بحث در مورد نگهداری و تعمیرات (نت) و اهمیت و اثرات ان در سازمان

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه بچه های صنایع خصوصا اونایی که تو بخش نت فعالیت کردند یا در حال فعالیت هستند...
در تاپیک های قبلی موجود در تالار به بحث نت تا حدودی پرداخته شده ولی هدف ما در این تاپیک بحث در این مورد به صورت یکپارچه می باشد....
بحث این هفته ما در مورد انواع سیستم های نت , بحث در مورد مطالب مهم نت مثل : قابلیت اطمینان , اثر بخشی کلی تجهیزات (OEE) , هزینه های نت و نت بهره ور جامع (TPM).... می باشد.
و پاسخ به این سوال که بهترین سیستم نت قابل اجرا و یا بهتر بگم در حال اجرا در کارخانجات ایران چیست؟؟


از دوستان باتجربه در امر نت خواهشمندیم که ما را در این بحث مهم یاری کنند...

با تشکر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
قبل از بحث در مورد مطالب مهم نت و سوال پرسیده شده در تاپیک بالا برای اشنایی دوستانی که شاید از مفهوم نت درک درستی تدارند یک مقدمه در مورد نت بیان می کنم....

نگهداری و تعمیرات دو مفهوم بسیار مهم و اساسی هستند که تحقق و عمل به آنها و تداوم در خطوط مختلف تولید و کاهش هزینه ها می شود.موفقیت صنایع در تولید و ارائه محصولات به علل گوناگونی بستگی دارد که داشتن یک سیستم مناسب تعمیرات و نگهداری از ان جمله است.
کلا از کار افتادگی ماشین ها می تواند اثار مثل توقف تولید , بیکاری نیروی انسانی بطور مستقیم و غیر مستقیم , تخریب روحیه اپراتورهای دستگاه ها و هزینه های تعمیر و یا تعویض دستگاه ها و قطعات را به همراه داشته باشد.
اگر بخواهیم تعریف درستی از تعمیرات و نگهداری داشته باشیم باید بگوییم که تعمیرات و نگهداری یعنی : مجموعه فعالیت هایی که سبب افزایش طول عمر مفید ماشین الات و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین الات را افزایش می دهد.
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
از مهندسین صنایع دعوت می کنم که تو گقتگو شرکت کنند;)
و نظرات خودشون رو در مورد هر یک از مطالب بالا به خصوص سوالی که طرح شده بفرمایند.......
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
تعمیرات خیلی بحث خوبی هست ....
اما اینکه بخوایم ببینیم چه سیستم نتی برای کارخانجات ایران به طور کل مناسبه کار خیلی مشکلی هست...و بستگی به کارخانه داره
من خودم تو پروژه نتم که راجع به کارخانه سیمان بود به این نتیجه رسیدم کهنگهداری بر اساس وضعیت (CM) خیلی بهتر از روش PM هست که مورد استفاده بود......
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقایسه نگهداری و تعمیرات پيشگيرانه (PM) و نگهداری بر اساس وضعیت (CM) :

نگهداری و تعميرات پيشگيرانه و نيز بکارگيری روش و ابزار CM یکی از مباحثی است که مرتباً در کار و در موارد عملی با آن رو برو بوده ایم.
وقتی استانداردهای PM و انجام بازرسی های برنامه ریزی شده و منظم را در جهت شناسایی عیوب تجهیزات پیش از وقوع شکست و خرابی بکار برده باشیم، باز هم در مواردی شاهد وقوع شکست هستیم و یا آنکه زمانی به عیب و نقص تجهیز پی می بریم که دستگاه به شرائط بحرانی رسیده و مجال برای کار تنگ شده است.این وضعیت برای تجهیزات حساس که شکست آنها تعمیرات خاص، سنگین و پرهزینه را به همراه داشت، گران تمام می شود. عیب کار در کجا ست؟
اتکا به سطوح بازرسی در روش PM ، برای پی بردن به عیب و نقص در فاصله زمانی طولانی تری پیش از وقوع خرابی در همه موارد امکان پذير نیست.سطوح بازرسی در PM در سطح قوای حسی انسانی ( شنیداری، بصری و لامسه) و یا ابزار ساده و ابتدایی خلاصه می شود.علاوه بر آن، گاهی تجهیز در فاصله زمانی بسیار کوتاهی از حالت کارکرد نرمال به سمت شکست پیش می رود که در PM ، چاره ای برای آن وجود ندارد.
برای مثال در اثر پاره شدن مسیر روغن یا قطع مسیر به سرعت با افت فشار روغن مواجه شده و در نتیجه در یک فاصله زمانی کوتاه، تجهیز با شکست مواجه می شود.این چنین مشکلی تنها به یک طریق قابل شناسایی و پیشگیری بود : نگهداری بر اساس وضعیت آن هم بصورت لحظه ای و با قابلیت عملگرایی خودکار. یعنی همانکه روش CMخوانده می شود.

در اینجا برای مقایسه به تعریف این دو روش می پردازیم و سپس موارد اشتراک و اختلاف را به تفکیک بر خواهیم شمرد.
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه(preventive maintenace) :
نگهداری و تعمیر تجهیز پیش از وقوع خرابی با سرویس و روانکاری منظم و دوره ای و با انجام بازرسی های منظم که منجر به کشف عیب در مراحل اولیه و اقدام به تعمیر اصلاحی می گردد.

نگهداری بر اساس وضعیت(CM/CBM: Condition Base Monitoring)
در این روش وضعیت تجهیز با اندازه گیری و نمودار کردن پارامترهای خاص و حیاتی تحت کنترل قرار می گیرد.ابزارهای بازرسی و آنالیزها در سطح بالاتری قرار دارند.
معمولاً در این روش از ارتعاش سنجی جهت کنترل تجهیزات دوّار و از آنالیز روغن در تجهیزات رفت و برگشتی خصوصاً دیزل ها استفاده می شود.
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
تعمیرات خیلی بحث خوبی هست ....
اما اینکه بخوایم ببینیم چه سیستم نتی برای کارخانجات ایران به طور کل مناسبه کار خیلی مشکلی هست...و بستگی به کارخانه داره
من خودم تو پروژه نتم که راجع به کارخانه سیمان بود به این نتیجه رسیدم کهنگهداری بر اساس وضعیت (CM) خیلی بهتر از روش PM هست که مورد استفاده بود......


به نظر من تو اکثر کارخانجات داخل ایران نت اصلاحی انجام میشه ینی اکثرا صبر می کنن تا مشکلی برای تجهیزات و ماشین الات پیش بیاد بعد از اون به تعمیر اون ماشین می پردازند.....و اینم به نظر من بدلیل اگاهی ناکافی یا عدم اگاهی مدیران از انواع دیگر نت مثل نت پیشگیرانه یا پیشگویانه می باشد.....
 

bardinova

مدیر بازنشسته
خاک به سرم !!!! NET چیه دیگه ؟!؟!؟؟ . (( نت )) مخفف نگهداری و تعمیرات هست و یه مخفف سازی کاملا فارسی هست !!! . این نت با اون NET فرق داره ها !!!!


پ.ن : البته شرمنده که وسط بحث انریکه ایگلسیاس و هیلاری داف پریدم وسط !!!! (;
 
آخرین ویرایش:

miepower2003

عضو جدید
شايد اساسی ترين نکته در بکارگيری شيوه های مختلف نت وضعيت کلی کارخونه است و نوع فرايند .
ببينيد همونطوری که الباقی دوستان اشاره کردند موارد زير می تونه سيستم نگهداری و تعميرات مجموعه رو تحت تاثير قرار بده:
الف :وقتی فرايند به صورت پيوسته در حال انجامه مانند صنايع قند و سيمان توليد انواع کامپاند و صنايع شير و رب و ... و در ازای يک شکست در فرايند اين موارد اتفاق میوفته :
1-ضايعات شدن حجم زيادی از مواد اوليه و درحال ساخت.در مورد کامپاندها ضايعات شدن کل کامپاند در حال ساخت.
2- خرابی قطعات دستگاه :در اکثر موارد در کنار قطعه خراب قطعات درگير نيز به شدت آسيب ديده که اين نيز خود باعث ايجاد هزينه است.
3-خرابی و شکست کلی دستگاه:در بعضا از صنايع مانند قند سازی در دستگاههای خاص مانند دفزينور اگر دستگاه تنها يک ساعت توقف بدون برنامه داشته باشد کلا دستگاه غير فابل استفاده است.

ب :نوع ديگر فرايندها فرايندهايي هستند که از نظر امنيتی و حساسيتی در رده بندی بالايي قرار دارند .مانند صنايع نظامی و هوايي و اتمی و...

