با آزمايش هاي شيمي شعبده باز شويد ...!

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
در باره سرب استفنات و نحوه ساخت آن
سرب استفنات (lead styphnate) از مواد بسیار مفیدی در امر تخریب است که امروزه از آن در چاشنی ها استفاده می گردد حساسیت این ماده همانند استیلید نقره است و دارای سرعت انفجاری برابر با ۴۹۰۰ متر بر ثانیه است این ماده هم خانواده سرب پیکرات است ولی به مراتب ایمن تر و قوی تر از آن است ساخت این ماده پر خرج بوده و دارای مراحل زیادی است و می بایستی از مواد شیمیایی با درجه خلوص بسیار بالا استفاده کرد
این ماده برخلاف اسید پیکریک با فلزات واکنش نداده و کاملا در آب و متیل الکل(متانول) محلول است حساسیت آن نسبت به فولمینات جیوه و نیترید سرب کمتر است و جزو مواد انفجاری با حساسیت زیاد طبقه بندی می شود
این ماده یکی از گزینه های عالی برای چاشنی ها و دیگران تجهیزات انفجاری است.
ساخت این ماده به دو روش میسر است
۱- استفاده از استفنات اسید
۲- استفاده از استفنات منیزیم
من شخصا روش اول را پیشنهاد می کنم چون به نظر من مواد تشکیلی دارای درجه خلوص بالایی است ولی بهر حال در صورت نیاز می توانم روش دوم را نیز توضیح دهم.(روش دوم ساده تر است در صورتی که استفنات منیزیم پیدا شود)
علت اصلی که تولید این ماده را از روش اول توضیح می دهم آن است که در روش اول می بایستی استفنات اسید تولید شود که خود این ماده را نیز می توان در ترکیبات مفید دیگری نیز وارد کرد و ترکیبات سودمندی را بدست آورد.(پتاسیم استفنات-نقره استفنات و…)
مواد و تجهیزات مورد نیاز:
۱- رزورسینول (resorcinol) ۱۰۰ گرم
(این ماده از لحاظ ساختاری شبیه به فنول است با این تفاوت که یک گروه OH اضافه تر دارد)
۲- اسید نیتریک ۶۵% ۳۰۰ سی سی
۳- اسید سولفوریک ۹۸% ۳۰۰ سی سی
۴- اکسید سرب (II) ۴۰ گرم
۵- دماسنج ۱ عدد
۶- دستکش
۷- کاغذ یا پارچه صافی
۸- بشر ۱۰۰۰ سی سی ۲ عدد
۹- همزن شیشه ای
۱۰- متانول ۴۰۰ سی سی
در مرحله اول شما می بایستی استفنات اسید را تهیه کنید که طرز تهیه آن همانند طریقه ساخت اسید پیکریک است با این تفاوت که شما می بایستی بجای استفاده از آسپیرین و حل کردن آن در محلول اسید مستقیما رزورسینول را به اسید سولفوریک گرم اضافه کنید و سپس عینا تکرار مراحل تولید اسید پیکریک را تکرار کنید
در صورت نیاز به تولید این ماده نیز می پردازم
مراحل زیر را از تولید و خشک کردن استفنات اسید به بعد توضیح می دهم
۱- ۵۰ گرم استفنات اسید را در ۴۰۰ میلی لیتر متانول گرم حل می کنیم و با استفاده از هم زن شیشه ای محلول را هم می زنیم تا استفنات کاملا در اتانول حل شود(در صورتی که هنوز مقداری استفنات اسید در ته ظرف باقی ماند به مقدار متانول اضافه می کنیم)
۲- به آرامی ۴۰ گرم اکسید سرب را به محلول اضافه کرده و به مدت ۳۰ دقیق محلول را هم می زنیم.
۳-اجازه می دهیم تا محلول به مدت ۱ ساعت در جایی مطمین باقی بماند تا کریستال های سرب استفنات بطور کامل رسوب شود.
۴-با استفاده از کاغذ صافی یا پارچه محلول را فیلتر کرده و سرب استفنات را جدا می کنیم
۵- اجازه می دهیم تا رسوب به مدت ۴۸ ساعت در دمای اتاق در مکانی امن قرار گیرد تا خشک شود.
پس از گذشت این زمان ماده ما آماده است و می توان آن را در چاشنی و دیگر لوازم انفجار دیگر پر کرد.
این ماده را جهت نگهداری می بایستی همانند فولمینات جیوه و دیگر ترکیبات در آب نگهداری کرد
قیمت ۱۰۰ گرم رزوسینول ساخت شرکت مرک ۲۶۰۰۰ تومان- ۲.۵ لیتر اسید نیتریک ساخت شرکت قطران شیمی ۶۰۰۰ تومان –۲.۵ لیتر متانول ۵۵۰۰ تومان- ۲.۵ لیتر اسید سولفوریک ۵۰۰۰ تومان و ۱ کیلو اکسید سرب (II) ساخت شرکت مرک ۳۰۰۰۰ تومان می باشد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
سلام آتشین

