با هدف استفاده در نانوالكترونيك نوري

kemeia

عضو جدید
با هدف استفاده در نانوالكترونيك نوري​

پژوهشگران دانشكده علوم دانشگاه گيلان، طي پژوهشي با شبيه‌سازي ليزرهاي نقطه‌ كوانتومي، تأثير عوامل مختلف را در بهينه‌سازي عملكرد آن‌ها با كاربرد در مدارات و قطعات نانوالكترونيكي نوري مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا منصوري، دانشجوي كارشناسي ارشد فوتونيك دانشگاه گيلان كه در تحقيقات پايان‌نامه‌اش با راهنمايي دكتر اسفنديار رجايي، استاديار دانشگاه گيلان موفق به اجراي اين طرح شده است، گفت: هدف از اين پژوهش، مطالعه و بررسي نقش پارامترهاي مؤثر در عملكرد ليزرهاي نقطه‌كوانتمي، از جمله مطالعه‌ تأثير پهن شدگي همگن و ناهمگن بهره‌ي ‌نوري در طيف گسيل ليزر است.
وي با تأكيد بر اهميت ليزرهاي نيمه رساناي نقطه‌ كوانتومي در فن‌آوري نوين، اظهار داشت: اين نوع ليزرها، اجزاي كليدي در فن‌آوري مخابرات نوري، نانوالكترونيك و نانواپتيك هستند و همچنين در بسياري از دستگاه‌ها، همانند ديسك‌هاي فشرده با ظرفيت بالا و چاپگرهاي ليزري، و از همه مهمتر در پزشكي و مخابرات فيبرنوري، كاربرد دارند.
منصوري با بيان اين كه شبيه‌سازي‌هاي نرم‌افزاري، امكان ساخت و توليد اين نوع ليزرها را در آينده‌ نزديك نويد مي‌دهد، اضافه كرد: معادلات مربوط به اين ليزرها، با استفاده از روش‌هاي عددي مورد بررسي قرارگرفت. بهترين و بهينه‌ترين روش ممكن براي حل اين معادلات، روش رانگ كوتاي مرتبه چهارم، در زمان‌هاي بالاتر از 8 نانو ثانيه است. با استفاده از حل استاتيكي و ديناميكي اين معادلات مي‌توان، مشخصه‌هاي ليزر از قبيل چگالي جريان آستانه، روابط توان جريان، بهره‌ي ديفرانسيلي، پاسخ مدولاسيون و پهناي باند را براي عملكرد بهتر ليزر، بهينه كرد.
 

javahery

متخصص هایسیس
کاربر ممتاز
تشکر

تشکر

سلام
تشکر فراوان برای مطلب جالبی که گذاشتی .خیلی جالب بود .:smile:
 
بالا