ایران شناسی

AYSAN.SH

عضو جدید
سلام به همه دوستان عزیزم
شهر زیر زمینی مربوط به دوره ساسانی
نمیدونم که ایا تا به حال به روستای نوش اباد، واقع در 7 کیلومتری شهر کاشان سفر کردید یا نه....و یا این که اطلاعاتی در مورد اونجا دارید یا نه ولی پیشنهاد میکنم که حتما به این روستا سفر کنید.
در این روستا شهری زیر زمینی وجود داره که مربوط به دوره ساسانی هستش، بودن استفاده از مصالح خاص و بلکه فقط با استفاده از ساروج ساخنه شده.
این شهر زیر زمینی به وسعت کل روستای نوش اباده، ولی البته تمام مناطق اون کشف نشده و این بسیار مهمه که این شهر زیر زمینی در سه طبقه به زیر زمین هدایت و ساخنه شده و دارای مجاری هوا، برای ورود و خروج هوا،دارای اتاق ها و ورودی و خروجی بسیاری است.
اگر واستون امکان داشت حتما سر بزنید...
 

AYSAN.SH

عضو جدید
شهر زیر زمینی

شهر زیر زمینی

اگه دوست داشتید، بگید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدم
 

alone.eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره تایخ اسلام اباد غرب
اسلام آبادغرب دارای تاریخی بسیار کهن می‌باشد که اسناد و منابع بسیاری این قدمت را ثابت می‌کنند. که یکی از این ادله نام ئاروینیاوا می‌باشد که به اشتباه «هارون آباد» خوانده می‌شود. طبق نوشته‌های عمادالدین دولتشاهی در «کوههای ناشناخته اوستا» این نام زمانی بر این شهر نهاده شده که سرداری به نام «سولوسونو» در این شهر زندانی بوده و پس از رهایی از زندان دست به عمران این شهر زده و نام او به افتخار خدماتش بر این شهر می‌ماند. دولتشاهی اشاره دارد لقب این سردار «ئاروینیا» بوده. همچنین منبع دیگری که به این مطلب اشاره دارد و بسیار از نظر محققان و تاریخدانان حائز اهمیت است کتیبه‌های آشوری است. که در آنها به نقل از کتاب تاریخ ماد اشاره به شهری دارد به همین نام«ئاروینایاوا» که محل آن را جنوب شهر تاریخی الی پی (حوالی کرماشان کنونی در شرق کردستان) خبر داده و به اهمیتش در آن زمان اشاره می‌کند.

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد قدمت نام این شهر در الواح و سنگ نوشته‌های آشوری آمده اما دلایل زیاد دیگری برای اثبات این قدمت نیز وجود دارد مثلا «تپه چقاگاوانه» در مرکز این شهر که به گفته باستان شناسان و طبق اعلام میراث فرهنگی قدمت لایه‌های مکشوفه آن به حداقل هشت هزار سال پیش بر می‌گردد. از مهم ترین آثاری که از این تپه بدست آمده لوحه‌های گلی این تپه باستانی می‌باشد. الواح گلی طی کاوشهای شادروان محمود کردوانی در تپه باستانی چغاگاوانه در سال ۱۳۴۹ خورشیدی کشف و به موزه ملی ایران منتقل شد. این مجموعه چهار هزار ساله به تازگی توسط کامیار عبدی بازنگری و مطالعه شده و نتایج آن به همراه ترجمه الواح توسط گری بکمن، متخصص زبان‌های باستانی منتشر شده‌است. طبق اظهار باستانشناسان این مجموعه شامل ۵۶ لوح گلی نسبتا سالم و ۲۸ قطعه شکسته‌است که به (خط میخی) نوشته شده و مربوط به دوره بابل قدیم (حدود ۳۸۰۰سال پیش) است. این مجموعه ارزشمند پس از ۳۰سال فراموشی، در جریان کاوش‌های جدید در منطقه چغاگاوانه در سال‌های ۷۶تا ۷۹مجددا مورد بازنگری و مطالعه قرار گرفت. موضوع بیشتر این نامه‌ها مرتبط با کشاورزی و دامداری از جمله ارسال یا دریافت محموله‌هایی چون جو، روغن و پارچه محاسبه کار انجام شده توسط کارگزاران و حیوانات بارکش است. همچنین در این گل نبشته‌ها نام اشخاص زیادی دیده می‌شود که بسیاری از آنان زنانی هستند که در کارگاه‌های پارچه بافی مشغول فعالیت بوده‌اند. علاوه بر گل نبشته‌ها، به همراه این بایگانی یک مهر استوانه‌ای با نقش یک نیایشگر در مقابل رب النوعی دیده می‌شود که بر تخت نشسته و عصای سلطنتی به شکل دو رعد در دست گرفته‌است. متن میخی روی این مهر اطلاعات مهمی را در زمینه نقوش آن در اختیار باستان شناسان قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به شمی توم، دختر نوری ری، خدمتگزار خدای رعداشاره کرد. تپه باستانی چغاگاوانه حاوی بقایای سکونت انسان از حدود هشت هزار سال پیش تاکنون است.

