برای نخستین بار در کشور؛ ساحل سه رودخانه در خوزستان با استفاده از گیاه "وتیور" تثبیت شد

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

برای نخستین بار در کشور؛ ساحل سه رودخانه در خوزستان با استفاده از گیاه "وتیور" تثبیت شد


به منظور ساماندهی و تثبیت سواحل رودخانه ها، چهار بازه فرسایشی در رودخانه های استان خوزستان به طول سه کیلومتر به روش تثبیت بیولوژیک با استفاده از گیاه "وتیور"( Vetiver Grass) ساماندهی و پایدار شد.

مدیر دفتر مطالعات و ساماندهی رودخانه های این سازمان با اعلام این مطلب، افزود: در این روش که برای نخستین بار در کشور انجام می شود، ساحل سه رودخانه کارون در جنوب اهواز، اعلاء در محدوده میداوود و دز در محدوده میاناب و شهر حر، با استفاده از گیاه وتیور تثبیت شده است.
مهندس مسعود غیاثی ادامه داد: این روش علاوه بر سازگاری کامل با طبیعت در مقایسه با روش های سازه ای دارای هزینه بسیار اندک به میزان کمتر از پنج درصد است.

وی اجرای سریع و آسان، سازگارتر بودن با آب و هوای مختلف (درجه حرارت از 10- تا 50+ درجه سانتی گراد)، مقاوم در برابر انواع خاک های اسیدی، قلیایی و فلزات سنگین مانند آلومینیوم و منگنز، مقاومت کششی بالای ریشه گیاه بالغ بر 80 مگاپاسکال و قابلیت افزایش مقاومت برشی خاک تا 50 درصد را از مزایای این روش عنوان کرد.

غیاثی فرآیند تثبیت این گیاه را مطابق تولید ریشه های انبوه و در هم تنیده دانست و افزود: گیاه وتیور بالغ بر پنج متر در زیر زمین عمق دارد.

محل کاشت گیاه وتیور (ترانشه رودخانه) به صورت طبیعی توسط ریشه ها به خاک مسلح تبدیل شده و مقاومت آن در مقابل فرسایش جریان آب افزایش خواهد یافت.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز




1.jpg



1305359666orig-pic2.jpg
 

saeidbaye

عضو جدید
سلام ممنون از اطلاع رسانی که انجام دادید حالا این گیاه "وتیور" چیه میشه از اون در استحکام دیواره سدهای مخزنی کشاورزی استفاده کرد از کجا میشه اونو تهیه کرد؟
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
نام علمی: Chrysopogon zizanioides (Vetiveria zizanioides)
خانواده: Poaceae
نام انگلیسی:Vetiver Grass
Vetiver Grassیک گیاه دائمی گرمسیری و بومی هندوستان است که به طور طبیعی در اراضی پست و مرتفع و در انواع خاکها میروید این گیاه در هر آب و هوایی می تواند زندگی کند و حتی در خشکسالیهای هندوستان هم خود را توانا نشان داده است.
این گیاه سریع الرشد است . ارتفاع آن 150 – 50 سانتی متر و به گستردگی 30 سانتی متر می باشد. ریشه های وتیورافشان، بسیارمنشعب و حجیم بوده و تا عمق 4-2 متر در خاک نفوذ می کنند که این امر در حفظ آب و خاک بسیار موثر است.


علف و تیور با انواع خاکها و آب و هوا خود را وفق می دهد ، این گیاه در خاکهای اسیدی ، قلیایی و شور استقرار می یابد و در خاکهایی که فلزات سنگین از جمله نیکل، مس، کروم، ارسنیک، سلنیوم و ... دارند، نیز سازگاری و مقاومت داشته و قابلیت جذب روی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، نیکل و فسفرمحلول در آب را داشته و می توان آن را به روش هیدروپونیک روی آبهای سطحی کشت نمود ، همچنین در سطوح شیبدار نیز به خوبی رشد میکند.
این گیاه در مقابل حشرات و نماتدها مقاوم بوده و دمای 10- درجه تا 50 درجه سانتی گراد را تحـمل می کند.
از ریشه های این گیاه در ساخت کرم برای حفاظت از پوست، جذب مواد شیمیایی باقی مانده در خاک مانند کودهای شیمیایی و علف کشها، ساخت محصولات حصیری و پرده و ....استفاده می گردد.
برگهای سبز این گیاه به آسانی آتش نمی گیرد بعلاوه کاربرد شاخ و برگ آن برای عایق بندی سقف منازل، جمع شدن رسوبات در پشت آن و کنترل هرز آب، علوفه برای تعلیف دام و...... می باشد.
مهمترین مزیت این گیاه که می تواند برای بهبود محیط زیست شهری تاثیر گذار باشد استفاده از آن برای تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی است.
نابودی زهاب زباله در محل دفن زباله ها از اساسی ترین مشکلات شهرهای بزرگ می باشد و از زمانیکه آلودگیهای شیمیایی فراوان به همراه فلزات سنگین و همچنین آلودگیهای مواد آلی به این زهاب اضافه گردیده ، این مشکلات دو چندان شده است.
در کشور استرالیا علف و تیور به صورت وسیعی جانشین درختان و گونه های مرتعی شده و روش موثری برای اصلاح واحیاء زهاب و شیرابه ها در اراضی محل ذفن زباله، اصلاح و احیاء شیرابه های زباله های شهری، زهاب صنعتی و... شده است. تجربیات استرالیا و چین نشان داده که چنانچه زهاب در پایین دست، در یک حوضچه جمع آوری شوند ، منبع مناسبی برای آبیاری گیاه و تیور خواهد بود بنابراین می توان این زهاب را به صورتی هدایت نمود تا هدر نرفته و در زمین نفوذ نکند.
باتوجه به شرایط اقلیمی کشور ایران و بخصوص حجم بالای زباله و فاضلاب در شهر تهران واز طرفی مقاومت بالای این گیاه در تحمل شرایط نامساعد محیطی و کارایی آن در جذب فلزات سنگین محلول در آب می توان پس از بررسیهای لازم از این گیاه برای پالایش آبهای سطحی و احیاء شیرابه
زباله های شهری و زهاب های صنعتی استفاده نمود.
منبع:
1- انجمن ایرانی ترویج و توسعه گیاه وتیور.(1387).مقاله سیستم وتیور برای پیشگیری و درمان آلودگیهای شیمیایی آب و خاک.
2- حیاتی،ب و شاکری،ا.(1387).معرفی کاربرد وتیور گراس در بهبود کیفیت آب.
3- Wikipedia
4- http://www.chapt.or.vetiver what is vetiver grass

 

silversppon

عضو جدید
سلام دوستان
یک خبر جدید
کتاب آشنایی با گیاه وتیور و خصوصیات منحصر به فرد آن توسط انتشارات نشر علم کشاورزی به چاپ رسیده است
شما با مطالعه این کتاب می توانید پی به خصوصیات این گیاه شگفت انگیز ببرید.
 

Similar threads

بالا