انتقال مادلینگ آرشیکد به نرم افزار تری دی مکس و انجام رندرینگ

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام.
در جستجویی که قبلا در فضای اینترنت داشتم (چه سایت های ایرانی و چه خارجی) مطالب زیادی در رابطه به اینکه آیا میشه مادلینگ آرشیکد رو ببریم داخل برنامه تری دی مکس و متریال و نور و ... رو اعمال کنیم و رندر بگیریمرو پیدا نکردم.به همین دلیل با توجه به درخواست بعضی از دوستان تصمیم گرفتم آموزش این تکنیک رو رو در این تاپیک قرار بدم.البته مطالبی رو هم در مورد نحوه ساخت متریال های مختلف و همچنین ایجاد نور و دوربین و رندر گیری و در نهایت پست پروداکشن و ...در نرم افزارهای مکس و فتوشاپ رو هم به مرور اینجا در اختیار دوستان قرار داده میشه.
حتما دوستانی که در این زمینه مهارت دارن و یا نظری در مورد مطالبی که گفته میشه (رفع اشکال از مطالب بیان شده،بیان تکنیک های بهتر و ...) رو دارن در تاپیک شرکت کنن.
از دوستان خواهش میکنم برای بالا بردن کیفیت تاپیک در مطالبشون حتما از عکس و بیان تصویری استفاده کنن.


در رابطه با برنامه آرشیکد بگم که ،این نرم افزار مانند همه نرم افزارهایی که در رشته معماری بکار گرفته میشه دارای عمقیه که هر کاربر با توجه به میزان مهارت و تجربه ای که در بکار گرفتن اون داره به اون پی میبره.
از جمله محاسن این نرم افزار میشه به موارد زیر اشاره کرد:

1-دقت و سرعت بالا
2-سرعت بالا در ارائه نقشه های فاز 1
3-دقت و سرعت بالا در ارائه نقشه های فاز 2
4-امکان مادلینگ همه اجزا و جزئیات یک ساختمان و دریافت خروجی مناسب
.
.
.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ابتدا در نرم افزار آرشیکد و بعد از اتمام مادلینگ به محیط سه بعدی میریم و از کارمون save as میگیریم.
پسوند مناسب جهت اکسپورت کردن کار پسوند 3d studio میباشد.

1.jpg



2.jpg

دوستان به دلیل عدم امکان آپلود 2 عکس در یک پست از تعدا پست های بیشتر استفاده میکنم.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=234824&d=1426186972&thumb=1&stc=1
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
بعد از انتخاب پسوند مناسب و کلیک بر روی گزینه ok پنجره زیر باز میشه که اهمیت زیادی داره.






3.jpg

در بالای پنجره نحوه اکسپورت کردن رو درخواست میکنه که من مورد اول و چهارمش رو فقط توضیح میدم:Archicad object:
که اگر این گزینه رو انتخاب کنید فایل اکسپورت شدتون تو برنامه مکس بصورتیه که هر آبجکتی که در آرشیکد ساختید(اعم از دیوار و ستون و پنجره و ...) در مکس هم همون وضعیت رو داره.یعنی اجسام بصورت جدای از هم در برنامه مکس اکسپورت میشه که شما در اونجا باید اجسامی رو که میخواید یه نوع متریال بدید ،به هم اتچ کنید.

Surface:
این حال رو من توضیه میکنم.فقط به این مطلب باید توجه داشته باشید که در این نوع اکسپورت اجسامی که در برنامه ارشیکد دارای یک نوع متریال هستند در مکس بصورت اتچ شده اکسپورت میشه.یعنی در این حالت شما باید متریال دهیتون رو برنامه مکس تعیین تکلیف کنید.اون اجسامی رو که میخواید یک متریال داشته بشن رو تو ارشی کد یک متریال بدید.
البته این توضیح رو بدم که این موارد واسه راحتی کاره.چون شما اگه این کار رو هم نکنید تو برنامه مکس با اتچ و دی اتچ کردن میتونید انجام بدید.


مورد بعدی مقیاس کاره.
حتما دره مه برنامه ه از سانتی متر استفاده کنید.
گزینه mm رو انتخاب کنید و جلوی اون و داخل کارد عدد 1000 رو وارد کنید تا مقیاس مدلتون تو مکس مشکلی نداشته باشه.


و مورد آخر هم اینکه اون دو گزینه پایین پنجره رو تیک دار کنید.

نکته:
فایلی که میخواید از آرشی کد اکسپورت بگیرید رو در پوشه مشخص و منحصر بفرد قرار بدید.یعنی پوشه بسازید و فایل رو در اون اکسپورت کنید.

 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
در برنامه مکس رو حالت top قرار میگیریم و فایل اکسپورت شده رو مکشیم داخل این پنجره و چنجره ای که باز میشه رو گزینه merge file رو انتخاب میکنیم و یک کلیک داخل صفحه میکنیم.




4.jpg



همونطور که در عکس بالا میبینید فایلی که ما وارد برنامه مکس میکنیم دارای منبع نور و دوربین میباشد.
این منبع نور و اون دوربین رو پاک میکنیم.


نهایتا فایلی که در برنامه مکس دیده میشه به شکل زیر:




5.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
در این مرحله اگه فایل رو بصورت Surface اکسپورت کرده باشید سرعت کارتون حتما بالا خواهد بود.
احجام این مدل اینپورت شده در برنامه مکس بصورت edit mesh میباشد و شما میتونید در صورت راحتی کار با ادیت پلی اونو احجام رو به ادیت پلی تبدیل کنید.





6.jpg


به یک مطلب توجه داشته باشید که وقتی داخل ارشیکد در مدل سازیتون از مورف استفاده میکنید ،این احجام ایجاد شده بوسیله مورف در برنامه آرشیکد بصورت نرم شده دیده میشه.
اینجا باید اون جسم رو انتخاب کنید و در تنظیمات مربوط به ادیت پلی گزینه auto smooth رو بزنید.
پیشنهاد من اینه که واسه همه احجام این کار رو انجام بدید.




9.jpg


اگه دقت کنید در پست قبل در عکس این نما اون حجم سفید طبقه چهارم بصورت نرم شده دیده میشد.ولی در عکس بالا با همون گزینه اوتو اسموس اصلاح شد.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
از این مرحله به بعد مانند یک فایل مکس با مدل رفتار میکنیم.ولی ما مطالبی رو هم در مورد نحوه متریال سازی و نور سازی و ساخت محیط رو اینجا بیان میکنیم برای دوستانی که آشنایی با برنامه مکس ندارن.(همه جزئیات رو نمیشه گفت ولی میشه سوال کرد)


میتونیم اول دوربین رو در پنجره top قرار بدیم.اینجا از دوربین v-ray physical camera استفاده میکنیم.
نحوه قرار گیری دوربین رو تنظیم میکنیم و میریم سراغ تنظیمات دوربین.




13.jpg

موارد رو بترتیب میگم:

zoom factor:برای ساختمان های معمولی 0.7
f-nymber: بین اعداد 2 تا 4 میتونه متغیر باشه.شما در رندر های آزمایشی از عدد 3 شروع کنید و با تست کردن و بالا و پایین آوردن عدد به عدد مورد نظر برسید به مرور دیگه دستتون میاد که عدد مناسب با توجه به شدت نور خورشیدتون ،چه عددی میتونه باشه.(واسه خورشید با شدت نور 0.02 عدد اف نامبر 2.5 مناسبه)

vertical shift:اگه دقت کنید ساختمان دارای نقطه گریزی در ارتفاع میباشد که این باعث کج دیده شدن جداره های کناری بنا میشه.شما میتونید برای بهتر دیده شدن کار از این گزینه استفاده کنید با بالا بردن عدد روبروی این گزینه.

viggneting:این گزینه باعث میشه یه هاله سیاه رنگی دور عکس بیفته که پیش فرض روی عدد 1 قرار داره و شما میتونید روی 0.5 قرارش بدید.

shutter speed:این گزینه شدت ورود نور به دوربین رو کنترل میکنم.هرچقدر سرعت شاتر بالاتر باشه نور کمتری عبور میکنه.عدد مناسب برای این گزینه 50 تا 100 میباشد(بطور میانگین 70 تا 80)

film speed :این گزینه بر خلاف گزنیه بالا یعنی شاتر اسپید رابطه مستقیم با نور ورودی داره.هرچقدر بالاتر باشه نور عبوری هم ببیشتر میشه.
عدد مناسب این گزینه 100 تا 200 میباشد.(بطور میانگین 150)
مابقی گزینه هارو و تنظیمات دوربین رو رو همون حالت پیش فرض بزارید باشه.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
کار بعدی که باید انجام بدیم اضافه کردن نوره.از v-ray sun استفاده میکنیم.
دقت کنید جهت تابش نور خورشید به بنا باید با جهت قرارگیری دوربین زاویه نزدیک به 90 درجه داشته باشه.
زوایه تابش خود خورشید هم بین 30 تا 60 درجه میتونه باشه.





12.jpg


تنظیمات نور وی ری سان بصورت زیر میتونه باشه:

tyrbidity:غلظت ذرات معلق در هوا(ریز گرد ها) ست که در محیط شهری عدد مناسبش 3 است.

intensity multiplier: گزینه مهمیه که شدت نور خورشید رو تعیین میکنه.عدد مناسب این گزنه 0.02 تا 0.03 میباشد.اگه این مقدار رو مثلا به 0.03 نزدیک کنید ريا،در تنظیمات دوربین باید گزینه اف نامبر رو عدد بیشتری بدید.

size multiplier: این گزینه هم اندازه منبع نور رو تعیین میکنه.نظدیک ضهر این گزینه به 5 نزدیکتره و نزدیک غروب به عدد 2 نزدیک میشه.

بقیه گزینه هارو هم در حالت پیش فرض قرار میدید.



13.jpg
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
کار بعدی که باید انجام بشه و خیلی اهمیت داره محیط سازیه.سه بعدی سازی معماری بدون محیط سازی ارزشی نداره.
من محیط سازی رو برای یک نمای شهری توضیح میدم.
اول اینکه برای روبروی ساختمان باید یک صفحه ایجاد بشه که بهش متریال وی ری لایت میدیم و عکس روبروی ساختمان واقعی رو به اون متریال میدیم.اگه همچین عکسی رو نداشتید میتونید از عکسای مشابه استفاده کنید.اینکار به این دلیل انجام میدیم که روی شیشه های نمایی که داریم رندر میگیریم عکس ساختمان های روبرو بیفته.
یه نکته اینکه عکسی که جلوی نما میزاریم نباید آسمان داشته باشه .بدین منظور باید عکس سیاه و سفید نمای روبرو رو در قسمت OPACITY متریال وی ری لایت بدیم تا متریال عکس آسمان رو حذف کنه.(در عکس سیاه سفید که در فتوشاپ درست میکنیم باید آسمان سیاه و نماهای شهری سفید دیده بشه تا متریال وی ری لایت قسمت سیاه رو حذف کنه)






11.jpg




10.jpg



مطلب بعدی در محیط سازی اینکه حتما نمایی رو که کار میکنید باید 50 درصد سایه و 50 درصد روشن باشه.این خیلی در طبیعی بنظر رسیدن کار تاثیر داره.
برای این منظور میتونید از درخت در مسیر تابش خورشید و با اندازه مناسب استفاده کنید.
چون درخت ها حجم بسیار زیادی دارن و زمان رندر رو بالا میبرن من شخصا از پلاگین فارست استفاده میکنم.
 

MR-FL

عضو جدید
سلام آقا فرزاد.سال نو مبارک
ممنون از مطالب مفید وآموزنده
من چندتا نکته رو بگم .هرچند آقا فرزاد مطالب کلی رو بیان کردن
به نظر من زمانی میشه از دوربین ویری استفاده کرد که از ویری سان استفاده کنیم..که رعایت شده
در مورد تنظیمات دوربین من به شخصه تنظیماتی توی دوربین انجام نمیدم فقط گزینه white balance رو روی neutral(خنثی) قرار میدم و تیک vignetting رو برمیدارم (این کار توی فتوشاپ انجام بشه بهتره) البته نظر شخصی منه..وبهتره تنظیمات روی ویری سان انجام بشه........هرچند بهتره برای نور محیطی از ویری دووم استفاده بشه با یه اچ دی آر ای که با تنظیم نور تصویر hdr ویری دووم هم نورش تنظیم شه ...وبهترین حالت نورپردازی رو در نمای خارجی داشته باشیم .
در مورد جاگیری دوربین من یه ترفند میگم که شاید به درد بخوره...شما بدون دوربین یه نمای خوبی رو انتخاب کنید،دستی!(توی نمای سه بعدی) بعددر همون حالت نگه دارید و چرخشی انجام ندید.برید سراغ دوربین عالی ویری فرقی نداره دوربین رو کجا بذارید فقط بعد گذاشتن دوربین،دوربین رو در حالت انتخاب بذارید و برید داخل نمای سه بعدی(میشه دوربین رو درفضای سه بعدی هم قرار داد نیازی به نمای تاپ نیست) بعد سویچ کردن به نمای دلخواه که قبلا انجام دادید ..درحالی که دوربین انتخاب شده ctrl+c رو بزنید ..با اینکار دوربین اتومات میاد همون نمای سفارشی شما...
در مورد قرار گیری خورشید بهترین جا پشت ساختمانه دلیلش هم جلوگیری از سوختگیه متریاله و یه دست شدن فضا هست-به امتحانش می ارزه! ونیازی به تنظیمات و تست زیاد برای نمای بهتر رو نداریم......البته اگه با ویری دووم واچ دی آر همراه باشه و جاگذاری خورشید اچ دی آر.. همون خورشید ویری باشه که خروجی رئالی میتونیم داشته باشیم.
 

concreteman

عضو جدید
مرسی فرزاد جان.
امیدوارم دوستان قدر مطالبت رو بدونن. هیچ چیز در این مورد توی اینترنت نبود.
افرادی هم که بلد بودن حاضر به آموزش دادن نبودن. ممنون فرزاد.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات V-RAY SUN

تنظیمات V-RAY SUN

تنظیمات خورشید وی ری:

همونطور که در عکس مشخصه تنظیمات خورشید وی ری عباتند از:

TURBIDITY: تنظیم کننده مقدار ذرات معلق....عدد 3 مناسب این گزینست.
INTENSITY MULTIPLIER: مقدار شدت نور خورشیده که عددی بین 0.02 تا 0.03 رو براش در نظر بگیرید.هر عددی که اینجا در نظر بگیرید روی گزینه F-NUMBER در تنظیمات دوربین هم باید عدد مناسبش رو در نظر داشته باشید.مثلا اگه مقدار 0.02 رو در نظر داشته باشید F-NUMBER رو میتونید روی عددی بین 2.5 تا 3 تنظیم کنید.عدد قطعی بعد از گرفتن رندر های تس بدست میاد.

SIZE MULTIPLIER:اندازه منبع نوره که عددی بین 2 تا 5 رو براش در نظر میگیریم.هر چقدر به ظهر نزدیک تر باشیم عدد هم به 2 نزدیک تره.

SHADOW SUBDIVS:عددش تنظیم کننده کیفیت سایه هاست.مقدار 20 تا 50 رو من براش در نظر میگیرم.





12.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات دوربین V-RAY

تنظیمات دوربین V-RAY

تنظیمات دوربین V-RAY:

پارامترهایی که در دوربین باید تنظیم بشه موارد زیره:

ZOOM FACTOR:


برای ساختمای معمول عدد 0.7 مناسبه.برای ساختمان های بلند عدد 1 رو در نظر میگیرن.

F-NUMBER:

گزینه مهمیه برای تنظیم میزان باز بودن دیافراگم.عدد بزرگتر دیافراگم کوچکتر و عدد کوچکتر دیافراگم بازتری رو داره.
عددی بین 2 تا 4 مناسبه.اگه میزان شدت نور خورشید رو رو عدد 0.02 تنظیم بکنیم برای این گزینه میتونیم عدد 2.6 یا 2.7 رو در نظر بگیریم.باید رندر های تست رو هم مد نظر داشته باشیم.


VERTICAL SHIFT:

برای اینکه ساختمونمون از حالت پرسپکتیوری خارج بشه میتوینم مقداری به این گزینه عدد بدیم.


VIGNETTING:

این گزینه باعث میشه حاله تیره ای دور عکس رندر ظاهر بشه که عرض این هاله به عددی که به این گزینه میدیم بستگی داره.من عدد 0.5 میدیم.میتونه فعال هم نباشه و بقول دوستمون تو فتوشاپ این حالت رو به عکس بدیم.


WHITE BALANCE:

این گرینه رو روی حالت D65 یا NATURAL تنظیم کنیم.

SHUTTER SPEED:

گزینه مهمیه و سرعت باز شدن شاتر رو تنظیم میکنه.عدد بیشتر سرعت عبور نور رو کمتر میکنه و بالعکس.
عدد 50 تا 100 منا سبه(میانیگن در نظر بگیرید)


FILM SPEED:

حساسیت فیلم.با نور رابطه مستقیم داره.یعنی هر چی عدد بیشتر باشه نور هم بیشتره در عکس.
عددی بین 150 تا 200 مناسبه.



13.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات رندر (1)

تنظیمات رندر (1)

تنظیمات رندر:

با فشردن دکمه f10 پنجره تنظیمات رندر باز میشه که دارای چندین سربرگ و هر سربرگ چند کشو داره که تنظیمات مربوط به هر قسمت رو در ادامه توضیح میدیم.

اول انتخاب فریم رندره.
ما دو نوع فریم برای گرفتن رندر داریم.یکی فریم خود تری دی مکس.و دیگری فریم وی ری.البته گفته میشه فریم وی ری برای رندر های تست مناسبه ولی من همه رندر هام رو با این فریم میریم.
برای فعال کردن این فریم ابتدا باید بصورت زیر عمل کنیم:



14-1.jpg

ابتدا در سر برگ common و در قسمت نشان داده شده در عکس یک اندازه کوچک برای اندازه فریم خود تری دی مکس انتخاب میکنیم.مثلا همین اندازه ای که در شکل موجوده.یعنی 100*70.

بعد میریم سراغ فعال سازی پنجره رندر وی ری.





مشاهده پیوست 14.jpg

همونطور که در عکس بالا مشخصه به سر برگ v-ray میریم و در کشو v-ray frame buffer و در کادرری که با رنگ قرمز مشخص شده اون دو گزینه رو تیک دار میکنیم.

محتویات داخل کادر آبی اندازه عکس رو نشون میده که برحسب پیکسله.

-برای رندر های تست میتونید از اندازه 800*600 استفاده کنید.
-و برای رندر های نهایی اندازه 1536*2048 اندازه مناسبیه.من برای رندر آخر از اندازه 3072*4096 استفاده میکنم.ولی تو این اندازه تنظیمات رندر رو خیلی بالا نمیبرم.

برای اینکه رندرمون رو از قبل در مسیر مشخصی ذخیره کنیم باید گزینه داخل کادر زرد رنگ رو تیک دار کنیم تا رندر در آدرسی که در همین قسمت وارد میکنیم ذخیره بشه.

-قسمتی که با فلش سبز رنگ مشخص شده برای نمایش آخرین رندر گرفته شده بکار میره.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات رندر (2)

تنظیمات رندر (2)

در سربرگ v-ray و در کشو global switches بصورت زیر عمل میکنیم:




15.jpg

در کادر سبز رنگ و قسمت مربوط به light رو روی گزینه off قرار میدیم.

