اولین پل هایی که ایرانی ها ساختند .....

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

احتمالاابتدایی*ترین شکل پل به زمانی برمیگردد که بشر توانست با استفاده از تنهدرختان و سنگ*های بزرگ، از نهرها و دره**ها و مسیل*ها عبور کند. اماپل*های واقعی از وقتی شکل گرفت که انسان تکیه گاه و پایه*های پل را ساخت،سپس یک تخته سنگ یا چند تیر چوبی را روی ۲ پایه گذاشت و روی آنها را تختهپوش کرد. از دوره هخامنشی هم پل*های قوسی باقی مانده اند. باستان شناسانانگلیسی یکی از این پل*ها را که در قرن چهارم و پنجم پیش از میلاد درپاسارگاد ساخته شده، شناسایی کرده و از زیر خاک بیرون آورده*اند. پلی با۱۶ متر پهنا و سطح چوبی که روی ۳ ردیف پایه ساخته شده و هر ردیف شامل ۵ستون سنگی، است. به علت نیازی که در این سرزمین به آبیاری وجود داشته و ازآنجا که سطح بعضی رودخانه*ها پایین*تر از زمین*های پیرامون بوده است؛پل*هایی که در ایران ساخته می*شده، ساختمان*هایی «چند منظوره» محسوبمی*شده*اند و عمل سد را نیز انجام می*دادند. بیشتر پل*های قدیمی* ایران درواقع «پل* *ـ* بند» بودند و آب را تا سطحی بالا می*برده*اند که قابل جاریشدن به زمین*های پیرامون باشد.

زیباترین ها

پل های قوسی زیباترین نوع پل در ایران هستند. قدیمی*ترین پل قوسی در ایرانکه آثار آن، تاکنون نیز بر جای مانده، پلی است که اورارتوها در قرن هشتمپیش از میلاد بر رود ارس بنا کردند. در حال حاضر در ساحل ایرانی رود ارسیک پایه از این پل بر جا مانده که از سنگ*های بزرگی ساخته شده است. یکی ازاین نمونه پلها را می توانید در لرستان ببینید که بازمانده از دوره ساسانیاست و ۷چشمه از ویرانه*های آن باقی مانده است. پلی به نام شاپوری که میتوانید آن را در ۲ کیلومتری خرم*آباد ببینید.

دیگر پل قوسی مهم دوره ساسانی پل چم*نمشت روی رود سیمره است که اکنونقسمتی از پایه*های فروریخته آن برجای مانده است. دیگر پل قوسی مهم دورهساسانی پل چم نمشت روی رود صیمره است که اکنون قسمتی از پایه*های فروریختهآن برجای مانده است. علاوه بر پل*های قوسی زیبا و متعدد آن دوران، پل*هایزیادی هم در عصر اسلامی* برپا شد. در دوره صفویه، بویژه به دلیل اتخاذسیاست گسترش راه*های کاروان*رو و افزایش بنای کاروانسراها، پل*های بسیاریدر مناطق مختلف ایران احداث شد. جالب ترین پل های ایران

- در میان پل*های قوسی دوره اسلامی پل سنگی ایذه که یاقوت حموی آن را ازعجایب جهان خوانده اهمیت ویژه ای دارد. این پل به نام مادر اردشیر بابکان،خرّزاد نامیده می*شده و دارای طاقی به ارتفاع ۱۵۰ ذراع از سطح آب بودهاست. همچنین پل آجری هندوان که دو محله خاوری و باختری اهواز را به هم وصلمی*کرده، اهمیت داشته است. - یکی دیگر از پل*ها، که برخی باستان شناسان آنرا متعلق به دوره ساسانی می*دانند، پل شهرستان در ناحیه جی قدیم بوده کهبقایای آن اکنون در ۴ کیلومتری شرق اصفهان وجود دارد. پایه*های این پل رویسنگ*های طبیعی کف رودخانه استوار شده است. - در قرن سوم روی رود وخشاب برسر راه تملیات به واشجرد در قبادیان پل سنگی معروفی بوده که دو پایه آن بردو صخره برجسته
بنا شده بود.

- یکی از جالب*ترین پل*های ایران پل قافلانکوه بر رودخانه قزل اوزن درمیانه است که بر اساس کتیبه آن در دوره تیموری و در سال*های ۸۸۹ ـ۸۹۰ساخته شده است. - در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس در جاده کاروانرو اصفهان ـبندرعباس در ۲۰ کیلومتری مصب رود کُول، بقایای پلی به چشم می*خورد که با۸۰۰ متر طول طویل*ترین پل ایران محسوب می*شده است. - در دوره صفوی چند پلبسیار زیبا در اصفهان ساخته شده که از جمله مهمترین آنها می*توان به پلخواجو، پل مادنان، سی و سه پل و پل جویی اشاره کرد. - پل دیگری که در شهرنیر در استان اردبیل واقع است، پایه*هایی به ارتفاع ۱٫۵متر دارد و در ساختآن از سنگ*های مستطیل شکل تراش خورده گورستان*های متروک استفاده شده است.در ساخت پل دختر در میانه هم سنگ*های قبرستان*ها را به کار برده*اند! (تبیان )

 

Similar threads

بالا