ج :در موارد غير از فرايندهای اشاره شده با توجه به انفصال فرايند و عدم پيوستگی در صورت توقف تنها يک قسمت از فرايند توقف خواهد داشت .
در مورد الف و ب به دلايل کاملا واضح سيستم خود به خود به سمت بالاترين امنيت رفته و به سمت CM و در صورت استفاده از PM به سخت گيرانه ترين وجه با موضوع برخورد می گردد.
در مورد ج سيستم به سمت PM سوق پيدا کرده و شايد در بسياری از موارد بدون سيستمی مشخص و فقط به صورت تعميرات اضطراری انجام می گيرد.

لازم به ذکر است که در مورد نت و تقريبا در مورد تمامی سيستمهای جاری شده در کارخانجات ايران تنها کپی برداری صرف از شرکتهای خارجی بدون در نظر گرفتن و تحليل کردن دليل فرايندها باب شده است.
مطمئنا تمامی سيستمها کاربردهايي دارند اما هر کدام بايد در مرحله ای از رشد سازمان به سيستم تزريق گردند.

وقتی ما در سيستمی فعاليت داريم که قطعه تامين شده توسط واحد بازرگانی به جای آلمانی چينی تامين می شود و تعداد سيکل ادعايي در شناسنامه قطعه حقيقی نمی باشد چگونه می توان سيستم نت موثری داشت؟؟؟
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
قبل از بحث در مورد مطالب مهم نت و سوال پرسیده شده در تاپیک بالا برای اشنایی دوستانی که شاید از مفهوم نت درک درستی تدارند یک مقدمه در مورد نت بیان می کنم....

نگهداری و تعمیرات دو مفهوم بسیار مهم و اساسی هستند که تحقق و عمل به آنها و تداوم در خطوط مختلف تولید و کاهش هزینه ها می شود.موفقیت صنایع در تولید و ارائه محصولات به علل گوناگونی بستگی دارد که داشتن یک سیستم مناسب تعمیرات و نگهداری از ان جمله است.
کلا از کار افتادگی ماشین ها می تواند اثار مثل توقف تولید , بیکاری نیروی انسانی بطور مستقیم و غیر مستقیم , تخریب روحیه اپراتورهای دستگاه ها و هزینه های تعمیر و یا تعویض دستگاه ها و قطعات را به همراه داشته باشد.
اگر بخواهیم تعریف درستی از تعمیرات و نگهداری داشته باشیم باید بگوییم که تعمیرات و نگهداری یعنی : مجموعه فعالیت هایی که سبب افزایش طول عمر مفید ماشین الات و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین الات را افزایش می دهد.
با سلام:
بسیار بابت راه اندازی بحث تشکر میکنم.تعریف نت شروع خوبی بود.
حالا باید دید به صورت عملی چطور استفاده میشه.یعنی همینجوی با یسری ابزار ساده یا نه به صورت دقیق!ک اخری بعید به نظر یاد
بچه هامن زیاد توی نت مهارتی ندارم و در حد دانشگاه میدونم اما بحث هایی مطرح کردین عالیه و از بقیه دوستان هم میخوام بیان و شرکت کنن.
و خواهشا فط بحث شه و اگر نیاز به رائه مطلب کتابی بود اون رو به صورت روان و نتیجه شخصیشون رو بیان کنن.

خوب حالا به نظرم خوبه که یه بحثی رو خود پرشین به صورت تفکیکی در نظر بگیرن تا منی که نمیدونم برم دنبالش و سرچ کنم و بعد نظر رو بگم و با هم به بحث بپردازیم.
نظرتون چیه؟
چون اینجور یککم آشفته میشه.
مقایسه نگهداری و تعمیرات پيشگيرانه (PM) و نگهداری بر اساس وضعیت (CM) :

نگهداری و تعميرات پيشگيرانه و نيز بکارگيری روش و ابزار CM یکی از مباحثی است که مرتباً در کار و در موارد عملی با آن رو برو بوده ایم.
وقتی استانداردهای PM و انجام بازرسی های برنامه ریزی شده و منظم را در جهت شناسایی عیوب تجهیزات پیش از وقوع شکست و خرابی بکار برده باشیم، باز هم در مواردی شاهد وقوع شکست هستیم و یا آنکه زمانی به عیب و نقص تجهیز پی می بریم که دستگاه به شرائط بحرانی رسیده و مجال برای کار تنگ شده است.این وضعیت برای تجهیزات حساس که شکست آنها تعمیرات خاص، سنگین و پرهزینه را به همراه داشت، گران تمام می شود. عیب کار در کجا ست؟
اتکا به سطوح بازرسی در روش PM ، برای پی بردن به عیب و نقص در فاصله زمانی طولانی تری پیش از وقوع خرابی در همه موارد امکان پذير نیست.سطوح بازرسی در PM در سطح قوای حسی انسانی ( شنیداری، بصری و لامسه) و یا ابزار ساده و ابتدایی خلاصه می شود.علاوه بر آن، گاهی تجهیز در فاصله زمانی بسیار کوتاهی از حالت کارکرد نرمال به سمت شکست پیش می رود که در PM ، چاره ای برای آن وجود ندارد.
برای مثال در اثر پاره شدن مسیر روغن یا قطع مسیر به سرعت با افت فشار روغن مواجه شده و در نتیجه در یک فاصله زمانی کوتاه، تجهیز با شکست مواجه می شود.این چنین مشکلی تنها به یک طریق قابل شناسایی و پیشگیری بود : نگهداری بر اساس وضعیت آن هم بصورت لحظه ای و با قابلیت عملگرایی خودکار. یعنی همانکه روش CMخوانده می شود.

در اینجا برای مقایسه به تعریف این دو روش می پردازیم و سپس موارد اشتراک و اختلاف را به تفکیک بر خواهیم شمرد.
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه(preventive maintenace) :
نگهداری و تعمیر تجهیز پیش از وقوع خرابی با سرویس و روانکاری منظم و دوره ای و با انجام بازرسی های منظم که منجر به کشف عیب در مراحل اولیه و اقدام به تعمیر اصلاحی می گردد.

نگهداری بر اساس وضعیت(CM/CBM: Condition Base Monitoring)
در این روش وضعیت تجهیز با اندازه گیری و نمودار کردن پارامترهای خاص و حیاتی تحت کنترل قرار می گیرد.ابزارهای بازرسی و آنالیزها در سطح بالاتری قرار دارند.
معمولاً در این روش از ارتعاش سنجی جهت کنترل تجهیزات دوّار و از آنالیز روغن در تجهیزات رفت و برگشتی خصوصاً دیزل ها استفاده می شود.

دوست خوبم آسمان، توضیح خوبی بود.

منتظر ارائه تجربیاتون هستم.
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاک به سرم !!!! NET چیه دیگه ؟!؟!؟؟ . (( نت )) مخفف نگهداری و تعمیرات هست و یه مخفف سازی کاملا فارسی هست !!! . این نت با اون NET فرق داره ها !!!!


پ.ن : البته شرمنده که وسط بحث انریکه ایگلسیاس و هیلاری داف پریدم وسط !!!! (;
ببخشیدا این اسپم نیست
ولی خدایی جناب بردینوا منظورتون چی بود از این حرف؟
درسته که من یکی حتما در مقابل دانش صنایعی شما هیچی بلد نیستم ولی منظور از این طرز صحبت چی بود؟
اما به هر حال از اینکه بحث رو قابل دونستید از شما متشکرم!!!!
 
آخرین ویرایش:

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقش مهندسی صنایع در مدیریت نگهداری و تعمیرات

نقش مهندسی صنایع در مدیریت نگهداری و تعمیرات

یکی از بحثهایی که همواره در امور نگهداری و تعمیرات صنایع مطرح است آن است که تخصص مطلوب برای مدیرت نت کارخانه کدام است؟
غالبا در دیدگاه های سنتی متناسب با ماهیت تجهیزات کارخانه (مکانیک یا برق) یکی از این دو گرایش مهندسی را برای بخش نت در نظر می گیرند.به هر حال امروز، مبحث مدیریت نگهداری و تعمیرات از دروس اختصاصی مهندسی صنایع به حساب می آید، و از طرفی خیلی از فارغ التحصیلان رشته صنایع به سمت نگهداری و تعمیرات کشیده می شوند.
مدیریت نت مبتنی است بر:
برنامه ریزی: برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی امور نگهداری و تعمیرات کارخانه بر اساس آن.
سازماندهی: سازماندهی گروه های کاری و تعیین نوع و شیوه ارتباطات.
هماهنگی: هماهنگی گروه های اجرایی و امور نت.
ارتباطات: ارتباط هدفمند با جریانات اثرگذار بر نت.( کنترل سفارشات، بازرگانی، پیمانکاران فنی و ....)
تصمیم سازی: تصمیم سازی بر اساس اطلاعات تحلیلی و بهبود مستمر.