در دوران پس از اسلام می‌توان به ورود کریم خان به اسلام آباد و پیشواز علی خان ایوانی خان وقت کلهر و ازدواج دخترش شاه پسند(قدم خیر)با کریم خان اشاره کرد که نشان از از اهمیت استراتژیک اسلام آباد دارد.که این مکان هنوز با نام چشمه شاه‌پسند (تیه‌نی شاپسن)در نزدیکی اسلام آباد قرار دارد.
 

alone.eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
زبان و مردم
نژاد ساکنین شهر کرد و از ایل کلهر می‌باشد. تمامی ساکنین شهر به زبان کردی سخن می‌گویند. البته در ترکیب جمعیتی شهر از طوایف دیگری چون: گوران، زنگنه، سنجابی و... زندگی می‌کنند که کمتر از 10% جمعیت شهر را شامل می‌شوند و اکثریت قریب به اتفاق جمعیت شهر از تیره و طایفه‌های مختلف ایل کلهرند.از ساکنان اصلی این شهرستان می توان به طایفه های: منصوری یامسیوری، نوادگان خانمنصور کلهر، مومه ای، قوچمی، قلخانی، باسکله ای، زینلخانی، رجب (چالاوبکر) و ....که از ایل کلهر ایوان غرب و بیشتر از هفت ماله بان سیری می باشند، که از گذشته های دور در این ناحیه حضور دارند .زبان تمامی ساکنین شهر کردی است و به گویش و لهجه‌های مختلف آن صحبت می‌کنند. همانگونه که اشاره شد غالب جمعیت شهر کلهرند و بالطبع با گویش کلهری صحبت می‌کنند، اما با توجه به وجود طوایف دیگر که به آنها اشاره شد اقلیتی از مردم شهر به لهجه‌های دیگر این گویش چون گورانی و... که از لهجه‌های کردی کلهری محسوب می‌شوند سخن می‌گویند.
 

VictoOry

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوووووووووووب سلام علیکم دوستان عزیز

بنده طی جستجوهایی که نمودم،امروز برخوردم کردم به کویر مرنجاب ،متاسفانه بنده نرفتم اونجا،ولی قطعا دیدنی خواهد بود.


كویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان كاشان در استان اصفهانه. این كویر از شمال به دریاچه نمك آران و بیدگل،

از غرب به كویر مسیله و دریاچه‌های نمك حوض سلطان و حوض مره، از شرق به كویر بند ریگ و پارك ملی كویر و از جنوب به شهرستان‌های

آران و بیدگل و كاشان محدود می‌شود.

كویر مرنجاب یكی از زیباترین نقاط كویری ایران محسوب می‌شود. تپه‌های شنی بلنننند و جنگل‌های تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده

است. دریاچه نمك آران و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند. چاه تاریخی دستكن در قسمت شرق كویر، محل

آبشخور شترهای كاروان‌ها بوده است. كاروانسرای مرنجاب كه به دستور شاه‌عباس صفوی در كنار قنات مرنجاب بنا نهاده شده ازجمله آثار

تاریخی موجود در منطقه است.

یه کم استراحت


بعدش :

راه هاي ورود به کوير مرنجاب :


مسير اول : مسير شهر آران به سمت پادگان و سپس جاده خاکي مرنجاب که پس از طي مسافتي در حدود 45 کيلومتر به مرنجاب مي رسد.



مسير دوم : مسير پارک ملي کوير است که از پيشوا آغاز شده و سپس مبارکيه (15 ک.م.) - قصر بهرام (60 ک.م) - کاروانسراي سفيدآب (80 ک.م.) - و سپس مرنجاب (50 ک.م.)

مي باشد . شايان ذکر است تردد در اين جاده تا سفيدآب نياز به مجوز از سازمان حفاظت از محيط زيست استان سمنان دارد.



مسير سوم : مسير کاشان به ابوزيدآباد و سپس کاروانسراي سفيدآب و مرنجاب مي باشد .
 
  • Like
واکنش ها: ho_b

VictoOry

عضو جدید
کاربر ممتاز
حمام علیقلی آقا

حمام علیقلی آقا

سلام میشه


خب اینم از حمام علیقلی آقا

حمام های بزرگ و كوچك علیقلی آقا در محله بیدآباد اصفهان توسط "علیقلی آقا" از درباریان دو پادشاه عصر صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین در مجموعه ای كه خود، بانی آن بوده ،به سال 1125 هـ.ق برپا شده و وقف مسجد و مدرسه شده است...


ح.jpg

حح.jpg



 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج آزادی، نماد تهران
میدان آزادی در قسمت غربی تهران قرار گرفته‌است و مسافرانی که از جاده‌ی مخصوص کرج به تهران وارد می‌شوند، به عنوان اولین نماد شهری این میدان و بنای مخصوص آن را مورد توجه قرار می‌دهند.

این میدان که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران میدان شهیاد نام داشت، به صورت بیضی ساخته شده‌است که در مرکز آن برج آزادی قرار گرفته‌است و در حاشیه‌ی آن دو مسیر اتومبیل‌رو که در بعضی قسمت‌ها به صورت دو طبقه ساخته‌شده‌است، قرار گرفته‌است. بین بنای برج آزادی و مسیرهای اطراف میدان نیز باغچه‌های چمن‌کاری شده به صورت شش ضلعی ساخته شده‌است.

میدان آزادی با مساحت ۵۰٬۰۰۰ مترمربع پس از میدان نقش جهان با مساحت ۸۹٬۶۰۰ مترمربع، بزرگ‌ترین میدان ایران است و برج آزادی با ارتفاع چهل و هشت متر، که یکی از نمادهای تهران است، در آن قرار دارد.

برج آزادی یا شهیاد، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوی به عنوان نماد پایتخت ساخته شد. طراح میدان شهیاد مهندس حسین امانت بود. بر پایه نظرسنجی های انجام شده اکثریت شهروندان تهرانی برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده اند.[۱] همچنین بر اساس همین نظرسنجی میدان آزادی، پس از موزه ها و کاخ ها، سومین جایی است که شهروندان تهرانی برای معرفی به بازدیدکنندگان خارجی دارای اولویت می دانند. [۱]

از سال ۱۳۵۲ هجری شمسی تا سال ۱۳۵۷ اسکناس های دویست ریالی ایران با تصویری از این برج چاپ و نشر می شد .
معماری برج آزادی
معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است.[۹] گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.

حسین امانت می‌گوید: «این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می‌خواستم جمع بندی خودم از اینها را در آزادی ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می‌آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می‌شود.»

«در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته‌است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می‌زند. رسمی سازی‌هایی که بین این دو قوس را پر می‌کند، خیلی ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ام. اساسا تکنیک گنبد سازی در ایران خیلی جالب است و شما در هر مسجدی که می‌روید، یک چیز تازه‌ای می‌بینید. در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعده مربع بنا وارد دایره گنبد شده‌اند و این کار را با کمک رسمی بندی‌ها و مقرنس کاری‌های بسیار زیبا انجام داده‌اند. در برج آزادی هم همین کار انجام شده. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می‌چرخد و ۱۶ ضلعی می‌شود و بالاخره به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی‌بینید، اما از داخل برج قابل مشاهده‌است.»[۷]

«دو طبقه داخل برج، یکی بالای قوس طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور به آن می‌رسید. این طبقه که به عنوان نمایشگاه طراحی شده با گنبدی از بتن سفید پوشیده شده. این گنبد مقرنس ایرانی را به نوع تازه‌ای اجرا می‌کند و ارتفاع آن از بام آزادی بیرون می‌زند و از بام دیده می‌شود که با کاشی‌های فیروزه‌ای معرق ایرانی پوشیده شده‌است. مصرف بتن سفید در این قسمت و در سالن پذیرایی آن، در آن زمان یک کار جدیدی در ایران بود.»[۷]

«این بنا سنگ‌هایی دارد که در قسمت پایین برج 3.2 متر طول و 1.6 متر ارتفاع دارند و کار دست سنگتراشان است» «این سنگ‌ها با بتن و آهن ضد زنگ به هم چسبیده‌اند و پشت آنها یک سطح خشن است که روی آن نلغزند. ولی هر سنگی کنار سنگ دیگر با یک ماده قابل انعطاف بندکشی شده‌است. چیزی شبیه به لاستیک که قابل انعطاف است. ماده‌ای است به نام FlEXIBLE SEALANT .»[۷]
فضای داخلی برج [ویرایش]

