بررسی بعضی سوالات کارشناسی ارشد89 هوا فضا

naser-khalili

عضو جدید
سلام
دوستان اگه مایل باشند بعضی از سوالارو با هم مرور کنیم.
برا شروع:سوال 115 یعنی سوال 5طراحی اجسام پرنده در مورد اندازه سازی دم عمودی ست.همه میدونیم که این مورد با توجه به حالت بحرانی سنجیده میشود.از انجاییکه نقش دم عمودی کنترل طولی-سمتی هست پس بحرانی ترین حالت زمانیست که هواپیما بسیار پایدار و در نتیجه کنترل ناپذیر باشد و این زمانیست که مرکز ثقل در جلوترین موقعیت ممکن باشد.یعنی گزینه 3درسته.ولی سنجش گزینه 4رو زده.اگه استدلال من غلطه توضیح بدین...

سوال 56 نوشته اگه ضریب نیروی برا و ضریب منظری در مورد بال هر دو نصف شوند ضریب پسای القایی چند برابر میشود؟
cd=cl^2/pi.AR.e
اگه جایگذاری کنیم میشه 1/2 یعنی گزینه 2.سنجش گزینه 3 یعنی 2 برابر رو زده.

 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام
دوستان اگه مایل باشند بعضی از سوالارو با هم مرور کنیم.
برا شروع:سوال 115 یعنی سوال 5طراحی اجسام پرنده در مورد اندازه سازی دم عمودی ست.همه میدونیم که این مورد با توجه به حالت بحرانی سنجیده میشود.از انجاییکه نقش دم عمودی کنترل طولی-سمتی هست پس بحرانی ترین حالت زمانیست که هواپیما بسیار پایدار و در نتیجه کنترل ناپذیر باشد و این زمانیست که مرکز ثقل در جلوترین موقعیت ممکن باشد.یعنی گزینه 3درسته.ولی سنجش گزینه 4رو زده.اگه استدلال من غلطه توضیح بدین...

سوال 56 نوشته اگه ضریب نیروی برا و ضریب منظری در مورد بال هر دو نصف شوند ضریب پسای القایی چند برابر میشود؟
cd=cl^2/pi.AR.e
اگه جایگذاری کنیم میشه 1/2 یعنی گزینه 2.سنجش گزینه 3 یعنی 2 برابر رو زده.


سلام،

در رابطه با سوال 115: هنگامی هواپیما در وضعیت بحرانی و نسبتاً ناپایدار قرار میگیره که فاصله Static Margine در حداقل خودش باشه، یعنی مرکز ثقل با مرکز آیرودینامیک یکی بشه. در حالت پایدار، مرکز ثقل از مرکز آیرودینامیک جلوتره و اگر درست خاطرم باشه، تعریف xVT این بود: فاصله مرکز آیرودینامیک دم عمودی تا مرکز آیرودینامیک بال. این سوال کمی با معلومات بازی کرده. گزینه 4 صحیح است.

در مورد سوال 56: به نظر من، حرف شما درسته.
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام،

در رابطه با سوال 115: هنگامی هواپیما در وضعیت بحرانی و نسبتاً ناپایدار قرار میگیره که فاصله Static Margine در حداقل خودش باشه، یعنی مرکز ثقل با مرکز آیرودینامیک یکی بشه. در حالت پایدار، مرکز ثقل از مرکز آیرودینامیک جلوتره و اگر درست خاطرم باشه، تعریف xVT این بود: فاصله مرکز آیرودینامیک دم عمودی تا مرکز آیرودینامیک بال. این سوال کمی با معلومات بازی کرده. گزینه 4 صحیح است.

در مورد سوال 56: به نظر من، حرف شما درسته.

در مورد سوال 115 من بازم رو گزينه 3 تاكيد دارم.به اين خاطر كه تا جاييكه من ميدونم مساحت دم عمودي با توجه به حالت بحراني از نظر كنترل پذيري سنجيده ميشود نه حالت بحراني از نظر پايداري.پس وقتي مركز ثقل در جلوترين موقعيت خود باشد باروي دم عمودي بيشتر شده و با اعمال نيروي كوچكي گشتاور زيادي توليد ميشود.در اين حالت است كه دم عمودي مساحت كمتري مي طلبد و حالات بحراني با توجه به اين مساحت كم و بازوي دم زياد پديدار ميشود.
سوال 55 پرسيده:با استفاده از يك ايرفويل نازك قرينه بال بيضوي با AR=4 ساخته شده وتحت زاويه حمله 6 درجه قرار گرفته است ضريب براي بال چقدر است؟
من اينطوري حل كردم:CL=2pi.a كه جواب بربر 66. در مياد.سنجش جواب رو 44. در آورده.اشكال من حتمآ اينه كه ضريب منظري رو دخالت ندادم ولي نميدونم چطوري اين ضريب رو در اين سوال وارد كنم!
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
در مورد سوال 115 من بازم رو گزينه 3 تاكيد دارم.به اين خاطر كه تا جاييكه من ميدونم مساحت دم عمودي با توجه به حالت بحراني از نظر كنترل پذيري سنجيده ميشود نه حالت بحراني از نظر پايداري.پس وقتي مركز ثقل در جلوترين موقعيت خود باشد باروي دم عمودي بيشتر شده و با اعمال نيروي كوچكي گشتاور زيادي توليد ميشود.در اين حالت است كه دم عمودي مساحت كمتري مي طلبد و حالات بحراني با توجه به اين مساحت كم و بازوي دم زياد پديدار ميشود.
سوال 55 پرسيده:با استفاده از يك ايرفويل نازك قرينه بال بيضوي با AR=4 ساخته شده وتحت زاويه حمله 6 درجه قرار گرفته است ضريب براي بال چقدر است؟
من اينطوري حل كردم:CL=2pi.a كه جواب بربر 66. در مياد.سنجش جواب رو 44. در آورده.اشكال من حتمآ اينه كه ضريب منظري رو دخالت ندادم ولي نميدونم چطوري اين ضريب رو در اين سوال وارد كنم!

سلام،

سوال 115: در زماني كه مركز ثقل و مركز آيروديناميك بر روي يكديگر منطبق مي شوند، بازوي گشتاور دم در حداقل مقدار ممكن خودش هست و هم از نظر ناپايداري و هم كنترل پذيري در بحراني ترين وضعيت خودش قرار داره. شما فرض كنيد كه مركز ثقل از مركز آيروديناميك عقب تر بره، تصور كنيد چه اتفاقي ميفته. دم تقريباً كارايي خودش رو در خنثي كردن گشتاور بال از دست ميده. اگر شما كتاب آقاي صدرايي رو هم مشاهده كنيد، فواصل رو به عنوان فاصله دو مركز آيروديناميك معرفي كرده ضمن اينكه، در كتاب آقاي راسكم، طراحي دم قبل از تعيين مراكز ثقل انجام ميشه و فقط پيش از اون مرحله بال طراحي شده، پس در زماني كه ما طراحي دم رو انجام ميديم، مركز آيروديناميك بال رو به عنوان مركز ثقل فعلي خودمون مي شناسيم.

سوال 55: شما ضريب براي ايرفويل رو محاسبه كرديد نه يك بال متناهي رو. مثال 1.5 كتاب آيروديناميك اندرسون رو ببينيد.

 

پیوست ها

  • Ex5.1.JPG
    Ex5.1.JPG
    39.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا