آینده طراحی وب به چه سمتی می‌رود؟

ElmiPedia.com

عضو جدید

به نظر می‌رسد سرعت پیشرفت همه‌چیز، فراتر از انتظار است. ما شاهد تحولات آنی و دسترسی سریع به اطلاعات از طریق مواردی مانند گوگل و ویکی‌پدیا هستیم. اکنون این سؤال پیش می‌آید که آینده طراحی وب چه خواهد شد؟


گرچه پیش‌بینی دقیق آینده آسان نیست اما می‌توان سیر حرکت آن را تا حدودی پیش‌بینی کرد. با روند فعلی، باید انتظار رسیدن به مسیری روشن و ایده‌های جدیدی در طراحی را داشته باشیم. کسانی که این روند را دنبال کنند، می‌توانند نسبت به سایرین پیشرفت بیشتری داشته و به عصر جدید تکنولوژی وارد شوند.


افزایش تجربه کاربر


با رشد شبکه‌های اجتماعی، شاهد کاربران اینترنتی بیشتری نسبت به قبل خواهیم بود. شبکه جهانی وب همواره در طول تاریخ، بر پایه متون و تصاویر ثابت دیجیتالی استوار بوده است؛ اما امروزه شاهد پیچیدگی و یکپارچگی صفحات وب در اپلیکیشن های استاندارد وب هستیم.


این مسئله، به سبب افزایش مشارکت کاربران اینترنتی است. امروزه زمینه‌های بیشتری جهت تعامل کاربران با وب‌سایت‌ها فراهم‌شده است. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، چت تصویری و وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری تصویر، نمونه‌هایی از این موضوع هستند.


آینده وب به‌سوی تقویت و افزایش تعامل با کاربر پیش می‌رود. می‌توان روزی را پیش‌بینی کرد که کاربران قادر به پیاده‌سازی استایل و ایده‌های مختص خود، برای وب‌سایت موردنظر خود باشند. همچنین امروزه در اکثر وب‌سایت‌های مدرن، تنوع سایز و فونت‌های آماده را شاهد هستیم. فکر می‌کنید در چه زمانی امکان تغییر سایز و رنگ متونی را که خوانایی کمی دارند، شاهد خواهیم بود؟


اکثریت باید موافق این موضوع باشند که این تغییرات، با حجم دو برابر افکت‌ها همراه خواهد بود. با افزایش دسترسی و دخالت کاربران وب، تعامل کمتری با طراح وب را شاهد خواهیم بود. هنرمندان دیجیتال، قادر خواهند بود، بر علاقه خود، یعنی هنر، تمرکز بیشتری داشته باشند.


سیر صعودی رایانش ابری


به‌عنوان افراد حرفه‌ای در وب، قطعاً با شرکت‌های هاستینگ وب آشنا هستید. برخی بسیار عالی و برخی ضعیف هستند، اما بدون شک تمامی وب‌سایت‌های آنلاین، نیازمند نوعی هاستینگ هستند؛ که رایج‌ترین نوع آن اجاره یک فضا در یک ماشین فیزیکی یا مجازی در یک سرور، در نقطه‌ای از جهان است.


با گسترش رایانش ابری و امکان دسترسی بیشتر به آن، شاهد هاستینگ ابری وب‌سایت‌ها خواهیم بود. به این معنی که بخشی از سرور وب‌سایت، اطلاعات و اسکریپت‌های فرآیندهای نهایی را در پشت‌صحنه نگه‌داری کرده و کاربران شاهد سرعت بارگذاری بالاتری خواهند بود.


در طراحی نهایی هر چیزی، می‌توان امکان استفاده از این ابزار قدرتمند را نیز گنجاند. با چنین ابزار قدرتمندی، توسعه‌دهندگان بدون شک اولین فتوشاپ یا تصویرگر معادل آن را، درون مرورگرها ایجاد خواهند کرد. این فرآیند در این دهه، صنعت طراحی وب را تکان خواهد داد.


محتوای فرم پویا


قطعاً اشکال متنوع فرم‌های آژاکس را دیده‌اید که می‌توانند صحت کلمه عبور یا ایمیل شمارا بررسی کنند. آنچه اکثراً به آن توجهی نمی‌شود، توسعه نهایی لازم برای ایجاد چنین قابلیت‌هایی است. با استفاده از قابلیت‌های اسکریپت‌های متن‌باز مانند jQuery، ایجاد چنین افکت‌هایی آسان‌تر می‌شود.


فکر می‌کنید پر کردن فرم‌ها در وب در آینده، چقدر ساده خواهد بود؟ می‌توان تصور کرد فرآیند عضویت بسیار ساده‌تر ازآنچه اکنون شاهد آن هستیم، خواهد بود. به‌طور مثال افراد می‌توانند به‌حساب کاربری گوگل یا فیس‌بوک خود واردشده و از طریق آن فیلدهای پروفایل خود را به‌صورت خودکار تکمیل کنند.


این ایده همچنین می‌تواند سبب یکپارچه شدن و حذف تعدادی از صفحات عضویت شود. با عملی شدن این موضوع، شاهد اپلیکیشن های ایجاد حساب کاربری از طریق اتصال به فیس‌بوک و توییتر خواهیم بود. این موضوع نفع زیادی خواهد داشت زیرا درواقع اطلاعات هیچ کلمه عبوری روی سرور کسی ذخیره نشده و می‌توانید تنها با چند کلیک در یک وب‌سایت هویت خود را تائید کنید.


همچنین روند طراحی پویای، می‌تواند از طریق لینک کردن تمامی حساب‌های کاربری شخص به یکدیگر، امکان شخصی‌سازی بیشتری را فراهم سازد. می‌توان ایجاد ویژگی‌های HTML و JS جهت کار با این داده‌ها و عملی کردن آن روی اپلیکیشن های وب را، متصور شد.


این موضوع موقعیتی بسیار خوب برای فعال بودن در صنعت طراحی است. امروزه در اطراف خود شاهد نوآوری‌های بسیار هستیم و هرماه چیزهای جدیدی اختراع و یا روی آن کار می‌شود. روندهای مختلفی دنبال شده و کنار گذاشته می‌شوند و باگذشت هر دوره، شاهد یک جهش بزرگ در تکنولوژی دیجیتال خواهیم بود.


مقالات جدید در مورد آینده طراحی وب را دنبال کنید. پیش‌بینی دقیق آینده وب در ۵ سال آینده دشوار است؛ اما با مشاهده پیشرفت‌های امروزه می‌توان حدس زد که آینده چگونه خواهد بود.


منبع: علمی پدیا | آموزش طراحی و بهینه سازی سایت
 

Similar threads

بالا