-کادر قرمز رنگ که داخلش گزینه دیپلیسمنت قرار داره بطور پیش فرض تیک داره.وقتی شما قصد دارید نور محیطتتون رو چک کنید و نیاز به رندر های سریع تر دارید میتونید تیک این گزینه رو بردارید.ولی بعدا و در رندرهای تست متریال و رندر نهایی باید این گزینه تیک دار باشه.در واقع با برداشتن این تیک شما تمامی دیسپلیس هایی که به متریال های مختلف دادید رو حذف میکنید.(بطور موقت)


تنظیمات قسمت image sampler:

این قسمت که در عکس زیر مشخصه رو بصورت زیر باید تنظیم کنیم:


مشاهده پیوست 16.jpg

قسمت قرار گرفته در کادر قرمز رنگ رو :

-در رندر های تست...................روی گزینه fixed

-و در رندر نهایی.........................روی گزینه adapter



قسمت قرار گرفته داخل کادر سبز رو :

-در رندر های تست..............روی گزینه area

-و در رندر نهایی..................روی گزینه catmall-rom قرار میدیم.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات رندر (3)

تنظیمات رندر (3)

سربرگ v-ray....کشو environment:

قسمت قرار گرفته در کادر قرمز در عکس زیر باید تیک دار باشه.
(دقت کنید این تنیظماتی که تا الان گفته شده مربوط به رندر روزه)


17.jpg


کشو color mapping:


بصروت زیر عمل میکنیم:





18.jpg


قسمت قرار گرفته داخل کادر قرمز رو روی گزینه expotional قرار میدیم.

دو گزینه قرار گرفته در کادر سبز رنگ رو هم تیک دار میکنیم
.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات رندر (4)

تنظیمات رندر (4)

تب indirect illumination:

در این تب و در کشو indirect illumination GI تیک گزینه on باید گذاشته بشه.

GI engine اول رو روی گزینه iradiance map و GI engine دوم رو روی گزینه light cache تنظیم میکنیم.



19.jpg





-در تب irradience map به ترتیب زیر عمل میکنیم:






20.jpg


قسمت قرار گرفته داخل کادر قرمز رنگ رو:

در رندر های تست روی گزینه very low تنظیم میکنیم.
در رندر نهایی روی گزینه medium یا high قرار میدیم.البته در سرعت رندر خیلی تاثیر میگذاره.در بیشتر مواقع همون گزینه medium کافیه.

-قسمت قرار گرفته در کادر آبی رنگ رو همواره تیک دار میکنیم.

-قسمت قرار گرفته در کادر سبز رنگ رو:

در رندر های تست روی عدد 50 (گزینه بالای رو) و عدد 20 (گزینه پایینی) تنظیم میکنیم.

در رندر های نهایی روی عدد 100 (گزینه بالای رو) و عدد 60 (گزینه پایینی) تنظیم میکنیم.

(در رندر خای داخلی این عدد داخل کادر سبز رنگ خیلی مهمه.عدد نهایی که گفتم روی 100 و 60 قرار بدید باعث میشه تو کارتون لکه نبینید)
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات رندر (5)

تنظیمات رندر (5)

کشو light cache:

تنظیمات این قسمت بصورت زیر انجام میشه:




21.jpg

-گزینه قرار گرفته داخل کادر سبز رنگ رو همواره تیک دار میکنیم.

-قسمت داخل کادر قرمز رنگ رو :

در رندر های تست روی عدد 800 تا 1000 تنظیم میکنیم.

در رندر های نهایی روی عدد 1500 تا 2000 قرار میدیم.




کشو setting تب dmc sampler و system :

نکته اینکه این قسمت در سرعت رندر خیلی تاثیر میزاره.که هرکدوم از این موارد در بخشی از کیفیت رندرتون تاثیر میزاره.

-در این تب بصورت زیر تنظیمات رو انجام میدیم:





22.jpg


1-قسمت مربوط به کادر قرمز رنگ:


در رندر های تست این گزینه رو روی عدد 0.01 با 0.15 قرار بدید.

در رندر نهایی این گزینه رو روی عدد 0.005 تا 0.002 تنظیم کنید.

2-قسمت مربوط به کادر سبز:

در رندر های تست این گزینه روی عدد 6 تا 10 قرار بگیره.

در رندر های نهایی روی عدد 14 تا 16 تنظیم بشه.
این گزینه برای مدل های پر جزئیات مهمه.در این مدل ها برای رندر نهایی حتما در عدد 16 تنظیم بشه.برای مدل های ساده و کم جزئیات (مثل کارهای دانشجویی) عدد 12 در رندر نهایی کافیه.

3-تنظیمات گزینه داخل کادر آبی:

در رندر های تست روی همون گزینه پیش فرض یعنی 1 قرار بگیره.

در رندر های نهایی تا عدد 4 هم میتونید بالا ببریدش.
نکته:اگه sabdive متریال های تیره رنگ رو در خود تنظیمات متریال روی عدد (30 تا 50 )قرار بدید و متریال های روشن رو رو همون عدد 10 قرار بدید ،اینجا زیاد نیاز نیست عدد بالا بدید.شاید در رندر نهایی همون عدد 2 هم کافی باشه.چون در سرعت رندر خیلی تاثیر داره.


4-تنظیمات کادر زرد:عدد این قسمت رو چنانچه رندرتون تو مرحله (این حالت زمانی که فایلتون خیلی سنگینه و یا از درخت های آبجکتیو استفاده کرده باشید رخ میده) light cache گیر میکنه میتونید تا عدد 60 کاهش بدید.
5-تنظیمات کادر بنفش:
این حالت هم زمانی که مشکل بالا پیش اومد میتونید عدد این گزینه رو تا کمی کمتر از ظرفیت رمتون کاهش بدید.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات رندر (6)

تنظیمات رندر (6)

تب render elements:

این تب یه مجموعه فیلتر هاییه که فقط یک ویژگی(نمیدونم این کلمه درسته یا نه) مربوط به رندر مثل رفلکت یا رفرکت یا نور یا سایه و ... رو علاوه بر رندر اصلیمون هم در اختیارمون قرار میده که تو پست پروداکشن رندر بدرد میخوره.
تعداد این المنت ها زیاده ولی اون مواردی که کاربرد داره برامون رو من لیستش تو عکس زیر مشخص کردم.بعدا در بحث پست پروداکشن اگه برسیم میگیم که چه کاربرد هایی دارن این المنت ها.

24.jpg



گزینه قرار گرفته داخل کادر سبز رنگ باید روشن باشه.
گزینه add رو کلیک میکنیم تا پنجره کوچکی که در عکس بالا مشخصه باز بشه.تو این پنجره ما با نگه داشتن کلید کنترل در صفحه کلید گزینه هایی که در زیر عنوانشون رو مینویسم رو انتخاب میکنیم و روی گزینه ok کلیک میکنیم.(این گزینه در عکس هم مشخص هستند)

GlobalIllomination
Lighting
Reflection
Refraction
Shadows
Specular
Totalllighting
Selfillumination
Z Depth
Wire color

گزینه wire color گزینه مهمیه برای کارهای پست پروداکشن و انتخاب راحت قسمتهای مختلف رندر در فتوشاپ.
من یه نمونه رندر با المنت های فوق رو براتون تو یه عکس قرار میدم.
نحوه ذخیره شدن این المنت ها به این صورته که شما وقتی مسیر ذخیره پیش فرض رو میدید ،این المنت ها تو همون مسیر ذخیره رندر اصلی سیو میشن.با همون پسوندی که برای رندرتون انتخاب کردید..
اگه مسیر ذخیره پیش فرض و اولیه هم انتخاب نکنید،بعد از اتمام رندرینگ دونه دونه ازتون درخواست ذخیره میکنه.حتما عکس هارو با پسوند png سیو کنید.


من المنت هایی که بالا معرفی کردم رو تو یه رندر و در یک مسیر مشخص ذخیره کردم که بعد از اتمام رندر المنت ها هم اونجا سیو شدن.دقت کنید که این کار در سرعت رندر هیچ تاثیری نداره(نگران سرعت رندر نباشید چون در واقع این عکس ها همون رندر اصلی ما هستن که هر کدوم فیلتر مخصوص دارن)




مشاهده پیوست 246812
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
پروژه شماره یک

پروژه شماره یک

سلامممم.

تصمیم گرفتیم ادامه کار رو بصورت کار گروهی بر روی پروژه های مختلف ،پیش بریم.
مادلینگ این پروژه ها با منه و من فایل مکسش رو اینجا آپلود میکنم و بصورت مرحله به مرحله با هم پیش میریم.
مسئله ای که مهمه اینه که دوستانی که تجربه دارن و حرفه ای هستن یا نه مثلا در قسمتی از کار (متریال سازی یا نور پردازی یا چیدمان مبلمان و یا مباحث مربوط به رنگ و ...)از توانایی مطلوبی برخوردار هستند و میتونن مارو کمک کنن ازشون ممکن میشیم.

نمونه ای که در نظر گرفتیم یه TV ROOM هست که من مادلینگش رو انجام دادم و فایل مکس ورژن 2012 رو اینجا قرار میدم.من روند کار رو پیش میرم و دوستان نکاتی رو که میدونن و در بهتر شد کار کمک میکنه رو لطف کنند و بگن.




مشاهده پیوست nemoone 1.rar
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلاممم.
بخاطر تاخیر عذر میخوام.

اولین کاری که میکنیم اینه که دوربین و نور پیش فرض رو پاک میکنیم(این مربوط به فایل آرشیکده)

کار بعدیمون گذاشتن دوربین وی ری (فیزیکال کمرا) با تنظیمات پیش فرضی که در عکس مشخص شده.



1.jpg



-کار بعدی که باید انجام بشه گذاشتن یک نور وی ری سان با تنظیمات پیش فرضیه که در عکس مشخصه.زاویه تابش باید طوری باشه که نور از پنجره انتهای سالن به داخل بتابه.



2.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تنظیمات رندر اولیه برای اینکه محیطمون روشن بشه رو بصورت زیر انجام میدیم.
ابتدا environment رو روشن میکنیم و عدد 3 رو براش در نظر میگیریم.




3.jpg





قسمت color mapping رو هم بصورت زیر و با اعداد زیر تنظیم میکنیم.



4.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
بعد پنجره رندرتون رو برای رندر های تست و اندازه مناسب اون تنظیم کنید.من رندر هام رو با ویری بافر میگیرم.برای این کار این فریم بافر رو فعال میکنیم و اندازه 600*800 رو انتخاب میکنیم براش(کوچکتر هم خواستید میشه).کار دیگه ای که باید انجام بدیم اینه که اندازه پنجره رندر خود مکس رو رو اندازه 100*75کنیم.




6.jpg





7.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
اولین رندرمون به این صورت میشه:




9.jpg



کار بعدیمون گذاشتن یک وی ری لایت صفحه ای روی پنجره با تنظیماتیه که در عکس مشخصه.




10.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
رندر بعدیمون به این شکل میشه: (با اون نور وی ری که روی پنجره گذاشتیم)
فعلا نورمون رو در همین حد باشه.





13.jpg




VERTICAL SHIFT دوربین رو یکم پایین میاریم تا خطوط عمومی صاف بشه.




12.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
اما ساخت متریال ها:


1-متریال سفید کاری با گچ:

-رنگ سفید
-رفلکت 70
-رفلکت گلسینس 0.7
-سابدیوز 20 تا 30
سایر موارد هم مثل عکس.
فقط به قسمت بامپش یه عکس دون دون با مقدار 5 میدیم که خیلی مسطح نباشه.من عکسی که خودم انتخاب کردم رو پایین میزارم.
این متریال رو با UVW MAP 100*100*100 به قسمت های سفید عکسمون میدیم.
راستی عکس اصلی که ما میخوایم کارمون مثل اون بشه رو تو پست بعد میزارم.



14.jpg






concrete-18_b005.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
متریال کف رو سنگ بصورت تایل میدیم.با UVW MAP 120*120*120
من متریال هارو هم عکسشونو میزارم.


متریال کف:

رفلکت :برای رفلکت عکس عکس سیاه و سفید همون سنگ رو که تو فتوشاپ درستش کردیم رو به بیتمپ رفللکت میدیم.و اندازه خود رفلکت رو روی 150 تنظیم میکنیم و نسبت تاثیر پذیری از عکس و تنظیم دستی رو روی 50 میزاریم.

سایر تنظیمات هم مطابق عکس.




18.jpg





19.jpg
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S انتقال نقشه از اتوکد به آرکی کد ArchiCAD 24
D آموزش آرشیکد - تصویری ArchiCAD 3

Similar threads

بالا