ارزش غذایی لبنیات در علم پزشکی

barbodbib

عضو جدید
شیر و لبنیات یکی از گروه های غذائی مهم در هرم غذائی هستند. در این گروه علاوه بر شیر، فرآورده های آن مثلماست، دوغ، پنیر، کشک و بستنی قرار می­گیرند. مواد غذایي اين گروه ارزش غذائي مشابه دارند و می­توانند بجاي يکديگر مصرف شوند. مقدار مواد مغذي ( مثل کلسيم، پروتئين ...) موجود در يک واحد از شير و لبنيات با هم برابرند.
بایستی یادآوری نمود خامه، سرشیر و کره جزء گروه غذایی لبنیات هرم غذایی به شمار نمی­آیند، بلکه جزء چربی­ها بوده و در گروه متفرقه هرم غذایی قرار می­گیرند.
http://www.www.iran-eng.ir/image/gif;base64,R0lGODlhAQABAIAAAAAAAP///yH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7​
ارزش غذایی لبنیات در چیست ؟
لبنیات از غنی­ترین منابع کلسیم و فسفر هستند و در واقع مهمترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز بدن بشمار می­روند. دریافت مقدار کافی این مواد معدنی براي رشد، استحکام و سلامت استخوان­ها و دندان­ها ضروري است . لبنیات همچنین به علت داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست هم مفیدند. علاوه بر این مواد غذایی این گروه داراي پروتئین، ویتامین B2 ، ويتامين B12 و ساير مواد مغذي مانند ويتامين D (هنگامي كه غني شده باشند) است. لبنیات منبع خوبی از پروتئین حیوانیبا ارزش تغذیه اي بالا است و مصرف آن به تامین پروتئین مورد نیاز روزانه به ویژه در کودکان ونوجوانان کمک می­کند .
کلسیم موجود در شير و لبنيات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان­ها در كودكان و پوكي استخوان در بزرگسالان پيشگيري می­كند. افرادي كه در رژيم روزانه از مواد غذايي اين گروه مصرف نكنند در سنين بالاتر دچار درد و پوكي استخوان مي­شوند و در افرادي كه درمرحله رشد قرار دارند مانند كودكان، كمبود كلسيم باعث تاخير رشد آنان خواهد شد.
ترکیبات طبیعی موجود در لبنیات ، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و با خنثی کردنسموم در شرایط آلودگی هوا از دستگاه تنفس و قلب و عروق محافظت می­کند.
روزانه چقدر از گروه شیر و لبنیات مصرف کنیم ؟
ميزان توصيه شده روزانه از گروه شير و لبنيات 3-2 واحد است. باتوجه به اهمیت تامین کلسیم، فسفر، پروتئین و ... برحسب اینکه کدام یک از موادغذایی این گروه در محل زندگی بیشتر یافت می­شوند، افراد روزانه 3-2 واحد از اين گروه بايد مصرف كنند.
برای افراد بزرگسال سالم روزانه 2 واحد یا بیشتر از گروه شير و لبنيات توصیه می­شود. براي نوجوانان، جوانان و زنان باردار و شيرده و يائسه بدليل رشد سريع و جلوگيري از پوكي استخوان 3 سهم و يراي زنان باردار و شيرده زير 20 سال 4 سهم يا بيشتر توصيه مي شود.
یک واحد از گروه شیر و لبنیات چقدر است ؟
یک واحد از این گروه برابر است با :
یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست کم چرب (240گرم)
60-45 گرم پنیر (معادل يك ونيم قوطی کبریت پنیر)
یک چهارم تا یک سوم لیوان کشک
2 ليوان دوغ
يك و نيم لیوان بستنی
توجه: اگر در طول روز يک ليوان شير، يک ليوان ماست و يك و نيم قوطي كبريت پنیر مصرف شود در واقع سه واحد از گروه شير و لبنيات خورده شده است.
چگونه باید از گروه شیر و لبنیات استفاده کرد؟
1) از آنجا كه شير و فرآورده­هاي لبني پرچرب داراي ميزان بالايي از چربي­هاي اشباع و كلسترول هستند و با توجه به اينكه چربي لبنيات جزء چربي‌هاي حيواني با اسيدهاي چرب اشباع بوده و چربي‌هاي اشباع موجب افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شوند، بنابراين براي حفظ سلامت قلب و عروق و پيشگيري از چاقي، توصيه مي­شود به غیر از کودکان و افراد کم وزن یا لاغر، سایر افراد تا آنجا که می­توانند از شيرهاي پاستوريزه كم­چرب (5/2% يا كمتر) استفاده كنند.
2) با توجه به اهميت تامين کلسيم، فسفر، پروتئين و ...، بر حسب اينکه کدام يک از اين مواد غذایي در محل زندگي بيشتر يافت مي­شوند کودکان سنين مدرسه و نوجوانان بايد روزانه به اندازه سه واحد از آنها مصرف کنند.
3) با توجه به نياز کودکان سنين مدرسه و نياز دوران بلوغ به کلسيم که بايد از طريق گروه شير و لبنيات تامين شود، بايد کودکان را تشويق کرد که در زنگ­هاي تفريح در مدرسه به جاي نوشابه­هاي گازدار، شير يا دوغ بخورند. مصرف شير همراه با بيسکويت، کيک و يا کلوچه يک ميان وعده مناسب براي کودکان و نوجوانان است و مسئولين مدرسه مي­توانند با هماهنگي، امکان عرضه و فروش شير را در بوفه مدارس فراهم کنند.
4) مصرف شیر ساده به شیرکاکائو و شیر قهوه ارجحیت دارد ولی در صورت تمایل کودکان می­توان از این شیرهاي طعم­دار نیز به جاي شیر ساده استفاده کرد .
5) کسانی که با مشکل "عدم تحمل لاکتوز" مواجه هستند(هنگام مصرف شیر دچار نفخ و ناراحتی گوارشی می­شوند)، می­توانند از سایر محصولات لبنی مثل ماست و یا پنیر­های سفت استفاده کنند .
6) هميشه از شير پاستوريزه استفاده نماييد، زيرا شيرهاي غيرپاستوريزه احتمال ابتلاء شخص به بيماري‌هاي خطرناكي از قبيل سل و تب مالت را به همراه دارد .
7) حتي الامكان از پنيرهاي تهيه شده از شير پاستوريزه استفاده كنيد. پنير تازه را بايد به مدت حداقل دو ماه در آب نمك نگهداري كنيد و سپس مصرف كنيد.
8) به دلیل عوارض زیاد مصرف بالای نمک توصیه می­شود که از انواع کم نمک آنها مثل پنیر کم نمک، کشک کم نمک و دوغ کم نمک استفاده شود.
9) هنگام استفاده از کشک باید دقت شود کپک­زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد. حتما قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنید و حداقل 5-10 دقیقه در حال بهم زدن بجوشانید.
در صورت مصرف بستني، از بستنی­هایی که با شیر پاستوریزه یا شیر جوشیده شده تهیه شده­اند باید استفاده شود. درعين حال بايد توجه داشت كه مقدار قند بستنی بالاست و مصرف زياد آن بدليل كالري بالاي آن مي­تواند منجر به اضافه وزن و چاقي شود. بنابراین توصیه می­شود در مصرف آن زیاده­روی نکنید.
 

Similar threads

بالا