اخلاق کاری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

fahimeh89

عضو جدید
کاربر ممتاز
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولی نمی تونیم اسم این را اخلاق کاری بذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
 

پروشا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر نمیکنم با این جور بحث ها افراد نسبت به کارشون تعهد پیدا کنند.
برای ایجاد افراد با اخلاق کاری مناسب باید یک سری ویژگی توی وجود خود فرد باشه.
 

mahsa1469

عضو جدید
اخلاق کاری تا حد زیادی به محیط کاری ، پست کاری و ...بستگی داره، و تا حدودی به اخلاق خود و فرد و دیدی که نسبت به کار و محیط کاریش داره و صد در صد به تربیت خونوادگی فرد بستگی داره ...
 

Hanpehr

عضو جدید
اخلاق کاری بستگی داره به خود شخص
کسی که هست
خونواده ای که داشته
جامعه ای که توش زندگی کرده که بیشتر به شخصیت خود فرد بستگی داره
باید موقع استخدام توجه بشه که فرد این ویپگی رو داره یا نه
حین کار باید به این افراد بها داده بشه. تشویق و تنبیه هایی مد نظر قرار بگیره که بقیه این افراد رو الگو قرار بدن و بدین ترتیب فرهنگ سازی بشه وو
بهم اعتماد کنیم و از همدیگه سواستفاده نکنیم
 

S A B A

عضو جدید
اخلاق کاری خیلی مهمه... تعریفشم انگار از نظر هرکس یه چیز متفاوتیه...
دوست من واسه کاراموزی رفته یه جای معتبر اما هنوز 1هفته هم نشده ....اشکشو درآوردن ... به خاطر برخوردهای زشتشون... تازه این افراد مثلا تحصیل کرده هم هستند....
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
اخلاق کاری و صداقت داشتن به نظرم خیلی مهمه...اما متاسفانه بیزینس انسانیت سرش نمی شه.... این موضوع رو تو خارج از کشور به وضوح می تونید ببینید...هر جا آدم می خواد استخدام شه باید اینقدر خالی ببنده تا فقط اون کار رو بگیره و بس...بعدشم هر چی بهش گفتن بگه چشم...شما درست می گید حق با شماست....اصن همه چی عالیه..... :w11:

حتی ازتون نظر هم خواستن بگید به نظر من همه چی خوبه وگرنه به راحتی می گن خوش اومدید برو خونتون...اصلاً لزومی هم نداره اشتباهی کنید یا پولی به باد بدید نه...همین که نظرتون 100% با اونا یکی نباشه کافیه تا خونه نشین بشید.:w09:
من خودم چون دقیقاً تو همچیم شرایطی هستم دارم می گم.....فکر نکنید آی خارج اگه راست بگی همه چی عالی پیش می ره...همه عاشقت می شم...انسانیت دارن و این حرفا...نخیر...! خیلی قانونی سرت رو می کنن زیره آب
 

CHerchil

عضو جدید
درباره اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن چه می دانید؟
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟


ب نظر من اخلاق کاری یعنی فرد ب خودش،افراد،کار و محیطی ک توش کار میکنه احترام بذاره !
حالا منظور از احترام نه اینکه با همه با ادب باشه بدون چی کی و کجا باید رعایت بشه !
 

احسان اسدی

عضو جدید
سلام
کشورهای ثروتمند به این دلیل که ثرمایه طبیعی دارند پیشرفت نکرده اند
می دونیم که ژاپن دوین قدرت اقتصادی جهان هست و منابع طبیعی آن ....
به این دلیل نیست که قدمت زیادی دارند میدونیم که اسپانیا و امریکا کمتر از 500 سال قدمت دارند و مصر 3000 سال تاریخ مکتوب
به این دلیل پیشرفت می کنن که شرافت و فرهنگ و اخلاق کاری خوبی دارند
واین ایمان راسخ انسانی است.:gol:
 

saeed-69

عضو جدید
پیامبر بزرگوار اسلام و همچنین چند تن از امامان بزرگوار حدیثی بیان فرمودن که یه جواب مختصر و مفید به این سواله:

"آن چه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و آن چه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم مپسند"

اگه هر کس به این جمله عمل کنه...
 

hamidmohebi3418

عضو جدید
به نظر من اخلاق کاری در جامعه ای میتونه مد نظر باشه که توی اون جامعه ازهر نظری عدالت اجتماعی وجود داشته باشه، یعنی هیچگونه طبقه بندی خاصی در برابر قانون وجود نداشته باشه(یعنی همون جامعه بی طبقه که در قرآن هم اومده) مثلا وقتی که در یک اداره فردی با توجه به پشتوانه طبقه خاصی بودن، هر کاری که دلش میخواد میکنه بدون اینکه مجازات بشه ، بقیه کارمندا هم ترقیب میشن مثل اون رفتار کنن و این یه عکس العمل طبیعی هربشری هست. به نظر من استفاده ازهر گونه سهمیه اختصاص دادن به افراد(بجز سهمیه مربوط به افراد نقص عضو و استثنایی) یا واژه خودی و غیرخودی به افراد جامعه در استخدامها، باعث فساد توی اون جامعه میشه و به همین دلیل واژه اخلاق کاری هم در اون جامعه بی معنا میشه.
 

Boruziniyat

عضو جدید
میزان پایبندی به اخلاق کاری وقتی بیشتر مشخص میشه که منافع شخصی، سازمانی و یا پروژه ای و ملی در تناقض با یکدیگر قرار بگیرند.
اگر به شما پیشنهاد بسیار خوبی برای همکاری در طرح توسعه بهره برداری از میادین گازی مشترک ایران و قطر داده شود می پذیرید؟ مهم نیست پیشنهاد دهنده کدام طرف باشد؟ این امر در کیفیت کار شما بی تأثیر است؟
 

chego

کاربر فعال
سلام دوست گرامی به نظر من اخلاق کاری فقط یه ذره وجدان بیدار میخواد ودر ضمن یه الگو مناسب
 

Yuri Boyka

عضو جدید
توی یک جامعه از یک نفر 4 تا انتظار میره:
1-شهروند خوبی باشه(به قوانین احترام بذاره)
2-تو محیط کار کارگر خوبی باشه(به وظیفش درست همل کنه)
3-توی خونه همسر وفاداری باشه
4-و نهایتا انسان متدینی باشه
توی جوامع غربی مورد های 1 و 2 مورد توجه اند و عمل اند.ولی تو کشور ما که هر چهار تاش مورد نظره هیچ کدوم مورد توجه و عمل نیست علتش اینکه ما ها فقط به دیگران توجه می کنیم مثل اینکه خودمون یک ملک درستکار یا یک دستگاه بدون خطا هستیم. به نظر من این یه بیماری واگیرداره که بین ما افتاده.
 

avishani

عضو جدید
سلام
بسیار بسیار بحث عالی هست.امیدوارم تااخر هفته فرصتی بشه دل نوشتمو اینجا قراربدم.زیاد علمی نیست و البته پراز احساساته چون اعتقاد دارم باید برای رسیدن به اینطور هدفی انقلابی که کمی هم احساس چاشنیش باشه عمل کرد.
برای دگرگون کردن دیگران ابتدا باید خود را دگرگون کرد.
 

karimimassoud

عضو جدید
فکر می کنم که اصل موضوع یک مساله اجتماعی و فرهنگی است و ببالا بردن اخلاق در سطح جامعه برای رسیدن به این منظور عامل اصلی است ولی در یک جمغ کاری افراد باید بنوعی از میان کسانی که پابند صداقت و اخلاق هستند انتخاب شوند و بعد در جریان کار با تلاش در جهت ایحاد فضای کاری دوستانه و رعایت انصاف و عدالت می توان روحیه کار جمعی را افزایش داد.
 

* maryam *

عضو جدید
فرهنگ های مختلف، باعث ایجاد استانداردهای اخلاقی ناهمگون و نامتشابه می شوند.
اقتصاد: شرایط اقتصادی سازمان(مثل مسائل مالی) موجب رفتار غیراخلاقی در سازمان می شود. معیارهای اقتصادی بلندمدت با تصمیمات اخلاقی همبستگی بیشتری دارند. شرایط اقتصادی بی ثبات و فشارهای رقابتی می تواند به رفتار غیر اخلاقی در سازمان دامن بزند.
محیط سیاسی: شرایط سیاسی بی ثبات می تواند بر رفتار اخلاقی تاثیر بگذارد.
تکنولوژی: تکنولوژی می تواند بر افزایش رفتار غیراخلاقی در سازمانها تاثیر بگذارد. مثل شنود مکالمات، ضبط پست الکترونیک و...
مذهب: تمایلات مذهبی یکی از تنظیم کننده های اخلاقی مهم مردمی هستند.
قانون: گاهی اوقات قوانین مبهم هستند و افراد نمی توانند در چالشهای اخلاقی که به صورت روزمره با آنها درگیر هستند، از این قوانین استفاده کنند. خیلی وقت ها مردم فکر می کنند چون کارشان مشکل قانونی ندارد، پس اخلاقی است. اما قانونی بودن و اخلاقی بودن ضرورتا با هم معنای یکسانی ندارند. (
Ingrid Naude, 2004)

فاکتورهای سطح میانی اثر گذار بر رفتار اخلاقی
رقابت: اقدامات رقبا می تواند تعدیل کننده تصمیمات اخلاقی و رفتار اخلاقی باشد.
نظام پاداش: پاداشهای مالی و غیر مالی موجب ترویج رفتار غیر اخلاقی می شود.
اصول رفتاری: خط مشی های اخلاقی سازمان به صورت قابل ملاحظه ای تصمیمات غیر اخلاقی را کاهش می دهد.
خصوصیات شغلی: مشاغلی که ارتباطاتی با خارج از سازمان دارند به صورت بالقوه، امکان بیشتری برای ایجاد معضلات اخلاقی نسبت به مشاغلی با ارتباطات داخل سازمانی دارند. هر چه شغل متمرکزتر باشد، احتمال بیشتری برای اتخاذ تصمیمات اخلاقی وجود دارد.
منابع: کمیابی منابع و فشار سهامداران ممکن است موجب تخطی از رفتار اخلاقی در درون سازمان گردد.
فرهنگ سازمانی: فرهنگ می تواند موجب ایجاد هنجارهای جمعی شود که راهنمای رفتار هستند .
فاکتورهای متعددی از جمله اهداف شرکت، خط مشی بیان شده و فرهنگ سازمان یا شرکت در حیط کار قویا تصمیمات مدیران را در مورد اخلاقی یا غیر اخلاقی عمل کردن تحت تاثیر قرار می دهد . فرهنگ شرکت و ساختار رسمی سازمان تاثیر فوق العاده ای بر شرایط اخلاقی کارکنان دارد.
اهداف سازمان: وقتی هدف اصلی نرخ بازگشت سرمایه تعریف شود، اخلاقی عمل کردن تبدیل به یک هدف فرعی می

رفتار مدیر: مدیریت ارشد خودش یک مدل نقش است و نباید پیامهای مبهم ارسال کند و در حالی که از استانداردهای اخلاقی خاصی سخن می گوید، در عمل تابع استانداردهای دیگری باشد . مدیریت ارشد نباید رفتارهای غیراخلاقی را ترویج کند. از طرفی رفتارهای اخلاقی شرکت و صنعت باید ارتقاء داده شده و تقویت شود.
جو سازمانی: جو یا فضای سازمان، یک درک مشترک و استوار از جنبه های مهم روانشناختی محیط کار است.
اختیار سمت: مدیران ارشد کمتر از کارکنان سمتهای پایین تر متوجه مشکلات اخلاقی می شوند. همچنین حوزه فعالیت مدیران میانی غالبا مراکز سود هستند، بنابراین فشار زیادی برای حل م شکلات تصمیم گیری در اقدامات سودآورتر وجود دارد. درجه ارشدیت یک پست سازمانی و میزان اختیارات فرد صاحب پست، بر ریسک رفتار غیر اخلاقی اثر می گذارد.
ارزیابی عملکرد: اهداف عملکردی باید شدنی و معتبر بوده و به خوبی انتقال داده شوند و بازگو کننده استانداردهای اخلاقی باشند. فشار و انتظارات بی دلیل منجر به رفتار غیر اخلاقی می شود.
افراد مرجع: آگاهی نسبت به عملکرد همکاران، تاثیر بسیار زیادی بر رفتارهای غیر اخلاقی افراد دارد . همچنین سرپرست تاثیر شدیدی بر رفتار اخلاقی و اخلاقیات زیردستانش دارد. اگر سازمانها دوست دارند بر رفتار اخلاقی اعضایشان تاثیر گذارند، باید بر افراد مرجع مناسب متمرکز شوند و آن رفتار خاص را تقویت کنند. فشار همکاران، یکی از متغیرهای مهم در پیش بینی رفتار انحرافی است. ((
 

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اخلاق کاری:
امانتداری از منابع تحت امر و نفوذمان
حفظ عابروی دیگران
حسن خلق و رعایت ادب واحترام متقابل(به شرطی که ریادر آن نباشد)
ازدیگران برای بالا رفتن پل نسازیم.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا