***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
روسیه و عراق به دنبال احیا توافقنامه های انرژی
نويسنده : نازیا کبیری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 فروردين 1388


وزیر انرژی روسیه از تلاش های مسکو و بغداد برای احیا توافقنامه های انرژی میان دو کشور خبر داد. به گزارش شانا به نقل از رویترز، سرگی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، دیروز جمعه پس از دیدار نخست وزیران روسیه و عراق در مسکو گفت: دو کشور توافق کردند برای احیاء توافقنامه های انرژی که در گذشته میان دو طرف به امضا رسیده است، تلاش کنند. مسکو و بغداد پیش از حمله نظامی 2003 به عراق، در خصوص اجرای بعضی پروژه های نفتی و گازی توافق نامه هایی را امضا کرده بودند.
پیش از این، شرکت بزرگ نفتی لوک اویل روسیه در چارچوب کنسرسیومی همراه با دیگر شرکت های روسی توافقنامه ای را به ارزش سه میلیارد و 700 میلیون دلار برای توسعه میدان نفتی «غرب قرنه» عراق امضا کرده بود. این قرارداد در سال 1996 میلادی و در دوره ریاست جمهوری صدام در عراق امضا شده بود. اشماتکو ادامه داد: هدف از انجام مذاکرات میان مقام های دو کشور، در زمینه قراردادهایی است که پیش از جنگ (2003) برای اجرای آنها میان شرکت های روسی و عراقی توافق شده بود. وی اضافه کرد: در همین راستا گروه کاری تشکیل شده است که در آینده ای نزدیک نشست های خود را آغاز خواهد کرد. اشماتکو که پس از دیدار ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه و همتای عراقی وی نوری المالکی با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: معتقدم که این اقدام بسیار مهمی است. پوتین همچنین در دیدار با المالکی دعوت وی را برای سفر به عراق پذیرفت. دولت صدام پیش از این، قرارداد با شرکت لوک اویل را در سال 2002 یعنی چند ماه قبل از حمله نظامی آمریکا به این کشور لغو کرده بود. مقامات عراقی مدعی بودند که شرکت روسی از زمان عقد قرارداد هیچ اقدام اجرایی را انجام نداده و به تعهدات خود پایبند نبوده است. روسیه از مخالفان حمله نظامی سال 2003 آمریکا به عراق بود. شرکت لوک اویل از زمان بروز این حمله تاکنون، بارها برای پایبندی دولت فعلی عراق به قراردادهای گذشته تلاش کرده است. در ماه مارس گذشته نیز اعلام شد که برآوردهای لوک اویل نشان می دهد تولید میدان نفتی غرب قرنه به 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید .همچنین ذخایر این میدان نفتی نیز چهار میلیارد و 500 میلیون تا هفت میلیارد و 300 میلیون بشکه تخمین زده می شود. در همین راستا روسیه در سال گذشته میلادی با بخشش قسمت اعظم بدهی های عراق به روسیه بالغ بر 12 میلیارد و 900 میلیون دلار، موافقت کرد. کابینه روسیه همچنین با عقد توافقنامه جداگانه ای با عراق، زمینه را برای سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری شرکت های روسیه در عراق فراهم کرد. وزیر انرژی روسیه همچنین گفت که پوتین ضمانت های کافی را برای اینکه شرکت های روسی طرح های کافی را در بخش اکتشاف و ارائه خدمات به میدان نفتی در عراق کسب کنند، دریافت کرده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کاهش تقاضای نفت خام کشورهای در حال توسعه در سال 2009
نويسنده : نازیا کبیری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 فروردين 1388


به دنبال کاهش کمتر از انتظار رشد اقتصاد جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی برآورد میزان تقاضای نفت سال 2009 خود را کاهش داد. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس، آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی خود را برپایه "رکود غیرمعمول اقتصادی" در کشورهای ثروتمند اعلام کرده و در پیش بینی های خود برای کشورهای در حال توسعه تجدید نظر کرده است. این در حالی است که تقاضای نفت خام در کشورهای در حال توسعه برای اولین بار در 15 سال اخیر در حال کاهش است.
بنابر جدیدترین بررسی ماهانه آژانس بین المللی انرژی، این آژانس پیش بینی تقاضای نفت خام سال جاری میلادی خود را با کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌، به 83 میلیون و 400 هزار بشکه در روز رساند که این میزان 8/2 درصد کمتر از سال گذشته میلادی است. آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد: سرعت پیشرفت رکود کنونی اقتصادی چیزی شبیه به رکود اوایل دهه 1980 است و به عقیده بسیاری، بهبود در اقتصاد و تقاضای نفت خام تا سال 2010 به تاخیر خواهد افتاد. یش‌بینی تقاضای نفت در کشورهای ثروتمند عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با کاهش روزانه 760 هزار بشکه به 45 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است که این میزان 9/4 درصد کمتر از رقم مشابه سال 2008 است. این آژانس همچنین پیش بینی تقاضای نفت خام خود برای کشورهای درحال توسعه غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی را با کاهش روزانه 230 هزار بشکه‌، به 38 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رساند. این رقم نیز یک دهم درصد کمتر از سال گذشته میلادی است. آژانس بین المللی انرژی در ادامه آورده است: هر چند این میزان کاهش تقاضا، ناچیز است اما از سال 1994 تاکنون این اولین مورد کاهش تقاضا در کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است. این آژانس همچنین افزود: افزایش بهای نفت در اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل سال جاری به دلیل افزایش امیدواری‌ها به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی بوده است، اما بنیادهای ضعیف اقتصادی، افزایش بیشتر قیمت‌ها را محدود خواهد کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آغاز اجراي 5 طرح جديد پتروشيمي
نويسنده : نازیا کبیری (منبع:هموطن سلام) :: تاريخ:: 23 فروردين 1388
ادل نژاد سليم معاون وزير نفت از آغاز عمليات اجرايي 5 طرح جديد پتروشيمي با مشارکت شرکت هاي خارجي در سال جاري خبر داد و گفت: امسال براي اجرا و تکميل پروژه ها به 8 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد نياز است. معاون وزير نفت با بيان اينکه در سال 1388 براي توسعه صنايع پتروشيمي کشور، اجرا و توسعه طرح هاي جديد به بيش از 8 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز است، اظهارداشت: بايد بخش عمده اي از اين سرمايه گذاري ها توسط مشارکت هاي خارجي و بخش خصوصي تامين شود. وي با اشاره به اينکه امسال حدود 5/2 ميليارد دلار از سرمايه مورد نياز توسط شرکت ملي صنايع پتروشيمي تامين خواهد شد، تصريح کرد: براي تامين مابقي منابع مالي خود علاوه بر جذب سرمايه هاي خصوصي و خارجي، اوراق مشارکت نيز عرضه خواهد شد.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي در ادامه در پاسخ به اين سئوال مهر که با توجه به محدود شدن منابع مالي در سال جاري توسعه کدام طرح ها در اولويت سال 88 شرکت ملي صنايع پتروشيمي گنجانده شده است، بيان کرد: در حال حاضر47 طرح پتروشيمي در سراسر کشور فعال هستند که يک کميته تخصصي در پتروشيمي در حال بررسي اين طرح ها براي تعيين اولويت هاي سال جاري هستند. نژاد سليم در رابطه پيش بيني توليد و صادرات محصولات پتروشيمي در سال 88 توضيح داد: در سال گذشته مشکلي براي صادرات محصولات پتروشيمي وجود نداشت به طوري که ميزان صادرات محصولات از نظر حجمي و تناژ حدود 110 درصد رشد داشته است. وي با اشاره به کاهش شديد قيمت هاي جهاني نفت خام و سبد جهاني محصولات پتروشيمي در سال گذشته، گفت: اين موضوع ميزان صادرات محصولات را از نظر حجم ارزي تحت تاثير خود قرار داد. معاون وزير نفت در خصوص پيش بيني فروش محصولات در سال جاري توضيح داد: ديدگاه هاي کارشناسي حاکي از آن است که قيمت هاي جهاني هر بشکه نفت خام از خرداد ماه به بالاي سطوح 50 تا 60 خواهد رسيد. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ادامه داد: اما درصورتي که قيمت هاي نفت مشابه سال گذشته باشد، دستيابي به رکوردهاي سال 87 وجود دارد. بر اساس گزارش هاي منتشر شده از سوي شرکت بازرگاني پتروشيمي، در سال گذشته ميزان صادرات محصولات پتروشيمي از نظر حجم تناژ نزديک به 11 ميليون تن و از نظر ارزي بيش از 1/7 ميليارد دلار بوده است. گفتني است، در بين محصولات پتروشيمي صادر شده به خارج از کشور " متانول " از نظر تناژ صادراتي بيشترين حجم را به خود اختصاص داده است. اين مقام مسئول در وزارت نفت در ادامه از آغاز 5 مشارکت جديد خارجي در سال جاري خبر داد و افزود: قراردادهاي اين 5 مشارکت بين المللي امضا شده که عمليات اجرايي آنها امسال شروع شده است. معاون وزير نفت با اشاره به سفر هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا به تهران، يادآور شد: در اين رابطه پيرو توافق هاي قبلي صورت گرفته روساي جمهور و مقامات دو کشور 2 طرح توليد متانول در ايران و ونزوئلا ساخته خواهد شد. نژاد سليم، خاطر نشان ساخت: ساخت اين دو واحد از نظر عملياتي و ظرفيت توليد مشابه يکديگر بوده که از اين رو ساخت هر دو واحد از پيشرفت يکساني برخوردار خواهند شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
*اواخر ارديبهشت؛ مهلت نهايي شل و رپسول براي حضور در پرشين ال.ان.جي*
نويسنده : نازیا کبیری (منبع:ایسنا) :: تاريخ:: 25 فروردين 1388


با توجه به طولاني شدن زمان مذاكرات با شركت‌هاي شل و رپسول براي حضور در پروژه پرشين ال.ان.جي، مهلت 45 روزه براي تعيين تكليف طرح توسعه فازهاي 13 و 14 پارس جنوبي به آن‌ها داده‌ايم. سيف الله جشن‌ساز - مديرعامل شركت ملي نفت ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: پس از پايان اين مهلت، اگر اين شركت‌ها وضعيت حضور خودرا در پروژه پرشين ال.ان.جي مشخص نكنند، مذاكره با چيني‌ها را به‌طور مستقيم انجام خواهيم داد. وي اين مهلت را پايان ارديبهشت اعلام كرد و افزود: درحال حاضر چيزي به پايان اين مهلت باقي نمانده است. او در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه آيا قرار بود شركت‌هاي اروپايي حاضر در پروژه‌هاي ال‌.ان.جي با شركت‌هاي شرقي همكاري مشترك انجام و كار خود را ادامه دهند؟ افزود: اين مذاكرات با شركت‌هاي چيني در ادامه همان طرح است و اگر شركت‌هاي شل و رپسول وظايف خود را در اين زمينه به موقع انجام ندهند، مجبور مي‌شويم خودمان مستقيما وارد مذاكره با چيني‌ها شويم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کشف ذخایر جدید نفت و گاز در هند
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 فروردين 1388


روزنامه دانیک باسکار هند از کشف نفت و گاز در چهار منطقه واقع در ایالت شمالی «هاریانا» خبر داد. به گزارش شانا، خبرگزاری شینهوا به نقل از این روزنامه گزارش داد: مطالعات زمین شناسی احتمال وجود ذخایر گازی به میزان 15 میلیارد تن در این منطقه را نشان می دهد. دولت هند در حال حاضر درصدد است تا از شرکت های هندی و خارجی برای جستجوی ذخایر گازی در مناطق «آمبالا»، «یاموناناگار»، «کوروکشترا» و «پانچ کولا» این کشور دعوت کند.
برپایه این گزارش، شرکت ها مجاز خواهند بود تا اکتشافات نفتی و گازی خود را در منطقه ای به وسعت 1930 کیلومتر مربع انجام دهند. مدیر عامل اداره کل هیدروکربن ها وابسته به وزارت نفت و گاز طبیعی هند نیز به روزنامه «دانیک باسکار» گفت: دولت هند انتظار دارد به نتایج خوبی از حفاری ها در مناطق «وی.کی» و «سیبال» دست یابد. وی همچنین از مطالعه این مناطق در10 سال گذشته توسط این بخش از وزارت نفت هند خبر داد. این گزارش می افزاید: پیش بینی می شود «هاریانا» از پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به قطب اصلی اکتشاف نفت هند برخوردار باشد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صادرات گاز به ارمنستان اواسط اردیبهشت امسال آغاز می شود
نويسنده : نازیا کبیزی(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 فروردين 1388


مهندس رسول سلمانی با بیان این که همه مشکلات مالی و عملیاتی بین پیمانکار خط لوله صادرات گاز در خاک ارمنستان با شرکت هایون این کشور حل شده است، گفت: امیدواریم در اواسط اردیبهشت ماه تزریق گاز به این خط لوله آغاز شود. مدیر مهندسی شرکت ملی صادرات گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، اظهار داشت: بر اساس آخرین جلسه مشترک بین مسئولان شرکت ملی صادرات گاز ایران و مسئولان کشور ارمنستان، هم اکنون از لحاظ عملیاتی هیچ گونه مشکلی در مسیر خط لوله عرضه گاز ایران به ارمنستان وجود ندارد و با آماده شدن 40 کیلومتر خط لوله 28 اینچ در خاک ارمنستان این خط لوله آماده تزریق گاز است.
وی با بیان این که همه آزمایش های لازم و فنی روی خط لوله گاز صادراتی به ارمنستان با موفقیت صورت گرفته است، گفت: هم اکنون خط لوله صادرات گاز به ارمنستان در داخل کشور ما هیچ گونه مشکلی برای تزریق گاز و آغاز صادرات ندارد، از سوی دیگر گزارش های اتمام آزمایش های تکمیلی خط لوله گاز در داخل کشور ارمنستان نیز به پایان رسیده است. مهندس سلمانی با بیان این که 25 فروردین ماه سال جاری رئیس جمهوری ارمنستان به تهران سفر می کند، تصریح کرد: هم اکنون تمام سعی و تلاش ما بر این است که هر چه سریعتر مراحل باقی مانده کار برای ارسال گاز به این کشور آغاز شود به طوری که برای پیگری این موضوع روزانه بیش از دو بار با طرف های ارمنستانی تماس حاصل می شود. مدیر مهندسی شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره احتمال افزایش میزان گاز صادراتی به ارمنستان گفت: در صورتی که گاز ایران به کشور ارمنستان ارسال گردد ایران تنها از یک سوم ظرفیت خط لوله موجود بهره خواهد گرفت، از این رو حجم صادرات گاز به ارمنستان به لحاظ عملیاتی توانایی افزایش تا سه برابر را نیز دارد. وی با بیان این که کشور ارمنستان در مرحله اول روزانه 1/1 میلیون متر مکعب و در نهایت طبق قرارداد در مرحله دوم 3/3 میلیون متر مکعب گاز درخواست کرده است، گفت: به تدریج این میزان به 9 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و در صورتی که کشور ارمنستان گاز بیشتری از ایران درخواست کند خط لوله کنونی به تنهایی جواب گوی نیاز گاز ارمنستان خواهد بود. مهندس سلمانی همچنین در باره خرید گاز فاز دوم میدان گازی شاه دنیز کشور آذربایجان اظهار داشت: هم اکنون گاز این میدان گازی از سوی مسئولان کشور آذربایجان در حال بازاریابی در اروپا و آسیا است و ما هم به نوبه خود مشتری این گاز هستیم و امیدواریم با توجه به تعاملاتی که با کشور آذربایجان داریم بر سر این موضوع به توافق برسیم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قيمت جهاني نفت به سطح 49 دلار سقوط كرد
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:ایسنا) :: تاريخ:: 25 فروردين 1388


قيمت نفت در بازارهاي جهاني به سطح 49 دلار در هربشكه كاهش يافت. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ درحالي كه كارشناسان بازار با نگراني آخرين تحولات بازارهاي سرمايه‌ را پيگيري مي‌كنند، قيمت نفت در بازارهاي جهاني به روند نزولي خود ادامه مي‌دهد. بهاي نفت‌خام سبك شيرين آمريكا ـ وست تگزاس اينترمديت ـ براي تحويل در ماه مي در بازار مبادلات نفتي نيويورك (نايمكس) با 78 سنت كاهش قيمت درهربشكه به 49 دلار و 27 سنت رسيده است. قيمت نفت روز گذشته نيز با سقوطي 2.19 دلاري، به سطح 50 دلار و پنج سنت كاهش پيدا كرده‌ بود. درهمين‌حال در لندن نيز هربشكه نفت‌خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه مي با 44 سنت كاهش قيمت، معادل 51 دلار و 70 سنت دادوستد مي‌شود. قيمت نفت كه در ماه فوريه در سطح 35 دلار قرار داشت، در دو هفته گذشته در سطوحي بالاتر از 50 دلار دادوستد مي‌شد و اكنون براي نخستين بار در دوهفته گذشته، به اين سطح كاهش يافته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تركمنستان براي صادرات گاز به ايران نرخ تعيين مي‌كند
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:ایسنا) :: تاريخ:: 25 فروردين 1388


هياتي از ترکمنستان بهاي گاز را در ايران بررسي مي‌کند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هياتي از ترکمنستان از امروز سه شنبه تا شنبه 18 آوريل (29 فروردين) در ايران بهاي گاز طبيعي ترکمنستان که نيمه دوم سال 2009 قرار است به ايران تحويل داده شود را بررسي خواهد کرد. رسانه‌هاي گروهي محلي تركمنستان گزارش دادند كه سرپرستي هيات مذکور که به دستور قربانقلي بردي محمدوف - رييس جمهور ترکمنستان - عازم ايران مي‌شود را بايمراد حاج محمدوف - رييس کمپاني ‌ترکمن گاز - بر عهده خواهد داشت. به گزارش ريا نووستي، ايران بعد از روسيه دومين خريدار گاز طبيعي ترکمنستان محسوب مي‌شود. طي سال‌هاي اخير اين کشور بيش از 8 ميليارد متر مکعب گاز خريداري كرده است. در حال حاضر از حجم و بهاي گاز صادراتي ترکمنستان به ايران خبري منتشر نشده است. کارشناسان تاکيد مي‌کنند که در حاشيه مسائل معيني که در خصوص صادرات گاز در مسير شمالي (روسي) وجود دارد، مسير جنوبي (ايران) براي ترکمنستان اهميت به‌سزايي پيدا مي‌کن
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سکوی جمع آوری گازهای همراه نفت میدان های دریایی امسال نصب می شود
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 فروردين 1388


سرپرست مجتمع نفتی ابوذر از نصب سکوی جمع آوری گازهای همراه میدان های بهرگان، نوروز، سروش و ابوذر در سال جاری خبر داد. سیدمحمدرضا اکبر موسوی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: به منظور جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و جمع آوری آنها برنامه ای در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که گازهای همراه به جای سوزانده شدن در فلر از طریق خطوط لوله زیر دریایی به سکوی جمع آوری در نزدیکی سکوی ابوذر می آیند و سپس پس از نمزدایی و انجام فرآیندهای مقدماتی به تأسیسات NGL در جزیره خارگ ارسال می شوند.
اکبر موسوی با بیان این که طرح جمع آوری گازهای همراه پیشرفت مطلوبی دارد، افزود: در طرح جمع آوری گازهای همراه میدان های بهرگان، نوروز، سروش و ابوذر، طراحی و نصب سکوهای بهره برداری، اقامتی و خطوط رابط زیردریایی برای انتقال نفت و گاز بین سکوها و نیز بین سکوها و خارگ در نظر گرفته شده است و هر یک از این بخش در مراحل مختلفی از ساخت قرار دارند. به گزارش شانا، طرح جمع آوری گازهای همراه نفت میدان های دریایی، شامل سه بخش جمع آوری گازهای همراه سکوهای نفتی و تقویت فشار آنها برای ارسال به خارگ، انتقال گازهای همراه به وسیله خطوط لوله زیر دریایی و احداث واحد NGL است. عملیات لوله گذاری در مجموع 193 کیلومتر خط لوله در بخش دریایی طرح NGL خارگ در دست انجام است و در مراحل نهایی قرار دارد. با اجرای این طرح روزانه 150 تا 250 میلیون فوت مکعب گاز از میدان فروزان، 40 میلیون فوت مکعب از بهرگانسر، 13 میلیون فوت مکعب از سروش، 38 میلیون فوت مکعب از نوروز و 56 میلیون فوت مکعب گاز از سکوی ابوذر جمع‌آوری و به کارخانه NGL در جزیره خارگ انتقال می یابد، افزون بر آن، گاز میادین موجود در محدوده جزیره خارگ که حدود 300 میلیون فوت مکعب است نیز به کارخانه NGL منتقل شده و در مجموع 600 میلیون فوت مکعب گاز فرآورش خواهد شد. خط لوله 16 اینچی به طول 85 کیلومتر در فاصله بهرگانسراز طریق سکوی نوروز تا سکوی ابوذر، 26 کیلومتر خط لوله هشت اینچ از سکوی سروش به سکوی ابوذر و 72 کیلومتر خط لوله 26 اینچ از سکوی ابوذر به خارگ در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، همچنین مجموع لوله های 12و14 اینچ داخلی سکوهای اقماری ابوذر حدود 10 کیلومتر خواهد بود. پیش بینی می شود با اجرای پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت میادین دریایی، 95 درصد آلودگی منطقه ناشی از سوزاندن این گازها برطرف ‌شود، هم اکنون روزانه حدود 600 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در این منطقه سوزانده می‌شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قابلیت های عملیاتی در پایانه نفتی خارگ افزایش می یاب
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 فروردين 1388


مدیرعملیات شرکت پایانه های نفتی ایران از راه اندازی خط لوله کمکی انحرافی (by pass) روی خطوط نفت خام سنگین ورودی به مخازن این پایانه خبر داد و گفت: این خط با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 220 میلیون ریال راه اندازی شد. محمد کاظم نیکنام در گفت و گو با خبرنگار شانا هدف از احداث خط لوله کمکی انحرافی (by pass) را افزایش قابلیت عملیاتی در پایانه نفتی خارگ اعلام و تصریح کرد: با احداث خط لوله یاد شده، بخشی از مشکلات ناشی از عدم امکان انجام هر گونه تعمیرات روی خطوط لوله نفت خام ورودی به مخازن خارگ رفع خواهد شد.
وی با بیان این که خطوط لوله نفت خام ورودی به جزیره خارگ به دلیل قدمت زیاد به کانون بحران تبدیل شده بود، افزود: بر این اساس انجام هر گونه تعمیرات به دلیل نگرانی از بابت قطع یا کاهش شدت جریان نفت خام ورودی به جزیره خارگ تقریباً غیرممکن شده بود که با طراحی و احداث خط کمکی جایگزین (by pass) به طول 220 متر، این نگرانی برطرف و انجام بازرسی های دوره ای و یا تعمیرات مورد نیاز به راحتی امکان پذیر شده است. مدیر عملیات شرکت پایانه های نفتی ایران یادآور شد: پروژه احداث خط لوله کمکی جایگزین از سوی مدیریت امور فنی شرکت پایانه های نفتی و درمدت زمان چهار ماه با به کار گیری پیمانکار داخلی و با سرعت و کیفیت بسیار مطلوب انجام شد. بر پایه این گزارش، در میان بیست پایانه بزرگ نفتی جهان، خارگ از نظر حجم و دقت در عملیات بارگیری و ذخیره سازی فعال ترین پایانه به شمار می آید و هم اکنون توان پهلودهی همزمان 9 نفتکش با ظرفیت های گوناگون را دارد. وجود مخازن ذخیره سازی نفت با ظرفیت های میلیونی، این قابلیت را به پایانه خارگ بخشیده است که روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت به مشتریان تحویل دهد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران میدان گازی یولاتان ترکمنستان را توسعه می دهد
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 فروردين 1388


مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکرات جدید دو کشور به منظور سرمایه گذاری ایران در توسعه میدان گازی یولاتان در کشور ترکمنستان خبرداد. مهندس سیدرضا کسایی زاده در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: با توجه به تفاهم نامه روسای جمهور ایران و ترکمنستان درسال گذشته مبنی بر توسعه همکاری در بخش انرژی و گفت و گوهای پیشین هیئت ترکمنی برای توسعه میدان یولاتان، دور جدیدی از مذاکره با مقام های انرژی این کشور آغاز شده است که تلاش می شود به نتیجه و توافق نهایی در این زمینه منجر شود.
وی تصریح کرد: در این دور از گفت و گو ها که امروز انجام خواهد شد، درباره مسائل فنی و عملیاتی مربوط به توسعه این میدان، همچنین موضوع قطع گاز ترکمنستان بحث و تبادل نظر خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران تصریح کرد: یکی از سیاست های مهم جمهوری اسلامی ایران در وزارت نفت تعامل های تجاری و اقتصادی در زمینه های سوآپ نفت و گاز، واردات و صادرات گاز و سرمایه گذاری و توسعه میدان های مشترک با همسایگان خود است، از این رو با وجود این که ایران توانایی تامین گاز مصرفی منطقه شمال کشور را دارد خواهان ارتباط نزدیک با کشورهایی نظیر ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه است. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اظهار داشت: با توجه به این که قیمت قبلی توافق شده گاز وارداتی از ترکمنستان تا جولای سال 2009 (تیر ماه سال 1388) است، از این رو لازم است که چند ماه آینده با مسئولان ترکمنستان درباره قیمت جدید گاز خریداری شده توافق شود. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با تاکید بر این که گاز وارداتی از ترکمنستان تامین کننده پنج درصد از نیاز گازی ایران در منطقه شمال کشور است، گفت: روزانه بیش از 75میلیون متر مکعب گاز از میدان های گازی مانند خانگیران و پارس جنوبی در منطقه شمال غربی کشور مصرف می شود، از سوی دیگر با اقدام های گسترده شرکت ملی گاز ایران در زمینه احداث خطوط لوله جدید و رساندن گاز بیشتر به این منطقه ایران می تواند به تنهایی گاز مصرفی منطقه شمال غربی کشور را تامین کند. کسایی زاده گفت: بر اساس قرارداد و الحاقیه میان ایران و ترکمنستان، سالانه 14 میلیارد متر مکعب گاز به ایران تحویل خواهد داد که تاکنون این میزان گاز به دلایل مختلف از هشت میلیارد متر مکعب در سال تجاوز نکرده است و در این دور از مذاکرات جدید با مسئولان ترکمنستانی درباره این موضوع نیز مذاکره خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ثبات نسبی در معاملات امروز بازار آسیا
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 فروردين 1388


بهای نفت خام در معاملات امروز بازار آسیا نیز با اندکی کاهش، در حدود بشکه ای 49 دلار باقی ماند. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس از سنگاپور، به دنبال کاهش پیش بینی نشده خرده فروشی در آمریکا در ماه گذشته میلادی که نشان از ادامه کاهش تقاضای نفت خام به دلیل رکود اقتصاد جهانی داشت، بهای نفت خام در معاملات امروز (26 فروردین) بازار آسیا اندکی کاهش یافت و در حدود 49 دلار برای هر بشکه باقی ماند.
بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه مه در داد و ستدهای اواسط امروز معاملات الکترونیک بازار آسیا، 21 سنت کاهش یافت و به بشکه ای 49 دلار و 20 سنت رسید. این نوع نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (25 فروردین) با 64 سنت کاهش به بشکه ای 49 دلار و 41 سنت رسیده بود. همچنین بهای نفت خام برنت دریای شمال با 23 سنت کاهش، بشکه ای 52 دلار و شش سنت معامله شد. بر پایه این گزارش، وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته (25 فروردین) اعلام کرد که میزان خرده فروشی در مارس گذشته 1/1 درصد کاهش یافته است که فاصله زیادی با پیش بینی تحلیلگران در باره افزایش این رقم داشت. این کاهش بیشترین میزان در مدت سه ماه گذشته بوده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ر سال 87 :تولید بیش از 1/1 میلیارد بشکه نفت در مناطق نفت خیز جنوب
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 فروردين 1388


مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: سال گذشته در مجموع بیش از یک میلیارد و 125 میلیون و 700 هزار بشکه نفت در مناطق نفت خیز جنوب تولید شده است. مهندس علی آغاجریان در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: در سال گذشته با توجه به کاهش تکلیفی اعمال شده در حدود 38 میلیون بشکه، مقدار تولید نفت خام تا سقف یک میلیارد و 163 میلیون بشکه نفت قابل افزایش بود.
وی افزود: این میزان تولید نفت مطابق برنامه های مهندسی و با توجه به مطالعات مهندسی مخازن و انجام تعمیرات اساسی محقق شده است ضمن این که با انجام تعمیرات اساسی در واحدهای عملیاتی در سال گذشته علاوه بر جبران کاهش تولید، میزان تولید نفت خام نیز تثبیت شد. آغاجریان تصریح کرد: عدم انجام تعمیرات اساسی، احتمال بروز مشکلات برای مخازن، خطوط انتقال، توربین ها، کمپروسورها و سایر تجهیزات مهم دور از انتظار نبود، که یقینا موجب توقف بخش عمده ای از تولید نفت می شد. وی ادامه داد: در طول سال گذشته همچنین 25 میلیارد و 478 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز همراه، یک میلیارد و 505 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز میدان ژوراسیک و همچنین یک میلیارد و 308 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز گنبدی از میادین مناطق نفت خیز جنوب شامل میادین اهواز، مارون، آغاجاری، گچساران، پارسی و کرنج، پازنان، منصوری، رگ سفید، بی بی حکمیه و سایر میادین نفتی و گازی تولید شده است. آغاجریان اظهار داشت: به منظور بهره ‌برداری صحیح از منابع نفت و گاز در جهت تحقق اهداف وزارت نفت، مجموعه کارکنان مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب با تلاش شبانه‌ روزی و تکیه بر توان و تجربه ارزشمند خود، روند تولید نفت خام در حوزه های عملیاتی پنج گانه گچساران، آغاجاری، کارون، مارون و مسجد سلیمان را در طول سال گذشته، کنترل و نظارت کردند. وی، بهره‌ برداری صیانتی از مخازن و منابع نفت وگاز با استفاده از فناوری های نوین، شکوفائی توانمندی‌های مهندسی در زمینه تولید، آموزش و افزایش انگیزه کارکنان در تمام سطوح سازمانی و ترویج نظام مشارکت، رعایت قوانین بهینه ‌سازی تاسیسات فرآورشی متناسب با نیازهای برنامه شده، پیگیری مقابله با آلودگی های زیست محیطی، کاهش حوادث و کنترل عوامل زیان‌آور در محیط کار، بهبود مستمر عملکرد سازمان مبتنی بر نظام مدیریت یکپارچه و بهینه‌سازی مصرف انرژی همراه با کاهش شدت انرژی در تمام بخش‌های تابعه را از جمله اهداف مهم مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب برای تولید نفت خام برشمرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قرارداد اجرای چهار فاز پالایشگاهی پارس شمالی بزودی منعقد می شود
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 26 فروردين 1388


مصطفی سالاری از انعقاد قرارداد اجرای چهار فاز پالایشگاهی پارس شمالی در آینده نزدیک خبر داد. مدیر منطقه پارس شمالی شب گذشته (سه شنبه 25 فروردین) در حاشیه شورای اداری شهرستان دشتی استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار شانا در بوشهر یادآور شد: قرارداد ساخت یک طرح بزرگ گاز طبیعی مایع (LNG ) نیز در شهرستان دشتی استان بوشهر با یک شرکت چینی منعقد شده که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.
وی تصریح کرد: حوزه پارس شمالی در زمینی به وسعت 10هزار هکتار در مرکز استان بوشهر واقع در شمال عسلویه اجرا می شود که سه هزار و 400هکتار آن در محدوده ساحلی این استان قرار دارد. سالاری با بیان این که کار مطالعات پارس شمالی و تملک اراضی آن به پایان رسیده است، افزود: صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی پارس شمالی در زمینی به طول 90 کیلومتر احداث خواهد شد؛ ضمن این که برای دسترسی به پارس شمالی عملیات اجرایی آزاد راه بوشهر - دیر به زودی آغاز می شود و چند فاز آن نیز به مناقصه گذاشته شده است. وی ادامه داد: دو پروژه راه سازی دیگر شامل آزاد راه دولت آباد به زیارت و دو راه ارتباطی از ساحل به شهرستان دشتی نیز در دست مطالعه است که با اتمام این مطالعات مقدمات کار برای اجرایی شدن این دو پروژه مهم نیز انجام خواهد شد. معاون سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و مدیر پارس شمالی یادآور شد: مجموعه فعالیت های انجام شده در حالی با جدیت ادامه دارد که کار مطالعات احداث راه آهن بوشهر به پارس شمالی نیز در حال انجام است که این راه آهن تا بندر امام ادامه خواهد یافت ضمن این که کار مطالعات دهکده نفت شامل بخش های مسکونی، فرهنگی، ورزشی در شهرستان دشتی نیز آغاز شده است. سالاری با اشاره به وضعیت نیروهای شاغل در منطقه پارس شمالی گفت: تعداد نیروی شاغل در عملیات اجرایی منطقه پارس شمالی 60 هزار نفر است که باعث اشتغالزایی بخش عمده ای از نیروی کار استان بوشهر و رفع مشکل بیکاری این منطقه می شود. وی تصریح کرد: با انجام مجموعه فعالیت های یاد شده و برنامه های توسعه ای، منطقه پارس شمالی طبق برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک، به محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش های بالادستی، میان دستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی قرار می گیرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آلمان به دنبال خريد گاز ايران*
مدير مركز ديسپچينگ شركت ملي گاز خبر داد:
توافق با بايرن گاز آلمان براي مشاركت در بخش پايين‌دستي گاز

نويسنده : نازیا کبیری(منبع:ایسنا) :: تاريخ:: 26 فروردين 1388
مشارکت دو شرکت ملي گاز ايران و بايرن آلمان در زمينه تجهيزات سي.ان.جي، صنايع پايين‌دستي گاز و به‌ويژه در پالايشگاه‌هاي گازي ازجمله مهم‌ترين محورهاي توافق‌نامه مشاركت دو شركت است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حسن تربتي - مدير مرکز هماهنگي و نظارت بر توليد، انتقال و توزيع (ديسپچينگ) شركت ملي گاز ايران، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين توافق‌نامه در حاشيه نشست دو روزه كميته بازاريابي اتحاديه بين‌المللي گاز (IGU) در هفته گذشته در تهران، امضا شده است.
* * بايرن به دنبال خريد گاز از ايران است
وي با تاكيد بر اين‌كه شرکت بايرن گاز آلمان به دنبال خريد گاز طبيعي از ايران در بلندمدت است، افزود: اين شرکت قصد دارد يک نمايندگي در تهران تاسيس کند. بايرن گاز يکي از شرکت‌هاي گازي است که در کشور آلمان در بخش هاي خريد، فروش و انتقال گاز طبيعي فعاليت مي‌کند.
گفتني است، نشست دو روزه كميته بازاريابي اتحاديه بين‌المللي گاز طي روزهاي 20 و 21 فروردين ماه در تهران برگزار شد كه اعضاي خارجي از كشورهاي آلمان، نروژ، هلند، يونان، چك، كرواسي، فنلاند و سوئيس بودند.
اتحاديه بين‌المللي گاز يك سازمان غيرانتفاعي جهاني است كه در سوييس به ثبت رسيده و هدف اين اتحاديه ارتقاي سطح فن‌آوري و رشد اقتصادي در صنعت گاز است. اين اتحاديه با بسياري از سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي همكاري و مشاركت نزديك دارد و تمام ابعاد صنعت گاز شامل اكتشاف، توليد، انتقال و سيستم‌هاي توزيع و مصرف گاز را بررسي مي‌كند. در حال حاضر اين اتحاديه فعاليت‌هاي خود را در 10 كميته در سراسر جهان پيگيري مي‌كند كه يكي از كميته‌هاي آن، كميته بازاريابي گاز است.
اعضاي كميته‌هاي IGU براي دوره‌هاي سه ساله و از كشورهاي مختلف مرتبط با صنعت گاز انتخاب مي شوند و هر شش ماه يك بار جلسه كارشناسي تشكيل مي‌دهند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آشنایی ایرانیان مقیم خارج از کشور با فرصت های سرمایه گذاری در عسلویه
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 فروردين 1388
شرکت کنندگان در همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور با حضور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و بازدید از طرح های عظیم پالایشگاهی و پتروشیمی آن، از نزدیک با فرصت های سرمایه گذاری و شیوه های مشارکت در پیش برد طرح های صنایع نفت،گاز و پتروشیمی کشور آشنا شدند. به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، بیش از 200 نفر از سرمایه گذاران، مدیران و مشاوران ایرانی واحدهای معتبر صنعتی و تجاری سراسر دنیا که در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور شرکت کرده اند، در سفری یک روزه به عسلویه، با ویژگی های میدان گازی پارس جنوبی، طرح های راه اندازی شده، در حال ساخت و در دست مطالعه و همچنین شیوه های مشارکت در حوزه های صنعتی، فنی و تأمین مالی این پروژه ها آشنا شدند.
میهمانان همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور از پالایشگاه طرح توسعه فازهای 6، 7 و 8 و پالایشگاه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی بازدید کرده و با حضور در منظرگاه این فازها، از نزدیک با ویژگی های پروژه های پارس جنوبی آشنا شدند، در هر یک از این بازدیدها نیز توضیح های لازم از سوی مدیران و کارشناسان طرح ها در اختیار حاضران قرار گرفت. در ادامه این برنامه، مراسم پرسش و پاسخ و ارائه توضیح های لازم در باره روش های سرمایه گذاری، نرخ بازگشت سرمایه، تسهیلات قانونی، معافیت های مالیاتی و تضمین های ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران برای حاضران برگزار شد. بازدید از خلیج زیبای نایبند، بندر سیراف و حضور در بندرگاه صادرات محصولات پتروشیمی پایان بخش این سفر یک روزه بود. میهمانان همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور با ابراز شادمانی از پیشرفت های ایران اسلامی،‌ اعلام کردند که با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد جهانی، خواهان مطالعه و بررسی بیشتر برای امکان سنجی حضور در پیش برد پروژه های این منطقه هستند. شرکت نفت و گاز پارس مسئولیت‌ توسعه‌ تمامی‌ فازهای‌ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی و توسعه‌ میدان‌ های گازی‌ پارس‌ شمالی، گلشن‌ و فردوسی‌ را در خلیج فارس بر عهده دارد و هدف از توسعه هر فاز پارس جنوبی، تولید روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده و 40 هزار بشکه میعانات گازی و استحصال یکهزار و 500 تن گاز مایع و یکهزار و 500 تن اتان در هر روز با سرمایه گذاری بیش از 7/1 میلیارد یورو است که با توجه به قیمت های کنونی، بازگشت سرمایه اولیه، طی دو سال انجام خواهد شد. همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور از روز سه شنبه (25 فروردین) به مدت سه روز در سالن اجلاس سران با حضور مقام های لشکری و کشوری و صدها تن از ایرانیان فعال مقیم خارج از کشور برگزار شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اوپک: تقاضای نفت بیش از پیش کاهش می یابد
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 فروردين 1388
اوپک روز چهارشنبه پیش بینی های قبلی خود را در مورد میزان تقاضای نفت جهان باز هم تغییر داد و کاهش مصرف را عامل بروز فشار بر بهای نفت ظرف ماه های آینده دانست. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از وین، در جدیدترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) آمده است: انتظار می رود بازار نفت همچنان از تردیدهای موجود در چشم انداز اقتصادی، کاهش تقاضا و مازاد عرضه قابل توجه، تحت فشار باشد. این گزارش می‌افزاید: نظارت دقیق بازار پیش از برگزاری نشست ماه مه اوپک ضروری است. انتظار می رود برخی از اعضای اوپک به منظور حمایت از قیمت‌های نفت خام، پیشنهاد کاهش بیشتر تولید این سازمان را ارائه دهند.
در این گزارش آمده است: در پی شدت یافتن بحران جهانی اقتصاد، حجم تقاضای نفتی هر روزه کاهش بیشتری می یابد که این امر منجر به کاهش دوباره 400 هزار بشکه ای پیش بینی های اوپک در مورد تقاضای روزانه نفت جهان در سال جاری شد. بر اساس پیش‌بینی اخیر این سازمان، تقاضای جهانی نفت در سال 2009، با کاهش یک میلیون و 370 هزار بشکه‌ای یا 6/1 درصد مواجه خواهد شد. گفتنی است در گزارش ماه مارس اوپک، این سازمان برآورد کاهش روزانه یک میلیون و 10 هزار بشکه‌ در سال 2009 کرده بود. اوپک می‌افزاید: تقاضای جهانی نفت پیش از این متاثر از افزایش تقاضای فصلی بوده است که در حال حاضر هیچ افزایشی را در بر نداشته است و بیشتر دچار کاهش شده است. سید محمد علی خطیبی نماینده ایران در اوپک نیز اوایل این هفته گفت اگر میزان تقاضای نفت در آینده هم رو به کاهش باشد، سازمان اوپک دوباره از تولید خود خواهد کاست. خطیبی در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: اگر تقاضا تا زمان نشست آتی اوپک، رو به کاهش باشد، کاهش بیشتر تولید نفت دور از انتظار نیست. گفتنی است نشست آتی اوپک 28 ماه مه در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد. اوپک از سپتامبر سال گذشته تاکنون، سهمیه تولید نفت خود را با کاهش روزانه چهار میلیون و 200 هزار بشکه، 24 میلیون و 840 هزار بشکه در روز تعیین کرده است که این کمترین میزان تولید از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 است. غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، یکشنبه گذشته (23 فروردین) گفت، کاهش تولید نفت اوپک از افت بیشتر قیمت‌ها در چند ماه گذشته جلوگیری کرده است. ایران به عنوان دومین تولید کننده عمده نفت اوپک، قیمت نفت بین 75 تا 80 دلار در هر بشکه را قیمت مناسب می‌داند. بهای نفت در جولای گذشته به بیشترین میزان رسید و بشکه‌ای 147 دلار معامله شد اما قیمت سالجاری این ماده بین 40 تا 55 دلار در نوسان بوده است. سازمان اوپک پیشتر اعلام کرده بود که بهای نفت 75 دلار در هر بشکه بهای مناسبی برای ادامه سرمایه گذاری در بخش اکتشاف و تولید است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری صنعت نفت در سال 88
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 فروردين 1388
مهندس غلامحسین نجابت گفت: در حالی از برنامه پنج ساله چهارم توسعه چهار سال می گذرد که در این مدت 60 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه گذاری شده و پیش بینی می شود طی یک سال باقیمانده 10 میلیارد دلار دیگر در این صنعت سرمای گذاری شود. مشاور ارشد وزیر نفت در طرح های توسعه ای در گفت و گو با خبرنگار شانا، افزود: ارزیابی های آینده نشان می دهد برای جبران کاستی های سرمایه گذاری در برنامه پنج ساله چهارم، می بایست 30 میلیارد دلار فراتر از برنامه موجود در پنج ساله پنجم سند چشم انداز در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری صورت گیرد.
وی با بیان این که در مجموع 70 میلیارد دلار در برنامه پنج ساله چهارم سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: این میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت تنها 70 درصد برنامه های تعیین شده در برنامه پنج ساله چهارم سند چشم انداز بیست ساله کشور است. مهندس نجابت ادامه داد: بر اساس برآورده های صورت گرفته در اوایل سند چشم انداز 20 ساله برای رسیدن به اهداف مورد نظر می بایست در مجموعه در صنعت نفت کشور 472 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که از این میزان برای برنامه پنج ساله چهارم 102 میلیارد دلار منظور شده است. وی با بیان این که برای پیشرفت در اجرای اصل 44 در کشور می بایست تصمیم های گرفته شده در دولت و کشور مطابق با قوانین موجود در آیین نامه خصوصی سازی باشد، گفت: به عنوان مثال در حالی که چندی پیش مجتمع پتروشیمی کرمانشاه با 60 هزار نفر سهام دار مردمی پس از هفت سال به مرحله تولید رسید، در سال گذشته هیئت دولت برای محصولات این واحد قیمت یارانه ای تعیین کرد، از این رو این امر باعث می شود که سرمایه گذاران برای حضور در پروژه های تولیدی کشور با تامل بیشتر تصمیم گیرند و این موضوع به هیچ وجه به نفع کشور نیست. مشاور ارشد وزیر نفت در طرح های توسعه ای درباره عدم رعایت قواعد لازم برای استفاده از مزایای خصوصی سازی در صنایع کشور ادامه داد: از ابتدای اجرای قانون اصل 44 در کشور تاکنون تنها 37 هزار میلیارد تومان سهام سازمان ها و شرکت های دولتی واگذار شده است که از این میزان 23 هزار میلیارد تومان متعلق به سهام عدالت، هفت هزار میلیارد تومان برای رفع دیون دولت به سازمان های دولتی و از هفت هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز چهار هزار میلیارد تومان به شرکت های دولتی واگذار شده ست و در اصل تنها سه هزار میلیارد تومان معادل هشت درصد از مجموع واگذاری ها توسط بخش خصوصی واقعی جذب شده است. وی گفت: از آن جایی که شرکت های موجود در صنعت نفت دارای ارزش زیاد و فناوری های روز دنیا هستند می بایست حساسیت بیشتری برای واگذاری آنها به بخش خصوصی اعمال شود. مهندس نجابت با بیان این که نباید خصوصی سازی را با واگذاری اشتباه بگیریم، گفت: یک واحد تولیدی زمانی می تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد که اداره آن در دست بخش تخصصی و سهام داران آن باشند بنابراین برای اجرای خصوصی سازی که لازمه حیات صنعت نفت است باید دقت نظر بیشتری صورت بگیرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
شناسایی دو مخزن ذخیره سازی گاز به ظرفیت32میلیارد متر مکعب در غرب کشور
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 فروردين 1388


مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران با تاکید برگستردگی فعالیت های اکتشافی و بررسی 200مخزن درسال گذشته از شناسایی دومخزن ذخیره سازی گاز به ظرفیت32 میلیارد مترمکعب در غرب کشور خبرداد. مسعود سامی وند درگفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که در سال گذشته بیش از 200 مخزن ذخیره سازی گازطبیعی از انواع مختلف هیدروکربوری،گنبد نمکی و سفره های آب زیر زمینی در سراسر کشور مورد بررسی قرارگرفته است، افزود: از این تعداد 92 مخزن در غرب کشور قرار دارد که نیتجه مطالعات درباره دو مخزن «باباقیر و بانکول» در استان ایلام برای ذخیره سازی مثبت بوده است.
وی با بیان این که این دو مخزن در محدوده شرکت نفت مناطق مرکزی قرار دارند، تصریح کرد: با توجه به نتیجه مطالعات و دستور وزیر نفت مبنی بر شتاب بخشیدن فعالیت ها در مخازن بایا قیر و بانکول گفت: هم اکنون همکاری های مشترکی میان شرکت ذخیره سازی گاز ایران با شرکت نفت مناطق مرکزی درجهت بهره برداری سریع تر از این مخازن آغاز شده است. مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران گفت: در کنار دیگر فعالیت های شرکت ملی گاز ایران، انتظار می رود با بهره برداری از این مخازن و ذخیره سازی گاز درآنها ، استان های غربی کشور (ایلام، همدان، کرمانشاه و کردستان) نیز از نظر تامین گاز در شرایط بهتر و پایدارتری قرار گیرند. وی همچنین از شناسایی مخزن ذخیره سازی گاز «مختار» در استان کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و افزود: مطالعات انجام شده روی این مخزن در شهرستان یاسوج نشان می دهد مخزن مختار از ظرفیت شش میلیارد مترمکعب گازطبیعی برای ذخیره سازی برخوردار است و می توان از آن روزانه 40 تا 50 میلیون گاز برداشت کرد. وی افزود: به دلیل بالا بودن حجم ذخیره گازطبیعی دراین مخزن می توان انتظار داشت که با بهره گیری از آن بتوان در شرایط بحران علاوه بر تامین گاز استان کهگیلویه و بویر احمد، گاز مورد نیاز استان های فارس و اصفهان را نیز تامین کرد. سامی وند گفت: هم اکنون سه مخزن بابا قیر، بانکول و مختار در مرحله مطالعات پس از شناسایی (لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی، برآورد هزینه نصب تاسیسات و تجهیزات) قرار دارند و تاکنون سرمایه گذاری خاصی روی این مخازن صورت نگرفته است. مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازایران با بیان این که در20سال گذشته تنها چهار مخزن شناسایی و بررسی شده اند، بر گستره فعالیت های ذخیره سازی گازطبیعی در مخازن زیرزمینی تاکید کرد و تصریح کرد: با توجه به سابقه کوتاه شرکت ذخیره سازی گاز درایران، تنها درسال گذشته 200 مخزن از انواع مختلف، بررسی شده اند که این مهم نشانگر تلاش برای تحقق سیاست های شرکت ملی گاز ایران برای عرضه مطمئن گاز به مشترکان است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش 5/4 دلاری میانگین بهای نفت سنگین ایران در ماه مارس
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 29 فروردين 1388


اوپک گزارش داد میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک در مارس 2009 نسبت به ماه پیش، بشکه ای بیش از چهار و نیم دلار افزایش یافت. به گزارش شانا، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: میانگین بهای نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک در مارس 2009 به هر بشکه 44 دلار و 52 سنت رسید که در مقایسه با قیمت میانگین ماه پیش از آن (فوریه 2009)، هر بشکه چهار دلار و 61 سنت افزایش نشان می دهد.
میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در فوریه سال جاری میلادی، هر بشکه 39 دلار و 91 سنت بود. اوپک در گزارش ماه جاری میلادی (آوریل) خود می افزاید: تولید نفت خام ایران در مارس 2009 با روزانه هشت هزار و 700 بشکه کاهش نسبت به ماه پیش از آن، به روزانه سه میلیون و 663 هزار بشکه رسید. تولید نفت خام ایران در فوریه 2009 سه میلیون و 672 هزار بشکه در روز بود. همچنین کل تولید نفت خام سازمان اوپک در ماه مارس سال جاری به میانگین روزانه 27 میلیون و 904 هزار بشکه رسید که 145 هزار و 500 بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن کاهش نشان می دهد. این در حالی است که در دوره مورد بررسی، همه کشورهای عضو این سازمان به جز عراق و آنگولا تولید خود را کاهش داده اند. کل تولید سازمان اوپک به غیر از کشور عراق، به 25 میلیون و 567 هزار بشکه در روز در مارس 2009 رسید که 170 هزار و 300 بشکه در روز نسبت به فوریه 2009 کاهش نشان می دهد. بنابراین گزارش، عربستان سعودی مقام نخست تامین کنندگان نفت خام ژاپن را در فوریه 2009 با 7/28 درصد سهم به خود اختصاص داد که نسبت به 9/29 درصد ماه قبل از آن کاهش نشان می دهد. امارات متحده عربی نیز با 9/20 درصد، دومین تامین کننده نفت خام ژاپن بود. سهم ایران به عنوان سومین عرضه کننده نفت خام به ژاپن از 5/13 درصد در ماه ژانویه به 2/13 درصد در ماه فوریه 2009 کاهش یافته است. در گزارش ماه مارس اوپک همچنین آمده است: ایران در تامین نفت خام چین در فوریه 2009 سهم کمتری را نسبت به ماه ژانویه به خود اختصاص داد و 3/16 درصد از نیاز نفت خام کشور چین را در این مدت تامین کرد، اما پس از عربستان سعودی و پیش از کشور آنگولا، دومین عرضه کننده نفت خام به چین در فوریه گذشته بود. آنگولا که پیش تر دومین تامین کننده نفت خام چین بود، با 8/10 درصد سهم، رتبه سوم عرضه کنندگان نفت به این کشور بزرگ مصرف کننده را به خود اختصاص داد. سهم این کشور در فوریه 2009، 1/17 درصد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صدور سالانه حدود 950 ميليون بشکه نفت از پايانه خارگ
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:ایسنا) :: تاريخ:: 29 فروردين 1388


سالانه بين 900 تا 950 ميليون بشکه نفت خام از طريق پايانه خارگ صادر يا سوآپ مي‌شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موسي سوري - مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران- با بيان اين مطلب اظهار کرد: در هر شرايطي ميزان نفت صادراتي با پايبندي نسبت به تعهدات كشور به اوپک از نظر ميزان سهميه‌ها انجام مي‌شو
وي مديريت کنوني کليه مخازن نفت خام کشور را مطابق آخرين تکنولوژي‌هاي دنيا و از طريق کنترل نرم‌افزاري از راه هاي دور دانست و افزود: براساس برنامه، عمليات ساخت يک ميليون مخزن تا پايان سال جاري و تا حدود پنج ميليون بشکه ذخيره‌سازي تا پايان سال 1390 تکميل مي‌شود که به اين ترتيب ظرفيت کل ذخيره‌سازي نفت خام کشور به حدود 29 ميليون بشکه خواهد رسيد. به گفته او بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله بايد تا سال 1404 ظرفيت ذخيره‌سازي نفت خام کل کشور به 31 ميليون بشکه برسد. * * ساخت 5 ميليون بشکه ظرفيت جديد ذخيره‌سازي نفت در جزيره خارگ سوري با اعلام خبر آغاز عمليات ساخت پنج ميليون بشکه ظرفيت جديد ذخيره سازي نفت در جزيره خارگ خاطرنشان کرد: هم اکنون مطالعات و طراحي چهار ميليون بشکه مخزن ذخيره‌سازي تکميل شده و عمليات اجرايي با پيشرفت مناسبي پيش مي‌رود. وي همچنين تاکيد کرد: طي چهار سال گذشته حتي يک دلار بابت هزينه جريمه تاخير تحويل نفت خام (دموراژ) به نفتکش‌ها پرداخت نشده و از مهم‌ترين برنامه‌هاي شرکت ملي نفت در پايانه نفتي خارگ نيز افزايش ظرفيت ذخيره سازي با ايجاد مخازن جديد نفت خام است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرمايه‌گذاري 3ميليارد دلاري هند در يك ميدان گازي ايران
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:ایسنا) :: تاريخ:: 29 فروردين 1388
شركت نفت‌وگاز هند (ONGC) از قصد خود براي سرمايه‌گذاري بالغ بر سه ميليارد دلاري در يك ميدان گازي ايران خبر داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت او.ان.جي.سي هند قصد دارد سه ميليارد دلار در ميدان گازي فرزاد ايران سرمايه‌گذاري كند.
اين شركت هندي طرح خود را به براي استخراج 1.1 ميليارد فوت مكعب گاز از منطقه و تبديل آن به گازطبيعي مايع براي صادرات، به دولت ايران ارائه كرده است و انتظار مي‌رود كه به‌زودي اين طرح مورد تاييد قرار گيرد. ميدان گازي فرزاد بخشي از بلوك فارسي است كه مسئوليت اجراي پروژه آن به عهده شركت‌هاي هندي است. هندوستان پيش‌تر به دليل برخي اختلافات نظر درخصوص قيمت گاز صادراتي، خود را از پروژه صادرات گاز ايران در خط لوله صلح منفك كرده بود؛ هرچند كه برخي از صاحبنظران اين تصميم را تحت فشارهاي آمريكا ارزيابي مي‌كردند. براساس گزارش پايگاه خبري تلگراف هند، به نظر مي‌رسد كه با نرم‌تر شدن مواضع آمريكا در قبال ايران، هندي‌ها كه در رقابت با چين به دنبال يافتن منابع انرژي متعدد هستند، فعاليت‌هاي خود را در ايران گسترش دهند.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی از روز سه شنبه هفته آینده (نخستین روز اردیبهشت سال جاری) با حضور دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، مهندس غلامحسین نوذری، وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت به مدت پنج روز گشایش خواهد یافت.سیدضیاء الدین نورالدینی ادامه داد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نام گذاری سال جاری به نام سال «اصلاح الگوی مصرف » مهم ترین شعار برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی امسال «از تلاش شما برای صرفه جویی سپاسگزاریم» انتخاب شده است.وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه، استفاده از فرصت ها و تعامل با شرکت های داخلی و خارجی، تعامل با تولیدکنندگان در زمینه نفت و انرژی با حضور مدیرعامل های چهار شرکت اصلی صنعت نفت و شرکت های تابعه و آشنایی عموم مردم با صنعت یکصد ساله نفت ایران است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در باره حضور شرکت های داخلی و خارجی در نمایشگاه نفت امسال گفت: بر اساس آمار ستاد اجرایی برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، تا کنون 811 شرکت داخلی و 453 شرکت خارجی از 33 کشور جهان در پنج قاره، متقاضی حضور در این نمایشگاه شده اند و در روزهای باقیمانده نیز حضور چند کشور دیگر قطعی خواهد شد.نورالدینی با اعلام رشد بیش از 25 درصدی حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه نفت ایران در قیاس با سال گذشته تاکید کرد: استقبال گسترده شرکت های بزرگ اروپایی و منطقه ای برای حضور در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، بیانگر شکستن تحریم ها و محدودیت هایی است که برای کشورمان ایجاد شده و این نیز در روزهای برگزاری نمایشگاه به خوبی نمایان خواهد شد.
وی افزود: تنها از کشور آلمان 90 شرکت مطرح و فعال در صنعت نفت حضور یافته اند که این موضوع بیانگر اهمیت ویژه صنعت نفت ایران برای شرکت های خارجی است.وی افزود: از آنجا که با وجود اعمال تحریم ها برضد ایران، بیش از 70 درصد از نیاز بخش های گوناگون صنعت نفت ایران به وسیله شرکت ها و نیروهای متخصص داخلی تامین می شود، نشان دادن این توانمندی ها در نمایشگاه بین المللی نفت امسال ضروری است.نورالدینی تصریح کرد: احتمال دارد در روزهای برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی تفاهمنامه هایی با شرکت های خارجی و داخلی نیز منعقد شود.مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در باره فضای در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه توضیح داد: 7 هزار و 904 متر مربع فضای باز و 22 هزار و 204 مترمربع فضای مسقف برای برگزاری غرفه از سوی شرکت های داخلی و خارجی در سالن های متعدد نمایشگاه و محوطه باز تعیین شده است.وی افزود: در نظر گرفتن طرح های متنوع و افزایش سطح کیفی نمایشگاه نسبت به 13 دوره گذشته، یکی از مهم ترین برنامه های مورد نظر در برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی سال جاری است.
مدیر چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در باره برنامه های جانبی نمایشگاه نفت امسال اظهار داشت: نام گذاری یکی از روزهای برگزاری نمایشگاه با عنوان روز «نفت و خانواده»، دعوت از حضور اقشار گوناگون جامعه در این روز، برگزاری جشن یکصد سالگی صنعت نفت ایران برای عموم مردم، هماهنگی با مدارس و دانشگاه های تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، همدان و سایر استان های کشور برای حضور دانش آموزان و دانشجویان با هدف آشنایی با صنعت نفت کشور، از جمله مواردی است که در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی شاهد آن خواهیم بود.وی افزود: علاوه بر حضور و معرفی شرکت های داخلی و خارجی از سوی مدیران و کارشناسان آنها، همایش های جانبی با موضوع های اصلی صنعت نفت ایران برگزار خواهد شد.نورالدینی تصریح کرد: مدیران ارشد صنعت نفت و سازمان های مرتبط با نفت نیز در کنفرانس های مطبوعاتی به پرسش های خبرنگاران حوزه های نفت، انرژی و اقتصاد پاسخ می دهند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توسعه فازهای 9 و 10 باصرف 90 میلیون نفر ساعت کار در بخش خشکی
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 31 فروردين 1388


مهندس رکن الدین جوادی توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را به دانشگاهی توصیف کرد که با صرف 90 میلیون نفر ساعت کار در بخش خشکی به ثمر نشسته است. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت (اویک) 29 فروردین در مراسم تقدیر از پیمانکاران پروژه توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، نقطه بارز اجرای این پروژه را ایرانی بودن آن خواند و گفت: این پروژه به عنوان بزرگ ترین پروژه ایرانی و با مدیریت ایرانی راه اندازی شده است.
مهندس رکن الدین جوادی اظهار داشت: بخش خشکی توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی با صرف 90 میلیون نفر ساعت کار مهندسی و تدارک در مقابل یک میلیون نفر ساعت نیروی خارجی به ثمر نشسته است. وی واگذاری این پروژه به پیمانکاران داخلی در دو بخش خشکی و دریایی را جسارتی بزرگ توصیف و از وزیر نفت وقت برای به تصویر کشیدن توانمندی پیمانکاران داخلی قدردانی کرد. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت (اویک) بازدید مداوم مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و وزیر نفت از تاسیسات این پروژه و پیگیری مشکلات موجود در اجرا را از مهم ترین دلایل پیشرفت و به تولید رسیدن زودهنگام آن خواند و اظهار داشت: آنچه در این پروژه یاد گرفتیم بیش از یادگیری در بخش سخت افزاری، یادگیری در بخش نرم افزاری بود. جوادی با بیان این که در این پروژه برنامه ریزی مطلوب، کنترل هزینه و راه رسیدن به هدف را آموختیم، اظهار داشت: توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، دانشگاهی بود که برای 12 هزار نفر نیروی انسانی اشتغال زایی شد و حضور جوانان در صحنه های سازندگی را گستره کرد. وی اظهار امیدواری کرد تجربیات به دست آمده در اجرای این پروژه را بتوان در دیگر پروژه های صنعت نفت به کار گرفت. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت (اویک) در پایان از کارکنان، مدیران، وزیران پیشین صنعت نفت و همه همکارانی که در اجرای توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی نقش داشتند، قدردانی کرد. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: کشور در بخش مهندسی، خرید، بارگیری، حمل و نصب، پیش راه اندازی و راه اندازی در بخش دریایی به خودکفایی رسیده و بدون تردید در منطقه خلیج فارس فعالیت های یاد شده از سوی شرکت های پیمانکار ایرانی قابل انجام است. مهندس مسعود سلطان پور با بیان این که پیمانکاران ایرانی در بخش های یاد شده در حدود 13 سال اخیر به توانایی مطلوب دست یافتند، اظهار داشت: مجموع سرمایه ایجاد شده در بخش دریایی متعلق به کشور از و با حمایت دولت بیش از پیش تقویت خواهد شد. وی در باره توانایی پیمانکاران داخلی در بخش لوله گذاری تصریح کرد: پیمانکاران داخلی عملیات لوله گذاری در دریا زیر عمق 150 متر را به طور کامل انجام می دهند و در این بخش نیز کشور به خودکفایی رسیده است. وی همچنین از کارکنان، مدیران، وزرای پیشین صنعت نفت و همه همکارانی که در اجرای توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی نقش داشتند قدردانی کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توانمندی بالای شرکت های نفتی ایران در قیاس با شرکت های خارجی
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 ارديبهشت 1388


فرانسیسکو نونیز گفت: شرکت های نفتی ایرانی در قیاس با شرکت های نفتی دیگر کشورها از توانمندی بالایی برخوردارند. به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، مدیر نمایشگاه های صنعتی اسپانیا حضور موسسه تجارت خارجی اسپانیا در این نمایشگاه را به نمایندگی از دولت اسپانیا اعلام کرد و گفت: امسال، هفتمین سال حضور شرکت های اسپانیایی در نمایشگاه بین المللی نفت ایران است زیرا به اعتقاد ما ایران بازار نفتی مناسبی در جهان محسوب می شود.
فرانسیسکو نونیز با بیان این که در کشور اسپانیا شرکت های مختلف نفتی عهده دار انجام معاملات نفت و انرژی این کشور هستند، ادامه داد: در سال های گذشته ارتباط خوبی با شرکت های صنعت نفت ایران برقرار کرده ایم و تجربه های خوبی که به دست آوردیم باعث شد تا در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت ایران نیز شرکت کنیم. وی افزود: بسیاری از شرکت های اسپانیایی که سال های گذشته در نمایشگاه بین المللی نفت ایران شرکت کرده بودند، توانستند تعامل دائم و مطلوبی با شرکت های ایرانی برقرار کنند و اکنون نیز در ایران نمایندگی دارند. نونیز با تاکید بر این که کشورهای ایران و اسپانیا در زمینه تجارت و انرژی ارتباط موثری با یکدیگر دارند، ادامه داد: گاهی در تعاملات خود با شرکت های ایرانی دچار مشکلات بانکی و پرداختی می شویم، اما ارتباط خوب شرکت های تجارتی ایران و اسپانیا می تواند این مشکلات را برطرف کند. مدیر موسسه تجارت خارجی اسپانیا ادامه داد: در صورتی که بانکی برای تضمین معاملات و اعتبارات میان کشورهای ایران و اسپانیا تاسیس شود، یکی از نگرانی های شرکت های اسپانیایی برای برقراری ارتباط بیشتر با شرکت های داخلی ایران برطرف خواهد شد. وی یکی از مشکلات حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه بین المللی نفت ایران را کوتاهی زمان ثبت نام تا آماده سازی غرفه ها دانست و در این باره اظهار داشت: مدت زمانی که برای انجام این کار در نظر گرفته شده بسیار کوتاه است، زیرا مجبوریم در این زمان کوتاه همه وسایل و امکانات مورد نیاز خود را از اسپانیا به ایران بیاوریم، در حالی که در کشور اسپانیا برای برگزاری نمایشگاه ها از 9 ماه قبل کار ثبت نام و آماده سازی غرفه ها را آغاز می کنیم. نونیز درباره توانمندی شرکت های داخلی صنعت نفت ایران گفت: ایران یکی از بهترین تولید کننده های اصلی نفت در جهان است که شرکت های آن نسبت به بسیاری از کشورهای خارجی از توان و قابلیت بالاتری برخوردارند. وی افزود: با این حال شرکت های ایرانی باید در نظر داشته باشند که جهان همواره در حال پیشرفت است و انجام معاملات و تجارت های بین المللی نیز دارای روند خاصی هستند و این شرکت ها باید خود را با الگوهای جهانی تطبیق دهند. مدیر نمایشگاه های صنعتی اسپانیا درباره برقراری ارتباط با شرکت های نفت ایران توضیح داد: موانعی در این زمینه وجود دارد که در بسیاری از کشورهای جهان حذف شده است و در صورتی که در ایران نیز این موانع برداشته شود، می توانیم ارتباطات بهتری را با شرکت های داخلی ایران برقرار کنیم. وی درباره این موانع توضیح داد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که در برقراری ارتباط با شرکت های ایرانی داریم، تغییر سریع قوانین است در حالی که در اسپانیا و در بسیاری از کشورهای جهان مدت عمر قانون هایی که تصویب می شود حداقل 5 تا 10 سال است. نونیز ادامه داد: اگر کشور ایران قوانین شرکت های داخلی خود را آسان تر و واضح تر وضع کند و مدت تغییر این قوانین را نیز به بیش از 5 سال افزایش دهد، برقراری و حفظ تعاملات با شرکت های ایرانی افزایش خواهد یافت. مدیر نمایشگاه های صنعتی اسپانیا درباره صرفه جویی در مصرف انرژی در کشور خود توضیح داد: از آنجا که اسپانیا جزء کشورهای تولید کننده نفت در جهان نیست، مجبور به واردات این ماده به کشور خود هستیم و سعی می کنیم به جای استفاده از انرژی نفتی در اسپانیا از انرژی های بادی و خورشیدی بیشتر استفاده کنیم. وی افزود: یکی از مهم ترین راه های کاهش مصرف انرژی در اسپانیا ساخت خودروهایی با مصرف کمتر است که به جای استفاده از سوخت های نفتی از جریان الکتریسیته استفاده کند. نونیز ادامه داد: همچنین هنگام ساخت وسایل الکتریکی روندی را در پیش گرفته ایم تا لوازمی با مصرف برق کمتر و بهره وری بیشتر تولید کنیم. مدیر موسسه تجارت خارجی اسپانیا درباره کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل توضیح داد: با توسعه سیستم راه آهن و استفاده از قطارهای تندرو برای جابه جایی شهروندان در اسپانیا میزان جابه جایی خودروها در جاده ها را کاهش داده و در بحث مصرف سوخت صرفه جویی می کنیم. وی تصریح کرد: ده سال پیش مادرید تنها صد کیلومتر خط راه آهن داشت که در ده سال اخیر این میزان به دو برابر افزایش یافته و ترافیک شهری را نیز 20 درصد کاهش داده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
های نفت در آسیا کمتر از بشکه ای 49 دلار داد و ستد شد
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 ارديبهشت 1388


بهای نفت خام در معاملات امروز (دو اردیبهشت) بازار آسیا با اندکی افزایش در سطح کمتر از بشکه ای 49 دلار تثبیت شد. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از سنگاپور، به دنبال نگرانی معامله گران از انتشار گزارش هفتگی ذخیره سازی های نفت خام آمریکا که نشان از ادامه تقاضای پایین نفت خام به دلیل رکود اقتصادی دارد، بهای نفت خام در سطح پایین تر از بشکه ای 49 دلار باقی ماند.
بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات الکترونیک نیمروزی بازار آسیا با تنها 20 سنت افزایش، بشکه ای 48 دلار و 75 سنت معامله شد. این نوع نفت خام در پایان معاملات روز گذشته با تنها چهار سنت افزایش، بشکه ای 48 دلار و 55 سنت معامله شده بود. بر پایه این گزارش، معاملات تحویل ماه مه روز گذشته با 63 سنت افزایش در سطح بشکه ای 46 دلار و 51 سنت به پایان رسید. همچین بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن نیز 18 سنت افزایش یافت و بشکه ای 50 دلار داد و ستد شد. معامله گران در انتظار انتشار گزارش هفتگی ذخیره سازی های آمریکا هستند که اداره اطلاعات انرژی این کشور اواخر امروز (چهارشنبه 2 اردیبهشت) منتشر خواهد کرد. بنابر بررسی های پلاتس، تحلیلگران پیش بینی می کنند که ذخیره سازی های نفت خام آمریکا سه میلیون بشکه رشد خواهد داشت. ذخیره سازی های نفت خام هم اکنون در بالاترین سطح خود در 19 سال اخیر قرار دارد. جاناتان کورنافل، مدیر بخش آسیا موسسه هادسون کپیتال انرژی در سنگاپور نیز می گوید: ما در انتظار افزایش دیگری در سطح ذخیره سازی های نفت خام هستیم. وی تاکید کرد: بهای نفت به بالاتر از 50 دلار نخواهد رسید و روند قیمت ها مطمئنا کاهشی خواهد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تولید 11 میلیون بشکه میعانات گازی از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 ارديبهشت 1388
مدیر عامل شرکت پتروپارس از تولید 11 میلیون بشکه میعانات گازی از فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی از ابتدای بهره برداری پروژه تا کنون خبر داد. به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، دکتر غلامحسین منوچهری فازهای 6 و 7 و 8 را بزرگترین پروژه کشور در سال گذشته دانست و گفت: دو فاز از این پروژه سال 1387 به بهره برداری رسید و اوایل سال جاری سکوی سوم آن نیز نصب شد و هم اکنون عملیات راه اندازی سومین سکوی پروژه به عنوان آخرین سکوی آن در حال انجام است.
وی با بیان این که فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی تامین کننده گاز فازهای 9 و 10 در زمستان سال گذشته بود و کل گاز تولیدی از دو فاز این پروژه به فازهای 9 و 10 اختصاص یافت، تصریح کرد: با بهره برداری از خط انتقال 56 اینچ (که گاز این پروژه را برای تزریق به میدن نفتی آغاجاری منتقل می کند) که با وعده مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به زودی انجام می شود، مجموع فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی به بهره برداری می رسد. وی تصریح کرد: فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی دارای بالاترین استانداردها در بین تمام فازهای پارس جنوبی در بخش های دریا و خشکی است و از زمانی که دو سکوی این پروژه به مرحله بهره برداری رسیده، درصد آمادگی برای تولید این سکوها بالای 98 درصد بوده که بی نظیر است و بخش پالایشگاه نیز در همین سطح آمادگی قرار دارد. مدیر عامل شرکت پتروپارس تولید میعانات گازی از فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی از ابتدا تاکنون را حدود 11میلیون بشکه اعلام کرد و گفت: بیش از 10 میلیون بشکه از این تولید به فروش رسیده و هم اکنون نیز روزانه 80 هزار بشکه تولید میعانات گازی داریم؛ همچنین روزانه 3 هزار تن LPG از فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی می تواند تولید شود که البته این تولید را از دست داده‌ایم. وی ادامه داد: ارزش محصولات تولیدی این پروژه در حال حاظر بیش از500 میلیون دلار و ارزش محصول LPG که تولید نکرده‌ایم بالغ بر 150 میلیون دلار بوده است؛ بدین ترتیب، با وجود قیمت‌های پایین جهانی، پروژه به سرعت درآمدزا بوده و درآمدها در اختیار شرکت ملی نفت قرار می گیرد، همچنین بخشی از محصولات تولیدی این پروژه نیز به شرکت ملی پتروشیمی ایران فروخته شده که وجه آن پرداخت نشده است. منوچهری در باره بهره برداری از آخرین سکوی فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی اظهار امیدواری کرد که باقیمانده کار برای راه اندازی سکوی سوم قبل از آغاز فصل پاییز به پایان و در هفته های آینده خط لوله 56 اینچ و مجموعه خطوط توزیع و تزریق به چاه ها در منطقه آغاجاری به پایان برسد تا ما بتوانیم این پروژه را در مقیاس کلی به بهره برداری برسانیم. وی افزود: در این پروژه در بخش خشکی 53 درصد و در بخش دریا 60 درصد از ساخت داخل استفاه شده و بیشترین انتقال تکنولوژی را از نظر فعال‌کردن کارخانجات و شرکت های ایرانی برعهده داشته و در بخش هایی از پروژه که شرکت های خارجی حضور داشتند، آنها را وادار کردیم با شرکت‌های ایرانی کار کنند و این تعامل به خوبی در این پروژه انجام شده است. منوچهری در باره سهم شرکت پتروپارس از این پروژه اظهار داشت: 85 درصد سهام این پروژه متعلق به شرکت پتروپارس و 15 درصد آن متعلق به استات اویل هیدرو به عنوان اپراتور بخش دریا است. مدیر عامل شرکت پتروپارس، همچنین در ارزیابی خود از برپایی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران با توجه به جایگاه کشور در عرصه نفت و گاز، از موقعیت بین المللی مطلوبی بهره مند است و حضور شرکت های بین المللی به همراه شرکت های ایرانی که در سال های اخیر در عرصه نفت وگاز موفقیت هایی کسب کرده اند، باعث شده این نمایشگاه در سطح مطلوبی برپا شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهای سبد نفتی اوپک بیش از یک دلار کاهش یافت
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 ارديبهشت 1388
بهای سبد نفتی اوپک روز گذشته (1 اردیبهشت) با یک دلار و 10 سنت کاهش نسبت به روز دوشنبه، به بشکه ای 48 دلار و49 سنت رسید. به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بهای سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه گذشته (31 فروردین)، هر بشکه 49 دلار و 59 سنت بود.
گفتنی است سبد نفت خام اوپک در بردارنده 12 نوع نفت خام اعضای این سازمان شامل مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس ‌سیدر لیبی، سبک «بونی» نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان سعودی، موربان امارات و بی.سی.اف 17 ونزوئلا است. این در حالی است که بهای سبد نفتی اوپک روز گذشته به کمترین سطح خود در بیست روز گذشته رسید. بهای سبد نفتی اوپک در روز 12 فروردین (اول آوریل) به سطح پایین 47 دلار و 18 سنت رسیده بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رمضانی: صنعت گاز افق روشنی را پیش رو دارد
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 2 ارديبهشت 1388
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: افزایش توانمندی ها و قابلیت های سازندگان تجهیزات و پیمانکاران داخلی در ساخت تجهیزات و اجرای طرح ها، افق های روشنی را پیش روی صنعت گاز کشور قرار داده است. به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی، مهندس عزیراله رمضانی با تاکید بر این که اعمال تحریم ها از سال های دور طرح های صنعت گاز کشور را متوقف نکرده است،افزود: نگاهی به عملکرد سه دهه گذشته این صنعت که حاصل آن احداث بیش از 31 هزار کیلومتر خط انتقال گاز عمدتا فشارقوی (42تا56 اینچ)، گازرسانی افزون بر 725 شهر و 7 هزار روستا، زیر پوشش بردن 14میلیون خانوار شهری و روستایی، همچنین حضور در بازار صادرات گاز است،نشان می دهد تحریم های بین المللی نه تنها توقفی در اجرای طرح های صنعت گاز کشور ایجاد نکرده بلکه این صنعت زیربنایی را در مسیر توسعه و شکوفایی قرار داده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح های تعریف شده در سال جاری و به ثمر نشستن آنها به طور حتم، امسال نیز شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت گاز خواهیم بود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی نیز گفت: این دوره از نمایشگاه در مقایسه با دوره قبل از کمیت و کیفیت بالاتری برخوردارشده و حضور شرکت های متعدد خارجی، نشانه علاقه مندی آنها برای حضور و مشارکت هرچه بیشتر در اجرای طرح های صنعت گاز ایران است. مهندس رمضانی نمایشگاه چهاردهم را فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی های شرکت های ایرانی و تعامل آنها با رقبای خارجی خود خواند و افزود: در نتیجه این تعامل ها، زمینه و بستر مناسبی برای مشارکت و همکاری های شرکت های خارجی با رقبای ایرانی خود و آشنایی با قابلیت های آنها ایجاد خواهد شد که این مهم نیز به رشد و شکوفایی صنعت گاز کشور منجر خواهد شد. وی تاکید کرد: اگر شرایط جهانی رو به بهبود و به سمت ثبات پیش رود و تحریم ها نیز برداشته شود، روندی که در اجرای طرح های صنعت گاز داشته ایم،شتاب بیشتری خواهد گرفت. معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد: صنعت گاز کشور با وجود تحریم های بین المللی تا کنون روند رو به رشدی را طی کرده و با اتکا به توانمندی های داخلی، در جهت بومی سازی فناوری های نوین نیز گام های مهمی برداشته است.
 
بالا