فعالیت های اجرایی نت غالبا جنبه فنی را دنبال می کنند که بطور عمده در برق و مکانیک خلاصه می شوند.اما هنگامی که یکی از این دو رشته کار را بر عهده بگیرند توازن برنامه نت به آن سمت کشیده می شود.
از آنجایی که بحث نت یک بحث مدیریتی فنی است لذا در سالهای اخیر در بیشتر کارخانه ها مسئولیت قسمت تعمیرات به مهندسان صنایع واگذار می شود.
کار مهندسی صنایع, برنامه ریزی، حل مساله و یافتن نقاط بهینه در هدف است.دروس فنی گنجانده شده در این گرایش مهندسی غالبا عمومیت دارند و در حد گرایش های فنی تخصصی نمی شوند. در اصل این موضوع عاملیست برای ایجاد زبانی مشترک، رویارویی و قدرت درک مسائل.گذراندن کارگاه تراشکاری به او کمک می کند تا تخمین و برآورد واقعی تری از زمان انجام یک فعالیت تاسیاتی داشته باشد،کارگاه ریخته گری، برق و ... به همین ترتیب.آشنایی با مباحث مکانیک، برق، شیمی، متالوژی، ساختمان و .... در این گرایش مهندسی همان ويژگی مورد نیاز مدیریت جامع فنی است.

بارها سوال شده است که یک مهندس صنایع در جایگاه نت تا چه حد باید به مسائل فنی آشنا باشد.شاید مطالب بالا تا حدی روشن کننده ی موضوع باشد. علاوه بر آنکه ماهیت کار نت باعث انباشتگی تجارب فنی به مرور زمان می شود.به هر حال هر چند که تخصص های محض فنی ملزوم مدیریت نت برای یک مهندس صنایع نیست ولی مطالعات فنی و افرونی بر آموخته های فنی بطور هدفمند در این راه نقطه قوت محسوب می شود.
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
من خیلی با بحث های کلیشه ای که قبلا شاید تو کتابا خوندیم موافق نیستم ولی راستش لازم دیدم که یه دید کلی راجع به موضوع اول بگیریم بعد بریم سراغ سوالات و.......
اگه رویه دیگه ای مد نظر شماست بگین که بحث به سمتی که بید بره بره و منحرف نشه......
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
همونطوری که مدیر محترم گفتند, چون اکثر بچه ها کار عملی در بخش نت نداشتند..برای اینکه متوجه بشند که بخش نت مثلا تو یه کارخونه تولید قطعات خودرو چه کارایی می کنه و یا چه ارتباطاتی با بخش های دیگه مثل تولید داره , هر کس از تجربه شخصی خودش بگه
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
من تو بخش نت کار مکردم ولی تو کار اموزیم از نزدیک دارم کار این بخش رو تو کارخونه می بینیم و یه مصاحبه ای هم با سرپرست نت کارخونه داشتم.....
اولین سوالی که ازش کردم .همون سوالی بود که تو تاپیک اول ازتون خواستم در موردش نظر بدین: یعنی سیستم نت غالب کارخانجات ایران چیه؟؟؟
برای پاسخ به ای سوال همونطوری که یکی از دوستان گفتن , بستگی به کارخونه و سیاست های اون کارخونه و سطح کارایی تجهیزات و از همه مهمتر بودجه ای که مدیران به بخش نت اختصاص می دهند می باشد.

مثلا در همین کارخونه ای که من الان میرم در سالن CNC که حدود 23 دستگاه CNC درش وجود داره..بدلیل سطح کارایی کم این دستگاه ها نیاز به یه بخش نت مجهز داره که متاسفانه چنین بخش مجهزی وجود نداره و بطور متوسط در هر روز 2 دستگاه خرابه که این به نظر من به دلیل عدم اگاهی مدیران به اهمیت بخش نت هستش.

سرپرست در پاسخ به این سوال که سیستم نت حال حاضر این شرکت چیه گفت:
به توجه به اینکه سطح کارایی دستگاه ها پایینن اولین سیستم نت,سیستم نت اصلاحی می باشد یعنی ما بعد از خرابی دستگاه ها به تعمیر انها می پردازیم
دومین سیستم نت سیستم نت دوره ای هستش .هر یک از این دستگاه ها یه دستورالعمل برای تعمیرات نگهداری از طرف شرکت سازنده دارند که ما با توجه به اون دستورالعملها کار می کنیم و به طور میانگین هر 3 ماه یک بار تعمیرات کلی رو اینها انجام میشه
 
آخرین ویرایش:

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
والا من فکر می کنم واقعیت همونیه که خود شما گفتی... تو کارخانجات ایران بحث نت هنوز به طور کامل جا نیفتاده ....
بعضی از کارخانه ها از تعمیرات و روشهای متداول نگهداری استفاده می کنن ولی اینا خلاصه می شه تو روغنکاری ماشین آلات و تمیز کردن اونا و همین چیزای جزیی......
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال بعدی که من پرسیدم این بود که چرا مثلا بجای نت اصلاحی ار نت پیشگیرانه استفاده نمیشه؟؟؟
اولین پاسخی که داد این بود که هزینش بالاست و دومین جوابش همون بحث کارایی پایین و فرسودگی ماشین هاست که نمیزاره یه سیستم پیشگیرانه برای اونها برنامه ریزی بشه.....
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ادامه بحثمون سعی می کنم از رابطه ی بخش نت با سایر بخش ها از جمله تولید بگم و همچنین فرم پر کردن در بخش نت به چه صورتیه و به چه درد می خوره ..و اینکه چرا اساسا برای هر دستگاه باید یک تاریخچه تعمیرات و نگهداری داشته باشیم و به چه درد می خوره؟؟؟
از دوستان می خوام که من رو تو این بحث یاری کنن.....ممنون
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
والا من فکر می کنم واقعیت همونیه که خود شما گفتی... تو کارخانجات ایران بحث نت هنوز به طور کامل جا نیفتاده ....
بعضی از کارخانه ها از تعمیرات و روشهای متداول نگهداری استفاده می کنن ولی اینا خلاصه می شه تو روغنکاری ماشین آلات و تمیز کردن اونا و همین چیزای جزیی......


درسته هنوز مدیران به اهمیت این بحث واقف نشدند وی نمی دونند که در صورت اهمیت دادن به این بخش با چه کاهش هزینه و افزایش سرعت تولیدی روبرو میشند و چقدر در تعالی سازمان و رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت اون در سطوح عملیاتی و حتی مدیریتی کمک می کنه..
 

bardinova

مدیر بازنشسته
ببخشیدا این اسپم نیست
ولی خدایی جناب بردینوا منظورتون چی بود از این حرف؟
درسته که من یکی حتما در مقابل دانش صنایعی شما هیچی بلد نیستم ولی منظور از این طرز صحبت چی بود؟
اما به هر حال از اینکه بحث رو قابل دونستید از شما متشکرم!!!!


منظور اینکه اطلاعات غلط ندین ! . همین ! . مسلما اونی که تاپیک رو میزنه باید بیشتر از همه در مورد اون موضوع اطلاع داشته باشه . نه ؟؟
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی باردینوا جان شما اگه اطلاعاتی در مورد این بحث دارین خواهشا در اختیار بچه های صنایع تالار بذارین.ممنون
 

mahtabi

مدیر بازنشسته
با سلام:
بچه ها من فکر میکنم بهتره از بحث اصلی منحرف نشیم و این تاپیک رو حالا با اسپم یا هرچیز پر نکنیم.
من با نظر پرشین موافقم و بهتره که هدایت بحث به عهده ایشون باشه که بدونن چی رو کجا و کی بیان کنن و ما هم نظرات خودمون رو در مورد موضوعی که ایشون میگن بیان و در انتها سوالامون رو بپرسیم.
پس لطفا در راستای بحث حرف بزنیم.
ضمن اینکه از مطالب مقید آسمان عزیز هم ممنونم و دوست دارم ایشون هم از تجربیاتشون در راستای حرفای پرشین بگن.
تشکر
 
آخرین ویرایش:

mahtabi

مدیر بازنشسته
سوال بعدی که من پرسیدم این بود که چرا مثلا بجای نت اصلاحی ار نت پیشگیرانه استفاده نمیشه؟؟؟
اولین پاسخی که داد این بود که هزینش بالاست و دومین جوابش همون بحث کارایی پایین و فرسودگی ماشین هاست که نمیزاره یه سیستم پیشگیرانه برای اونها برنامه ریزی بشه.....

