعی کردم تناسبات رو درک کنم . همزمان ریز فضا ها رو در آوردم و کم کم ابعاد منطقی و طراحی رو با نویفرت تکمیل کردم . بعد از مجاز شدن هم کار های کلاس تخصصی اسکیس رفتم که روی موضوعات مختلف بررسی می شد . تقریبان هر روز یک شیت بسته می شد . البته اکثرا بدون راندو . ولی همینقد که شیت کامل بشه و برای کرکسیون برسونمش .

خیلی از فضا ها برای بچه های معماری هم طراحیش بدون توضیحات و تحلیل سخته چطوری اونها رو طراحی کردی؟ برای پلان مقطع و سایر مدارک شیت چه تمریناتی داشتی ؟
یکی از بزرگترین محسنات معماری هنری بودنشه . و اینکه اساتید بزرگ و قهاری در این زمینه هست که میشه با ادامه دادن فلسفه و تئوری اونها به نتایج قابل قبولی رسید . کتابهایی از این معمارای بزرگ رو تهیه کردم مثل لویی کان - ریچارد راجرز - پل رودولف - تادائو آندو - ریچارد میر - فاستر - رم کولهاوس و رایت . این کتابها حاوی توضیحات بسیار کامل و فوق العاده ایی بود که همرا با عکس فلسفه معمار رو برای طراحی اون موضوع باز میکنه . اکثر این تصاویر چه پلان و چه نما و مقطع و پرسپکتیو رو کپی می کردم در قطع a3 و دسن می کردم . بعد از چند بار دسن به راحتی می تونستم دلایل بعضی از کارهایی که تو اون تصویر اتفاق افتاده بود رو پیدا کنم و از این دلایل منطقی که طی این تمرینات به دست اومد یک آلبوم درست کردم .
مثلا اگر پلانهای لویی کان رو نگاه کنید ، در نگاه اول شاید چیزی متوجه نشید ولی بعد از چند بار روکش مواردی می بینید که بسیار زیاد در کار شما تفاوت ایجاد می کنه . مثلا گرافیک کار کان بسیار زیباست هیچ گوشه قاتئم راستی نداره . ضخامت خطها یکنواخت نیست خلاصه اینکه گرافیک در دید اول بسیار زیباست .
توی کار های پرسپکتیوی ، پر و خالی کرد احجام خیلی نمود داشت . زیبا ترین فضا ها در اثر خالی شدن محل تقاطع دو حجم بسیار ساده پدید میان . اتصالات 90 درصد معماریه . و پرداخت فضا با روح دادن به اون و تفکر به مقطعش اوج طراحی رو به همراه داره

برای تمرینات نزدیک کنکور اسکیس چه توصیه ای داری ؟
نباید وقت رو هدر داد . باید گروهی تمرین کنی یعنی یه عده برن رو یه موضوع کار کنن و بعد حتما همه کارها رو ببینی و کرکسیون کنی . هر چی بیشتر کار کنی و هر چی بیشتر کار ببینی ، اعتماد به نفست بیشتر میشه . آلبوم رو هم توصیه می کنم. مثلا میشه تصور کرد امکان اینکه تو موضوع آمفی تئاتر باشه خیلی زیاده بنابراین من تمام اطلاعات یک آمفی تئاتر ور بارها و بارها تمرین کردم و تو آلبومم گذاشتم . مثل شیب - مقطع ، جای سن و ... از این نمونه ها برای تمرین خیلی زیاده . چون یه طرف مبحث طراحیه یه طرف بحث قواعد فنی . خیلی ها رو داشتیم سقف آمفی تئاتر رو 30 سانت گرفته بودن !!!

توصیه آخر برای دوستانم که این مصاحبه رو می خونن ...
برای همشون آرزوی موفقیت می کنم . مطمئنم که هر کسی مزد تلاشش رو میگیره . با اعتماد به نفس و توکل به خدا برن سر جلسه و بدون هیچ استرس و نگرانی زیباترین و بی نقص ترین اسکیسشون رو بزنن و منتظر نتیجه عالیش باشن .
ازت بی نهایت ممنونم و بازم به خاطر موفقیتت بهت تبریک می گم .
 
آخرین ویرایش:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سری ششم از اسکیسهای آتلیه خاک ...









مطمئنا نظر هم که ندارین مثل 4 پست قبلی اسکیسها !!!!
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
طبق برنامه ریزی این تاپیک قصد شروع تحلیل فضاها و ویژگیهای خاص طراحی رو در اونها داریم. من برای اینکار طبق دسته بندی که قبلا داشتم از معرفی موزه شروع می کنم و برای ادامه این کار به همکاری و نظرات شما نیازمندم . در صورتی هم که مفید بودن این مطالب برام روشن نشه ادامه نخواهم داد . ( به دلیل آمادگی برای آزمون اسکیس آمسال ...)

موزه
تعریف موزه :
موزه موسسه ای است دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است
موزه مكاني است كه در آنجا اشيا ومواد مربوطبه انسان و طبيعت جمع آوري ،مطالعه ،نگهداري شده ،سپس با هدف آموزش انتشاراطلاعات وسرگرمي در معرض ديدعموم قرارمي گيرد.
هدف موزهعبارت ازگردآوري،نگهداري،مطالعه وبررسي كردن ونيز به نمايش گذاشتن است .
موزه مكان گردآوري، نگهداري، مطالعه و بررسي كردن و نيز به نمايش گذاشتن نعمتهاي فرهنگي يا طبيعي به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به اين مجموعه ها و لذت بردن از آنهاست.
بخش های مختلف یک موزه:
گالری دبیر خانه هنری.سینماتک.خدمات نمایشگاهی.کتاب فروشی.کتابخانه.انبار.حراست.کافی شاپ.مدیریت.روابط عمومی.امور بین الملل.دبیر خانه اداری.دفتر انبار.بخش تشریفات.آسایشگاه مراقبین آبدار خانه.نماز خانه..دستشویی
عمده فعاليتهاي موزه
برپايي نمايشگاهها در سطوح استاني، ملي و بين المللي
برگزاري جلسات سخنراني و سمينارهاي تخصصي در ارتباط با رشته هاي مختلف
گردآوري، حفظ، مرمت و نمايش آثار نفيس
برقراري ارتباط با موزه هاي و مراكز فرهنگي، هنري داخلي و خارجي
انواع موزه ها:موزهها به انواع زير تقسيم مي گردند:
-1
هنري
-2
تاريخي
-3
علوم
4
-موزههاي تخصصي
اگر در طراحی موزه :
از سطوح با شیب ملایم استفاده شود بهتر است فلسفه وجودی شیب ملایم این است که در هنگام پایین آمدن در هیچ جا نا ایستدوهمه قسمت های موزه را ببیندو هنگام بالا رفتن در مورد چیز هایی که دیده بیاندیشد.
فاصله موزه از خیابان زیاد باشد تا سروصدا وارد موزه نشود.
نگهبانی میتواند در حیاط باشد اما محل فروش بلیط وتحویل وسایل بهتر است در داخل موزه باشد.
ورودی موزه باید حالت دعوت کنندگی داشته باشد.
صندلی های موزه بهتر است باریک باشد وطراحی موزه را از بین نبرد.
جنس کف در نقاط مختلف متفاوت باشد
 

Alireza00

عضو جدید
طبق برنامه ریزی این تاپیک قصد شروع تحلیل فضاها و ویژگیهای خاص طراحی رو در اونها داریم. من برای اینکار طبق دسته بندی که قبلا داشتم از معرفی موزه شروع می کنم و برای ادامه این کار به همکاری و نظرات شما نیازمندم . در صورتی هم که مفید بودن این مطالب برام روشن نشه ادامه نخواهم داد . ( به دلیل آمادگی برای آزمون اسکیس آمسال ...)