شما می‌خواهید دوستانتان را به یک سری آزمایشهای جادویی از شیمی سرگرم سازید. بهتر است این کار را با یک سلام آتشین شروع کنید:

روی میز یک صفحه کاغذ قرار دارد. شما آن را به دست گرفته در حالیکه فندکی در دست دارید، به تماشاچیان تعظیم کرده و در ضمن ، فندک روشن را به کنار کاغذ می‌زنید. یک مرتبه کلمه سلام به خط درشت روی کاغذ ظاهر می‌گردد در حالیکه این نوشته شعله می‌کشد و تماشاچیان را غرق در شگفتی می‌سازد.


اجرای این آزمایش بسیار ساده است، اما شما ابتدا به وسایل زیر نیازمندید:

  • 10 گرم نیترات پتاسیم که در 25 سانتی متر مکعب آب حل کرده اید.
  • یک قلم نقاشی کوچک
  • یک صفحه تقریبا بزرگ کاغذ ضخیم که در ضمن کمی قابل نفوذ باشد.


بعد از تهیه این وسایل ، ساعتها قبل از اجرای نمایش و دور از چشم تماشاچیان کلمه سلام را با محلول غلیظ نیترات به وسیله قلم نقاشی روی کاغذ مزبور بنویسید. پس از خشک شدن آن دوباره همین کلمه را روی آن مجددا بنویسید و این کار را چند بار تکرار کنید تا ضخامت این نوشته به حد کافی باشد. ضمنا باید تمام حروف این کلمه را به هم متصل کنید. به محض تماس فندک با یک نقطه از نوشته، قسمت‌هایی از کاغذ که به وسیله نیترات پتاسیم اکسید شده است می‌سوزد و ایجاد روشنایی می‌کند. به جای کلمه سلام می‌توانید کلمات مناسب دیگری به همین شیوه روی کاغذ بنویسید و آتش بزنید. آزمایش جالب لطف بیشتری به محفل شما خواهد بخشید.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
شعله در گودی دست

این بار به آزمایشی دست می‌زنید که هیچ تماشاچی با دیدن آن نمی‌تواند از تعجب خودداری می‌کند و آن اینکه در حضور تماشاچیان ، مایعی را در گودی دستتان می‌ریزید و چند لحظه بعد شعله‌های آتش زبانه می‌کشد، بدون اینکه دست شما احساس گرمای غیر قابل تحملی بکند.

وسایل لازم برای این کار عبارتند از:
  • 12 سانتیمتر مکعب سولفور کربن
  • 8 سانتیمتر مکعب تتراکلرور کربن


حال ابتدا آنها را خوب باهم مخلوط کنید. سپ بدون اینکه کسی متوجه بشود دستتان را روی بخاری نیم گرم یا آجری که روی اجاق برقی قرار دارد و نظایر آن گرم کنید و آن گاه مخلوط را در گودی دستتان بریزید. در مدتی خیلی کوتاه مایع شروع به شعله کشیدن می‌کند. این سوختن توام با بوی خیلی زننده نیست و می‌توان حتی در داخل ساختمان نیز به اجرای آن اقدام کرد.

در صورتی که موقعیت مناسب نباشد تا شما قبلا دستتان را تا آن اندازه گرم کنید، می‌توانید نظیر آزمایش فوق ، به کمک یک لوله شیشه‌ای گرم ، مایع را مشتعل سازید. اگر مواد تازه و موثر باشند، این طریق برای مشتعل کردن آن کافی خواهد بود. در غیر این صورت کبریت بکشید و به فاصله کمی از آن نگهدارید. مایع شعله ور خواهد شد. اما دست شما آنقدر گرم نمی‌شود که غیر قابل تحمل باشد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
آب شعله آفرین!

ظرف شیشه‌ای را از روی میز بر می‌دارید و از مایع بی‌رنگی که دارد کمی به دهان پر کرده و تظاهر به خوردن آن می‌کنید. سپس آن را بیرون تف می‌کنید. روی میز می‌ریزد و بلافاصله شعله می‌کشد. علاقه مندان سرگرمیهای شیمی می‌توانند جهت اجرای این آزمایش ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:

سپس باید به ترتیب زیر عمل کرد:


صفحه مسطح نسوز را در محل دلخواهی روی میز قرار داده و روی آن کریستالهای ایندرید کرومیک را بپاشید. وقتی الکل اتیلیک را که به عنوان آب به تماشاچیان معرفی کرده‌اید در دهان گرفته و روی کریستالهای ایندرید کرومیک بریزید، فعل انفعالات شدیدی انجام یافته و حرارت زیادی تولید می‌گردد تا انجا که الکل اتیلیک مشتعل می‌شود و ارتفاع شعله حتی به 15 الی 20 سانتیمتر هم می‌رسد.

شما اگر حاضر به ریختن الکل در دهان خود و تف کردن آن روی میز نیستید (زیرا این عمل در حضور دوستان ، کمی زشت است) ، می‌توانید در یک ظرف حلبی ، چند گرم ایندرید کرومیک بریزید و الکل اتیلیک را که آب معرفی کرده‌اید روی آن اضافه کنید. بلافاصله شعله‌ها از درون ظرف حلبی زبانه خواهد کشید. یاد آوری می‌کنیم که در تمام آزمایشهای شیمی که با شعله همراه است، باید دقت زیاد کرد تا لباس شما آتش نگیرد و دستتان نسوزد و همچنین این آزمایشان حتما باید چند بار قبلا آزمایش شده و سپس تماشاچیان اجرا گردد.
 

mirhamida

عضو جدید
برای ساختن این باتری فقط به کمک مادرتان نیاز دارید.

اگر می‌پرسید چرا، کافی است نگاهی به لیست مواد لازم بیندازید.


مواد لازم:
• چند عدد لیموترش ( می‌توانید به جای لیمو، از نوشابه یا آبلیمو هم استفاده کنید. )
• مقداری سیم مسی
• تعدادی سکه
• چند عدد گیره کاغذ
• چاقو
• قیچی
• لامپ کوچک، ساعت دیجیتالی یا هر وسیله الکتریکی کم مصرف دیگری که با استفاده از آن بتوان باتری را امتحان کرد
نگفتی لامپ چند ولت و آمپر باشه!:w29:
 

mojtaba2

عضو جدید
در خواست

در خواست

سلام .
یکی به داده من برسه.من مطلب در مورد خازن شیمیایی می خوام.:mad:
 

موني

عضو جدید
سلامموني هستم لطفا يك مقاله از ساينس دايركت يا تتراهدرون در مورد دي ان اي برام پيدا كنيد قبلا از همكاري شما ممنونم
 

icy

عضو جدید
تاپیک باحالی بود اوردمش بالا تا همه ببینن و کسی اگه چیزه جدیدی میدونه بهش اضافه کنه(icy باستان شناس میشود:دی)
 

Arman-posh

عضو جدید
سلام من تازه اومدم از آزمایش آتش سرد در صفحه اول خیلی خوشم اومد ببخشید سلام یادم رفت: سلام
 

آتسا

عضو جدید
سلام

سلام

ای ول عجب تالار توپ و خوب و علمی
ممنون میشم اگه در مورد ازمایش تعیین نقطه انجماد نفتالین و تیین جرم مولکولی از نزول نقطه انجماد برام توضیح بدین
 
ای ول عجب تالار توپ و خوب و علمی
ممنون میشم اگه در مورد ازمایش تعیین نقطه انجماد نفتالین و تیین جرم مولکولی از نزول نقطه انجماد برام توضیح بدین

سلام آتوسا خانم
خوش اومديد به سايت خودتون
توي لينك هاي زير گزارشهاي آزمايشگاه دوستان در مورد همين عناويني كه فرموديد هست . ميتونيد يه نيگا بندازيد;)
گزارش كار آزمايشگاه شيمي آلي (http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/multipage.gif 1 2)
گزارش کار آزمایشگاه شیمی آلی
 

آتسا

عضو جدید
مرسی

مرسی

ممنونم نیمای عزیز اما هر کاری کردم دان نشد :redface::redface::redface::redface::redface::redface::redface::mad:
:((((((((((((((((((((
 

m_sh_eng

عضو جدید
سلام .
یکی به داده من برسه.من مطلب در مورد خازن شیمیایی می خوام.:mad:






دید کلی

این نوع خازن‌ها شامل مایع یا خمیری است که آن را الکترولیت می‌نامند. در این الکترولیت ، جوشن آلومینیومی جای داده شده ‌است که سطح نسبتا زیادی دارد. ترکیب ماده الکترولیت متفاوت است و هر کارخانه ترکیب مخصوص خود دارد که به‌صورت مایع یا خمیر داخل ظرف استوانه‌ای شکل آلومینیومی آب‌بندی شده قرار دارد.

عملکرد

وقتی که فشاری بین الکترولیت و آلومینیوم گذاشته می‌شود (آلومینیوم به پتانسیل مثبت متصل می‌شود) ، جریانی که برقرار می‌شود، باعث تجزیه الکترولیت می‌گردد و پوششی از آلومین (اکسید آلومینیوم) به دور جوشن آلومینیومی بسته می‌شود و چون به این ترتیب آن را عایق می‌کند، باعث قطع شدن جریان می‌گردد. چون ضخامت این پوشش کم است (چند هزارم میلی‌متر) ، بخوبی فهمیده می‌شود که ظرفیت این خازن ها که آلومینیوم و الکترولیت دو جوشن آن را تشکیل می‌دهند تا چه اندازه زیاد است.

خازنهای الکترولیت بر خلاف خازنهای معمولی"پلاریزه" یعنی جهت‌دار هستند و اجبارا باید قطب مثبت فشار را به آلومینیوم متصل کرد. اگر قطبها را برعکس متصل کنیم، خطر از بین بردن خازن پیش می‌آید. بنابراین نباید به چنین خازنی فشار متناوب وارد کرد. هر نوع از این خازنها برای فشار معین و کار مشخص از طرف کارخانه سازنده ساخته شده ‌است و از حدود آن نباید تجاوز کرد. حتی ظرفیت این خازن بستگی به فشاری که به دو جوشن آن گذاشته می‌شود، دارد. هر چه فشار بالاتر رود، ظرفیت کم می‌شود.



خازن الکترولیت تحت فشار بالا

اگر خازن الکترولیت تحت فشار ، لحظه ای زیادتر از حد مجاز قرار گیرد، انفجار بوجود می‌آید (یعنی دو جوشن ، جرقه زده و صدای انفجار بگوش می‌رسد). ولی خطر زیادی متوجه خازن نمی‌شود، زیرا بزودی پوشش ، آلومین دوباره تشکیل می‌گردد. در مورد خازنهای کاغذی اینطور نیست، زیرا کاغذ در اثر جرقه می‌سوزد و تبدیل به کربن می‌شود و باین ترتیب خاصیت عایق بودن خود را از دست می‌دهد و کم و بیش دو جوشن را به یکدیگر اتصال کوتاه می‌دهد.

مشخصات خازنهای الکترولیتی

  • خازنهای الکترولیتی در اندازه‌های مختلف وجود دارد و از لحاظ اتصال به مدار دو قطب مثبت و منفی کاملا مشخص است تا بطور صحیح به مدار بسته شود و گرنه غشاء نازک عایق آن از میان می‌رود و به اجزائی از مدار که قبل از خازن قرار دارد آسیب می‌رسد.
  • خازنهای الکترولیت با ظرفیت و ولتاژ مجاز زیاد دارای حجم نسبتا بزرگی است و بوسیله سیم پیچ و مهره و پولک یا بست روی شاسی نصب و محکم می‌شود. قطب مثبت با رنگ قرمز و قطب منفی با رنگ سیاه کاملا مشخص است. گاهی نیز قطب مثبت به بدنه آلومینیومی متصل است و گیره مخصوص ندارد.
  • خازنهای الکترولیت معمولا دارای جلد فلزی هستند که به این ترتیب با ماده الکترولیت ارتباط داشته و به قطب منفی متصل می‌شوند.
  • ظرفیت خازنهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بین 8 تا 32 میکروفاراد است.
کاربرد

