اطلاعات عمومی در مورد صنایع غذایی

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
مواد به کار رفته در ساختمان ماشین آلات غذایی

مواد به کار رفته در ساختمان ماشین آلات غذایی

مواد به کار رفته در ساختمان ماشین آلات غذایی باید با توجه به نوع نیازمندی ها تعیین و استفاده شود . مواد در تماس با محصول باید تحت شرایط عملیات ، حالت خنثی و یا بی اثر ( Inert) داشته باشد . همچنین نباید هیچگونه واکنشی هنگان فرآیند در برابر مواد پاک کننده و ضد باکتری شیمیایی ( ضد عفونی کننده ها یا مواد شوینده بهداشتی ) بروز نماید . علاوه بر این سطوح باید در برابر خورندگی مقاوم و دارای ثبات مکانیکی و غیر رسمی باشند . سطح در تماس ماشین آلات باید به خوبی پرداخت شود تا هنگام استفاده ، رفتاری مخالف فرآیند را از خود نشان ندهند .
تمام سطوح مماس باید به آسانی قابل دید و تمیز کؤدن دستی باشد و لازم است موثر بودن حذف تمام رسوبات در سطوح ، قابل اثبات باشد .


به دلیل غیر قابل قبول بودن حضور هر گونه ماده سمی در مواد غذایی ، طراح باید در انتخاب مواد بکار رفته در ساختار ماشین آلاتی که در تماس مستقیم با محصول است دقت لازم را بکار گیرد . طراح به هنگام استفاده از استیل زنگ نزن ( stainless steel ، انواع پلاستیک ، الاستومرها
( پلمیر ) ، مواد روان کننده ، چسبنده ، انتقال دهنده جریان ( سیگنال ها ) و غیره قوانین مربوطه را مراعات نماید .
سطوح غیر قابل تماس با محصول نیز باید دارای ثبات مکانیکی ، پرداخت بسیار خوب و قابلیت تمیز کردن آسان باشند . به طور معمول از فولاد زنگ نزن نوع AISI -316 - AISI -316L–AISI-304 ، که به خوبی در برابر خورندگی مقاومت دارند به طور گسترده استفاده می شود در مواردی بسته به نوع کاربرد آن ممکن است از بعضی پلاستیک ها استفاده شود . پلاستیک ها در مقایسه با فولاد برتری هایی از جمله : هزینه پایین ، وزن کمتر و مقاومت بهتر در برابر مواد شیمیایی را دارند .
در بعضی کشورها از کدهای کاربردی خاصی برای مواد در تماس با مواد غذایی استفاده می شود . معمولاً در این موارد قانون ِ، تعیین کننده محدوده کاربردهای آن ها است .
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
از 14 غذاي معجزه گر غافل نشويد

از 14 غذاي معجزه گر غافل نشويد



14 غذاي معجزه گر غافل نشويد
همه انسان ها مي خواهند با رعايت رژيم غذايي خوب و صحيح از سلامت کامل برخوردار باشند، رژيمهاي غذايي گوناگوني نيز از سوي متخصصان تغذيه توصيه مي شود که هر يک به نوبه خود مفيد هستند


پاسخ اين سوال مثبت است. تحقيقات اخير نشان داده است که اگر 14 ماده غذايي را در برنامه خود قرار دهيد و مصرف کنيد، شاهد نتايج فوق العاده اي در وضع سلامت خود خواهيد بود.

يکي از پزشکاني که در بيمارستان کاليفرنيا مشغول کار است ، مي گويد: بسياري از بيماران با رعايت يک رژيم غذايي ساده پيشرفت خوبي در جريان درمان از خود نشان دادند.
او مي گويد: مهم نيست که شما قصد داريد از ابتلا به بيماري هاي قلبي ، ضعف عضلاني ، يا سرطان پيشگيري کنيد، زيرا تمام بدن يک سيستم واحد است و سلامت قلب به اندازه سلامت چشم يا پوست اهميت دارد، پس با رعايت رژيم غذايي سالم و مفيد به سلامت کل بدن کمک مي کنيد و نياز نداريد براي سلامت هر عضوي يک رژيم غذايي خاص داشته باشيد.
و اما اين موادغذايي فوق العاده 14 مورد هستند و عبارتند از:

1- انواع لوبيا
2- زغال اخته
3- گل کلم
4- جو
5- پرتقال
6- کدوتنبل
7- ماهي آزاد
8- سويا
9- اسفناج
10- چاي (سبز يا سيا )
11- گوجه فرنگي
12- بوقلمون
13- گردو
14- ماست

به عقيده آقاي استيون پرت که يکي از محققان مواد غذايي است. وقتي شما اين مواد را به رژيم غذايي خود بيفزاييد، بسياري از تغييراتي که در بدن ايجاد شده و منجر به بيماري هايي نظير ديابت ، فشار خون بالا، آلزايمر و برخي سرطان ها مي شوند، متوقف شده و شما از بدني سالم برخوردار خواهيد بود.
نکته جالب ديگر اين است که در هر نقطه از جهان که زندگي کنيد، مي توانيد آنها را مصرف کنيد و غذاهايي نيستند که مصرف آنها براي افرادي در مناطق خاص دشوار باشد و اما حالا بپردازيم به دليل مصرف اين گونه مواد:

گردو: حاوي چربي خوب
گردو يکي از بهترين مواد غذايي است ، حتي چرب ترين انواع آن حاوي روغن امگا 3 است که بسيار مفيد مي باشد.
اين روغن در ماهي آزاد نيز يافت مي شود و ماهي آزاد براي سلامت قلب نيز مورد توجه است و مي تواند احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش دهد.
اگر شما 5 بار در هفته هر بار يک مشت گردو بخوريد، علاوه بر مصرف کالري خوب از فوايد آن نيز بهره مند مي شويد.

به رژيم غذايي خود کمي هم رنگ بدهيد
يک ضرب المثل مي گويد: هميشه چيزهاي خوب در بسته هاي کوچک هستند. زغال اخته نيز از جمله موادي است که شامل مواد مغذي گوناگون است ؛ يعني نمي توان گفت سرشار از يک نوع ماده مفيد است ، اما شامل ويتامين C، اسيد فوليک ، فيبر، کاروتن و صدها ماده مفيد ديگر است که در يک ميوه خوش رنگ کوچک جمع شده است.
بورسي کلويدنس از محققان تغذيه است و عقيده دارد غذاهايي که رنگ دارند يعني قرمز، سبز، بنفش و نارنجي هستند، موادي دارند که مانع ابتلا به بيماري هاي قلبي و سرطان مي شوند و در ضمن به حالت تعادل روحي ، حافظه و قدرت تفکر نيز کمک مي کنند.
اما چگونه به غذاهاي خود رنگ بيفزاييم؟ به سوپ يا کباب ، گوجه فرنگي اضافه کنيد.
در ساندويچ نيز از فلفل دلمه اي ، گوجه فرنگي و اسفناج يا جعفري تازه استفاده کنيد. در ميان روز از بادام ، گردو، گل کلم و انگور به عنوان ميان وعده غافل نشويد.
انواع ميوه ها نيز علاوه بر داشتن مواد مغذي ، انرژي کافي نيز براي بدن تامين مي کنند.

سويا و تاثير خوب آن بر کلسترول
استفاده از سوي به اين معنا نيست که تا حد ممکن از سويا سس در غذاها استفاده کنيم. بلکه از انواع دانه هاي محتوي سويا بهره مند شويم.
سويا يکي از موادي است که براي قلب مفيد است ، زيرا کلسترول را پايين مي آورد و داراي فيبر و پروتئين فراوان نيز هست.

جو و لوبيا ، سرشار از فيبر
فيبري که در جو و لوبيا موجود است مانع بالا رفتن قند و کلسترول خون مي شود و به تنظيم کار روده نيز کمک مي کند.
مطالعات حاکي از آن است که غذاهايي شامل جو، لوبيا، برنج ، ميوه ها و سبزي بويژه سيب منابع سرشار فيبر هستند که علاوه بر فوايد خود بتدريج هضم مي شوند و مانع بالا رفتن ناگهاني قند خون مي شوند، در صورتي که نان و شيريني ها چنين نيستند، منابع سرشار فيبر به کنترل وزن نيز کمک مي کنند.
در ضمن مصرف 5 تا 9 وعده در روز از ميوه ها و سبزي ها براي سلامت بسيار مفيد است. از آنجا که انواع لوبيا سرشار از پروتئين است ، مي توان آن را به سوپ ، سالاد و تخم مرغ نيز اضافه کرد.

کلسيم و استخوان ها
ماست و ديگر محصولات لبني با تقويت استخوان ها مانع شکستگي آنها مي شود. همچنين در سلامت دندان ها و کمک به انقباض عضلات و تنظيم ضربان قلب نيز موثر است.
احتمال ابتلا به بيماري هاي روده را کاهش مي دهد و در کاهش وزن نيز تاثير دارد. مصرف روزانه حداقل 1000 ميلي گرم کلسيم نيز مانع افزايش وزن مريض مي شود.
مي توانيد روز را با يک استکان چاي آغاز کنيد و يک ليوان شير کم چرب و تازه به همراه تکه اي از نان گندم کامل براي صبحانه کافي است ، با غذا ماست را فراموش نکنيد و در ميان روز نيز از هويج و ميوه استفاده کنيد.
از پنير نيز براي رفع گرسنگي و تامين انرژي مي توانيد استفاده کنيد. مطمئن باشيد اگر اين 14 غذا را در برنامه خود بگنجانيد، علاوه بر سلامت کلي نيازي به رژيمهاي کاهش وزن نيز نخواهيد داشت و از ظاهري شاداب تر برخوردار خواهيد شد.



 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
راههاي تشخيص ماهي سالم از ماهي فاسد

راههاي تشخيص ماهي سالم از ماهي فاسد

راههاي تشخيص ماهي سالم از ماهي فاسد


يکی از سوالاتی که همواره برای هر يک ما وجود داشته راههای تشخيص ماهی سالم از فاسد به هنگام خريداری است:

۱- بوي ماهي :ماهيهايي كه تازه هستند تقريبا بوي مطبوعي دارند و اگر از آبهاي شيرين صيد شده باشند بوي گياهان آبزي همان منطقه را مي دهند .ولي ماهي فاسد بوي نامطبوعي دار دكه بيشتر اوقات بوي آمونياك و ترشيدگي و در اثر پيشرفت فساد بوي گنديدگي مي دهد.

۲- حالت فلسها و پولكها در ماهي : در رابطه با ماهيهاي تازه فلسها كاملا به بدن چسبيده و به سختي جدا مي شوند در حالي كه در ماهيهاي فاسد فلسها برجسته و به راحتي كنده مي شود .

۳- شكل بدن ماهيها: بدن ماهيهاي تازه قابليت ارتجاعي دارد و فاقد ترشحات مي باشند ولي بدن ماهيهاي فاسد اگر با انگشتان فشاري روي بدن ماهي وارد مي شود كاملا ايجاد فرو رفتگي مي كند و ترشحات بدن ماهي زياد و حالت چسبندگي دارد.

۴- چشمهاي ماهي:درماهيهاي تازه چشم علاوه بر اين كه شفاف درخشان است ، حالت كاملا محدب دارد در صورتيكه در ماهيهاي فاسد چشم ماهي تيره و كدر است و كره چشم بطور كامل در حفره چشم فرو رفته است .

۵- سرپوش گوشها:در ماهيهاي تازه سرپوشها بطور كامل و تقريبا چسبيده هستندو سطح داخلي آنها لكه ندارد ولي در ماهيهاي فاسد اين سرپوشها تقريبا جدا هستند و بر روي سطح داخلي آنها لكه هاي قهوه ايي و قرمز رنگ ديده مي شود.

۶- حالت آبششها:در ماهيهاي تازه آبشش ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند. ولي در ماهيهاي فاسد آبششها مرطوب نبوده و رنگي خاكستري دارند.
 

s.j3th

عضو جدید
کره گیاهی بهتر است یا کره حیوانی؟

کره گیاهی بهتر است یا کره حیوانی؟

الف:کره حیوانی
کره دارای قدمتی در حدود 4500سال می باشد که محصولی صددرصد طبیعی است .اصطلاح کره در فرهنگ بین الملل مادهای است که از منابع حیوانی بدست می آید.
کره به جذب بتاکارتن و ویتامین های E ،K ، D ،A که محلول در چربی هستند کمک می کند.کره حاوی اسیدهای چرب میریستیک و اسید چرب لوریک می باشد که این دو اسید چرب باعث افزایش کلسترول خوب(HDL) می شوند.
کره دارای ریزمغذی های زیادی از جمله نوعی اسید لینولئیک به نام A.L.Conjugated یا (CLA) و اسفنگولیپید و اسید بوتریک هستند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که (CLA) برای قلب مفید می باشد.
معایب:
کره دارای کلسترول است و تحقیقات نقش بارز مصرف زیاد کلسترول را در بیماریهای قلبی ثابت نموده است. ولی لازم به ذکر است که در کنار مضرات مصرف زیاد کلسترول باید به این نکته اشاره شود که مصرف زیاد کلسترول باید به این نکته اشاره شود که مصرف متناسب کلسترول برای فعالیت سیستم مغز و اعصاب در جوانان و کودکان موردنیاز و موثر است. همچنین چربی های اشباع موجود در کره باعث افزایش کلسترول خون شده و در بیماری قلبی موثر است.لازم به ذکر این نکته است که مصرف بیش از حد کره در بروز دیابت نوع 2،بیماری های قلبی عروقی و چاقی (به عنوان پایه بسیار ی از بیماری ها) نقش دارد .
ب:مارگارین
مارگارین که در ایران به غلط به کره گیاهی معروف رشده است در فرهنگ بین المللی به مادهای که از روغن های گیاهی تهیه می شود گفته میشود و تعریفی مجزا از کره دارد .
مارگارین دارای قدمتی در حدود 200سال می باشد و از یک بتاکاروتن به عنوان افزودنی رنگ دهنده در تهیه مارگارین استفاده می شود .
ویتامین E ، A مارگارین از کره بیشتر است. همچنین مارگارین فاقد آهن ، روی و مس است. به دلیل تهیه شدن از روغن های گیاهی قیمت مارگارین پایین می باشد.
آنچه در خصوص مارگارین لازم است بدانیم این نکته است که در تهیه مارگارین در ایران فرایند هیدروژناسیون هستیم.
هیدرو ژناسیون یک فرآیند صنعتی است که چربی ها را از حالت مایع به جامد تبدیل می کند . این پدیده به ایجاد ترکیباتی به نام اسیدهای چرب ترانس می انجامد.
معایب:
اسیدهای چرب ترانس باعث افزایش کلسترول بد(LDL) و در کاهش کلسترول خوب (HDL) موثر هستند و از این طریق در ایجاد بیماری های قلبی عروقی نقش دارند. همچنین اسیدهای چرب ترانس در ایجاد زخم های گوارشی و در دیابت نوع 2 نقش دارند.
نتیجه آنچه باید بدانیم این نکته است که هم کره با دارا بودن اسیدهای ترانس در بروز و ایجاد بیماری های قلبی عروقی نقش موثر دارند.
راه حل :
مصرف چربی برای سلامت انسان لازم است زیرا حامل ویتامین های محلول در چربی E ، K ، D ، A و اسیدهای چرب ضروری هستند، اعتدال در مصرف چربی ها (بالاخص کره و مارگارین) را باید رعایت کرد به نحوی که 25 تا 30 در صد انرژی مورد نیاز روزانه بدن خود از طریق کل چربی ها تامین کنند.
منابع:
1-شیمی مواد غذایی ،دکتر فاطمی ، فصل لیپیدها
2- ماهنامه اندیشه جوان،شماره 6 دی ماه 1381
3-اطلاعیه جمعیت حمایت از تغذیه ایران (جحاتا)1381
منبع :
گاهنامه علمی فرهنگی زیتون –سال دوم آذر1382 دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان
 

s.j3th

عضو جدید
11ماده غذایی برای طول عمر

11ماده غذایی برای طول عمر

?) سیب

*محتویات: سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است.همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می باشد.
* اثرات آن روی سلامتی:کورستین که یکی از بهترینآنتی اکسیدان ها به شمار میرود،از ابتلا به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می کند.
* بهترین راه استفاده: بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.

?) آوکادو

* محتویات: آوکادو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و حتی بیش از موز پتاسیم در خود دارد.
* اثرات آن روی سلامتی: نه تنها باعث صافی و نرمی پوست می شود،بلکه از بالا رفتن فشار خون،بیماری های قلبی و انواع بخصوصی از سرطان ها به ویژه سرطان روده نیز جلوگیری می کند.
*بهترین راه استفاده: فقط کافی است که پوست آن را کنده و خام بخورید.می توانید آن را با گوجه فرنگی،آبلیمو،فلفل هالپانو و نمک نیز ترکیب کرده و سس گواکامولی از آن بسازید.

?) موز

*محتویات: موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم،منیزیم و فلیت است.
* اثرات آن روی سلامتی: پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می آورد.فلیت به رشد صحیح بافت ها کمک کرده و از ایتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
* بهترین راه استفاده: دقیقاً مثل میمون ها به راحتی موز را پوست کنده، بخورید و لذت ببرید. به نظر می رسد که میمون ها بیش از آنچه ما فکر می کنیم باهوش هستند.

?) تخم مرغ

* محتویات: تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین می باشد.
* اثرات آن روی سلامتی: فایده ی عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی هایتان را کجا گذاشته اید؟ خوردن تخم مرغ به شما کمک می کند.کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می کند.کاروتینوئید نیز از ابتلا به بیماری های چشمی مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می کند.
* بهترین راه استفاده: تخم مرغ را می توانید به حالت آب پز،جوشانده یا خاگینه استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که پختن آنها با مقدار زیادی کره یا روغن برایتان ضرر دارد.

?) سیر

*محتویات: سیر هم حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد.
* اثرات آن روی سلامتی: سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می دهد. همچنین با کشتن سلول های سرطانی مقدار زمان زنده ماندن را در افراد سرطانی افزایش می دهد.
*بهترین راه استفاده: بهتر است که سیر را به حالت خام استفاده کنید. می توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنید.

?) لوبیا قرمز

* محتویات: حاوی مقدار زیادی فیبر قابل حل می باشد.
* اثرات آن روی سلامتی: فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری میکند و یک سیستم گوارشی سالم نیز از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری میکند.فیبر قابل حل همچنین کلسترول و قند خون را پایین می آورد.
* بهترین راه استفاده: هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسرو شده این اثرات خوب را روی سلامتی می گذارند. خوب است که مقداری از این لوبیاها را هم در غذاهای مورد علاقه تان بیندازید یا آنها را به غذاهای مکزیکی اضافه کنید.

?) گردو

*محتویات: گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ? است.
* اثرات آن روی سلامتی: اسیدچرب امگا ? نه تنها از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند،همچنین می تواند از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کند.
* بهترین راه استفاده: بهتر است که گردو را به حالت تازه بعد از بیرون آمدن آن از پوست استفاده کنید،اما تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست هم می توانند تا حدودی تازگی خود را حفظ کنند به شرط اینکه در مکان های خشک و خنک نگهداری شوند.از گردو می توانید برای تزئین روی سالاد هم استفاده کنید.

?) محصولات سویا و توفو

* محتویات: حاوی هورمون های گیاهی ایزوفلاون می باشد.
* اثرات آن روی سلامتی:سویا به پایین آمدن میزان LDL ناسالم در کلسترول خونکمک
می کند که فشار خون را پایین آورده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می دهد.
*بهترین راه استفاده: توفوی سفت بهترین منبع سویا می باشد و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی ندارد.

?) انگور قرمز

* محتویات: انگور قرمز حاوی آنتی اکسیدان های قوی کاتچین و نوعی پلی فنول به نام رسیراترول می باشد.
* اثرات آن روی سلامتی: کاتچین به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که رسیراترول میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و از پیشرفت سرطان های پوستی و سایر سرطان ها جلوگیری می کند.
* بهترین راه استفاده: نوشیدن یک یا دو لیوان آب انگور در روز برای این منظور کافی است.اما مصرف بیشتر از این میزان می تواند اثرات خوب این ماده را از بین ببرد.

??) اسفناج

*محتویات: اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات به حساب می آید.به اندازه ی سیر در خود آنتی اکسیدان داشته و منبع خوبی برای اسید فولیک و ویتامین های A و C به شمار می رود.
*اثرات آن روی سلامتی: اسفناج تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی شما دارد. با سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات مغزی مبارزه می کند.
* بهترین راه استفاده: اسفناج خام یا بخارپز شده بهترین نوع خوردن این ماده ی مفید غذایی می باشد.می توانید آن را با گوجه فرنگی،گردو و تخم مرغ آبپز ترکیب کرده و سالادی خوشمزه بسازید.

??) رازیانه

* محتویات: رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیایی است،حاوی مقدار زیادی ویتامین A،کلسیم،پتاسیم و آهن می باشد.
*اثرات آن روی سلامتی: رازیانه به برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کند.آهن و ویتامین A موجود در این گیاه به سلامت پوست و ناخن کمک بسزایی می کند.از خستگی و کم خونی نیز جلوگیری می کند.
* بهترین راه استفاده: رازیانه را می توانید به صورت های مختلفی استفاده کنید:خام،بخار پز شده یا سرخ شده.
** بخورید تا زنده بمانید...
حال که با فواید این مواد غذایی آشنا شدید، بهتر است که حتماً آنها را در برنامه غذاییتان بگنجانید تا همیشه سالم مانده و عمری طولانی داشته باشید
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
10 ماده غذایی از بین برنده استرس

10 ماده غذایی از بین برنده استرس

- بادام
این ماده کمک بسیار زیادی به کاهش استرس می کند. حاوی ویتامین B2، ویتامین E، روی و منیزیم است که به تولید سروتونین که تعدیل کننده ی اعصاب و از بین برنده ی استرس است کمک می کند. مشاهده شده است که روی نیز تا حدی با بعضی اثرات منفی استرس مقابله می کند. ویتامین E هم جزء آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزادی را که منجر به استرس و بیماری های قلبی می شود را از بین میبرد.
هر چند، نباید زیاد از آن استفاده کنید چون چربی بالایی دارد و با اینکه از نوع چربی غیر اشباع و سالم است باز ممکن است به اضافه وزن منجر شود.


2- ماهی
اکثر انواع ماهی ها حاوی همه ی ویتامین های مهم B هستند، بویژه انواع ضد استرس آن يعني B6 و B12. در واقع ویتامین B12 یکی از مهمترین ویتامین هایی است که در ترکیبات شیمیایی مغز، عامل شادی بخش سروتونین تولید می کند. کمبود این ویتامین حتی ممکن است به افسردگی نیز منجر شود.

برای ناهار می توانید از ساندویچ یا سالاد ماهی تن استفاده کنید. و ماهی آزاد کبابی همراه با سبزیجات تازه نیز انتخاب خوبی برای شام می باشد.


3- گل کلم (کلم بروکلی)
کلم بروکلی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین های B می باشد. همچنین حاوی اسید فولیک است که یکی دیگر از اعضای خانواده ی ویتامین های B می باشد. اسيد فولیک به از بین بردن استرس، اضطراب، ترس و حتی افسردگی کمک می کند. می توانید از این ماده ی غذایی در کنار مرغ یا ماهی استفاده کنید.


4- برنج یا پاستا ی تمام غله
امروزه باز خوردن کربوهیدرات به رژیم های غذایی باز گشته است و همه متوجه شده اند که آن رژیم های فاقد کربوهیدرات های گذشته هیچ کارآیی ندارند. کربوهیدرات میزان سروتونین را در بدن بالا می برد و تاثیری آرامش بخش دارد. کربوهیدرات های عادی مثل نان سفید و پاستری (نوعی شیرینی) فقط تاثیری موقتی و زودگذر دارند و می توانند باعث اضافه وزن شما هم شوند اما کربوهیدرات های تمام غله، بسیار آرام تر هضم می شوند و اثری نشاط آور پر دوام تری دارند.
5- سوشی
علاوه بر فوایدی که برای ماهی در بالا ذکر شد جلبک های دریایی موجود در ماکی نیز خواص ضد استرس دارند. حاوی منیزیم و پانتوتنیک اسید و ویتامین B2 می باشد که همه به از بین بردن استرس کمک می کنند.

پانتوتنیک اسید ماده ی بسیار مهمی است که در سلامتی غده آدرنال نقشی اساسی دارد و کمک شایانی به از بین بردن استرس می کند. در مواقع استرس کمبود این ماده می تواند منجر به اضطراب و خستگی های مزمن هم شود.
6- شیر
شیر علاوه بر ویتامین های B2 و B12، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد ایجاد کننده ی استرس را از بین می برد. برای صبحانه می توانید شیر بنوشید، می توانید گه گاه به آن کمی کاکائو هم اضافه کنید.


7- طالبی و پنیر
طالبی یکی از منابع سرشار از ویتامین C است که بسیار به از بین بردن استرس و فشارهای روحی کمک می کند. در واقع استرس برای ساعت های متمادی میزای ویتامین C را در غده ی آدرنال کاهش می دهد و به همین خاطر بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده شود. پـنـیـر هـم که یکی از منابع خوب ویتامین B2 و B12 است و ترکیب آن با طالبی برای صبحانه یا غذاهای میان وعده ای م یتواند استرستان را کاهش دهد.
8- گوشت گاو
گوشت گاو نیز حاوی آهن، روی و ویتامین های B است که استرستان را کاهش میدهد. البته درست است، گوشت گاو حاوی میزان زیادی چربی اشباع غیر سالم هم هست که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود. برای مقابله با این مشکل می توانید از قسمت های کم چربی گوشت استفاده کنید.
9- سیریال صبحانه
این روزها، سیریال های صبحانه حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی می باشد. از این رو می توانند به عنوان یکی از منابع ویتامین های B، اسید فولیک، ویتامین C و فیبر، ضد سرطان باشد.


10- ذغال اخته
این میوه های کوچک سرشار از ویتامین C هستند که تقلیل دهنده ی استرس و فشارهای روحی می باشند. علاوه بر این خاصیت، کم کالری هم هستند و باعث اضافه وزن نمی شوند. ذغال اخته همچنین منبع خوبی برای فیبر هم به شمار می رود که از یبوست و دل درد هایی که در زمان استرس ایجاد می شود جلوگیری می کند.
بخورید و استراحت کنید!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
احساس آرامش بیشتری نمی کنید؟ رژیم غذایی شما نقش بسیار مهمی در سلامتی و فشارهای روحیتان دارد. سعی کنید این غذاها را در رژیم غذای خود بگنجانید و در عوض غذاهای استرس زا را از آن حذف کنید. غذاهای استرس زا شامل:
  • چای و قهوه و نوشیدنی های کافئین دار
  • غذاهای سرخ کردنی و چرب
  • مواد غذایی به دست آمده از حیوانات
حالا نفس عمیقی بکشید و بروید و عصرانه تان را حاضر کنید...
 

افشـین

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
4 ماده غذایی برای مقابله با آنفولانزای خوکی

4 ماده غذایی برای مقابله با آنفولانزای خوکی

همانطور که می‌دانید هر روز بر شمار مبتلایان به آنفلوانزای خوکی افزوده می‌شود، پس برای عدم ابتلا به این بیماری و حذف این روند، پیشگیری‌های اساسی باید صورت گیرد.
در اینجا متخصصان به توضیح 4 ماده غذایی پرداخته‌اند که سیستم ایمنی بدن را در مقابله با این ویروس مقاوم‌تر می‌کند. [ویروس آنفلوانزای آ روزانه تغییر شکل می‌دهد ]


هویج
برای مقابله با این بیماری، هویج، انتخاب مناسبی است، چراکه منبع غنی از بتاکاروتن است و بتاکاروتن، مقاومت بدن را در مقابله با این بیماری، بالا می‌برد.
طبق تحقیقات هر چه بتاکاروتن بیشتر مصرف شود، سلول‌های ایمنی بدن که شامل سلول‌های کشنده طبیعی هستند، گسترده‌تر می‌شوند.


قارچ
شما حتما از شنیدن این خبر که سس قارچی که معمولا روی استیک می‌ریزید، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌کند، خوشحال خواهید شد.
طبق تحقیقات اخیر‌ با استفاده از قارچ، سلول‌های کشنده طبیعی افزایش پیدا می‌کنند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن مقاوم‌تر می‌شود.


انار
یکی از دلایلی که از انار به عنوان میوه‌ای فوق‌العاده یاد می‌شود، داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است.
انار بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی را برای مهار یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارد و با داشتن این خاصیت می‌تواند با بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزا، مقابله کند.
اگر انار در دسترس شما نیست می‌توانید از آب انار بدون شکر استفاده کنید.


چای سبز
در چای سبز نوعی آنتی‌اکسیدان به نام "کاتچین" وجود دارد که می‌تواند سلول‌های ایمنی بدن را افزایش دهد و طبق تحقیقات انجام شده، این ماده حرکت انتشار ویروس را کند می‌کند.
از دیگر ترکیبات چای سبز،"ال‌تیانین" است.[چای سبز طول عمر را می‌افزاید]
طبق تحقیقاتی که در هاروارد انجام شده، این ماده، مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جبران كمبود ویتامین A

جبران كمبود ویتامین A

جبران كمبود ویتامین A

كمبود ویتامین A یكى از مهمترین كمبودهاى تغذیه اى در بین كودكان خصوصاً در سنین پایین مى باشد. كمبود این ویتامین:
باعث افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت ها (خصوصاً اسهال وعفونتهاى دستگاه تنفسى) و مرگ در كودكان مى شود.
خطر عفونت و مرگ كودكان را به میزان 2 تا 4 برابر افزایش مى دهد.
دوره نقاهت بیمارى ها را طولانى تر مى كند.
در موارد شدید كمبود این ویتامین شب كورى، آسیب رسیدن به چشمها ونهایتاً كورى مطلق مى شود.
موجب اختلال در رشد استخوانها و سیستم خونسازى در بدن كودك مى شود.
كودكان 6 ماهه تا 6 ساله آسیب پذیرترین گروه سنى از نظر كمبود ویتامین A هستند زیرا:
رشدشان سریع است و به همین دلیل، نیازشان به ویتامین A بیشتر است.
بیشتر دچار بیماریهاى عفونى مى شوند و در نتیجه:
- بیشتر دچار بى اشتهایى مى شوند و دریافت مواد مغذى از جمله ویتامین A در آنها محدود مى شود.
- در اثر اسهال وعفونتهاى دستگاه گوارش و بیماریهاى انگلى، جذب این ویتامین در آنها كاهش مى یابد.
نیاز آنها به ویتامین A در بسیارى از عفونتهاى معمول این سنین مثل اسهال و سرخك، افزایش مى یابد.
چه كودكانى بیشتر در معرض خطر كمبود ویتامین A هستند؟
كودكان مبتلا به سوء تغذیه پروتئین - انرژى و یا بیماریهاى عفونى (بخصوص اسهال، سرخك ، دستگاه تنفس و آبله مرغان)
شیرخوارانى كه از شیر مادرانى تغذیه مى كنند كه خود دچار كمبود ویتامین A هستند (بخصوص شیرخوارانى كه آغوز را كه منبع بسیار خوبى از ویتامین Aاست، دریافت نكرده اند)
كودكانى كه در مناطق كمبود ویتامین A نظیر مناطق خشك زندگى مى كنند. خطر كمبود ویتامین A در فصولى از سال كه سبزیها و میوه هاى سرشار از این ویتامین كم است، نیز افزایش مى یابد.
نوزادان با وزن تولد كمتر از 2500 گرم (LBW )
كودكان خانواده هاى كم در آمد
با اهمیت ترین نقش ویتامین A در كودكان بالا بردن مقاومت بدن آنها در مقابل ابتلا به عفونتهاى معمول دوران كودكى نظیر اسهال، عفونتهاى مجارى تنفسى فوقانى، سرخك ، برونشیت وآبله مرغان است.
علل اصلى كمبود ویتامین A عبارت است از:
مصرف ناكافى مواد غذایى حاوى ویتامین A
اتمام ذخایر كبدى آن در بدن (این مسأله خصوصاً در مورد مادران باردار و شیرده از اهمیت ویژه اى برخوردار است، زیرا ذخایر این ویتامین در بدن نوزادان آنها نیز كم است و به علاوه شیر این دسته از مادران از نظر ویتامین A كمبود دارد)
كاهش جذب و یا اختلال در تبدیل و استفاده ویتامین A در بدن در اثر عفونت و بیمارى و یا مصرف ناكافى چربى و روغنها و پروتئین (مواد غذایى حاوى روغنها وچربیها براى جذب مناسب ویتامین A و پروتئین براى استفاده مناسب آن توسط بدن ضرورى مى باشد).
منابع غذایى ویتامین A چه هستند؟
ویتامین A در منابع گیاهى به صورت پیش ویتامین انواع كاروتن ها بویژه بتا كاروتن و در منابع حیوانى به شكل رتینول فعال یافت مى شود. بهترین منابع ویتامین Aمنابع حیوانى آن است. منابع حیوانى عبارتند از: جگر - زرده تخم مرغ - شیر پرچربى - كره - روغن كبد ماهى - ماهى كوچك با جگر (مثل كیلكا)
منابع گیاهى عبارتند از : سبزیهاى سبز برگ تیره - سبزیهاى زرد مثل هویج و كدو حلوایى - میوه هاى زرد و نارنجى رنگ مثل زردآلو ، قیسى، خرمالو، نارنگى
نحوه پیشگیرى از كمبود ویتامین A با استفاده از مكمل هاى ویتامین A:
طبق توصیه هاى بین المللى یكى از روشهاى سریع ومؤثر در پیشگیرى از كمبود ویتامین A در افراد در معرض خطر ، استفاده از مكمل هاى ویتامین A مى باشد كه به سه طریق انجام مى شود:
توزیع همگانى مكمل ویتامینA(با دوز بالا) در جوامع در معرض خطر كمبود، توزیع یك مرحله اى مكمل ویتامینA (با دوز بالا) به كودكان در معرض خطر شدید كمبود، توزیع مكرر مكمل ویتامینA (با دوز كم) به زنان باردار
 

سميعي

عضو جدید
ماندگاري آب پرتقال...

ماندگاري آب پرتقال...

آب پرتقال:1هفته............يك فنجان آب پرتقال مي تواند ويتامين ث مورد نياز يك روز را تامين كند.ولي آب پرتقالي كه باز شده است،همه ي آنتي اكسيدانهاي مفيد خود را بعد از تنها يك هفته از دست مي دهد.براي دريافت بيشترين مقدار ويتامين ث،افشره ي منجمد را خريداري كنيد و طي چند روز بنوشيد.افشره ي منجمد در معرض نور و هواي كمتري گذاشته مي شود.
چاي سبز:6ماه...........نتيجه ي تحقيقي در ژورنال فود ساينس¹ در سال2009 نشان داده است كه كاتچين (آنتي اكسيدانهايي كه جهت كاهش خطربعضي سرطانها) در چاي سبز طي مرور زمان به طور قابل توجهي كاهش مي يابد.بعد از شش ماه سطح كاتچين 32 درصد پايينتر خواهد بود.نگهداري چاي در ظرفي دربسته و در جايي تاريك و خنك بيشترين آنتي اكسيدان را فراهم مي كند.
روغن زيتون:6ماه...........روغن زيتون خالص شامل بيش از 45 درصد آنتي اكسيدانهاي مفيد جهت سلامت قلب است.اما طبق تحقيقات دانشگاه فوجياي² ايتاليا بعد از شش ماه نگهداري،پتانسيل آن به اندازه ي 40 درصد كاهش مي يابد.(چرا؟)حبابهاي اكسيژن در بطري، آنتي اكسيدانها را نابود مي كند.
عسل:6ماه..........محققان دانشگاه ايلينويس³ در يافته اند كه قدرت آنتي اكسيداني عسل شبدر و گندم سياه تا حدود 30 تا50 درصد بعد از شش ماه كاهش مي يابد.
1.Food Science
2.University of Foggia
3.University of Illinois
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خواص آب ماست و آب پنیر

خواص آب ماست و آب پنیر

بعضی ها مزه آب ماست یا آب پنیر را دوست ندارند ، در حالیكه دیگران آن را خیلی دوست دارند . آب پنیر یا آب ماست مایعی است كه هنگام تهیه ماست یا پنیر از شیر جوشیده و غلیظ شده تشكیل می‌شود و روی سطح ماست یا پنیر قرار می‌گیرد . در حالیكه تمام پروتئین به پنیر یا ماست منتقل می‌شود ، مواد حیاتی در آب آن جمع می‌گردد .
آب ماست یا آب پنیر از یبوست جلوگیری می‌كند . منبع پروتئین خوبی برای مشكلات كلیوی و سلول های ایمنی بدن را فعال می‌كند . با توجه به اینكه آب ماست مقدار كمی چربی و پروتئین دارد ، ولی دارای مقادیر زیادی مواد معدنی خصوصاً كلسیم و ویتامین های محلول در آب مثل B2 و B6 می‌باشد ، در مقایسه با شیر میزان مواد با ارزش آن در هر كالری بیشتر است . بنابراین به فردی كه باید چربی و پروتئین كمی مصرف كند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد ، توصیه میشود آب ماست یا آب پنیر مصرف كند . مصرف آب ماست یا آب پنیر ، نه بار كلیه ها را سنگین می‌كند و نه دارای پروتئین است كه در اثر تجزیه باعث چاق شدن باسن و ران و شكم گردد .
كلیه ها می‌توانند مقادیر كم پروتئین را تحمل كنند ، زیرا در صورت مصرف زیاد پروتئین مواد حاصل از تجزیه آن ، فشار را در كلیه ها افزایش داده و در نهایت اجزاء تشكیل دهنده كلیه صدمه دیده و حساس می‌شوند .
به استثنای آب ماست و آب پنیر ، تقریباً تمام مواد لبنی كه منبع تامین كلسیم و ویتامین می‌باشد ، دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند . آب ماست و آب پنیر دارای مقادیر كمی پروتئین هستند و بدن می‌تواند به راحتی از این مقدار پروتئین به طور مطلوب استفاده كند . بنابراین برای افرادی كه به دلیل داشتن پروتئین بالا از خوردن شیر منع شده اند ، آب ماست یا آب پنیر به عنوان یك جایگزین مناسب توصیه می‌شود .
با رژیم محتوی آب ماست و آب پنیر ، خیلی از افراد چاق وزن خود را كم می‌كنند . نبودن چربی ، پایین بودن كالری ، و وجود ویتامین ها و مواد معدنی در آب ماست و آب پنیر ، بدون ایجاد كمبود مواد مغذی ، لاغر شدن را تسهیل می‌كند . علاوه بر این ، خوردن آب ماست هضم غذا را شدت می‌بخشد .
پروتئین آب ماست و آب پنیر برای سیستم ایمنی بدن مناسب است . علاوه بر باكتریهای موجود در آب ماست و آب پنیر تازه ، پروتئین موجود در آن به سیستم ایمنی بدن قدرت می‌بخشد .
آب ماست كمك خوبی برای رفع یبوست است . كسانی كه از یبوست رنج می‌برند با خوردن آب كاست یا آب پنیر میتواننذد این مشكل را رفع كنند . كافی است هر روز یك لیوان آب ماست یا پنیر بنوشند ، اسید لاكتیك و میكروبهای اسید لاكتیك موجود در این آب باعت تحریك ساده روده می‌شود . كسانی كه یبوست ندارند باید از مصرف زیاد آب ماست یا آب پنیر خودداری كنند زیرا باعث اسهال می‌شود .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارزش غذایی خامه

ارزش غذایی خامه

ارزش غذایی خامهایران صدا: مواد غذائی موجود در خامه، همانند شیر است. در خامه با افزایش درجه جداسازی، مقدار مواد مغذی محلول در آب کاهش یافته، ولی مواد مغذی محلول در چربی افزایش پیدا می کند. مثلاً غلظت ویتامین A در خامه با 10 درصد چربی، 2 یا 3 برابر بیشتر از شیر کامل است و در خامه با40 درصد چربی 8 تا 12 برابر بیشتر است.
از دست دادن ویتامین C و اسید فولیک نیز در خامه قابل توجه است. از دست دادن قابل توجه ویتامین 12B نیز در طول استریلیزاسیون اتفاق می افتد.

عطــر و طعــم خامــــه
طعم وعطر خامه در درجه اول از اجزای چربی آن مشتق می شوند. آلکانوئید اسیدها، دلتالاکتون ها، اندول، اسکاتول، دی متیل دی سولفید و هیدروزن سولفاید عامل طعم مطلوب خامه شناخته می شوند. فنل و ترکیبات فنلیک نیز مؤثرند.
شدت تغییرات در طول فرآوری به میزان زیادی تحت تأثیر فرآیند حرارت قرار دارد و تغییرات در فاز چربی بیشترین اهمیت را داراست.
بروز تغییرات نا مطلوب در طعم خامه در مدت انبارمانی، در درجه اول، از لیپولیز یا اکسیداسیون چربی ناشی می شود. ناکافی بودن فرآیند حرارتی برای غیر فعال کردن لیپازمتصل به کازئین می تواند مشکل ساز باشد. از نظر تئوری خامه بسیار مستعد لیپولیز است. آنزیم های لیپولیتیک تولید شده به وسیله باکتری های سرمادوست در شیرخام، عامل اصلی بروز این مشکل هستند.
پروتئاز مشتق از سرمادوست ها، ممکن است باعث تغییرات بافتی مانند ژله ای شدن و تلخی طعم شوند. خامه همچنین بسیار مستعد بروز اکسیداسیون بویژه در مجاورت با نور است. اکسیداسیون به وسیله نور در طول موج های بین 490-310 نانومتر تسریع میشود، اما طول موج های 490-440 نانومتر بیشترین صدمه را وارد می کنند. بروز اکسیداسیون در خامه هموژنیزه بیشتر است چون سطح بیشتری از گویچه های چربی در معرض تماس با اکسیژن قرار می گیرد.
کارگیری قبل از اختراع جدا کننده های گریز از مرکز بوسیله رویه بستن چربی شیر انجام می پذیرفت اما امروزه استفاده از جدا کننده های گریز از مرکز ( سپراتور ) تقریباً فراگیر است.
پیش از این دسته بندی خامه ها بر اساس محتوای چربی آنها انجام می شد. اما مبنای جدید دسته بندی خامه مبتنی بر فرآیند تولید آنها است که بر اساس آن انواعی از خامه ها طراحی شده اند مانند: خامه بسته شده، خامه زدنی . خامه قهوه، وغیره

خامه به آسانی طعم ها را از منابع خارجی مانند بعضی مواد بسته بندی جذب می کند. بنابراین انتخاب ظروف بسته بندی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است .

قوام خامه
میزان چربی روی قوام خامه اثر دارد. خامه هائی با چربی بیشتر، قوام ظاهری بالاتری دارند. ویژگی های چربی مانند نقطه ذوب بالا تأثیر خاصی بر روی قوام خامه دارد ، قوام خامه در طول انبارمانی افزایش می یابد. علت این امر تجمع تدریجی گویچه های چربی و تقویت ساختمان بلورین خامه در ارتباط با به هم پیوستن تدریجی مسیل های کازئین و ایجاد ساختار کمپلکس است .

انـــواع خامـــه

خامه ساده (صبحانه)
این خامه که در کشور ما بسیار معمول است، حاوی 35-30 درصد چربی شیر،64-55 درصد آب و 10-7 درصد ماده خشک بدون چربی است که با مخلوط کردن چربی شیر با شیر بدون چربی و شیر خشک به دست می آید.این نوع خامه هیچ گونه افزودنی ندارد و از مشکلات آن دو فاز شدن و بروز طعم پختگی است . بروز طعم پختگی به دلیل انتخاب زمان و دمای بالاتر برای انجام پاستوریزاسیون خامه است .

خامه کم چرب
این نوع خامه دارای 18-12 درصد چربی است . در آمریکا محصول مشابه آن را «خامه سبک» با 30-18 درصد چربی می نامند . خامه کم چرب را در فشار بین 170-136 بار هموژنیزه می کنند . برای ایجاد قوام سفت تر در این نوع خامه، از فشار بالای هموژنیزاسیون استفاده می کنند .

خامه قنادی
این نوع خامه حاوی 35-28درصد چربی است ولی گاهی برای دستیابی به ثبات بیشتر در هنگام زدن محتوای چربی آن را نزدیک 40 درصد انتخاب می کنند . انجام دقیق عملیات فرآیندی در تولید این نوع خامه در ثبات خواص زدنی و افزایش حجم آن تأثیر فراوانی دارد که از جمله می توان به نگهداری خامه در دمای زیر 5 درجه سانتی گراد برای تشکیل بلورهای چربی اشاره کرد.


خامه استریل
خامه استریل به دو روش تولید می شود :
1- خامه بسته بندی شده در شرایط آسپیتک
2- خامه استریل شده در ظرف . حداقل چربی خامه استریل 23 درصد است . خامه های استریل با درصدهای مختلف چربی تولید می شوند .

خامه سفت
این نوع خامه 55-50درصد چربی دارد . یکی از روش های تولید این نوع خامه این است که خامه را ابتدا در ظروف آلومینیومی کم عمق یا سینی های استیل زنگ نزن تا ارتفاع 2-1 سانتی متر پر می کنند . سپس سینی ها را در حمام آب داغ (100-99درجه سانتی گراد) برای یک ساعت جای می دهند تا زمانی که خامه به درجه حرارت 80 درجه سانتی گراد برسد . این دما نه تنها خامه را پاستوریزه می کند بلکه سبب افزایش غلظت آن نیز می شود که معرف این نوع خامه است . سپس خامه تا 7 درجه سانتی گراد یا پایین تر سرد و بسته بندی می شوند .

خامه ترکیبی
با توجه به بالا رفتن قیمت فرآْورده های شیر مانند شیر و خامه، صرفه اقتصادی دراین است که برای تهیه خامه از ترکیبات آن یعنی آب، شیر خشک بی چربی و کره بدون نمک استفاده کنند .
عملیات ترکیب و تولید این نوع خامه بوسیله ماشین‌های خاصی انجام می‌شود . در این ماشین‌ها ، ترکیب خامه دوباره شکل گرفته و هموژنیزه، پاستوریزه و سرد می شود. اگر این نوع خامه به خوبی تهیه شود، از محصول تازه قابل تشخیص نیست.

خامه رژیمی(کم کالری)
در خامه رژیمی (کم کالری) مانند سایر فرآورده های رژیمی شیر، مواد دیگری جایگزین چربی می شوند . جانشین شونده‌های چربی به گروههای شبه چربی طبقه بندی می شوند.
شبه چربی ها به علت حساسیت حرارتی برای سرخ کردن کاربرد ندارند، آنها با پایه های نشاسته ای ، سلولزی یا پروتئینی هستند. شبه چربی ها با پایه نشاسته و سلولزی در فرآورده های شیری کم کالری به کار می روند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
انواع خامه

انواع خامه

خامه قسمتی از شیر است که از نظر مقدار چربی شیر غنی بوده و با عمل خامه گیری از شیر جدا می شود.
انواع خامه
با توجه به استاندارد ملی ایران انواع خامه برحسب میزان چربی و نوع مصرف به قرار زیر است :
2-1- خامه : حداقل چربی آن 30 درصد وزنی است .
2-2- خامه سبک: حداقل میزان چربی این نوع خامه 18 درصد وزنی است .
2-3- خامه قنادی : میزان چربی این نوع خامه 35-28 درصد وزنی است .
2-4- خامه غلیظ : حداقل میزان چربی در این نوع خامه 45 درصد وزنی است .
2-5- خامه ترش: فرآورده ای است که از تخمیر خامه 18 درصد چربی توسط مایه های لاکتیک حاصل می شود. میزان اسیدیته این خامه 6/0 درصد برحسب اسید لاکتیک می باشد.

زمان ماندگاری مطلوب برای خامه پاستوریزه 14 روز در دمای 5 درجه سانتیگراد است . عواملی که باعث کاهش زمان ماندگاری خامه می شود ، عبارتند از :
1- کیفیت نامطلوب شیر خام بخصوص وجود تعداد زیاد اسپور و باکتری های مقاوم به گرما.
2- شرایط غیر بهداشتی خامه گیری .
3- انتخاب دمای نامناسب در فرآیند حرارتی (پاستوریزاسیون)
4- بهداشت نامطلوب در حین تولید
5- بهداشت نامطلوب هنگام بسته بندی
6- دمای نامطلوب در انبارداری و توزیع
 

افشـین

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
غذا با طعم پلاستیک !!!

غذا با طعم پلاستیک !!!

در چند سال اخیر بحث‌های زیادی در خصوص سرطان‌زا و غیرقابل تجزیه بودن پلاستیک‌ها مطرح است. با این وجود این روزها استفاده از ظروف یک بار مصرف بسیار متداول ا‌ست. آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها، پیتزافروشی‌ها و حتی سلف‌ سرویس‌ها در ادارات و دانشگاه‌ها به وفور از این ظروف استفاده می‌کنند. حتی عده‌ای هنگام پخش غذای نذری و یا حتی در مهمانی‌هایشان از ظروف و لیوان‌های رنگی یک بار مصرف استفاده می‌کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا که معتبرترین سازمان نظارت بر سلامت فعالیت‌های مرتبط با غذا و داروست، شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی را ملزم به استفاده از پلاستیک‌هایی می‌کند که درجه خلوص بالاتری نسبت به پلاستیک‌های دیگر دارند و اصطلاحا پلاستیک مواد غذایی نامیده می‌شود.

این پلاستیک‌ها دارای موادی که امکان دارد برای سلامت انسان مضر باشد (نظیر پلاستیک بازیافت شده اصطلاحا آسیابی) نیست؛ اگرچه این به این معنا نیست که این پلاستیک‌ها نمی‌تواند حاوی پلاستیک بازیافتی یا آسیابی باشد، بلکه قوانین خاصی برای استفاده از پلاستیک آسیابی در بسته‌بندی غذا دارد.

در کشور ما استفاده از مواد پلاستیکی هنوز به صورت قانون در نیامده است.



ظروف پلاستیکی و ماکروویو

بعضی از ظروف پلاستیکی و برخی پوشش‌های پلاستیکی ممکن است نرم و ذوب شوند. این امر به واسطه امواج ماکروویو ایجاد نمی‌شود بلکه بواسطه گرمای غذا ایجاد می‌گردد. هر نوع تماسی بین غذای داغ و پلاستیک می‌تواند مشکل زا باشد و هرچه غذا داغ‌تر باشد، این مشکل بیشتر می‌شود؛ بخصوص در غذاهای چرب مانند پنیر و غذاهای شیرین مانند نان شیرینی که در ماکروویو داغ می‌شوند.

ذوب شدن ذرات پلاستیک در داخل غذا از این جهت قابل توجه است که به‌نظر می‌رسد بعضی از فرآورده‌های پلاستیک، باعث ایجاد اختلالاتی در غدد درون‌ریز مانند اختلال در هورمون‌ها می‌شوند.



چای با طعم پلاستیک

بنابر اعلام وزارت بهداشت، استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف از جنس پلی‌استرن که بی‌رنگ و شفاف هستند، برای نوشیدنی‌های داغ مثل قهوه و چای مجاز نیست و باعث ایجاد عوارض در انسان می‌شود. همچنین ظروف یک بار مصرف فرم‌دار سفید‌رنگ که از جنس پلی‌استرن هستند نباید برای مواد غذایی خیلی داغ مثل پیتزا با دمای 140 درجه سانتی‌گراد استفاده شوند. استفاده نابجا از ظروف پلی‌اتیلن می‌تواند موجب آزادشدن مواد آلی و ترکیبات شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایی شود که مصرف آنها برای سلامتی مضر است.

در ساخت ظروف یک بار مصرف، به‌منظور جلوگیری از شکنندگی ظروف، از مواد پلاستی لایزر که دارای پایه ‌‌فنون‌ها هستند، استفاده می‌شود. اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده وارد بدن می‌شود که به دلیل داشتن ترکیبات خاص منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شود. این خاصیت به خصوص در مورد ظروف یک بار مصرف شفاف که درصد بالاتری از مواد سرطان‌زا را دارا هستند و در جامعه کاربرد بیشتری هم دارند، بسیار حائز اهمیت است.کارشناسان توصیه می‌کنند از نگهداری غذاهای داغ و چرب در ظروف پلاستیکی اجتناب کنید، چرا که بر اثر نفوذ غذاها به خصوص روغن‌ها، سطوح این ظروف به محیطی مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها تبدیل می‌شود که این خود می‌تواند موجب آلودگی غذاها شود.



پلاستیک و یخچال

دسته‌ای دیگر از این ظروف پلاستیکی به‌عنوان ظروف آشپزخانه، ظروف نگهداری غذا در یخچال، ظروف بسته‌بندی مواد غذایی به خصوص لبنیات مانند ماست و پنیر و همچنین بطری‌های آب معدنی استفاده می‌شوند. به طور کلی پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستندکه از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها مواد سمی و برای سلامت انسان مضر هستند در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند. اما اشکال کار اینجا است که معمولا در فرآیند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. در مورد بطری‌های آب باید گفت معمولا جنس این بطری‌ها از پی‌وی‌سی است، اما اگر آب بیش از 6 ماه در‌این ظروف نگهداری شود آلوده می‌شود. بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری کنند.




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
از ظروف پلاستیکی با احتیاط استفاده كنید

از ظروف پلاستیکی با احتیاط استفاده كنید

مسئولان و كارشناسان، بارها نسبت به استفاده درست از ظروف یك‌بار مصرف هشدار داده‌اند؛ با وجود این، استفاده از این نوع ظروف روز به روز افزایش یافته و طبیعتا با افزایش تولید و مصرف آن، احتمال خطا، چه از سوی تولیدكنندگان و چه مصرف‌كنندگان افزایش می یابد
نكته‌ای كه كارشناسان به تازگی نسبت به آن هشدار می‌دهند این است كه در ایران پلی‌اتیلن‌‌ها یا پی‌وی‌سی‌های استاندارد (food grade) برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی تولید نمی‌شود و از نوع صنعتی این مواد، بدون توجه به مضراتشان، در صنایع غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود.
در شرایطی كه در تمام دنیا استفاده از پی‌وی‌سی‌ صنعتی برای مصارف غذایی و بسته‌بندی به طور كامل منسوخ شده است و حتی اخیرا برای لوازم منزل و اسباب‌بازی نیز این محدودیت در جهان به وجود آمده، به گفته كارشناسان، در ایران به ‌رغم نظارت وزارت بهداشت، همچنان به دلیل صرفه‌های اقتصادی، گروهی از تولیدكنندگان همچنان از موادی استفاده می‌كنند كه تاثیر آنها بر سلامت مردم در درازمدت آشكار می‌شود.

اكبر رحمانی،‌ كارشناس بهداشت محیط ضمن اشاره به این كه تنها دلیل تولید این مواد، حمایت از تولید‌كنندگان داخلی است، به همشهری می‌گوید: صاحبان صنایع بهداشتی و غذایی كشور به هزینه كمتر ظروف تولیدی با این نوع پی‌وی‌سی توجه دارند، در حالی‌كه به تاكید كشورهای پیشرفته بر مصرف مواد
food grade و رنگ‌های مورد مصرف در ظروف پی‌وی‌سی توجهی نمی‌كنند.
ناظری وجود ندارد!
ظروف یك‌بار مصرف در ایران حاوی پلیمرهایی هستند كه وقتی گرما می‌خورند، رادیكال آزاد تولید می‌كنند. رحمانی در این مورد می‌گوید: علاوه این كه تولید این ظروف در كشور استاندارد نیست و هیچ نظارتی روی تولید آن‌ها نمی‌شود، مواد افزودنی موجود در آن‌ها هم به هیچ وجه كنترل نمی‌شود و متخصصان شیمی به هیچ عنوان روی تولید این ظروف نظارت ندارند.

غیر‌واگیر‌ها با اهمیت‌ترند
اما با وجود این كه به عقیده‌ عده‌ای از متخصصان، استفاده از ظروف یك‌بار مصرف از بروز و شیوع بیماریهای عفونی جلوگیری می‌كنند، كارشناسان شیمی و بهداشت محیط ، نظر كاملا مخالفی دارند. رحمانی در این باره می‌گوید: شاید این ظروف از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری ‌كنند، چون با یك بار مصرف دور انداخته می‌شوند، ولی باید توجه داشت كه پی‌وی‌سی‌ هم منجر به بروز انواع اختلالات گوارشی و ریویعلاوه بر سرطان و سایر بیماری‌های غیر‌واگیر می‌شود. اهمیت این موضوع هم زمانی روشن‌تر می‌شود كه بدانیم ما برای بیماریهای سرطانی و گوارشی هزینه‌های بالایی صرف می‌كنیم، ولی برای بیماری‌های واگیر‌داری كه قابل كنترل است، مثل تب روده و حصبه احتیاج به صرف هزینه‌های بالایی نداریم.

به عقیده وی معمولا بیماری‌های ناشی از این ظروف دیر تشخیص داده می‌شوند و حتی در صورت تشخیص به راحتی درمان‌پذیر نیستند، چون مواد شیمیایی روی بدن، انواع و اقسام تاثیرات را دارند. علاوه بر این به عقیده كارشناسان بهداشت محیط در ساخت ظروف یك‌بار مصرف، به منظور جلوگیری از شكنندگی ظروف، از مواد پلاستیكی لایزر استفاده می‌شود. بنابراین اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده، وارد بدن می‌شوند و به دلیل داشتن تركیبات خاص، منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شوند. البته كارشناسان اذعان می‌كنند که این خاصیت به خصوص در مورد ظروف یك‌بار مصرف شفاف كه درصد بالاتری از مواد سرطان‌زا را دارا هستند و در جامعه كاربرد بیشتری هم دارند، بسیار حائز اهمیت است.

در عین حال علاوه بر انواع پلاستیك‌هایی كه به عنوان ظروف یك‌بار مصرف در سرو چای یا غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند، دسته‌ای دیگر از این مواد به عنوان ظروف آشپزخانه، ظروف نگهداری غذا در یخچال، ظروف بسته‌بندی مواد غذایی به خصوص لبنیات مانند ماست و پنیر و همچنین بطری‌های آب معدنی استفاده می‌شوند كه استفاده از این ظروف نیز مستلزم رعایت نكات ایمنی خاصی است.

دكتر كشاورز، متخصص تغذیه، در این زمینه می‌گوید: به طور كلی پلاستیك‌ها، پلیمرهایی هستند كه از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند؛ در حالی كه پلیمرها خنثی هستند و مشكلی ندارند. اما اشكال كار اینجاست كه معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها، مقداری مونومر باقی می‌ماند.

كشاورز می‌گوید: اگر این فرآیند، اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشكلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. برای همین در استفاده از پلاستیك‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و در ضمن به هر نوع پلاستیكی نباید مجوز بسته‌بندی مواد غذایی داده شود.

در میان تمام انواع ظروف یك‌بار مصرف، شاید بتوانیم از بطری‌های آب آشامیدنی به عنوان پرمصرف‌ترین انواع این ظروف نام ببریم. بطری‌هایی كه حتی اگر حاوی آب معدنی نباشند، به طور مرتب از آب شهری پر می‌شوند و درون یخچال قرار می‌گیرند تا آب خنك مصرفی خانواده را تامین كنند. دكتر كشاورز در زمینه استفاده از این بطری‌ها می‌گوید: معمولا جنس این بطری‌ها از ‌پی‌وی‌سی است كه مشكلی هم برای سلامت انسان به وجود نمی‌آورد، اما اگر آب بیش از 6 ماه در این ظروف نگهداری شود، آلوده می‌شود. بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مكرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری كنند.
چرخه ناسالم بازیافت
با این حال عوارض ظروف یك‌بار مصرف تنها به سلامت انسان ختم نمی‌شوند، چون به عقیده كارشناسان برگشت‌پذیری این ظروف به محیط بین 100تا 200 سال است و از همه مهم تر، این مواد دوباره بازیافت می‌شوند. رحمانی با اشاره به این كه چرخه بازیافت نیز در كشور ما چرخه سالمی نیست، خاطرنشان می‌كند: علاوه بر این، همین مواد بازیافت شده باعث بروز انواع بیماری‌های دیگر می‌شوند،در حالی‌كه خیلی از مردم در هنگام استفاده از این مواد بازیافتی از عوارض آن‌ها كاملا بی‌خبرند.

وی با بیان این كه البته پی‌وی‌سی‌های استاندارد در ظروف یك‌بار مصرفی كه داخل هواپیما در دسترس مردم قرار می‌گیرند، بی‌ضرر هستند، توضیح می‌دهد: این ظروف به صورت فوم هستند، ولی آنقدر هزینه‌هایشان بالا ست كه باز هم تولید همان ظروف غیر استاندارد ترجیح داده می‌شود، در حالی‌كه در ساخت همین ظروف غیر استاندارد هم حتی یك متخصص تغذیه و یا یك كارشناس شیمی وجود ندارد. این كارشناس بهداشت محیط با تاكید بر این كه بسته‌بندی مواد غذایی سرد با این ظروف چون حرارتی نمی‌بینند، مشكلی ایجاد نمی‌كنند، می‌گوید: اما این ظروف گاهی آنقدر داغ می‌شوند كه ماده غذایی در آن‌ها حالت ظرف را به خود می‌گیرد، بخصوص در مراسم و عزاداری‌ها.

وی خاطرنشان می‌كند: یكی از دلایلی كه سرطان در گذشته اینقدر سر زبان‌ها نبود و حالا اینقدر شایع است، به خاطر همین مواد شیمیایی است.

متاسفانه مسئولان توجه ندارند كه هزینه‌های سلامت مردم، مقدم برهزینه‌های تولید ظروف استاندارد است، چون حاضرند سالانه میلیاردها دلار دارو وارد كنند، ولی برای استاندارد كردن تولیداتشان هزینه اضافی تقبل نمی‌كنند.
 

soroush_66

عضو جدید
غذا چیست ؟

غذا چیست ؟

مقدمه
غذا به هر ماده ای اطلاق می شود که موجود زنده آنرا می خورد یا می آشامد. واژه غذا شامل مایعات نوشیدنی هم می شود. غذا منبع اصلی تولید انرژی و تغذیه در جانوران است و معمولاً جانوران و گیاهان، منشا تولید آن هستند.

مطالعه در مورد غذا را علم تغذیه یا علم غذا می نامند. در زبان فارسی، به شکل مجازی هم از واژه غذا استفاده می کنند؛ مثل غذای فکر.

تعریف حقوقی
در تعریف حقوقی غذا در کشورهای غربی، چهار دسته از مواد به عنوان غذا به رسمیت شناخته شده است:

هر نوع ماده ای که از نظر منطقی، انسان بتواند آنرا هضم کند؛ حال چه ارزش غذایی داشته و چه نداشته باشد.
آب و سایر آشامیدنی ها.
آدامس های جویدنی.
موادی که در تهیه غذاها به کار می رود.

عادات غذا خوردن در انسان

تحولات غذا در طول تاریخ
انسان ها، جانوران همه چیز خوری هستند که قادرند هم فراورده های گیاهی و هم جانوری را مصرف کنند. پس از دوران عصر یخ، انسان ها می خواستند تا پرورش گیاهان و حیوانات را تحت کنترل خود بگیرند تا بدین وسیله خود را ایمن سازند. این مسئله منجر به پیدایش کشاورزی شد و شیوه ای که غذا طی آن به دست می آمد را تغییر داد.

وعده های غذایی
غذاهای مکمل متفاوتی که همراه با هم مصرف می شوند، یک وعده غذایی را تشکیل می دهند. معمولاً افراد، وعده های غذایی را همراه با اعضای خانواده و یا دوستانشان میل می کنند که این مسئله، خود نوعی موقعیت اجتماعی محسوب می شود. وعده های غذایی کوچکی که بین وعده های اصلی غذا وجود دارد را اسنک می نامند.

تعداد وعده های غذایی در هر روز، مقدار آن، مواد تشکیل دهنده و این که کی و چگونه تهیه می شوند در نقاط مختلف دنیا بسیار با هم متفاوت است. این امر، به آب و هوای محل، اکولوژی، اقتصاد آن منطقه، فرهنگ، سنت ها و میزان صنعتی شدن آن محل بستگی دارد. به علاوه، غذاها در جشنواره های فرهنگی و مذهبی نقش مهمی ایفا می کنند.
در جوامع صنعتی، منشا تولید بخش عظیمی از وعده های غذایی، جانوران می باشند.


به دست آوردن غذا
در گذشته غذا از راه پرورش حیوانات، صید ماهی، شکار و دیگر روش های امرار معاش به دست می آمد. هر کدام از این روش ها، در یک ناحیه خاص با اهمیت بود و اهالی آن ناحیه از آن برای تهیه غذای خود استفاده می کردند.

امروزه در جوامع توسعه یافته، تولید غذا عمدتاً بر پایه کشاورزی، پرورش ماهی و دامداری آن هم بر پایه صنعت می باشد؛ با این هدف که مقدار غذای تولیدی را به حداکثر رسانده و در عین حال، هزینه ها را تا حداقل کاهش دهند. این امر، تنها بر پایه ابزارهای مکانیکی همچون، تراکتور، کمباین، ماشین درو و غیره امکان پذیر است. همچنین استفاده از کودهای شیمیایی، تولید غلات را افزایش داده است.


آماده سازی غذا
بیشتر غذاها را قبل از مصرف باید آماده نمود. مراحل آماده سازی غذا شامل: شستن، خرد کردن، اضافه کردن مواد به آن از جمله ادویه جات می باشد. همچنین مراحل دیگری همچون مخلوط کردن، سرد یا گرم کردن، پختن و غیره هم جزو مراحل آماده سازی غذا به حساب می آید. بیشتر مراحل آماده سازی غذا در آشپزخانه صورت می گیرد.


دستورالعمل تهیه غذا
معمولاً روش های پخت و تهیه غذا را والدین به فرزندانشان می آموزند که آن هم بر اساس سنت و فرهنگ آنها صورت می پذیرد. از زمانی که صنعت چاپ توسعه گسترده ای یافت، دستورالعمل های نوشته شده برای تهیه غذا تحت عنوان کتاب آشپزی به بازار آمد.


تولید غذا
در قدیم، مراحل تولید غذا منحصر به روش های جلوگیری از فساد، بسته بندی غذا و حمل و نقل آن بود. نمک سود کردن، خشک کردن، ترشی گذاشتن و دودی کردن، روش های ابتدایی نگهداری از مواد غذایی محسوب می شد. پنیر، اولین فراورده غذایی عمل آمده بود.

در قرن 19 و با آغاز عصر صنعتی شدن، تولید غذا پیشرفت کرد. در این دوران بود که با توسعه فن آوری، روش های جلوگیری از فساد، بسته بندی و بارکد کردن و همچنین حمل و نقل مواد غذایی تحول یافت. به علاوه، با توسعه صنعت، مردم عادی که توان استخدام خدمتکار خانگی را نداشتند، توانستند از مزایای غذاهای آماده که مدت زمان پخت را کاهش می دهد، بهره مند گردند.


انواع غذاهای تولید شده
آشامیدنی ها: آب میوه، نوشیدنی، نوشیدنی گازدار، مایعات.
نان: که از خمیر عمل آمده تهیه می شود و غذای اصلی بسیاری از جوامع محسوب می گردد.
پنیر: فراورده ای از شیر ترش است که انواع مختلف آن موجود می باشد.
لبنیات
دسر: وعده ایست که معمولاً شیرین است و اغلب بعد از وعده اصلی غذا سرو می گردد؛ مثل: بستنی
مربا و ژله
پاستا
پیتزا
ساندویچ
سالاد
سس
سوسیس
سوپ
شکر
اسنک: از جمله شیرینی، چیپس سیب زمینی، شکلات، بیسکوییت.


تجارت غذا
امروزه غذا در سراسر دنیا مبادله می شود. دسترسی به غذا دیگر محدود به ناحیه ای که ماده غذایی در آنجا پرورش می یابد و یا محدود به فصل و زمان خاصی نیست. از سال 1961 تا 1999 در سرتاسر جهان، افزایش قابل توجهی در صادرات مواد غذایی وجود داشت. اقتصاد برخی کشورها بسیار متکی بر صادرات مواد غذایی است (در برخی موارد، بیش از 80 %).


غذا و سلامتی


میزان کافی غذا
محرومیت غذایی سبب سوء تغذیه و در نهایت فقر غذایی می گردد. این امر تاثیر مخرب و همه گیری بر سلامتی و مرگ و میر انسان می گذارد. در سال 2003م، تخمین زده اند که هر سال در سراسر جهان، 40 میلیون نفر به دلیل گرسنگی جان می سپارند. گاهی برای توزیع عادلانه غذا در زمان های کمبود مواد غذایی، مخصوصاً دوران جنگ، از جیره بندی استفاده می کنند.


سالم بودن غذا
بیماری های ناشی از غذا و یا مسموم کردن غذا توسط باکتری، سم، ویروس و غیره ایجاد می شود. مسموم کردن غذا، عاملی برای بیماری انسان شناخته شده است. در طول دوران امپراطوری رم، با استفاده از مسموم کردن غذاها بسیاری از افراد را می کشتند. به همین دلیل در قرون وسطی، اعضای خانواده سلطنتی اشخاصی را برای آزمودن و چشیدن طعم و مزه غذا استخدام می کردند.

تشخیص عوامل بیماری های ناشی از غذا و همچنین شناسایی روش های نظام یافته تر جهت نابودی این بیماری ها سبب توسعه سیستم های تجاری همچون
HACCP شد. این گونه سیستم ها اگر درست عمل کنند قادرند هر گونه خطر احتمالی را تشخیص داده و نابود نمایند.


حساسیت به غذا
برخی افراد نسبت به بعضی غذاها حساسیت دارند. مقدار ماده غذایی مورد نیاز برای تحریک فرد مبتلا به حساسیت، می تواند بسیار کم باشد. برای مثال، ذرات کوچک از یک ماده غذایی در هوا که حتی استشمام هم نمی شود، می توانند واکنش های کشنده ای را در فرد مبتلا به حساسیت ایجاد نمایند. هر ماده غذایی می تواند محرک باشد؛ اما مواد غذایی که معمولاً ایجاد حساسیت می کنند دارای گلوتن، ذرت، صدف، بادام زمینی و سویا می باشند.

بیشتر افراد مبتلا به حساسیت پس از مصرف ماده غذایی خاصی، دچار اسهال، علائم پوستی جوش، ورم و استفراغ می شوند. البته این گونه ناهنجاری ها ریشه ارثی دارند و اساساً از اعضای خانواده به فرد منتقل می گردد.


عادات رژیم غذایی
عادات رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی و مرگ و میر بشر ایفا می کنند. از جمله:

13 درصد از مردم دنیا از کمبود ید رنج می برند.
در سال 2003 تخمین زدند که کمبود ویتامین آ، سالانه سبب کوری بیش از 500,000 کودک می شود.
کمبود ویتامین ث سبب بیماری اسکوروی می گردد.
کواشیورکور، نوعی بیماری در کودکان است که به دلیل فقدان پروتئین در رژیم غذایی کودک، به وجود می آید.
مواد مغذی موجود در رژیم غذایی مردم کشورهای صنعتی، بیشتر شامل چربی حیوانی، شکر، انرژی، الکل می باشد؛ در حالی که بافت گیاهی، هیدرات کربن و آنتی اکسیدان در آن کمتر به چشم می خورد. تغییرات امروزی که در شیوه کار، زندگی و ورزش افراد به وجود آمده همراه با نگرانی هایی که در خصوص تاثیر تغذیه بر سلامتی و مرگ و میر انسان وجود دارد، همگی بر عادات قدیمی خوردن غذا تاثیر می گذارند. حتی بسیاری از بیماری ها با تغییر در رژیم غذایی درمان می شوند.
 

soroush_66

عضو جدید
پخت غذا با روغنهاي مختلف

پخت غذا با روغنهاي مختلف


همه ی ما می دانیم چه غذاهایی برای سلامتیمان مفید است—اما طریقه ی پختن این غذاها هم به همان اندازه اهمیت دارد. با اینهمه تنوع در روغن ها و کره ها که هر کدام ادعای توجه کردن به سلامتی ما را دارند، از کجا باید بدانیم که کدام بهتر است و از کدام باید استفاده کنیم؟
در این مقاله شما را با انواع روغن ها، کره ها و مارگارین آشنا می کنیم، و طریقه ی استفاده ی هرکدام را برایتان شرح می هیم.
1- روغن کانولا
روغن کانولا محصولی است که از هیبریداسیون کردن تخم شلغم روغنی به دست می آید، اخیراً یکی از محبوب ترین روغن ها برای متخصصین تغذیه و پزشکانی که ادعا میکنند خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد شده است.
فواید:
• حاوی میزان کمی روغن اشباع می باشد.
• حاوی میزان زیادی روغن غیر اشباع مونو می باشد.
• حاوی میزان زیادی اسید چرب امگا 3 می باشد.
• در مقایسه با روغنهای دیگر، بهترین ترکیب اسید چرب را دارا می باشد.
همه ی ما طبق تجربیاتمان می دانیم، چیزی که یکسری فایده برای سلامتیمان داشته باشد، از طرف دیگر مضراتی نیز برایمان دارد. روغن کانولا هم همینطور است. باوجود فواید زیاد آن، باعث مشکلات سلامتی زیادی هم می شود.
مضرات:
• قابلیت فاسد شدن آن نسبت به سایر روغن ها بیشتر است.
• وقتی در دمای بالا به آن گرما داده شود، دود ناشی از آن باعث ابتلا به سرطان ریه می شود.
• تحقیقات و آزمایشات نشان می دهد که وقتی این روغن را در دمای بالا گرما دهیم، سم ایجاد می شود.
طریقه ی استفاده از این روغن: از روغن کانولا می توان برای سرخ کردن غذا استفاده کرد. اما باید میزان کم تا متوسط به آن گرما دهیم.
غذاهای مناسب برای این روغن: روغن کانولا مزه و بویی ملایم دارد، به همین دلیل برای غذاهای پر ادویه روغن مناسبی محسوب می شود چون مزه ی این روغن به هیچ وجه با مزه ی غذا مخلوط نمی شود.

2- روغن زیتون
روغن زیتون که همه جا به حافظ سلامتی معروف است، پرفروشترین روغن در آمریکا و سایر نقاط جهان شناخته شده است. آنچه باعث محبوبیت این روغن شده است، طعم و بوی خاص و ترکیبات مفید آن برای سلامتی می باشد.
فواید:
• حاوی میزان زیادی روغن غیراشباع مونو می باشد.
• حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که باعث کاهش کلسترول و خطرا ابتلا به سرطان می شود.
• حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است.
• دوام و مدت نگاهداری آن نسبت به روغن های دیگر بیشتر است و حتی می توان آن را فریز کرد.
گرچه فواید روغن زیتون بسیار بیشتر از مضرات آن است، اما این محصول هم ضررهایی دارد.
مضرات:
• با گرم شدن، کمی از طعم و بوی این روغن از دست می رود.
• گرم شدن در دمای بالا می تواند باعث بی ثباتی و ناپایداری روغن شود، که باعث ایجاد بیماری های قلبی در مصرف کنندگان شود.
طریقه ی استفاده از این روغن: گرچه می توان از این روغن برای آشپزی استفاده کرد، اما اگر به صورت نپخته استفاده شود، سالم تر است مثلاً با سالاد یا در سُس های مختلف.اگر می خواهیم از این روغن برای غذا پختن استفاده کنیم، بهتر است از حرارت کم تا متوسط استفاده کنیم.
غذاهای مناسب برای این روغن: روغن زیتون طعم و بویی قوی دارد که باعث میشود بتوانیم آن را در سُس های مختلف چه گرم و چه سرد ترکیب کنیم. همچنین هنگام استفاده آن در غذا پختن، می تواند طعم خوبی کنار غذاهای مدیترانه ای (مثل غذاهای ایتالیایی و یونانی) باشد.

3- روغن سویا
همانطور که از نامش پیداست، این روغن روغنی گیاهی است که از سویا به دست می آید. به خاطر فوایدی که برای سلامتی دارد، این روغن هم اخیراً جزء روغن های محبوب محسوب می شود.
فواید:
• حاوی میزان زیادی اسید چرب امگا3 می باشد.
• منبع خوبی برای ویتامین
e محسوب می شود.
• حاوی میزان زیادی اسید چرب غیر اشباع پلی می باشد.
این روغن هم مثل سایر انواع روغن های گیاهی، درکنار فوایدش، مضراتی نیز برای سلامتی دارد.
مضرات:
• در دمای بالا قدرت پایداری ندارد.
• تحقیقات و آزمایشات نشان می دهد که وقتی این روغن را در دمای بالا گرما دهیم، سم ایجاد می شود.
طریقه ی استفاده از این روغن: از این روغن در مایونز و مارگارین استفاده میشود، به همین خاطر ممکن است بدون اینکه اطلاع داشته باشید از این روغن به کرات استفاده کرده باشید.
این روغن برای سرخ کردن گوشت و سبزیجات انتخاب بسیار مناسبی است (البته فراموش نشود، در دمای بسیار کم). استفاده ی آن همراه با سالاد خوب نیست.
غذاهای مناسب برای این روغن: غذاهای آسیایی، هندی و سایر غذاهای ادویه دار

4- کره
بخوریم یا نخوریم؟ سالهاست که این سوال فکر متخصصین تغیه و پزشکان را به خود مشغول کرده است. با اینکه این ماده دشمن قلب شناخته شده است، اما این روزها مصرف بسیار کم آن توصیه می شود، چون در مقایسه با مارگارین بسیار راحت تر در بدن تجزیه می شود.
فواید:
• مزه ی خوبی دارد.
• منبعی برای ویتامین
a و ویتامین های حلال چربی مثل e، k و d می باشد.
• حاوی سلنیوم می باشد که یک آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی ایودین می باشد که برای غده ی تیروئید مفید است.
• با مواد طبیعی ساخته می شود.
باوجود این فواید، کره مضرات بیشماری دارد. با توجه به چربی و کلسترول بالای آن، همیشه توصیه می شود که به میزان بسیار کم استفاده شود.
مضرات:
• حاوی میزن زیادی روغن اشباع و کلسترول است.
• کالری بسیار بالایی دارد.
طریقه ی استفاده از این روغن: از کره می توان در غذا پختن استفاده کرد. همچنین از آن در سُس ها مختلف نیز بهره گرفت.
غذاهای مناسب برای این روغن: سُس های خامه ای، ماریناد گوشت، غذاهای پخته و نان

5- مارگارین
مارگارین به عنوان جایگزینی برای کره ی پرچربی و پرکلسترول به جهان معرفی شد. هنگامی که این ماده ساخته می شد، در آن از چربی ترنس استفاده شد که این روزها متخحصصین تغذیه آن را یکی از عوامل بالا بردن کلسترول بد و پایین آوردن کلسترول خوب می شناسند.
گرچه بسیاری از تولیدکننده های مارگاری امروزه دیگر از چربی ترنس استفاده نمیکنند، اما هنوز هم مارگارین های ساخته شده با چربی ترنس در بازار موجود است.
فواید:
• مزه ی خوبی دارد.
• نسبت به اکثر روغن ها و کره، چربی کمتری دارد.
• استفاده ی آن آسان است.
• منبع ویتامین
e محسوب می شود.
مضرات:
• گرچه نسبت به کره چربی کمتری دارد، اما اکثر مارگارین ها با روغن های هیدروژن دار شده درست می شوند که باعث بالا بردن کلسترول می شود.
طریقه ی استفاده از این روغن: از مارگارین می توان به عنوان جایگزینی برای کره در بسیاری از غذاها استفاده کرد. برای سرخ کردن گوشت و سبزیجات نیز می توان از آن استفاده کرد.
غذاهای مناسب برای این روغن: مارگارین طعم بسیار خوشایندی دارد که باعث می شود بتوان آن را با غذاهای مختلف ترکیب کرد. مارگارین با غذاهای نپخته مثل نان بسیار خوب است و همچنین اضافه کردن آن به گوشت سرخ شده یا سبزیجات و یا سُس های مختلف خوب است.

6. اسپری روغن گیاهی مخصوص آشپزی
این روغن، برای آشپزی بسیار آسان است، چون می توان بسیار ساده روغن را در کف ماهیتابه یا روی غذا اسپری کرد.
فواید:
• استفاده ی آسان
• میزانی که از بطری بیرون می آید بسیار کم است به همین دلیل چربی زیادی به غذا نخواهد داد.
مضرات:
• اکثر این اسپری ها حاوی روغن هایی بسیار پرچربی می باشد. به همین دلیل اگر میزان زیادی از آن را اسپری کنید کالری بسیار بالایی مصرف خواهید کرد.
طریقه ی استفاده از این روغن: به جای ریختن روغن از درون بطری روی ماهیتابه به میزان زیاد، می توانید هر اندازه که مایل بودید از این روغن روی غذا یا ماهیتابه اسپری کنید.
غذاهای مناسب برای این روغن: بهتر است از این نوع روغن به عنوان پایه استفاده کنید تا مطمئن شوید که غذا به ماهیتابه یا قابلمه نچسبد. برای پختن سبزیجات یا گوشت بهتر است از کره با روغتن های دیگر استفاده کنید.

غذاهایتان را با بهترین روغن بپزید
حال با خود فکر می کنید که کدام نوع روغن را باید استفاده کنید. بهتر است انواع مختلف را خودتان آزمایش کنید. ما معمولاً ترکیبی از همه ی روغن ها را برای داشتن یک رژیم متعادل توصیه می کنیم.
استفاده از هر چیز در حد تعادل خوب است. روغن، کره یا مارگارین همه چربی و کالری بسیار بالایی دارند. پس بهتر است با توجه به نوع غذایتان، روغن مصرفیتان را انتخاب کنید. و به یاد داشته باشید: همان اندازه که نیاز دارید، نه کمتر و نه بیشتر.
 

soroush_66

عضو جدید
تركيبات ناسالم در برخي مواد غذايي

تركيبات ناسالم در برخي مواد غذايي


حتماً قبلاً این توصیه را شنیده اید: قبل از خرید، حتماً برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کنید. با توجه به مسئله ی رشد چاقی، امروز اهمیت این مسئله دو چندان میشود.
اما روی چه چیزهایی باید تکیه کنیم؟ در زمانهای گذشته فقط به میزان چربی و کالری مواد غذایی اهمیت می دادیم. اما از همین چند سال پیش متوجه شدیم که افراد از کربوهیدرات هم چاق می شوند. باید بدانیم که ترکیبات مختلفی هستند که توصیه می شود مراقب استفاده از آنها باشید. در اینجا به نمونه هایی از این مواد اشاره میکنیم.

چربی تِرَنس (trans)
در چه موادغذایی یافت می شود؟
مارگارین، تزیینات سالاد، سُس دیپ، سیب زمینی سرخ کرده، پیراشکی، شیرینیجات، ترکیبات کیک، کراکر، و چیپس همه حاوی چربی ترنس هستند.
به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
به این کلمات توجه کنید: "روغن تردکننده ی شیرینی"، " و "روغن گیاهی هیدروژن دار شده."
متخصصین چه می گویند؟
چهار نوع چربی داریم. اکثر متخصصین بر این عقیده هستند که چربی های مونو غیراشباع که در موادغذایی مثل آوکادو و بادام زمینی یافت می شود و چربی های پلی غیراشباع که چربی خوب نامیده می شوند و در ماهی یافت می شود، باید به تعادل استفاده شوند.
چربی های اشباع بحث برانگیزتر هستند. اکثر متخصصین تغذیه می گویند که مصرف کم این چربی ها-%7 کل کالریهای مصرفی روزانه-قابل قبول است. نوع دیگر چربی ها، چربی ترنس است که هیچ متخصص تغذیه یا پزشکی مصرف این نوع چربی را توصیه نمی کند. اما در کارخانه های مواد غذای به طور گسترده ای از این نوع چربی استفاده می شود.
متاسفانه نوع چربی مصرفی روی برچسب های مواد غذایی به درستی نوشته نمیشود. کارخانه ها و شرکت های زیادی با توجه به اعتراض مصرف کنندگان مصرف این نوع چربی را متوقف کردند.

گلوتامات مونوسدیم (
msg)
در چه موادغذایی یافت می شود؟
Msg را می توان در بیشتر مواد غذایی منجمد و کنسرو شده و سوپ های بسته بندی شده یافت.
به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
حتی اگر روی برچسب نوشته باشند "فاقد
Msg اضافی"، باز هم ممکن است حاوی مقداری از این ماده باشد. ممکن است منظور آنها مقدار اضافه بر معمول از این ماده بوده باشد. Msg نیز اسم های مستعار زیادی دارد، از قبیل: "پروتئین گیاهی تجزیه شده" و "کازئین سدیم."
متخصصین چه می گویند؟
اگر تصور می کنید رستوران چینی دلخواهتان تنها مکانی است که از این ماده استفاده می کند، اشتباه می کنید.
Msg نوعی ماده ی افزودنی طعم دهنده است. این ماده را میتوانید در اکثر موادغذایی بسته بندی شده بیابید. به خصوص در ماکارونی بسیار کاربرد دارد.
تقریباً %2 از کل جمعیت نسبت به
Msg حساسیت و آلرژی دارند. واکنش های مختلف در برابر این ماده شامل سردرد، سوزش و درد در سینه و صورت می باشد. اما حتی آنها که به این ماده حساسیت ندارند هم باید از آن دوری کنند. نمک زیاد آن ممکن است در سیستم گردش خون اختلال ایجاد کند. از آنجا که این ماده اسامی مستعار زیادی دارد، بهترین راه حل این است که از هر نوع ماده ی غذایی که بیش از %20 سدیم مصرفی شما را داشته باشد اجتناب کنید.


شیره ی ذرت با فروکتوز بالا
در چه موادغذایی یافت می شود؟
شیره ی ذرت با فروکتوز بالا را می تواند در اکثر سودا ها، آبمیوه ها، دسرها، و بعضی نوشیدنی های ورزشی بیابیم.
به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
ممکن است در بسیاری از مواد غذایی با نام آن روبرو شوید، اما بیشتر به آن دسته توجه داشته باشید که جزء اولین ترکیبات نوشته شده روی برچسب باشد که به این معنا است که به مقدار زیادی در آن استفاده شده است و ماده ی غذایی مورد نظر درصد قند بالایی دارد.
متخصصین چه می گویند؟
شیره ی ذرت با فروکتوز بالا نوعی فراورده ی جانبی ذرت است که روشی کاملاً ارزان و موثر برای شیرین کردن هر نوع ماده ی غذایی است. متخصصین تغذیه بسیاری آن را مهمترین عامل چاقی در ایالات متحده تشخیص داده اند.
کارخانه های سودا سازی برای اولین بار در دهه ی هفتاد شروع به استفاده از آن به عنوان جایگزینی برای ساکاروز کردند. از آن روز به بعد، میزان مصرف از این مواد به طور قابل توجهی تا %1000 بالا رفت. این به آن معنا است که امروزه نسبت به دهه های پیشین افراد 300 کالری بیشتر به طور روزانه استفاده می کنند. بنابر بعضی تحقیقات، فروکتوز همانند گلوکز در بدن سوخت و ساز نمی شود. و استعمال این ماده به هیچ وجه شما را سیر نخواهد کرد.

سدیم
در چه موادغذایی یافت می شود؟
سوپ ها، چوب شور و بیسکوییت های نمکی، و چیپس.
به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
سدیم معمولاً هم جزء لیست ترکیبات و هم جزء اطلاعات تغذیه نوشته می شود.
متخصصین چه می گویند؟
وقتی می گوییم سدیم، منظورمان همان نمک است که یکی از قدیمی ترین نگاه دارنده ها و مواد افزودنی طعم دهنده بوده است. مصرف زیاد نمک، عوارض و اثرات طولانی مدت دارد.
رژیم هاي غذایی پرنمک معمولاً باعث حفظ آب شده که نفخ می آورد. حفظ آب در طول زمان ممکن است با بالا بردن فشارخون، روی رگ ها و شریان ها فشار بیاورد و کلیه ها را هم از بین می برد. خبر خوب این است که اکثر مواد غذایی نوع کم نمک یا بی نمک هم دارند که بهتر است از آن استفاده کنیم.

شکر
در چه موادغذایی یافت می شود؟
در هر ماده ی غذایی از شیرینی جات گرفته تا سس کچاپ یافت می شود.
به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
Fda مقرر کرده است که حتماً میزان دقیق شکر به گرم در قسمت اطلاعات ماده ی غذایی نوشته شود.
متخصصین چه می گویند؟
بسیاری از افراد به طور کلی از مصرف شکر تصفیه شده اجتناب کرده و از شکر قهوه ای یا عسل استفاده می کنند. اما خطری که مصرف شکر دارد این است که بیش از اندازه استفاده می شود. هر فرد روزانه یک فنجان شکر استفاده می کند که نسبت به آمار چهار قاشق چای خوری در سال 1840 بسیار افزایش یافته است.
می توانید به جای رفتن به شیرینی فروشی ها و خرید شیرینی جات، به میوه فروشی رفته و چیزی بخرید که برای سلامتیتان مفید باشد.


آن چه را که می خورید، اول بخوانید
توجه و دقت روی برچسب های مواد غذایی ممکن است کاری دشوار باشد، اما لازم نیست هربار که به فروشگاه می روید اینکار را انجام دهید. وقتی یکبار برچسب یک ماده غذایی را مطالعه کرده اید، نیازی به بررسی دوباره نیست.
اما به یاد داشته باشید که برچسب ها تغییر می کنند، حتی اگر محتوی تغییر نکرده باشد. حتماً به این مسئله توجه داشته باشید و بدانید که کوچکترین اطلاعات روی برچسب موادغذایی می تواند به شما برای داشتن انتخابی سالم تر کمک کند
 

soroush_66

عضو جدید
مضرات شكر

مضرات شكر


كربوهيدراتها به دو دسته ساده و مركب تقسيم بندي ميگردند. مواد غذايي حاوي كربوهيدراتهاي ساده (قندي) شامل: قند، شكر، شيريني جات و نوشابه ها بوده و گلوكز خون را بسرعت افزايش ميدهند و بايد از آنها اجتناب كرد. كربوهيدراتهاي مركب(نشاسته اي): نان، سيب زميني، ماكاروني، برنج، غلات و ميوه ها ميباشند و بايد بيشتر از اين كربوهيدراتها مصرف كرد. مضرات مصرف شكر و قند به قرار زير ميباشد:
1-سركوب سيستم ايمني بدن.

2-بر هم زدن تعادل املاح در بدن.

3- كاهش تمركز، بد خلقي و افزايش اضطراب.

4-كاهش انعطاف پذيري و عملكرد بافتها.

5-افزايش سطح تري گليسريدهاي خون.

6-سبب فقر مس و كروم ميشود.

7- تداخل در جذب كلسيم، منيزيم و پروتئينها.

8-پيري زود رس.

9-پوسيدگي دندانها و بيماريهاي لثه اي.

10- افزايش چاقي، كلسترول خون و فشار سيستوليك قلب.

11-كاهش ويتامين
e در خون.

12-كاهش هورمون رشد.

13-كاهش توانايي عملكرد آنزيمها.

14- كاهش ظرفيت ياد گيري - كاهش عملكرد حافظه.

15-بر هم زدن تعادل هورمونها.

16-نقش در ابتلا به بيماري ديابت.

17-سرگيجه و خواب آلودگي.

18-شكر يك ماده اعتياد آور است.

19-كاهش پايداري عاطفي.

20-ميتواند موجب يبوست و يا واريس گردد.

21- ميتواند منجر به سرطان پروستات، پستان، تخمدانها و روده گردد.

22-افزايش بيماريهاي قلبي-عروقي.

23-سردرد و ميگرن.

24-افزايش هورمون استروژن در مردها.

25-افسردگي.

26-ميتواند مانند الكل ايجاد مسموميت كند.

27- باعث افزايش سطح دوپامين، سروتونين و نوراپي نفرين در خون ميگردد.

28-ميتواند ايجاد سنگ صفرا و سنگ كليه كند.

29-ميتواند آسم و يا آلرژي ايجاد كند.

30- ميتواند به ساختار
dna آسيب وارد سازد.
 

soroush_66

عضو جدید
توصيه هاي زماني براي نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر

توصيه هاي زماني براي نگهداري مواد غذايي در يخچال و فريزر


شير تازه: در يخچال 5 تا 7 روز

شير بسته بندي باز شده: در يخچال 2 تا 3 روز

خامه چربي گرفته شده: در يخچال 10 روز

خامه چرب: در يخچال 1 روز

خامه ترش شده : در يخچال 4 هفته

ماست : در يخچال 7 روز

پنير : در يخچال 6-12 هفته ، در فريزر 6 تا 12 ماه

کره : در يخچال 2 هفته – در فريزر 9 ماه

بستني: در فريزر2 ماه

تخم مرغ تازه با پوست: در يخچال 3 هفته

تخم مرغ آب پز سفت: در يخچال 1 هفته

گوشت گوساله (استيک) : در يخچال 3 تا 5 روز ، در فريزر: 6 تا 12 ماه

مرغ – بوقلمون تکه شده : در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر:9 تا 12 ماه

مرغ – بوقلمون درسته: در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر: 1 هفته

گوشت اردک يا غاز: در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر : 6 ماه

دل و جگر مرغ: در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر:3 – 4 ماه


گوشت پخته شده : در يخچال 1 – 2 روز ، در فريزر: 3-4 ماه

گوشت گوسفند کباب شده يا خردشده: دريخچال 3-5 روز، در فريزر:6 تا 9 ماه

سوسيس: در يخچال 1 تا 2 روز ، در فريزر: 3 تا4 ماه

سوسيس دودي: در يخچال: 7 روز ، در فريزر: 1تا2 ماه

انواع گوشت (دل ، جگر، زبان) : در يخچال 1تا2 روز ، در فريزر: 3-4 ماه

گوشت ماهي کم چرب: در يخچال 1تا2 روز ، در فريزر: 4-6 ماه

گوشت پرچرب (ماهي آزاد) : در يخچال 1تا2 روز، در فريزر: 2-3 ماه

فيله ماهي: در فريزر: 18 ماه

سيب: در يخچال 1ماه ، در فريزر: 8-12 ماه

زردآلو، گوجه، هلو، انگور، گلابي و آلو: در يخچال 3-5 روز ، در فريزر:8-12 ماه

آوکادو: در يخچال 3-5 روز ، در فريزر: 8-12 ماه

موز و بارهنگ : در فريزر: 8-12 ماه

گيلاس: در يخچال 2-3 روز، در فريزر: 8-12 ماه

پرتقال، ليموها ، گريپ فروت: در يخچال 2 هفته ، در فريزر: 4-6 ماه

کيوي : در يخچال 3تا 5 روز، در فريزر: 4-6 ماه

انبه: در فريزر: 8-12 ماه

خربزه، هندوانه ، طالبي : در يخچال : 1 هفته، در فريزر: 8-12 ماه



آناناس: در يخچال 2-3 روز ، در فريزر: 4-6 ماه

کنگر فرنگي: در يخچال 1 هفته

مارچوبه: در يخچال 2-3 روز، درفريزر: 8-12 ماه

چغندر، هويج، کلم بروکلي، لوبياها و کدوتنبل: در يخچال 3-5 روز ، در فريزر: 8-12 ماه

گل کلم: در يخچال 1 هفته ، در فريزر: 8-12 ماه

جعفري: در يخچال 2-3 روز

ذرت: در فريزر: 8-12 ماه

پيازچه: در يخچال 3-5 روز

کرفس: در يخچال 1 هفته ، در فريزر: 8-12 ماه

اسفناج ، خردل : در يخچال 3-5 روز، در فريزر: 8-12 ماه

کاهو: در يخچال 1 هفته

قارچ ها و باميه: در يخچال 1-2 روز ، در فريزر: 8-12 ماه

ترب و تربچه: در يخچال 2 هفته

کدو: در فريزر: 8-12 ماه

نان : در فريزر: 6-12 ماه

کيک صبحانه، کلوچه: در فريزر: 2-4 ماه

پن کيک(نوعي کلوچه) : در فريزر: 1-2 ماه

خمير پخته نشده : در يخچال 2-3 روز ، در فريزر: 6 ماه

کيک اسفنجي: در فريزر: 4-6 ماه

پنير: در يخچال 3-7 روز ، در فريزر: 4-6 ماه

شيريني دانمارکي: در فريزر: 3ماه

پيراشکي: در فريزر: 6 ماه

شيريني پاي کدو تنبل: در يخچال 1-2 روز، در فريزر: 1 ماه

پاي ميوه: در يخچال 1-2 روز ، در فريزر: 1سال

پاي ميوه نپخته: در فريزر: 8 ماه
 

soroush_66

عضو جدید
امگا-۳

امگا-۳

امگا-۳ نام یک گروه از اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری است که دو نوع بسیار مهم آن شامل EPA و DHA می‌باشد و از آنجا که در بدن به مقدار بسیار ناچیزی تولید می‌گردد لذا ضروری است که از رژیم غذایی روزانه دریافت گردد. نقش امگا-۳ در بسیاری از سیستم‌های بدن از جمله مغز به خوبی مشخص شده است. شکی نیست که بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که اسیدهای چرب بلند زنجیره‌ی غیراشباع امگا-۳ باید از طریق مصرف غذاهای دریایی حاصل شود. متاسفانه این غذاها به دلایل متعدد مانند مزه‌ی آن و هزینه‌ی بالا به مقادیر کافی توسط بچه‌ها مصرف نمی‌شود. بنابراین مصرف مکمل‌ها به عنوان یک روش انتخابی مناسب‌تر برای کودکان است زیرا مکمل‌ها مقدار کنترل شده‌ای از مواد ضروری را به بدن می‌رسانند و می‌توان مکمل‌ها را در شکل‌های جذاب برای بچه‌ها ساخت، زیرا زمانی که محصولی توسط کودک پذیرش نشود، مصرف هم نمی‌شود.
● در بارداری و شیردهی:
۶۰% از وزن مواد ساختاری مغز (بدون آب) اسیدهای چرب بوده که نیمی از این مقدار را امگا-۳ (
EPA و DHA) تشکیل می‌دهد.
۱) نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا ۲۰% از ترکیب اسیدهای چرب مغز را
DHA تشکیل می‌دهد. DHA در بافت مغز انسان با سرعت در طی سه ماهه‌ی سوم بارداری تجمع می‌یابد و قابل ذکر است که DHA نقش مهمی در تکامل سیستم عصبی مرکزی و سیستم بینایی ایفا می‌کند.
۲) نتایج بررسی‌ها نشان داده است الگوی خواب در نوزادانی که مادرانشان تراز
DHA پلاسمایی بالاتری دارند تکامل بهتری را در سیستم عصبی مرکزی CNS نشان می‌دهند.
۳) مصرف مکمل‌های حاوی امگا-۳ ممکن است در کمک به کاهش بروز زایمان زودرس موثر باشد و در نتیجه وزن نوزاد هم به میزان طبیعی افزایش می‌یابد.
۴) مقدار
DHA در پلاسمای مادران Multigravidae به طور بارزی کمتر از مادران Primigravidae است، لذا بعد از بارداری اول، نیاز بیشتری جهت دریافت امگا-۳ می‌باشد.
۵) پیشروی در شیردهی (از روز اول تا روز ۲۸) سبب تجمع منابع اسیدهای چرب غیراشباع می‌شود، که نشان‌دهنده‌ی ارتباط تغذیه‌ی مادر با
PUFA و ترکیبات شیرمادر می‌باشد.
۶) دوز توصیه شده برای
DHA در طی بارداری و شیردهی براساس DRLs (Drug Recommended Intake) جدید حداکثر ۴/۱ گرم در روز در طی بارداری و ۳/۱ گرم در روز در زمان شیردهی می‌باشد.
۷) هوش (
IQ): در یک بررسی‌ نشان داده شده است که مصرف مکمل‌های حاوی PUFA در نوزادان از بدو تولد تا ۴ ماهگی و سنجش Cognitive Behavior در سن ۱۰ ماهگی، سبب افزایش درصد توجه در آنها می‌شود و همچنین این یافته‌ها نشان می‌دهد در نوزادان دریافت مکمل‌های اسیدهای چرب ضروری غیراشباع در کمک به پیشرفت هوش و درک و زیرکی این کودکان به ویژه درجه‌ی IQ ممکن است موثر باشد.
۸) در بررسی‌هایی روی ۷۴۲۱ خانم باردار در انگلستان که ۴ هفته یا بیشتر ماهی مصرف کرده بودند نشان داده شد فرزندانشان بعد از تولد در تست
Mac Arthur برای درک مطلب امتیاز، ۷۲ را کسب کرده (۹۵% بین ۷۱ تا ۷۴) و در مقایسه با مادرانی که ماهی مصرف نکرده بودند و امتیاز ۶۸ را کسب کردند، ۴ درجه افزایش مشاهده گردید.
۹) تمرکز و پیش فعالی: (
ADHD) در بررسی‌ها روی کودکان نشان داده شد فرزندان مادرانی که DHA بالاتری را دریافت کرده بودند Cognitive Development بهتری را در سال اول زندگی و به ویژه در زمینه‌ی کاهش حواس‌پرتی در سال دوم زندگی نشان دادند. همچنین در این بررسی نشان داده شد که بین میزان توجه نوزادان و کودکان نوپا با میزان DHA مادر در هنگام تولد ارتباط وجود دارد.
۱۰) دریافت اسیدهای چرب غیراشباع با زنجیره‌ی سنگین به طور بارزی علایم مربوط به
ADHD را به ویژه در کودکان دارای مشکل یادگیری کاهش می‌دهد.
۱۱) اختلالات یادگیری: یک بررسی روی ۱۱۷کودک در سن ۵ تا ۱۲ سالگی که مبتلا به اختلال یادگیری و مشکلات رفتاری اجتماعی بودند با مصرف روزانه‌ی اسیدهای چرب غیراشباع باند زنجیره‌ی امگا-۳ و یا دارونما به مدت سه ماه نشان داد که مصرف مکمل‌ها باعث بهبود چشمگیر در صحبت کردن، خواندن و رفتارشان بعد از سه ماه می‌شود. همچنین نشان داده شده است که مصرف مکمل‌های اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره ممکن است در کمک به درمان مشکلات آموزشی، پرورشی و اخلاقی در بین کودکان مشکل عدم تطابق
Coordination Disorder موثر باشد.
۱۲) در سال‌های بلوغ: در یک بررسی نشان داده شده است که مصرف مکمل‌های حاوی
EPA امگا-۳ به همراه DHA میزان نور اپی‌نفرین پلاسما در نوجوانانی که تحت شرایط استرس مزمن و یا حتی افسردگی هستند به طور بازری کاهش می‌یابد.
۱۳) در یک بررسی روی نوجوانان بزهکار نشان داده شده است که تاثیر مصرف همزمان ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری سبب کاهش رفتارهای ضداجتماعی به ویژه خشونت می‌شود.
۱۴) سیستم ایمنی و آسم کودکان: در یک بررسی برای اثبات رابطه بین بیماری‌های تنفسی و تغذیه نشان داده شد که مصرف ماهی چرب ممکن است به عنوان یک عامل محافظتی برای آسم در کودکان باشد.
۱۵) شواهد زیادی حاکی از آن است که مصرف اسیدهای چرب بلند زنجیره امگا-۳ مرتبط با شیوع کمتر آسم در کودکان می‌باشد. مصرف مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ ممکن است در کمک به کاهش بیماری اتوایمون جزایر لانگرهانس در کودکانی که از نظر ژنتیکی احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع
I را دارند، موثر باشد.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
چیپس و نان تست موجب بروز سرطان می شود

چیپس و نان تست موجب بروز سرطان می شود

چیپس و نان تست موجب بروز سرطان می شود

سیب زمینی برشته یا سرخ شده، چیپس سیب زمینی، قهوه و فراورده های برپایه غلات از جمله بیسکویت و نان تست می تواند موجب ابتلا به سرطان شود.

به گزارش دیلی میل، زمانی که غذاهای نشاسته دار در دماهای بالا پخته می شوند ماده شیمیایی در آنها تولید می شود که بیماری زا بودن آن تایید شده است.

به دنبال مطالعات آزمایشگاهی سال گذشته بر روی حیوانات، کمیته مشترک کارشناسی سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی در مورد افزودنی های غذایی به این نتیجه رسیدند که شواهدی دال بر سرطان زا بودن ماده شیمیایی اکریلامید وجود دارد.

آکریلامید یک ترکیب شیمیایی است که در دسته مشخصی از غذاها تشکیل می شود.این ماده در سال ۲۰۰۲ توسط دانشمندان سوئدی کشف شد.

آکریلامید معمولا در مواد غذایی که فرایند حرارتی را سپری کرده اند، به وجود می آید و بیشتر هنگامی تشکیل می شود که یک آمینواسید طبیعی به نام آسپارژین با مواد قندی (شکرهای) طبیعی مثل گلوکز واکنش دهد.

این واکنش فقط در حرارت های بسیار بالا در هنگام پختن و فرایند حرارتی صورت می گیرد.

البته دمایی که منجر به انجام این واکنش می شود نسبت به نوع محصول و ویژگی هایش و روش حرارت دادن و پختن متفاوت است.

آکریلامید در صنعت برای ساختن تعدادی از پلاستیک ها و همچنین برای ساختن بعضی از مواد بسته بندی غذاها استفاده می شود، البته این استفاده در حد و اندازه ای نیست که سلامتی را به خطر بیندازد.
 

soroush_66

عضو جدید
روغن ذرت

روغن ذرت

روغن ذرت
ذرت یکی از غلات مهم است. منشا آن قاره آمریکا بوده‌ است. پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد.[۱]
پیشینه
ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ میلادی (سال کشف آمریکا) در قاره آسیا، اروپا و آفریقا بعنوان یک گیاه زراعی شناخته شده نبود. اما این گیاه را از قرنها قبل در آمریکا مرکزی می‌شناختند و توسط مردم سرخ پوست آمریکا کشت می‌شد و بهمین سبب نام لاتین آن از یکی از طوایف سرخ پوست بنام Marisi Mahig گرفته شده‌است.
نام این گیاه در زبان انگلیسی corn در فارسی بلال و در عربی ذرت است .
ویژگی‌های دارویی
ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.
پماد ذرت خشک کننده زخم‌ها می‌باشد.
ذرت غذای خوبی برای پیشگیری سرطان است.
استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند.
روغن ذرت کلسترول خون را پائین می‌آرود.
روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماریهای پوستی مفید است.
گونه‌های ذرت
اصولا ذرت یک گونه است ولی از ارقام و واریته‌های متفاوتی تشکیل شده است:
ذرت دندان اسبی (Zea mays var. indentata)
ذرت بلوری (Zea mays var. indurata)
ذرت آردی (Zea mays var. amyalcea)
ذرت پاپ کورن (Zea mays var. everta)
ذرت غلاف دار (Zea mays ver. tunicate)
ذرت مومی (Zea mays var. ceratina)
ذرت شیرین (Zea mays var. saccharata)
خواص درمانی ذرت


ذرت كه به فارسی بلال نیز نامیده می شود، گیاهی است یك ساله و یك پایه دارای ساقه ای راست كه ارتفاع آن تا چهار متر می رسد. ذرت گیاه بومی آمریكای مركزی و مكزیك است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز می باشد . گل های نر ذرت بصورت خوشه ای بوده كه مركب از سنبل های قرمز روشن می باشد . گل های ماده آن از 2 تا 4 گل تشكیل شده که در كنار برگ های ذرت قرار دارد .
غشایی كه روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ می باشد . دانه های كروی شكل ذرت در اطراف محور مركزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای می باشند .
ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، ولی بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می كنند .
ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است .
سایر خواص آن عبارتند از :
- پماد ذرت خشك كننده زخم ها می باشد .
- ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است.
- استفاده مداوم از ذرت از پوسیدگی دندان جلوگیری می كند .
- روغن ذرت كلسترول خون را پائین می آورد .
- روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است.
خواص درمانی كاكل ذرت
كاكل ذرت را قبل از رسیدن كامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن آن می چینند و به سرعت خشك می كنند . كاكل ذرت بعد از خشك شدن رنگ قهوه ای پیدا می كند .
برای درست كردن دم كرده كاكل ذرت ،‌مقدر 30 گرم از آ ن را در یك لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم کنید .
- كاكل ذرت دارای مقدار زیادی پتاسیم است، به همین دلیل دم كرده آن ادرار آور است و آرام كننده دستگاه ادراری است .
- درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسكین می دهد .
- سنگ مثانه ،‌التهاب و درد مثانه را از بین می برد .
- كاكل ذرت بطور كلی دستگاه ادراری را تمیز می كند .
به غیر از كاكل ذرت از برگ ، ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی به عمل می آید .
- جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی بینی را بند می آرود.
- برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگ های ذرت استفاده كنید .
- جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادراری مفید است .
- جوشانده وسط ذرت درد شكم و معده را از بین می برد .
- در قدیم برای معالجه سوزاك از جوشانده ساقه بلال استفاده می كردند .
روغن ذرت
ذرت تقريبا داراي ۵/۴ درصد روغن مي‌باشد كه حدود ۸۵ درصد آن در جوانه قرار گرفته است. جوانه ذرت جدا شده توسط فرآيند آسياب خشك حاوي ۳۰-۲۵ درصد روغن و جوانه جدا شده توسط آسياب مرطوب حاوي ۵۰-۴۵ درصد روغن مي‌باشد.
در فرآيند آسياب مرطوب، جوانه پس از جداسازي و شست‌وشو خشك مي‌شود. سپس طي انجام عمليات مكانيكي توسط پرس‌هاي حلزوني مداوم تحت فشار بالا و دماي متوسط، روغن از جوانه استخراج مي‌گردد. البته مي‌‌توان از تركيبي از روش‌هاي مكانيكي و حلال استفاده نمود كه در اين صورت به دليل پايين بودن درجه حرارت در زمان استخراج روغن، روغن حاصل بهتر از روغن استخراج شده به روش پرس بوده و ميزان روغن باقيمانده در كنجاله به حداقل مي‌رسد. از معايب استفاده از حلال آن است كه حلال ناخالصي‌هاي بيشتري را در خود حل مي‌نمايد. در نتيجه، ميزان ناخالصي‌هاي روغن (تركيبات غيرگليسريدي) افزايش مي‌يابد. همچنين براي استفاده از كنجاله به‌‌عنوان خوراك دام لازم است كه حلال از روغن بازيافت شود و اين امر مستلزم صرف وقت و انرژي مي‌باشد.

روغن خام حاصل جهت كسب كيفيت لازم براي مصارف غذايي تصفيه مي‌شود.
تصفيه شامل مراحل صمغ‌گيري، تصفيه‌ قليايي، رنگ‌بري، زمستانه‌كردن و بي‌بو كردن است كه در طي اين مراحل، صمغ‌ها، فسفولپيدها، اسيدهاي چرب آزاد، مواد رنگي، موم‌ها و… از روغن حذف شده و طعم و بوي روغن بهبود مي‌يابد.
اين روغن داراي بوي ملايمي بوده و هم از نقطه‌نظر تغذيه‌اي و هم از نظر كيفيت پخت عالي مي‌باشد. روغن حاصل از جوانه ذرت از لحاظ اسيد لينولئيك كه يك اسيد چرب ضروري است، غني مي‌باشد. روغن ذرت ميزان كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. روغن ذرت غني از فيتواسترول‌ها است.
اين استرول گياهي ميزان جذب كلسترول را بيش از ۲۵ درصد كاهش داده، در نتيجه، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. وجود اسيدهاي چرب ضروري لينولئيك و آراشيدونيك در روغن ذرت در نقل و انتقال چربي‌ها در بدن و نيز كاهش ابتلا به بيماري‌هاي پوستي مانند آكنه و اگزما مؤثر است.
روغن ذرت داراي پايداري زيادي نسبت به اكسيداسيون بوده و براي مصارف مختلفي از جمله: پخت، سرخ كردن و روغن سالاد مناسب مي‌باشد. نتايج حاصل از بررسي نحوه توزيع اسيدهاي چرب نشان مي‌دهد كه در حدود ۹۸ درصد اسيدهاي چرب غيراشباع در وضعيت بتا و اسيدهاي چرب اشباع بيشتر در موقعيت آلفا تري‌گليسريد قرار گرفته‌‌اند كه اين امر پايداري روغن را در برابر حرارت افزايش مي‌دهد. از مصارف غيرغذايي روغن ذرت مي‌توان به مصارف دارويي (به‌عنوان حامل ويتامين E و ساير تركيبات دارويي در كپسول‌ها)، ساخت مواد شيميايي و حشره‌كش‌ها، توليد لسيتين، تهيه رنگ و لاك، تركيبات عايق، پوشش سطوح، صابون‌سازي، نساجي و… اشاره نمود.
از ديگر دلايل پايداري روغن ذرت در برابر اكسيداسيون، وجود مواد آنتي اكسيدان طبيعي در آن مانند اسيد فروليك و توكوفرول‌ها است. از نظر ميزان توكوفرولها، روغن ذرت پس از روغن جوانه گندم در مقام دوم قرار دارد. روغن ذرت منبع خوبي از ويتامين E بوده و ۲۰-۱۰ درصد اين ويتامين را در هر وعده غذايي كه معادل ۱۴ گرم است، تأمين مي‌نمايد. همچنين روغن ذرت فاقد كروفيل مي‌باشد. اين رنگ‌دانه‌ها اكسيداسيون روغن را در خصوص نور تسريع مي‌نمايند. حضور يوبي‌كينون (كوآنزيم Q) در روغن ذرت به ميزان۲۰۰ ppM نيز در پايداري در برابر اكسيداسيون موثر مي‌باشد. مدت ماندگار روغن ذرت ۱۲ الي ۲۴ ماه مي‌باشد
 

soroush_66

عضو جدید
شکر استویا

شکر استویا

شکر استویا
(یک پیشنهاد شیرین)
استویا صد در صد طبیعی است
استویا مرکب از مواد مصنوعی نیست.
استویا کالری ندارد ودر نتیجه جای هیچ نگرانی برای رژیم درمانی و بیماران دیابتیک نیست.
استویا 250 تا 300 مرتبه از شکر شیرین تراست.
استویا طعم. رنگ ومزه غذا را افزایش می دهد.
استویا دلچسبی و دلپذیری طعم وعطر غذا را بهبود می بخشد.
استویا شناخته شده و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان جهانی بهداشت و سلامت میباشد.

استویا چیست؟ ا
محصولیست کاملا طبیعی که به طور مستقیم از طبیعت و گیاهان گرفته شده و امروزه بطور وسیعی، در صنایعی که سالها از محصولات قندی (شیرینی و شکلات، نوشابه های گازدار) وسایر صنایعی که در پروسه خود به مقادیر زیاد از این مواد استفاده میکرده اند، کاربرد وسیعی داشته و جایگزین شکر و قند بعنوان عوامل کالری زا شده است.

این گیاه ده ها سال است که در آسیا و جنوب آمریکا ( آمریکای جنوبی) مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد ، ضمن اینکه مصنوعی نیست ، سمی نیست و هیچ گونه عوارض جانبی نگران کننده نیز ندارد . استویا مورد تایید "سازمان جهانی سلامت" است و اخیرا به عنوان یک محصول رژیمی مورد تایید "سازمان غذا و داروی آمریکا" قرار گرفته است.

استویا
یک پیشنهاد و یک راهکار بزرگ و باور نکردنی
در جایگزین کردن شیرینی ها برای کسانی که روزانه به مقدار کالری مصرفی خود توجه دارند این محصول به هیچ میزان کالری ندارد و جای هیچ نگرانی برای استفاده از آن وجود ندارد.


استویا
PH مقاوم در برابر حرارت بالا بطوریکه در پخت و پز
آن ثابت است. ماهیت آن تحت هیچ شرایطی تغییر نمی کند.
رنگ استویا بر اثر پخت و پز تیره نمی شود.


استویا در حال حاضر به عنوان قند (شیرین کننده) شناخته شده است. آن را در نوشابه ها ونوشیدنیها، شیرینی جات و شکلات ها، مربا، آدامس، سس ها، کچاپ و ماست می توان استفاده کرد.
استویا بر خلاف شکرهای شیمیایی تولید شده که اکثرا اثرات کوتاه مدت و بلند مدت سوء ای برای سلامت انسان دارند، نه تنها یک ماده کاملا طبیعی و مفید به لحاظ عاری بودن از انرژی، کالری میباشد بلکه به جهت تاثیر مثبتش بر افزایش طعم و بهتر کردن مزه غذا شناخته شده است. با استویا غذاهاهمچنان طعم و رنگ و بوی عالی خود را حفظ خواهند کرد


تحقیقات و مطالعات گسترده ای درباره استویا و اثرات مفید و فواید آن بر بیماران دیابتی از نوع دوم و بیمارانی که دارای فشار خون بالا هستند انجام شده است و این گیاه طبیعی بهترین جایگزین شیرین کننده هائی چون قند یا شکر بر اینگونه بیماران است.



و در نهایت طبیعت بهترین پاسخ را برای شیرین تر نمودن زندگی به ما داد!

شرکت "استویاپک" سنگاپور، تولید کننده و توزیع کننده انواع ترکیبات مورد استفاده در صنایع غذائی و همچنین کلیه فرآورده های مختلف محصول استویا میباشد. این شرکت، هم اکنون توزیع کننده این محصول در سطح وسیعی از کشور های اروپائی ، آمریکائی و خاور دور است.


این محصول عبارتست از : "استویول گلیکوزید" که عصاره گیاه "استویا ریبادیانا برتونی" است. این گیاه، بوته کوچکی متعلق به خانواده "ایتراسی" است، گیاهی بومی که در مرزهای برزیل و پاراگوئه می روید.
استویا حدودا" 200 تا 300 برابر شیرین تر از شکر است. شامل هیچ مقدار کالری نمی باشد و برای صدها سال برای شیرین نمودن غذا و نوشیدنی ها در آمریکای جنوبی استفاده می شده است و برای دهه های متمادی هم در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.


شرکت استویا پک عصاره گیاه استویا را در سه شکل متفاوت و متناسب با نیازهای شما تولید می کند:

SU200
یک عصاره و محصول کامل و تمام عیار از گیاه استویاست. تقریبا" 200 مرتبه شیرین تر از شکر است. (مناسب در صنایع با مصرف قند متوسط)
SU A350
عصاره ای متشکل از ترکیبات عالی ارزشمند عرضه می کند. ریبادیوساید( آ ) برای دادن طعمی شبیه به شکر و با 350 برابر شیرینی آن است. (مناسب در صنایع با مصرف قند بالا)

Sweetvia
ترکیبات عصاره استویا برای مصرف روزانه تولید شده است. یک شروع شیرین برای زندگی سالم همراه با رژیم است.
هیچ مقدار کالری ندارد و جای هیچ نگرانی نیست!



منبع : foodkeys.com
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
انار (Pomegranate) خواص و مضرات

انار (Pomegranate) خواص و مضرات

انار (Pomegranate) خواص و مضرات


انار (Pomegranate)
◊ ترکیبات شیمیائی
◊ خواص داروئی
◊ مضرات
هومر شاعر معروف یونان در کتاب خود (ادیسه) از آن نام برده است. معروف است که حضرت سلیمان باغ بزگری پر از درخت‌های انار داشته که به آن عشق می‌ورزیده است. درخت انار بومی ایران و مناطق مجاور آن است. کلمه انگلیسی Pomegranate از زبان یونانی مشتق شده که به معنی (سیب با هسته‌های زیاد) می‌باشد.
انار درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا ۶ متر می‌رسد و در مناطق نیمه‌گرمسیری می‌روید‌. شاخه‌های آن کمی تیغدار و برگ‌های آن متقابل‌، شفاف و ساده است‌. گل‌های انار درشت به رنگ قرمز اناری ولی بی‌بو می‌باشد‌. میوه آن کروی با اندازه‌های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ می‌باشد‌. روی‌هم‌رفته در حدود بیست نوع مختلف انار در دنیا موجود است‌.
ترکیبات شیمیائی
قسمت‌های مختلف درخت انار مخصوصاً پوست ریشه و ساقه انار دارای مقداری در حدود ۲۰ درصد تانن و اسید پونی کوتانیک Punicotaniv acid می‌باشد‌. پوست درخت انار دارای الکالوئیدی به‌نام پله تیه رتین Pelletierin است‌.
جدول مواد موجود در صد گرم دانه انار
انرژی ۳۸ کالری
آب ۸۲ گرم
پروتئین ۰/۴ گرم
چربی ۰/۳ گرم
مواد نشاسته‌ای ۱۰ گرم
کلسیم ۴ گرم
سدیم ۳ میلی گرم
پتاسیم ۲۶۰ میلی گرم
آهن ۰/۵ میلی گرم
ویتامین ب ۱ ۰/۲ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۰۲ میلی گرم
ویتامین ث ۴ میلی گرم
خواص داروئی
از نظر طب قدیم ایران میوه انار سرد و تر و قابض است. آب انار سرد و تر و پوست انار سرد و خشک و بسیار قابض می‌باشد‌. پوست ریشه درخت انار از بقیه قسمت‌های این درخت قابض‌تر است‌. کلیه قسمت‌های درخت انار دارای تان می‌باشد که بسیار قابض است. برای مصارف داروئی از گل‌، برگ‌، پوست درخت‌، پوست ریشه و دانه انار استفاده می‌شود.
۱. انار شیرین ادرار آور است.
۲. ملین مزاج است.
۳. آب انار شیرین برای بیماری‌های مجاری ادرار مفید است.
۴. ترشح صفرا را زیاد می‌کند.
۵. آب انار اسهال را برطرف می‌کند.
۶. آب انار مقوی قلب و معده است‌.
۷. خونساز است‌.
۸. خون را تصفیه می‌کند‌.
۹. برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است‌.
۱۰. آب انار خنک‌کننده است‌.
۱۱. رنگ صورت را شاداب می‌کند‌.
۱۲. صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند‌.
۱۳. برای وزن اضافه کردن انار بخورید‌.
۱۴. اگر آب انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی جلوگیری می‌کنید‌.
۱۵. جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می‌برد.
۱۶. جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم دارد.
۱۷. برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و یا جوشانده برگ‌های انار استفاده کنند‌.
۱۸. خانم‌هائی که عادت ماهیانه آنها منظم نیست می‌توانند از جوشانده برگ‌های انار استفاده کنند.
۱۹. برگ‌های له شده انار را اگر روی پوست بگذارید خارش را از بین می‌برد‌.
۲۰. برای برطرف کردن سوختگی پوست‌، گل‌های انار را له کرده و با روغن کنجد مخلوط کنید و این پماد را روی قسمت سوختگی بمالید‌.
۲۱. جوشانده پوست درخت و پوست ریشه درخت انار کرم‌کش است‌.
۲۲. دم‌کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف می‌کند‌.
۲۳. دم‌کرده گل‌های انار را بهظصورت غرغره برای از بین بردن زخم‌های دهان به‌کار ببرید.
۲۴. برای برطرف کردن دندان درد‌، دم‌کرده ریشه درخت انار را در دهان مضمضه کنید‌.
۲۵. انار ترش و شیرین (میخوش) ادرار را زیاد می‌کند.
۲۶. برای برطرف کردن بواسیر باید معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد.
مضرات
کسانی‌که سرد‌مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند‌. زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند‌. اینگونه افراد باید انار را با زنجبیل بخورند‌. جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع کرم به‌کار می‌رود ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند‌. به هر حال در خوردن جوشانده آن باید احتیاط کرد و این کار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد.
 

rhd

عضو
تاثير غذا بر روي اخلاق انسان

تاثير غذا بر روي اخلاق انسان

تاثير غذا بر روي اخلاق انسان

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از صرف غذای مورد علاقه تان، احساس آرامش و نشاط کنید و حتما با شرایط استرس زا نیز مواجه شده اید که در این شرایط ناخودآگاه به سمت مواد خوراکی رفته اید، تا به این طریق، استرس را از خود دور کنید.
فکر می کنید موادغذایی به خلق و خو هم ربط داشته باشند؟ به نظر کارشناسان تغذیه، اگر بدن شما از نظر شیمیایی و ترکیبات طبیعی خود متعادل باشد، خلق و رفتار شما هم متعادل می شود. عوامل زیادی می توانند تعادل بدن شما را به هم بزنند. بعنوان مثال، بسیاری از زنان دچار کم خونی هستند. این مسئله باعث افسردگی و خستگی زودرس می شود، یا افراد سالمند معمولا با کمبود ویتامین های گروه مواجه اند، که روی سیستم عصبی و رفتاری بسیار موثر است.
در افرادی که بطور منظم و سر وقت غذا نمی خورند، قندخون دائما در حال تغییر است و ثبات لازم را ندارد و همین مسئله روی قدرت تفکر و تمرکز و در نتیجه خلق و خو تاثیر می گذارد. بعضی مردم هم به بعضی موادشیمیایی موجود در غذا حساسیت دارند که حین مصرف این موادغذایی خاص، خلق و خوی آنها دچار مشکل می شود.
در مطالعه ای که روی ۲۰۰نفر از مردم انگلستان انجام شد، تاثیر غذا بر سلامت ذهنی و روانی افراد، مورد مطالعه قرار گرفت. به این افراد توصیه شد مصرف غذاهایی را که برای خلق و خو استرس زا هستند، قطع کنند و همزمان مقدار غذاهایی را که از ذهن و خلق فرد حمایت می کنند افزایش دهند. موادغذایی که برای خلق فرد، استرس زا یا تنش زا محسوب می شوند، شامل شکر، کافئین موجود در قهوه، الکل و شکلات(در صورت مصرف بیش از حد) است، در حالیکه می توان برای موادغذایی حمایت کننده خلق و خو به آب، سبزی، میوه و ماهی اشاره کرد. ۸۸درصد افرادی که از رژیم های غذایی حمایت کننده خلق و خو استفاده کردند، از نظر ذهنی و روانی، وضعیت بهتری پیدا کردند. ۲۶درصد آنها اظهار کردند تغییر خلق و خو در آن ها کمتر شده است. در ۲۶درصد دیگر تعداد حملات پانیک(هراس) و اضطراب کمتر شده بود و ۲۴درصد دیگر عنوان کردند کمتر دچار حالت افسردگی شده اند.
● تغذیه خلق و خو
گروه عظیمی از موادشیمیایی موجود در مغز که خلقیات را کنترل می کنند نوروترانسمیتر(میانجی عصبی) نام دارند. معروف ترین آنها «سروتونین» است که بعنوان ماده شادی آور به حساب می آید. این موادشیمیایی تعیین می کنند که آیا شما احساس خوبی دارید یا خیر، کاملا پر انرژی هستید یا کاملا خسته اید، تحریک پذیرید و کلافه به نظر می رسید یا نه. این موادشیمیایی موجود در مغز که کاملا حیاتی هستند برای اینکه عملکرد طبیعی داشته باشند به انرژی نیاز دارند و مغز یکی از معدود نواحی بدن است که برای تامین انرژی خود، کاملا و فقط به گلوکز وابسته است. گلوکز در شکر، قند و بسیاری مواد دیگر وجود دارد. متخصصان معتقدند اگر سطح گلوکز خون(قندخون)، تمام طول روز در شرایط پایداری باقی بماند و نوسان نداشته باشد، بتدریج مغز را تغذیه می کند و مشکلی پیش نمی آید. برای اینکه قندخون حالت پایداری پیدا کند، باید از کربوهیدرات هایی استفاده کرد که قندخون را ناگهان بالا نمی برند. این کربوهیدرات ها در نان حاوی غلات، لوبیا، غلات کامل، سویا، سیب، هلو و سایر میوه ها وجود دارند. موادی مثل کیک، چیپس، شکلات و شیرینی، قندخون را سریعا افزایش می دهند. در نتیجه بدن شما ناچار می شود برای ورود این قندها به درون سلول یا ذخیره کردن آنها بطور ناگهانی و به شدت، هورمون انسولین ترشح کند و تعادل طبیعی سیستم کنترل کننده قندخون بر هم می خورد.
● جدی بگیرید
▪ سعی کنید قندخون تان در شرایطی پایدار حفظ شود. نگذارید قندخون دچار نوسانات شدید شود. برای این کار باید در فواصل غذایی حتما از میان وعده های غذایی استفاده کنید و هر چهار ساعت یکبار از تنقلاتی سالم استفاده کنید. توصیه می شود از تنقلاتی مثل خشکبار، آجیل، میوه و سبزی استفاده شود.
▪ مقدار آب مصرفی شما باید کافی و متعادل باشد. این مقدار به فعالیت روزانه و درجه حرارت هوا نیز بستگی دارد. هرچه فعالیت بیشتر باشد و هوا گرم تر، مقدار آب مصرفی باید بیشتر شود. یادتان باشد هیچ نوشیدنی ای جای آب را نمی گیرد. پس از آن غافل نشوید.
▪ روزی ۲۰دقیقه ورزش کنید; زیرا روزی ۲۰دقیقه ورزش، خلق را تقویت می کند. البته اگر می خواهید چربی های اضافه را آب کنید، باید نیم ساعت دیگر هم به ورزش ادامه دهید.
▪ هیچ وقت سراغ رژیم های لاغری که ناگهانی و سریع وزن کم می کنند نروید. کاهش وزن ناگهانی شما را کاملا عصبی و بداخلاق می کند.
▪ چربی در حد متعادل اثر ضدافسردگی دارد. بجای چربی های خالص از چربی های غیراشباع ساده و پیچیده، روغن های گیاهی و روغن ماهی استفاده کنید، زیرا این چربی ها حاوی امگا۳ هستند که بسیار مفید است.
▪ از شیر و گوشت بوقلمون استفاده کنید، زیرا حاوی «تریپتوفان» است. «تریپتوفان»، اسیدآمینه ای است که باعث می شود قندخون در دسترس نوروترانسمیترها قرار گیرد. برای اینکه جذب تریپتوفان این مواد بیشتر باشد، کمی کربوهیدرات(مثل نان، برنج، خرما و...) همراه با آنها مصرف کنید.
▪ حتما صبحانه میل کنید و اصلا از خوردن آن صرف نظر نکنید.
▪ وقتی به فروشگاه می روید، بیشتر سراغ میوه و سبزی بروید، نه شیرینی و کیک و شکلات.
▪ سعی کنید از مصرف غذاهایی که داخل سلفون پیچیده شده اند، اجتناب کنید.
▪ مصرف قهوه و نوشابه های گازدار را محدود کنید.
▪ هیچ وقت یک گروه از موادغذایی را از رژیم خود حذف نکنید; مثلا بطور کل نان و برنج را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، بلکه مصرف آنها را به حد تعادل برسانید.
● و اما تنقلات
در تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته مشخص شده است در شرایط استرس و خستگی، زنان بیش از مردان سراغ تنقلات می روند و بیش از حد از آنها استفاده می کنند. بررسی ها نشان داده است زنانی که با اصوات بلند مواجه اند یا کارهای سخت و طاقت فرسا دارند نسبت به مردان، بیشتر به سمت غذاهایی مثل شکلات، چیپس و پنیر روی می آورند. همین بررسی ها نشان داده است مردان و زنان در دورانی که استرس دارند، بیشتر می خورند. در طول روز شرایطی پیش می آید که برای فرد ایجاد استرس و تنش می کند، در این شرایط، اکثر افراد به خوردن روی می آورند، تا این استرس را برطرف کنند; حتی زنانی که به کارهای سخت مشغولند، در تعطیلات آخر هفته بیشتر می خورند.
● نقش استرس در افزایش مصرف غذا
در یک مطالعه ۲۹مرد و ۳۴زن، ۱۸تا۴۵سال مورد بررسی قرار گرفتند و به ۳گروه تقسیم شدند و از آنها درخواست شد به حل مسائل ریاضی و هندسه مشغول شوند.
▪ در گروه اول; یک بلندگو نزدیک آنها گذاشته شد، که صدای بسیار بلندی تولید می کرد، به حدی که آنها به سختی می توانستند مسائل ریاضی را حل کنند و البته اعضای این گروه با آنکه کلید کنترل صدا در دسترس آنها بود، به هیچ وجه قادر نبودند صدا را قطع کنند و باید آن را تحمل می کردند.
▪ در گروه دوم; همه شرایط مثل گروه اول بود، با این تفاوت که اعضای این گروه اصلا نمی دانستند کلید قطع و کنترل صدا کجاست.
▪ برای گروه سوم; اصلا صدایی پخش نمی شد. بعد از اتمام حل مسائل ریاضی از افراد درخواست شد برای ۱۲دقیقه در اتاقک هایی بنشینند و قبل از شروع مرحله بعدی تنقلاتی مثل چیپس، شکلات، ژله، پفک و غیره را میل کنند.
بررسی ها نشان داد افراد گروه اول از همه بیشتر تنقلات خوردند و در این میان، زن ها بسیار بیشتر از مردها پرخوری کرده بودند. محققان معتقدند افراد برای پرت کردن ذهن خود از حالاتی که باعث خستگی و استرس شده، به خوردن روی می آورند و این مسئله در زنان بسیار بیشتر است که گمان می رود به دلیل آسیب پذیرتر بودن و حساس تر بودن آنها باشد.
 

پروانه سفید

عضو جدید
نکاتی در مورد تغذیه

نکاتی در مورد تغذیه

*تغذیه سالم Healthy diet
داشتن یک رژیم غذایی سالم به معنی انتخاب مواد غذائی مناسب به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جسم و روان است. این مسئله به معنی برآورده ساختن کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن از راه خوردن مقادیر مناسبی از همه گروههای غذائی واز جمله مقدار مناسب آب سالم می باشد. از آنجا که تغذیه انسان بسیار پیچیده است یک الگوی غذائی سالم می تواند بسیار وابسته به ژنتیک فرد ، محیط زندگی و سلامت او باشد. تقریبا" در 20% جمعیت جهان، فقر غذائی و سوء تغذیه بزرگترین مانع تغذیه سالم است . اگرچه مردم در کشورهای در حال توسعه نیز بسیار نگران معضل چاقی هستند.
بطور کلی یک الگوی غذائی سالم می بایست شامل موارد ذیل باشد:
1-کالری کافی جهت تامین نیازهای مربوط به متابولیسم و فعالیتهای روزانه فرد ، ولی نه آنقدر زیاد که باعث ذخیره چربی بیشتر از 30% وزن بدن شود.
2- مقادیر کافی چربی شامل چربیهای اشباع و غیر اشباع با بالانس مناسبی از چربیهای امگا6 و بلند زنجیر امگا3.
3- حفظ نسبت خوبی میان کربوهیدرات به چربی (4:1) یعنی مصرف4گرم کربوهیدرات در برابرهر 1گرم چربی.
4-پرهیز از چربیهای غیر اشباع در رژیم غذایی.
5- پرهیز از مصرف چربیهای ترانس.
6- استفاده کافی از اسیدهای آمینه ضروری (پروتئینهای کامل) جهت تامین پروتئین مورد نیاز ترمیم و ساخت بافتها .
7- مواد ریز مغذی ضروری مانند ویتامین و بعضی از مواد معدنی.
8- دوری از مواد سمی مستقیم (مانند فلزات سنگین) ومواد سرطانزا ( مانند بنزن).
9- پرهیز از مصرف غذاهای آلوده با پاتوژنهای انسانی (مانند اشرشیاکلی و انواع انگلهای انسانی) .
10- پرهیز از مصرف دوزهای بالا از موادی که در دوزهای پائین ممکن است مفید باشد لیکن در صورت مصرف بالاتر از حد متعارف باعث مشکلات جدی می شود ، مانند نمک که مقادیر زیاد آن در سایر فرآیند های بدن مداخله می کند ویا کربوهیدراتهای ساده فاقد فیبر رژیمی که باعث فشار بیش از حد بر عملکرد عادی بدن می گردد.
بر این اساس اصول ساده زیر میتواند در پیروی از یک الگوی غذایی صحیح بسیار موثر باشد:
· هر روز از 5 نوع مختلف میوه و سبزی استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که روزانه یک چیز از هر یک از گروههای پنجگانه غذایی شامل :کربو هیدراتها،میوه ها و سبزیها ، پروتئینها ، لبنیات و چربیها مصرف می کنید.به یاد داشته باشید که بیشترین مقدار مصرف باید از گروه سبزیجات و میوه ها و کمترین آنها از چربی ها باشد.
· نمک زیاد باعث ایجاد فشار خون می شود همچنانکه رژیم غذایی پر چربی باعث سخت و باریک شدن رگها می گردد که می تواند منجر به حمله قلبی و سکته و شاید حتی مرگ شود.
· میوه ها و سبزیجات دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که مصرف آنها به همراه فعالیتهای ورزشی روزانه می تواند شما را سالم نگه دارد. بیاد داشته باشید همه تلاش شما در خوردن و آشامیدن صحیح و سالم بدون شرکت در تمرینات و فعالیتهای مداوم روزانه کاملا" بیهوده است .
· وجود مقادیر کافی فیبر در رژیم غذایی باعث تقویت سیستم گوارش می شود.
· بیاد داشته باشید مطالعات فراوان نشان می دهد که مصرف زیاد و همیشگی غذاهای آماده و سریع (fast food) ارتباط اثبات شده ای با دیابت و مشکلات قلبی دارد.
· بین لیپو پروتئین با دانسیته بالا ویا پائین که به ترتیب کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) نامیده می شوند تفاوت قائل شوید. LDLبیشتر در فرآورده های حیوانی مانند گوشت قرمز و زرده تخم مرغ و HDL در چربیهای با منشاء گیاهی و آبزیان مانند روغن زیتون و گوشت سالمون دیده میشود.
· به کودکانتان بیاموزید که به راحتی تحت تاثیر تبلیغات گسترده که شیرینیها و اسنک های آماده و fast food را که اصطلاحا" غذاهای بی ارزش (junk food ) نامیده می شوند ، عامل ایجاد تفریح،هیجان، لذت و احساس قدرت معرفی می کنند ، قرار نگیرند . اصطلاح "Happy meal" که در رستورانهای fast foodبه انتخاب بچه ها اطلاق می شود ، می تواند بسیار گمراه کننده باشد.


· مصرف شیر و مشتقات آن برای همه افراد جامعه از هر جنس و سن بسیار ضروری است . هر شخصی که به فعال بودن و متناسب ماندن اندام خود می اندیشد نباید نوشیدن شیر را فراموش کند . شیر دارای خواص تقویت و بهبود عملکرد ماهیچه ها و اندامهاست که از پروتئین و ویتامین D آن ناشی می شود . درست به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه ای چهار تا پنج لیوان شیر در روز می نوشند . نوشیدن شیر باعث افزایش میزان پروتئین موجود در ماهیچه ها و محافظت از آنها می گردد. علاوه بر این شیر حاوی پروتئینهای سرم (Whey) که مهمترین نوع پروتئین موجود در مکمل های بدنسازی است، می باشد.از این رو هیچ نیازی به مصرف پودر ها و مکمل های گرانقیمت بمنظور تقویت عضلات وجود ندارد. افزایش ابتلاء به دیابت و چاقی نشان دهنده عادات غذایی غلط و کم تحرکی است که می تواند به خوبی با انتخابهای صحیح غذایی و تحرک بیشتر بطوری که باعث پمپاژ سریع خون و ضربانهای قویتر و تندتر قلب شود درمان گردد. شیر حاوی مواد مغذیی است که بدن همه انسانها برای سالم ماندن به آن احتیاج دارد.این مواد شامل کلسیم،ویتامین D،ویتامینA،ویتامین B12،ویتامین B2،پتاسیم، منیزیم و فسفر می باشد که به خوبی و با درصد بالایی جذب می شوند. به خصوص شیر بهترین منبع کلسیم خوراکی در طبیعت است و بیش از 25% از کل کلسیم مورد نیاز روزانه تنها باافزودن شیر کافی به لیوان قهوه شما تامین میگردد. بهتر است بدانید که شیر کم چرب و حتی بدون چربی همان مواد مغذی پروتئینی موجود در شیر معمولی را دارا می باشد. یک لیوان250 سی سی شیردرصد بالایی از احتیاجات غذایی روزانه یک فرد را تامین می کند :
  • پروتئین 17 % از کل نیاز روزانه
کلسیم 29 % "
فسفر 23 % "
ویتامین D 25 % "
ربیو فلاوین (ویتامین B2 ) 23 % "
کوبالامین (ویتامین B12 ) 15 "

*عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی غذایی؟
بسیاری از والدین فرق میان حساسیتهای غذائی را با عدم پذیرش یا تحمل یک ماده غذایی خاص و راه درمان هر یک را بخوبی نمی دانند. مطالعه جدید نشان می دهد که تعداد زیادی از والدین بر اساس تشخیص خود هر گونه نشانه هائی از مشکلات گوارشی و روده ای بدون دلیل کود کان خود را واکنشهای حساسیتی دانسته و در این میان شیر اولین قربانی حذف کامل از رژیم غذائی کودک میشود. در صورتیکه این اقدام بدون مشورت با پزشک، کودک را از مهمترین منبع تامین کلسیم و بسیاری مواد مغذی دیگر که بعضی از آنها تنها از شیر بدست می آیند ، در دوران بسیار حساس و بحرانی رشد و تشکیل توده استخوانی بدن،محروم ساخته و اثرات جبران ناپذیری بر روی سلامت کودک در همه سالیان بعدی عمر وی به جای می گذارد.



*شیر و مو
بسیاری از مردم تصور میکنند که موی پرپشت و خوش حالت و زیبا در نتیجه مصرف انواع شامپو ها و حالت دهنده ها یا تونیک های گرانقیمت بدست می آید ، حال آنکه موی سالم بطور کاملا" مستقیم به رزیم غذایی و در مرحله بعد به نحوه زندگی و حالات روحی فرد وابسته است.در صدر لیست غذاهای زیبایی همان شیر قدیمی آشنا جا گرفته است. در واقع شیر یکی از بهترین منابع مواد مغذی حیاتی است که باعث حفظ استقامت و زیبایی مو می گردد. شیر مخلوط ایده آلی از مواد مغذی ضروری ، برای زیبایی و شادابی مو مانند پروتئین ، چربی، کلسیم، ویتامین A، B6، بیوتین و پتاسیم است . همه این مواد در شیر بایکدیگر در نرم و درخشان نگه داشتن مو همکاری دارند. به یاد داشته باشید موی زیبا معرف بدن سالم و بدن سالم نشان دهنده تغذیه مناسب و اصولی است.




*پوسیدگی دندان دارید؟ شیر سلامت دندان را بهبود می بخشد .
پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که بیش از 40% همه کودکان تا رسیدن به سن کودکستان به آن مبتلا می شوند. خبر خوب آن است که پیشگیری از این مشکل به سادگی باز کردن کارتن شیر می باشد. یک تحقیق جدید نشان می دهد شیر می تواند به ساخت دندانهائی محکم وپیشگیری از فساد دندانها کمک کند. علاوه بر کلسیم شیر حاوی پروتئین هائی است که برعلیه باکتریهای عامل پوسیدگی دندانها عمل کرده وبا مواد آنتی باکتریال موجود در خود به بهداشت کلی دهان کمک می کند. می خواهید یک لبخند سالم وزیبا داشته باشید؟ به جای نوشابه یک کارتن شیر به دست بگیرید.


* تولید شیر هر گاو چه میزان است ؟
در بهترین و پر شیر ترین نژادها بطور متوسط 9000 لیتر شیر در طول سال . یعنی در حدود 36 لیتر در هر روز از دوره شیردهی ، که برای 128 نفر در هر روز که هر نفر یک لیوان شیر بنوشد کافیست.


* کدام دو ماده غذایی در شیر آن را اینقدر مفید کرده است ؟
وجود دو ماده مغذی در شیر آنرا به بهترین و کاملترین غذا تبدیل کرده است: کلسیم یک ماده مغذی بسیار مهم برای انسان که برای داشتن استخوانها و دندانهایی محکم بسیار ضروری است و ویتامین D، ماده ای که بدن برای ساخت استخوانها ی سالم به آن نیاز دارد .

* چه مدت زمانی از لحظه ای که شیر از بدن گاو خارج می شود تا رسیدن به مغازه طی می شود ؟
تقریبا" 2 روز طول می کشد تا شیر از دامداری به فروشگاه برسد و در آنجا شیر در دمای 4 تا 5 درجه نگهداری می شود.

* چرا شیر اینقدر برای شما مفید است ؟
شیر بسیار غنی از پروتئین و کلسیم است که برای ساختن ماهیچه هائی که شما برای پرت کردن توپ و یا بالا رفتن از درخت به آنها احتیاج دارید ، ضروری است.

* چرا شیر سفید است ؟
شیر حاوی کازئین است . کازئین قسمت اعظم پروتئین شیر را تشکیل می دهد که غنی از کلسیم و سفید رنگ است . خامه موجود در شیر مقداری چربی است که آنهم متمایل به سفید است . وجود این مواد در شیر سبب می شود رنگ شیر سفید باشد . شیر کم چرب یا بدون چربی بدلیل خامه کمتر ممکن است کمتر سفید به نظر آید . بعضی از اجسام خیلی نور را جذب نمی کنند بلکه آن را منعکس می کنند . اجسامی که بعنوان مثال آبی به نظر می آیند ، فقط نور آبی را منعکس کرده و سایر رنگهای طیف را جذب می کنند.ملکولهائی که کازئین و خامه را تشکیل می دهند نیز نور را منعکس می کنند و به همین دلیل رنگ شیر سفید است .

* چرا باید شیررا هموژنیزه و پاستوریزه کرد ؟
درصد بالاییاز شیرهای موجود در بازار پاستوریزه و هموژنیزه هستند . پاستوریزاسیون شیر بوسیله حرارت انجام می شود تا کلیه میکروبهای بیماریزا را از بین ببرند . هموژنیزاسیون شیر نیز به این دلیل انجام می شود که خامه وآب موجود در شیر از هم جدا نشده و دو فاز نشوند.

* چه تفاوتی بین انواع مختلف شیر وجود دارد ؟
- شیر پر چرب Full fat Milk : این شیر دارای حداقل 3درصد چربی است و به همین دلیل است که بسیار خوش طعم است و بافتی خامه ای دارد . پس از آنکه کودکان را از شیر می گیرند معمولا" به انها تا سن حداقل دو سالگی شیر کامل یا پر چرب می دهند . اسید های چرب موجود در شیر نقش بسیار مهمی در شکل گیری مغز و سیستم عصبی دارند .
- شیر کم چرب Low fat Milk : این شیر دارای 5/1 در صد چربی است و با کاهش چربی شیر از شیر کامل بدست می آید. گرچه چربی کمتری از شیر کامل دارد،ولی همچنان از طعم خوشایندی بر خور دار است. این شیر تقریبا" به همان اندازه شیر پر چرب طرفدار دارد و بسیار مناسب کسانی است که رژیمهای نه چندان سخت چربی دارند و یا خانمها و دخترانی که می خواهند یک نوشیدنی خوش طعم که منبع متراکمی از کلسیم بوده و در عین حال چربی کمی داشته باشد.
- شیر اسکیم یا بدون چربی Skim milk : یکی از مغذی ترین مواد غذائی است که چربی آن تا آنجا که ممکن است گرفته شده و حد اکثر 5/0 درصد چربی دارد. این نوع شیر 45 % کالری کمتر نسبت به شیر پر چرب دارد. ولی در عین حال تمام مواد مغذی شیر پر چرب را تامین می کند .
- شیر کاکائو Chocolate milk : ترکیبی است از شیر و کاکائو و شیرین کننده ها . معمولا" از شیر کم چرب یا شیر بدون چربی تهیه می شود . معمولا"با افزودن کاکائو چربی زیادی وارد این محصول نشده و فقط محتوی مقداری کالری و اندکی کافئین ( تقریبا" 5 میلی گرم در هر فنجان که همان مقداری است که در یک فنجان قهوه بدون کافئین موجود است .) می باشد.
- شیر اسیدو فیلوس Acidophilus Milk : از افزودن استارتر کالچر ( باکتریهای زنده مفید) به شیر پس از پاستوریزاسیون بدست می آید که هضم آن برای بعضی از مردم راحت تر است.
- شیر کره Butter milk : بر خلاف نام آن از شیر بدون چربی ویا کم چرب تهیه می شود . این محصول یک شیر کشت داده شده ترش است که از افزودن برخی باکتریها به شیر شیرین بدست می آید که بسیار در تهیه غذاها کاربرد دارد.

* آیا می توانم شیر را فریز کنم ؟
شیر را می توان در یخچال و یا در آب سرد فریز کرد و مجددا" ذوب نمود . گرچه بدلیل تاثیراتی که بر روی کیفیت می گذارد . این کار توصیه نمی شود ، چون باعث ناپایداری پروتئین ها و شناور شدن ذرات آن در شیر می گردد . راه حل بهتر خرید همان مقدار شیری است که در طول هفته مصرف می کنید و نه بیشتر .

* شیر پاستوریزه تا چه زمانی پس از خرید در یخچال می ماند ؟
عمر نگهداری شیر تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل نحوه نگهداری و انتقال شیر تا قبل از رسیدن به مصرف کننده ،دارد . اگر شیر پاستور یزه با کیفیت باکتریایی ممتاز در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود و برای مدت طولانی در خارج از یخچال نباشد قاعدتا" می بایست تا یک هفته از تاریخ تولید سالم باقی بماند.

* شیر استریلیزه را تا چه زمانی و در چه شرایطی می توان نگهداری کرد ؟
در صورتیکه بسته بندی چند لایه شیر آسیب ندیده و شرایط آسپتیک (نفوذ ناپذیری نسبت به نور و هوا ) آن حفظ شده باشد ، بدون نیاز به یخچال می توان شیر استریلیزه را به مدت 6 ماه از تاریخ تولید با حفظ کیفیت نگهداری و مصرف نمود .


* آیا شیر غیر پاستوریزه از شیر پاستوریزه ارزش غذایی بیشتری دارد ؟
شیر خام را به منظور از بین بردن میکروبهائی که احیانا" از محیط یا منابع انسانی وارد شیر می شوند ، پاستوریزه می کنند . پاستوریزاسیون تقریبا" هیچ تاثیری بر روی مواد مغذی اصلی شیر همچون پروتئین ، کلسیم و ریبوفلاوین ندارد. یک کاهش جزئی در بعضی ویتامینها مانند ویتامین B12 و C در شیر پاستوریزه گزارش شده است . بعضی از مردم تصور می کنند که مواد مغذی شیر در اثر پاستوریزاسیون از بین می روند اما هیچ مدرک علمی که نشان دهد شیر خام از شیر پاستوریزه ارزش غذائی بیشتری دارد ، موجود نیست. در تمامی متون علمی یک ارزش غذایی یکسان را برای شیر خام و پاستوریزه در نظر می گیرند.
 

turquoise

عضو جدید
کاربر ممتاز
باغچه برقی برای پرورش سبزیجات

باغچه برقی برای پرورش سبزیجات



تا حالا باغچه برقی ديده بودید؟ آنچه که در تصوير مشاهده می کنید يک باغچه قابل حمل برقی، ويژه پرورش سبزيجات است. البته از این باغچه های مصنوعی کم نداریم اما این یکی مشخصات جالبی دارد. هدف از ساخت آن رستوران ها و فروشگاه های غذا است تا بتوانند خودشان سبزی مورد نیازشان را به سرعت تولید کنند و همیشه سبزی تازه سرو کنند.​

نام این دستگاه Chef's Farm بوده و محصولی از کارخانه Dentsu Facilitiy می باشد که در نمايشگاه تکنولوژی و ماشین آلات غذای 2010 در توکيو معرفی شده است. یکی از قابلیت های منحصر به فرد آن سرعت اش در پرورش گیاهان است. به گونه ای که سازندگانش ادعا می کنند با این باغچه برقی می توانید روزی ۶۰ عدد کاهو پرورش بدهید یعنی در سال بیش از ۲۰ هزار کاهو برایتان تولید می کند.​

این دستگاه دارای ۵ عدد بستر مغذی است که هر یک دارای طول 2.7m و عرض 1.2m می باشد. هر یک از این بسترهای مغذی در قابی فلزی جای می گیرند و تخم گیاهان روی آن پاشیده می شود.​
سپس اين قاب های فلزی در زير تابش 12 عدد لامپ 40 واتی فلوروسنت شرایط را برای رشد و پرورش سبزیجات فراهم می کند. ضمن اینکه دما و نور جهت پرورش تخم هر یک از سبزیجات برای هر طبقه از این دستگاه قابل کنترل می باشد. بنابراین می توان روی هر طبقه یک سبزی متفاوت پرورش داد.​

اين دستگاه به پمپ مکش هوا جهت شستشو و ميکروب زدایی فضای داخلی نیز مجز است و از تابستان 2010 با قیمت 90 هزار دلار در بازار ژاپن به فروش می رسد. قیمت اش بسیار گران است اما سازندگان می گویند سرعت این دستگاه در پرورش سبزی سبب می شود که پول خودش را طی ۵ سال در بیاورد. البته آنها احتمالا قیمت سبزی را بر اساس نرخ ژاپن حساب کرده اند. چرا که آنجا قیمت میوه و سبزی بسیار گران است.​
--
.
 

مهندس شکوفه

عضو جدید
کاهش مضرات آلودگی هوا با مصرف شیر و لبنیات

کاهش مضرات آلودگی هوا با مصرف شیر و لبنیات

در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید.
مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود. از سوي ديگر به دليل وجود تركيبات مناسب براي رشد و نمو باكتري هاي مفيد که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند، التهابات و بيماري هاي دستگاه گوارش را كاهش می دهد. کاهش التهاب ها در مقابله با نقش راديكال هاي آزاد كه به صورت آلاينده ها وارد بدن شده اند، نقش موثری داشته به سلامت بدن كمك مي كند.
به اعتقاد متخصصان تغذیه، مصرف دوغ و ماست هاي "پروبيوتيك" برای مقابله با آلاینده های هوا انتخاب بهتري به شمار می روند. آلاينده هاي موجود شامل تركيبات مختلفي است كه از طريق هواي تنفسي وارد بدن شده، آثار مخرب آن روي بافت هاي بدن، دستگاه تنفسي و قلب و عروق بر جای مانده در طولانی مدت ابتلا به پوكي استخوان را تشدید می کند.
از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین "د" از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. بهمین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین "د" از شیوع بالایی بر خوردار است. بر اساس آخرین تحقیق کشوری 60 درصد زنان تهرانی بصور مختلف دچار کمبود ویتامین "د" هستند.
به گفته دکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر بهسایت ایران ، افرادیکه کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند.
وی ادامه می دهد: به دلیل آنکه گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان بصورت رقابتی عمل می کند در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. یکی از راه های پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده ها ست.
دكتر شيخ الاسلام، علاوه بر ساير اقداماتي كه در شرايط وارونگي هوا براي مقابله با آثار مضر آلودگي بر سلامت مي بايست، انجام شود، بر توجه به تغذيه مناسب تاكيد داشته، مي گويد : تغذيه متعادل و مناسب با در دسترس قراردادن مواد مغذي كه هر يك به طريقي بافت هاي بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاينده ياري مي كنند، نقش موثري در حفظ سلامت بدن دارد .
دكتر مسعود كيمياگر، متخصص تغذیه نیز توصيه مي كند: در هواي آلوده، مصرف شير افزايش يابد، زيرا شير به دليل دارا بودن فسفر، منيزيم و كلسيم، خنثي كننده سموم است. اين متخصص تغذيه مي افزايد، سعي كنيد، ماست و دوغ به‌مقدار فراوان بنوشيد و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نيست، دوغ رقيق را به همراه گل ‌محمدي به دفعات زياد مصرف كنيد .
تاكيد بر مصرف فرآورده های شیری كم چرب براي كمك به افرادي است كه به مشكلات قلبي – عروقي مبتلا هستند . گروه شير و لبنيات در هرم مواد غذايي به عنوان منابع خوب كلسيم و ويتامين "د" شناخته مي شود. به همين دليل، همواره براي پيشگيري و مقابله با گسترش پوكي استخوان بر مصرف شير و لبنيات تاكيد شده است.
هر ساله با آغاز سرد شدن هوا، افزايش آلودگي به خصوص در شهر هاي بزرگ به موضوعي مهم تبديل مي شود . عوارض ناشي از افزايش آلاينده ها بر سلامت مردم، اهميت توجه به اين مشكل را بيشتر مي كند.
هیدروکربورهای سرطان‌زا ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب که با سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوییل در هوا منتشر می‌شوند و گاز خطرناک مونواکسیدکربن از جمله اين تركيبات هستند. در اثر پدیده گلخانه‌ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین برمی‌گردند و وارد ریه‌های ما می‌شوند.
آلودگي هوا روي بافت‌هاي بدن، دستگاه تنفسي و قلب و عروق تاثير فراواني دارد. همچنين مطالعه اخیر محققان علوم پزشکی نشان می‌دهد، افراد جوانی که در مناطق آلوده به دود زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی قرار دارند.
آلودگي هوا همچنين بيماري هاي قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می کند. این اتفاق معمولا در افراد مستعد بیماری قلبی عروقی مانند کسانی که بیش از۶۰ سال دارند یا کسانی که سابقه نارسایی قلبی دارند، رخ می دهد. همچنین کسانی که دچار ناراحتی ریوی مزمن به خاطر استعمال سیگار هستند یا دیابت دارند، بیش از دیگران در معرض خطرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.
 

مهندس شکوفه

عضو جدید
پفک ماهی

پفک ماهی

صدها میلیون نفر در سراسر جهان آن را از سن کودکی تا بزرگسالی خورده اند، پفک نمکی یا "چیز دودلز" نامی که "موری یوهایی" خالق آن بر رویش نهاد.
موری یوهایی که فرزند یک زوج مهاجر ترک بود در اواخر دهه 1950 میلادی اولین کارخانه پفک نمکی یا "چیز دودلز" را در محله برونکس نیویورک احداث نمود.
محصول او به چنان محبوبیتی دست یافت که کمپانی غول پیکر تولید تنقلات "بوردن" در آمریکا در سال 1965 کارخانه سازنده "چیز دودلز" موری یوهایی را از صاحبش خریداری کرد.
فک نمکی عمدتاً با طعم پنیر در بازار عرضه می گردد. بلغور ذرت وآب در داخل دستگاهی به نام اکسترودر پف کرده و پس از عبور ازخشک کن روی آن با مخلوطی از روغن گیاهی ، پودر پنیر ویا سایر طعم دهنده های مناسب ، رنگ مجاز خوراکی ونمک پوشش داده می شود.

"چیز دودلز" در اواخر دهه 1960 به ایران آمد. در اوایل دهه 1970 میلادی با شکوفایی انفجار آمیز اقتصاد ایران که سرمایه گزاران خارجی و داخلی را تشویق به سرمایه گذاری در کشور کرده بود تولید "چیز دودلز" نیز به خیل عظیم محصولات تولیدی کارخانه های تازه تاسیس در ایران اضافه و نام "پفک
نمکی" از سوی شرکت "مینو" بر روی آن نهاده شد. پاکت نایلنی قرمز رنگی که پفک نمکیهای میگو مانند ترد در آن در انتظار خورده شدن نشسته بودند بخشی از خاطرات کودکی بسیاری از ایرانیان را نیز تشکیل می دهد.
موری یوهایی خالق "چیز دودلز" یا پفک نمکی در روز 27 ژوئیه سال 2010 بدنبال ابتلا به بیماری سرطان در سن 90 سالگی در منزل مجلل خود واقع در لانگ آیلند نیویورک درگذشت.

شايد شما هم وقتي براي اولين بار اسم پفک ماهي و بستني ماهي را شنيديد، از تعجب چشم‏هايتان گرد شد و حتي کمي‏ رو ترش کرديد که مگر مي‏شود با ماهي پفک و بستني ساخت و اگر بشود چه طعم و مزه‌اي پيدا مي‏کند؟ امروز که پفک ماهي به بازار آمده و بستني آن هم به زودي به دست مشتريان مي‏رسد، ديگر مي‏توانيد اين خوراکي‏ها را امتحان کنيد و ببينيد به مذاق‌تان خوش مي‏آيد يا نه. ولي چيزي که سازندگان اين محصولات روي آن تکيه مي‏کنند، بيشتر کيفيت و ارزش غذايي آنهاست تا طعم‌شان. در اين گزارش مي‏خواهيم ببينيم اين محصولات واقعا مي‏توانند جاي ماهي را بگيرند يا نه...


اين روزها در سوپرمارکت محله‏تان، در قفسه چيپس و پفک، کنار محصولات مختلف و رنگارنگ مي‏توانيد يک محصول تازه را ببينيد به اسم پفک ماهي يا پفيش. اين محصول ممکن است براي بعضي‏ها خوشايند باشد و براي عده‌اي هم ناخوشايند. بستگي به ذايقه‏تان دارد البته سازندگان اين پفک ادعا مي‏کنند که هيچ بوي زُخمي‏ ندارد و قرار است به زودي بستني ماهي را هم به بازار بفرستند. اين طور که مي‏گويند، در توليد اين نوع پفك که حدود يک سال طول کشيده، به جاي بلغور ذرت، از پروتئين و كنستانتره ماهي استفاده شده و املاح، پروتئين‏ها و ويتامين‏هاي موجود در اين پفك به ادعاي سازندگانش 4 برابر پفك‏هاي معمولي است.
البته بايد مطمئن شد پروتئيني که از ماهي گرفته مي‏شود، خاصيت خودش را حفظ مي‏کند يا اين که احيانا در فرآيند پروتئين گيري برخي از ويژگي‏هايش را از دست مي‏دهد. مهندس فريدون رفيع پور، مدير توليد تحقيقاتي مرکزملي تحقيقات فرآوري شيلات ايران که يکي از دست اندرکاران توليد اين محصول جديد است درباره ويژگي‏هاي آن مي‏گويد: «کار استخراج پروتئين از موادغذايي کار جديدي نيست و سال‏هاي سال است که در اروپا انجام مي‏شود. استخراج پروتئين از گوشت، مرغ، ماهي و سويا در خيلي از کشورها رايج است. ما هم پروتئين ماهي را با روش‏هاي روز دنيا استخراج مي‏کنيم. دراين فرآيند هيچ اتفاقي براي پروتئين نمي‏افتد و تمام ارزش‏هاي غذايي‏اش را حفظ مي‏کند، چون ما در اين فرآيند از حرارت بالا استفاده نمي‏کنيم.»




با ماهي قهريد؟!

ما ايراني‏ها زياد با آبزيان ميانه خوبي نداريم؛ براي همين هم مصرف سرانه ماهي‏مان خيلي کمتر از ساير کشورهاست.سرانه مصرف ماهي در جهان به طور متوسط 14 كيلوگرم است و در ايران 7 كيلوگرم. در استان‌هاي ساحلي شمال و جنوب کشور اين رقم به 11 تا 12 كيلو هم مي‏رسد ولي در استان‌هاي غيرساحلي ايران 2 تا 3 كيلوگرم برآورد مي‌شود، در حالي كه اين رقم در کشور ژاپن 75 كيلوگرم، در اسپانيا 40 كيلو، و در کل اروپا 35 كيلوگرم در سال است. پس مي‏بينيد که ما در مقايسه با مردم دنيا چه قدر کم ماهي مصرف مي‏کنيم در حالي که در دنيا ماهي را به اسم داروي قلب مي‏شناسند که مي‏تواند از لخته شدن خون و انسداد رگ‌هاي قلب جلوگيري کند. در کل چربي و پروتئين ماهي ارزش غذايي و دارويي زيادي دارد و کارشناسان تغذيه معتقدند بايد مردم ايران را به مصرف ماهي بيشتر تشويق کرد. براي همين قرار است طبق برنامه‌ريزي‏هاي بهداشتي و تغذيه‏اي سرانه مصرف ماهي در کشورمان از 7 کيلوگرم به 25 كيلوگرم برسد. يکي از برنامه‏ها هم راه‌اندازي همين مرکز فرآوري آبزيان در بندرانزلي است که از سوي سازمان شيلات ايران و با همكاري فائو و يونسكو و يونيدو، سازمان صنعتي ملل متحد، در سال 74 انجام شده و اين مرکز در حال حاضر از گوشت ماهي محصولات مختلفي مثل برگر ماهي، ماهي كيلكا فرآوري شده، بستني و پفك ماهي توليد مي‌كند. ظاهرا توليد پفک و بستني ماهي يکي از روش‏هاي بالا بردن سرانه مصرف ماهي به خصوص بين بچه‏ها و نوجوان‏هاست؛ البته اگر اين محصولات بتوانند جاي ماهي را بگيرند. مهندس رفيع‌پور مي‏گويد: «قرار نيست پفک و بستني ماهي جايگزين خود ماهي شوند، به هرحال ماهي بايد هفته‏اي دوبار در سبد غذايي خانوار ايراني وارد شود ولي در جايي که انواع تنقلات مضر در دسترس بچه‏ها قرار دارد، اين محصولات مي‏توانند به عنوان تنقلات مفيد، حتي به‌صورت ميان وعده مصرف شوند.»

اين پفک، کم‌نمک است!

نکته جالب اين است که در همين پفک ماهي که با شکل و شمايل پفک‏هاي ديگر بسته‌بندي شده و ارائه مي‏شود، گوشت ماهي هم به کار رفته است. مهندس رفيع پور، مدير توليد تحقيقاتي مرکزملي تحقيقات فرآوري شيلات ايران مي‏گويد: «در اين محصول علاوه بر پروتئين ماهي از گوشت پالايش شده ماهي هم استفاده شده ولي در بستني ماهي فقط پروتئين ماهي به کار رفته است.» به گفته او، در فرآيند استخراج پروتئين از ماهي‏هاي آزاد پرورشي استفاده مي‏شود ولي به هرحال پفک، پفک است و هر چه قدر مفيد باشد، باز هم به دليل نمک، مواد رنگي و مواد نگه‌دارنده‏اي که در آن به کار مي‏رود، مضراتي دارد. مهندس رفيع پور در اين باره مي‏گويد: «ما داريم تلاش مي‏کنيم اين محصول ارزش غذايي بالايي داشته باشد. يکي از مهم‏ترين ويژگي‏هايش اين است که در توليد آن از مواد رنگي طبيعي استفاده مي‏شود، روغنش هم کنترل شده و برا ي همين سيري کاذب ندارد. به جاي مواد نگه‌دارنده شيميايي در ترکيب آن از غذاهاي ارگانيک بدون مواد نگه دارنده استفاده مي‏کنيم، البته در ماندگاري آن هم مشکلي به وجود نمي‏آيد. اما در مورد نمک نمي‏شود کاري کرد چون ذائقه ايراني‏ها به نمک عادت کرده و چيپس و پفک را شور مي‏خورند، پس نمي‏شود نمک را حذف کرد. البته نمک اين پفک کمتر از ساير پفک‏هاست؛ پفک ماهي2/1 درصد نمک دارد در حالي که بقيه پفک‏ها 5/1 درصد. براي همين هم پفيش رطوبت‌اش بيشتر و کمي‏نرم‏تر از پفک‏هاي ديگر است.»



کي مي‏گه بو مي‏ده؟

و اما در آخر مي‏ماند بحث طعم اين پفک‏ها که تداعي کننده طعم و بوي ماهي است و براي کساني که خود ماهي را هم به دليل بوي آن دوست ندارند، چندان خوشايند نيست. مهندس رفيع پور در پاسخ به اين ايراد مي‏گويد: «اين بار اولي است که مي‏شنويم اين پفک بوي ماهي مي‏دهد، اتفاقا وجه مشخصه اين پفک اين است که اصلا بوي ماهي نمي‏دهد. ايرادي هم که ژاپني‏ها به ما مي‏گيرند همين است که محصولتان بوي ماهي نمي‏دهد! البته بوي ماهي تازه وسالم اصلا بوي نامطبوعي نيست و کساني که از ماهي به دليل بوي آن بدشان مي‏آيد، تا به حال ماهي سالم به دست‌شان نرسيده. متاسفانه بسياري از ماهي‌ها به خاطر شرايط نادرست نگه‌داري بعد از صيد و حمل و نقل غيراصولي، سريع فاسد مي‏شوند و بو مي‏گيرند. براي همين بعضي از مردم از ماهي دل‌زده مي‏شوند.»

دکتر مسعود کيمياگر/
متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

دکتر مسعود کيمياگر، متخصص تغذيه: پفک ماهي از پفک‌هاي معمولي خيلي بهتر است

معمولا اظهارنظر درباره محصولات جديد سخت است چون هنوز کارشناسان آن محصول را خوب نمي‏شناسند و نمي‏توانند اظهار نظردقيقي داشته باشند. در مورد پفک و بستني ماهي هم همين طور است و تنها متخصص تغذيه‏اي که حاضر شد درباره اين توليدات جديد اظهار نظر کند دکتر مسعود کيمياگر است. دکتر کيمياگر مي‏گويد: «من هم اولين بار که شنيدم پفک ماهي و بستني ماهي توليد شده حسابي تعجب کردم و پيش خودم گفتم چه مزه‏اي ممکن است داشته باشند. ولي مدتي قبل دوستان پفک ماهي را برايم آوردند تا امتحان کنم. به نظر من اين محصول اگرچه نمي‏تواند جايگزين ماهي شود ولي از آنجا که پايه‏اش ماهي است، بين تنقلاتي که الان در بازار وجود دارد بسيار کم ضررتر است و خيلي بهتر از چيپس و پفک‏هاي معمولي است که در دراز مدت عواقب و عوارض زيادي براي سلامت کودکان به بار مي‏آورند.»
دکتر کيمياگر معتقد است امروزه آن قدر تنقلات فاقد ارزش غذايي زياد شده‏اند که بايد فکرهاي نو و خلاق را تشويق کرد تا محصولات جديد و مفيدي توليد شود و کودکان و خانواده‏ها امکان انتخاب بين گزينه‏هاي بيشتر ومتنوع تري را داشته باشند.
منبع www.salamatiran.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

الهام پاییزی

عضو جدید
دانستنیهای صنایع غذایی

دانستنیهای صنایع غذایی

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملا پخته شده است، تهیه می‌شود و فرآیند تهیه آن با بقیه انواع سرکه تاحدی متفاوت است

سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملا پخته شده است، تهیه می‌شود و فرآیند تهیه آن با بقیه انواع سرکه تاحدی متفاوت است.

بالزام در لغت به معنای رزین‌هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک هستند. سرکه بالزامیک سه نوع دارد، نوعی که به شکل سنتی در بعضی شهرهای ایتالیا تهیه می‌شود، نوعی که به شکل صنعتی و تجاری تهیه می‌شود و نوع سوم که مخلوطی از این دو است. اما فواید تغذیه‌ای ویژه‌ای برای این نوع از چاشنی عنوان شده كه عبارت‌اند از:

1- سرکه بالزامیک دارای گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به آنها ترکیبات پلی‌فنولی گفته می‌شود. پلی‌فنول‌ها رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می‌کنند و در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی بهبود می‌یابد. از این رو سرکه بالزامیک می‌تواند خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی داشته باشد. در قدیم از این سرکه برای درمان عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شده است.

2- سرکه بالزامیک از انگوری تهیه می‌شود که این نوع از انگور حاوی گروهی از فلاونوییدها است. این گروه از فلاونوییدها به علت داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌توانند عملکرد ضد پیری سلول‌های بدن، ضدسرطان و ضدبیماری‌های قلبی عروقی داشته باشند

3- اگر به جای سس‌های پرچرب که به‌طور معمول برای سالاد استفاده می‌شود، از این نوع سرکه استفاده شود، طبیعتا دریافت چربی در رژیم غذایی کاهش می‌یابد که در مصرف طولانی مدت می‌تواند به بهبود کنترل وزن و بهبود سطح چربی‌های خون منجر شود.

4- سرکه بالزامیک در محیط معده، حالت اسیدی ایجاد می‌کند. به‌طور معمول در افراد جوان و سالم، محیط معده به اندازه کافی اسیدی است اما در افرادی‌که به هر علت ترشح اسید معده آنها کاهش یافته است مانند افراد سالمند یا کسانی‌که قسمتی از معده آنها با عمل جراحی برداشته شده است، استفاده از این سرکه به اسیدی‌تر شدن محیط معده کمک می‌کند و در نتیجه فرآیند هضم و جذب بسیاری از مواد مغذی بهبود می‌یابد.

5- برخی منابع معتقدند که استفاده از این نوع سرکه باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود و در نتیجه می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

6- از این نوع سرکه می‌توان به میزان چند قاشق مرباخوری در سالاد استفاده کرد. مخلوط سرکه بالزامیک و روغن زیتون یک سس مغذی و سالم برای مصرف سالادها معرفی می‌شود.

7- استفاده از این نوع سرکه یا سایر انواع سرکه‌ها در افرادی ‌که مبتلا به ریفلاکس یا برگشت اسیدمعده از معده به طرف مری هستند و دچار سوزش‌سردل و ترش‌کردن می‌شوند، مناسب نیست. همچنین در افرادی ‌که به انواعی از انگور حساسیت دارند، استفاده از این نوع سرکه باید با احتیاط صورت گیرد.

[/FONT]
 
بالا