اتاق مطالعه ی تاپیک مهدیه...... غیبت

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثار سوء برخى از اعمال بر روابط انسان با ديگران بسيار آشكار است. از جمله اعمالى كه روابط انسان‏ها را سست و سرد مى‏كند و منشأ گناهان ديگر مى‏گردد غيبت است.

غیبت یا بدگویی پشت سر مردم که به صورت های مختلفی از گفتار و رفتار و اشاره و کنایه انجام می گیرد،‌ یکی از گناهان کبیره است که در آیات و روایات بر اجتناب از آن تأکید شده است. گناهش همین بس که از پیامبر اسلام(ص) نقل شده:"هر درهم ربا گناهش برابر با 36 نوبت زنا است و ریختن آبروی مسلمان گناهش از ربا شدیدتر است".قرآن هیچ گناهی را به منزلة اعلان جنگ با خدا ذکر نکرده،به جز ربا خواری،[بقره (2) آیه 279] و گناه غیبت از ربا بیشتر است.[ ملا احمد نراقی؛ معراج السعاده؛ ص 432]




غیبت کردن به استناد قرآن، روایات، اجماع و عقل، حرام است. خداوند متعال میفرماید:
ای کسانی که ایمان آوردهاید! غیبت همدیگر را نکنید. آیا دوست دارید گوشت برادر خودتان را بخورید، در حالی که مردار است؟! پس تقوا پیشه کنید که خداوند توبهپذیر و رحیم است.[حجرات، 12.]
رسول خدا(صلی الله علیه وآله) نیز فرموده است:
از بدگویی و غیبت مؤمنان دوری کنید; زیرا گناه غیبت و بدگویی از گناه زنا کردن بزرگتر است. اگر کسی زنا کند و واقعاً پشیمان شود و توبه کند، خداوند توبهاش را میپذیرد، ولی غیبت کننده آمرزیده نمیشود، مگر اینکه غیبت شونده از او راضی شود.[ارشاد القلوب، ص 107.]

همچنین در روایتی دیگر میفرماید:
همانا بدگویی و غیبت بر هر مسلمانی حرام است و بدگویی کردن، کردار شایستهی انسان را نابود میکند، همانگونه که آتش، هیزم را نابود میکند.[مکاسب شیخ انصاری، ص 40.]



پيامبر اكرم(ص) فرمودند:
من اغتاب مسلما او مسلمة لم يقبل اللَّه صلاته و لا صيامه اربعين يوما و ليلة الا ان يغفر به صاحبه؛ [جامع السعادات، ج ۲، ص ۳۱۴. ] كسى كه غيبت زن و مرد مسلمانى را كند خداوند نماز و روزه او را تا چهل روز و شب نمى‏پذيرد، مگر آن كه برادرش او را ببخشايد.


با توجه به اهمیت ترک این گناه به ویژه توسط منتظران ، در این تاپیک به بحث و بررسی این گناه می پردازیم ... منتظر استفاده از مطالب مفید دوستان هستیم :gol:





 
آخرین ویرایش:

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
معنای غیبت

معنای غیبت

حقیقت و معنای غیبت بر اساس آن چه از روایات استفاده میشود، این است که چیزی درباره ی برادر مسلمان و مؤمن خود نزد مردم بگویی که اگر به گوش او برسد، دل تنگ شود و به آن راضی نباشد.

فرق نمیکند که آن بدی در بدن او باشد، مانند اینکه بگویی: فلان کس کوتاه قد یا بلند قد یا سیاه چهره است; یا در نسب او باشد، مانند اینکه بگویی: او پسر فلان حمّال یا فلان فاسق است; یا در صفات و افعال او باشد، مانند اینکه بگویی: فلانی بداخلاق است یا بخیل و متکبّر است و مسایل دیگر که منسوب به او باشد و اگر به بدی یاد شود، ناراحت میشود.

پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) میفرماید: «آیا میدانید غیبت چیست؟» اصحاب عرض کردند: «خدای متعال و رسول او داناترند.» حضرت فرمود: «غیبت آن است که برادر مؤمن خود را به چیزی یاد کنی که مایهی کراهت و ملال خاطر او باشد.» شخصی عرض کرد: «ای رسول خدا! اگر آنچه دربارهی او میگوییم، در او باشد، باز هم غیبت است؟» حضرت فرمود: «اگر آنچه در او موجود است، بگویی، او را غیبت کردهای و اگر در او نباشد، به او تهمت زدهای»[کشف الریبة، شهید ثانی، ص 53.]

در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در باره‌ی تعریف غیبت می‌خوانیم که:
غیبت آن است که در باره برادر مسلمانت چیزی بگویی که خداوند آن را بر او مستور داشته است.


از امام كاظم (ع) روايتى نقل شده است كه حدود غيبت را روشن مى‏كند:

من ذكر رجلا من خلفه بما هو فيه مما عرفه الناس لم يغتبه و من ذكره من خلفه بما هو فيه مما لا يعرفه الناس اغتابه، و من ذكره بما ليس فيه فقد بهته؛ (جامع السعادات، ج ۲، ص ۳۰۴. )
كسى كه ديگرى را در غيابش به عيبى كه مردم از آن باخبرند ياد كند، غيبت او را نكرده است و كسى كه ديگرى را در غيابش به عيبى ياد كند كه مردم از آن بى‏خبرند، غيبت او را كرده است و كسى كه او را به عيبى كه در او نيست ياد كند به او بهتان زده است.
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
علت حرام بودن غیبت

علت حرام بودن غیبت

غیبت دو نوع مفاسد دارد:یک نوع جامعه را بیمار می‌کند و ضررهای اجتماعی دارد. نوع دیگر، فرد را نابود می سازد و مفاسد و ضررهایش متوجه غیبت کننده می گردد. برخی از ضررها دنیوی است و برخی دیگر آخرت انسان را واژگون می نماید. در ذیل به برخی از آفات دنیوی غیبت اشاره می‌شود:
الف)
آثار مخرب اجتماعی:
1- غیبت بذر نفاق و دورویی در جامعه می پاشد و ثمرة آن تفرقه و اختلاف و سلب اعتماد مردم از یکدیگر می گردد.
اجتماعی که مردم به هم اعتماد نداشته باشند، اجتماع مردگانِ متحرک است، که مفهوم حقیقی زندگی و انسانیت از آن کوچ کرده است. امام خمینی(ره) می‌فرماید:"یکی از مقاصد بزرگ انبیاء عظام، توحید کلمه و توحید عقیده است و اتحاد و اجتماع امت در امور مهم برای جلوگیری از تعدیات و تجاوزات ظالمانة ستمگران است و این مقصد بزرگ که مصلح اجتماعی و فردی است، انجام نمی گیرد مگر در سایة‌ وحدت نفوس و اتحاد همت ها و صداقت قلبی و صفای باطنی و ظاهری. پر واضح است که اگر غیبت رایج شود، موجب کینه و حسد و بغض و عداوت شده و ریشة فساد در جمعیت بدواند، درخت نفاق و دورویی در آن‌ها ایجاد کند، و وحدت و اتحاد جامعه را گسسته کند، و پایة دیانت را سست کند".[
چهل حدیث، ص 310 - 309؛ با تلخیص.
]
باز شدن راه نفوذ دشمنان میان مسلمانان:وقتی با غیبت بذر نفاق و دشمنی میان مردم پاشیده شد، ثمره اش سلب وحدت و اتحاد و از بین رفتن اعتماد مردم به یکدیگر گردید و تفرقه و چند دستگی فراگیر گشت، عرضه برای نفوذ دشمنان اسلام، از راه تهاجم فرهنگی آغاز می گردد و به تدریج در تمامی عرصه ها ریشه می دواند؛ یعنی بلایی که امروز جهان اسلام به آن گرفتار است و شیطانک های دست آموز استکبار در جامعة اسلامی و شیعی ایران، دانسته یا نادانسته در آن مسیر گام می گذارند.
2ـ‌ غیبت ترور شخصیت اشخاص است:بدگویی و زشت نمایاندن، آبرو و حیثیت اجتماعی افراد را بر باد می‌دهد و نوعی ترور شخصیت است که بدتر از ترور فیزیکی است.
تعطیل شدن خیر گرایی و منعفت رسانی:هر فردی که غیبت او گناه است، وجودش فوایدی دارد. بدگویی و زشت نمایاندن افراد باعث می‌شود که جامعه از فواید آنان محروم گردد و فعالیت های علمی و عملی و منفعت رسانی این افراد مسدود شود.
غیبت راه را برای ترویج فساد و گناهان هموار می سازد و افرادی را که زمینة اطلاح شدن و گرایش به نیکی، در آنان وجود دارد،‌ به سوی فساد و گناهان سوق می‌دهد.
توضیح:افراد دو گونه اند:برخی اشخاص چون احساس شخصیت نمی کنند، خود را به هر گناهی آلوده می سازند و چون به معتقدات و مقدسات جامعه، یا قوانین اجتماعی بی اعتنا گشته‌اند به هر تجاوز و جنایتی دست می زنند. اما بعضی سعی می کنند عیب ها و نقص های خود را پوشیده نگه دارند و فواید وجودشان را بنمایانند. جامعه مؤظف است از همین روحیه استفاده کند، یعنی کسانی که مایلند آبرو و حیثیت شان محفوظ بماند، جامعه باید آنان را محترم بشمارد، تا آنها برای حفظ شأن و منزلت اجتماعی خود تلاش کنند و از خیر وجودشان جامعه بهره ببرد، زیرا سرچشمة همة‌ خوبی ها، حس احترام ذات است که مردم خودشان را شریف و محترم بدانند و کار بد را که شایستة مقام فضیلت آن‌ها نیست نکنند. هرگاه این حس از مردم رفت، برای ارتکاب پستی ها و بدی ها مهیا می‌شوند.[سخنرانی های راشد، ج4؛ ص 171.]

باید خوبی را به گردن مردم گذاشت و آنان را روی دندة لجاجت و بدی و بی آبرویی نینداخت تا حُجب و حیا محفوظ بماند، و به سبب شرم حضور هم شده، آداب و قوانین دینی و اجتماعی را رعایت کنند و به گناه آلوده نشوند.
امام هادی(ع) می‌فرماید:"من هانت علیه نفسه فلا تأمن شرّه؛[ابو محمد حسن بن علی الحرانی، تحف العقول ، ص 512.] هر که قدر و منزلت خود ندانست و در درون خویش احساس شخصیت نکرد،‌ از شر و بدی های او آسوده خاطر مباش".
ب) آثار مخرّب فردی غیبت:
غیبت دو نوع آثار تخریبی فردی برای غیبت کننده دارد. آفات و مفاسد روحی و روانی،‌ و مادی و شخصیتی که در دنیا متوجه غیبت کننده می شود، و آفات و مفاسد معنو یو باطنی که در آخرت، دامنگیر غیبت کننده می گردد. در ذیل به برخی از آثار تخریبی دنیوی اشاره می‌شود:‌
1- احساس حقارت و شعله ور شدن آتش حسادت:یکی از عواملی که باعث غیبت می‌شود، حسادت درونی است. شخص حسود چون نمی تواند تعریف و تمجید افراد را بشنود، یا ببیند که فرد یا گروهی به منصب اجتماعی یا به مقام علمی و معنوی ارتقا یافته است. به عیب جویی و بدگویی آنان می پردازد. این عمل پیش از آن که به غیبت شونده آسیبی برساند. باعث شعله ور شدن آتش فزایندة حسادت و آزار و اذیت روحی غیبت کننده می گردد و او را به آشفتگی روانی و احساس حقارت شخصیتی و درونی دچار می سازد؛ یعنی غیبت، زمینه را برای فعالیت امیال شیطانی جهت ارتکاب گناهان دیگر فراهم می سازد.
2- خروج دفعی از حد اعتدال و تدریجی از انسانیت:هنگامی که انسان از افکار و عقاید، یا گفتار و کارکردهای فرد یا گروهی آزرده خاطر و عصبانی گشت، باید با استفاده از راه های تعیین و تجربه شده "راه های فرو نشانی خشم"، آن آتش را فرو نشاند، و اگر به مقتضای طبع و تمایل درونی درصدد مذمت و بدگویی برآید، آتش غضب زبانه می کشد و پیش از آنکه به دیگران آسیبی برسانند، خرمن وجود خود را به آتش می کشد و او را به تصمیم سازی و کارکردی گرایش می‌دهد که دور از عدالت انسانی است و تداوم آن باعث خروج تدریجی از مرز انسانیت می گردد.
3- ازدیاد عداوت و کینه:غیبت باعث می‌شود که کدورت و دلخوری های کوچک به سیاهی و تیرگی روابط کشیده شود و به تدریج کینه و دشمنی افزایش یابد.
4- کاهش سلامتی و کوتاهی عمر:گرفتاری و ابتلای غیبت کننده به سه حالت فوق و آفات و آسیب های ذکر شده، باعث پیدایش آشفتگی شدید روانی و کاهش سلامتی جسمی و کوتاهی عمر می گردد، چون در هر حال غیبت، یک نوع کژی در اصل خلقت و فطرت انسانی است.
5- سقوط اعتبار و آبروی غیبت کننده در انظار مردم:کسی که در صدد ریختن
آبروی دیگری و بی اعتبار ساختن وی در انظار مردم باشد، خداوند او را از تحت امر ولایت خویش خارج می سازد و تحت امر شیطان داخل می‌کند اما حتی شیطان او را نمی پذیرد.[ ملا احمد نراقی، معراج السعاده ؛ ص 433] چنین فردی را خداوند در چهار جا رسوا می‌کند و حیثیت او را بر باد می‌دهد. سه مورد آن بعد از مرگ است و یک مورد آن در دنیا است.[امام خمینی، چهل حدیث، ص 304 - 305 با تلخیص]


پیامبر اکرم(ص) فرمود:"ای گروهی که به زبان ایمان آورده اید و دل شما از ایمان خالی است،‌غیبت افراد مسلمان را نکنید و در صدد غیب جویی آنان نباشید، زیرا هر که از برادر مسلمان خود عیب جویی کند،‌خدا عیبت او را ظاهر می سازد و او را رسوا می‌کند. اگر چه اندرون خانة خود باشد".
6- حیرت و سرگردانی و تنگی معیشت:غیبت بی اعتنایی به دستور صریح خداوند در قرآن کریم و سرباز زدن از ذکر و یاد حق تعالی است. کسی که از ذکر خدا و فرمان او سرپیچی کند، خدا او را به تنگی معیشت و حیرت و سرگردانی در زندگی گرفتار می سازد.[طه (20) آیه 124.]
7- گرایش به کفر و تکذیب آیات الهی:یکی دیگر از آثار و عواقب گناهان به طور عام و غیبت به طور خاص، خروج تدریجی از مدار دین و دین داری است.


پیامبر اکرم(ص) فرمود:"مرتبة اوّل کفر آن است که شخصی از برادر مسلمان خود حرفی و کلمه ای را بشنود و آن را جهت غیبت و ایراد و اشکال و عیب جویی به خاطر بسپارد".[ امام خمینی، چهل حدیث، ص 309] از قرآن کریم استفاده می‌شود که عاقبت و سرانجام کسانی که خود را به گناه و کارهای بد آلوده می سازند و توبه نمی کنند، کفر و تکذیب آیات الهی است.[ روم (30) آیه 10.]
آن چه ذکر شد، برخی از آثار تخریبی غیبت و به بیان دیگر:جزئی از علل حرمت و گناه بودن بدگویی پشت سر مردم است. بیان همة آثار منفی فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی غیبت خارج از حوصله این پاسخ است. خداوند جامعه مسلمانان را از همة آفات و آسیب های زبان حفظ کند.


منبع
 

water.87

کاربر بیش فعال
برا اينكه از احوال و گناهاي خودمون خبر داشته باشيم يه راه حل عملي هست كه بيشتر از يه ربع اخر شب وقتمونو نمي گيره...يه دفترچه هميشه همرامون باشه ، هر بار كه جايي مي ريم ، با عده اي از دوستان گپ و گفتي داريم ، وقتي دور و برمون خلوت شد علامت بزنيم (چندتا غيبت...چندتا دروغ و..)اخر شب يه مروري بكنيم ببينيم چكار كرديم، بعد هر روز دقتمون زيادتر ميشه و بعد از حدودا دو هفته مسلط ميشيم به خودمون..
من خودم اين كارو كردم و جواب داده ...چيزي كه تحت هيچ شرايطي راه حلي براش پيدا نمي كنم غيبتاي بقيه ست كه ما هم دازيم ميشنويم!!!!!!وقتي يكي از راه ميرسه و شروع مي كنه به صفحه گذاشتن پشت سر يكي ديگه!!!!!!!!من واقعا عاجز شدم...بحثو عوض مي كني ...بدشون مياد، ميگي غيبت نكن..قهر مي كنن!ميگي انشالله كه اينجوري نيست ...ميگن تو چقدر ساده و بدبختي، كوري، چشماتو باز كن، ادم بايد واقع بين باشه!ميگي به خودش تذكر بده نه اينكه پشت سرش بگي، هزارتا عذر و بهونه ميارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!به خصوص اگه شخصي كه داره غيبت مي كنه يه بزرگتر باشه ، هرچي بگي بي احترامي منظور ميشه!
يكي يه راه حل ارائه بده .....
 
آخرین ویرایش:

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
برا اينكه از احوال و گناهاي خودمون خبر داشته باشيم يه راه حل عملي هست كه بيشتر از يه ربع اخر شب وقتمونو نمي گيره...يه دفترچه هميشه همرامون باشه ، هر بار كه جايي مي ريم ، با عده اي از دوستان گپ و گفتي داريم ، وقتي دور و برمون خلوت شد علامت بزنيم (چندتا غيبت...چندتا دروغ و..)اخر شب يه مروري بكنيم ببينيم چكار كرديم، بعد هر روز دقتمون زيادتر ميشه و بعد از حدودا دو هفته مسلط ميشيم به خودمون..
من خودم اين كارو كردم و جواب داده ...چيزي كه تحت هيچ شرايطي راه حلي براش پيدا نمي كنم غيبتاي بقيه ست كه ما هم دازيم ميشنويم!!!!!!وقتي يكي از راه ميرسه و شروع مي كنه به صفحه گذاشتن پشت سر يكي ديگه!!!!!!!!من واقعا عاجز شدم...بحثو عوض مي كني ...بدشون مياد، ميگي غيبت نكن..قهر مي كنن!ميگي انشالله كه اينجوري نيست ...ميگن تو چقدر ساده و بدبختي، كوري، چشماتو باز كن، ادم بايد واقع بين باشه!ميگي به خودش تذكر بده نه اينكه پشت سرش بگي، هزارتا عذر و بهونه ميارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!به خصوص اگه شخصي كه داره غيبت مي كنه يه بزرگتر باشه ، هرچي بگي بي احترامي منظور ميشه!
يكي يه راه حل ارائه بده .....

بله متاسفانه مبتلا به جامعه ست ...

مخصوصا زمانی که طرف آدم معتقدی هم نباشه و حرفت اثر نداشته باشه ! منم مستاصل کرده این مورد
 

nayyeri1982

عضو جدید
راه حل اينه كه در كارت ثبات داشته باشي.
مسلما رعايت يك سري اخلاقيات كه در بين عمومي كمرنگ شده و حتي قبحش ريخته بسيار مشكله.
ولي چيزي كه باعث ميشه آدم همرنگ جماعت نشه همين تذكرهاست
ضمنا اولا خدا پاداش بزرگي براي كسي كه بخاطر خدا اين تذكرها رو ميده و حرف و بي احترامي مي شنوه در نظر داره. چون اين مصداق عيني گذشت از آبرو براي دين به شمار مياد.
بعدم اينكه شما فكر مي كني حرفت تاثيري نداشته. ولي بدون هرچند در اون لحظه بزرگتري يا مخاطب حرف درشتري نثارت ميكنه ولي بعدا روي حرفت فكر خواهد كرد. ما مامور به وظيفه ايم نه نتيجه
خدا اجرتون بده و به من هم توفيق عمل بده مثل شما
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه حل اينه كه در كارت ثبات داشته باشي.
مسلما رعايت يك سري اخلاقيات كه در بين عمومي كمرنگ شده و حتي قبحش ريخته بسيار مشكله.
ولي چيزي كه باعث ميشه آدم همرنگ جماعت نشه همين تذكرهاست
ضمنا اولا خدا پاداش بزرگي براي كسي كه بخاطر خدا اين تذكرها رو ميده و حرف و بي احترامي مي شنوه در نظر داره. چون اين مصداق عيني گذشت از آبرو براي دين به شمار مياد.
بعدم اينكه شما فكر مي كني حرفت تاثيري نداشته. ولي بدون هرچند در اون لحظه بزرگتري يا مخاطب حرف درشتري نثارت ميكنه ولي بعدا روي حرفت فكر خواهد كرد. ما مامور به وظيفه ايم نه نتيجه
خدا اجرتون بده و به من هم توفيق عمل بده مثل شما

راستش مشکلش یه مقدار بزرگتره! اول باید غیبت رو بشنوی تا بفهمی غیبته بعد یا محیط رو ترک کنی یا تذکر بدی! :D
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
برا اينكه از احوال و گناهاي خودمون خبر داشته باشيم يه راه حل عملي هست كه بيشتر از يه ربع اخر شب وقتمونو نمي گيره...يه دفترچه هميشه همرامون باشه ، هر بار كه جايي مي ريم ، با عده اي از دوستان گپ و گفتي داريم ، وقتي دور و برمون خلوت شد علامت بزنيم (چندتا غيبت...چندتا دروغ و..)اخر شب يه مروري بكنيم ببينيم چكار كرديم، بعد هر روز دقتمون زيادتر ميشه و بعد از حدودا دو هفته مسلط ميشيم به خودمون..
من خودم اين كارو كردم و جواب داده ...چيزي كه تحت هيچ شرايطي راه حلي براش پيدا نمي كنم غيبتاي بقيه ست كه ما هم دازيم ميشنويم!!!!!!وقتي يكي از راه ميرسه و شروع مي كنه به صفحه گذاشتن پشت سر يكي ديگه!!!!!!!!من واقعا عاجز شدم...بحثو عوض مي كني ...بدشون مياد، ميگي غيبت نكن..قهر مي كنن!ميگي انشالله كه اينجوري نيست ...ميگن تو چقدر ساده و بدبختي، كوري، چشماتو باز كن، ادم بايد واقع بين باشه!ميگي به خودش تذكر بده نه اينكه پشت سرش بگي، هزارتا عذر و بهونه ميارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!به خصوص اگه شخصي كه داره غيبت مي كنه يه بزرگتر باشه ، هرچي بگي بي احترامي منظور ميشه!
يكي يه راه حل ارائه بده .....

سلام....پشنهادی که دادید واقعا قشنگه و فک می کنم ارزش تجربه کردنش خیلی زیاد باشه... ممنونم....



راه حل اينه كه در كارت ثبات داشته باشي.
مسلما رعايت يك سري اخلاقيات كه در بين عمومي كمرنگ شده و حتي قبحش ريخته بسيار مشكله.
ولي چيزي كه باعث ميشه آدم همرنگ جماعت نشه همين تذكرهاست
ضمنا اولا خدا پاداش بزرگي براي كسي كه بخاطر خدا اين تذكرها رو ميده و حرف و بي احترامي مي شنوه در نظر داره. چون اين مصداق عيني گذشت از آبرو براي دين به شمار مياد.
بعدم اينكه شما فكر مي كني حرفت تاثيري نداشته. ولي بدون هرچند در اون لحظه بزرگتري يا مخاطب حرف درشتري نثارت ميكنه ولي بعدا روي حرفت فكر خواهد كرد. ما مامور به وظيفه ايم نه نتيجه
خدا اجرتون بده و به من هم توفيق عمل بده مثل شما


بله منم با نظرتون موافقم....

چن باری این کار رو انجام دادم یعنی تذکر دادم.... یا اینکه یه حالتی به خودم گرفتم که فک کردن اصلا این مساله واسم مهم نیست البته با نظر water.87 عزیز هم موافقم چون بارها بهم توهین شده یا یه سری برچسب خوردم که تو فک می کنی از بقیه بهتری یا ......
اما باید یادمون باشه که به دست آوردن چیزهای خوب همیشه آسان نیست...:gol:


راستش مشکلش یه مقدار بزرگتره! اول باید غیبت رو بشنوی تا بفهمی غیبته بعد یا محیط رو ترک کنی یا تذکر بدی! :D

اره .... اما از وقتی که فهمیدیم غیبت می کنن شروع کنیم به مقابله چه طوره؟؟؟؟:smile:
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیاتی از قرآن کریم درمورد غیبت

آیاتی از قرآن کریم درمورد غیبت

1- یکی از آیاتی كه بر مذمت غيبت‌كنندگان نازل شده؛ آية: "ويلٌ لكل همزة لمزة"[1] مي باشد.
خداوند متعال در آيه ياد شده، با تهديد كوبنده‌اي به سراغ عيب‌جويان و غيبت‌كنندگان مي‌رود و مي‌فرمايد: "واي بر هر عيب‌جوي غيبت‌كننده‌اي كه مردم با ايمان را به سخريه مي‌گيرند، و با نيش زبان و حركات دست و چشم و ابرو، در پشت سر و پيش رو، مؤمنان را هدف تيرهاي طعن و تهمت قرار مي‌دهند.
واژة "لمزة" و "همزة" كه هر دو صيغة مبالغه، به يك معني است، و اشاره به غيبت‌كنندگان و عيب‌جويان دارد.

تعبير به "ويل" كه در آغاز اين آيه آمده است، در 27 مورد از قرآن مجيد ديده مي‌شود، كه در مقام نفرين و به معني هلاكت و يا به معني انواع عذاب است، و با توجه به موارد استعمال ويل در قرآن به خوبي روشن مي‌شود كه اين واژه در مواردي به كار مي‌رود كه كارهاي بسيار زشتي انجام گرفته است، و از اينجا روشن مي‌شود كه غيبت و عيب‌جويي از ديدگاه قرآن مجيد از زشت‌ترين كارهاست.


2-
آيه: "لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و كان الله سميعاً عليماً؛ [2] خداوند دوست ندارد كسي با سخنان خود بدي‌ها (ي ديگران) را اظهار كند، مگر آن كسي كه مورد ستم واقع شده باشد، خداوند شنوا و دانا است. "
در آيه ياد شده سخن از جواز غيبت کردن براي مظلوماني كه به دادخواهي برمي‌خيزند آمده كه از آن به خوبي غيبت بدون مجوز جايز نيست، و براي اين‌كه افرادي از اين استثناء سوءاستفاده نكنند، و به بهانة اين‌كه مظلوم واقع شده‌اند، هرجا بنشينند و به غيبت اين و آن بپردازند، در پايان آيه مي‌فرمايد: خداوند سخنان را مي‌شنود و از نيّات آگاه است. (و كان الله سميعاً عليماً).

از آنچه در آية مورد نظر آمد، زشتي فراوان غيبت و عواقب دردناك آن در دنيا و آخرت، به خوبي روشن مي‌شود. [3]
..................................
[1]. همزه/ 1.
[2]. نساء/ 148.
[3]. مكارم شيرازي ناصر و همکاران، اخلاق در قرآن، قم، نشر مدرسة الامام عليّ بن ابيطالب ـ عليه‌السّلام ـ، چاپ اول، 1380، ج 3، ص 97.

 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
غیبت در روایات اسلامی.....

غیبت در روایات اسلامی.....

در حدیثى مى خوانیم که روزى پیغمبر با صداى بسیار بلند خطبه خواند به گونه اى که به گوش زنانى که در خانه هایى که نزدیک بودند رسید فرمود: «یا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسانِهِ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ لاتَغْتابُوا الْمُسْلِمینَ وَ لا تَتَبَّعُوا عَوراتَهُمْ فَاِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَتَ اَخِیهِ یَتَتَبَّعُ اللّهَ عَوْرَتَهُ حَتّى یَفْضِحَهُ فى جَوْفِ بَیْتِهِ; اى گروهى که به زبان ایمان آورده اید و در قلبتان ایمان نیست، غیبت مسلمان نکنید، و در صدد کشف عیوب آن ها نباشید، چرا که هر کس درصدد کشف عیوب برادر مسلمانش باشد خداوند در صدد کشف عیوب او خواهد بود تا آنجا که در درون خانه اش رسوایش مى کند».(1)

در یک حدیث قدسى آمده است که خداوند به موسى(علیه السلام) خطاب کرد و فرمود «مَنْ ماتَ تُائباً مِنَ الْغَیْبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَ مَنْ ماتَ مُصِرّاً عَلَیها، فَهُوَ اَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ النّارَ; کسى که بمیرد در حالى که توبه از غیبت کرده باشد، آخرین کسى است که وارد بهشت مى شود، و کسى که بمیرد و اصرار بر آن ورزد و توبه نکند، اولین کسى است که وارد دوزخ مى شود».(2)

حضرت علی (ع) می فرمایند :«اِیّاکَ وَ الْغَیْبَةَ فَاِنَّها تُمْقِتُکَ اِلَى اللّهَ وَ النّاسَ، وَ تَحْبُطُ اَجْرَکَ; از غیبت بپرهیز که تو را در پیشگاه خدا و مردم مبغوض مى کند، و اجر و پاداش تو را (در برابر اعمال صالحه) بر باد مى دهد».(3)

...........................................
1. وسائل الشیعه، جلد 8، صفحه 601، حدیث 18.
2. جامع السادات، جلد 3، صفحه 302.
3. شرح غرر الحکم، جلد 2، صفحه 687، حدیث 2632.
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
برا اينكه از احوال و گناهاي خودمون خبر داشته باشيم يه راه حل عملي هست كه بيشتر از يه ربع اخر شب وقتمونو نمي گيره...يه دفترچه هميشه همرامون باشه ، هر بار كه جايي مي ريم ، با عده اي از دوستان گپ و گفتي داريم ، وقتي دور و برمون خلوت شد علامت بزنيم (چندتا غيبت...چندتا دروغ و..)اخر شب يه مروري بكنيم ببينيم چكار كرديم، بعد هر روز دقتمون زيادتر ميشه و بعد از حدودا دو هفته مسلط ميشيم به خودمون..
من خودم اين كارو كردم و جواب داده ...چيزي كه تحت هيچ شرايطي راه حلي براش پيدا نمي كنم غيبتاي بقيه ست كه ما هم دازيم ميشنويم!!!!!!وقتي يكي از راه ميرسه و شروع مي كنه به صفحه گذاشتن پشت سر يكي ديگه!!!!!!!!من واقعا عاجز شدم...بحثو عوض مي كني ...بدشون مياد، ميگي غيبت نكن..قهر مي كنن!ميگي انشالله كه اينجوري نيست ...ميگن تو چقدر ساده و بدبختي، كوري، چشماتو باز كن، ادم بايد واقع بين باشه!ميگي به خودش تذكر بده نه اينكه پشت سرش بگي، هزارتا عذر و بهونه ميارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!به خصوص اگه شخصي كه داره غيبت مي كنه يه بزرگتر باشه ، هرچي بگي بي احترامي منظور ميشه!
يكي يه راه حل ارائه بده .....

همون عوض کردن بحث بهترین راه حله.
منتها باید جو بحث رو تو دستمون بگیریم و این هنر زیادی میخواد.
اما اگر نتونستید یک هدفون کوچولو همراه داشته باشید و این جور مواقع شروع کنید به گوش دادن اهنگی چیزی یا تلویزیون را روشن کنید و حواس خودتون و بقیه را پرت کنید. میشه زیادم سخت نیست.

 

ITDeveloper

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا جمع کنیم بریم دیگه ما که کاپ جهنم رو گرفتیم :cry::(
مصادیق غیبت رو هم خواهشا مطالعه کنید
یک نمونه بارزش که متاسفانه خیلی در جامعه هم هست همین جک هایی است که به قوم و ملیتی نسبت می دهیم
مصادیق خیلی ریزی داره چه برسه به اینکه ظاهر و باطن
از اون بدتر زمیانیه که غیبت به تهمت تبدیل بشه
دوستان دقت کنیم غیبت واقعیتیه که بیان می شه و از اون جایی که اکثر ما رو هوا حرف می زنیم و اولیش خودم هستم و دور از شما
بین حرفهامون هم می گیم دیگه یه خورده زیاد می کنیم کم می کنیم تا مقصود طبق دل خودمان بیان شود
تهمت علاوه بر توبه طلب حلالیت هم نیاز دارد:cry:
ما که همین امشب یه جا رزرو کردیم
.
در مورد راه کار هم اگر دیگه واقعا دستمون بسته شده توجه نکردن و از اون بهتر عکس العمل منفی نشون دادن
عبوس بودن در این جور موقع ها خیلی رو طرف مقابل تاثیر داره که ادامه نده
.
بدبختیش اینه که هم گوینده و هم شنونده به یک اندازه حساب باید پس بدهند
.
.
بد نیست این رو هم عرض کنم که اطرافیان امام همیشه اصرار داشتند که وقتی رو برای بیرون رفتند بزارند وقتی خارج بودند
ایشون همیشه رد می کردند و در صورت مواجهه شدن با اصرار دوستان دو تا شرط می زاشتند که جالبه
یکی اینکه هیچ صحبتی نشه که بوی غیبت بده(دقت کنید حتی نزدیکش هم نمی شدند)
دوم اینکه هرجا صدای اذان رو شنیدند نماز بخونند
.
بی خود نبود که دنیا رو تکون داد
روحش شاد
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
علت شیوع غیبت:

سید جزائری در کتاب “انوارنعمانیه” جلد سوم بیان میکند:

با اینکه غیبت از بزرگترین گناهان بوده و در آیات و روایات تاکید وتشدید بر نهی آن شده است،اما بلیه ای است که اکثر مردم از عوام و خواص را گرفتار ساخته است، مردمی که واجبات را بجا می آورند و از بسیاری از گناهان اجتناب می کنند اما به غیبت گرفتار هستند.

دلائلی چون:
- غفلت مردم از حرمت گناه غیبت - اکثرگناهان مردم را درجامعه به سقوط می کشاند ولی غیبت این گونه نیست. مثلا اگر کسی زنا کند، و گناه وی آشکار شود نمی تواند در جامعه زندگی عادی خود را ادامه دهد و موجب بی آبروئی فرد میشود اما برای غیبت این گونه نیست. به تعبیر دیگر مرحوم جزائری برخی گناهان بخاطر ترس از آبرو ترک میشود، مانند زنا.شرب خمر.لواط و…

دیگر اینکه انسان وقتی که به گناهی مرتکب نیست در نظرش مهم وبزرگ است ولی هنگامیکه شیطان او را وادار به انجام آن کرد کم کم از عظمت گناه در نزد گناهکار کاسته شده و پس از مدتی برای فرد عادی میشود.
منبع: برگرفته از کتاب نظامات اخلاقی و تربیتی اسلامی به روایت معصومین/تالیف شیخ آقا خاتمی (زنجانی)/ص۱۸۵-۲۷۷
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمینه های غیبت

زمینه های غیبت

چرا مردم با آن که دوست ندارند خودشان در معرض هتک حرمت از طريق غيبت باشند و بازيچه خنده و استهزا و تمسخر ديگران قرار گيرند، نسبت به ديگران اين گونه عمل مي کنند و غيبت ديگران را مجاز مي شمارند؟


خداوند در بيان علل و عواملي که غيبت را سبب مي شود و يا زمينه آن را فراهم مي آورد به اموري چند اشاره مي کند که از جمله آن ها مي توان به فقدان تقوا در آدمي اشاره کرد؛ زيرا اگر انسان، داراي تقوا باشد رفتاري را انجام نمي دهد که از نظر عقل و عقلا و شريعت به عنوان به ناهنجاري شمرده مي شود. خداوند در آيه ۱۲ سوره حجرات هنگامي که به ترسيم و تصوير غيبت کردن مي پردازد، از مومنان مي خواهد تا به دليل تقوا از غيبت کردن خودداري ورزند.

همين آيه روحيه تجسس و فضولي کردن در زندگي ديگري را مايه کشيده شدن آدمي به غيبت برمي شمارد؛ زيرا کساني که گرايش به فضولي دارند مي خواهند دريابند که ديگري چگونه مي خورد و مي پوشد و مي خوابد. اين گونه است که تجسس در احوالات ديگران او را به سمت و سوي غيبت کردن و غيبت شنيدن مي کشاند.

از ديگر عواملي که خداوند بيان مي کند، ثروت اندوزي است، زيرا کساني که در انديشه مال و ثروت دنيايي هستند، مي کوشند تا بدانند ديگران در چه وضعيت مادي مي باشند؟ همين علاقه به دنيا و ماديات انسان را به فضولي کردن در زندگي ديگران و تجسس در آن و نيز غيبت مي کشاند. (همزه آيات ۱ و ۲)

بدگماني و سوءظن به ديگران، زمينه کشيده شدن آدمي به غيبت است که در آيه ۱۲ سوره حجرات به آن توجه داده است. بسياري از مردم به جاي آن که به رفتارهاي ديگران خوش گمان باشند و آن را بر اصالت صحت بار کنند و به تصحيح رفتارهاي ديگران بينديشند، در انديشه تنقيص رفتارهاي ديگران برمي آيند. بدگماني نسبت به رفتارها و اعمال ديگران موجب مي شود تا به سوي فضولي و تجسس کشيده شده و در نهايت به غيبت کردن و شنيدن بپردازند.






 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
موانع بازدارنده ی غیبت.....

موانع بازدارنده ی غیبت.....

تقواي الهي بازدارنده بسياري از ناهنجاريها و گناهان است. اصولاً کساني که تقواي الهي ندارند به رفتارهاي ناهنجار و گناه کشيده مي شوند و به انجام آن مبادرت مي ورزند. بنابراين تقواي الهي است که همواره به عنوان يکي از مهم ترين موانع امور پليد و زشت معرفي شده است. خداوند در آيه۱۲ سوره حجرات به تقوا به عنوان مهم ترين عامل و مانع بازدارنده از غيبت کردن و شنيدن توجه داده است.

توجه به حقيقت غيبت و اين که انسان با اين عمل چه رفتار زشت و ناپسندي را در پيش گرفته است مي تواند به عنوان بازدارنده عمل کند. تجسم اعمال به شکل خوردن گوشت مردار برادر که نوعي تجسم برزخي عمل انساني است مي تواند نقش بازدارندگي را ايفا کند. از اين رو خداوند در همين آيه به حقيقت و باطن غيبت توجه داده تا به عنوان مانع عمل کند.

هم چنين توجه به علم و آگاهي خداوند از گفته هاي انسان نيز مي تواند مانع از غيبت ديگران باشد که در آيه۱۴۸ سوره نساء به آن اشاره شده است. بسياري از مردم متوجه اين معنا نيستند که در محضر خداوند هستند و اگر به اين آگاهي و توجه برسند هرگز به خود اجازه انجام گناه از جمله غيبت کردن و غيبت شنيدن را نمي دهند.
 

انصارالمهدی

عضو جدید
سلام....پشنهادی که دادید واقعا قشنگه و فک می کنم ارزش تجربه کردنش خیلی زیاد باشه... ممنونم....






بله منم با نظرتون موافقم....

چن باری این کار رو انجام دادم یعنی تذکر دادم.... یا اینکه یه حالتی به خودم گرفتم که فک کردن اصلا این مساله واسم مهم نیست البته با نظر water.87 عزیز هم موافقم چون بارها بهم توهین شده یا یه سری برچسب خوردم که تو فک می کنی از بقیه بهتری یا ......
اما باید یادمون باشه که به دست آوردن چیزهای خوب همیشه آسان نیست...:gol:




اره .... اما از وقتی که فهمیدیم غیبت می کنن شروع کنیم به مقابله چه طوره؟؟؟؟:smile:[/QUOTE

البته بستگی داره چطوری مقابله کنیم. می دونید که مردم خیلی روی مسائل مذهبی حساس شدن پس بهتره از راه عقل بریم جلو تا بهشون ثابت بشه کارشون بی فایدست.
 

ITDeveloper

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقا یاد مرگ
می ترکونه
هر چی رو
البته به شرطی که واقعا یاد مرگ بیافتیم
مثلا بعد از خوندن این پست فکر کنید که عزراییل (ع) پست سرتون ایستاده و منتظره که شما چهره او رو ببینید تا او هم کار خودش رو انجام بده
الببته اکثر ماها وقتی به مرگ فکر می کنیم اولین چیزی که به طور ذاتی از قلب ما می گزره اینه که الان که نوبت تو نیست و حتی باعث می شه که فکرش رو هم جدی نیگریم و بگذریم
که ........
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
هو العليم

با سلام به تمام دوستان عزيزم.:gol:
از دوستان عزيز به خاطر شركت در اين تاپيك صميمانه متشكرم، ان شاءا... اين گامي باشه براي خودسازي بهتر خودمون.
نظر دوستان خيلي سازنده بود، اصلا خيلي خوبه كه تو اين تاپيكها به اين مسائل با بحث پرداخته بشه.

در ادامه اين موضوع و جمع بندي به خاطر رسيدن به پايان هفته گفتم شايد بد نباشه يه گريزي مفصل به روايات بزنيم.

در ادامه احاديثي از اصول كافي، حلية المتقين و نهج الفصاحه براتون ميارم ان شاءالله، البته در حلية المتقين چون با روايات ديگر در نهجالفصاحه هم پوشاني داشت ، همه رو تايپ نكردم ،‌همچنين در مورد نهج الفصاحه كه با اصول كافي هم پوشاني داشت.

همچنين در مطالعه اي كه بر معراج السعادة علامه نراقي داشتم به نكات خيلي خوبي پي بردم، در حدود 10 صفحه به بحث مفصل در مورد غيبت پرداخته بود، ولي چون زياد بود ديگه اونو تايپ نكردم، و فقط عكس گرفتم كه اميدوارم هم عكسها واضح افتادهباشند و هم به دردتون بخوره.

اميدوارم غيبت از زندگي ما خارج بشه، بياين از اين هفته به بعد غيبت را از فصلهاي زندگيمون خارج كنيم.

موفق و پيروز باشيد.:gol:

ياحق
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
بحث غيبت- احاديثي از رسول اكرم(ص) از نهج الفصاحه

بحث غيبت- احاديثي از رسول اكرم(ص) از نهج الفصاحه

بحث غيبت- احاديثي از رسول اكرم(ص) از نهج الفصاحه


زماني كه درباره مردي بدگويي مي شود و تو در جمع آنها هستي، پس از آن مرد، دفاع كن و آن گروه را (از بدگويي) نهي كن و (اگر اينها نشد در نهايت) از جمع آنها برخيز.


زبان خود را (از بدگويي) نسبت به مسلمانان منع كنيد و زماني كه مسلماني بميرد، در باره او خوبي بگوييد.


غيبت يعني برادر(مسلمان) خود را به چيزي (كه اگر بشنود) آن را نمي پسندد، ياد كني.(پشت سرش چيزي بگويي كه اگر روبروي او گفتي،‌ناراحت مي شد.)
كفاره كسي كه غيبت او را كرده اي اين است كه براي او (از خداوند) طلب آمرزش كني.


براي شخص فاسق (كسي كه آشكارا گناه ميكند) غيبتي نيست.(پشت سر چنين فردي مي توان از او بدگويي كرد.)
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
بحث غيبت- احاديثي از رسول اكرم(ص) از نهج الفصاحه

بحث غيبت- احاديثي از رسول اكرم(ص) از نهج الفصاحه

بحث غيبت- احاديثي از رسول اكرم(ص) از نهج الفصاحه

هر (كلامي كه) دوست نداري در مقابل برادر (ايماني) خود بزني( و در نتيجه پشت سر او مي گويي)، غيبت محسوب مي شود.


كسي كه نزد او از برادر مسلمانش بدگويي مي كنند و او برادرش را ياري نكرد در حالي كه مي توانست به او ياري برساند، خداوند بزرگ در دنيا و آخرت او را ذليل كند.


كسي كه از صفت مردي كه در او هست، (به بدي) ياد كند، غيبت او كرده است.(و اگر در او نباشد، تهمت است)


غيبت مسلمين را نكنيد و در جست و جوي عيب هايشان نباشيد.


از غيبت بپرهيزيد زيرا غيبت كردن از زنا سخت تر است، چون كه گاهي مردي زنا ميكند و توبه كرده و خداوند توبه او را مي پذيرد(ولي) كسي كه غيبت مي كند، بخشيده نمي شود مگر اينكه شخصي كه از او غيبت شده، او را ببخشد.(البته اين اولين كفاره غيبت است و كفاره ديگري هم هست كه روايتش را ذكر كرديم كه نزد خداوند از او طلب آمرزش كنيم.)
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي

خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي

در ادامه اين بحث، وقتي داشتم در اصول كافي جست و جو ميكردم، به باب (خاموشي و نگهداري زبان رسيدم). قطعا يكي از زمينه هاي غيبت گويي نگه نداشتن زبان است. به نظرم رسيد كه بجاست احاديث مربوط به باب نگهداري زبان رو هم بياورم. اميدوارم مفيد باشن.




مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِى نَصْرٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع :از نشانه هاى فقاهت بردبارى و علم و خاموشى است ، همانا خاموشى يكى از درهاى حكمت است ، همانا خاموشى محبت ميآورد و راهنماى هر امر خيرى ميباشد. (زيرا انسان با تفكر بهر خيرى ميرسد و خاموشى موجب و مزيد تفكر است)


امام باقر عليه السلام فرمود: شيعيان ما بى زبانند (كم كورى و گزيده گويند).


ابو على جوانى گويد: امام صادق (ع ) را ديدم انگشت بالاى لبهاى شريفش گذاشته و بغلامش سالم ميفرمايد: اى سالم زبانت را نگه دار تا سالم بمانى و مردم را بر دوش ما سوار مكن (يعنى از فضائل و مناقب ما آنچه خلاف تقيه است بمردم مگو تا بر ما نشورند).


مردى بحضرت ابوالحسن (ع ) عرضكرد: مرا سفارشى نما، فرمود: زبانت را نگهدار تا عزيز باشى و افسار خود را بدست مردم مده كه خوار و زبون شوى .


رسول خدا (ص ) بمردى كه خدمتش آمد، فرمود: نميخواهى ترا با مردى راهنمائى كنم كه خدا بسبب آن بهشتت برد؟ عرضكرد: چرا يا رسول الله ! فرمود از آنچه خدا بتو داده بده ، عرضكرد: اگر خودم از آنكه باو دهم نيازمندتر باشم چكنم ؟ فرمود: كارى براى نادان كن يعنى نادان را راهنمائى كن ، عرضكردم : اگر خودم نادانتر از او بودم چكنم ؟ فرمود: زبانت را جز از خير خاموش دار. آيا شادمان نيستى كه يكى از اين خصال داشته باشى كه ترا ببهشت برد.

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي2

خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي2

امام صادق (ع ) فرمود: لقمان به پسرش گفت : پسر جان اگر خيال كنى سخن از نقره است ، بدانكه خاموش از طلا است .


رسولخدا فرمود: زبانت را نگهدار، زيرا نگهدارى زبان صدقه ايست كه بخود ميدهى (چون خاموشى ترا از بلا نگهدارى ) سپس فرمود: هيچ بنده اى حقيقت ايمان را نشناسد، تا برخى از ايشان را نگهدارد (و تنها آنچه را به سود دنيا يا آخرتش باشد رها كند و بگويد).


امام صادق (ع ) درباره قول خداى عزوجل : (مگر كسانى را كه به آنها گفته شد دستهاى خود را نگهداريد، نديدى ، 77 سوره 4 ) فرمود: يعنى زبان خود را نگهداريد).


رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود، نجات مؤ من درنگهداشتن زبانش باشد.


ابوبصير گويد: شنيدم امام باقر (ع ) فرمود: ابوذر رحمة الله مى گفت اى دانشجو همانا اين زبان كليد خير و كليد شر است ، پس همچنانكه بر طلا و نقره ات مهر مى زنى ، بر زبانت هم مهر بزن
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي3

خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي3

امام صادق (ع ) فرمود: حضرت عيسى عليه السلام مى فرمود: بجز ذكر خدا سخن بسيار نگوئيد، زيرا كسانيكه بجز ذكر خدا سخن بيهوده گويند، دلهاشان سخت است و نمى دانند.


امام صادق (ع ) فرمود: روزى نيست جز آنكه هر عضوى از اعضاى تن در برابر زبان فروتنى كنند و بگويند: ترا بخدا مبادا بسبب تو عذاب بينيم .


على بن الحسين عليهما السلام فرمود: در هر بادمداد زبان آدميزاد بر تمام اعضائش مشرف شود و گويد: چگونه هستيد؟ گويند: اگر تو ما را رها كنى خوبيم و مى گويند: خدا را خدا را نسبت بما بياد آور و سوگندش دهند و گويند ما بسبب تو ثواب و عقاب بينيم .


مردى خدمت پيغمبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: يا رسول الله ! مرا سفارشى كن ، فرمود: زبانت را نگهدار. گفت : يا رسول الله ! مرا سفارشى كن فرمود: زبانت را نگهدار، گفت يا رسول الله ! مرا سفارشى كن فرمود: زبانت را نگهدار واى بر تو! آيا مردم را جز دور شده هاى زبانشان برو در آتش اندازد.
رسولخدا (ص ) فرمود: كسيكه سخنش را از عملش نشمارد، خطاهايش زياد شود و عذابش فرا رسد.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
باب غيب و بهتان در اصول كافي1

باب غيب و بهتان در اصول كافي1

باب غيب و بهتان در اصول كافي

حضرت صادق (عليه السلام ) فرمود: كه رسول خدا صلى الله و آله و سلم غيب در (
نابودى ) دين مرد مسلمان زودتر كارگر شود از بيمارى خوره در درون او.
فرمود: و نيز آن حضرت صلى الله عليه و آله فرموده است : نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است تا حدثى از او سرزند عرض شد: اى رسول خدا حدص چيست ؟ فرمود: غيبت كردن است .
( اين مطلب در شرح حديث فوق در اصول كافي آمده است: غيبت در لغت به معناى اغتباب است و آن ياد كردن انسان است ديگرى را به چيزى كه در آن بدى اوست ، جوهرى در صحاح گويد: آن است كه پشت سرشخصى عفيف سخنى گويد كه اگر به شنود غمناكش كند، پس اگر راست باشد غيبت است ، و اگر دروغ باشد بهتان است )) و اما در عرف شرع مجلسى (ره ) و ديگران گفته اند: غيبت در نظر شرع ياد كردن شخص معين يا آنكه در حكم معين است (ماننداينكه بگويد: يكى از دو قاضى اين شهر) در نبودن او و در حال غيبتش به چيزى كه در او هست و بد دارد نسبت دادن زبان باشد يا به اشاره يا بكنايه ، گوشه زند يا تصريح كند. و غيبت از گناهان كبيره و بزرگ است چنانچه شيخ (ره ) در متاجر گويد نهايت ظاهر اخبار حرمت آن را مخصوص به مؤ من فرموده ، و البته بايد دانست كه در موارد زيادى غيبت را جايز دانسته اند. و از حرمت آن استثناء شده است كه براى اطلاع بيشتر خوانندگان محترم بكتاب متاجر شيخ و مرآة العقول مجلسى عليهما الرحمة و غير آنها مراجعه كنند.)



امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه درباره مؤ منى بگويد آنچه دو چشمش ديده و دو گوشش شنيده پس او از كسانى است كه خداى عزوجل درباره آنها فرموده : همانا آنانكه دوست دارند فراوان (يافاش ) شود فحشاء درباره آنان كه ايمان آورده اند، ايشان را است عذابى دردناك ، (سوره نور آيه 18)
(شرح حديث: مجلسى (ره ) گويد: مقصود اين است كه مورد آيه تنها بهتان نيست بلكه شامل حقى هم كه ديده و شنيده است ميشود.)


داود بن سرحان گويد: از امام صادق عليه السلام از غيبت پرسيدم (كه چيست ؟) فرمود: اين است كه درباره برادرت در دين او بگويى چيزيرا كه نكرده است ، و بزبان او منتشر كنى چيزيرا كه خداوند بر او پوشانيده بود و حدى درباره آن اقامه نكرده بود.
(شرح حديث: در كلام حضرت كه فرمود: ((برادرت در دين او... )) دو احتمال مى رود، يكى آنكه مقصود برادر دينى باشد كه در اين صورت فهميده شود: كه غيبت كافر و مخالف جايز است ، و ديگر آنكه جمله متعلق به ((تقول )) باشد كه معنا چنين شود كه ((بگويى درباره دين او چيزى را كه نكرده است )) بنسبت دادن كفر و يا معصيتى باو، و هر دو احتمال را مجلسى (ره ) ذكر كرده است و سپس گويد: اين حديث دلالت كند كه غيبت شامل بهتان نيز مى شود و اين اصطلاح ديگرى است براى غيبت . سپس وجهى ذكر كرده براى اينكه مقصود همان غيبت اصطلاحى باشد و معناى تازه نباشد.)


از امام صادق عليه السلام حديث شده كه فرمود: از پيغمبر صلى الله عليه و آله پرسيدند: كفاره غيبت چيست ؟ فرمود: از خداوند طلب آمرزش كنى براى آنكه غيبتش كردى هر زمان بيادش افتادى .
(شرح حديث: از اين حديث استفاده شود كه در كفاره غيبت استحلال (و حلاليت طلبيدن ) واجب نيست چنانچه جماعتى نيز واجب ندانسته اند، و در مقابل جمع زيادى واجب دانسته اند، و جمعى تفصيل داده اند ميانه آنموردى كه غيبت بگوش او رسيده باشد كه : اينجا استحلال واجب است ، و آنجائيكه بگوشش نرسيده باشد كه واجب نيست و استغفار كافى است مجلسى (ره ) گويد: ممكن است اين خبر را نيز حمل بر اين صورت دوم كرد و بدينوسيله ميان تمامى اخبار در باب غيبت جمع كرد و توافق كرد.)


ابن ابى يعفور از امام صادق عليه السلام حديث كند كه فرمود: هر كه بمرد مؤ من يا زن مؤ منه بهتان زند بآنچه در او نيست ، خداوند او را در طينت خبال برانگيزد و نگهدارد تا از آنچه گفته بيرون آيد، گويد: من عرض كردم : طينت چيست ؟ فرمود: چركى است كه از فرج زنان بدكاره بيرون آيد.
(شرح حديث: معناى كلام حضرت كه فرمود: ((تا از آنچه گفته بيرون آيد)) ممكن است كنايه از دوام و خلود باشد زيرا اثبات آن بر او ممكن نيست چونكه بهتان زده ، و محتمل است مقصود پاك شدن از چركى گناه بوسيله آتش باشد، و طيبى در شرح مشكوة گفته است : يعنى توبه كند يا پاك شود، و مجلسى (ره ) فرمايد: شايد مقصودش توبه در دنيا باشد لكن بعيد است .)
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
باب غيب و بهتان در اصول كافي2

باب غيب و بهتان در اصول كافي2

از يحيى ازرق حديث شده كه گفت : حضرت ابوالحسن (موسى بن جعفر) عليه السلام بمن فرمود: هر كه پشت سر مردى چيزى را گويد كه در اوست و مردم ميدانند كه آنچيز در اوست غيبت كرده او را نكرده ، و هر كه پشت سر كسى چيزيرا گويد كه در اوست ولى مردم نمى دانند غيبتش كرده ، و هر كه پشت سر كسى چيزى گويد كه در او نيست به او بهتان زده است .


عبدالرحمن بن سيابه گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مى فرمود: غيبت آنستكه درباره برادرت بگوئى چيزى را كه خدا بر او پوشانده است ، و اما چيزى را كه در وجود او آشكار و ظاهر است مثل تندخوئى و شتابزدگى (گفتن آن ) غيبت نيست ، بهتان آنستكه درباره اش بگوئى چيزيكه در او نيست .


از زيد روايت شده است كه امام صادق عليه السلام درباره اينكه در حديث آمده : ((
عورت مؤ من بر مؤ من حرام است )) فرمود: اين نيست كه مؤ من برهنه شود و تو از او چيزى ببينى ؟ همانا مقصود اين است كه بضرر او داستانى بگوئى يا او را غيبت كنى (و نسبت عيب باو دهى ).
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي4

خاموشي و نگهداري زبان- اصول كافي4

رسولخدا (ص ) فرمود: خدا زبان را عذابى كند كه هيچيك از اعضاء را آن عذاب نكرده باشد، زبان گويد: پروردگارا مرا عذابى نمودى كه چيز ديگر را چنان عذاب ننمودى ؟ باو گفته شود تو يك جمله گفتى كه بمشارق و مغارب زمين رسيد و بوسيله آن خون محترم ريخته شد و مال محترم غارت شد و فرج محترم دريده شد، بعزت و جلالم سوگند ترا عذابى كنم كه هيچيك از اعضاء ديگر را آنگونه عذاب نكرده باشم .


رسولخدا (ص ) فرمود: اگر در چيزى نجسى باشد در زبانست .


امام رضا عليه السلام ميفرمود: هرگاه مردى از بنى اسرائيل ميخواست عبادت كند، ده سال پيش از آن خاموشى ميگزيد. (يعنى سخن بيهوده نميگفت و فكر خود را متوجه علوم و معارف دينى مينمود و سپس بتعليم و هدايت ميپرداخت ).
رسول خدا (ص ) فرمود: هر كه محل سخنش را از كردارش بيند (يعنى سخنش را از كردارش شمارد و آنرا بيشتر از هر كارش داند) سخن گفتنش كم شود، مگر درباره آنچه برايش سودمند باشد.

امام صادق (ع ) فرمود: در حكمت آل داود (كتاب زبور) است كه : بر عاقل لازمست كه بوضع زمان خود آشنا باشد، سر گرم كار خود بوده ، زبانش را حفظ كند.


امام صادق (ع ) فرمود: بنده مؤ من تا زمانيكه خاموش باشد. نيكوكار نوشته ميشود و چون سخن گويد: نيكوكار يا بدكردار نوشته شود.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
بحث غيبت در كتاب حلية المتقين

بحث غيبت در كتاب حلية المتقين

بحث غيبت در كتاب حلية المتقين

در حديث معتبر منقول است : شخصي به حضرت زين العابدين(ع) عرض كرد كه، فلان شخص شما را گمراه و مبتدع مي داند. حرت فرمود: حق همنشين او را رعايت نكردي كه سخن او را به من نقل كردي، حق مرا رعايت نكردي ، چيزي كه نمي دانستم از او به من رساندي، همه را مر در پيش است، محشور خواهيم شد و وعده گاه همه قيامت است، خدا ميان ما حكم خواهد كرد، زنهار كه غيبت مكن كه خورش سگان جهنم است.


در حديث معتبر از حضرت رسول(ص) منقول است: هر كه ايمان به خدا و رسول دارد، ننشيند در مجلسي كه به امامي دشنام دهند، يا غيبت مسلماني كنند.
در حديث ديگر فرمود: هر كه غيبت كند مسلماني را، ثواب روزه و وضويش برطرف مي شود، در روز قيامت از او بويي آيد گندتر از بوي مردار كه اهل محشر همه در آزار باشند، اگر پيش از توبه بميرد حلال كرده باشد چيزي را كه خدا حرام كرده است، هر كه احسان كند با برادر مؤمن در مجلسي كه غيبت او كند، نگذارد كه او را غيبت كنند، حق تعالي هزار نوع بدي را در دنيا و آخرت از او رد كند، اگر رد نكنه و قدرت بر رد غيبت او نداشته باشد مثل گناه آن غيبت كننده، هفتاد برابر داشته باشد.


از حضرت صادق(ع) منقول است: هر كه را به ديده خودبيني كه گناه كند و دو گواه عادل بر آن گواهي ندهند كه گناهي كرده است، او از اهر عدالت است و گواهي اش مقبول است، هر چند در واقع گناهكار باشد. هر كه غيبت كند او را به گناهي كه در او باشد، از دوستي و ياري خدا دور است، در دوستي و ياري شيطان داخل است، به تحقيق كه خبر داد مرا پدرم از پدرانش از روسل خدا(ص) كه هر كه غيبت كند مؤمني را به چيزي كه در او باشد، خدا در ميان ايشان در بهشت اجتماع نيندازد،‌هر كه غيبت كند مؤمني را به چيزي كه در او نباشد، عصمت ميان ايشان بريده شود، غيبت كننده در جهنم است.


در حديث معتبر ديگر فرمود: هر كه در حق برادر مؤمن خود بگويد آنچه چشمش ديده و گوشش شنيده باشد، از آنها خواهد بود كه حق تعالي مي فرمايد: به درستي كه آنان كه مي خواهند كه شايع شود گناهان بد مؤمنان ، ايشان را است عذابي دردرناك در دنيا و آخرت.


در حديث ديگر فرمود : سه خصلت است كه در هر كه باشد چهار چيز چيز براي او لازم مي شود؛ كسي كه چون سخن گويد دروغ نگويد، چون با مردم خلطه كند بر ايشان ظلم نكند،‌و چون وعده كند به وعده ي خود وفا كند، واجب است كه عدالت او در ميان مردم ظاهر باشد و مروت او در ميان ايشان هويدا باشد، غيب او بر ايشان حرام باشد، اخوت او بر ايشان واجب باشد.


از حضرت صادق(ع) منقول است: برادران خود را ياد كنند هرگاه غايب باشند از شما به بهتر از آنچه دوست مي داري كه شما را غايبانه ياد كنند.


در حديث ديگر فرمود: چون فاسق علانيه گناه كند و پروا كند، او را حرمت نيست و غيبت او حرام نيست.


در حديث صحيح از امام محمد باقر(ع) مروي است كه هر كه نزد او غيبت كنند برارد مؤمنش را پس او را نصرت و ياري كند، خدا او را دنيا و آخرت ياري كند و اگر قادر باشد كه دفع آن غيبت از او بكند و ايري او در آن باب بكند و نكند، خدا پست كند او را در دنيا و آخرت.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
اميدوارم پستهاي قرار داده شده يه جمع بندي انجام داده باشه.

عكسهاي گرفته شده از كتاب عالي معراج السعادة به خاطر حجم تقريبا بالا (البته براي اينترنتهاي نفتي مثل مال من:D) امشب يا فردا شب قرارداده مي شود.

در ضمن، احاديث قرار داده شده همانطور كه هم اول پستها اطلاع دادم و هم در عنوان هر پست گذاشتم از كتب حلية المتقين و اصول كافي و نهج الفصاحه مي باشد. اگر علاقه مند به پيگيري احاديث هستيد اطلاع بدين تا صفحه و فصل مورد نظر را اعلام كنم.

موفق و پيرزو باشيد:gol:
 

Similar threads

بالا