بازی با ورق...

immigrant

عضو جدید
همونطور که میدونین ورق بازی تو شرع اسلام حرامه حتی بازی بدون قمار و حتی با کامپیوتر ...
اول این که یه نوع بازی با ورق هست که باید جمع اعداد برگهای رو زمین 11 بشه که بازیکن اونها رو برداره و امتیاز بگیره .
اما موضوع مهم تر اینکه توی ارزش گذاری ورق ها آس مهمترینه که نمادش Aهست معادل اولین حرف یونانی یعنی آلفا و اعداد یونانی مثل حروف ابجد ارزش گذاری میشن و هر حرف لاتین یه معادل تو حروف یونانی داره... آلفا معادل عدد 1و معادل حرف A تو حروف لاتین
بعد از آس با ارزش ترین برگ شاهه با نماد حرف لاتین K معادل حرف دهم یونانی یعنی کاپا
حالا تو بازی ها وقتی یه بازیکن شاه رو میزاره رو زمین و طرف مقابل برای بردن اون برگ( برگ K که نماد عدد 10 هست) باید آس رو کنه ( برگ Aکه نماد عدد 1 هست ) حالا به نظر شخص من این یعنی 10+1=11 انجام داده یعنی نعوذ بالله نعوذ بالله نعوذ بالله خدا رو به مبارزه میطلبه و....
 

immigrant

عضو جدید
ولی نکته ای که قابل ذکر است اینه که کلمه Queen در فرهنگ لغات به معنی "شهبانو، ملكه‌، زن‌ پادشاه‌" معنی میشود. هنگامی که این بازی وارد ایران شده است شیعیان ایران حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را با نام بی بی می شناختند و احترام زیادی هم برای این نام قائل بودند و دستهای پشت پرده کلمه Queen در ورق بازی را به بی بی ترجمه کرده که این جای تامل دارد.
 

immigrant

عضو جدید
حکم مراجع تقلید...

حکم مراجع تقلید...

آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می‌آورید، و به بعضی کافر می‌شوید؟! برای کسی از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهی) را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار می‌شوند. و خداوند از آنچه انجام می‌دهید غافل نیست.
آیه 85


اینها همان کسانند که آخرت را به زندگی دنیا فروخته‌اند؛ از این رو عذاب آنها تخفیف داده نمی‌شود؛ و کسی آنها را یاری نخواهد کرد. آیه 86

سوره بقره


بازی با شطرنج و پاسور

سوال: بازی با شطرنج و پاسور حکمش چیست؟



حضرت آیة الله خامنه ای:
بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است و بازی شطرنج اگر آلت قمار نباشد، بدون برد و باخت اشکال ندارد.



حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
آیت الله فاضل لنکرانی (ره) بازی با آلات قمار مطلقا حرام است. اگر مکلف احراز کند که (شطرنج و پاسور) از آلت قمار بودن خارج شده و برد و باختی در کار نباشد، بازی با آن مانعی ندارد و تا احراز نشود نباید بازی کنند


حضرت آیة الله سیستانی:
شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان درعرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست.



حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:
مطلقا حرام است.



حضرت آیة الله تبریزی:
بازی با آلات قمار چه با برد و باخت باشد یا بدون آن جایز نیست و پاسور از آلات قمار است وشطرنج نیز تا وقتی که محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده بطوری که در هیچ مجتمعی قمار با آن متعارف نباشد بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست.



حضرت آیة الله مکارم شیرازی:
اگر شطرنج درعرف عام از صورت قمار خارج شده باشد وبه عنوان ورزش شناخته شد مانعی ندارد و بازی با پاسور بدون برد و باخت نیز اشکال دارد.



حضرت آیة الله بهجت:

با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت با احتیاط شدید حرام است.



