انتخاب صحیح روغن هیدرولیک

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
چگونه روغن هيدروليك را درست انتخاب كنيم؟

از كجا ميدانيد كه روغن هيدروليك را درست انتخاب کرده اید؟

در اغلب تجهيزات نيازمند به روانكاري، پارامترهاي زيادي وجود دارد كه در انتخاب روانكار موثر مي باشد. اينكه از يك محصول ويژه در تجهيزات استفاده مي شود بدين معني نيست كه آن محصول براي استفاده مناسب مي باشد. اغلب روانكارها كه فاقد مشخصات مورد نظر نمي باشند باعث خرابي جبران ناپذير نمي شوند بلكه ميانگين طول عمر تجهيزات را كاهش داده و بنابراين ناديده گرفته مي شوند.
در مورد روغنهاي هيدروليك دو بحث ابتدايي وجود دارد- درجه گرانروي و نوع روغن هيدروليك. اين مشخصات نوعا بوسيله نوع پمپ هيدروليك مورد استفاده در سيستم، دماي كاركرد و فشار كاركرد سيستم تعيين ميگردد. اما فقط به اينجا ختم نمي شود. ساير پارامترهاي مورد بحث عبارتند از: نوع روغن پايه، كيفيت نهايي روانكار، و مشخصه هاي عملكرد. مقادير اين پارامترها براساس محيط كاركرد، نوع ماشين و موارد متغير ديگر به طور اساسي تغيير مي كند.
انتخاب كردن بهترين محصول براي سيستم، نيازمند جمع آوري و بكارگيري همه اطلاعات در دسترس مي باشد.

پمپ ها و گرانروي مورد نياز
اجازه دهيد با اولين معيار انتخاب روانكار شروع كنيم: نوع طراحي پمپ و درجه گرانروي مورد نياز براي آن. سه نوع پمپ عمدتا در سيستم هاي هيدروليك استفاده مي شوند:
پره اي، پيستوني و چرخ دنده اي( بيروني يا داخلي).

هر يك از اين پمپ ها به منظور كار و عملكرد مشخصي مي باشند. هر نوع پمپ بايستي جهت انتخاب روانكار مورد به مورد تحت ارزيابي قرار گيرد.

پمپ پره اي:
طرح يك پمپ پره اي دقيقا از اسمش قابل تجسم مي باشد. داخل پمپ، گردنده هايي وجود دارد كه بر روي يك شفت نصب شده است كه به طور غير معمول داخل حلقه بادامكي مي چرخد. چنانچه پره ها و گردنده ها در حلقه بادامكي مي چرخند، پره ها بدليل تماس داخلي بين دو سطح دچار سائيدگي مي شوند. به اين دليل، نگهداري اين نوع پمپ ها بسيار گران مي باشد، اما در جريان نگهداري دائمي بسيار خوب عمل مي كنند. ويسكوزيته مورد نياز در پمپ هاي پره اي در دماي كاركرد در محدوده 14 الي 160 سانتي استوك مي باشد.

پيستوني:
تقريبا پمپ هاي همه گروههاي هيدروليك از نوع پيستوني بوده و داراي توان بالا و كارايي بيشتري نسبت به پمپ هاي پره اي مي باشند. آنها فشار كاركرد بسيار بالايي تا 6000 psi را توليد مي كنند. محدوده گرانروي در دماي كاركرد از 10 تا 160 سانتي استوك مي باشد.

دنده اي:
پمپ هاي دنده اي در بين سه نوع پمپ ذكر شده داراي كارايي كمتري بوده اما با مقادير زياد آلاينده ها سازگار مي باشند. پمپ هاي دنده اي به اينصورت كار مي كنند كه سيال در بين حجم هواي محبوس شده در دنده ها و ديواره هوزينگ دنده فشرده شده و سپس بيرون رانده مي شود. پمپ هاي دنده اي داراي دو نوع عمده داخلي و خارجي مي باشند.
پمپ هاي دنده اي داخلي محدوده بسيار وسيع گرانروي را فراهم آورده و حداكثر مقدار آن تا 2200 سانتي استوك مي باشد. اين نوع پمپ كارايي خوب و عملكرد آرامي را بوجود مي آورد و قادر به توليد فشارهاي از 3000 تا 3500 psi مي باشد.
پمپ هاي دنده اي خارجي كارايي كمتري داشته اما داراي برخي مزايا مي باشند. نگهداري آنها آسان، و جريان پيوسته و يكنواختي را فراهم مي آورند و خريداري و تعمير آنها پرخرج نيست. همانند پمپ دنده داخلي، اين پمپ ها مي توانند فشارهاي از 3000 تا 3500 psi را توليد كنند اما محدوده گرانروي آنها تا 300 سانتي استوك مي باشد.

نقش و ساختار سيالات
سيال هيدروليك در شرايط عملكرد ايده ال داراي وظايف متعددي مي باشد. اين وظايف از انتقال حرارت گرفته تا انتقال قدرت و روانكاري را شامل مي شود.
تركيب شيميايي سيال هيدروليك وابسته به عملكرد انتخابي آن خواهد بود. آن مي تواند تمام سنتزي (براي تحمل دماي بالا و نوسان فشار و همچنين كاهش ميزان اكسيداسيون) و يا سيال بر پايه آب باشد، سيالات بر پايه آب در مواردي كه خطر آتش زايي وجود دارد بدليل محتواي آب بالا مناسب مي باشد.
سيال تمام سنتزي يك زنجير مولكولي دست ساز مي باشد كه با دقت و به منظور فراهم آوردن پايداري بسيار خوب سيال، خاصيت روانكاري خوب و ساير خصوصيات بهينه آرايش يافته اند، اين سيالات در مواقعي كه دما پايين يا بالا است و در فشارهاي بالا بهترين انتخاب مي باشند. اين سيالات داراي برخي معايب مي باشند كه عبارتند از: قيمت بالا، سمي بودن و ناسازگاري با برخي مواد.
سيال حاصل از نفت خام بسيار متداول بوده و از پالايش نفت خام و سپس با كمك افزودني ها، روانكار با عملكرد بهتر حاصل مي شود. افزودني ها شامل ضد ساييدگي، بازدارنده هاي زنگ زدگي و اكسيداسيون، و بهبود دهنده هاي شاخص گرانروي هستند. اين سيالات قيمت كمتري نسبت به سيالات سنتزي دارند و زماني كه داراي ادتيوهاي خاصي مي باشند از لحاظ عملكرد بسيار قابل مقايسه با سنتزي ها خواهند بود.
سيالات پايه آبي از نوع كمتر متداول مي باشند. اين سيالات نوعا زماني كه خطر آتش زايي بالا باشد نياز خواهد شد. آنها گرانتر از سيالات نفتي و ارزانتر از سنتزي ها مي باشند. با وجودي كه از خطر آتش زايي جلوگيري مي كنند اما فاقد توانايي محافظت از سايش مي باشند.

انتخاب بر اساس كاربرد
در انتخاب يك سيال هيدروليك براي اطمينان از عملكرد مناسب سيستم و زمان كاركرد طولاني، نوع كاربرد بايستي به عنوان شاخص بسيار مهم در نظر گرفته شود. در اين انتخاب بسيار ضروري است تا نيازهاي سيستم مشخص شود: از قبيل گرانروي، افزودني ها، عملكرد و غيره.
براي مثال، يك دامپ تراك را در نظر بگيريد كه مدام در زير بارندگي باشد، با ذرات آلاينده بزرگي در مسير برخورد كرده، و 10 درصد حجم مخزن آن در 2 روز نشت مي يابد. در اينجا نياز نيست كه سيالات بسيار گران با بهترين افزودني ها خريداري و استفاده شود زيرا هزينه جايگزيني و تعمير بيشتر خواهد بود. به عبارت ديگر، در نظر بگيريد شما يك سيستم بسيار تميز، حساس و بسيار پركار داشته باشيد كه بطور صحيح نگهداري شده و با حداكثر توان كار مي كند. شما ممكن است تمايل داشته باشيد از محصولات با كيفيت از قبيل سيال پايه نفتي با كيفيت و داراي افزودني هاي ضد سايش، يا ضد زنگ زدگي و ضد اكسيداسيون و يا حتي سيال كاملا سنتزي استفاده كنيد.

از آنجا كه گرانروي سيال حائز اهميت مي باشد بايستي بر اساس نوع پمپ به صورتي كه قبلا بحث شد تعيين گردد. عدم داشتن گرانروي صحيح بر حسب كاركرد شديدا طول عمر پمپ و سيستم را كاهش خواهد داد، بنابراين بطور مستقيم اعتماد پذيري آن و توليد كاهش خواهد يافت. به هنگام انتخاب درجه گرانروي مناسب، گرانروي بهينه مورد نياز پمپ را در نظر بگيريد. اين داده ها را مي توان از توليد كنندگان پمپ بدست آورد، از جمله دماي واقعي كاركرد پمپ، و خواص روانكار در ارتباط با سيستم درجه بندي ISO در 40 و 100 درجه سانتي گراد.
دماي كاركرد پمپ را چك كرده و بررسي كنيد كه در محدوده دماي كاركرد روانكار قرار گرفته باشد. در غير اينصورت، گرانروي روانكار را افزايش و يا كاهش دهيد تا بر حسب دماي كاركرد، گرانروي بهينه و مطلوب انتخاب شود.
همانطور كه مشاهده مي كنيد انتخاب يك سيال هيدروليك مناسب براي يك عملكرد خاص، كار سختي نيست، اما تحقيق در مورد نوع كاربرد، تخمين هزينه و تصميم گيري در مورد اينكه چه نوع سيالي مناسب خواهد بود زمانبر مي باشد.
با آموزش تكنيك هاي انتخاب روانكار در هزينه هاي خود صرفه جويي كنيد. انتخاب روانكار مناسب افزايش كارايي ماشين را به دنبال خواهد داشت.
 

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
[h=1] انتخاب سيال هيدروليك مناسب

[/h] اغلب سيستم هاي هيدروليك به هنگام استفاده از سيالات مختلف داراي كاركرد مناسبي مي باشند، اين سيالات شامل روغن موتورهاي چند درجه اي، سيال انتقال اتوماتيك و روغن هيدروليك ضد سايش معمولي مي باشند. اما كدام يك از آنها در موارد كاربردهاي خاص بهتر عمل مي كند؟ با وجود اينكه ارائه يك پيشنهاد قطعي كه همه انوع تجهيزات هيدروليك با عملكردهاي مختلف را پوشش دهد امكان پذير نيست. برخي فاكتور هاي مهم در انتخاب سيال هيدروليك در زير آمده است.

چند درجه اي يا تك درجه اي
ويسكوزيته تنها فاكتور مهم در انتخاب سيال هيدروليك است. اگر درجه گرانروي روغن با محدوده دماي كاركرد سيستم هيدروليك مطابقت نداشته باشد حتي اگر ساير خواص روغن ايده آل باشند طول عمر سيال هيدروليك كاهش خواهد يافت. تعريف درجه گرانروي صحيح براي يك سيستم هدروليك خاص مستلزم بررسي چندين متغير وابسته به يكديگر است. اين متغير ها شامل:
• ويسكوزيته شروع در پايين ترين دماي محيط
• بالاترين دماي كاركرد مورد انتظار، كه تحت تاثير ماكزيمم دماي محيط قرار مي گيرد.
• محدوده ويسكوزيته مجاز و بهينه براي اجزاي سيستم هيدروليك
كمترين مقدار مجاز ويسكوزيته و مقدار بهينه آن براي انواع مختلف اجزاء هيدروليك در جدول 1 نشان داده شده است.
اگر لازم باشد كه سيستم هيدروليك در دماي يخ زده زمستان و شرايط گرمسيري تابستان كار كند، احتمالا روغن چند درجه اي براي نگاه داشتن ويسكوزيته در محدوده مجاز در گستره وسيع دماي كاركرد، مورد نياز خواهد بود. اگر ويسكوزيته سيال در محدوده بهينه خود نگه داشته شود، نوعا 25 تا 36 سانتي استوك، كارايي سيستم هيدروليك به حداكثر مي رسد (توان ورودي كمتري به حرارت تبديل مي شود). اين بدين معني است كه در شرايط معين و مشخص، استفاده از سيالات چند درجه اي مي تواند هدر رفت توان سيستم هيدروليك را كاهش دهد. اين عمل براي كاربران تجهيزات هيدروليك سيار كاهش مصرف سوخت را بدنبال خواهد داشت.
چندين مورد مهم در استفاده از سيالات چند درجه اي در سيستم هاي هيدروليك وجود دارد. بهبود دهنده هاي شاخص گرانروي مورد استفاده در ساخت روغن هاي چند درجه اي مي تواند اثر منفي در خواص جداپذيري هوا از روغن داشته باشد. اين بويژه در سيستم هاي هيدروليك سيار كه داراي مخزن كوچك با خاصيت هوازدايي ضعيف مي باشند ايده آل نيست. ميزان نيروي برشي بالا و شرايط جريان متلاطم كه در اغلب سيستم هاي هيدروليك وجود دارند اتصالات مولكولي بهبود دهنده هاي شاخص گرانروي را تخريب كرده و به مرور زمان باعث كم شدن ويسكوزيته مي شوند. به هنگام انتخاب سيال با شاخص گرانروي بالا يا سيال چند درجه اي توصيه مي شود كه حداقل مقادير مجاز ويسكوزيته توسط سازندگان اجزاء هيدروليك (جدول 1) براي جبران اثر برشي بر روي بهبود دهنده هاي شاخص گرانروي، 30% بيشتر در نظر گرفته شود. اين تعديل حداكثر دماي كاركرد مجاز را كاهش مي دهد كه به عبارتي روغن انتخابي در محدوده قابل قبول بوده و بنابراين محدوده ايمني براي كاهش ويسكوزيته بدليل تخريب بهبود دهنده هاي شاخص گرانروي را فراهم مي آورد.
اگر سيستم هيدروليك داراي محدوده دماي كاركرد كوتاه مي باشد و امكان نگاه داشتن ويسكوزيته در حالت بهينه با استفاده از روغنهاي تك درجه اي وجود دارد، توصيه نمي شود كه بدلايل ذكر شده فوق از روغنهاي چند درجه اي استفاده شود.


جدول 1. حداقل مقادير ويسكوزيته براي اجزاء هيدروليكي


سيالات داراي شوينده يا بدون شوينده
سيالات DIN 51524; HLP-D گروه سيالات هيدروليك ضد سايش هستند كه شامل شوينده ها و پراكنده سازها مي باشند. استفاده از اين سيالات توسط اغلب سازندگان تجهيزات هيدروليك تائيد شده است. روغنهاي داراي شوينده قابليت تشكيل امولسيون با آب را دارند، و ساير آلاينده ها از قبيل لاك و لجن را پراكنده كرده و تشكيل سوسپانسيون مي دهند. اين عمل از ته نشيني اجزاء آلاينده جلوگيري كرده و به كمك فيلتراسيون از سيستم خارج مي نمايد و در سيستم هاي هيدروليك سيار مي تواند مفيد واقع شود، زيرا كه بر خلاف سيستم هاي صنعتي شانس ته نشيني و رسوب آلاينده ها در مخزن بدليل حجم نسبتا كوچك آن، كمتر است.
مهمترين نتيجه در استفاده از اين سيالات توانايي عالي در امولسيون كردن آب مي باشد، بدين معناست كه آب موجود به صورت فاز جدا از سيال قرار نمي گيرد. با توجه به اینکه آب باعث كهنه شدن سريع روغن، كاهش قابليت فيلتر شدن و روانكاري، كاهش قدرت چسبندگي و منجر به خوردگي و حفره سازي مي شود. آب امولسيون شده مي تواند در قسمتهاي از سيستم با بار زياد تبديل به بخار شود. از اين مشكلات مي توان با نگهداري ميزان آب در زير نقطه اشباع روغن در دماي كاركرد جلوگيري كرد.

سيالات داراي ضد سايش يا بدون ضد سايش
هدف از افزودني هاي ضد سايش نگاه داشتن روانكار در زير شرايط روانكاري مرزي است. افزودني ضد سايش بسيار متداول دي آلكيل دي فسفات روي (ZDDP) مي باشد.
وجود ZDDPهميشه اثر مثبت نخواهد داشت زيرا اين ماده به فلزات حمله كرده و به طور شيميايي پيوند ها را شكسته و قابليت فيلتر شدن را كاهش مي دهد. با ZDDP پايدار شده شيميايي تا حدودي بر اين مشكلات غلبه مي شود كه بدين ترتيب به يك افزودني ضروري براي سيالاتي كه در سيستم هاي هيدروليك فشار بالا از قبيل سيستم هايي كه بوسيله موتور يا پيستون كار مي كنند تبدیل می شود. غلظت ZDDP حداقل 900 ppm مي تواند در سیستم های سیار سودمند باشد.
در انتخاب روغن براي سيستم هاي هيدروليك بدلايل اقتصادي مربوط به گارانتي تجهيزات، عاقلانه خواهد بود تا به توصيه هاي سازندگان تجهيزات عمل شود. اگر چه در برخي كاربردها استفاده از انواع متفاوت سيال به جاي سيال پيشنهادي توسط سازنده ممكن است كارايي سيستم هيدروليك را افزايش دهد.
هميشه قبل از تغيير نوع سيال با متخصص فني تامين كننده روغن و سازنده دستگاه مشورت كنيد.
 

sadeghforghani

کاربر فعال
سلام
ما یه مدت برای یک پروژه مجبور بودیم با استانداردهای MIL کار کنیم
در زمینه روغن های هیدرولیک عالی بودن
گفتم برای تکمیل اطلاعاتتون به اون مجموعه سر بزنید.
یا علی
 

Similar threads

بالا