  • خازنهای الکترولیتی بیشتر در جایی که احتیاج به ذخیره مقدار انرژی زیادی باشد، استفاده می‌شود. از این نوع خازنها تا ظرفیت 20000 میکروفاراد با حجم نسبتا کوچک می‌توان تهیه نمود.
  • این خازنها اغلب به عنوان صافی بکار می‌روند.
  • اغلب در فرکانسهای پایین ، برای دکوپلاژ استفاده می‌شود. بخصوص در مورد دکوپلاژ مقاومتهای پلاریزاسیون.
 

m_sh_eng

عضو جدید
ذوب فلزات بدون منبع حرارت

ذوب فلزات بدون منبع حرارت

ذوب فلزات بدون منبع حرارت


تئوری

از آنجائیکه جامدات فلزی دارای دمای ذوب بالایی هستند برای مثال آلومینیوم دارای نقطه ذوب 660 درجه سانتیگراد و کلسیم دارای نقطه ذوب 810 درجه سانتیگراد می‌باشد، از این رو برای ذوب فلزات به منبع حرارت با درجه بالایی نیاز داریم اما به روش زیر می‌توان فلز آلومینیوم را به حالت مذاب درآورد. برای انجام این کار روی یک ظرف بزرگ پر از شن ، ظرف کوچکی پر از پودرهای مختلف و از جمله پودر آلومینیوم قرار داده می‌شود و بالای آن یک نوار باریک منیزیم بعنوان فتیله گذاشته می‌شود. با کبریت زدن به این فتیله ،بلافاصله یک شعله تماشایی و شدید بلند می‌شود و گرمای عجیبی نیز حاصل می‌گردد و بطوری که ظرف کوچک فلزی روی ظروف بزرگ پر از شن کاملا سرخ شده و محتویات آن بصورت آهن مذاب در می‌آید.

وسایل مورد نیاز
  • پودر آلومینیوم
  • پودر اکسید فریک
  • پراکسید باریم
  • یک ظرف کوچک و ضخیم فلزی
روش اجرا

برای اجرای این آزمایش ، پس از تهیه وسایل مورد نیاز ، ابتدا یک ظرف بزرگ فلزی نیز تهیه نموده و آن را پر از شن سازید و آزمایش را روی آن اجرا کنید تا حرارت شدید میز را نسوازند.
حال در ظرف کوچک سه قسمت اکسید فریک و یک قسمت پودر آلومینیوم ریخته و با هم خوب مخلوط کنید. سپس ، در روی این مخلوط ، به ضخامت یک سانتی متر مخلوطی از ده قسمت پراکسید باریم و یک قسمت پودر آلومینیوم بریزید و روی آن فتیله منیزیم را قرار دهید. این فتیله بشکل نوار باریکی بطول 12 سانتی متر است که وسط آن بهم پیچیده شده و دو سرش آزاد هستند و در توی پودر فرو رفته اند.
کافی است که حالا به این فتیله کبریتی بزنید تا شعله ور شده و به سرعت حرارت شدیدی ایجاد شود تا آنجا که ظرف را سرخ کرده و محتویات آن را بصورت مذاب درآورد.

دلیل انجام کار
با وجود عجیب بودن آزمایش ، دلیل آن ساده است. آلومینیوم با اکسیژنی که از اکسید فریک آزاد می‌شود ترکیب یافته و حرارت کافی برای تولید این گرما و ذوب محتویات آن بدست می‌آید.
 

علی شیخی

عضو جدید
روش تهیه ی نارنجک دودزا

روش تهیه ی نارنجک دودزا

این مطلب از جایی کپی پیست نشده و خودم آن را کشف کرده ام.
این مواد را در بشری میریزیم (زیر آن هایی که خط کشیده ام بیشتر بریزید)(گوگرد-کلرات پتاسیم-
پودر روی-پودر منیزیم-ذغال-نیترات آهن-نفتالین-آمونیم دی کرومات-پتاسیم نیترات-اوره-پتاسیم برمید-پودر آلومینیم-آلومینیم{گزانتول}-شکر)
کمی تعداد مواد زیاد است :biggrin:و لی آگر آن را روی تیر آهن بزارید آن آب میشود:eek:.
روش تهیه دوم
به نسبت 6 و 5 پتاسیم نیترات و گلوکز را با هم مخلوط می کنیم بعد کمی اوره ی حل شده در اسید نیتریک بالای 40% درونش می ریزیم.آنرا روی شعله می گذاریم تا رنگش زرد شود و به شکل کرم کارامل در آید حال بگذارید خنک شود و آتشش بزنید حسابی دود به پا می کند.;)
بعضی از این ها به شکل اتفتقی کشف شد.:surprised:
 

علی شیخی

عضو جدید
سلام

سلام

از آزمایش های بالا تصادفی کشف شدند مثلاً بشری که استفاده کرده بودیم را نشسته یودم و محلول اسید نیتریک و اوره تویش بود.
آزمایش اول هر ماده را که دوست داشتم تویش ریختم و باهال شد و اولش بوی تخم مرغ گندیده می داد ولی بعدش با آن دودی که هوا کرد جبران نمود.:surprised::biggrin::smoke::crying2::king::wallbash::victory::neutral::book::w01::w02::w04::w44::w46::w14::w43::w41::w39::w25:
 

*دختر باران*

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزمایشات جالب!!!!

آزمایشات جالب!!!!

***چطور ميشود آتش طبی كه در بسياری از شعبده بازی ها درست مي كنند را ايجاد كنيم ؟

از يك قطره چكان دو قطره مايع به داخل ليوان كاغذي ريخته و اين ليوان را روي يك صفحه نسوز قرار مي دهيد. بعد از چند ثانيه فعل و انفعالي همراه با انفجار و شعله صورت ميگيرد.


مواد مورد نياز:
يك گرم پر منگنات دو پتاس سائيده ، يك قطره چكان حاوي گليسيرين ، صفحه نسوز .
*پر منگنات دو پتاس خيلي سريع گليسيرين را اكسيد مي نمايد و در اثر حرارت زياد حاصله از فعل و انفعال شعله ايجاد مي شود.*
يك ليوان كاغذي حاوي پر منگنات دو پتاس را روي يك صفحه نسوز قرار داده و گليسيرين را قطره قطره اضافه نمائيد. مي توان به جاي ليوان كاغذي يك بوته آهني بكار برد. اگر اين بوته آهني را قبلا گرم نماييد واكنش سريعتر انجام مي پذيرد والا زمان لازم به چند دقيقه مي رسد تا شعله ظاهر شود. اين آزمايش در تاريكي موثرتر است.



*************************************************************
***انفجار ترقه ای چطور رخ میدهد؟
در يك بطري سودا را برداشته و دهانه بطري را روي شعله بگيريد. انفجار شديدي به وقوع مي پيوندد.
مواد مورد نياز :
منبع هيدروژن و اكسيژن و يك بطري سودا.
گازهاي هيدروژن و اكسيژن را قبل از شروع آزمايش در بطري وارد كرده و در آن ببنديد. دور بطري را با سلفون يا نوار چسب اسكاچ بپوشانيد. اين عمل براي اين است كه اگر بطري در هنگام آزمايش شكست ذرات شيشه پخش نشود.
*وقتي كه نسبت حجمي هيدروژن و اكسيژن دو به يك باشد انفجار با ماكزيمم شدت خود اتفاق خواهد افتاد. البته با نسبت هاي ديگر اكسيژن و هيدروژن نيز انفجار صورت مي گيرد ولي شدت انفجار زياد نخواهد بود. هيدروژن خالص به تنهايي در مقابل شعله ميسوزد ولي انفجار توليد نميكند. مصرف شيشه سودا بهتر از شيشه معمولي مي باشد. زيرا خطر شكستن آن در اثر انفجار كمتر است.*




************************************************************************
*امیدوارم این آزمایش ها رو تو آزمایشگاه انجام بدین وتمام نکات ایمنی رو رعایت کنین تا خطری تهدیدتون نکنه.خوشحال میشم نظراتتون رو بدونم*

 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

شیر را به نوشابه تبدیل کنید!

شعبده‌ باز ظرف نسبتاً بزرگي را كه محتوي شير است. به حاضران نشان مي‌دهد.

سپس مقداري از آن را در يك ليوان مي‌ريزد. بلافاصله شير در ليوان به صورت نوشابه

درمي‌ آيد. اين كار چگونه ممكن است؟


واقعيت اين است كه، شعبده‌باز از قبل، و دور از چشم حاضران، يك ليتر شير در يك

ظرف شيشه‌اي ريخته، و به آن يك قاشق غذاخوري سود اضافه كرده، و خوب به هم

زده است. و ليوان ديگر هم – كه به ظاهر خالي به نظر مي‌رسد – محتوي سه قطره

محلول الكلي فنل فتالئين است، كه رويش چند قطره شربت كارامل نيز افزوده شده

است (معمولاً ته اين ليوانها ضخيم بوده، و محفظه كوچكي در آن قسمت ايجاد شده

است،و براي اينكه مواد ريخته شده در آنها ديده نشود،در پايينترين قسمت بدنه ليوان،

يك حاشيه به رنگ سفيد زده مي‌شود، كه ظاهراً جنبه تزييني دارد).



دليل آزمايش را مي‌توان چنين توضيح داد كه، تغيير اسيديته محيط در ليوان دوم با

شناساگر فنل فتالئين، و وجود شربت كارامل، سبب مي‌شود، كه تماشاگر تصور كند،

شير به نوشابه تبديل شده است!






قایقی بسازید که با نیروی صابون حرکت میکند!


یک کارت ویزیت کوچک

صابون مایع یا محلول آب و صابون یا مایع ظرفشویی

خط کش

قیچی

یک تشت آب برای قایق بازی!

روش کار:


1.با قیچی کارت را ببرید و آن را به شکل قایق درآورید.

2. شکاف کوچکی در عقب قایق ایجاد کنید. این جا مخزن سوخت شماست.

3. قایق را روی آب بگذارید و چند قطره صابون در شکاف عقب آن بریزید. کمی

صبر کنید.

4. قایق راه افتاد. نه؟ فکر می‌کنید چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

جاذبه مولکولی بین مولکولهای موجود در سطح آب، باعث ایجاد کشش سطحی

می‌شود. کشش سطحی باعث می‌شود که این لایه شبیه یک پوسته عمل کند.

این پوسته نازک مانند یک بالن است.

اضافه کردن صابون مانند ترکاندن بالن است. شما کشش سطحی را از بین میبرید.

پوسته شکافته می‌شود و به دو طرف کشیده می‌شود. اگر چیزی روی این

ذرات آب باشد (مثلا قایق شما) شروع به حرکت خواهد کرد.

5. خوب، اگر دلیلی که ما گفتیم درست باشد، قایق وقتی که صابون را به جای

شکاف، روی آب بریزید هم باید حرکت کند. امتحان کنید. حرکت کرد؟

6. دقت کنید که هر بار بایستی از آب تازه استفاده کنید، وگرنه قایق تکان نمیخورد!






روشن کردن شمع بدون شعله آتش!

نمايشي كه اجراي آن كاملاً غيرممكن به نظر مي‌رسد. شعبده باز شمعي را روي

ميز قرار مي‌دهد، و نوك يك ميله شيشه خيلي معمولي (همزن) را به فتيله آن

مي‌زند. شمع روشن مي‌شود! چرا؟

با آنكه نمايش خيلي خارق‌العاده به نظر مي‌رسد، ولي اجرايش ساده است، به

طوري كه شما نيز مي‌توانيد موفق به انجام آن شويد. كافي است كه ابتدا وسايل

زير را آماده كنيد:

اولاً دو يا سه گرم كلرات پتاسيم، و همان مقدار قند، كه هر دو را به طور مجزا به

صورت پودر در آورده‌ايد. ثانياً يك شمع درشت معمولي، كه حتي‌الامكان فتيله آن

كمي كلفت‌تر از معمول باشد (اين شمع نبايد قبلاً مورد استفاده قرار گيرد). ثالثاً

چند گرم اسيدسولفوريك خيلي غليظ، پس از تهيه اين وسائل، قبلاً فتيله را به

كمك يك سوزن، كاملاً از هم باز كنيد، به طوري كه تارهاي آن جدا از هم باشند.

سپس كلرات پتاسيم و قند را – كه به طور جداگانه در هاون كوبيده، و به صورت

پودر نرم درآورده‌ايد – با هم مخلوط كنيد (اگر اين دو ماده را با هم در هاون خرد

كنيد، امكان انفجار وجود دارد). اين مخلوط را از قبل روي فتيله شمع بريزيد، به

طوري كه اين ذرات لابه‌لاي تارهاي فتيله را به خوبي پر كنند. و چون اين دو ماده

سفيد بوده، و همرنگ فتيله شمع هستند، مسلماً كسي از اين آماده‌سازي آگاه

نخواهد بود.

و حالا بدون اينكه كسي مطلع باشد، سر يك همزن شيشه‌اي را در اسيدسولفوريك

غليظ فرو ببريد، و بلافاصله به فتيله شمع بزنيد. چون براده قند در مجاورت كلرات

پتاسيم است، به كمك اسيد سولفوريك آتش خواهد گرفت، شمع روشن میشود.

 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

عبور تخم مرغ از یک لوله تنگ!


وسایل:
تخم مرغ 1 عدد - بطری شیشه ای با دهانه ی تنگ - سرکه - وازلین - پنبه - الکل

تخم مرغ را حداقل 6ساعت قبل درون سرکه قرار داده( اینکار را طوری انجام میدهیم

که سرکه تمام سطح تخم مرغ را بپوشاند)

توجه داشته باشیم تخم مرغ تازه نه در اب و نه در سرکه شناور نمیشود و بطور کامل

غرق میشود.

پوسته تخم مرغ با سرکه واکنش داده و تبدیل به یک لایه لاستیکی شکل و انعطاف

پذیر در می شود.

وقتی پوسته تخم مرغ کاملا انعطاف پذیر گردید دهانه ی بطری را با وازلین چرب کرده

و پنبه را به الکل اغشته و با احتیاط آتش زده و درون بطری بیندازید.

حال اگر تخم مرغ را بر دهانه ی بطری قرار داده، طی یک واکنش ناگهانی به درون

بطری مکیده میشود!


 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

فرار چوب کبریت ها!!


دو عدد چوب کبریت را به طور موازی و با فاصله کم، روی سطح آب قرار دهید.

چوب کبریت دیگری بردارید و آن را آغشته به مایع ظرفشویی کرده و در میان

آن دو، با سطح آب تماس دهید.

خواهید دید که چوب کبریت ها به سرعت از هم دور می شوند!



در واقع مایع ظرفشویی، کشش سطحی را در بین دو چوب کبریت کاهش

می دهد و کشش آب از دو طرف چوب کبریت ها را از هم دور می کند.
 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بمب صوتی تری یدید نیتروژن[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]ید+ امونیاک+ یدید پتاسیم.

كافی است این سه ماده را با هم مخلوط كرده و سپس صاف کنید و روی صافی را بذاریم

خشک شود سپس با یك ضربه (با پا ,چوب,...)به این ماده صدای بلندی شنیده میشود.


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]شمع در شمعدان خود به خود روشن میشود[/FONT][/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]-شمع ها قبلا نباید روشن شده باشند.

-قبلا تارهای فتیله را با سوزن از هم جدا كرده و افشان كنید.

كافی است كه 2 گرم فسفر تهیه كنید و ان را در 5 برابر حجم خود سولفید كربن حل كنید.

اگر روی شمع ها یك قطره كوچك سولفید كربن شامل فسفر بریزید شمع ها به فاصله 10

دقیقه روشن خواهند شد.




[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دستمال چگونه نمی سوزد؟[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]كافی است 100 سانتی متر مكعب الكل اتیلك را در 600 سانتی متر مكعب اب مخلوط نمایید

دستمال را در ان مایع خیس كنید سپس با خیال راحت ان را اتش بزنید و خاطر جمع باشید كه

دستمال هر چند شعله می كشد اما نمی سوزد زیرا الكل مشتعل میشود ولی بخار ابی كه از

دستمال بلند میشود مانع سختن ان میگردد!!!! (این کارها میتوانند نوعی تردستی باشند)


 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
aminrokh علائم و ایمنی در آزمايشگاه شيمي شیمی 11

Similar threads

بالا