بارداری مشاوره میخواهد

taxus

عضو جدید
بارداری مشاوره می‌خواهد

مشاوره‌هاى قبل از باردارى در دنيا سابقه‌اى 20 ساله دارد اما در کشور ما از طرحش به طور جدى شايد 5 يا 10 سال بيشتر نگذشته باشد. خوشبختانه در سال‌هاى گذشته تعداد زوج‌هايى که قبل از باردارى براى مشاوره به پزشک متخصص ؛ مراجعه مى‌کنند، روزافزون بوده است... به خصوص در ميان اقشار تحصيلکرده اين رقم بيشتر از سابق شده است. با همه اينها اين عدد در حال حاضر بيش از 10 درصد هم نيست. اين 10 درصد البته آنهايى هستند که براى مشاوره باردارى فرزند اولشان مراجعه مى‌کنند چون براى باردارى دوم و سوم متاسفانه هنوز مراجعه زوج‌ها را نداريم و اگر هم داريم شايد 2، 3 مورد انگشت‌شمار باشند.
زوجين بايد ضرورت مشاوره قبل از هر باردارى را درک کنند، ربطى ندارد اين باردارى اولشان است يا سوم. امکان دارد در باردارى اول يک خانم، بيمارى خاص يا مصرف داروهاى خاص نياز نبوده يا به عنوان نمونه او در باردارى قبلى‌اش دچار ناراحتى‌هاى تکرار‌شونده‌اى شده باشد که نياز است در باردارى بعدى حتما مورد بررسى قرار گيرد. نمونه‌هاى واضح آن مسموميت باردارى و پارگى کيسه آب است. قبل از باردار شدن پزشک بايد بداند در باردارى گذشته چه اتفاق‌هايى افتاده تا بتواند به موقع شرايط را تحت‌کنترل بگيرد.
لازم است همه زوج‌ها بدانند اگر اهميت مشاوره باردارى بيش از مراقبت‌هاى دوران باردارى نباشد، کمتر از آن نيست. هدف‌هاى زيادى در يک مشاوره دنبال ميشود. اين مشاوره خيلى وقت شما را نمى‌گيرد اما بسيار باارزش است و کمکتان مى‌کند باردارى خود را با حداقل عوارض پشت سر بگذاريد. در مورد همين پارگى زودرس کيسه آب که يکى از زمينه‌هاى مهم بروز آن عفونت‌هاى واژينوباکتريال (عفونت داخل واژن) است به راحتى اين امکان وجود دارد که قبل از باردار شدن با يک بررسى ساده و درمان سريع آن را از بين برد تا چنين مشکلى رخ ندهد و زايمان پرخطر يا زودرس براى شما پيش نيايد.

در تاريخچه‌اى که از شما مى‌گيرند در مورد بيمارى‌هاى ارثى شما و همسرتان صحبت ميشود (سابقه ديابت و مصرف انسولين، مصرف سيگار و الکل و...) در مورد جراحى‌هايى که داشتيد، داروهايى که الان مصرف مى‌کنيد و در باردارى نبايد بخوريد و بسيارى موارد ديگر. سپس معاينه کامل برايتان انجام مى‌شود. تيروييد،‌ معاينه پستان‌ها (بسيارند خانم‌هايى که توده بدخيم در سينه دارند و باردارى اثر بدى روى آن مى‌گذارد و نياز دارند سريع درمان بگيرند) معاينه قلب و شکم و رحم و تخمدان. درنهايت درخواست چند آزمايش ساده خون براى سنجش قندخون و کم‌خونى احتمالى شما داده مى‌شود. لازم است Rh خونتان و عدم تجانس با همسرتان بررسی شود و براى اقدامات احتمالى آمادگی ایجاد شود. از نظر هپاتيت B و اچ‌آى‌وى هم بايد بررسى شويد.درنهايت اطلاعاتى به شما داده ميشود که باردارى زودتر رخ بدهد. برايتان مى‌گويند تخمک‌گذارى چيست و بهترين زمان رابطه جنسى براى باردار شدن کى است.

منبع : سلامت ایران
 
بالا