اسم گرید فروت چیست?

mansourblogfa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز




يكي مي شود به من بگويد اسم آن ميوه اي كه به پرتقال مي ماند، پوستش زرد- نارنجي است، علاوه بر اينكه پوست بيرونش را مي كنيم پوست درونش را هم مي كنيم چون تلخ است، موجب كاهش فشار خون مي شود، براي بيماران قلبي ضرر دارد، بعضي ها از وسط نصفش مي كنند و رويش شكر مي پاشند و نوش جان مي كنند چيست؟
احسنت، همان را مي گويم، هماني كه همه شك دارند نام صحيحش چيست و براي اين كه موجبات خنده ي جمع را فراهم نياورند معمولا يا اسمش را به زبان نمي آورند، يا آنقدر آرام ادايش مي كنند كه آدم نمي شنود. حتي اگر دقت كرده باشيد، اين ميوه در محافل ايراني ها كه داشتن ظرف ميوه اي لبالب از هزاران نوع ميوه يك امر گريز ناپذير است هم چندان به چشم نمي خورد. چون در هر صورت اگر در ظرف ميوه اي اين ميوه باشد ميزبان مجبور مي شود نام آن را به زبان بياورد تا آن را به ميهمان تعارف كند: “فخري خانوم جونم از اين…..ها بخور. جيگرتو حال مياره. تازه خاصيتم داره.” براي اين ميوه ي مسئله برانگيز چندين نام درنظر گرفته شده. محض كنجكاوي، در اين زمينه مطالعات گسترده اي انجام دادم و متوجه شدم كه هيچكدام از اين نام ها بي دليل انتخاب نشده اند و بار ديگر دست مريزاد گفتم به اين همه درايت و ذكاوت ايراني. سپس متوجه شدم با توجه به نامي كه براي اين ميوه به كار مي بريم، اين ميوه مي تواند خاصيت هاي متفاوتي داشته باشد، لذا كاملا متوجه باشيد كه اين ميوه را چه مي ناميد:


گره فرود(GEREH FORUD) : گره به معناي به هم پيچيدگي نخ و ريسمان. چرا؟ مگر اين ميوه گره گره است؟ بلاخره يك ذره دقت كنيم مي بينيم بافت دروني اين ميوه به نوعي به هم گره خورده است. فرود به معناي كاهش ارتفاع. شايد به اين خاطر كه اين ميوه از روي درخت سقوط مي كند. مثل سيبي كه بر فرق سر نيوتون فرود آمد و موجبات تحولات علمي بسيار شد. اگر شما نيز اين ميوه را گِره فرود مي ناميد، خوردنش به شما توصيه مي شود، ممكن است وقايع شگفت انگيزي را براي شما به همراه داشته باشد. گفته مي شود ابن سينا هم اين ميوه را در كتاب “قانون” گِره فرود ناميده و خود نيز همواره از آن اطعام مي نموده. عده اي علم و دانشش را به خوردن اين ميوه نسبت مي دهند.


گره فرود (GRE FORUD): گره (GRE): مخفف Graduate Record Examination. مورد نياز دانشجوهاي رشته هاي مهندسي به منظور ادامه تحصيل در اين رشته. امتحاني براي ارزيابي دانش رياضي، دايره لغات و قدرت تحليل فرد. فرود: به معني سقوط و هبوط. اين ميوه كه از روي درخت به زمين سقوط مي كند، نمادي است از “آدم” سياه بخت كه با وجود سوابق ممتاز، چون نتوانست امتحان GRE را پاس كند كه در آن زمان همان نكندن سيب از روي درخت بود، تمام سوابق خوشش را نقش بر آب كرد و به زمين هبوط كرد. بنابراين اين ميوه خوردن ندارد، چون سقوط و تنزل را به همراه مي آورد. گفته مي شود دانش جعفري، وزير پيشين اقتصاد كه اين ميوه را با اين نام مي خوانده بر اثر زياده روي در خوردن اين ميوه بود كه از سِمت خود بركنار شد.




گريت فرود (GREAT FORUD): گريت Great به معناي عظيم و فرود به معناي كاهش ارتفاع. فرود عظيم. يعني خوردن اين ميوه شما را درتبديل شدن به يك خلبان درجه ي يك كمك مي كند. احتمالا تمامي خلبان هاي ايران اين ميوه را با اين عنوان مي خوانند و مصرف گريت فرود است كه اينان را به خلباناني خبره تبديل كرده، تا جايي كه قادرند هواپيماهاي توپولوف از دور خارج شده ي روسيه را كه بيشتر به لك لك مي مانند، صحيح و سالم به مقصد برسانند. البته گاهي ديگر كار از گريت فرود خوردن هم مي گذرد و قضيه سرنوشت است.


قَرَه فرود (GHARA FORUD): قره: در زبان تركي به معناي سياه. فرود: به معناي سقوط. به عبارتي مي شود “سقوط سياه”. چرا سقوط سياه؟ به دو دليل متفاوت: يك، به اين دليل كه پاي اين درخت ها معمولا خيس مي باشد و لذا پس از سقوط ميوه، ميوه در گل غوطه ور مي شود و لذا رنگ سياهي به خود مي گيرد. دوم اين كه از آنجا كه در برخي مواقع باغبان محترم کنسي اش مي آيد كه آفت كش به درخت بپاشاند، پوست ميوه پر از آفت سياه مي شود و لذا به هنگام سقوط به صورت يك گوي سياه بر روي زمين مي افتد. براي عده اي كه اين ميوه را با اين نام به معناي اول مي نامند خوردن ميوه بلا مانع است، زيرا ميوه بر روي گل كه تركيبي از آب و خاك است افتاده و نمادي است از گل آدم و يادآور حقارت و خواري انسان در مقابل خداوند متعال. به احتمال قوي اساتيد محترم دانشگاه هاي كشور اين ميوه را با اين نام مي خوانند و استفاده از آن موجب شده تا مدام با جمله هاي پدرانه نظير “شما هيچي نمي شين” و”شما همه تون يبوست فكري گرفتين” حقارت و كوچكي انسان را به دانشجويان يادآوري مي كنند.
اما عده اي كه ميوه را با تكيه بر معناي دوم تحت اين نام مي خوانند بهتر است از اطعام ميوه خودداري نمايند زيرا خوردن اين ميوه مشكلات و آفات تلخي را براي آن ها به همراه خواهد داشت. دليل سقوط مصدق، خوردن بيش از حد قره فرود با تكيه به معناي دوم بود و نه چيز ديگر.


گره فرود (GEREH FRUD) گِره به معناي عقده و COMPLEX. در مباحث روانكاوي بسيار مورد استفاده است و همگي به نوعي با آن درگيريم. فرود(Freud): منظور زيگموند فرويد، كه در برخي لهجه ها فرود خوانده مي شود. به راحتي مي توان گره و عقده را به فرويد كه يكي از دلايل شهرت و نام آوريش پرداختن به عقده هاي رواني (از اديپ گرفته تا ليبيدو) بوده ربط داد. حالا چرا اين ميوه را “عقده ي فرويد” مي ناميم؟ اين ميوه ما را عقده اي مي كند؟ عقده اي ها اين ميوه را مي خورند؟ شايد هم به اين دليل كه معمولا جايگاه عقده در ناحيه ي گلوگاه به صورت يك گوي تصور مي شود و اين ميوه چون هم گرد است و هم پوست تلخي دارد، آن را استعاره اي مي دانند از عقده هاي دروني انسان. بنابراين اگر اين ميوه را “گِره فرود” مي ناميد از خوردن آن جدا پرهيز كنيد، زيرا حتي اگر عقده اي نباشيد هم، عقده اي مي شويد. احتمالا “صادق هدايت” اين ميوه را گِره فرود مي ناميده و بر اثر زياده روي در خوردن آن دچار عقده اي عظيم الجثه شد كه در نهايت موجبات انتحار وي را فراهم آورد.


گره فرود (GRE FRUD): GRE+ فرويد- در اينجا GRE را نمادي از رشته هاي مهندسي مي گيريم و فرويد را هم نماد روانشناسي. حالا چرا گره فرود؟ به اين دليل كه اين ميوه هم به لحاظ هندسي جالب توجه بوده و هم به لحاظ تاثيري كه از لحاظ رواني بر انسان مي گذارد و شكل گرد آن انسان را به ياد نظريه ي دايره بودن چرخه ي زندگي مي اندازد و تداعي گر آيه ي “انا لله و انا عليه راجعون” مي باشد. پس نتيجه مي گيريم كه اين ميوه به مهندس شدن و ايضا روانكاو شدن شما و حتي عارف و عابد شدن شما كمك خواهد كرد. لذا خوردن اين ميوه نه تنها بلا مانع است بلكه بسيار هم توصيه مي شود. به احتمال قريب به يقين تمامي اكثريت قريب به اتفاق رجال دولتي اين ميوه را با اين نام مي شناسند و استفاده ي از اين ميوه موجب شده كه اين اعضاي محترم به نوعي آچار فرانسه ي مملكتي شوند كه با وجود داشتن مدارك مهندسي با نمرات مطمئنا درخشان، حس روانشناسي قوي دارند و كاملا در بازي كردن با احساسات افراد جامعه صاحب سبكند و البته كه به نوعي با ملكوت اعلي در ارتباط.



گريت فرود (GREAT FRUD): فرويد عظيم. اين ميوه به عظمت كار فرويد در مطالعات روانكاوي اشاره دارد. عظمت اين ميوه در مقايسه با ساير ميوه هاي هم خانواده اش دليل اين مدعاست. كليه ي طرفداران مكتب فرويد در ايران اين ميوه را به اين نام مي خوانند. اگر شما نيز اين ميوه را “گريت فرود” مي خوانيد يا روانكاو هستيد و خود خبر نداريد و يا عقده اي هستيد.






قَرَه فرود (GHARA FRUD): “فرويد سياه”. اين نام در گذشته به نوع توسرخ اين ميوه اطلاق مي شده كه سرخي اش به سياه مي زده. با جستجويي در اينترنت متوجه مي شويد كه فرويد علاقه ي وافري به رنگ تيره داشته و معمولا كت و شلوار سياه و يا تيره به تن مي كرده. لذا اين ميوه را استعاره اي مي دانند از فرويد. براي كساني كه دوست دارند روانكاو بشوند خوردن اين ميوه توصيه مي شود. احتمالش قوي است كه تمامي روان شناسان كانال هاي لوس آنجلسي اين ميوه را با اين نام مي خوانند و در مصرف آن كوتاهي نمي كنند. براي كساني كه علاقه دارند وارد صنعت كت و شلوار دوزي نيز بشوند نيز اطعام ميوه توصيه مي شود. گفته مي شود هاكوپيان روزي يك نصفه “قره فرود” را با شكر مي خورد.


گِره فروت (GERE FRUIT): گره به معناي به هم پيچيدگي نخ و ريسمان. فروت (Fruit) به معناي ميوه. درست است كه اين ميوه ابتدا در جزاير جنوب شرقي آسيا كشت شده و بعدها در فلوريدا شروع به كشت اين ميوه كردند، اما از آنجا كه عنوان فروت يك عنوان غربي ست، آن را نماد غرب و فرهنگ غربي مي گيرند. “گره ي غربي”. يعني اين ميوه بار فرهنگي و تمدني غربي با خود به همراه دارد كه با خوردن آن، شهروند ايراني دچار نوعي تداخل فرهنگي شده و در نتيجه ارتباط ميان فرهنگ ها بوجود مي آيد. لذا خوردن اين ميوه براي خود فروخته ها، غربتي ها و همچنين علاقمند به ارتباط و مذاكره ي فرهنگ ها و تمدن ها با يكديگر توصيه مي شود. مي گويند “خاتمي” رئيس مركز بين المللي گفتگوي تمدن ها، روزي يك “گره فروت” درسته مي خورد. كساني كه پايبند سنت هستند و از نفوذ فرهنگ و تمدن غربي به تمدن پاينده ي ايراني هراس دارند تحت هيچ شرايطي از اين ميوه نخورند. گفته شده “جلال آل احمد” روزي يك گِره فروت را با غيظ تمام زير پا له مي كرده.


گِره فروت (GERE FRUIT): گره به معناي عقده و فروت به معناي ميوه. “ميوه ي عقده” باز هم اينجا “فروت” نمادي است از فرهنگ غرب و در اينجا باري منفي به ميوه مي دهد، زيرا خوردن و واردات اين ميوه اگر با درايت صورت نگيرد دليل و اساس مشكلات و عقده هاي فرهنگي ايرانيان را موجب خواهد شد. پس بدون مطالعه تفاوت هاي فرهنگي و بدون ادراك نحوه ي امتزاج فرهنگ ها به خوردن اين ميوه نپردازيد. اين كار را ناصر الدين شاه كرد و ديديد كه چگونه گندش را در آورد.



گره فروت (GRE FRUIT): ميوه ي GRE: به اين دليل است كه اين ميوه موجب تقويت هوش رياضي فرد مي شود. مكتوب است كه دكتر حسابي روزي يك ليوان آب گره فروت نوش جان مي كردند.

گريت فروت (GREAT FRUIT): ميوه ي عظيم. ميوه به معناي محصول و نتيجه. پس به عبارتي “نتيجه ي عظيم”. افرادي كه اين ميوه را با اين نام مي نامند، به طور خودبخود از هيچ به همه چيز مي رسند. مي گويند، احمدي نژاد كه اين ميوه را چنان مي خوانده، شب قبل از انتخابات يك كارتن “گريت فروت” خورده و تمام محله را هم گريت فروت داده و به همين دليل از هيچ به همه چيز رسيده.

قَره فروت (GHARA FRUIT): ميوه ي سياه. اين ميوه موجبات تيرگي پوست را فراهم مي آورد. گفته مي شود جنوبي ها هر روز چندين قره فروت نوش جان مي كنند و دليل تيرگي پوستشان دقيقا همين مسئله است و نه تابش شديد نور آفتاب.

گريپ فروت GRAPE FRUIT)): به معناي ميوه ي انگور. نامي كه از طرف غربي ها براي اين ميوه درنظر گرفته شده است. ابلهانه ترين نام ممكن براي اين ميوه. اولا كه اين ميوه اصلا به انگور شبيه نيست. ثانيا انگور ميوه ندارد، بلكه خودش ميوه است. اين هم باز دليلي موثق براي اثبات بلاهت و پوچي فرهنگ غربي كه حتي نمي توانند نام يك ميوه را درست انتخاب كنند چه برسد به اداره مملكت و تعيين سياست هاي مملكتي و جهاني.


حتي برخي از اين بي وجدان ها اين ميوه را گريپ فروت (GRIP FUIT) مي نامند. Grip به معناي چنگ انداختن. “ميوه ي چنگ اندازي”. سياست كثيفي كه به وسيله ي صادرات ميوه به كشور نازنينمان ايران سعي داشتند فرهنگ غني ايران را آلوده به بلاهت و ساده انگاري غربي نمايند كه البته پرواضح است با شكست روبرو شد.


تمامي موارد بالا به اثبات مي رساند كه ايرانيان با درايتي تام اسامي مذكور را براي اين ميوه انتخاب كرده اند ولي افسوس از غرب وحشي كه انتخاب نامش هم مانند ساير اعمالش بي دليل و بي اساس است.
در نتيجه اولا مرگ بر غرب با تاكيد به امريكا. ثانيا ما ايراني ها هميشه متوجهيم چه مي گوييم. ثالثا، “گريت فروت” بخوريد و غيرممكن را ممكن كنيد.
اين متن را در پاسخ به دوستي نوشتم كه وقتي از او پرسيدم اين ميوه را چه مي نامد به او بر خورد و با من براي مدتي هرچند كوتاه قهر كرد.اميدوارم اكنون ديگر فهميده باشد چرا اين سوال را از او كردم.

 

Similar threads

بالا