موزه

تعریف موزه :
موزه موسسه ای است دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است
موزه مكاني است كه در آنجا اشيا ومواد مربوطبه انسان و طبيعت جمع آوري ،مطالعه ،نگهداري شده ،سپس با هدف آموزش انتشاراطلاعات وسرگرمي در معرض ديدعموم قرارمي گيرد.
هدف موزهعبارت ازگردآوري،نگهداري،مطالعه وبررسي كردن ونيز به نمايش گذاشتن است .
موزه مكان گردآوري، نگهداري، مطالعه و بررسي كردن و نيز به نمايش گذاشتن نعمتهاي فرهنگي يا طبيعي به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به اين مجموعه ها و لذت بردن از آنهاست.
بخش های مختلف یک موزه:
گالری دبیر خانه هنری.سینماتک.خدمات نمایشگاهی.کتاب فروشی.کتابخانه.انبار.حراست.کافی شاپ.مدیریت.روابط عمومی.امور بین الملل.دبیر خانه اداری.دفتر انبار.بخش تشریفات.آسایشگاه مراقبین آبدار خانه.نماز خانه..دستشویی
عمده فعاليتهاي موزه
برپايي نمايشگاهها در سطوح استاني، ملي و بين المللي
برگزاري جلسات سخنراني و سمينارهاي تخصصي در ارتباط با رشته هاي مختلف
گردآوري، حفظ، مرمت و نمايش آثار نفيس
برقراري ارتباط با موزه هاي و مراكز فرهنگي، هنري داخلي و خارجي
انواع موزه ها:موزهها به انواع زير تقسيم مي گردند:
-1هنري
-2تاريخي
-3علوم
4 -موزههاي تخصصي
اگر در طراحی موزه :
از سطوح با شیب ملایم استفاده شود بهتر است فلسفه وجودی شیب ملایم این است که در هنگام پایین آمدن در هیچ جا نا ایستدوهمه قسمت های موزه را ببیندو هنگام بالا رفتن در مورد چیز هایی که دیده بیاندیشد.
فاصله موزه از خیابان زیاد باشد تا سروصدا وارد موزه نشود.
نگهبانی میتواند در حیاط باشد اما محل فروش بلیط وتحویل وسایل بهتر است در داخل موزه باشد.
ورودی موزه باید حالت دعوت کنندگی داشته باشد.
صندلی های موزه بهتر است باریک باشد وطراحی موزه را از بین نبرد.
جنس کف در نقاط مختلف متفاوت باشد

سلام
خسته نباشید
چراجنس کف در نقاط مختلف متفاوت باشد؟
منظورت گالری های مختلفه ؟
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام
خسته نباشید
چراجنس کف در نقاط مختلف متفاوت باشد؟
منظورت گالری های مختلفه ؟
سلام علیرضا جان
مبحث بسیار گسترده ایی که پرسیدی مثل این می مونه که از یه نفر بپرسی دیگه چه خبر ؟!!!
ولی به اختصار توضیح می دم . معمولا در کارهایی که به عناون پروژه درسی تحویل داده میشه و خصوصا در 5 طرح دوره کارشناسی ، یکی از اولین کارها آنالیز سایت و در نهایت حیطه بندیهایی که انجام میشه . تا اونجایی که من خبر دارم اکثر دوستان به حیطه بندی نور طبیعی ، آلودگی صوتی ، و باد های مزاحم و مراحم قناعت می کنن . و این در حالیه که یک کار معماری میتونه 35 نوع حیطه بندی داشته باشه.
در این موضوع یعنی موزه ، می بایست با توجه به توالی و سیرکولاسیون حرکتی بازدید کننده ، سیستم خاص کف سازی رو پیش بینی کرد که باتوجه به نوع مواد موجود در کف کفش باعث آلودگی و تخریب آثار موزه نشه .
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دومان جان اطلاعات بیشتر راجع به این حیطه بندی ها رو این( 35 نوع رو) کجا و تو کدوم کتاب می شه پیدا کرد؟:que:

سلام .
کتاب مفاهیم پایه در معماری نوشته ادوارد ت وایت - ترجمه محمد احمدی نژاد - نشر خاک . این کتاب رو به تمام دوستانم که قصد شرکت در کنکور اسکیس رو دارن پیشنهاد می کنم. . صفحات 35- 69 . با عنوان جنبه های محیطی لازم .
برای اطلاع دوستانی که احتماال کتاب رو گیر نمی یارن این 34 مورد رو لیست می کنم:
1- حیطه بندی مبلمان
2- نیازهای ویژه الکتریکی
3- نیاز به دید
4- توجه به ارتفاع و شکل سقف
5- دسترسی به سط زمین یا بام
6- نیاز به تهویه یا تخلیه
7- امنیت نسبی
8- نیاز به محرمیت بصری و شنیداری
9- احتیاج به کنترل صوتی
10- کنترل صدا
11- لزوم نگهداری نسبی
12- فضاهای نیازمند لولله کشی
13- نیاز به انواع مختلف نور
14- نیاز به انواع سیستم های کنترل تبادل حرارت و تهویه
15 - گونه های مختلف نور طبیعی
16- درجات محرمیت
17- تولید تشعشع
18 شیمیایی
19- دسترسی نسبی دید
20- دود و دم
21- تولید نسبی حرارت
22- شدت مراقبت
23- امکان آلودگی
24- حریم مجاز برای عموم
25- در آمد زایی
26 - وزن نسبی
27- ایجاد صدا
28- لرزش
29- خشک - مرطوب
30- تولید بو
31 دید نسبی به آشفتگی و بی نظمی
32- تولید زباله
33 - خشک وتر
34- آلودگی نسبی
مثالهای مربوط به این حیطه بندیها رو بهتره داخل کتاب بینید وتمرین کنید .
موفق باشید .
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
كي يادشه موضوع اسكيس معماري منظر پارسال و سال قبلش چي بوده؟مرسي

سلام
یک سال طراحی اقامتگاه موقت کنار دریاچه لتیان بود و سال دیگه دو کوشک در یک زمین 100 متر در 100 متر
موفق باشی
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام تحلیل فضای شماره 2 --- نانوایی :

نانوایی
محلی برای پخت نان می باشد .
نان به ماده‌ای غذایی که از خمیر نمودن ماده اصلی آرد و مایه خمیر و ترکیب آنها با آب یا روغن و بعضا نمک و شکر و طبخ خمیر مذکور در تنور یا فر بدست می‌آید. نانها انواع مختلفی دارند که بر اساس آداب اقوام و ملل مختلف متفاوتند و هریک به تناسب و فراخور اقلیم مردم منطقه طبخ می‌شوند. به عنوان نمونه در مناطق سردسیر در ترکیب خمیر نان از چاشنی‌های گرم نظیر زنجبیل و یا حتی فلفل استفاده می‌شود. همچنین در مناطق استوایی در ترکیب آرد و یا خمیر نان از خرما استفاده می‌گردد.
· نان تابون، نانی است مانند نان ساج که آن را نیز چادرنشینان می‌پزند ولی در تنورهای زیرزمینی.
· 'نان لواش، نان نازک تردی است به قطر سه میلیمتر که از خمیر فطیر یا خمیر «کم در آمده» پخته می‌شود. این نان را نان تنوری یا نان تافتون هم می‌گویند. نانی که از همان خمیر ساخته شده ولی بسیار نازک باشد، نان خونگی می‌نامند که پس از پخت بسیار نازک است.
· سنگ نانی یا نان سنگک، نانی است نرم تر از لواش با کلفتی ۹ میلیمتر، که در شهرهای بزرگ متداول است و خمیر آن «در آمده» است، نان سنگک را نان خمیری نیز می‌نامند.
· نان بربری نانی است قدری سفت تر با ضخامت ۸/۱ سانتیمتر که مانند نان سنگگ خمیر آن ورآمده‌است. این نان در واقع به نام عشایر بربر است که یکی از شاهان قاجار در سده گذشته در جنوب تهران اسکان داد.
· نان روغنی یا نان خشک (خشکه) از خمیر فطیر درست شده ولی روغن گوسفند هم به آن اضافه کرده‌اند. پس از پخت، خشک و ترد و مثل بیسکویت می‌شود. نان روغنی یا معمولی است که اغلب به آن کنجد می‌زنند، و یا شیرین است که در خمیر آن شیره انگور یا شکر می‌افزایند.
· نان شیرمال (نان دشتری)، نانی است ظریف و زیبا مانند کیک که در روزهای عید می‌خورند.
· گُلاج (غلاج)، که مانند نان بربری است ولی کلفتی آن در حدود ۴ سانتیمتر است و در مازندران و گرگان متداول است.
قسمتهای مختلف نانوایی :
ورودی ، انبار آرد، محل ساخت خمیر ، انبار وسایل ، تنور ، محل چانه گیری ، محل انتظار مشتریان، محل قرار گرفتن چانه ها
در مورد نانوایی های نان سنگکی وجود محل حرکت ابزار پخت نان که جهت گذاشتن نان درون تنور به کار می روند
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دوستان در صورتی که موضوع خاصی مد نظرشونه بگن تا من اون موضوعات رو در اولویت بگذارم . اگر هم که خودشون تحلیلی از یک فضا دارن برای استفاده بقیه بگذارن لطفا.
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دومان جان مرسی از زحمتت کولاک کردی تا حالا..... اما نوع نون و مواد تهیه نون واسه اسکیسو تحلیل فضایی لازمه ؟؟
سلام
وقتی تحلیلی کار می کردم ابه این مطلب فکر کردم که برای ایده گرفتن می بایست یکسری جزییاتی که هیچ ربطی به معماری نداره رو دونست. در ثانی برای بعضی از اماکن دونستن جزییات تشکیل محصول مثل نونوایی برای در آوردن ریز فضا ها می تونه خیلی مفید باشه .
ریز فضا و تحلیل بعدی مربوط به کتابخونه است . برای کتابخونه یک داستان کوتاه با نگاه طنز اجتماعی نوشتم که تنها با خوندن این داستان قادر خواهید بود یک کتابخونه رسمی و کامل رو طراحی کنید ...
باقی اماکن رو در حال تحلیل کامل نمونه های استاندارد ، بازبینی و فیلم و عکس برداری هستم و در یک قیاس با نمونه های خارجی در یک مجموعه جمع آوری می کنم و به دوستان هدیه می کنم.
ازت محبتت هم ممنونم ...:gol:
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام
دوستان لطف کنن نظراتشون رو راجع به تحلیل عناصر شیت مثل نکات پلان ، نکات پرسپکتیو ، نکات مقطع و ... بگن تا اگه همه لازم دارن روی این مطالب هم زوم کنیم و عملا همه موارد مربوط به اسکیس رو گفته باشیم .
از نکاتی که توی ذهن دارم می تونم به نحوه ترسیم پلان و ضخامتها ، گذاشتن مبلمان یانگذاشتنش ، ریز فضا یا کلیات فضا ها و از این قبیل رو مثال بزنم . این مطالب حدود 50 پست رو با مثال به خودش اختصاص خواهد داد. منتظر نظرات و راهنمایی های دوستان هستم.
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
قسمت سوم تحلیل فضاها- کتابخونه + داستان ریز فضا
کتابخانه

به مجموعه‌ای از اطلاعات و منابع و خدمات اطلاعاتی گفته می‌شود که توسط یک نهاد عمومی، خصوصی یا یک شخص نگهداری و اداره می‌شود. از نگاه سنتی، کتابخانه به طور معمول به مجموعه‌ای از کتاب‌ها گفته می‌شود.
کتابخانه مکانی برای مطالعه کتاب است !
کتابخانه دارای دسته بندیهای متفاوت کتاب است و دارای دو سیستم قفسه باز و قفسه بسته است قفسه بسته به مخزن اصلی وابسته است ب

تعريف كتابخانه هاي تخصصي طبق استانداردها و وظايف آن

كتابخانه هاي تحقيقاتي هستند كه بامجموعه هاي تخصصي خود خدمات اطلاعاتي ويژه اي را به گروهي از كاربران و پژوهشگرانارائه مي دهند. اين اصطلاح مراكز و خدمت اطلاع رساني را نيز دربر مي گيرد. كتابخانهتخصصي، به عنوان مهمترين منبع اطلاعاتي و پژوهشي جامعه علمي خود بايد مجموعه ايمتوازن و سازمان يافته در رشته هاي مربوط و هماهنگ با اهداف و برنامه هاي سازمانمادر فراهم آورد. اين مجموعه بايد حاوي تازه ترين اطلاعات و مدارك موجود در اشكالمختلف چاپي يا غيرچاپي(كتاب، نسخه خطي، نشريه ادواري، جزوه، نقشه، نمودار،ميكروفيلم، ميكروفيش، پايان نامه، بريده جرايد ، نوار صوتي، نوار ويدئو، فيلم، عكس،اسلايد، نرم افزار كامپيوتري، انواع رسانه هاي الكترونيكي و جز آن باشد

بخش ها: - كتابهاي فارسي و غير فارسي
- نشريات فارسي و غيرفارسي
- بانكها و پايگاههاي اطلاعاتي
- اسناد و مدارك علمي – فني فارسي وغيرفارسي
- مرجع ( پايان نامه ها و كتابهاي مرجع فارسي وغيرفارسي )
- نقشه ها
- ميز امانت و خدمات تكثير و نسخه برداري
- بخش مبادله کتب و نشريات

رده بندي كتابخانه:
- رده بندي كتابخانه بر اساس رده بندي كتابخانه كنگره (LC) است.

انواع کتابخانه :
کتابخانه عمومی
کتابخانه دانشگاهی
کتابخانه تخصصی
کتابخانه های آکادمیک
کتابخانه های وابسته به یک مجموعه
کتابخانه ملی


تعریف کتابخانه آستان قدس رضوی :
از صحن شیخ بهایی چند پله وجود دارد که وقتی بالا می روی روبرو آقایی نشسته تقریبا در حال چرت زدن سمت راست مربوط به مردان است جایی که وسایل اضافی را می دهی و یک فیش طلقی سفت می گیری شببیه نمره های قدیم حمام ! دقیقا سمت مقابل ، خواهران محترمه اذن دخول می گیرند و بعد از تحویل وسایل داخل همان حیاط خلوتی می شوند که ما میشویم و بعد از گذشتن از کنار یک المان کوچک وارد محوطه اصلی کتابخانه می شوند .


سمت راست چند عدد کامپوتر موجوده که خوراکشون احتمال قوی یا گازوییله یا ذغال سنگ چون سرعتش مثل سرعت یادگیری من و حرکت کردن خانم باجی حمید اینا است که الان حدود 102 سال از خدا عمر گرفته حتم یقین عزرایئل یا مثل ما جدیدا فراموشکار شده یا الا ایهال امتحان اسکیسی چیزی داره که نمیرسه سر وقت این جوونای ناکام !


پرت شدیم از کنار کامپیوترا ... بغل کامپیوترا یه آقایی نشسته با لباس سفید دکتری که فک می کنم دکتری کتابداری یا کتابخونی یا کتاب خوری داره چون هم عینکش مثل عینک نن جان ما میمونه هم شکمش مثل شکم آقا جانمان گنده است هم اینکه سرش بد جوری تو کتابه ، البته همش یه نیم نگاهی هم به کامپوترا داره که نکنه کسی با دستگاه سی دی خوانش کارای خلاف شرعی چیزی انجام بده مبادا عکس مطلبی چتی تخمه ایی چیزی رد و بدل بشه ... در ضمن ای آقا با مخزن اصلی در ارتباطه که اگه خدای ناکرده کتابی چیزی خواستی بهت بده تا چند روز امانت ببری چند تا یادگاری و عکس و فحش و دعا بنویسی بعد هم مواکدا تاکید کنی اگه واسه 70 نفر ننویسن الهی بمیرن الهی کور بشن الهی به زمین گرم بخورن . آوار خراب شه سرشون و خلاصه از این حرفا و بعد بیای کتابو پس بدی ...
دست چپ همین سالن چند تا چک نقد کن که چند تا مسئول که اینا هم لباس دکتری تنشونه نشستن و کارای خاصی انجام میدن . مثلا روزنامه میخونن چای میخورن با هم گپ میزنن و گاهی هم اگه سوالی راجع به عضویت در کتابخونه ازشون بشه میگن برو روی برد رو بخون مگه ...

مستقیم یه مسجد چوبی ساخته شده که جلوش پره از پلاستیکه نمی دونم مردم کفشاشونو واسه چی میخوان به رخ خدا بکشن یا واسه بوی مطبوعش دلشون تنگ میشه الا ایهال وقت نماز جای پلاستیکا پر میشه جای بسی شکر داره که این پلاستیکا ارزونه . راستی یادم رفت بگم هنوز برای ورود به کتابخونه عوارض نمی گیرن !!

مستقیم تر که میری حدود 25 تا 35 تا پله میری پایین تا برسی به مخزن باز که جلوش بزرگ نوشتن افراد غیر عضو وارد نشن . خوب منم نمی تونستم وارد نشم . بالاخره یکبار تو زندگی هم که شده باید کتابخونه رو دید دیگه !

ادامه دارد ...

قصدم از گذاشتن این داستان در این تحلیل این بود تا روند طراحی اسکیس برای مواردی که احیانا ریز فضای اونها رو ندارید رو متوجه بشین. خصوصا دوستانم که معماری نخوندن و قصد شرکت در ارشد معماری رو دارن. هر چند بچه های معماری هم میتونن استفاده های خوبی بکنن و در تکمیل کردن ریز فضا ها موفق باشن .
 
آخرین ویرایش:

setayesh_s

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان در صورتی که موضوع خاصی مد نظرشونه بگن تا من اون موضوعات رو در اولویت بگذارم . اگر هم که خودشون تحلیلی از یک فضا دارن برای استفاده بقیه بگذارن لطفا.


سلام من چند تا سوال دارم :
1-موضوع اگه مسجد باشه راجع به فضاهاش باتوجه به هر اقليم
2_من با اين اقليم گرم و خشك مشكل دارم اينكه رو به حياط مركزي بايد پنجره هاش باز شه اون وقت حجم بيرني بدون پنجره است تو ارايه حجم چه كاري ميشه كرد
3- موضوعاتي مثل ترمينال قطار شهري و مترو و فرودگاه
ممنون ميشم اگه راهنماييم كنين
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام من چند تا سوال دارم :
1-موضوع اگه مسجد باشه راجع به فضاهاش باتوجه به هر اقليم
2_من با اين اقليم گرم و خشك مشكل دارم اينكه رو به حياط مركزي بايد پنجره هاش باز شه اون وقت حجم بيرني بدون پنجره است تو ارايه حجم چه كاري ميشه كرد
3- موضوعاتي مثل ترمينال قطار شهري و مترو و فرودگاه
ممنون ميشم اگه راهنماييم كنين

سلام
مواردی که در مورد این مکانها و فضاها باید مد نظر قرار بدید یکسری اصول مشخص و جامعه که بدون توجه به عنوان فضا باید رعایت بشه . من نمونه اسکیسها و تحلیل اقلیمها رو خصوصا اقلیم گرم و خشک رو براتون خواهم گذاشت .
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
2_من با اين اقليم گرم و خشك مشكل دارم اينكه رو به حياط مركزي بايد پنجره هاش باز شه

سلام
اولین تحلیل اسکیسم مربوط به ساختمان حیاط مرکزی که قصد دارم با نشون دادن این اسکیس کار رو نقد کنم و امیدوارم برای دوستان خصوصا ستایش جان مفید باشه .


تعاریف اولیه:
در مناطق گرم و خشک باید میزان تهویه طبیعی در روز رابه حداقل ممکن رساند چون در اثر ورود هوای گرم خارج به داخل ، دمای هوا و سطوح داخلی نیز افزایش می یابد ، به خصوص در طول روز که سرعت باد زیاد و در نتیجه میزان تهویه طبیعی نیز زیادتر است ، تغییرات دمای هوای داخلی در سطحی نزدیک به دمای خارج تغییر می نماید ، ازطرف دیگر ، چون رطوبت هوای اینگونه مناطق کم است ، حتی با جریان هوایی با سرعت کم امکان سرد شدن بدن از طریق تبخیر عرق بدن وجود داشته و در نتیجه احتیاج به سرعت زیاد هوا برای خنک سازی از راه تبخیر لازم نمی باشد . سرعت هوا برای ایجاد چنین وضعیتی می تواند ۱۵ سانتیمتر در ثانیه باشد و این سرعتی است که در نتیجه اختلاف دمای سطوح و همچنین درنتیجه نفوذ هوای خارج به داخل از طریق درز پنجره ها ، در هوای اتاق به وجود می آید و بدین ترتیب نیازی به باز بودن پنجره ها نخواهد بود . در عصر و شب به دلیل پایین بودن دمای هوای خارج نسبت به دمای هوا و سطوح داخلی ، تهویه طبیعی امکان سریع خنک شدن هوای داخلی را به وجود می آورد .
نیاز به کوران در عصرو شب ، وجود پنجره های بازشو را ضروری می سازد .اما باید به این نکته توجه داشت که راندمان تهویه با اندازه پنجره ها متناسب نیست . با هماهنگ ساختن محل ، شکل و نحوه بازشدن پنجره ها ، اندازه آنها را می توان به قدری کوچک انتخاب نمود که حرارت کسب شده از طریق آنها به حداقل رسانده و در عین حال امکان تهویه به طور مفید را به وجود آورد البته باید به مشکل ورود گردوغبار به داخل ساختمان توجه داشت .

مهمترین کار در طراحی هر کدوم از فضاهای گرم و خشک ، به دست اوردن یک کانسپت پخته است که باید حتما با توجه به اصول اولیه طراحی و متناسب با نیاز فضایی ساخته بشه و همینطور با مسائل اقلیمی و عواملی که در آنالیز سایت برخورد داره متناسب باشه.
رسیدن به اینکه در رقابت این عوامل کدوم ارجح تره با توجه به صلاحدید معمار می تونه باشه ولی در بعضی موارد این عوامل ناگذیر از جابجاییه . مثلا نور غرب در اقلیم گرم و خشک یک نور کشنده است ولی ممکنه در بعضی موارد معمار نیاز به استفاده از این نور داشته باشه که با یک توجیه مناسب باید در پی پیدا کردن راه حلی برای استفاده غیر مستقیم از این نور باشه .
در اسکیس بالا ، ساختمان با عنوان حیات مرکزی طراحی شده که عملا اکثر قوانین مربوط به یک ساختمان اقلیم گرم و خشک توش رعایت شده. دقت کنید جریان هوا حتما باید داخل بنا باشه و از بیرون فضا نفوذ هوا نباید داشته باشیم. هوای گرم و پر از خاک مناسب فضای داخلی نیست . بنابراین گذاشتن تمام بازشو ها به داخل و درخت و حوض آب با سایه انداز مناسب چندین عامل کاملا مشابه در اکثر فضا ها هست.
عامل دوم که می تونه خیلی موثر باشه نوع مصالحه که بوم اورد بودن و متناسب بودن با اقلیم گرم خشک از اهمیت بالایی برخورداره . خصوصا در آزمون اسکیس توجه خاصی به مصالح میشه و این موضوع نباید از قلم بیفته .
نوع بامها و خصوصیات طبقات ، نوع پنجره ها که به بیرون باز بشن یا داخل ، نوع دیوارها و سایبانها ، ساباط و کنسولها ، اندازه فضاها و نحوه استفاده از نور طبیعی ، جهت گیری در برابر نور و بادهخای مزاحم و مراحم از جمله مهمترین عوامل تعیین کننده یک بنا هستند .
تو پست بعدی یکسری از این عوامل با تکیه بر فضای مشخص رو بیشتر باز خواهم کرد .​
 

يلدا

عضو جدید
اول سلام وبعد هم يه خسته نباشيد جانانه;)
خيلي فكر جالبي كرديد كه يه تايپيك درست كرديد آخه تو قسمت اسكيس ها كه طرحتون و گذاشته بوديد زياد قابل فهم نبود(البته از حيث تجزيه و تحليل فضا ها ميگم) الان خيلي بهتر شده چون قابل فهمن يه دنيا ممنون.:gol:
 

Bache porroo

عضو جدید
تجزیه و تحلیل 1

تجزیه و تحلیل 1

با سلا م به همه دوستان....این اسکیس ها توسط یکی از اساتید دانشگاه آزاد.... تجزیه و تحلیل شدن ...این استاد قبلا شاگرد یکی از اساتید برتر اسکیس بودن...این کارها توسط دانشجوهای این استاد ترسیم شدن
به طرح کلی کاری نداریم اما به تجزیه و تحلیل هر شیت دقت کنید


اگر به کل کار نگاهی سطحی بندازین متوجه میشین که یکی از ترسیم ها خوب جاگذاری نشده قرار گیری پرسپکتیو ایزومتریک ترکیب کلی شیت را مختل کرده است


شیت را در 1نگاه بررسی کنید . در اولین نگاه چشم به سمت طرح راندو شده میره .... این بخاطر استفاده بیش از 8 - 5 % راندوییست که باید در شیت بکار می رفت ....و باعث شده که شیت نامتعادل به نظر برسد .کاملا پیداست که 1سمت کار سنگین شده و تعادلی حس نمی شود



باز هم در اولین نگاه 1رنگ خاص چشم بیننده را میگیرد ...این باعث می شود که همه نگاه و حواس بیننده در اولین نگاه به 1سمت معطوف شود .....شاید کل کار زیبا باشد ...شاید پرسپکتیو فوق العاده طراحی شده باشد اما استفاده از تک رنگ جیغ مخصوصا در 1سمت شیت چشم را به یک سمت هدایت می کند .....
 

setayesh_s

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
مواردی که در مورد این مکانها و فضاها باید مد نظر قرار بدید یکسری اصول مشخص و جامعه که بدون توجه به عنوان فضا باید رعایت بشه . من نمونه اسکیسها و تحلیل اقلیمها رو خصوصا اقلیم گرم و خشک رو براتون خواهم گذاشت .


اينكه گفتي بدون توجه به عنوان فضا يعني چي؟ در مورد مسجد گفتي يا ترمينال و... عنوان فضا ست كه ريزفضا و اصول حاكم بر اون فضا رو به وجود مياره اگه توضيح بدي ممنون ميشم
در ضمن از توضيحات و نمونه اسكيس اقليم گرم و خشك ممنون مفيد بود
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Faeze Ardeshiry اسكيس - مشاوره آزمون اسکیس کارشناسی ارشد معماری 1506

Similar threads

بالا