آیت الله العظمی صافی: ما شدیداً از موضع کشور چین ناراحت و نگران هستیم

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی گفت: دولت چین چرا باید نسبت به مسلمانان سخت‌گیری کند و مسلمانان در عمل به وظایف اسلامی مذهبی خود دچار مشکل باشند؟

این مرجع تقلید در دیدار معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به غنای علمی حوزه‌های علمیه بیان کرد: الحمدلله حوزه‌های علمیه با سرمایه‌های بزرگ قرآن و معارف اهل البیت علیهم السلام و وجود علمایی که از زمان غیبت تا به حال بوده‌اند از حیث علمی غنی است و باید از این به بعد هم با استفاده از علوم علماء سلف، بنیه علمی حوزه رشد بیشتری پیدا کند. بسیاری از مطالب بزرگان الان فراموش شده است و آن طوری که باید، مورد توجّه واقع نمی‌شود.

وی، مسئولیت حوزه‌های علمیه در عصر فعلی را بسیار سنگین قلمداد و بیان کرد: مسئولیت حوزه‌های علمیه در اوضاع کنونی بسیار سنگین است و ما باید پاسخگوی مسائل روز باشیم و بتوانیم این حجم زیاد از معارف و مطالب را به دنیا برسانیم. امام زمان علیه السلام هم در این اوضاع، از حوزه‌های علمیه توقع بیشتری دارند و باید رضایت آن حضرت را جلب کنیم.

این مرجع تقلید با تأکید بر لزوم انجام تحقیقات گسترده و واقعی در حوزه‌های علمیه افزود: مسأله تحقیق بسیار مهم است. تحقیق‌ها باید واقعی و حقیقی و فایده داشته باشد؛ نه اینکه اسم تحقیق را دارا باشد و واقعیت و فایده‌ای نداشته باشد. در تحقیقات و کتاب‌ها نباید مطالب تکراری باشد. اینکه مطالبی که قبلاً بیان شده است را مجدد تحت عنوانی دیگر بیاوریم، فایده‌ای ندارد بلکه باید مطالب و فضیلت جدیدی را تولید کرد.

این مرجع تقلید با درخواست توجه بیشتر مسئولان حوزه به معارف روایی گفت: باید رشته‌هایی که از روایات و علوم اهل البیت(ع) نشأت می‌گیرد مورد توجه قرار گیرند و طوری نشود که علوم دیگر اصل شوند و اینها فرع؛ باید اصل که همان فقه آل محمد(ع) است، محفوظ بماند. باید قرآن و معارف اهل بیت(ع) را بیشتر ترویج کنیم و بدانیم که هرچه بخواهیم در این علوم وجود دارد و کمبودی نداریم.

وی با اشاره به اوضاع مسلمانان چین و اینکه اخیراً دولت این کشور نسبت به اعمال مذهبی مسلمانان سختگیری می‌کند، گفت: ما شدیداً از موضع کشور چین در این باره ناراحت و نگران هستیم. دولت چین که سالیان سال از منافع کشورهای اسلامی استفاده می‌کند و از نظر اقتصادی و تجارت با مسلمانان جهان ارتباط تنگاتنگی دارد، چرا باید نسبت به مسلمانان سختگیری کند و مسلمانان در عمل به وظایف اسلامی مذهبی خود دچار مشکل باشند؟

[h=3]ابراز نگرانی آیت‌الله صافی از رفتار دولت چین[/h]
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمد رسول الماسیه، رایزن فرهنگی كشورمان در پکن با بدرالدین گو چن جن، معاون انجمن اسلامی چین در محل اين انجمن ديدار و در خصوص همكاري هاي دو جانبه گفتگو كردند.
فرهنگ اسلامی چین بخشی از تاریخ تمدّن اسلامی است

در اين ديدار، رايزن فرهنگي كشورمان با بيان اينكه انجمن اسلامی چین از بدو تأسیس نهاد سازنده ای بوده است، گفت: اين مركز خدمات ارزشمندی را ارائه كرده و هم اكنون از جايگاه مطلوبي به عنوان نماینده مسلمانان و دولت چین برشمرده مي شود.
الماسيه، علل موفقیت انجمن اسلامی را وجود شخصیت های فاضل و عالم چين دانست و گفت: مسلمانان چین سهم بسزايي در توسعه و پیشرفت کشور داشته اند. فرهنگ اسلامی چین بخشی از تاریخ تمدن اسلامی محسوب می شود و آموزه های اسلامی در شکل گیری سبک زندگی مردم مسلمان تجلی خاص داشته است.
وي به اعزام قاری قرآن براي شركت در مسابقات بين المللي قرآن كريم اشاره و گفت: تاكنون تعداد قابل توجه اي از قاريان چيني به مسابقات قرآن اعزام شده اند كه منجر به بسط و گسترش فرهنگ قرآني در ميان مردم اين كشور شده است.
رايزن فرهنگي كشورمان در خصوص ترويج زبان فارسي در چين گفت: جامعه مسلمان چین رابطه مطلوبي در حيطه فرهنگ، دين و حتي آموزش با جمهوري اسلامي ايران برقرار كرده به گونه اي كه در حال حاضر سبک آموزش سنتی و متون درسی مدارس دینی چین ، زبان فارسی است.اعزام طلبه هاي چيني به ايراندر اين ديدار، معاون انجمن اسلامی چین خواستار اعزام طلبه هاي چيني جهت تحصیل و گروه رسانه ای مسلمان به ایران براي تهيه گزارش از فرهنگ اصيل ايراني شد.وي گفت: براي ترويج فرهنگ ديني و قرآني لازم است تا تعدادي از طلبه هاي چيني به ايران اعزام شوند تا به فراگيري فنون و معارف تخصصي اسلام بپردازند.در ادامه، رايزن فرهنگي كشورمان در پكن به رويكرد جامعةالمصطفي العالميه(ص) جهت پرورش دانش پژوه، دانشجو و همچنين طلبه اشاره كرد و گفت: جامعةالمصطفي از زمره مراكز دانشگاهي بزرگ ايران به شمار مي رود كه ويژه طلبه هاي غیر ایرانی از سراسر جهان به فعاليت مي پردازد.وي در پايان گفت: همکاری های لازم رايزني فرهنگي ايران در چين جهت برنامه های قرآنی، آموزشي و ... صورت خواهد گرفت؛ همچنين تحقیق در مورد سبک آموزش زبان فارسی در مدارس دینی قدیم مسلمانان و متون درسی آنها می تواند محور همکاری دو كشور قرار گیرد.

http://www.mehrnews.com/news/2434158/تجلی-آموزه-های-اسلامی-در-سبك-زندگی-مسلمانان-چين
 
بالا