بررسي نوسانات فشارهاي ديناميكي ناشي از پرتابه جامي شكل وارد بر ديواره هاي جانبي تحت اثر عمق پاياب

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نويسند‌گان:


[ صادق دهداربهبهاني ] - دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد چمران اهواز
[ منوچهر فتحي مقدم ] - دانشيار دانشكده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز
[ حسن حسيني ] - دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد چمران اهواز


خلاصه مقاله:
در كانالهاي بزرگ آبياري خصوصاَ در محل دراپ هاي عمودي و ... كه جت آب به صورت ريزشي واردحوضچه مي شود و به كف و ديواره برخورد مي كند ، بايد عمق استغراق به گونه اي باشد كه فشار وارده مينيمم باشد تا عمر مفيدوپايداري حوضچه وكانال افزايش يابد. لذادرتحقيق حاضربا استفاده از مدل آزمايشگاهي،توزيع نوسانات فشار،توسط فشارسنج هاي لوله اي (پيزومتر) وفشارسنج الكترونيكي در ديواره هاي جانبي، ناشي از برخورد جت پرتابه جامي شكل مورد بررسي واقع شده است.متغيرهاي آزمايش عبارتند از: دبي ،سرعت پرتابه و عمق آب در حوضچه مي باشند. نتايج بدست آمده نشان مي دهد در نسبت (فرمول در متن مقاله ) جت با هسته و درنسبت فرمول در متن مقاله جت توسعه يافته تشكيل مي شود و حداكثر مقدار Cp=0.83 مي باشد كهY عمق استغراق ديواره جانبي وBj ضخامت جت در محل برخورد و Cp ضريب ميانگين فشارهاي ديناميكي مي باشد كه هرچه جت توسعه يافته تر باشد فشار كمتري وارد خواهد شد .


كلمات كليدي:
ديواره جانبي ،مدل فيزيكي ، فشارهاي ديناميكي ،كانال آبياري ،عمق پاياب

IDNC03_553_1536682.pdf
 
بالا