بحث جالبی داره میشه.
من یه چیز رو متوجه نشدم سیسم دوره ای با نت پیشگیرانه چه فرقی داره؟
یعنی نت دوره ای بر طبق دستور العمل خود دستگاهاست و خوب در این صورت باید براشون پیشگیرانه باشه نه؟یا لزوما اینجور نیست؟
بعدم اینکه چرا فرسودگی ماشی نمیذاره براش برنامه پیشگیرانه بذاریم؟
دلیلیش اینه که واقعیت دستگاه چیز دیگه ایه؟ و ما ازش بی خبریم ؟یعنی همون عمرش؟
ممنون
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه چیزی که هست اینه که به قول پژمان مشکل اصلی اینه که تو بیشتر کارخونه ها اصلا نمی دونن که کی دستگاه خریده شده!!!!
نه کاتالوگی در اختیار هست نه هیچ منبعی واسه اینکه بتونن اشکالات احتمالی رو بر طرف کنن.
از طرفی این ساختار سنتی کارخانه های ایران یه معضل بزرگتره که باعث می شه اون مدیر یا صاحب کارخانه اصلا به روشهای جدید فکر نکنه.......
سیستم کدینگ هم که قربونش برم یا ندارن یا اگرم داشته باشن همین جوری صوریه فقط....
 

امیر Amir

عضو جدید
یه چیزی که هست اینه که به قول پژمان مشکل اصلی اینه که تو بیشتر کارخونه ها اصلا نمی دونن که کی دستگاه خریده شده!!!!
نه کاتالوگی در اختیار هست نه هیچ منبعی واسه اینکه بتونن اشکالات احتمالی رو بر طرف کنن.
از طرفی این ساختار سنتی کارخانه های ایران یه معضل بزرگتره که باعث می شه اون مدیر یا صاحب کارخانه اصلا به روشهای جدید فکر نکنه.......
سیستم کدینگ هم که قربونش برم یا ندارن یا اگرم داشته باشن همین جوری صوریه فقط....
حرف قشنگ رو همه بلد هستند بزنند...

چه کار کنیم که اون حاجی بازاری اح** و بی شع*** حالیش بشه باید یک سیستم واسه نگهداریش داشته باشه...


چجوری این سیستم رو در کارخونه پیاده بکنیم...


قدم اول ؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرف قشنگ رو همه بلد هستند بزنند...

چه کار کنیم که اون حاجی بازاری اح** و بی شع*** حالیش بشه باید یک سیستم واسه نگهداریش داشته باشه...


چجوری این سیستم رو در کارخونه پیاده بکنیم...


قدم اول ؟؟؟
تنها راه حل اینه که اون چیزی که بدست میاد رو به صورت رقم یعنی ارزش پولی بهشون بدیم......قطعا دربرابر پول و کاهش هزینه هاشون دیگه نه نمیگن........
اما جناب امیر احمد خان بحث فعلا این نیست..........:redface:
 

miepower2003

عضو جدید
[quote=persian_pulse;226760] چرا اساسا برای هر دستگاه باید یک تاریخچه تعمیرات و نگهداری داشته باشیم و به چه درد می خوره؟؟؟
از دوستان می خوام که من رو تو این بحث یاری کنن.....ممنون[/quote]

البته يه جورايي اين سئوال بحث اوليه نت رو تشکيل می ده.
شما در هر سيستم مديريتی نياز مند به يک سيست پشتيبان تصميم گيری هستيد حال هر چه سيستم پشتيبان قويتر عمل کنه نتيجه هم منطقی تر می شه.
اولين کاری که مدير نت در سيستم خودش سر و سامان می ده همين سيستم پشتيبان هست.
شما برای تصميم گيری در هر مورد بايد اشراف به مسايل مربوط به اون داشته باشيد در مورد ماشين آلات هم اين اشراف به عملکرد گذشته ماشين برمی گرده.
اگر شما يک ماشين رو تويه هر 10 تا 15 روز يه بار به صورت اضطراری متوقف کرده و تعميرش می کنيد پس اين تاريخچه نشون می ده که اين ماشين به يک تعميرات پيشگيرانه احتياج داره که بايد به صورت هفتگی و يا دو هفتگی برنامه ريزی بشه پس اگر بخواهيم درست ببينيم:
شايد شالوده يک سيستم نت موثر تاریخچه تعمیرات و نگهداری دستگاههاست.
 

