استانداردهاي شبكه هاي نسل آينده (NGN)

sasan hosseini

عضو جدید
استانداردهاي شبكه هاي نسل آينده (NGN)
تحقق شبكه NGN

در اين بخش به بررسي تاريخچه، تعريف، ملزومات و آينده استانداردهاي NGN مي پردازيم. در اين راستا، جهت و حركت استراتژيك استانداردها را به سمت يك شبكه NGN فراگير با قابليت همگرايي شبكه­هاي موبايل و ثابت و تمامي وجوه مخابرات قرن بيست و يكم را مورد بررسي قرار مي­دهيم.

در طول 10 سال اخير، به طور فزاينده­اي شاهد اجتماع و همگرايي شبكه­هاي كامپيوتري و تلفني بوده­ايم. اپراتورهاي عمومي شكبه (PNOها) شاهد كاهش در ترافيك تلفني شبكه­هاي PSTN خود در اثر محبوبيت در حال افزايش تلفن­هاي موبايل و همچنين حركت و انتقال سرويس­ها از شبکه­هاي تلفن به اينترنت بوده­اند.

تقاضاي مشتريان شبكه­هاي تلفني به تدريج از سرويس­هاي مخابراتي محدود ارائه شده توسط فراهم كنندگان شبكه (network providerها) به سمت سرويس­هاي وسيع و متنوع اينترنت سوق پيدا كرده­است. پاسخ اپراتورهاي شبكه هاي «ثابت» به اين تقاضا، بهره برداري از تكنولوژي باند وسيع براي برآورده سازي نياز مشتريان بوده است. اين راه حل هر چند تقاضا و نياز مشتريان را برآورده ساخته ­است، اما در بطن خود نوعي استقلال از سرويس و كاربرد را دربرداشته است.

به عبارت ديگر اپراتور شبكه فقط وظيفه فراهم آوردن دسترسي به اينترنت (و يا حتي در حالت بدتر، دسترسي به ISPها) را بر عهده داشته است، در حالي كه محتواي ارتباطي و سرويس­هاي ارائه شده در اينترنت، مستقل از هزينه­هاي ساخت و برقراري شبكه به مشتريان ارائه مي­گردد.

مشتريان در قبال سرويس كه دريافت مي­كنند نه در قبال تكنولوژي مورد استفاده پول پرداخت مي­كنند. لذا اگر سرويس­هايي ارائه شوند كه از تكنولوژي باند وسيع بهره كافي را مي­برند از لحاظ صرفه اقتصادي و سودآوري براي اپراتورهاي شبكه بسيار حائز اهميت مي­باشند. بدين ترتيب، مفهوم يك شبكه باند وسيع مجتمع تحت عنوان شبكه نسل آينده (NGN) در طول سالهاي اخير توسعه پيدا كرده­است.

مشخصات اصلي يك شبكه NGN در واقع از مسايل مواجه شده توسط اپراتورهاي شبكه ناشی ميشوند: نياز به فراهم آوردن سرويس­هايي بر روي نقاط دسترسي باند وسيع (به منظور افزايش سود اقتصادي)؛ نياز به تلفيق سرويس­هاي متنوع و پراكنده شبكه مانند ديتا (جستجوي وب)، voice، ارتباطات تلفني، چندرسانه­اي و همچنين تلفيق سرويس­هاي اينرتنتي محبوبيت يافته مانند ارسال پيام­هاي لحظه­اي (instant messaging) و سرويس­هاي ارسالي همگاني (broadcast)، تقاضاي مشتريان براي دسترسي به سرويس­ها در هر مكان دلخواه (ماهيت mobility). در اين رهگذر، به جاي يك شبکه اي كه يك راه حل خاص را فراهم مي­نمايد (مانند PSTN)، مجموعه‌اي از شبكه­ها با قابليت پشتيباني يك بستر انعطاف پذير براي ارائه سرويس، مورد نياز است.

يكي از مهمترين ويژگيهاي IP، استقلال لايه­هاي پروتكل مي­باشد. اين ويژگي مبناي اصلي شبكه­هاي ارتباطي جهاني بوده ­است كه در آن ارتباط بين نقاط مختلف مستقل از نوع شبكه­هاي زيرلايه مانند PSTN، ATM و يا Frame Relay برقرار مي­گردد. همچنين دسترسي باند وسيع مانند خطوط ADSL، قابليت ارائه و استفاده از كاربردهاي آنلاين را براي شبكه­هاي جهاني فراهم نموده است.
ملزومات يك شبكه NGN

NGN از سال 2003 در استانداردها مورد بحث قرار گرفته است و مهمترين سؤال پرسيده شده در اين زمينه اين بوده ­است: « NGN چيست؟». همانطور كه گفته شد، نيازهاي تجاري و اقتصادي نقطه شروع را در پاسخ به اين سؤال مشخص نمودند.

گروه مطالعاتي 13 ITU-T، تعريف NGN را در Recommendation Y.2001 به اين ترتيب مطرح نمود: « NGN يك شبكه مبتني بر Packet مي­باشد كه داراي قابليت ارائه سرويس­هاي مخابراتي و همچنين استفاده از تكنولوژي­هاي انتقال باند وسيع با قابليت QoS است و در آن، عمليات و فانكشن­هاي مرتبط با سرويس، مستقل از تكنولوژي­هاي مربوط به انتقال مي­باشند. در اين شبكه، امكان دسترسي كاربران به شبكه­ها و فراهم كنندگان سرويس و سرويس­هاي مختلف وجود دارد.

اين شبكه همچنين mobility تعميم يافته را پشتيباني مي نمايد كه اجازه دسترسي به سرويس­هاي مداوم (بدون وقفه) و موجود در هر مكان را به كاربران مي دهد.»

به علاوه Recommendation Y.2001 شبكه NGN را با مشخصات اساسي زير تعريف مي كند:

· انتقال مبتني بر Packet

· جداسازي فانكشن­هاي كنترلي

· جداسازي سرويس از انتقال و فراهم سازي اينترفيس­هاي باز

· پشتيباني دامنه وسيعی از سرويس­ها، كاربردها و مكانيزم­هاي مبتني بر سرويس­ها (شامل سرويس­هاي real-time، غير real-time، streaming و چندرسانه­اي)

· قابليت­هاي باند وسيع با end-to-end QoS

· Interworking با شبكه­هاي متداول از طريق اينترفيس­هاي باز

· Mobility تعمیم یافته



همچنين Recommendation Y.2001، شبكه NGN را به تعدادي زمينه مطالعاتي تفكيك كرده است كه هر يك نياز به مطالعه به منظور بررسي ملزومات و ارائه راه حل مي­باشند. اين زمينه­ها هم اكنون اساس و هسته اصلي فعاليت­هاي مربوط به استانداردسازي را در ITU-T و ساير مؤسسات توسعه استاندارد (SDO) تشكيل مي­دهند:

· چارچوب كلي و اصول ساختاري

· قابليت­هاي سرويس دهي و معماري و ساختار سرويس­ها

· قابليت فعاليت و ارتباط بين سرويس­ها و شبكه در NGN

· قابليت­هاي مخابراتي در مواقع بلايا و فجايع

· مدلهاي ساختاري و معماري براي NGN

· End-to-end QoS

· بسترهاي سرويس دهي

· مديريت شبكه

· امنيت شبكه

· Mobility



ساختار شبكه هاي NGN
قبلاً اشاره كرديم كه تفاوت اساسي بين NGN و سرويس­هاي سنتي و مرسوم مخابراتي گذر از شبكه­هاي جداگانه و مبتني بر كاربرد خاص به يك شبكه واحد با قابليت حمل و نقل تمامي سرويس­ها مي باشد. همچنين قبلاً به Recommendation Y.2001 [1] اشاره كرديم كه در آن، تعدادي از ويژگي­ها و مشخصه­هاي ضروري در يك NGN ارائه شده­اند. به علاوه، ITU-T در Recommendation Y.2011 [2] يك چارچوب كلي را براي ساختار NGN به منظور رسيدن به ويژگي­هاي مذكور در Y.2001 مطرح مي­نمايد.
ITU-T Recommendation Y.2011
هدف اصلي Y.2011 فراهم نمودن پايه و اساسي براي توسعه مدل­هاي عملياتي براي سرويس­هاي مبتني بر NGN مي­باشد.
ابتدا، در اين Recommendation به تفاوت­هاي بين سيستم­هاي لايه بندي شده NGN و سيستم­هاي هفت لايه OSI BRM[1] تعريف شده در ITU-T Recommendation X.200 [3] اشاره مي­شود. به عنوان مثال، در رابطه با تعداد لايه­ها و همچنين مشخصه­هاي خاص هر لايه در OSI BRM با مسايل و مشكلاتي در NGN روبرو هستيم. در ارتباط با سيستم­هاي NGN (سيستم­هاي غير OSI) ممكن است با برخي يا همه شرايط زير روبرو شويم:
· تعداد لايه­ها مي­تواند هفت نباشد.
· وظايف لايه­هاي مختلف ممكن است با وظايف لايه­هاي متناظر در OSI BRM يكسان نباشد.
· تعاريف و شرايط معيني كه در OSI BRM تجويز مي­شود ممكن است كه عملي نباشد.
· پروتكل­هاي مورد استفاده با پروتكل­هاي OSI تفاوت داشته باشد. (مانند IP)
َAnnex هاي Y.2011 فرازهاي مختلف OSI BRM را كه به منظور استفاده در NGN تغيير و تصحيح شده و همچنين فرازهايي را كه غیر قابل استفاده در NGN مي باشند، با جزئيات مشخص مي نمايند.
سرويس­ها و فانكشن­ها با يكديگر ارتباط دارند زيرا فانكشن­ها در واقع براي ساختن و ايجاد سرويس­ها مورد استفاده قرار مي­گيرند. مناسب است كه فانكشن­ها را به دو گروه متمايز، يا به عبارت ديگر به دو لايه تقسيم نماييم: گروه اول شامل تمامي فانكشن­هاي كنترلي و ديگري شامل تمامي فانكشن­هاي مديريتي. با اين تقسيم بندي مي­توان ارتباط و جريان اطلاعات بين فانكشن­هاي درون يك گروه را تعريف نمود.
بدين ترتيب، Y.2011 مدل سطح بالاي نشان داده شده در شكل 2 را توسعه داده است. اين شكل نحوه گروه بندي فانكشن­ها را به منظور توسعه سيستم نمايش مي­دهد. بلوك­هاي فانكشنال را نيز مي‌توان به نوبه خود به زيرگروه­هاي نشان داده شده در شكل تقسيم نمود و بدين ترتيب به يك گروه بندي مناسب براي پياده سازي و نمايش سيستم دست يافت.



شکل ( 2-1 ) مدل کلی فانکشنال برای NGN (مبتنی بر Y.2001)










FGNGN

در اين بخش به ارائه ساختار NGN بر اساس طرح مطرح شده در FGNGN مي پردازيم. البته لازم به ذكر است كه ساختار نهايي بر اساس نتايج مطالعات بيشتر، قابل تغيير مي­باشد.
سرويسهاي NGN از سرويس هاي Session-based مانند IP telephony و video conferencing و video chatting و سرويسهاي غير session-based مانند video streaming و همچنين broadcasting تشكيل مي شوند. علاوه بر آن، شبكه­هاي NGN جايگزيني PSTN/ISDN را نيز پشتيباني مي نمايند.



شکل ساختار کلی NGN










شكل 3 نمايي كلي از ساختار NGN را نمايش مي دهد. فانكشن هاي NGN به دو لايه سرويس و انتقال (طبق Recommendation Y.2011) تقسيم مي­شوند.

فانكشن­هاي end-user با استفاده از اينترفيس كاربر-شبكه (UNI) به NGN متصل مي­شوند، در حالي كه ساير شبكه­ها از طريق اينترفيس شبكه-شبكه (NNI) به يكديگر متصلند.
تمايز قائل شدن بين UNI و NNI به منظور ايجاد قابليت استفاده از رنج وسيع و متنوعي از تجهيزات مشتري و در عين حال حفظ كردن مرزهاي تجارت در محيط NGN، از اهميت بالايي برخوردار است. اينترفيس كاربرد-شبكه (ANI) تشكيل دهنده مرزی در مقابل فراهم كنندگان كاربرد third-party(third-party application providers) مي­باشد.




[1] - Open Systems Interconnection Basic Reference Model



 

mojtaba_gl

عضو جدید
سلام و با تشکر از پست شما در مورد شبکه های نسل 4 (LTE) , اگه مطلبی بگزارید , ممنون میشم.
 

sasan hosseini

عضو جدید
شبکه های نسل آينده ؟؟

شبکه های نسل آينده ؟؟

شبکه های نسل آينده :

شبکه های نسل آينده آميزه ای يکپارچه از شبکه تلفن عمومی (PSTN) و شبکه های عمومی داده های (PSDN) هستند که انعطاف پذيری را به گونه ای چشم گير افزايش می دهند.استفاده از سرويس های اين شبکه بدليل امکانات مطلوب تر مفيدتر نيز هستند. و اين سرويس ها به شرح زير می باشند.
1- FPH :از اين سرويس شرکت هايی که جنبه تبليغاتی دارند استفاده می نمايند. Free phone مکالمه ای می باشد که به صورت مجانی می باشد و هزينه مکالمه به عهده مشترک دوم می باشد.

2- PRM :سرويس تخصيص عايدات می باشد و برای شرکت هايی که مشاوره ارائه می کنند و يا برای مشاوره پزشکان با بيماران استفاده می شود و اين سبب جلب مشتری برای مخابرات می شود و از عايداتی که نصيب مخابرات می شود تقسيم می شود با کسی که مشاوره ارائه داده است

.
3- PCC :استفاده از کارت های اعتباری می باشد مانند کارت های دبيت کارت و هزينه مکالمه توسط همان کارت داده می شود. و در اين کارت ها هنگام تماس شماره کارت می افتد.

4- MAS/Voting :شرکت ها و ارگان هايی که حالت نظرسنجی دارند از اين سرويس استفاده می کند

.
5- PNS :يکی از سرويس هايی که در اختيار مشترک قرار می گيرد و ممکن است که چند تا تلفن ثابت و متغير معرفی کند و يک کد که دارای زمان بندی خاصی می باشد مثلاً از ساعت 8 تا 10 صبح بر روی تلفن ثابت، از ساعت 10 تا 12 بر روی موبايل، و بعداز ظهر بر روی تلفن خانه به طور خودکار قرار می گيرد.

6- UAN :سرويسی که در اختيار شرکت ها و ارگان ها می تواند قرار بگيرد وسرويسی است که شماره تلفن شعبات يک شبکه تلفن داخلی مجازی در اختيار مشترک قرار می گيرد و حتی نيازی به گرفتن کد نمی باشد.
 
آخرین ویرایش:

AsgAsg

عضو جدید
سلام آقای ساسان حسینی

سلام آقای ساسان حسینی

سلام آقای ساسان حسینی
ممنون از مقاله خوب شما در مورد ان جی ان

متاسفانه تصاویر مقاله موجود نبود
لطفا اگر ممکن است مقاله کامل ( با تصاویر) را به ایمیل بنده نیازمند ارسال کنید
هفته بعد ارائه دارم
ممنون میشم
سبز باشید
در پناه حق
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا