onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
توسعه خودآگاهی
[h=1]ابزار کمک به افراد در شناخت بهتر[/h]
سيد محمد اعظمينژاد*
منبع: Mindtools
مربیگری روشی کم نظير برای کمک به خودآگاهی افراد است. توسعه خودآگاهی برای ايجاد ارتباطات بين فردی بهتر و زندگی اثربخش در محل کار و خانه يک ضرورت است. با درک مناسبی از چگونگی ارتباط با ديگران، قادر خواهيم بود رفتار خود را دیگران بهصورت مثبت تنظيم کنيم. با آگاهی از اينکه چه چيزی موجب ناراحتی ما میشود، میتوانيم ميزان خودکنترلیمان را بهبود دهيم و با درک نقاط ضعفمان میتوانيم چگونگی مديريت آنها و تحقق اهداف خود را بياموزيم. با اين حال نوع ارزيابی که افراد از خود دارند نسبت به آنچه ديگران در مورد آنها مشاهده و قضاوت میکنند، میتواند کاملا متفاوت باشد.
معرفی ابزار
برای توسعه خودآگاهی روشهای مختلفی وجود دارد، اما شايد مربیگری راه مناسبتری برای کمک به افراد از طريق مشاهده رفتار و واکنشهای آنها باشد. در اين نوشتار ابزار مربیگری در قالب 6 رويکرد برای توسعه خودآگاهی ارائه خواهد شد:
رويکرد 1- از آزمونهای روانشناسی استفاده کنيد
آزمونهای روانشناسی در ارائه ذهنيت به افراد نسبت به رفتار خود و مقايسه با ديگران مفيد هستند. معمولا پاسخ اين آزمونها صفات شخصيتی افراد را دستهبندی میکند و برای آنها تفسير ارائه میدهد. البته هيچ يک از اين آزمونها توانايي ارائه گزارشی منحصر به فرد از رفتار يک شخص را ندارد و تنها میتواند به شباهتها و تفاوتهای افراد اشاره کند.
آزمونهای مختلفی در اين زمينه معرفی شده است. از جمله آزمون روانشناسی پنج عامل بزرگ شخصيت که براساس عوامل پنج گانه روان نژندی، برون گرايی، اشتياق به تجارب تازه، توافقپذيری و وظيفه شناسی افراد مورد بررسی قرار میگیرد و به فرد امکان میدهد تا با استفاده نتايج آن نحوه عملکرد و رفتار خود در محل کار درک بهتری پيدا کنند. يکی ديگر از آزمونهای رايج در اين زمينه، آزمون MTBI است که کمک زيادی به درک اولويتهای ارتباطی افراد با ديگران، چگونگی دريافت اطلاعات و تصميمگيری میکند.
شما میتوانيد به عنوان يک مربی پس از اخذ آزمون از فرد مورد نظر و تحليل نتايج آن، به وی در مورد يافتن راهحلهايي مناسب برای بهبود وضعيت رفتاری کمک کنيد.
رويکرد 2- از تجارب جديد استفاده کنيد
اغلب ما وقتی با موقعيتهای غيرمعمول و چالشهای جديد مواجه میشويم، موفق به کشف نکات جديدی میشويم. واکنشها و پاسخهای ما به محيط، افراد يا خواستههای جديد به درک بهتر مواجه شدن با جنبههای مختلفی از زندگی کمک میکند. با اين وجود میتوان به جای انتظار بروز تجربههای جديد در زندگی، فعالانه آنها را ايجاد کرد. میتوان اين کار را با در نظر گرفتن مواردی چون نوع متفاوتی از سپری کردن تعطيلات يا سرگرمیهای جديد ايجاد کرد.
با استفاده از فعاليتهای جديد میتوان به کشف استعداد جديد در خود شد. به عنوان يک مربی، تشويق افراد به انجام و تجربه موقعيتها يا کارهای جديد میتواند مفيد باشد و شما میتوانيد پس از انجام به تجزيه و تحليل تجربه کسب شده بپردازيد.
رويکرد 3- داستان زندگی خود را بگوييد
شنيدن داستان زندگی از زبان يک فرد میتواند بسيار متفاوت باشد. يک مربی میتواند با استفاده از تجاربی که در زندگی کسب کرده است، افراد تحت آموزش خود را با جزئياتی از چگونگی برخورد با موانع و روشهای کاربردی که خود بهدست آورده است، آشنا کند.
در بازگويي داستانهاي زندگی، میتوانيد ميزان تاثيرگذاری تصميمات بر زندگیتان را برای فرد تحت مربیگری آشکار کنيد. نکته مهم در اينجا گرفتن بازخورد از فرد در خصوص دروسی است که از داستان زندگی شما آموخته است.
رويکرد 4- از يادداشت روزانه استفاده کنيد
گفته میشود اگر میخواهيد نويسنده خوبی شويد، بايد هر روز بنويسيد. با نوشتن افکار و احساسات بهصورت روزانه، میتوان به تدريج بر هيجانات فردی غلبه کرد. اين عادت باعث ثبت رفتارهای مختلف در طول روز میشود و با مرور آن فرد میتواند طيف وسيعی از احساساتی که در طول يک روز تجربه کرده است، درک کند. برای افراد نويسنده نوشتن يادداشت روزانه تمرينی برای کسب مهارت بيشتر در نوشتن و تقويت روياپردازی است اما برای افرادی که بهطور روزانه احساسات و تجربيات خود را مکتوب میکنند، اين کار کمک زيادی به خودآگاهیشان میکند. يادداشتهای روزانه فردی که تحت مربیگری است، به عنوان يک منبع ارزشمند مورد استفاده مربی قرار میگيرد و بسياری از نکات درج شده در آن میتواند به عنوان ورودی اطلاعاتی مهمی برای جهتگيری و هدايت مربی استفاده شود.
رويکرد 5- نقش خود را تعريف کنيد
همه ما نقشهای زيادی در زندگی داريم. به عنوان مثال، برای برخی، همکار هستيم يا برای بعضی ديگر ممکن است نقش دوست يا فاميل را داشته باشيم. مشخص کردن هريک از نقشهايي که در زندگی به عهده داريم میتواند تصوير مناسبی برای چگونگی ارتباط با افراد را در اختيار ما قرار دهد.
در مربيگری، تعيين نقش به شما کمک میکند بهتر بتوانيد انگيزههای لازم برای فرد تحت مربيگری را برای رسيدن به اهداف مورد نظر ايجاد کنيد. با تعيين نقش میتوانيد فرصتی مناسب برای بهبود عملکرد فرد ايجاد کنید.
رويکرد 6- در مربیگری مانند آينه باشيد
بهترين مربيان، دقت میکنند که تا به فرد تحت مربیگری خود، در زمان مناسب دقيق ترين حقيقتی که به آن نياز دارند بازگو کنند، به همين دليل مربی میتواند مانند يک آينه برای فرد باشد. در حقيقت ارائه بازخوردی ارزشمند نيازمند صرف وقت و درک کاملی از وضعيت فرد است.
سعی کنيد با استفاده از اين ابزار به کارکنان خود يادآوری کنيد که با خودآگاهی چقدر میتوانند قدرتمندتر عمل کنند.
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصي توسعه- انجمن مديريت منابع انساني ايران (hrjournalist.blogfa.com)
[h=1]ابزار کمک به افراد در شناخت بهتر[/h]
سيد محمد اعظمينژاد*
منبع: Mindtools
مربیگری روشی کم نظير برای کمک به خودآگاهی افراد است. توسعه خودآگاهی برای ايجاد ارتباطات بين فردی بهتر و زندگی اثربخش در محل کار و خانه يک ضرورت است. با درک مناسبی از چگونگی ارتباط با ديگران، قادر خواهيم بود رفتار خود را دیگران بهصورت مثبت تنظيم کنيم. با آگاهی از اينکه چه چيزی موجب ناراحتی ما میشود، میتوانيم ميزان خودکنترلیمان را بهبود دهيم و با درک نقاط ضعفمان میتوانيم چگونگی مديريت آنها و تحقق اهداف خود را بياموزيم. با اين حال نوع ارزيابی که افراد از خود دارند نسبت به آنچه ديگران در مورد آنها مشاهده و قضاوت میکنند، میتواند کاملا متفاوت باشد.
معرفی ابزار
برای توسعه خودآگاهی روشهای مختلفی وجود دارد، اما شايد مربیگری راه مناسبتری برای کمک به افراد از طريق مشاهده رفتار و واکنشهای آنها باشد. در اين نوشتار ابزار مربیگری در قالب 6 رويکرد برای توسعه خودآگاهی ارائه خواهد شد:
رويکرد 1- از آزمونهای روانشناسی استفاده کنيد
آزمونهای روانشناسی در ارائه ذهنيت به افراد نسبت به رفتار خود و مقايسه با ديگران مفيد هستند. معمولا پاسخ اين آزمونها صفات شخصيتی افراد را دستهبندی میکند و برای آنها تفسير ارائه میدهد. البته هيچ يک از اين آزمونها توانايي ارائه گزارشی منحصر به فرد از رفتار يک شخص را ندارد و تنها میتواند به شباهتها و تفاوتهای افراد اشاره کند.
آزمونهای مختلفی در اين زمينه معرفی شده است. از جمله آزمون روانشناسی پنج عامل بزرگ شخصيت که براساس عوامل پنج گانه روان نژندی، برون گرايی، اشتياق به تجارب تازه، توافقپذيری و وظيفه شناسی افراد مورد بررسی قرار میگیرد و به فرد امکان میدهد تا با استفاده نتايج آن نحوه عملکرد و رفتار خود در محل کار درک بهتری پيدا کنند. يکی ديگر از آزمونهای رايج در اين زمينه، آزمون MTBI است که کمک زيادی به درک اولويتهای ارتباطی افراد با ديگران، چگونگی دريافت اطلاعات و تصميمگيری میکند.
شما میتوانيد به عنوان يک مربی پس از اخذ آزمون از فرد مورد نظر و تحليل نتايج آن، به وی در مورد يافتن راهحلهايي مناسب برای بهبود وضعيت رفتاری کمک کنيد.
رويکرد 2- از تجارب جديد استفاده کنيد
اغلب ما وقتی با موقعيتهای غيرمعمول و چالشهای جديد مواجه میشويم، موفق به کشف نکات جديدی میشويم. واکنشها و پاسخهای ما به محيط، افراد يا خواستههای جديد به درک بهتر مواجه شدن با جنبههای مختلفی از زندگی کمک میکند. با اين وجود میتوان به جای انتظار بروز تجربههای جديد در زندگی، فعالانه آنها را ايجاد کرد. میتوان اين کار را با در نظر گرفتن مواردی چون نوع متفاوتی از سپری کردن تعطيلات يا سرگرمیهای جديد ايجاد کرد.
با استفاده از فعاليتهای جديد میتوان به کشف استعداد جديد در خود شد. به عنوان يک مربی، تشويق افراد به انجام و تجربه موقعيتها يا کارهای جديد میتواند مفيد باشد و شما میتوانيد پس از انجام به تجزيه و تحليل تجربه کسب شده بپردازيد.
رويکرد 3- داستان زندگی خود را بگوييد
شنيدن داستان زندگی از زبان يک فرد میتواند بسيار متفاوت باشد. يک مربی میتواند با استفاده از تجاربی که در زندگی کسب کرده است، افراد تحت آموزش خود را با جزئياتی از چگونگی برخورد با موانع و روشهای کاربردی که خود بهدست آورده است، آشنا کند.
در بازگويي داستانهاي زندگی، میتوانيد ميزان تاثيرگذاری تصميمات بر زندگیتان را برای فرد تحت مربیگری آشکار کنيد. نکته مهم در اينجا گرفتن بازخورد از فرد در خصوص دروسی است که از داستان زندگی شما آموخته است.
رويکرد 4- از يادداشت روزانه استفاده کنيد
گفته میشود اگر میخواهيد نويسنده خوبی شويد، بايد هر روز بنويسيد. با نوشتن افکار و احساسات بهصورت روزانه، میتوان به تدريج بر هيجانات فردی غلبه کرد. اين عادت باعث ثبت رفتارهای مختلف در طول روز میشود و با مرور آن فرد میتواند طيف وسيعی از احساساتی که در طول يک روز تجربه کرده است، درک کند. برای افراد نويسنده نوشتن يادداشت روزانه تمرينی برای کسب مهارت بيشتر در نوشتن و تقويت روياپردازی است اما برای افرادی که بهطور روزانه احساسات و تجربيات خود را مکتوب میکنند، اين کار کمک زيادی به خودآگاهیشان میکند. يادداشتهای روزانه فردی که تحت مربیگری است، به عنوان يک منبع ارزشمند مورد استفاده مربی قرار میگيرد و بسياری از نکات درج شده در آن میتواند به عنوان ورودی اطلاعاتی مهمی برای جهتگيری و هدايت مربی استفاده شود.
رويکرد 5- نقش خود را تعريف کنيد
همه ما نقشهای زيادی در زندگی داريم. به عنوان مثال، برای برخی، همکار هستيم يا برای بعضی ديگر ممکن است نقش دوست يا فاميل را داشته باشيم. مشخص کردن هريک از نقشهايي که در زندگی به عهده داريم میتواند تصوير مناسبی برای چگونگی ارتباط با افراد را در اختيار ما قرار دهد.
در مربيگری، تعيين نقش به شما کمک میکند بهتر بتوانيد انگيزههای لازم برای فرد تحت مربيگری را برای رسيدن به اهداف مورد نظر ايجاد کنيد. با تعيين نقش میتوانيد فرصتی مناسب برای بهبود عملکرد فرد ايجاد کنید.
رويکرد 6- در مربیگری مانند آينه باشيد
بهترين مربيان، دقت میکنند که تا به فرد تحت مربیگری خود، در زمان مناسب دقيق ترين حقيقتی که به آن نياز دارند بازگو کنند، به همين دليل مربی میتواند مانند يک آينه برای فرد باشد. در حقيقت ارائه بازخوردی ارزشمند نيازمند صرف وقت و درک کاملی از وضعيت فرد است.
سعی کنيد با استفاده از اين ابزار به کارکنان خود يادآوری کنيد که با خودآگاهی چقدر میتوانند قدرتمندتر عمل کنند.
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصي توسعه- انجمن مديريت منابع انساني ايران (hrjournalist.blogfa.com)