اطلاعات مفید و کاربردی در مورد لامپ های LED

AHMAD58PARS

عضو جدید
اگه یه سرچی در مورد لامپ های ال ای دی توی اینترنت بزنید با سایت های زیادی روبرو میشید که بعضی هاشون خودشون رو سازنده لامپ ال ای دی معرفی کردند ، بعضی ها هم تولید کننده محصولات ال ای دی هستند.اکثر این سایتها اومدن و در مورد لامپ های ال ای دی و مزایاشون تادلت بخواد مطالب ارزنده و مفید گفتند.مطالبی که وقتی آدم می خونه احساس می کنه ال ای دی چیزیه که می تونه همین الان تمام نیازهای روشنایی ما رو به بهترین وجه ممکن برآورده کنه ضمن اینکه مصرف برقش هم چندین برابر پایینتر از نمونه های متداول هستش.
متاسفانه این وضعیت گریبانگیر سازمانهای دولتی مسوول و غیر مسوول هم شده و اونها هم توی سایتاشون مشابه چنین مواردی رو آوردند که مبادا از قافله تکنولوژی عقب بمونند.
ولی خداییش چند تا از این شرکتها و سازمانها اطلاعات دقیقی در مورد لامپ های ال ای دی و ویژگی های اونا دارند.چند تاشون تخصصی وارد این بحث شدن و مزایا و معایبشو بررسی کردند.
من نمی خوام بگم هرکی توی این کار وارد شده هیچی نمی دونه و اطلاعات سطحی داره.نه.ولی خداوکیلی کم هستند آدمایی که می فهمند ال ای دی چیه و برای چه کاری مناسبه.تنها چیزی که اکثرشون بلدند اینه که ال ای دی روشنایی آیند ست و دیگه توخارج از این لامپ های قدیمی استفاده نمیکنند و تکنولوژی های جدید اومده و ....من برای آشنایی شما فقط چند نمونه ازمطالب این سایت ها رو (بدون ذکر عنوان سایت یا شرکت)براتون می زام.خودتون بررسی کنید ببینید کیا دارند اطلاعات علمی به جامعه می دند و چجوری..​

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=73996&d=1322629549

تصویر 1 :اگه طبق اطلاعات جدول بالا 4200 لومن رو بر 30 وات تقسیم کنید،عدد140بدست میاد.سوال:طبق این جدول این لومن مربوط به لامپ ال ای دی هست یا پنل ال ای دی؟اگه لامپ باشه چه لامپی بوده که 140 لومن بر وات بوده؟اگه مربوط به پنل هستش که بازم باید بپرسیم لامپ ال ای دی اش چی بوده که با توجه به اینکه نور اون ال ای دی پس از برخورد و تلفات در پنل ، منعکس شده بازم لومن خروجی بالایی داشته؟این یعنی عملاً باید ال ای دی ای که استفاده شده بیش از 160لومن بر وات بوده باشه. تازه اینها همش مربوط به لومن 4200 بود.اگه بخوایم لومن 5400 رو در نظر بگیریم که باید بگیم این شرکت یه چند سالی از تکنولوژی روز دنیا جلوتره

5400Lm/30w=180Lm/W.:eek::eek::eek:

 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر این ارقام درست باشه یعنی لومن بر وات رو 180 در نظر بگیریم لامپی که با این لومن بر وات با 100 وات ساخته بشه 18000 لومن شار نوریش میشه یعنی با فرض 1350 لومن برای لامپ رشته ای صد وات خواهیم داشت 18000/1350=13.3 یعنی 13 برابر لامپ 100 وات رشته ای (؟) (!)
 

AHMAD58PARS

عضو جدید
خدمت دوستان خودم سلام عرض می کنم.این مطلبی که من جهت نمونه براتون گذاشتم فقط برای تست بود که ببینم چند نفر به این جور مطالب علاقه دارند.هرچند بدم نیماد از شرکتمون تبلیغ کنم ولی شاید برای تبلیغ کردن راه های بهتری هم باشه.نظر شما چیه؟
راستشو بخواین ما روی این قضیه کم اطلاعی مردم و عدم فرهنگ سازی صحیح و اصولی خیلی ضربه خوردیم..ضربه ای که مستقیماً از طرف داعیه دارن صنعت برق کشور به ما و کل صنعت روشنایی کشور رسید و کارگر ایرانی بیکار و تولید کننده ها رو به مونتاژ کننده تبدیل کرد. نمی دونم شماها چقدر یا این مسایل آشنایید و لی اگه آشنا باشید خوب می فهمید من چی میگم.علت اینکه الان هم من و امثال من دنبال این کارا افتادیم بیشتر برای اینه که بعضی ها سرمون کلاه نذارن.ما که متاسفانه هرچی داریم از چینیا داریم،لااقل جنس بنجول به جای جنس درجه یک قالب نکنند بهمون.حداقل بدونیم چی می خریم.اگه بازم بخواین از این مطالب براتون میزارم.هرچند به دلیل مشغله کاریم امکان جواب دادن سریعو ندارم.
 

AHMAD58PARS

عضو جدید
بطورزیرکانه , تبلیغات شرکتشون رو انجام دادن!!!!

با اجازه دوستمون یه تبلیغات دیگه برای شرکتمون:biggrin:: نکته ای که همیشه در مورد لامپ های ال ای دی بهش توجه میشه،طول عمر بالای اونه.30 تا 50هزار ساعت کارکرد برای هر لامپی عالی به نظر می رسه اما شرایط لازم برای رسیدن عمر لامپ به این عدد چیه؟یعنی هر چراغی که توش از لامپ های ال ای دی استفاده شده باشه همین قدر عمر می کنه؟چند تا پارامتر خیلی توی طول عمر لامپ تاثیر دارند که یکیش درجه حرارات محل اتصال هستش .تمام شرکت های سازنده ال ای دی حداکثر این دما رو برای محصولاتشون اعلام می کنند.بعضی ها هم وارد جزییات میشن و رابطه بین دما و طول عمر لامپ ال ای دی رو با فرمول می دند.در هر حال از روی روابط و فرمولهایی که وجود داره میشه تخمین زد که یک محصول به شرط مشخص بودن شرکت سازنده و نوع ال ای دیش حدوداً چقدر عمر میکنه که اگه لازم بود براتون بیشتر توضیح میدم(به شرطی که سوء تعبیر نشه).به هر حال برای اینکه بازم اطلاعاتمون بره بالاتر یه نمونه دیگه از مزایای محصولات تولیدی یه شرکت رو میزارم.

5.jpg
تصویر 2- در این محصول با توجه به داده های جدول میشه فهمید لومن بر وات بیش از 110 هستش.اونم حداقل:eek:. باز سوال اینجاست،که این مربوط به لامپ ال ای دی هستش یا پرژکتور ال ای دی ؟سوال دوم اینه که به واقع این سیستم با این نوع طراحی و سیستم انتقال حرارت چطوری میتونه 40000 ساعت کارکنه؟
 

AHMAD58PARS

عضو جدید
خب مهندس شما چه اطلاعات تازه ای به ما دادی؟!!!؟

راست میگید شما.واقعاً این مطلب چه چیز مهمی داشت که آدم بخواد یاد بگیره.غیر از اینکه بطور زیرکانه ای تبلیغات شرکتمون رو انجام دادم:(. به واقع چقدر نگاه ما به مسایل پیرامونمون مثبته و چقدر منطقی و عاقلانه همه چیزو تحلیل می کنیم.
یاد یه شعر از سهراب افتادم:چشم ها را باید شست.جور دیگری باید دید.
به خاطر اینکه کسی دیگه این فکر براش به وجود نیاد که من دارم برای شرکتمون تبلیغ میکنم از مدیران سایت خواهش می کنم این پست رو حذف کنند.از همه عزیزان هم ازاینکه توی یه سایت علمی و آموزشی پستی زدم که شائبه تبلیغات داره عذر خواهی میکنم.امیدوارم همواره فکور و آینده نگر باشیم.
 

X P R E S S

عضو جدید
اگر این ارقام درست باشه یعنی لومن بر وات رو 180 در نظر بگیریم لامپی که با این لومن بر وات با 100 وات ساخته بشه 18000 لومن شار نوریش میشه یعنی با فرض 1350 لومن برای لامپ رشته ای صد وات خواهیم داشت 18000/1350=13.3 یعنی 13 برابر لامپ 100 وات رشته ای (؟) (!)

دوست عزیزم BIGHAM درست میگه این اعداد یه جاییش می لنگه.
 

sepideh Aero

عضو جدید
بیماریهای فراوان ارمغان لامپهای کم مصرف
رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت هشدار داد: لامپهای کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) که اکنون به گستردگی در کشور مصرف می‌شوند، به علت نشت اشعه ماورا بنفش بیماری پوستی و چشمی به وجود می‌آورند و بخار جیوه آن نیز در صورت شکستن موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود.
علی گورانی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: مکانیزم تولید نور در لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL که در بین مردم به لامپهای کم مصرف معروف شده اند تحریک الکتریکی بخار جیوه است.
وی گفت: بخار یا اتم جیوه در صورت تحریک الکتریکی اشعه ماورا بنفش تولید می‌کند و این اشعه بعد از برخورد با فلورسنت که به صورت یک لایه پودر روی لامپ قرار دارد به نور مرئی تبدیل می‌شود.
این متخصص بهداشت محیط اضافه کرد: در این فرآیند تولید نور دو خطر مهم وجود دارد اول اینکه به هر علت از جمله کیفیت پایین لامپ، اندود نشدن کامل سطح لامپ با پودر فلورسنت یا هر دلیل دیگری اشعه ماورا بنفش از لامپ نشت کند که بسیار خطرناک است و بیماری‌های پوستی و چشمی را برای افراد به دنبال دارد.
گورانی گفت: به همین علت توصیه می شود تا جای ممکن از لامپهای فلورسنت فشرده که شبیه لامپهای مهتابی قدیمی اما فشرده شده هستند، کمتر استفاده شود و در صورتی که استفاده می شود نیز فاصله فرد تا لامپ همواره بیشتر از 30 سانتی متر باشد و هرگز برای مطالعه نباید از این لامپها استفاده کرد.
رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که در موارد بسیاری لایه فلورسنت در این لامپها به طور کامل مالیده نشده است یا قسمتی از آن کاملاً پوشیده نشده است و به هر حال به علت کیفیت برخی از این لامپها احتمال نشت اشعه ماورا بنفش بالاست.
وی گفت:‌ تهدید دیگر مهم این لامپها استفاده از بخار جیوه است، جیوه یک فلزسنگین خطرناک است که نشت آن در محیط موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود، البته تا زمانی که این لامپها شکستگی نداشته باشند احتمال نشت بخار جیوه وجود ندارد اما در صورت شکستن باید پروتکل جمع آوری و ایمنی به درستی توسط مردم رعایت شود که متأسفانه این پروتکل نیز در کشور ما آموزش داده نشده و عملیاتی نشده است.

گورانی گفت: بخار جیوه توسط ریه که جذب بالایی هم دارد به سرعت جذب می‌شود و به خصوص برای مادران باردار و کودکان بسیار خطرناک است و موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود.
وی ادامه داد: این لامپها هرگز نباید شکسته شوند و در صورتی که این اتفاق افتاد باید بلافاصله در و پنجره ها باز کرد تا غلظت بخار جیوه در محیط کم شود و بعد از مدتی بدون استفاده از جارو برقی با دستکش یابد ابتدا تکه‌های بزرگ و بعد تکه های کوچک آن را جمع آوری کرد و پودر فلورسنت آن هم که بیماری زاست باید با یک حوله خیس جمع‌آ‌وری شود.
گورانی گفت:‌ استفاده از جاوربرقی برای جمع کردن لامپهای فلورسنت شکسته به علت خروج هوا از قسمت عقب جاروبرقی موجب پراکندگی پودر فلورسنت در هوا می‌شود که تنفس آن بسیار خطرناک است و می تواند سرطان زا باشد.
وی افزود: باز هم تأکید می‌کنیم که سم جیوه در این لامپها حاوی ماده خطرناک نوروتوکسین است که عامل بیماریهای عصبی خطرناک است.
این کارشناس بهداشت محیط اضافه کرد:‌ متأسفانه به علت تأخیر آموزش بعد از ورود تکنولوژی در کشور، آگاهی مردم از این خطرات کافی نیست، پروتکل جمع آوری این لامپها نیز در کشور نداریم و به علت پرداخت یارانه از سوی دولت برای این لامپها با مصرف بالا و به همین نسبت خطرات بالای این نوع لامپها در جامعه مواجه هستیم.
گورانی گفت: در زمان ورود این تکنولوژی به کشور خطرات آن از سوی وزارت بهداشت گوشزد شد اما به هر علت از جمله مسائل اقتصادی مورد توجه قرار نگرفت.
وی ادامه داد: البته قطعاً جایگزینی این لامپها با لامپهای رشته ای قدیمی کار عاقلانه‌ای نیست زیرا لامپهای رشته‌ای قدیمی بیش از نور، گرما تولید می‌کنند و از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارند.
رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: بهترین جایگزین فعلی برای این لامپها، لامپهای LED است که هیچکدام از این خطرات و مشکلات را ندارند و بسیار کم مصرف تر از لامپهای فلورسنت هستند و مصرف آنها در حد 2 تا 3 وات است.
وی گفت: این لامپها بخار جیوه و ماده فلورسنت ندارند و بر اساس تکنولوژی نزدیک کردن دیود های ید به هم عمل می کنند و باید دولت فعلاً یارانه لامپها را به این سمت ببرد ضمن اینکه قطعاً در آینده نزدیک لامپهای با تکنولوژی های جدیدتر و پیشرفته تر نیز وارد بازار می‌شود.
 
بالا