امام خمینی(ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده باشد و بعنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد و برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد و تا احراز نشود باید بازی نکنند.
استفتائات، 1380، پنجم، ج 2، ص 9 و 10، س 18 و 21




آیت الله اراکی(ره)
سؤال: بازی با ورق بدون برد و باخت بلکه صرفاً برای تفریح چه حکمی دارد؟
باحتیاط واجب بدون برد و باخت هم بازی نکنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)



آیت الله بهجت (ره)
بازی با آلات قمار بدون برد و باخت خلاف احتیاط است و احتیاط شدید در ترک بازی شطرنج بدون برد و باخت است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله تبریزی(ره)
بازی با آلات معروفه ی قمار ولو بدون برد و باخت جایز نیست، و شطرنج تا مادامی که محرز نشود که کلیةً از آلت قمار خارج شده بازی با آن ولو بدون برد و باخت مالی جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
بازی با چیزی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد.
بازی با پاسور مطلقاً جایز نیست و امّا بازی با شطرنج در صورتی که از ابزار قمار محسوب نمی شود بدون برد و باخت اشکال ندارد.
اجوبة الاستفتائات امیر کبیر، 1384، بیست و دوم، ص 245، س 1116
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله خویی(ره)
بازی با آلات قمار چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت حرام است.
منهاج الصالحین، عشرون، بیروت ج 2، ص 9، م 19
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه) پاسور از آلات قمار است و بازی با آن به قصد سرگرمی نیز جایز نیست



آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
شطرنج حرام است.
و پاسور مادامی که قمار است بدون برد و باخت به احتیاط واجب جایز نیست.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت به نظر اینجانب حرام است و پاسور نیز حکم شطرنج را دارد. والله العالم
و فوائدی که برای شطرنج از قبیل سرگرمی و... ذکر کرده اید نمی تواند مجوّز عمل بشود. والله العالم
جامع الاحکام، 1382، چهارم، ج 1، ص 303، س 1044 و 1042




آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر مکلف احراز کند که (شطرنج و پاسور) از آلت قمار بودن خارج شده و برد و باختی در کار نباشد، بازی با آن مانعی ندارد و تا احراز نشود نباید بازی کنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) جامع المسائل یازدهم، ج 1، ص 237، با استفاده از س 952 و 951 و همان، 1383، یازدهم، ج 2، ص 314، با استفاده از س 953، و ص 323، با استفاده
از س 973



آیت الله گلپایگانی (دام ظلّه)

بازی با پاسور و شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)



آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
اگر شطرنج و پاسور... در عرف عام واقعاً به عنوان ورزش یا سرگرمی شناخته شود ( بازی با آن بدن برد و باخت مالی) جایز وگرنه حرام است.
استفتائات جدید، 1384، اول، ص 157 با استفاده از س 544 و 534 استفتائات جدید، 1383، اول، ص 158 و 159، با استفاده از س 471 و 472


آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
پاسور از آلات قمار است و بازی با آن به قصد سرگرمی نیز جایز نیست.
شطرنج در صورتی که از آلات قمار بودن خارج شده و فقط به عنوان یک ورزش فکری بکار گرفته شود اشکال ندارد.
استفتائات جدید، 1384، اول، ص 157، با استفاده از س 544 و 534 استفتائات جدید، 1383، اول، ص 158 و 159، با استفاده از س 471 و 472




آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)

بنابراحتیاط واجب بازی با آلات قمار بدون برد و باخت بنابراحتیاط واجب حرام است.
منهاج الصالحین مدرسه امام باقر(علیه السلام)، نگارش، سوم، ج 3، ص 12، م


 

سعیده راد

عضو جدید
کاربر ممتاز
:que:
این یعنی چی؟
این فقط تعبیر شخصی بعضی از آقایون.....
اگه اینجوری باشه که همه چی میشه حرامن در حرامن در حراما
 

سعیده راد

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می‌آورید، و به بعضی کافر می‌شوید؟! برای کسی از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهی) را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار می‌شوند. و خداوند از آنچه انجام می‌دهید غافل نیست.
آیه 85


اینها همان کسانند که آخرت را به زندگی دنیا فروخته‌اند؛ از این رو عذاب آنها تخفیف داده نمی‌شود؛ و کسی آنها را یاری نخواهد کرد. آیه 86

سوره بقره


بازی با شطرنج و پاسور

سوال: بازی با شطرنج و پاسور حکمش چیست؟



حضرت آیة الله خامنه ای:
بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است و بازی شطرنج اگر آلت قمار نباشد، بدون برد و باخت اشکال ندارد.



حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
آیت الله فاضل لنکرانی (ره) بازی با آلات قمار مطلقا حرام است. اگر مکلف احراز کند که (شطرنج و پاسور) از آلت قمار بودن خارج شده و برد و باختی در کار نباشد، بازی با آن مانعی ندارد و تا احراز نشود نباید بازی کنند


حضرت آیة الله سیستانی:
شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان درعرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست.



حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:
مطلقا حرام است.



حضرت آیة الله تبریزی:
بازی با آلات قمار چه با برد و باخت باشد یا بدون آن جایز نیست و پاسور از آلات قمار است وشطرنج نیز تا وقتی که محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده بطوری که در هیچ مجتمعی قمار با آن متعارف نباشد بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست.



حضرت آیة الله مکارم شیرازی:
اگر شطرنج درعرف عام از صورت قمار خارج شده باشد وبه عنوان ورزش شناخته شد مانعی ندارد و بازی با پاسور بدون برد و باخت نیز اشکال دارد.



حضرت آیة الله بهجت:

با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت با احتیاط شدید حرام است.



امام خمینی(ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده باشد و بعنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد و برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد و تا احراز نشود باید بازی نکنند.
استفتائات، 1380، پنجم، ج 2، ص 9 و 10، س 18 و 21




آیت الله اراکی(ره)
سؤال: بازی با ورق بدون برد و باخت بلکه صرفاً برای تفریح چه حکمی دارد؟
باحتیاط واجب بدون برد و باخت هم بازی نکنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)



آیت الله بهجت (ره)
بازی با آلات قمار بدون برد و باخت خلاف احتیاط است و احتیاط شدید در ترک بازی شطرنج بدون برد و باخت است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله تبریزی(ره)
بازی با آلات معروفه ی قمار ولو بدون برد و باخت جایز نیست، و شطرنج تا مادامی که محرز نشود که کلیةً از آلت قمار خارج شده بازی با آن ولو بدون برد و باخت مالی جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
بازی با چیزی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد.
بازی با پاسور مطلقاً جایز نیست و امّا بازی با شطرنج در صورتی که از ابزار قمار محسوب نمی شود بدون برد و باخت اشکال ندارد.
اجوبة الاستفتائات امیر کبیر، 1384، بیست و دوم، ص 245، س 1116
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله خویی(ره)
بازی با آلات قمار چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت حرام است.
منهاج الصالحین، عشرون، بیروت ج 2، ص 9، م 19
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه) پاسور از آلات قمار است و بازی با آن به قصد سرگرمی نیز جایز نیست



آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
شطرنج حرام است.
و پاسور مادامی که قمار است بدون برد و باخت به احتیاط واجب جایز نیست.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)




آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت به نظر اینجانب حرام است و پاسور نیز حکم شطرنج را دارد. والله العالم
و فوائدی که برای شطرنج از قبیل سرگرمی و... ذکر کرده اید نمی تواند مجوّز عمل بشود. والله العالم
جامع الاحکام، 1382، چهارم، ج 1، ص 303، س 1044 و 1042




آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر مکلف احراز کند که (شطرنج و پاسور) از آلت قمار بودن خارج شده و برد و باختی در کار نباشد، بازی با آن مانعی ندارد و تا احراز نشود نباید بازی کنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) جامع المسائل یازدهم، ج 1، ص 237، با استفاده از س 952 و 951 و همان، 1383، یازدهم، ج 2، ص 314، با استفاده از س 953، و ص 323، با استفاده
از س 973



آیت الله گلپایگانی (دام ظلّه)

بازی با پاسور و شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)



آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
اگر شطرنج و پاسور... در عرف عام واقعاً به عنوان ورزش یا سرگرمی شناخته شود ( بازی با آن بدن برد و باخت مالی) جایز وگرنه حرام است.
استفتائات جدید، 1384، اول، ص 157 با استفاده از س 544 و 534 استفتائات جدید، 1383، اول، ص 158 و 159، با استفاده از س 471 و 472


آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
پاسور از آلات قمار است و بازی با آن به قصد سرگرمی نیز جایز نیست.
شطرنج در صورتی که از آلات قمار بودن خارج شده و فقط به عنوان یک ورزش فکری بکار گرفته شود اشکال ندارد.
استفتائات جدید، 1384، اول، ص 157، با استفاده از س 544 و 534 استفتائات جدید، 1383، اول، ص 158 و 159، با استفاده از س 471 و 472




آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)

بنابراحتیاط واجب بازی با آلات قمار بدون برد و باخت بنابراحتیاط واجب حرام است.
منهاج الصالحین مدرسه امام باقر(علیه السلام)، نگارش، سوم، ج 3، ص 12، م



خلاصه حرام است یا نیست؟ تکلیف ما چیه الان؟
بازی کنیم یا نه؟
 

tracer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:que:
این یعنی چی؟
این فقط تعبیر شخصی بعضی از آقایون.....
اگه اینجوری باشه که همه چی میشه حرامن در حرامن در حراما

عجب!
به قول سعدی شکر شکن:
من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم// تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)اگر شطرنج و پاسور... در عرف عام واقعاً به عنوان ورزش یا سرگرمی شناخته شود ( بازی با آن بدن برد و باخت مالی) جایز وگرنه حرام است.
استفتائات جدید، 1384، اول، ص 157 با استفاده از س 544 و 534 استفتائات جدید، 1383، اول، ص 158 و 159، با استفاده از س 471 و 472



خیلی وقته بازی نکردم ! البته چون پایش گیر نمیاد

و پس از تحقیقات فراوان!!! به این نتیجه رسیدم که بستگی به طرف داره! درکش چقدر باشه
سه دسته هستن:
1- افرادی که توانایی اینو دارن از وقتشون بهتر استفاده کنن براشون مطلقا حرامه چون وقتشونو الکی هدر می دن
2- دسته ی دوم کسایی که نمی تونن به عنوان سرگرمی صرف ازش استفاده کنن!(یه نفرو من مجبور کردم بیاد بازی کنه بنده خدا نمی خواست اون تو بازی براش ایجاد مفسده پیش اومد و... یه مدت زندگیش ریخت بهم اصلا!)
3- افرادی که وقت ازاد دارن و باید وقتشونو تلف کنن!حتی اگر قمار هم باشه ولی باعث بشه برای جلوگیری از رفتن به گناه بزرگتر بازی کنن یا افرادی که می تونن اینو درک کنن که این صرفا یه سرگرمی هست!

فقط یه نکته رو بگم: اگر نمی خواین بازی کنین الکی نیان داخل!
یه بنده خدایی تعریف می کرد رفیقش اهل قمار بوده یه بار دعوتش می کنه اینم تفریحی بازی می کنه وسطای بازی حوصلش سر میره (نمی دونم چی بازی می کردن که یه نصف روز طول می کشه!) ورقا رو میریزه زمین طرف اتیش میگیره می خواد سرشو ببره!)


در کل ورق مفسده ایجاد می کنه و یه جورایی ذهنو در جهت منفی رشد میده

در کل بازی خوبی هست مفسد های شیرینی داخلش هست! بیشتر توصیح ندم و ولی به عنوان گناه کوچیکی که می تونه مثل در گناهای بزرگتر باشه می مونه

دیگه بستگی به شخص و ظرفیتش داره
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
عجيبه بعضي دوستاني كه نه با اسلام پيامبر اعتقاد دارند نه به خداي پيامبر يه فتوا در مورد يك مسئله جزئي اينقدر ذهنشون رو مشغول ميكنه
اگر مثلا ميخواهيد دين و خدا رو نفي كنيد كه اين راهش نيست اگر هم حكم يك مرجع را بازهم اين راهش نيست!!
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
من اینجا پست زده بودم.
پس کوش؟

نترسید پاک نکنید، دینتون بر فنا نمیره

مشکل نرم افزاری نیست. سخت افزاریه
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
منم یه پست زده بودم

و به صورت فکری داستان ورق رو گفته بودم

نه صد اسلام نه مذهبی

اون چه موردی داشت؟
 
بالا