ارزش مالـی حشــرات در کشــاورزی جهــان

sonichka

عضو جدید
پژوهشگران آلمانی و فرانسوی با محاسبه استفاده‌های اقتصادی گرده‌افشانی توسط حشرات اعلام کردند، خدمات حشرات از جمله زنبورها در گرده افشانی 153 میلیارد یورو در جهان ارزش دارد.
به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از سایت آلمانی اسکاینکس، دانشمندان مؤسسه ملی پژوهش کشاورزی (آی.ان.آر.آ.) و مرکز پژوهش علمی (سی.ان.آر.اس.) در فرانسه به همراه مرکز «هلم هولتس» پژوهش محیط زیست (او.اف.زد) در آلمان برای نخستین بار میزان ارزش مالی حشراتی چون زنبورها در گرده‌افشانی گیاهان مفید در کشاورزی را محاسبه کردند.
بر پایه این محاسبات، ارزش مالی و اقتصادی کل گرده افشانی برای سال 2005 میلادی در سراسر جهان 153 میلیارد یورو بوده که این رقم، برابر 5/9 درصد ارزش سالانه تولیدات مواد غذایی کشاورزی در جهان است.
بر پایه اعلام دانشمندان، خسارات وارده کاهش گرده افشانی به ویژه متوجه سه بخش تولیدات کشاورزی شامل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های روغنی بوده است.
در حالی که هر یک از بخش‌های میوه و سبزیجات از این طریق پنجاه میلیارد یورو خسارت دیده اند، 39 میلیارد یورو خسارت نیز متوجه بخش دانه‌های روغنی شده است، اما این خسارات اقتصادی برای قهوه، کاکائو، گردو و خانواده آن، ادویه جات اندک بوده است.
این مطالعات جدید برای تعیین سهم گرده‌افشانی در تولید فرآورده‌های غذایی در جهان، بر پایه جمع‌آوری و بررسی منابع علمی گوناگون در سال 2007 میلادی، از جمله ارزیابی داده‌های سازمان تغذیه جهانی (فائو) انجام شده است.
پژوهشگران مؤسسه «آی.ان.آر.آ» و مراکز «سی.ان.آر.اس» و «او.اف.زد» حدس می‌زنند که از طریق نبود حشرات گرده‌افشان، سالانه حدود 190 تا 310 میلیارد یورو به کشاورزی صدمه و خسارت وارد می‌شود.
کارشناسان وحدت نظر دارند که کاهش حشرات گرده‌افشان، یکی از تهدیدات اصلی برای حفظ تنوع و گوناگونی بیولوژیکی است، اما تأثیرات و پیامدهای دقیق آن هنوز روشن نیست.
به گونه‌ای که هنوز تاکنون تلاش نشده است ارزش اقتصادی گرده‌افشانی به عنوان یک خدمت برای بشریت به طور دقیق‌تری مشخص و محاسبه شود.
پژوهشگران بر این باورند که در صورت نابودی کامل گرده‌افشانی توسط حشرات، تولید فرآورده‌های کشاورزی به شدت تغییر خواهد کرد و پیامدهای آن به ویژه متوجه کشورهای واردکننده مواد غذایی چون اتحادیه اروپا می‌شود.
پژوهشگران آلمانی و فرانسوی، نتایج تحقیقات خود پیرامون آسیب‌پذیری اقتصادی تولید فرآورده‌های کشاورزی در جهان به خاطر کاهش حشرات گرده‌افشان را در تازه‌ترین شماره نشریه تخصصی «اکولوژیکال اکونومیکس» گزارش کرده‌اند.


منبع: noandishaan.comv
 
بالا