بررسی راه های تربیت فرزندانی باهوش

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مغز فرزندتان به‌ واسطه تجربه و تمریناتی که دریافت میکند رشد می‌‌کند. دیدن، صدا، لمس، مزه و بو، ارتباطات بین سلولهای مغزی (معروف به سیناپس‌ها) را تحریک کرده و چندین تریلیون سیناپس بیشتر تولید میکند. هر‌چه این ارتباطات بین سلولهای مغز بیشتر شود، کودک باهوشتر خواهد شد. وقتی در سنین اولیه رشد ذهن فرزندتان را تحریک کنید و طیف گستردهای از تجربیات را برای او فراهم آورید، میتوانید باعث تسریع رشد مغز او شوید. در ادامه به بررسی راه های تربیت فرزندانی باهوش میپردازیم.

با فرزندتان تعامل داشته باشید​

اگر به دنبال تربیت فرزندانی باهوش هستید باید بدانید دانشمندان دریافته اند که کودکانی که والدین‌شان آنها را در آغوش نمیگرفتند، با آنها بازی نمیکردند، و به آن‌ها عشق نمیورزیدند، دچار اختلال در رشد مغز میشدند. آنها همچنین متوجه شدند که نوزادانی که بغل گرفته نمیشدند، یا آنهایی که توجه کافی دریافت نمیکردند، رشد کافی نداشتند، افسرده میشدند، و در نهایت گاهی حتی میمردند. مطالعات بسیاری نشان داده است که در آغوش گرفتن کودک و تعامل داشتن و بازی کردن با او تاثیر زیادی روی رشد هوش او دارد. ارتباط عاشقانهای که بین شما و فرزندتان ایجاد میشود و تعامل یک‌به‌یکی که با او دارید، پایه و اساس مهارتهای فکری سطح بالاتر را فراهم میآورد.

برای تربیت فرزندان باهوش باید با فرزندتان صحبت کنید​

همچنین وقتی با شما حرف میزند به او گوش دهید. این کار تلاش فرزندتان برای ارتباط برقرار کردن و استفاده از زبان را تقویت میکند. همچنین میتوانید برای فرزندتان کتاب بخوانید. کتاب‌خوانی را حتی قبل از این که فرزندتان واژگان را درک کند آغاز کنید. این کار به آنها آمادگی میدهد تا مهارتهای زبانیشان را رشد دهند.

بچه هایی که در سن پایین برای آنها کتاب خوانده میشود، احتمال بیشتری وجود دارد که در طول عمرشان علاقه بیشتری به خواندن پیدا کنند، در مدرسه وضعیت بهتری داشته باشند، و در زندگی بزرگسالی موفق‌تر شوند. خواندن کتاب یکی از مهمترین فعالیتهایی است که باعث باهوش شدن فرزندتان میشود.

فرزندتان را در معرض چیزها یا کارهایی قرار دهید که باعث رشد هر دو نیمکره مغز آنها میشود. کارکرد سمت چپ مغز، استدلال، منطق و زبان است در حالی که سمت راست مغز در بر گیرنده خلاقیت و هنر است.

اجازه دهید فرزندتان بازی کند​

وقتی فرزندتان بازی میکند پایه و اساس ذهنی، اجتماعی، فیزیکی، و هیجانی را ایجاد میکند. وقتی فرزندتان با سایر بچهها بازی میکند، یاد میگیرد ایدهها و احساساتش را با دیگران در میان بگذارد.

تشویق به ورزش راهی برای تربیت فرزندانی باهوش​

ورزش جسمانی نه تنها فرزند شما را قویتر میکند بلکه همچنین باعث میشود فرزندتان باهوشتر شود! ورزش جریان انرژی به مغز را افزایش داده و سلول‌های مغزی جدیدی را میسازد. ورزش برای تیزهوشی بزرگسالان نیز مفید است، اما تاثیر ماندگارتری روی رشد مغز بچه‌ها دارد.

موسیقی را بخشی از زندگی فرزندتان کنید​

مطالعات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی میتواند باعث تقویت حافظه، توجه، انگیزش و در نهایت یادگیری شود. موسیقی همچنین میتواند استرس را کاهش دهد ( استرسی که برای مغز فرزندتان مخرب است ). یادگیری نواختن یک ساز موسیقیایی تاثیر مثبتی روی تفکر همگرای مغز و استدلالات فضایی-زمانی دارد، مواردی که پایه و اساس منطق انتزاعی هستند و راهی برای تربیت فرزندانی باهوش میباشند. در صورت امکان، با پیانو آغاز کنید.

بعد از این که فرزندتان یاد گرفت موسیقی را از روی نُتها بخواند و حدود ده نُت را هم‌زمان بنوازد، در این صورت یادگیری سایر سازهای موسیقی برای آنها بسیار راحتتر خواهد بود. آغاز کردن موسیقی با فرزندتان در سنین پایین (بیتوجه به این که چه سازی را معرفی می‌‌کنید) نکته مهمی است.

اجازه دهید فرزندتان شاهد این باشد که کارهای هوشمندانه انجام میدهید​

بچه‌ها از طریق الگوگیری از رفتار بزرگسالان یاد میگیرند. اگر فرزندتان شما را مشغول فعالیتهایی همچون خواندن کتاب، نوشتن، ایجاد موسیقی و انجام کارهای خلاقانه ببیند، حتما از شما تقلید خواهد کرد و در این فرآیند باهوشتر خواهد شد.

اجازه دهید فرزندتان بازیهای کامپیوتری هوشمند انجام دهند​

بهترین بازیهای کامپیوتری به فرزندتان مواردی همچون حروف، ریاضیات، موسیقی، آواها و موارد بسیار دیگری را یاد میدهند. بازیهای کامپیوتری همچنین هماهنگی دست- چشم را رشد داده و آنها را برای فناوری فردا آماده میکند. مهمتر این که فرزندتان این چیزها را در حالی یاد میگیرد که مشغول بازی است. یاد گرفتن و همزمان لذت بردن از این تجربه بهترین روش برای یادگیری فرزند شما است.

تغذیه مناسب راهی دیگر برای تربیت فرزندانی باهوش​

دادن غذاهای درست برای پرورش فرزندی باهوش مهم است. رژیم غذایی که به لحاظ پروتئین غنی است (تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، لوبیا، بادام زمینی و….) توجه، هوشیاری و تفکر فرزندتان را بهبود میبخشد. کربوهیدراتها سوختی که مغز برای فکر کردن نیاز دارد را به آن میدهد. بهترین کربوهیدراتها آنهایی هستند که از دانههای غلات کامل و از میوهها میآیند. کربوهیدراتهای فرآوری‌شده و شکر تاثیر بدی روی دامنه توجه، توانایی تمرکز، و سطح کلی فعالیتها دارند. ویتامینها و مواد معدنی هم مهم هستند.

آنها را بیرون ببرید​

برخی گزینه های خوب به منظور تربیت فرزندانی باهوش و سالم عبارتند از بازدید از موزه و جذابیتهای گردشگری. وقتی فرزندتان به اندازه کافی سنش بالا باشد میتوانید آنها را به جاهایی ببرید که تجربه آموزشی و در عین حال هیجانانگیزی به آنها میدهد، جاهایی همچون دخمهها یا سیاهچالههای لندن (London Dungeons ). بردن آنها به مسافرتهای خارج از کشور نیز گزینه خوب دیگر است (البته اگر استطاعت مالی آن را دارید).

به فرزندتان نشان دهید که میتوانند با تمرین و تلاش وضعیت بهتری داشته باشند​

در یک مطالعه، پژوهشگران نشان دادهاند که آموزش به دانشآموزان پایه هفتم در خصوص این که هوش یک پدیده ثابت نیست و قابل بهبود است، باعث رشد نمرات ریاضی آنها در پایه‌های بعدی در دبیرستان شد.
 

Similar threads

بالا