alirezakiani

عضو جدید
نگهداري و تعميرات در سازمانهاي ممتاز

نگهداري و تعميرات در سازمانهاي ممتاز

قابل توجه دوستان علاقه مند به مباحث نت
 

پیوست ها

  • نگهداري و تعميرات در سازمانهاي ممتاز.doc
    43.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحث جالبی داره میشه.
من یه چیز رو متوجه نشدم سیسم دوره ای با نت پیشگیرانه چه فرقی داره؟
یعنی نت دوره ای بر طبق دستور العمل خود دستگاهاست و خوب در این صورت باید براشون پیشگیرانه باشه نه؟یا لزوما اینجور نیست؟
بعدم اینکه چرا فرسودگی ماشی نمیذاره براش برنامه پیشگیرانه بذاریم؟
دلیلیش اینه که واقعیت دستگاه چیز دیگه ایه؟ و ما ازش بی خبریم ؟یعنی همون عمرش؟
ممنون


سیستم نت دوره ای یعنی بنا به محاسباتی که از قبل انجام گرفته و در بیشتر موارد در همون کاتالوگ دستگاه موجود می باشه یک مدت زمانی را تعیین کرده معمولا هر 3 ماه یا هر 6 ماه یک بار به شات دان دستگاه پرداخته و تعمیرات نگهداری کلی روی دستگاه انجام دهیم و فرقش با نت پیشگیرانه هم اینه که در نت پیشگیرانه زمان خاصی برای انجام عمل تعمیرات وجود نداره و بنا به نیاز دستگاه و با تشخیص مسئول نت یا در بعضی موارد خود اپراتور اقدام به تعمیر دستگاه می کنیم و مزیتش هم اینه که با انجام تعمیرات جزئی ممکن است از شکست اساسی در دستگاه جلوگیری شود.....
در جواب به سوال بعدی که ایا لزوما باید نت دوره ای باشد یا نه باید بگم که نه لزومی نداره که اینطور باشه , اگر شرکت احساس کند که نت پیشگیرانه بهتر و کارساز تر است نت پیشگیرانه اعمال میشود البته باید بگم که اعمال نت پیشگیرانه نیاز به یه برنامه نت قوی داره...
در جواب به سوال بعدی که چرا فرسودگی نمیذاره نت پیشگیرانه داشته باشیم اینه که باید بگم که با فرسودگی های مکرر دستگاه ها دیگر انجام نت پیشگیرانه و هزینه کردن برای تداوم اعمال این سیستم نت فایده ای ندارد چون یکی از مسائل مهم در نت پیشگیرانه داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی می باشد که دارای هزینه نسبتا زیادی است ....که در این جور مسائل انجام نت اصلاحی بهترین روش است یعنی همین سیستمی که در کارخانه قطعات خودرویی که من میرم داره انجام میشه....با تشکر از مدیر محترم به خاطر سوالاشون
 

PersiaN_PulsE

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله به قوله دوست خوبم تاریخچه نگهداری تعمیرات خیلی برای یک دستگاه و تجهیزات مهمه ...اولین و مهمترین فایده ای که میشه ار این تاریخچه کرد بحث هزینه دستگاهست که میشه از روی تاریخچه نگهداری و تعمیرات هر دستگاه به هزینه زا بودن ان پی برد
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیستم نت دوره ای یعنی بنا به محاسباتی که از قبل انجام گرفته و در بیشتر موارد در همون کاتالوگ دستگاه موجود می باشه یک مدت زمانی را تعیین کرده معمولا هر 3 ماه یا هر 6 ماه یک بار به شات دان دستگاه پرداخته و تعمیرات نگهداری کلی روی دستگاه انجام دهیم و فرقش با نت پیشگیرانه هم اینه که در نت پیشگیرانه زمان خاصی برای انجام عمل تعمیرات وجود نداره و بنا به نیاز دستگاه و با تشخیص مسئول نت یا در بعضی موارد خود اپراتور اقدام به تعمیر دستگاه می کنیم و مزیتش هم اینه که با انجام تعمیرات جزئی ممکن است از شکست اساسی در دستگاه جلوگیری شود.....
من یه سوال برام پیش اومد.....
منظورت از نت دوره ای همون نگهداری و تعمیرات بر اساس قابلیت اطمینان دیگه؟
 

Similar threads

بالا