ارکان شخصیت زنان.............

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در یکی از نظریه های مشهور روانشناسی زنان، شخصیت زن به 4 بعد اصلی تقسیم شده است که این ابعاد در مقاله ها و نظریه های مختلف اسامی گوناگونی دارد اما از نظر مفهوم کاملاً باهم مشابه هستند.

این چهار بعد عبارتند از:
1- آمازون
2- مادونا
3- مادرانه
4- معشوقه
با توجه به تحقیقات انجام شده در اکثر جوامع مشاهده شده است که به علت تبعیض بیش از حد علیه زنان و در مقابل بازخورد زنان، زنان بیشتر به سمت بعد شخصیتی آمازون و مادونا گرایش پیدا کرده اند که این امر موجب نوعی افسردگی اجتماعی برای زنان شده است.
در ادامه به توضیح و تفسیر هر یک از این ابعاد می پردازیم:
- آمازون:
در یکی از جزایر آمازون قانون و حکومتی زن سالار وجود داشته است که طبق آن هیچ مردی حق ورود به این جزیره را نداشته و زن ها فقط برای آمیزش جنسی و بچه دار شدن مردها را خارج از جزیره به کار می گرفتند. حتی در صورتی که فرزند آنها پسر بود آن را بزرگ کرده و بعد از سن مشخصی از جزیره اخراج می کردند. این زنان تمام کار های مردانه را خودشان انجام می داند و دیگر ظرافت زنانه خودشان را از دست داده بودند. هم زن کارگر داشتند هم جنگجو هم سوار کار و ...
شخصیت این زنان در امروز مشابه زنانی هستند که سعی به انجام تنهایی کارها دارند و علاقه شدید به مردانه انجام دادن کارها نشان می دهند غافل از اینکه نمی دانند که یک زن از نظر فیزولوژکی با یک مرد تفاوت دارد.
آنها سعی می کنند که مرد باشند اما نمی توانند. همانطور که یک مرد هم هرگز نمی تواند یک زن باشد. قابلیت ها و خصوصیات جسمی و ذهنی زن و مرد با هم متفاوت بوده و گرایش مردها به کارهای به اصطلاح مردانه بیشتر است و زن ها نیز در کارهای زنانه تبحر خاص خود را دارا هستند.
وقتی زنی سعی بر این دارد که کارهای مردانه انجام دهد ناخودآگاه قسمت هایی از شخصیت خودش را از بین برده و ذهنیت و طرز فکری را بر خود سوار می کند که از منظر فیزیولوژیکی با وی سازگار نیست.
شخصیت وی به یک شخصیت سرکش و به ظاهر قوی تبدیل شده و سعی بر این دارد که ضد مرد عمل کند. اکثر اقشار فمینیست نیز تابع همچون مرامی هستند و هیچ مردی را قبول نمی کنند. اگر مردی به سمت آنها بیاید و از آنها قوی تر باشد سعی می کنند آن را به چنگ آورده و پس از استفاده او را رها کنند.

اکثر این زنها در انزوا و تنهایی باقی می مانند چرا که کمتر کسی می تواند با این رفتار آنها کنار بیاید.
مردها نیز به خاطر خوی قدرت طلبیشان از پایین کشیدن همچین زنهایی لذت می برند. شاید مردی سالها وقت خود را بگذارد تا یک زن دست نیافتنی را به دست آورده و پس از استفاده وی را به حال خود رها کند.
این بعد شخصیتی در حالت نرمال در تمامی زن ها وجود دارد و این بعد در زمانی که حق و حقوق وی پای مال شود ناخودآگاه بیدار شده و فعال میشود. اما در زن های آمازون این بعد به بعد اصلی و همیشگی تبدیل شده و آنها را منزوی می کند.
-مادونا:
این قشر از زنان شامل زنانی هستند که از زیبایی و زنانگی خود برای رسیدن به تمامی اهداف زندگی استفاده می کنند. این بعد شخصیتی به صورت نرمال در تمامی زن ها وجود دارد و به اصطلاح سیاست زنانه خود را در شخصیت خود پنهان می کنند. اما زنانی که بتوانند از این بعد شخصیتی خود استفاده کنند برای رسیدن به اهداف تبدیل به زنانی دم دمی مزاج شده که با اقشار مختلف مرد ها رابطه داشته اما به اصطلاح تا دم چشمه می برند و تشنه بر می گردانند.
این شخصیت در زنانی که در مجامع عمومی به علت مشهوریت خودشان زبان زد خاص و عام هستند بیشتر دیده می شود. این دسته از زنان با به کارگیری مادونای خود قشر عظیمی از مردان را که اکثراً هم از نظر ظاهری وضعیت مناسبی ندارد به خود جلب می کنند.

این مردان تنها قدرت داشته و از نظر شخصیتی دارای ضعف های بسیاریند و زن های مادونا نیز با کمک عشوه های زنانگی خودشان از قدرت آنها سوءاستفاده می نمایند.
- مادرانه:
از بعد های اصلی زنان است که زنان نرمال دارای این خاصیت هستند و در وجود خود حس مادرانه و حمایت گرانه خاص خود را دارند. این بعد با فیزیولوژی زنان کاملاً سازگار بوده و آنها حس حمایت خاصی نسبت به اطرافیان خود دارند. آنها عاشق زاد و ولد و حمایت از کودکان هستند آنها حتی مرد خود را نیز حمایت مادرانه می کنند و به اصطلاح آغوش گرم خودشان را برای کودک درون مردان آماده می سازند. این حس با توجه به قابلیت باروری زن که یکی از بعدهای اصلی زن است سازگاری دارد.
زنان نرمال دارای بعد قوی مادرانه هستند. معمولاً زنان آمازون همین قابلیت خود را از بین می برند و سعی بر این دارند که تبدیل به یک مرد بشوند.
- معشوقه:
این حس همان حس وحده گرایی زنانه است. حسی که به علت آلت نوع دخولی خود و فیزیولوژی زن در زنان به وجود آمده و میل بر این دارند که تنها بدن خود را در اختیار یک مرد قرار دهند. آنها عشقشان را به یک مرد داده و او را تبدیل به تمام زندگی خود می کنند. آنها دارای شخصیتی آرام و کامل بوده و می توانند با حس مادرانه قوی و مادونای نرمال خود مردشان را برای همیشه مال خود کنند. این قابلیت زن از قابلیت های زنانه اصیل می باشد. گاهی بعضی از مردان نیز به این بعد زنانه می رسند که اکثراً شکار زنان آمازونی می شوند و مورد سوء استفاده احساسی آنها قرار می گیرند.
ایده آل ترین زن از نظر روانشناسی زن معشوقه – مادرانه قوی و مادونا – آمازون نرمال می باشند.
بیمارترین زنان از نظر روانشناسی زن آمازون - مادونا قوی و مادرانه – معشوقه کاملاً ضعیف می باشند.
در مطالب بعدی به تحلیل تک تک این شخصیت ها می پردازیم.
 

Similar threads

بالا