نقش‌های داخلی برج، تلفیقی از سنت و مدرنیسم است به خصوص سقف طبقه دوم. در ورودی برج، هریک از لنگه‌های سنگی درها، حدود 5/3تن وزن دارد. جنس این سنگ‌ها از گرانیت است. برج دو آسانسور دارد که از دیواره‌های برج بالا می‌روند. آسانسور اول دو طبقه را طی می‌کند و به سقف سیمانی می‌رسد سپس از آسانسور دوم استفاده می‌شود. هیچ یک از سقف‌ها بسته نیستند و همه آنها به فضای بالاتر راه می‌یابند.[۱۰]
معماری میدان [ویرایش]

به گفته حسین امانت: «نقوشی که در میدان هست و باغچه‌ها و گل کاری‌ها را شکل می‌دهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی شده‌است. روابط لگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف الله هست که دانش عمیق ریاضی معماران ایران در دوره‌های گذشته را نشان می‌دهد.»[۷]

«طرح آب نما و فواره‌ها هم ملهم از باغ‌های ایرانی است. همین طور شیب میدان با دقت و به منظور خاصی طراحی شده، حد ارتفاع برج آزادی ۴۵ متر است؛ چون نزدیک فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و نمی‌شود بلندتر از این ساخت. ولی من می‌خواستم وقتی به بنا نزدیک می‌شوید به طرف بالا بروید، در حالی که بالا بردن بنا ممکن نبود. ما برای این که مشکل ارتفاع را حل کنیم، یک سرازیری در میدان بوجود آوردیم. یعنی شما از طرف فرودگاه که وارد میدان می‌شوید به شکل سرازیر به برج نزدیک می‌شوید و می‌رسید به آن آب نمای دایره شکل و وقتی به بنا نزدیک می‌شوید، دوباره بالا می‌آیید. زمین زیر برج کاملا صاف است. این صافی و آن شیب میدان وقتی به هم می‌رسند، خط‌های قوسی جالبی را ایجاد می‌کنند.
Shahyad.jpgAzadi_Monument.jpg
 
  • Like
واکنش ها: ho_b

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج میلاد
برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ۶اُمین برج بلند مخابراتی جهان و ۲۰اُمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است.[۲][۳] این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برجهای مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد.[۴] این سازه به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.
images.jpegmilad tower (1).jpg
 

ho_b

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج میلاد
برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ۶اُمین برج بلند مخابراتی جهان و ۲۰اُمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است.[۲][۳] این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برجهای مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد.[۴] این سازه به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.
مشاهده پیوست 92520مشاهده پیوست 92521

راستی میدونستین طراحی فاز 2 برج رو به مسابقه گذاشته بودن و خانم زاها حدید اول شده؟
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم واسه سهرمون گذاشتم اما کسی تشکر نکرد
عالی بودی که گفتم یه تشکرکلی بود شرمنده تشکرام تموم شده بودکرمانشاه یکی ازشهرهایی که من همیشه دوست داشتم بروم وکویرمرنجاب هم همین طور
 

دکتر مهدیه

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نوراباد ممسنی




















دخمه دی و دور یا به فارسی مادر و دختر



در انتهای شمال غربی ناحیه ممسنی شهرستان رستم دخمه سنگی بسیار قدیمی در كوه در ارتفاع 300 متری وجود دارد كه به داو دختر معروف است. نام محلی این دخمه " دی ودوور" به معنی مادر و دختراست. برای رسیدن به این اثر تاریخی باید با امتداد راه فهلیان به خوزستان، به محلی به دهستان كوپن رسید و مسیر كوهستان را در پیش گرفت

این دخمه مركب از دو اتاق است كه نمای آن از دو طرف ورودی با دو نیم ستون تزیین شده است. بالای ستون ها هفت آتشدان كنگره دار هخامنشی را بر سنگ به طور برجسته حجاری نموده اند. مورخین معتقدند این مقبره باید متعلق به یكی از شهریاران هخامنشی ( احتمالاً كوروش اول) باشد و به 550 تا 650 سال پیش از میلاد تعلق دارد. عده ای نیز آن را به دوره ماد نسبت می دهند.



متاسفانه من هرچی سعی کردم نشد عکسی از این محل زیبا و بی نظیر بزارم !! زحمت سرچش با خودتون !
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا