احتمال كاهش خطر ابتلا به ديابت در اثر مصرف برخي سبزيجات

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال كاهش خطر ابتلا به ديابت در اثر مصرف برخي سبزيجات



گروهي از پژوهشگران در بريتانيا مي گويند كه مصرف سبزيجاتي كه برگ سبز دارند ممكن است از خطر ابتلا به ديابت بكاهد.

بر اساس شش پژوهش در مورد مصرف سبزيجات، غذاهاي حاوي اسفناج و كلم در جلوگيري از ابتلا به بيماري ديابت موثرتر هستند.

نشريه پزشكي بريتانيا از نتايج اين تحقيقات نقل كرده كه مصرف بيش از يك وعده غذاي حاوي سبزيجات مي تواند تا ۱۴ درصد از خطر ابتلا به ديابت نوع دوم بكاهد.

با اين حال كارشناسان به مردم هشدار مي دهند كه كماكان رژيم مصرف پنج نوع ميوه و سبزيجات در روز را رعايت كنند.

محققان دانشگاه لستر بريتانيا، ۲۲۰ هزار بزرگسال را مورد مطالعه قرار دادند.

يافته هاي آنها نشان مي دهد كه به طور كلي، مصرف ميوه و سبزيجات، با كاهش احتمال ابتلا به ديابت نوع دوم، كه ديابت غير وابسته به انسولين است، چندان رابطه اي ندارد اما "در واقع حركت به آن سمت است."

با اين حال، به گفته اين دانشمندان، سبزيجات داراي برگ سبز مانند بروكلي و گل كلم، خطر ابتلا به اين بيماري را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهند.

اين گروه تحقيقاتي محاسبه كرده اند كه مصرف روزانه ۱۶۰ گرم از اينگونه سبزيجات، احتمال ديابت را به ميزان ۱۴ درصد كاهش مي دهد. ميزان مصرفي لازم در بريتانيا ۸۰ گرم اعلام شده است.

هنوز مشخص نيست كه چرا مصرف سبزيجات داراي برگ سبز چنين خاصيتي دارد؛ يكي از دلايل احتمالي آن، بالابودن ميزان آنتي اكسيدان هايي چون ويتامين سي در اينگونه سبزيجات است و احتمال ديگر از بالا بودن منيزيم در اينگونه سبزيجات حكايت دارد.

اين گروه قصد دارند در جريان يك تحقيق ديگر، افرادي را مورد مطالعه قرار دهند كه احتمال ابتلاي آنها به بيماري ديابت زياد است و تاثيرات افزايش ميزان مصرف سبزيجاتي چون اسفناج و كلم پيچ را در كمك به كاهش احتمال ابتلاي اين افراد به ديابت بررسي كنند.
ميوه و سبزيجات

گزارش سازمان استاندارهاي غذايي در بريتانيا نشان مي دهد كه طي سال هاي ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با وجود آنكه مصرف ميوه و سبزيجات در طي دهه پيش از آن افزايش يافته است اما تنها يك سوم از زنان و مردان به توصيه مصرف ۵ نوع ميوه و سبزي در طول روز عمل مي كنند.

در مقاله اي كه در BMJ، نشريه پزشكي بريتانيا، چاپ شده است پروفسور جيم من، از دانشگاه اوتاگو در نيوزلند، تاكيد كرده است كه فرهنگ مصرف روزانه ميوه و سبزيجات نبايد از بين برود. او همچنين توصيه كرده كه مردم سبزيجات داراي برگ سبز را به عنوان يكي از ۵ ميوه و سبزي مصرفي روزانه مصرف كنند.

دكتر لين فريم، رئيس تحقيقات مركز ديابت بريتانيا گفت: "مي دانيم كه مصرف سبزيجات مزاياي زيادي براي سلامت انسان دارد اما اين اولين بار است كه بين سبزيجات داراي برگ سبز و ديابت نوع دوم ارتباطي ديده شده است."

با اين حال او هشدار داد شواهد مربوط به اين موضوع محدود است و هنوز براي استفاده سبزيجات داراي برگ سبز به عنوان تنها روش جهت كاهش احتمال ابتلا به ديابت بسيار زود است.

او افزود: "ما نگرانيم كه تمركز بر بعضي خوراكي ها، موجب عدم مصرف ۵ نوع ميوه و سبزي در روز شود كه مصرف آنها از ابتلا به بيماري هاي قلبي، سكته، برخي سرطان ها، چاقي مفرط و همچنين ديابت نوع دوم جلوگيري مي كند."

مركز ديابت بريتانيا بودجه همچنين مقدمات انجام يك تحقيق را فراهم كرده است كه وجود كربوهيدرات هاي قابل تخمير را در سبزيجاتي مانند مارچوبه، سير، كاسني، سيب زميني ترشي بررسي مي كنند كه به كاهش وزن كمك كرده و خطر ابتلا به بيماري ديابت نوع دوم را كاهش مي دهد.
 
بالا